DTS na ostatniej prostej
Dziś w Gliwicach podpisano porozumienie na umożliwiające realizację ostatniego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej
DTŚ ma połączyć Katowice z Gliwicami. Do zrealizowania pozostają odcinki o łącznej długości 11,3 km, od ul. de Gaulle'a w Zabrzu do DK-88 w Gliwicach - kontrakty Z3, Z4 w Zabrzu i G1 w Gliwicach, które są w trakcie realizacji, a także G2 w Gliwicach.
Odcinek ten zlokalizowany w śródmiejskiej części miasta ma początek na istniejącym węźle drogi krajowej 88 z ul. Portową na północ od centrum miasta, natomiast kończy się na ul. Kujawskiej w Gliwicach.
Od węzła z DK 88 do węzła z ul. Królewskiej Tamy pojedziemy jedną jezdnią z 4 pasami ruchu (po 2 pasy w każdym kierunku). Od węzła z ul. Królewskiej Tamy do węzła z ul. Kujawską trasa będzie dwujezdniowa - po 2 pasy ruchu w każdym kierunku.
Na odcinku tym zaplanowano 14 obiektów inżynierskich:
- wiadukt w ciągu DK88 nad DTŚ i rzeką Kłodnicą,
- wiadukt w ciągu DTŚ nad ul. J. Śliwki,
- most w ciągu ul. Orlickiego nad rzeką Kłodnicą,
- kładka technologiczna nad rzeką Kłodnicą w rejonie ul. Orlickiego,
- wiadukt w ciągu ul. Sienkiewicza nad DTŚ,
- tunel drogowy o długości 493 m,
- kładka technologiczna/kładka dla pieszych nad DTŚ w rejonie ul. Częstochowskiej,
- wiadukt w ciągu ul. Częstochowskiej nad DTŚ,
- kładka technologiczna/kładka dla pieszych nad DTŚ w rejonie ul. Konarskiego,
- wiadukt w ciągu ul. Konarskiego nad DTŚ,
- kładka technologiczna/kładka dla pieszych nad DTŚ w rejonie obwodnicy wschodniej,
- wiadukt w ciągu obwodnicy wschodniej nad DTŚ,
- wiadukt w ciągu DTŚ nad ul. Królewskiej Tamy,
- most nad rzeką Kłodnicą i terenami zalewowymi.
W ramach inwestycji zrealizowane zostaną również elementy ochrony środowiska naturalnego, m.in. 7 zbiorników zastępczych dla płazów, zabezpieczeń szlaków migracji płazów, system odwodnienia i urządzeń oczyszczających wody opadowe z powierzchni jezdni oraz ekrany akustyczne (o długości 5 024 m) i pasy zieleni izolacyjnej.
Wybranym w przetargu wykonawcą prac projektowych dla tego odcinka DTŚ była firma Mosty Katowice Sp. z o.o. z Katowic. Wykonawcą robót budowlano-montażowych - konsorcjum firm Eurovia Polska SA z Kobierzyc oraz Bilfinger Berger Budownictwo SA z Warszawy. Wartość kontraktu to 700 431 933,54 zł brutto.
Podpisane dzisiaj porozumienie między Województwem Śląskim a miastem Gliwice określa warunki finansowe przedsięwzięcia. Inwestycja finansowane będzie z czterech źródeł:
- kredyt Europejskiego Banku Inwestycyjnego - 228,5 mln zł;
- subwencja budżetu państwa dla miasta Gliwice - 284,6 mln zł;
- własne środki finansowe Gliwic - 40,6 mln zł;
- środki finansowe z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO WŚ 2007-2013 których beneficjentem jest Województwo Śląskie -146,7 mln zł.
Termin wykonania robót przewidziany jest na koniec 2014 roku, okres gwarancji - 36 miesięcy.