Coraz bliżej przebudowy S1 w Sosnowcu
W konferencji zapowiadającej prace przy długo oczekiwanej inwestycji uczestniczyli m.in.: prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński, marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa, wicemarszałek Sejmu Włodzimierz Czarzasty, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Przemysław Koperski, poseł na Sejm RP Mateusz Bochenek i dyrektor GDDKiA Katowice Przemysław Juszczyk.
„S1 to kluczowa droga dla rozwoju regionu. To ważny węzeł, który otworzy nowe miejsca inwestycyjne i da perspektywę dla realizacji DTŚ Wschód. Oprócz tego inwestycyjnego impulsu niezwykle istotna jest również poprawa bezpieczeństwa na tym odcinku. Cieszę się, że po latach zastoju ta oczekiwana przez mieszkańców inwestycja wreszcie ma szansę zostać zrealizowana” – mówił marszałek Wojciech Saługa.
To porozumienie otwiera drogę do rozpoczęcia procedur przetargowych na wybór projektantów.
„To bardzo ważny moment dla miasta i dla regionu. Przez lata ta oczekiwana przez wszystkich inwestycja była blokowana. Węzeł ma skomunikować dzielnice miasta, ale przede wszystkim tereny inwestycyjne. W przypadku tego miejsca to skomunikowanie jest niezbędne i stanowi kamień milowy w rozwoju komunikacji w regionie” – tłumaczył prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński.
Przedmiotem porozumienia zawartego między miastem Sosnowiec i GDDKiA jest ustalenie zasad związanych z realizacją przedsięwzięcia pn.: „Budowa węzła na ciągu drogi S1 wraz z połączeniem z istniejącym układem drogowym miasta Sosnowiec”. Porozumienie reguluje zasady przygotowania, realizacji i finansowania węzła Klimontów w ciągu drogi S1. Realizacja części miejskiej i GDDKiA pozwoli na przebudowę 5,9 km drogi ekspresowej wraz z budową nowego węzła drogowego Klimontów oraz przebudowę węzła Dąbrowa Górnicza Podlesie i Sólno. Przy jezdni w kierunku Pyrzowic powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych.
W ramach przygotowanej przez miasto inwestycji rozbudowana zostanie droga ekspresowa S1 na odcinku około 1 km, a drogowy węzeł Klimontów połączy S1 z istniejącym układem drogowym miasta Sosnowiec. Przebudowany zostanie także wiadukt drogowy w ciągu drogi ekspresowej, a jezdnia drogi dostosowana do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś. Zapewnione zostanie również kompleksowe odwodnienie i oświetlenie drogowe. Budowa i przebudowa ekranów akustycznych ma natomiast ograniczyć oddziaływanie ruchu drogowego na otoczenie. Wybudowane zostaną kanały technologiczne, a istniejące uzbrojenie terenu kolidujące z rozwiązaniami projektowymi zostanie przebudowane.