II. BILANS STRATEGICZNY REGIONU
W oparciu o opis sytuacji społeczno-gospodarczej oraz analizę programów
i strategii opracowanych po uchwaleniu obowiązującej Strategii Rozwoju
Województwa Śląskiego na lata 2000-2015 zidentyfikowano nowe czynniki
i uwarunkowania rozwoju regionu. Następnie przeprowadzono analizę SWOT
z uwzględnieniem przekrojów pól strategicznych określonych w dokumencie
Podstawy Wsparcia Wspólnoty.
Gospodarka, innowacyjność i inne ramowe uwarunkowania
|
Mocne strony
|
Słabe strony
|
- Wysoki PKB na 1 osobę w porównaniu do Polski
- Duży regionalny rynek konsumencki (4,7 mln ludzi)
- Zdywersyfikowana działalność gospodarcza - zróżnicowana struktura
branżowa i własnościowaŘ Duża koncentracja obszarów działalności
gospodarczej i przemysłowej
- Duża liczba MSP w strukturze gospodarki
- Duża koncentracja inwestycji zagranicznychŘ Wysoki udział firm
wprowadzających nowe rozwiązania w zakresie produktu, metody produkcji
lub organizacji
- Rosnący potencjał instytucji wsparcia biznesu oraz ich wpływ
na rozwój gospodarczy
- Duży potencjał intelektualny sektora B+R
- Rozwijająca się współpraca jednostek sektora B+R, także z ośrodkami
w kraju i za granicą
- Rozbudowana współpraca międzyregionalna i międzynarodowa (liczne
porozumienia, udział w pracach organizacji międzynarodowych, uczestnictwo
w projektach współfinansowanych ze środków UE)
|
- Niski procentowy wzrost PKB - poniżej 5% w skali roku
- Zbyt wolne procesy restrukturyzacyjne i prywatyzacyjne
- Duży udział mikroprzedsiębiorstw generujących stosunkowo niską
wartość dodaną w ogólnej liczbie przedsiębiorstw
- Niska przeżywalność przedsiębiorstw sektora MSP
- Niski udział eksportu w ogólnej sprzedaży firm
- Niski poziom wdrożeń rozwiązań innowacyjnych w MSP
- Silne powiązanie sektora MSP z restrukturyzowanymi gałęziami
przemysłu
- Struktura świadczonych przez instytucje wsparcia biznesu usług
doradczych i finansowych niedostosowana do potrzeb MSP
- Oferta instytucji B+R skierowana głównie do dużego przemysłu
w tradycyjnych branżach gospodarki
- Niskie zasoby innowacyjne (patenty, publikacje, licencje) sektora
B+R oraz brak zdolności komercjalizacji własnych osiągnięć
|
Szanse
|
Zagrożenia
|
- Ożywienie gospodarki europejskiej i światowej
- Istnienie rządowych programów restrukturyzacji i prywatyzacji
tradycyjnych sektorów gospodarczych
- Udział firm i sektora B+R w europejskich i światowych programach
badawczo-rozwojowych
- Dostosowanie instrumentów finansowych rządu wspierających innowacje
do wymogów firm oraz możliwości sektora B+R
- Dostęp do zewnętrznych źródeł finansowania inwestycji rozwojowych
dla podmiotów gospodarczych
|
- Zahamowanie decentralizacji finansów publicznych
- Wysoki poziom fiskalizmu i skomplikowany system podatkowy
- Niestabilny system prawny
- Ograniczona skuteczność i opóźniające się efekty rządowych programów
restrukturyzacji sektorów gospodarczych
- Niekorzystny wizerunek województwa śląskiego w kraju i za granicą
jako obszaru zagrożenia ekologicznego i nieatrakcyjnego kulturowo
- Wysoka pozycja konkurencyjna metropolii Warszawy, Krakowa,
Gdańska, Poznania i Wrocławia
- Niestabilność decyzji politycznych
|
Zasoby ludzkie, równość szans i zagadnienia
społeczne
|
Mocne strony
|
Słabe strony
|
- Duży potencjał demograficzny cechujący się wysoką kulturą i
etosem pracy
- Różnorodność kulturowa regionu, duże poczucie tożsamości społeczności
lokalnych i tolerancja odmienności kulturowych
- Duży potencjał środowisk twórczych
- Duża koncentracja wysoko wykwalifikowanej kadry naukowo-technicznej
(technicznej, ekonomicznej i medycznej)
- Wzrost poziomu wykształcenia mieszkańców
- Rosnąca aktywność społeczna środowisk lokalnych oraz organizacji
pozarządowychŘ Koncentracja specjalistycznych placówek służby
zdrowia (klinik i szpitali specjalistycznych)
- Liczne ośrodki edukacyjne, naukowe i badawcze
- Bogata infrastruktura związana z kulturą
|
- Niekorzystne tendencje demograficzne (ujemny przyrost naturalny,
ujemne saldo migracji, rosnący wskaźnik starzenia się społeczeństwa)
- Niski wskaźnik zatrudnienia
- Duża liczba osób bezrobotnych, w tym: osób pozostających długotrwale
bez pracy, osób młodych oraz kobiet
- Duży udział osób pozostających bez prawa do zasiłku w ogólnej
liczbie bezrobotnych
- Wysoka gęstość zaludnienia na obszarach miejskich powodująca
kumulację problemów społecznych
- Niedostosowanie kierunków kształcenia do potrzeb rynku pracy
na skutek braku analiz rynku pracy
- Niedoinwestowana infrastruktura edukacyjna
- Niechęć do reorientacji zawodowej i podnoszenia kwalifikacji
zawodowych (kształcenie ustawiczne)
- Wysoki wskaźnik osób z wykształceniem podstawowym i zasadniczym
zawodowym
- Ubożenie ludności regionu, marginalizacja grup społeczno-zawodowych,
poszerzanie się zjawisk przestępczości i patologii społecznych
- Wysoki wskaźnik zachorowalności i umieralności społeczeństwa
- Niedoinwestowanie i zły stan infrastruktury społecznej
|
Szanse
|
Zagrożenia
|
- Dostępność funduszy unijnych przeznaczonych na rozwój zasobów
ludzkich
- Wzrost dostępności do usług edukacyjnych poprzez wykorzystanie
technologii informacyjno-edukacyjnych
|
- Wysoka pozycja konkurencyjna ośrodków naukowych i kulturalnych
poza regionem
- Brak rozwiązań systemowych w zakresie ochrony zdrowia
|
Infrastruktura, aspekty przestrzenne, środowisko
|
Mocne strony
|
Słabe strony
|
- Korzystne usytuowanie geograficzne województwa w strefie nadgranicznej
wzdłuż międzynarodowych szlaków komunikacyjnych i transportowych
- Gęsta sieć infrastruktury transportowej (kolejowej, drogowej
i wodnej)
- Międzynarodowy Port Lotniczy "Katowice" w Pyrzowicach
- Atrakcyjne warunki krajobrazowo-przyrodnicze oraz bogate i zróżnicowane
dziedzictwo kulturowe sprzyjające rozwojowi różnych form turystyki
i wypoczynku
- Policentryczność i wielofunkcyjność sieci osadniczej regionu,
złożonej z aglomeracji miejskich oraz licznej grupy miast dużych
i średnich
- Gęsta sieć infrastruktury komunalnej
- Duży stopień lesistości terenu oraz powierzchni obszarów zielonych
na terenach miejskich
|
- Zły stan techniczny i niedoinwestowanie infrastruktury komunikacyjnej,
telekomunikacyjnej i środowiskowej
- Niedrożność systemu transportowego i niespójność układu komunikacyjnego
- Niewystarczający wzrost liczby nowych mieszkań oraz niski standard
zasobów mieszkaniowych
- Degradacja starych dzielnic przemysłowych i centrów miast wymagających
rewitalizacji
- Niski procent zrekultywowanych terenów poprzemysłowych
- Wysoki poziom niskiej emisji, miejscowe i okresowe wysokie stężenie
pyłów i zanieczyszczeń gazowych, wysoki poziom hałasu
- Nagromadzenie znacznych ilości odpadów przemysłowych i odpadów
niebezpiecznych oraz znikomy stopień ich wykorzystania
- Nadmierne zanieczyszczenie wód
- Degradacja naturalnej rzeźby terenu spowodowana działalnością
gospodarczą
- Nadmierne zanieczyszczenie wód powierzchniowych i wysoki stopień
antropopresji
|
Szanse
|
Zagrożenia
|
- Włączenie regionu w budowane transeuropejskie systemy transportowe
i telekomunikacyjne
- Bezpośrednie połączenie szerokotorową linią kolejową z Dalekim
Wschodem oraz połączenie województwa poprzez Kanał Gliwicki i
Odrę z systemem śródlądowych dróg wodnych Europy
- Zintensyfikowanie współpracy sektora B+R z przemysłem w obszarze
ochrony środowiska oraz skuteczna komercjalizacja technologii
środowiskowej
|
- Wzrost natężenia ruchu pojazdów przy braku wydajnego systemu
komunikacji międzyregionalnej i związane z tym zanieczyszczenie
środowiska i hałas
- Brak systemowych rozwiązań w zakresie rewitalizacji zdegradowanych
terenów miejskich, poprzemysłowych i powojskowych
- Transgraniczne zanieczyszczenia wód i powietrza
|
Rozwój obszarów wiejskich, rolnictwo
|
Mocne strony
|
Słabe strony
|
- Duże zwarte obszary ekosystemów leśnych i rolniczych
- Powierzchnie użytków rolnych stanowią połowę obszaru województwa,
z czego 90% znajduje się w gospodarstwach indywidualnych
- Występowanie obszarów o bardzo korzystnych warunkach do rozwoju
rolnictwa specjalistycznego
- Wzrost we wszystkich podstawowych kierunkach produkcji rolnej
- Rosnący udział przemysłu spożywczego w produkcji sprzedanej
województwa
- Niski poziom chemizacji produkcji rolnej
- Korzystne warunki rozwoju dla rolnictwa ekologicznego
- Wysokie walory turystyczne i przyrodnicze krajobrazu rolniczego,
wzrastający potencjał turystyczny
|
- Niedoinwestowanie terenów wiejskich w zakresie infrastruktury
technicznej, społecznej i ochrony środowiska
- Niska dostępność komunikacyjna terenów wiejskich
- Rozdrobnienie struktury obszarowej gospodarstw rolnych
- Stałe zmniejszanie się powierzchni użytków rolnych
- Niski stopień wyposażenia rolnictwa w nowoczesne środki techniczne
- Niski poziom usług wsparcia rolnictwa
- Brak właściwie funkcjonujących organizacji rynkowych (hurtownie,
giełdy towarowe)
- Niska liczba gospodarstw towarowychŘ Niski stopień specjalizacji
gospodarstw
- Niska rentowność gospodarstw
- Brak kapitału własnego gospodarstw rolnych
- Niska aktywność grup oraz organizacji producenckich i rynkowych
- Ukryte bezrobocie na terenach wiejskich, niska absorpcja na
rynku pracy
- Niski poziom wykształcenia ludności rolniczej i wiejskiej
- Odpływ młodzieży z terenów wiejskich
|
Szanse
|
Zagrożenia
|
- Korzystna koniunktura gospodarcza, umożliwiająca wykorzystanie
obszarów rolnych jako obszarów upraw roślin energetycznych
- Wysoka atrakcyjność zarówno pod względem jakości, jak i ceny
produktów rolnych z Polski na rynkach światowych
- Wspólna Polityka Rolna UE kładąca nacisk na rozwój obszarów
wiejskich i restrukturyzację sektora rolno-spożywczego
- Istnienie instrumentów do dywersyfikacji gospodarstw rolnych
w kierunkach działalności pozarolniczej
|
- Konkurencja ze strony Jednolitego Rynku Europejskiego ograniczająca
udział polskiej produkcji rolnej w rynku krajowym i UE
- Nadmierna intensyfikacja rolnictwa prowadząca do problemów środowiskowych
- Niewystarczające działania restrukturyzacyjne w sektorze rolnictwa
wobec silnej konkurencji z zewnątrz
- Centralizacja polityki rolnej przy ograniczeniu roli samorządu
regionalnego
|
KLUCZOWE ZAGADNIENIA
W oparciu o przeprowadzoną analizę SWOT zidentyfikowano kluczowe zagadnienia,
które wskazują na główne problemy rozwojowe województwa śląskiego. Stały
się one podstawą określenia priorytetów oraz sformułowania celów rozwoju
regionu. Zagadnienia zostały zaprezentowane z uwzględnieniem podziału
na pola strategiczne. Fakt, iż tematyka: Rozwoju obszarów wiejskich, rolnictwo
ma charakter horyzontalny, spowodował ujęcie zidentyfikowanych w nim kluczowych
zagadnień w ramach pozostałych trzech pól strategicznych.
Wśród zidentyfikowanych kluczowych zagadnień w polu Gospodarka, innowacyjność
i inne ramowe uwarunkowania najistotniejsze to:
- Utrzymująca się znacząca pozycja tradycyjnych sektorów gospodarki,
cechujących się - mimo intensyfikacji modernizacji technologicznej -
niską rentownością.
- Dystans konkurencyjny aglomeracji górnośląskiej do największych polskich
metropolii, spowodowany m.in. słabymi powiązaniami instytucjonalnymi
i niskim poziomem współpracy miast.
- Niski poziom kapitału społecznego ze względu na słabe więzi społeczne,
niski poziom zaufania społecznego i brak umiejętności współpracy, skutkujące
m.in. małą skutecznością promocji atutów i mocnych stron oraz osiągnięć
i ofert województwa w skali krajowej i europejskiej.
- Utrzymująca się niska ranga innowacji technicznych, społecznych i
organizacyjnych w systemie wartości przedsiębiorców i menedżerów oraz
ograniczony dostęp przedsiębiorstw do zewnętrznych źródeł finansowania
innowacji.
- Dekapitalizacja infrastruktury, luka pokoleniowa w sektorze B+R i
słabo rozwinięte instytucje wsparcia innowacji oraz niski stopień wykorzystania
sieci międzynarodowych do transferu technologii.
- Niska intensywność transferu wiedzy i rozwiązań z ośrodków naukowo-badawczych
oraz niewystarczające powiązanie nauki z gospodarką regionu, a także
niewielka skłonność ośrodków naukowych do tworzenia sieci współpracy.
- Ograniczenie działalności dużej części sektora MSP do rynku regionalnego,
słabe bezpośrednie związki MSP z sektorem B+R.
- Mała obecność międzynarodowych instytucji finansowych wspierających
rozwój MSP.
- Niewystarczające zaawansowanie procesów modernizacji i restrukturyzacji
obszarów wiejskich.
- Niewystarczająca organizacja współpracy w zakresie produkcji, przetwórstwa
i zbytu produktów rolnych.
Wśród zidentyfikowanych kluczowych zagadnień w polu Infrastruktura, aspekty
przestrzenne, środowisko najistotniejsze to:
- Zły stan i niewydolność infrastruktury transportowej oraz słabe zintegrowanie
poszczególnych elementów sieci, w szczególności drogowej, kolejowej
i lotniczej.
- Słabe zintegrowanie publicznego transportu pasażerskiego.
- Brak koordynacji działań w zakresie modernizacji i rozbudowy komunalnej
infrastruktury wodno-ściekowej oraz nieracjonalne wykorzystanie istniejących
zasobów.
- Niewystarczająca gęstość i niski standard energetycznej sieci przesyłowej,
powodujący duże obciążenie środowiska.
- Nieracjonalne systemy ciepłownicze, cechujące się przestarzałymi
obiektami i dużym rozdrobnieniem, generujące wysokie koszty ekonomiczne
i środowiskowe w postaci zanieczyszczeń powietrza.
- Brak powszechnego dostępu do infrastruktury teleinformatycznej.
- Brak systemowych rozwiązań w zakresie gospodarki odpadami w skali
całego kraju.
- Nieefektywny ekologicznie system transportowy, generujący hałas o
nadmiernym natężeniu, emitujący nadmierne ilości spalin, zanieczyszczający
glebę, prowadzący do fragmentacji przestrzeni, w tym korytarzy ekologicznych.
- Duża powierzchnia terenów zdegradowanych oraz przypadkowość i doraźność
działań prowadzonych w zakresie ich zagospodarowania.
- Przestarzała i zdegradowana struktura urbanistyczna wielu dzielnic
oraz słaba intensywność programów rewitalizacji społecznej terenów miejskich
i poprzemysłowych.
- Niewystarczająca koordynacja regionalnego systemu obszarów chronionych
oraz działań na rzecz ochrony zasobów przyrodniczych.
- Słaba współpraca miast w zakresie realizacji wspólnych projektów,
co opóźnia m.in. wykreowanie obszarów metropolitalnych.
- Niekorzystny, stereotypowy wizerunek województwa.
- Słaby rozwój funkcji pozarolniczych na obszarach wiejskich.
Wśród zidentyfikowanych kluczowych zagadnień w polu Zasoby ludzkie, równość
szans i zagadnienia społeczne najistotniejsze to:
- Bariery finansowe w dostępie do edukacji, nauki i kultury.
- Występująca w niektórych środowiskach mała świadomość wagi edukacji
dla rozwoju indywidualnego; brak motywacji do poprawy kwalifikacji ze
względu na brak perspektyw pracy.
- Braki w wyposażeniu technicznym placówek edukacyjnych.
- Uboga oferta kształcenia ustawicznego na różnych poziomach wykształcenia
oraz niska skłonność części mieszkańców województwa do reorientacji
zawodowej i podwyższania kwalifikacji.
- Słabe rozpoznanie popytu na kwalifikacje na rynku pracy i brak ciągłości
od edukacji do zdobycia pracy.
- Niewystarczający poziom partnerstwa trójsektorowego oraz współpracy
pomiędzy organizacjami pozarządowymi.
- Bariery finansowe instytucji kultury i mieszkańców korzystających
z usług kulturalnych.
- Bariery postaw, mentalności środowisk twórczych oraz niski poziom
przedsiębiorczości środowisk twórczych.
- Dezorganizacja funkcjonowania służby zdrowia, wprowadzona przez reformę
służby zdrowia.
- Braki w profilaktyce i kształtowaniu postaw prozdrowotnych.
- Intensyfikacja zjawisk wykluczenia społecznego.
- Migracja zarobkowa mieszkańców o najsilniejszym potencjale rozwojowym.
- Brak spójnej polityki zapewniania bezpieczeństwa publicznego, wiążącej
wszystkie aspekty rozwoju społecznego i ekonomicznego.
- Bariery mentalne mieszkańców wsi w zakresie korzystania z zewnętrznego
wsparcia.
- Niewystarczająca wiedza rolników w zakresie ekonomiki produkcji rolnej,
funkcjonowania rynków unijnych, wsparcia unijnego.
|
|
Urząd Marszałkowski Województwa
Śląskiego
ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice
|
|
|