Autobusy i pociągi nie muszą konkurować o pasażera
O problemach związanych z integracją rozkładów jazdy w komunikacji drogowej kolejowej przewoźników pasażerskich debatowano dzisiaj w Urzędzie Marszałkowskim.
„Przyszłością regionu jest zintegrowana komunikacja. Oznacza to wprowadzenie modelu, w którym przewoźnicy nie będą z sobą konkurować o pasażera. Ich oferty powinny się uzupełniać. Jestem optymistą, gdyż ze strony przewoźników słyszę o jasny sygnał o podjęciu współpracy w tym kierunku" - powiedział marszałek Adam Matusiewicz podczas spotkania adresowanego do przewoźników w drogowej komunikacji pasażerskich.
Dla Romana Urbańczyka, przewodniczącego KZK GOP dostosowanie rozkładów jazdy w komunikacji autobusowej do kursowania pociągów pasażerskich musi być obwarowane szeregiem warunków. Jego zdaniem kolejowe rozkłady jazdy nie powinny ulegać częstym zmianom. Polepszeniu musi ulec dostępność komunikacyjna do przystanków kolejowych, a składy muszą kursować częściej i pokonywać odcinki z większą prędkością. „Jeśli warunki te będą spełnione, to KZK GOP chętnie oddałby ok. 100 tys. pasażerów. Ludzie się przesiądą do pociągów, jeśli to będzie się opłacało. Wtedy chętnie ich podrzucimy do dworca PKP" - tłumaczył.
W Aglomeracji dużym problemem jest dostępność do przystanków kolejowych na wielu odcinkach. Wielu pasażerów wybiera też komunikację autobusową, aby nie korzystać ze zdewastowanych dworców. Rozwiązanie tych problemów przez spółki kolejowe może oznaczać skłonność do współpracy innych przewoźników. Zdaniem Kazimierza Bergera, dyrektora Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku, jeśli pasażera przekona się do korzystania z kolei, wtedy przedsiębiorstwo zorganizuje dojazd do dworców i przystanków kolejowych.
Obecnie szansą na polepszenie rentowności kolei jest zwiększenie liczby pociągów kursujących w tzw. ruchu taktowym. Jak poinformowała Anna Patalong, wiceprezes Kolei Śląskich, pociągi spółki w 2012 roku w godzinach szczytu mogą kursować na trasach Gliwice - Częstochowa co 15 minut, Tychy - Katowice - Sosnowiec co pół godziny oraz Bytom - Gliwice co godzinę. Może dać to szansę przewoźnikom do pierwszych rozwiązań w harmonizowaniu rozkładów jazdy.
Konferencja z organizatorami przewozów autobusowych została zorganizowana w ramach cyklu konsultacji społecznych dotyczących nowego kolejowego rozkładu jazdy. Wnioski ze spotkania posłużą także przy opracowywaniu Strategii Rozwoju Systemu Transportu Województwa Śląskiego.