Usługi... dla ludzi
Jak powinno funkcjonować miejskie biuro obsługi inwestora, co powinno badać Regionalne Obserwatorium Kulturalne, w jaki sposób Powiatowy Urząd Pracy może pomagać bezrobotnym - na te pytania szuka odpowiedzi projekt „Design... do usług!"
Dziś w województwie śląskim zainicjowano to pionierskie zadanie, które jest częścią projektu „Design Silesia". Jego celem jest sprawdzenie, czy oferowane przez instytucje publiczne usługi dostępne są bez ograniczeń dla wszystkich, czy odpowiadają na potrzeby mieszkańców, co utrudnia ich realizację oraz jak je usprawnić. W efekcie wypracowany zostanie raport zawierający wyniki analizy, zdefiniowane problemy i rekomendacje zmian.
Sprawny i przyjazny sektor publiczny odgrywa znaczącą rolę w dobrze funkcjonującym kraju czy regionie - a design może pomóc w usprawnianiu usług odpowiadających na potrzeby mieszkańców województwa śląskiego.
„Design to stały element polepszania życia w regionie. Nie jest produktem, lecz znacznie szerszym pojęciem - to cały proces myślenia. „Design... do usług" to próba pokazania, że kontakt z instytucjami publicznymi może być znacznie lepszy. Robimy to po to, by interesanci przychodzący do urzędów otrzymali w pełni profesjonalną usługę" - mówił wicemarszałek Mariusz Kleszczewski, prezentując ideę designu.
W ramach działania zadania „Design... do usług!" przeprowadzona zostanie analiza dostępności usług w wybranych w drodze konkursu trzech instytucjach publicznych województwa śląskiego przy wykorzystaniu metodologii „design thinking", czyli „myślenia projektowego".
Partnerem zadania jest Design Wales - jeden z najważniejszych ośrodków designu w Europie. Pierwszym etapem „Design... do usług!" było szkolenie zespołu projektowego w Walii. Drugim etapem jest przeprowadzenie analiz konkretnych usług w Polsce - 15 marca br. zespół projektowy, w którego skład wchodzą wybrani w konkursie m.in. psycholog pracy, socjolog i projektant oraz przedstawicielki zespołu realizującego projekt Design Silesia, rozpocznie pracę w pierwszej instytucji. Będą obserwować m.in. dostępność usług i efektywność organizacji pracy. Zadanie będzie także nadzorowane przez dwójkę ekspertów z Design Wales.
W konkursie wystartowało 18 instytucji. W przedsięwzięciu udział wezmą:
- Powiatowy Urząd Pracy w Żorach, który zamierza wypracować przyjazny model sprawnej obsługi klientów (marzec 2012),
- Regionalny Ośrodek Kultury w Katowicach, który planuje usprawnić usługi Regionalnego Obserwatorium Kulturalnego, Regionalnego Laboratorium Kulturalnego i Pogotowia Kulturalnego (kwiecień 2012),
- Urząd Miasta Tychy, który planuje otworzyć Biuro Obsługi Inwestorów (maj 2012).
Eksperci z Design Silesia przez kolejne trzy miesiące badać będą trzy wybrane instytucje. Finalny raport powstanie na przełomie czerwca i lipca br. Raport ma być udostępniony wszystkim instytucjom chcącym skorzystać z jego wytycznych.
Przedsięwzięcie tego formatu jest realizowane w Polsce po raz pierwszy - tym samym województwo śląskie stanie się prekursorem wdrażania metodologii myślenia projektowego w sektorze publicznym w celu usprawnienia funkcjonowania usług wybranych instytucji.
„Design do usług!" to jedno z zadań projektu „Design Silesia" realizowanego od września 2010 r. przez Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach. Projekt jest finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.