III. USTALENIA STRATEGICZNE
1. WIZJA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Województwo śląskie będzie:
- regionem o ugruntowanym, pozytywnym wizerunku, funkcjonującym w świadomości
Europejczyków,
- regionem, w którym nowoczesna gospodarka, rozwój przedsiębiorczości,
edukacji i kultury zapewniają utrzymanie pozycji jednego z kilku centrów
rozwoju cywilizacyjnego Polski i Europy; obszarem stwarzającym szanse
rozwojowe mieszkańcom, dającym poczucie bezpieczeństwa publicznego,
socjalnego i zdrowotnego,
- regionem, którego mieszkańców cechuje otwartość, tolerancja, solidaryzm
społeczny, przedsiębiorczość, wysokie kompetencje, zdolność adaptacyjna
i kreacyjna, mobilność zawodowa, ugruntowana tożsamość kulturowa i wysoki
stopień identyfikacji z macierzystym regionem,
- kreatywnym regionem innowacyjnym o dużej koncentracji aktywności
w dziedzinie badawczo-rozwojowej, zaawansowanych technologii, tworzącym
i absorbującym liczące się w skali międzynarodowej innowacje, dysponującym
dużym potencjałem wysoko wykwalifikowanej kadry naukowo-badawczej, otwartym
na współpracę z otoczeniem europejskim i światowym,
- regionem o dobrze rozwiniętym i dostępnym systemie szkolnictwa na
wszystkich poziomach, zapewniającym wysoką jakość kształcenia i dostosowanym
do potrzeb rynku pracy,
- regionem o efektywnym i innowacyjnym systemie kształcenia ustawicznego,
zorientowanym na różne środowiska i zaspokajającym oczekiwania różnych
grup wiekowych ludności oraz aktywnym systemie przekwalifikowań zawodowych
zwiększającym mobilność zawodową,
- regionem rozwijającym nowe produkty przy wykorzystaniu dorobku innowacyjnego
i wynalazczego regionu oraz zdolności do komercjalizacji technik i rozwiązań
innowacyjnych,
- regionem o zdywersyfikowanej strukturze gospodarczej, wydatnie przyczyniającej
się do wzrostu gospodarczego kraju, m.in. odgrywającym czołową rolę
w jego systemie energetycznym dzięki swoim tradycyjnym przemysłom oraz
posiadającym silny sektor MSP, charakteryzujący się licznymi powiązaniami
z międzynarodowymi koncernami,
- regionem o rozbudowanej i zmodernizowanej infrastrukturze, włączonym
w transeuropejskie systemy infrastrukturalne - zwłaszcza transportowo-logistyczne,
energetyczne, komunikacyjne i informacyjne,
- regionem "czystym" we wszystkich składnikach środowiska
naturalnego, zapewniającym zachowanie bioróżnorodności obszarów, stwarzającym
warunki do zdrowego życia i realizującym zasady zrównoważonego rozwoju,
- regionem o dużych walorach przyrodniczych, kulturowych i krajobrazowych,
a także turystyczno-rekreacyjnych, z różnorodną ofertą spędzania czasu
wolnego,
- regionem otwartym na współpracę zarówno w skali krajowej, jak i międzynarodowej,
w tym w ramach euroregionów,
- regionem organizującym procesy rozwojowe i skuteczną współpracę społeczności
lokalnych w dobrze zorganizowanych i ukształtowanych w wymiarze administracyjno-gospodarczym
obszarach metropolitalnych.
2. PRIORYTETY ROZWOJU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Osiągnięcie wizji wymaga skoncentrowania działań prowadzonych w regionie
na priorytetach, wynikających z konfrontacji wyników analizy strategicznej,
na którą złożyły się relacje między wewnętrznymi słabymi i mocnymi stronami
regionu oraz jego zewnętrznymi zagrożeniami i szansami, z aspiracjami
zawartymi w wizji.
W ramach 3 pól strategicznych, dla których przeprowadzono analizę SWOT,
zidentyfikowano po 2 priorytety dziedzinowe:
- w polu Zasoby ludzkie, równość szans i zagadnienia społeczne wyznaczono:
- priorytet: edukacja, kultura, mobilność i aktywizacja zasobów
ludzkich,
- priorytet: integracja społeczna, bezpieczeństwo i zdrowie,
- w polu Gospodarka, innowacyjność i inne ramowe uwarunkowania wyznaczono:
- priorytet: restrukturyzacja i rozwój gospodarki,
- priorytet: innowacje, technologie, działalność B+R,
- w polu Infrastruktura, aspekty przestrzenne, środowisko wyznaczono:
- priorytet: ochrona i kształtowanie środowiska oraz przestrzeni,
- priorytet: transport, komunikacja i informacja,
ponadto wyznaczono 2 priorytety horyzontalne powiązane z wszystkimi polami:
- priorytet: współpraca międzyregionalna i międzynarodowa, w tym
transgraniczna,
- priorytet: współpraca wewnątrzregionalna.
PRIORYTET:
EDUKACJA, KULTURA, MOBILNOŚĆ I AKTYWIZACJA ZASOBÓW LUDZKICH
Województwo śląskie jest obszarem wielokulturowym o licznych powiązaniach
kulturowych i cywilizacyjnych. Społeczność tego województwa cechuje historycznie
ukształtowana otwartość wobec tradycji europejskiej, a także silne poczucie
tożsamości lokalnej i regionalnej. Zróżnicowanie kulturowe województwa
śląskiego stwarza możliwości do wzmacniania atrakcyjności regionu, zarówno
dla mieszkańców, jak i dla przyjezdnych.
Przełamaniu stereotypowego wizerunku województwa i wzmocnieniu funkcji
metropolitalnych ośrodków regionalnych powinny służyć inwestycje m.in.
w sferze kultury i edukacji.
Szczególnej dbałości wymaga materialne bogactwo kulturowe województwa,
które tworzą charakterystyczne dla regionu zabytki, takie jak: drewniane
kościółki, zabytki związane z kulturą przemysłową, zabytki architektury
mieszkalnej, kompozycje krajobrazowe, a także zabytki "architektura
militaris" od warowni jurajskich po śląski obszar warowny. Podkreślić
należy znaczenie i rolę Jasnej Góry jako jednego z najbardziej znanych
na świecie ośrodków religijnych i pielgrzymkowych oraz Pomnika Historii
Narodu. Wykorzystanie materialnego dziedzictwa wymaga podjęcia działań
zapobiegających jego niszczeniu, nadawania nowych funkcji obiektom (np.
zabytki techniki) oraz popularyzacji atrakcyjności zachowanych zabytków.
Wspierać należy wzrost aktywności środowisk twórczych, zarówno profesjonalnych,
jak i amatorskich, przede wszystkim poprzez tworzenie warunków dla rozwoju
działalności twórczej oraz promocję na terenie województwa, kraju i poza
jego granicami. Należy dążyć do poszerzania oferty przedsięwzięć kulturalnych
regionu. Oparciem i bazą dla tych działań są instytucje, ośrodki i organizacje
kultury.
Podstawą rozwoju regionu jest kapitał ludzki. Konieczne zatem jest umiejętne
promowanie zdolności do zatrudnienia i mobilności na rynku pracy oraz
potrzeby stałego dokształcania, zwiększania kwalifikacji zawodowych i
poziomu wykształcenia mieszkańców. Wspieranie zróżnicowania kierunków
kształcenia, poprawa jakości i rozwój systemu edukacji na wszystkich poziomach
zdecydują o pozycji konkurencyjnej regionu. Istotne jest zatem zarówno
zapewnienie rozwoju odpowiedniej jakości bazy edukacyjnej, jak i wykwalifikowanej
kadry, otwartej na realizację nowatorskich programów nauczania i wykorzystanie
nowoczesnych metod i technik przekazywania wiedzy.
W regionie, w którym trwają procesy restrukturyzacyjne, ważną kwestią
jest podnoszenie aktywności zawodowej oraz rozwój zdolności przystosowania
się i przedsiębiorczości. Duże znaczenie ma stworzenie efektywnego systemu
przekwalifikowań i reorientacji zawodowej. Wspierana winna także być forma
przedsiębiorczości przez samozatrudnienie. Działania te przyczynią się
do ograniczenia negatywnych skutków restrukturyzacji gospodarki oraz ułatwią
tworzenie miejsc pracy na poziomie lokalnym.
PRIORYTET:
INTEGRACJA SPOŁECZNA, BEZPIECZEŃSTWO I ZDROWIE
Rozwój gospodarczy regionu musi być ściśle powiązany z polepszeniem jakości
życia mieszkańców. Przyjazne warunki życia m.in. oznaczają powszechny
i łatwy dostęp mieszkańców do opieki zdrowotnej, mieszkań, systemu pomocy
społecznej oraz zapewnienie bezpieczeństwa zarówno socjalnego, jak i publicznego.
Wspieranie grup zagrożonych marginalizacją lub patologią społeczną, jak
np. długotrwale bezrobotnych, ludzi starszych i bezdomnych, niepełnosprawnych
czy opuszczających zakłady penitencjarne, pozwoli na ograniczenie tych
niekorzystnych zjawisk. Dlatego też należy wzmacniać zarówno działania
instytucjonalne, jak i tworzyć warunki do rozwoju oraz efektywnej działalności
organizacji pozarządowych, realizujących cele społeczne. Istotną kwestią
jest współdziałanie administracji publicznej, organizacji pozarządowych
i społeczności lokalnych. Realizacja tych działań pozwoli na wyrównywanie
szans rozwoju zawodowego i poprawę sytuacji materialnej środowisk oraz
grup zmarginalizowanych lub zagrożonych marginalizacją. Działania te będą
miały wpływ na umacnianie solidarności i więzi międzyludzkich oraz przyczynią
się do kształtowania postaw prorodzinnych, prospołecznych i budowania
tożsamości regionalnej.
Niezbędne jest również podjęcie kroków mających na celu poprawę warunków
mieszkaniowych. Do wzrostu liczby i jakości mieszkań na terenie województwa
przyczyni się m.in. rewitalizacja zabudowy mieszkaniowej w centrach miast,
tworzenie nowych dzielnic mieszkaniowych na obrzeżach miast i na terenach
niezdegradowanych ekologicznie, dostępnych dla wszystkich grup społecznych.
Dla mieszkańców regionu bardzo ważne jest poczucie bezpieczeństwa i ładu
publicznego, które z jednej strony wpływa na kształtowanie zachowań społecznych,
a z drugiej poprawia wizerunek naszego regionu na zewnątrz. Problematyka
bezpieczeństwa publicznego jest przez mieszkańców regionu stawiana na
jednym z pierwszych miejsc w hierarchii potrzeb. Zadanie to powinno być
w zasadniczej warstwie realizowane przez administrację rządową, dysponującą
odpowiednimi instytucjami, finansami i strukturą organizacyjną. Kształtując
rozwój regionalny, należy jednak uwzględnić możliwości wspierania tego
procesu. Jednym z zadań, które powinno być realizowane w tym zakresie,
jest wspieranie inicjatyw samorządowych i społeczności lokalnych w celu
zapobiegania przestępczości i narkomanii szczególnie wśród nieletnich.
Istotną sprawą będzie również wspomaganie rozwoju instytucji obywatelskich,
współpracujących w tym obszarze z wyspecjalizowanymi instytucjami powołanymi
do zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Zapewnienie powszechności dostępu do profilaktyki i świadczeń zdrowotnych
z zachowaniem równych praw co do zakresu i jakości opieki dla wszystkich
osób uprawnionych będzie służyć poprawie bezpieczeństwa zdrowotnego. Wdrożenie
i stała koordynacja działań z zakresu ratownictwa medycznego, wysoka jakość
usług zdrowotnych oraz łatwy do nich dostęp pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa
zdrowotnego i poprawę warunków życia w regionie.
Do poprawy stanu zdrowia mieszkańców regionu przyczyni się również powstanie
w regionie ośrodków lecznictwa o europejskim standardzie oraz podwyższenie
standardu ośrodków lecznictwa specjalistycznego - w szczególności kardiologicznego,
onkologicznego, nerkozastępczego, okulistycznego, lecznictwa uzdrowiskowego
i rehabilitacyjnego oraz ratownictwa medycznego.
Do poprawy stanu zdrowia mieszkańców przyczynić się powinna także promocja
zdrowego, aktywnego trybu życia. Sport i rekreacja są ważnymi czynnikami
prawidłowego rozwoju oraz poprawy stanu zdrowia ludzi w każdym wieku.
Dlatego też należy dążyć do rozbudowy zaplecza i tworzenia atrakcyjnej
oferty spędzania wolnego czasu.
PRIORYTET:
RESTRUKTURYZACJA I ROZWÓJ GOSPODARKI
Działania restrukturyzacyjne prowadzone na szczeblu krajowym powinny być
uzupełnione komplementarnymi działaniami regionu, skoncentrowanymi przede
wszystkim na zmniejszaniu negatywnych skutków społecznych restrukturyzacji,
a szczególnie trwałego bezrobocia i obniżania się mobilności zawodowej,
przestrzennej i sektorowej pracowników związanych np. z górnictwem i hutnictwem.
Warunkiem tworzenia nowych miejsc pracy w regionie jest zwiększenie konkurencyjności
przedsiębiorstw, dlatego też w proces restrukturyzacji sektorowej należy
włączyć cały zbiór działań wspierania rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw,
tj. zróżnicowane pakiety usług specjalistycznych, w tym np.: finansowych,
ubezpieczeniowych i konsultingowych.
Dużego znaczenia nabiera współpraca pomiędzy firmami sektora MSP, a także
ich powiązanie z koncernami działającymi na rynku światowym. Pożądaną
formą współpracy i tworzenia powiązań jest funkcjonowanie i rozwój klastrów.
Dywersyfikacja struktury gospodarczej regionu wymaga szybszego tempa inwestycji
na rzecz usług i uruchamiania produkcji wyrobów o wysokim stopniu przetworzenia
i myśli technologicznej. Dla zwiększenia konkurencyjności przemysłu konieczne
jest stworzenie środowiska rozwoju przedsiębiorczości, które zapewni dobrą
obsługę inwestorów, od poszukiwania lokalizacji po zakończenie procesu
inwestycyjnego i nabór pracowników. Wymaga to także zmian w przedsiębiorstwach
kooperujących z przedsiębiorstwami restrukturyzowanych sektorów posiadających
niejednokrotnie wysoki potencjał technologiczny, który jednak dotychczas
był w niskim stopniu wykorzystywany.
Istniejący potencjał gospodarczy może być wykorzystany w rozwoju dotychczasowych
i kreowaniu nowych specjalności województwa, m.in. przetwórstwie przemysłowym,
informatyce, automatyce, telekomunikacji, elektronice, farmacji, specjalistycznych
usługach medycznych i rehabilitacyjnych, inżynierii materiałowej, biotechnologii
i technologii ochrony środowiska.
Dla rozwoju gospodarczego regionu duże znaczenie posiada także integracja
środowisk gospodarczych poprzez przynależność do samorządu gospodarczego
czy też izb przemysłowo-handlowych odgrywających dużą rolę opiniotwórczą,
organizacyjną, promocyjną, kooperacyjną i szkoleniową dla swoich członków
we współpracy z administracją rządową i samorządową.
W gospodarce regionu coraz większego znaczenia nabiera sektor turystyki,
w tym agroturystyka. Jednak osiągnięcie wysokiej atrakcyjności turystycznej
jest uzależnione od modernizacji infrastruktury i wzbogacenia oferty turystycznej.
Wymaga to także zwiększenia kwalifikacji zatrudnionych w tym sektorze
osób. Wobec konieczności ograniczenia zatrudnienia w sektorze rolnictwa
sektor turystyki stwarza alternatywne miejsca pracy dla znacznej części
społeczeństwa zamieszkującego tereny wiejskie. O korzystaniu z oferty
turystycznej zadecyduje przede wszystkim powszechność informacji o niej
oraz umiejętność promocji regionu. Dlatego też konieczne jest zbudowanie
systemu informacji turystycznej, szerokie promowanie walorów regionu wśród
jego mieszkańców oraz w kraju i za granicą. Konieczne jest także integrowanie
różnego rodzaju produktów i usług turystycznych, co pozwoli na lepsze
spełnianie oczekiwań turystów.
PRIORYTET:
INNOWACJE, TECHNOLOGIE, DZIAŁALNOŚĆ B+R
Globalizacja gospodarki spowodowała zniesienie barier w światowym przepływie
informacji, towarów, usług, technologii oraz kapitału i ludzi. W tym samym
czasie, zamiast produkcji masowej, coraz częściej kładzie się nacisk na
elastyczne systemy produkcji w ramach sieci kooperacyjnych. Kluczem do
rozwoju jest zdolność do uczenia się i stawania się bardziej innowacyjnym.
Zmiany poziomu aktywności w sferze badań naukowych, rozwoju technologicznego
oraz innowacji pozostaną ważnymi składowymi środowiska produkcyjnego,
przyczyniając się do jego konkurencyjności. Środowiska naukowo-badawcze
powinny współdziałać między sobą, jak i z firmami zarówno w skali krajowej
i międzynarodowej, aby w ten sposób wspierać sektor biznesu.
Działania wspierające sferę badań naukowych, zmiany technologiczne i dyfuzja
innowacji powinny koncentrować się na:
- promowaniu innowacji poprzez rozwój wyspecjalizowanych usług biznesowych,
lepszym wykorzystaniu technologii informatycznych oraz rozwoju rynku
kapitału podwyższonego ryzyka,
- kreowaniu potencjału ludzkiego przygotowanego do rozwoju i absorpcji
nowych technologii,
- stworzeniu systemu edukacji, który powinien być skierowany na kształcenie
i uczenie się przez całe życie,
- wprowadzaniu programów absorpcji nowych technologii dla małych i
średnich firm,
- wprowadzaniu innowacyjnych audytów oraz szkoleń i projektów wspierających
mobilność absolwentów, naukowców, inżynierów i menadżerów,
- uruchamianiu dostępności do sieci międzynarodowych, specjalizujących
się w transferze technologii,
- stworzeniu systemu pomocy w zakresie uzyskiwania patentów na nowe
rozwiązania techniczno-technologiczne,
- stworzeniu efektywnego systemu umożliwiającego wdrażanie i komercjalizację
rozwiązań innowacyjnych.
Przedsiębiorstwa działające w województwie śląskim są bardzo zróżnicowane,
jeśli chodzi o poziom innowacyjności, sposoby wdrażania działań innowacyjnych
oraz nawiązywanie kontaktów z otoczeniem. Dlatego polityka wspierania
innowacyjności powinna uwzględnić zestaw różnorodnych instrumentów, które
mogą prowadzić do zwiększonej konkurencyjności firm, co pozwoli na wzmocnienie
pozycji gospodarki województwa śląskiego wśród regionów Unii Europejskiej.
PRIORYTET:
OCHRONA I KSZTAŁTOWANIE ŚRODOWISKA ORAZ PRZESTRZENI
W województwie śląskim konieczna jest rozbudowa oraz unowocześnianie infrastruktury
ochrony środowiska na całym jego obszarze. Jej wysoka jakość będzie przyczyniała
się do wzrostu konkurencyjności regionu. Infrastruktura środowiskowa w
zakresie gospodarki wodnej powinna zapewniać dostawę odpowiedniej ilości
wody pitnej oraz zbieranie, oczyszczanie i zrzut ścieków. Szczególną uwagę
trzeba zwrócić na zintegrowane projekty wodne, które powinny brać pod
uwagę zarówno jakość, jak i ilość wody w dorzeczach, wymaga to m.in. porozumień
ponadregionalnych np. w zakresie ochrony rzek.
Budowa infrastruktury środowiskowej w zakresie gospodarki wodnej powinna
łączyć w miarę możliwości retencję wód oraz gospodarcze i rekreacyjne
jej wykorzystanie. Szczególną uwagę należy zwrócić na przebudowę systemu
retencji wód powierzchniowych oraz ochronę terenów występowania zbiorników
wód głębinowych. Rozbudowa obiektów infrastruktury hydrotechnicznej powoduje
zwiększenie obecnie retencjonowanych wód powierzchniowych, co ma ogromne
znaczenie dla poprawy warunków wodnych terenów, szczególnie tych, które
charakteryzują się ubogimi warunkami wodnymi. Wspierane będą nietechniczne
sposoby zwiększania retencji oraz procesów samooczyszczania wody w dolinach
nieuregulowanych rzek i hamowane tendencje do wprowadzenia nowej zabudowy
na terenach zalewowych dolin rzecznych. Obecność zbiorników wodnych przyczynia
się do zmniejszenia zagrożenia przeciwpowodziowego poprzez spłaszczenie
fali powodziowej. Należy przeprowadzić restytucję zbiorników małej retencji
i tam, gdzie jest to możliwe, zbudować nowe, aby przywrócić równowagę
stanu wód w glebie.
Warunkiem uzyskania i utrzymania wysokiej jakości wód powierzchniowych
jest budowa systemów gromadzenia i oczyszczania ścieków, systemów dopasowanych
do przestrzennej struktury zabudowy i układu hydrograficznego województwa.
Istotnym czynnikiem wpływającym na stan wód jest także dostępność i jakość
infrastruktury komunalnej.
Problem racjonalnego gospodarowania odpadami zdecydowanie wykracza poza
obszar gminy czy powiatu, dlatego też działania te muszą być koordynowane
na szczeblu regionalnym, a dla odpadów niebezpiecznych nawet na szczeblu
ponadregionalnym. Skuteczna gospodarka odpadami ma duże znaczenie dla
poprawy atrakcyjności terenu i powinna obejmować m.in.: minimalizację
ilości powstających odpadów, segregację, powtórne wykorzystanie bądź bezpieczne
składowanie.
Ochrona powietrza przed zanieczyszczeniami jest najważniejszym zagadnieniem
w ochronie środowiska, bowiem zanieczyszczenia powietrza oddziałują bezpośrednio
na zdrowie człowieka, organizmy żywe, gleby, wody, a także na zabytki
i budowle. Ponadto zanieczyszczenia powietrza szybko przenoszą się na
znaczne odległości, oddziałują na zmiany klimatu i wywołują niekorzystne
zmiany w warstwie ozonowej. Należy ograniczać główne źródła zanieczyszczenia
powietrza, którymi są emisja przemysłowa, niska emisja oraz emisja z wyrobów
zawierających azbest, m.in. poprzez zastosowanie nowoczesnych technologii
i alternatywnych źródeł energii oraz technologii eliminujących ze środowiska
wyroby zawierające azbest. Znacznym emitorem zanieczyszczeń powietrza
jest również transport samochodowy, który stanowi również główne źródło
hałasu.
W celu podniesienia atrakcyjności regionu konieczna jest rewitalizacja
terenów poprzemysłowych (w tym pogórniczych) i powojskowych oraz rekultywacja
terenów zdegradowanych. Ważne jest również odnowienie i modernizacja infrastruktury
urbanistycznej zdegradowanych centrów i dzielnic miast oraz struktury
osadniczej obszarów wiejskich. W celu zapobieżenia defragmentaryzacji
ogólnodostępnych terenów otwartych niezbędna staje się ochrona i wzmocnienie
walorów środowiska przyrodniczego oraz kształtowanie powiązań terenów
otwartych w ramach regionalnej sieci ekologicznej i systemu obszarów chronionych.
Podjęcie powyższych działań będzie miało pozytywny wpływ na środowisko
przyrodnicze, walory krajobrazowe i jakość życia mieszkańców.
PRIORYTET:
TRANSPORT, KOMUNIKACJA I INFORMACJA
Województwo śląskie jest położone w obszarze węzłowym dwóch głównych europejskich
korytarzy wymiany i komunikacji, które biegną z zachodu na wschód i z
północy na południe Europy, są to:
- korytarz III dla relacji Berlin-Wrocław-Katowice-Kraków-Kijów,
- korytarz VI dla relacji Sztokholm-Gdańsk-Katowice-Żylina.
Budowa autostrad, dróg ekspresowych, obwodnic, przebudowa dróg wojewódzkich
oraz modernizacja europejskich szlaków kolejowych w województwie śląskim
przesądzi o strukturze komunikacyjnej i kierunkach rozwoju urbanistycznego
regionu. Należy przyjąć, że ulepszenie sieci i systemów transportowych
będzie prowadzone w celu obniżenia kosztów transportu, zmniejszenia zagęszczenia
i skrócenia czasu podróży, zmniejszenia obciążeń środowiskowych generowanych
przez transport, jak również poprawy jakości usług i bezpieczeństwa. Przy
planowaniu rozwoju infrastruktury transportowej prowadzone będą rozpoznania
i uwzględniane potrzeby wprowadzania rozwiązań technicznych zapewniających
możliwość swobodnego przemieszczania się organizmów żywych.
Niezbędne w systemie transportowym są m.in.:
- poprawa jakości infrastruktury transportowej,
- poprawa stanu bezpieczeństwa w transporcie,
- wyprowadzenie ruchu tranzytowego z ulic śródmiejskich,
- budowa Miejsc Obsługi Pasażerów ( MOP ) i centrów przesiadkowych,
- budowa parkingo-garaży,
- dostosowanie ciągów do charakteru ruchu, jaki obsługują,
- wprowadzenie inteligentnych systemów sterowania ruchem w miastach,
- uporządkowanie odcinków dróg przy przejściach granicznych,
- poprawa dostępności terenów wiejskich.
W dalszym ciągu wzrastać powinno znaczenie Międzynarodowego Portu Lotniczego
"Katowice" w Pyrzowicach, szczególnie w przewozach ładunków.
Rozwój lotniska pociąga za sobą konieczność zwiększenia jego dostępności
zewnętrznej z głównych ośrodków miejskich województwa, jak i miast regionów
ościennych.
Wykorzystaniu szans związanych z położeniem regionu na szlaku korytarzy
komunikacyjnych służyć powinno wspieranie budowy centrów logistycznych
i terminali transportu kombinowanego oraz powiązań między nimi, w tym
sieci dróg publicznych przystosowanych do ciężkiego transportu.
Konieczny jest również wzrost jakości usług świadczonych przez transport
publiczny i integracja systemu komunikacji pasażerskiej, w tym działania
ukierunkowane na rozbudowę i modernizację infrastruktury tramwajowej.
Poprawi to stan bezpieczeństwa podróżowania i transportu oraz umożliwi
szybkie przemieszczanie się mieszkańców na obszarze województwa.
Jednym z wymogów współczesnej gospodarki będzie także proekologiczna przebudowa
i rozbudowa istniejących systemów przesyłowych, ze szczególnym uwzględnieniem
wartości krajobrazowych.
Dążyć należy do wyrównywania standardów usług telekomunikacyjnych i informatycznych
zarówno w miastach, jak i w ośrodkach wiejskich. Obok dostępności przyłączy
ważna jest jakość infrastruktury telekomunikacyjnej, która warunkować
będzie poszerzanie świadczonych usług odpowiednio do wzrostu zaawansowania
technologicznego systemów telekomunikacyjnych i informatycznych.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego wymaga nie tylko dostępności do odpowiedniego
sprzętu, ale przede wszystkim zintegrowania technologii w spójne działania
mające na celu efektywne zaspokojenie gospodarczych, społecznych, administracyjnych,
naukowych i kulturalnych potrzeb. Na tym polu obszarami działań strategicznych
winny być: stymulowanie rozwoju usług (np. w zakresie handlu, administracji,
edukacji, zdrowia, rozrywki i kultury) oraz stosowanie sieci informacyjnych
dla telepracy.
W województwie śląskim, a szczególnie w aglomeracjach, zwiększone winny
być możliwości rozwoju sieci informatycznych, niezbędnych między innymi
dla precyzyjnego zarządzania procesami, na przykład: ruchem drogowym,
transportem publicznym, systemami bezpieczeństwa, nadzoru i kontroli infrastruktury,
systemem przeciwdziałania nadzwyczajnym zagrożeniom środowiska, administracją.
Tego typu zarządzanie jest niezbędne w warunkach silnego zagęszczenia
różnorodnych zjawisk i procesów, jakie występują w aglomeracji w kontekście
zapewnienia funkcjonalności i bezpieczeństwa obszaru.
PRIORYTET:
WSPÓŁPRACA MIĘDZYREGIONALNA I MIĘDZYNARODOWA, W TYM TRANSGRANICZNA
Współpraca międzynarodowa województwa powinna obejmować w szczególności
realizację porozumień na poziomie regionalnym, udział w pracach organizacji
międzynarodowych, uczestnictwo w projektach oraz współpracę z instytucjami
unijnymi. Współpraca międzynarodowa nie jest celem samym w sobie, lecz
metodą osiągania celów głównie w zakresie: rozwoju gospodarki, ochrony
środowiska, zagospodarowania terenów poprzemysłowych, przeciwdziałania
bezrobociu, polityki społecznej, nauki i kultury, m.in. poprzez wykorzystanie
wiedzy i doświadczenia regionów o podobnej strukturze gospodarki i potencjale
ludnościowym. Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej nadało nowy wymiar
współpracy międzyregionalnej poprzez położenie nacisku na wykorzystanie
doświadczeń w zarządzaniu rozwojem regionalnym. Ranga współpracy międzynarodowej
może nadal rosnąć w perspektywie proponowanych zmian celów polityki spójności
od roku 2007.
Ważnym elementem współpracy międzynarodowej jest współpraca transgraniczna,
polegająca na wspieraniu wspólnych działań podejmowanych m.in. w ramach
istniejących euroregionów funkcjonujących na pograniczu polsko-czeskim
oraz polsko-słowackim. W procesie tym szczególnie ważna jest rozbudowa
infrastruktury współpracy transgranicznej oraz przełamanie barier kulturowych
i prawnych w kontaktach międzyludzkich. Istotne jest także, by współpraca
ta bazowała na wspólnym dziedzictwie kulturowym.
Współpraca rozwijana powinna być również w układzie krajowym, w szczególności
w pasie Polski południowej i obejmować powinna przede wszystkim:
- zachowanie wspólnego dziedzictwa kulturowego,
- współdziałanie w zakresie rozbudowy transeuropejskich korytarzy komunikacyjnych
i transportowych,
- restrukturyzację rolnictwa i leśnictwa na obszarach górskich,
- współpracę w zakresie użytkowania i retencji wód,
- współpracę w zakresie likwidacji zanieczyszczeń transgranicznych.
Prowadzenie współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej umożliwi także
promocję regionu i jego produktów regionalnych, co wpłynie na kształtowanie
pozytywnego wizerunku województwa śląskiego.
PRIORYTET:
WSPÓŁPRACA WEWNĄTRZREGIONALNA
Sukces rozwojowy województwa w dużej mierze zależy od racjonalnej, wewnątrzregionalnej
organizacji procesów rozwojowych oraz skutecznej współpracy gmin i powiatów.
Rozwój współpracy na poziomie lokalnym zwiększy możliwości wykorzystania
szans płynących z otoczenia, jednocześnie pozwoli na wdrożenie polityki
przestrzennej. Dlatego celowe jest organizowanie procesów rozwojowych
na poziomie lokalnym w ramach czterech zidentyfikowanych obszarów polityki
rozwoju, tj.:
- Środkowy obszar polityki rozwoju - jego główną składową jest, mająca
znaczenie europejskie, aglomeracja górnośląska z takimi miastami, jak:
Katowice, Bytom, Chorzów, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Jaworzno, Mysłowice,
Piekary Śląskie, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice,
Tychy, Zabrze. Będzie to obszar o zrównoważonym wyskalowaniu funkcji
rozwoju cywilizacyjnego i gospodarczego, zrestrukturyzowanej gospodarce
z dużą liczbą przedsiębiorstw nowoczesnych technologii oraz koncentracją
sfery usług zapewniających wysoką pozycję konkurencyjną regionu w skali
globalnej oraz o dobrze rozwiniętych związkach z waloryzowanym otoczeniem
miejskim i wiejskim. Będzie to obszar o dobrze funkcjonującym wewnętrznym
systemie transportowym i dostępny poprzez różne formy transportu z ośrodków
metropolitalnych Europy i świata oraz ośrodków rozwoju cywilizacyjnego
kraju. Dobrze rozwinięte funkcje metropolitalne zapewnią wysoką pozycję
konkurencyjną w skali kraju i wysoką atrakcyjność dla inwestorów zewnętrznych.
W otoczeniu zespołu metropolitalnego zachowane zostaną walory przestrzenne
o naturalnym krajobrazie, w tym wielkie kompozycje lublinieckie, kozielsko-jaworznickie,
jurajskie. Będzie on przyjaznym środowiskiem zamieszkania i pracy dla
ponad 3 milionów ludzi.
- Północny obszar polityki rozwoju, zorganizowany wokół aglomeracji
częstochowskiej - jego rozwój zwiększy atrakcyjność obszaru sąsiedzkiego.
Funkcje edukacyjne, kulturowe i usługowe Częstochowy zostaną rozwinięte
dla wzmocnienia rozwoju przedsiębiorczości, w tym sektora małych i średnich
przedsiębiorstw, obsługi światowego centrum pielgrzymkowego Jasnej Góry
oraz poprawy jakości życia na otaczających Częstochowę obszarach wiejskich.
Powinien nastąpić także rozwój funkcji turystyczno-rekreacyjnych oraz
rolniczych tego obszaru.
- Południowy obszar polityki rozwoju - zorganizowany wokół aglomeracji
bielskiej, która z innymi miastami obszaru powiązana jest międzyregionalną
i regionalną siecią transportową. Dzięki swojej "żywotności"
i rozwiniętej przedsiębiorczości, przez poprawę dostępności komunikacyjnej
stanie się ośrodkiem ekologicznie bezpiecznego przemysłu, edukacji i
konkurencyjnym centrum turystyki i rekreacji w obszarze Polski południowej,
z dobrze chronionym krajobrazem i rozwiniętą siecią usług. Dodatkowym
walorem obszaru jest jego położenie na styku granic trzech państw: Polski,
Czech i Słowacji.
- Zachodni obszar polityki rozwoju regionalnego - zorganizowany wokół
aglomeracji rybnickiej, będzie obszarem o zróżnicowanej strukturze gospodarczej
z ograniczonym wydobyciem węgla kamiennego, dobrze rozwiniętej sieci
małych i średnich przedsiębiorstw o profilu usługowym i wytwórczym.
Poprzez budowę autostrady A1 i towarzyszącej jej sieci dróg uzyska nowy
impuls do współpracy z regionami południowych sąsiadów. Nowego znaczenia
nabiorą w nim aktywności gospodarcze związane z zagospodarowaniem doliny
Odry oraz Cysterskich Kompozycji Krajobrazowych Rud Wielkich.
Poprzez realizację budowy sieci autostrad, dróg ekspresowych oraz zmodernizowanych
sieci kolejowych region zostanie wewnętrznie zintegrowany oraz otwarty
na sąsiadów szczególnie w części południowej. Województwo dzięki integracji
aglomeracji miejskich regionu ma szansę stać się ważnym ośrodkiem rozwoju
Europy.
Zarysowane powyżej obszary polityki rozwoju odpowiadają wyznaczonym w
Planie Zagospodarowania Przestrzennego obszarom metropolitalnym.
3. CELE STRATEGICZNE I KIERUNKI DZIAŁAŃ
W obrębie wyznaczonych priorytetów dziedzinowych określono 4 cele strategiczne:
- Wzrost wykształcenia mieszkańców oraz ich zdolności adaptacyjnych
do zmian społecznych
i gospodarczych w poczuciu bezpieczeństwa społecznego i publicznego.
- Rozbudowa oraz unowocześnienie systemów infrastruktury technicznej.
- Wzrost innowacyjności i konkurencyjności gospodarki.
- Poprawa jakości środowiska naturalnego i kulturowego oraz zwiększenie
atrakcyjności przestrzeni.
Dla realizacji wyznaczonych celów strategicznych określono kierunki działań.
Wyznaczone kierunki działań w przyszłości staną się podstawą dla konstrukcji
regionalnych programów operacyjnych.
Wybór celów i kierunków dokonany został na podstawie przeprowadzonej analizy
sytuacji społeczno-gospodarczej, zidentyfikowanych czynników i uwarunkowań
oraz analizy dotychczasowych strategii i programów regionalnych.
CEL STRATEGICZNY I:
WZROST WYKSZTAŁCENIA MIESZKAŃCÓW ORAZ ICH ZDOLNOŚCI ADAPTACYJNYCH
DO ZMIAN SPOŁECZNYCH I GOSPODARCZYCH W POCZUCIU BEZPIECZEŃSTWA
SPOŁECZNEGO I PUBLICZNEGO
Zasoby ludzkie są jednym z podstawowych czynników konkurencyjności zarówno
na poziomie krajowym, jak i regionalnym. Niezbędnym warunkiem rozwoju
regionu jest społeczeństwo o korzystnej strukturze demograficznej, odpowiednio
wykwalifikowane i zmotywowane do pracy. Za nieodzowny element rozwoju
społeczno-gospodarczego należy uznać także poprawę warunków życia oferowanych
mieszkańcom, rozumianych jako powszechny dostęp do wysokiej jakości opieki
zdrowotnej, systemu pomocy społecznej, mieszkań, instytucji kultury, sportu
i rekreacji. Za istotny czynnik rozwoju uważa się współcześnie również
poczucie bezpieczeństwa społecznego i publicznego oraz utożsamianie się
społeczności z zamieszkiwanym przez nią regionem.
Stworzenie wykształconego społeczeństwa, zdolnego do sprostania wyzwaniom
rynku pracy wymaga rozwoju szkolnictwa wyższego zmierzającego do poszerzenia
bazy, form i specjalności kształcenia oraz wzrostu liczby studentów, upowszechnienia
wykształcenia średniego poprzez wspieranie rozwoju sieci szkół ponadgimnazjalnych
we współpracy z samorządami powiatowymi oraz wspierania działań na rzecz
poprawy dostępności i jakości szkolnictwa na wszystkich poziomach kształcenia.
Elastyczność i umiejętność przystosowania się do dynamicznie zmieniających
się uwarunkowań społeczno-gospodarczych współczesnego świata wymaga ciągłego
kształcenia, podnoszenia posiadanych kwalifikacji i reorientacji zawodowej.
Działania takie przyczyniają się również do ograniczenia negatywnych skutków
procesów restrukturyzacji gospodarki województwa.
Ważnym elementem na drodze do poprawy zdolności adaptacyjnych mieszkańców
do zmian społecznych i gospodarczych jest tożsamość regionalna, stąd konieczność
prowadzenia działań mających na celu ukształtowanie kulturowej tożsamości.
Pielęgnowanie istniejącego dziedzictwa kulturowego i tradycji, historii,
osiągnięć kulturalnych, lokalnych obyczajów, języka pozwoli na wzmocnienie
poczucia identyfikacji ludzi z miejscem, w którym żyją. Uzasadnione zatem
jest wspieranie środowisk twórczych i podnoszenie poziomu instytucji kulturalnych
- stanowiących wizytówkę regionu oraz warunkujących uczestnictwo mieszkańców
w kulturze.
Wzrost poczucia bezpieczeństwa społecznego i publicznego, jako czynnik
kształtujący zachowania społeczne, a z drugiej strony decydujący o wizerunku
regionu na zewnątrz, wymaga podjęcia szeregu odpowiednich działań. Wspieranie
grup osób zagrożonych marginalizacją i patologią społeczną pozwala na
ograniczenie tych negatywnych zjawisk oraz umocnienie solidarności i więzi
międzyludzkich. Należy zatem wspierać zarówno samorządy lokalne, jak i
organizacje pozarządowe oraz społeczne w organizowaniu pomocy społecznej,
prowadzeniu działań na rzecz wyrównywania szans rozwoju zawodowego i społecznego
z uwzględnieniem równego statusu kobiet i mężczyzn.
Do polepszenia jakości życia w regionie przyczyni się zwiększenie dostępności
do świadczeń zdrowotnych zarówno tych podstawowych, jak i specjalistycznych
oraz tworzenie warunków do uprawiania sportu i prowadzenia aktywnego trybu
życia. Niezbędne jest także podjęcie działań na rzecz poprawy warunków
mieszkaniowych, stanowiących podstawę rozwoju i funkcjonowania rodziny.
Kierunek działań 1: Poprawa jakości i dostępności szkolnictwa oraz
jego dostosowanie do aktualnych i prognozowanych potrzeb rynku pracy
Mimo dobrych wskaźników skolaryzacji duża część absolwentów ma problemy
ze znalezieniem pracy. Przyczyną tego stanu jest wyraźne niedopasowanie
podaży i popytu na rynku pracy.
Rozwój szkolnictwa doprowadzić ma do zwiększenia liczby mieszkańców ze
średnim i wyższym wykształceniem, przy uwzględnieniu zmieniających się
uwarunkowań demograficznych i wymagań rynku pracy. Do głównych wyzwań
związanych z poprawą jakości szkolnictwa w regionie zaliczyć należy między
innymi przygotowanie i realizację nowatorskich programów nauczania, kształtowanie
postaw prospołecznych i budowanie poczucia tożsamości regionalnej, co
wymaga kadry o wysokich kwalifikacjach, motywacji i mającej odpowiednie
warunki do ciągłego rozwoju umiejętności i wiedzy. Niezbędne jest podnoszenie
stanu technicznego placówek edukacyjnych na wszystkich poziomach kształcenia
od podstawowego do wyższego. Należy również podjąć kroki na rzecz zwiększenia
dostępności oferty edukacyjnej oraz uelastycznienia i powiązania kierunków
kształcenia na poziomie średnim i wyższym z potrzebami gospodarki regionu.
Pożądanym kierunkiem działań jest wspieranie tworzenia nowych i rozbudowa
istniejących ośrodków akademickich, w szczególności w ośrodkach regionalnych,
oraz wspieranie współpracy środowiska akademickiego z uczelniami i ośrodkami
naukowo-badawczymi w kraju i za granicą, co pozwoli na zwiększenie i wzmocnienie
potencjału innowacyjnego regionu.
Kierunek działań 2: Rozszerzenie skali i zasięgu przekwalifikowań
zawodowych i kształcenia ustawicznego
Rozwój zdolności adaptacyjnych mieszkańców do zmian społecznych i gospodarczych
wymaga kształcenia ustawicznego, umożliwiającego podnoszenie posiadanych
kwalifikacji oraz reorientację zawodową. Działania te przyczynią się do
ograniczenia negatywnych procesów restrukturyzacji gospodarki województwa.
Regionalny system kształcenia ustawicznego oraz orientacji zawodowej może
być tworzony na bazie już istniejących jednostek edukacyjnych publicznych
i prywatnych oraz jednostek monitorujących zmiany na regionalnym rynku
pracy.
Niskie kwalifikacje są jedną z przyczyn utrzymywania się długotrwałego
bezrobocia, prowadzącego do wykluczenia społecznego oraz słabego popytu
na produkty i usługi. W regionie konieczne jest zatem stymulowanie zróżnicowanych
form przekwalifikowań zawodowych i kształcenia ustawicznego. Elastyczność
i dostosowanie kształcenia do rozwoju nowoczesnych gałęzi przemysłu i
wzrostu zaawansowania technologicznego procesów gospodarczych będzie miało
wpływ na rozwój województwa, podnosząc jednocześnie jego atrakcyjność
i siłę konkurencyjną w otoczeniu. Sprawny system przekwalifikowań zawodowych
i kształcenia ustawicznego powinien stwarzać warunki do rozwoju zdolności
do podejmowania pracy (wzrostu zatrudnialności) oraz funkcjonowania w
społeczeństwie informacyjnym. Wzrost umiejętności korzystania z nowoczesnych
środków wymiany i przekazu informacji przyczyni się do powstania regionu
innowacyjnego i otwartego.
Kierunek działań 3: Zwiększenie uczestnictwa mieszkańców w kulturze
i wzmocnienie środowisk twórczych
W procesie rozwoju regionu kultura pełni istotną rolę jako niezbędny element
kształtowania nowoczesnego społeczeństwa, tolerancyjnego i kreatywnego
- przyczyniając się do wzrostu wartości zasobów ludzkich. Uczestnictwo
w kulturze pełni fundamentalną rolę w kształtowaniu i rozwoju osobowości
człowieka; buduje sferę wartości, umożliwia realizację twórczych uzdolnień,
rozwija wyobraźnię i wrażliwość emocjonalną, jest warunkiem dla korzystnych
społecznie zmian. Należy więc tworzyć warunki instytucjom kultury, środowiskom
twórczym oraz wszystkim podmiotom prowadzącym działalność kulturalną do
formułowania oferty programowej odpowiadającej na potrzeby społeczne,
oferty obejmującej w szczególności: rozwijanie twórczych uzdolnień, kształcenie
potrzeby uczestnictwa w kulturze i upowszechnianie dziedzictwa kultury
narodowej, edukację regionalną, pracę na rzecz środowisk zmarginalizowanych
i zagrożonych.
Prężne instytucje kulturalne pomagają budować poczucie tożsamości regionalnej,
wzmacniają poczucie więzi z miejscem, w którym się żyje. Wzmocnienie środowisk
twórczych pozwoli na pełniejsze wykorzystanie istniejącego potencjału
kulturalnego i artystycznego, co stanowi realny czynnik rozwoju regionalnego,
wpływający na zwiększenie atrakcyjności regionu dla mieszkańców, inwestorów
i turystów.
Należy poprawiać standard bazy kulturalnej, tworzyć nową oraz stwarzać
warunki dla wykorzystania istniejącego potencjału środowisk twórczych.
Konieczne jest również promowanie kultury regionu w kraju i poza jego
granicami. Rozwinięta wymiana kulturalna będzie ważnym obszarem współpracy
węwnątrzregionalnej, międzyregionalnej i międzynarodowej.
Kierunek działań 4: Upowszechnienie wśród społeczeństwa aktywnego
stylu życia
Do poprawy stanu zdrowia prowadzi m.in. aktywy tryb życia i profilaktyka
zdrowotna. Aktywność fizyczna jest niezbędna dla prawidłowego rozwoju
oraz zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego ludzi w każdym wieku.
Kreowaniu postaw zdrowego stylu życia towarzyszyć powinny działania zmierzające
do powstania odpowiedniego zaplecza i atrakcyjnej oferty spędzania wolnego
czasu. Wymaga to przede wszystkim stworzenia regionalnej sieci ośrodków
turystyki, rekreacji i utworzenia systemu szlaków pieszych, wspierania
budowy tras rowerowych i konnych, zwiększania liczby obiektów sportowych,
poprawy standardu istniejącej bazy sportowej i rekreacyjnej, systemu promocji
rekreacji wewnątrz regionu oraz stworzenia zróżnicowanej jakościowo oferty
spędzania czasu wolnego. Ponadto rozwoju i dbałości wymagają tereny zielone,
parki, skwery i place zabaw oraz inne publiczne miejsca rekreacji i wypoczynku
dziennego mieszkańców miast.
Aktywnemu spędzaniu wolnego czasu służyć będzie także ciągłe rozwijanie
i uatrakcyjnianie oferty instytucji kulturalnych i edukacyjnych oraz organizacji
imprez plenerowych.
Realizacja koncepcji aktywnego społeczeństwa wymaga podjęcia skoordynowanych
działań promocyjnych i informacyjnych oraz zaangażowania władz lokalnych,
regionalnych, przedstawicieli sektora zdrowia, edukacji, a także organizacji
pozarządowych i mediów. Stworzenie warunków dla aktywnego wypoczynku spowoduje
również podniesienie atrakcyjności województwa.
Kierunek działań 5: Zintegrowanie systemu pomocy społecznej, aktywna
polityka społeczna
Przeciwdziałanie i łagodzenie skutków negatywnych zjawisk, w tym: ubóstwa,
bezrobocia, bezdomności, uzależnień oraz towarzyszącym im zjawiskom wykluczenia
społecznego i marginalizacji, jest niezbędnym elementem rozwoju społeczno-gospodarczego.
Do najbardziej zagrożonych jednostek i grup należą: dzieci, młodzi ludzie,
rodziny w trudnej sytuacji życiowej, zwłaszcza rodzice samotnie wychowujący
dzieci, imigranci, mniejszości etniczne i narodowe, ludzie niepełnosprawni,
ludzie starsi, a także osoby powracające z zakładów penitencjarnych.
Rodzina odgrywa decydującą rolę w przygotowaniu dzieci do życia w społeczeństwie.
Priorytetem jest więc wsparcie rodziny w pełnieniu jej funkcji. Rodzice
potrzebują pomocy w przeciwdziałaniu szkodliwym naciskom społecznym i
rynkowym, zwłaszcza kiedy muszą godzić wymogi pracy i życia rodzinnego.
Bezrobocie, będące głównym powodem korzystania ze świadczeń pomocy społecznej,
skutkuje ubożeniem rodzin oraz ich dezintegracją. Dlatego ważne jest podejmowanie
działań umożliwiających wzmocnienie rodziny, w szczególności poprzez tworzenie
warunków sprzyjających powstawaniu różnych form asystencji socjalnej nad
osobami zależnymi, w tym m.in. dziećmi, osobami niepełnosprawnymi i starszymi.
Pomoc społeczna zorientowana jest na zaspokajanie niezbędnych potrzeb
życiowych osób i rodzin oraz umożliwianie im bytowania w warunkach odpowiadających
godności człowieka. Pomoc społeczna powinna w miarę możliwości doprowadzić
do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.
Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej,
współpracując w tym zakresie z organizacjami społecznymi, Kościołem katolickim,
innymi kościołami, związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami,
pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi. By mogły one zagwarantować
właściwy zakres oraz poziom świadczeń mieszkańcom regionu, ważne jest
zapewnienie odpowiednich standardów świadczonych usług, w tym poprzez
modernizację obiektów, w których przebywają pensjonariusze np. w Domach
Pomocy Społecznej. Wiąże się to z koniecznością wspierania instytucji
pomocy społecznej działających w ramach sektorów: publicznego, społecznego
i gospodarczego.
Skuteczność systemu pomocy społecznej w dużej mierze zależeć będzie od
prawidłowej koordynacji działań wszystkich szczebli samorządu terytorialnego
oraz administracji rządowej z organizacjami społecznymi i pozarządowymi.
Kierunek działań 6: Poprawa stanu zdrowia mieszkańców regionu oraz
zapewnienie powszechności dostępu do świadczeń zdrowotnych
Stan zdrowia mieszkańców województwa śląskiego jest znacznie gorszy od
przeciętnego w kraju. Występuje tu znacznie wyższy niż w innych regionach
Polski stopień zachorowalności i umieralności ludności, w głównej mierze
na choroby układu krążenia, nowotwory, choroby zawodowe, choroby dróg
oddechowych zwłaszcza u dzieci.
Uzyskanie pełnego potencjału zdrowotnego dla wszystkich powinno być rozumiane
jako najlepszy stan zdrowia, jaki jednostka może osiągnąć, poprzez możliwość
podejmowania decyzji i kontrolowania własnego życia oraz pewność, że społeczeństwo,
w którym się żyje, stwarza warunki pozwalające na uzyskanie i poprawę
zdrowia przez wszystkich jego członków. Prowadzenie działań profilaktycznych
i wzrost powszechności dostępu do świadczeń zdrowotnych równocześnie z
rosnącą jakością opieki jest niezbędnym elementem rozwoju społeczno-gospodarczego
i decyduje w dużej mierze o poczuciu bezpieczeństwa społecznego. Rozwój
profilaktyki oraz rynku usług medycznych - zarówno podstawowych, jak i
specjalistycznych - dopasowany do zmieniających się potrzeb pozwoli na
poprawę warunków życia w regionie.
Redukcja chorób, w tym cywilizacyjnych, powinna odbywać się poprzez dobrze
rozwinięty, na wysokim poziomie, łatwo dostępny system lecznictwa oparty
w pierwszej kolejności na podstawowej opiece zdrowotnej bądź instytucji
lekarza rodzinnego, jest to bowiem najkrótsza droga zapewniająca profilaktykę,
ułatwienie leczenia chorób we wcześniejszym, często odwracalnym stadium,
a w dalszej kolejności system szpitalny zarówno ogólny, specjalistyczny,
tzw. szpitale ostre, jak i opiekę długoterminową, lecznictwo uzdrowiskowe,
rehabilitację i hospicja.
Zatem zapewnienie mieszkańcom dostępności do świadczeń zdrowotnych wymaga
stworzenia efektywnego sektora zdrowia poprzez redukcję kosztów opieki
stacjonarnej, poprawę standardu i wyposażenia szpitali oraz spójnego systemu
zarządzania jakością opieki zdrowotnej.
Kierunek działań 7: Poprawa warunków mieszkalnych
Własne mieszkanie w przyjaznym otoczeniu jest jednym z warunków prawidłowego
rozwoju rodziny, czyli społeczeństwa. Stan mieszkalnictwa bowiem bezpośrednio
rzutuje na zdrowie, bezpieczeństwo i dobrobyt mieszkańców. Liczba mieszkań
w województwie śląskim jest znacznie mniejsza niż liczba gospodarstw domowych.
Przy założeniu, że każde gospodarstwo domowe dąży do uzyskania samodzielnego
mieszkania, zasoby mieszkaniowe w województwie pokrywają zapotrzebowanie
w 87%. Przy niewielkim tempie budownictwa mieszkaniowego i prognozowanym
wzroście jednoosobowych gospodarstw domowych wskaźnik niezaspokojenia
potrzeb mieszkaniowych może wzrastać. Do powszechnego i dobrego dostępu
mieszkańców do mieszkań oraz podniesienia jakości życia w województwie
przyczyni się rozbudowa i modernizacja infrastruktury urbanistycznej,
przebudowa dzielnic zdegradowanych lub przeludnionych, rewitalizacja centrów
miast i układów wiejskich oraz rewitalizacja terenów poprzemysłowych.
Poprawa dostępności zasobów mieszkaniowych warunkuje mobilność ludności
wewnątrz regionu, która może wtedy swobodniej podążać za ofertami rynku
pracy.
Poprawa warunków zamieszkania oraz wspieranie inicjatyw podnoszenia standardów
istniejącej substancji mieszkaniowej wraz ze wzrostem podaży nowych mieszkań,
uwzględniającym prognozy demograficzne i możliwości finansowe społeczeństwa,
przyczyni się do polepszenia jakości życia w regionie i tym samym rozwoju
regionalnego.
Kierunek działań 8: Zapewnienie bezpieczeństwa publicznego i przeciwdziałanie
dezorganizacji i patologii społecznej
Rozwojowi społeczno-gospodarczemu towarzyszyć musi wzrost zainteresowania
problemami bezpieczeństwa publicznego, wiktymizacji życia społecznego
oraz przeciwdziałanie dezorganizacji i przejawom patologii społecznej.
Istotnym zadaniem jest również zorganizowanie sprawnego i skutecznego
systemu ratowniczego oraz zapewnienie opieki osobom dotkniętym skutkami
klęsk żywiołowych i katastrof.
Skuteczność działań w dużej mierze zależeć będzie od prawidłowej koordynacji
działań wszystkich szczebli samorządu terytorialnego, administracji rządowej
oraz odpowiednich służb.
W zakresie zapewnienia bezpieczeństwa publicznego istotne jest wsparcie
działań prowadzonych przez policję oraz inne służby porządkowe, zorganizowanie
sprawnego i skutecznego systemu ratowniczego i systemu reagowania kryzysowego,
systemu monitoringu i prewencji oraz wsparcie osób, które ucierpiały w
wyniku klęsk żywiołowych i katastrof.
CEL STRATEGICZNY II:
ROZBUDOWA ORAZ UNOWOCZEŚNIENIE SYSTEMÓW INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ
Znaczące zaniedbania w zakresie infrastruktury technicznej
stanowią największą barierę rozwoju społeczno-gospodarczego i są najbardziej
jaskrawym przejawem istniejących różnic w poziomie rozwoju między województwem
śląskim a regionami krajów rozwiniętych. Tradycyjnie to właśnie na usuwanie
barier infrastrukturalnych alokowana jest znaczna część środków przeznaczanych
na wspieranie rozwoju.
Dostępność i jakość infrastruktury decyduje o sprawności funkcjonowania
organizmów miejskich oraz regionu jako całości. Odpowiednie wyposażenie
w infrastrukturę decyduje w dużej mierze o zdolności do przyciągania inwestorów,
jest podstawowym wyznacznikiem poziomu życia mieszkańców, ma znaczący
wpływ na zmniejszenie obciążenia środowiska - będącego efektem działalności
gospodarczej i bytowej mieszkańców regionu.
Rozwój województwa winien zatem opierać się między innymi na stworzeniu
optymalnego systemu transportowego, zwiększającego dostępność komunikacyjną
regionu i umożliwiającego szybkie przemieszczanie się mieszkańców na obszarze
całego województwa, przy obniżonych kosztach, zmniejszonym obciążeniu
emisją spalin i poprawie bezpieczeństwa podróżnych.
Uzupełnianie braków oraz modernizacja infrastruktury komunalnej, uwzględniająca
bieżące i prospektywne potrzeby społeczeństwa korzystnie wpłynie na stan
środowiska naturalnego, powodując poprawę warunków życia mieszkańców oraz
stworzenie korzystnych warunków rozwoju przedsiębiorstw.
Rozwój informatyki i telekomunikacji oprócz tego, iż stanowi ważny element
z punktu widzenia atrakcyjności regionu, jest przede wszystkim niezbędny
dla kształtowania społeczeństwa informacyjnego, zdolnego sprostać wyzwaniom
współczesnego świata, związanym między innymi z procesami globalizacji
i rosnącą konkurencją międzynarodową.
Kierunek działań 1: Optymalizacja i integracja systemu
transportowego
Zapewnienie regionowi dogodnych krajowych i zagranicznych połączeń komunikacyjnych
wraz z modernizacją i rozbudową sieci drogowej i kolejowej oraz budową
zintegrowanego systemu komunikacji wewnątrz województwa, uwzględniającym
realne potrzeby i planowane kierunki rozwoju przestrzennego, w zdecydowanym
stopniu poprawi konkurencyjność oraz atrakcyjność regionu zarówno dla
inwestorów, jak i mieszkańców.
Mimo względnie dobrej sytuacji regionu w zakresie infrastruktury transportowej
na tle kraju (duża gęstość dróg kołowych i szlaków kolejowych) konieczne
jest podjęcie kroków w celu optymalizacji systemów transportowych w kierunku
zwiększenia efektywności, zmniejszenia obciążeń środowiskowych w szczególności
w centrach miast, i poprawy bezpieczeństwa. Transport, jako gałąź gospodarki
silnie oddziałująca na jakość życia człowieka, powinien być planowany
przy priorytetowym uwzględnieniu potrzeb ludzkich i minimalizacji efektów
zewnętrznych, w tym ingerencji w środowisko przyrodnicze.
Region położony jest na skrzyżowaniu głównych transeuropejskich szlaków
transportowych, co stanowi poważne wyzwanie rozwojowe. Na korytarze te
składają się zarówno drogi samochodowe (częściowo autostrady), jak i szlaki
kolejowe. Ich przecięcie w województwie śląskim zapewnia regionowi bardzo
dobrą dostępność zewnętrzną, jednak stanowi też potencjalne zagrożenie
dla spójności wewnętrznej obszaru województwa. Zwłaszcza w sytuacji ogromnych
zaniedbań w zakresie transportu kolejowego konieczne jest gałęziowe równoważenie
rozwoju transportu.
Czynnikiem zwiększającym dostępność komunikacyjną regionu, a tym samym
podnoszącym jego konkurencyjność, jest Międzynarodowy Port Lotniczy "Katowice"
w Pyrzowicach. Z tego względu należy podjąć dalsze kroki w kierunku jego
rozwoju, czemu towarzyszyć powinna także rozbudowa układu drogowego, zapewniającego
szybki dostęp do portu z głównych ośrodków miejskich województwa, jak
i miast regionów ościennych.
Tradycyjnie przemysłowy charakter regionu powoduje generowanie znacznych
potrzeb przewozowych w zakresie transportu masowego. Jest to bezpośrednia
przyczyna rozwoju niezależnych operatorów kolejowych cargo, wywodzących
się z regionu. Liberalizacja w dostępie do sieci kolejowej, zwłaszcza
o zasięgu europejskim, jest dużą szansą dla tej grupy podmiotów.
Należy podjąć zatem działania w kierunku optymalizacji oraz integracji
systemu transportowego. Problem ten dotyczy zarówno przewozów pasażerskich,
jak i towarowych. W zakresie przewozów pasażerskich brakuje wspólnej taryfy,
obejmującej przewozy kolejowe, komunikację miejską i autobusowe przewozy
międzymiastowe, a także koordynacji sieci połączeń i rozkładów jazdy.
W zakresie komunikacji publicznej szczególną rolę odgrywa komunikacja
tramwajowa, z tego też względu istotnym działaniem jest wsparcie rozbudowy
i modernizacji linii tramwajowych oraz dalsza poprawa jakości taboru.
Konieczne jest też wspieranie tworzenia infrastruktury, służącej powiązaniu
poszczególnych gałęzi transportu, poprzez rozbudowę sieci dróg centrów
logistycznych i przeładunkowych, centrów przesiadkowych i miejsc postojowych
dla samochodów.
W zakresie transportu ładunków narastającym problemem jest zatłoczenie
drogowe, powodowane przez transport masowy. Rozwój usług logistycznych
pozwoli zmniejszyć tę tendencję, konieczne są też działania w kierunku
racjonalizacji wykorzystania infrastruktury kolejowej, zwłaszcza linii
przeznaczonych do ruchu towarowego.
Optymalizacji i integracji systemu komunikacyjnego obok budowy i rozbudowy
sieci infrastruktury transportowej powinno towarzyszyć stałe podnoszenie
i utrzymanie jej jakości m.in. poprzez przebudowę nawierzchni i dostosowanie
do standardów nacisków na oś obowiązujących w UE.
Kierunek działań 2: Rozbudowa i unowocześnienie systemów
energetycznych
Jednym z wymogów współczesnej gospodarki jest proekologiczna przebudowa
i rozbudowa istniejących systemów energetycznych ze szczególnym uwzględnieniem
wartości krajobrazowych. Systemy energetyczne muszą również zapewniać
bezpieczeństwo zaopatrzenia w energię elektryczną, cieplną i gaz, umożliwiać
racjonalne gospodarowanie nośnikami energii oraz minimalizację kosztów,
a także w jak najlepszym stopniu wykorzystywać lokalne zasoby i nadwyżki
paliw i energii z uwzględnieniem wykorzystania odnawialnych źródeł energii,
energii cieplnej skojarzonej z wytwarzaniem energii elektrycznej oraz
ciepła i paliw odpadowych pochodzących z działalności górniczej i przemysłowej.
Istotnym elementem systemu energetycznego jest sieć przesyłowa. Transport
przesyłowy jest gałęzią, w której koszty infrastrukturalne zajmują największy
procent globalnej wielkości kosztów. Infrastruktura w tej gałęzi transportu
odgrywa znacznie większe znaczenie niż w innych, wszelkie zapóźnienia
rodzą tu daleko większe skutki. Sieci przesyłowe to przede wszystkim sieci
energetyczne, a także rurociągi. Infrastruktura sieci przesyłowych jest
niezmiernie kosztochłonna, w szczególności systemy infrastruktury podziemnej.
W powiązaniu z dużym oddziaływaniem sieci przesyłowych na środowisko naturalne
należy położyć nacisk na optymalizowanie inwestycji w tym zakresie, by
nie ponosić nadmiernych kosztów ekonomicznych i ekologicznych w związku
z prowizorycznym charakterem rozwiązań.
Dla regionu sieć przesyłowa ma szczególne znaczenie, ponieważ właśnie
województwo śląskie jest znaczącym w skali kraju producentem energii elektrycznej.
Jest to naturalna konsekwencja wieloletniej eksploatacji węgla kamiennego
jako surowca energetycznego. Jakość sieci przesyłowej decyduje o konkurencyjności
regionalnych podmiotów branży energetycznej, dlatego działania w zakresie
poprawy infrastruktury przesyłowej zaowocują poprawą także w otoczeniu
sektora energetycznego.
Kierunek działań 3: Rozwój informatyki i telekomunikacji
We współczesnej gospodarce jednym z kluczowych elementów sprzyjających
podnoszeniu konkurencyjności regionu jest dobrze rozwinięta sieć informatyczna
i telekomunikacyjna, warunkująca szybki i swobodny transfer informacji.
Dostęp do informacji wpływa na możliwości uczenia się i dynamikę rozwoju
w każdym obszarze - od gospodarki przez naukę do kultury. Wsparcie rozwoju
informatyki i telekomunikacji jest we współczesnej gospodarce dla województwa
śląskiego niezbędnym warunkiem osiągnięcia statusu równorzędnego partnera
innych regionów.
Z tego względu istotny jest zarówno rozwój infrastruktury telekomunikacyjnej
i informatycznej, jak również podnoszenie poziomu konkurencji na regionalnym
rynku usług telekomunikacyjnych. Należy także podjąć działania ukierunkowane
na wsparcie rozwoju usług dostępnych on-line i tworzenia publicznych punktów
dostępu do Internetu.
Dla włączenia regionu w procesy rozwojowe kraju i Europy oraz umożliwienie
mu konkurowania w skali krajowej i europejskiej istotne jest oddziaływanie
na rozwój infrastruktury społeczeństwa informacyjnego. Rozwój tej infrastruktury
wpłynie na podwyższenie jakości życia mieszańców, zmniejszenie kosztów
funkcjonowania administracji publicznej oraz zwiększenie jej efektywności,
a także podniesienie dostępności do edukacji. Wpłynie to także korzystnie
na dostępność do informacji dla ludności, w tym ludności wiejskiej, zwiększenie
atrakcyjności lokalizacyjnej działalności gospodarczej, w tym inwestycji
zagranicznych.
Kierunek działań 4: Rozbudowa i modernizacja infrastruktury komunalnej
Rozwój infrastruktury komunalnej, ze szczególnym naciskiem na zmniejszenie
dysfunkcjonalności technicznego wyposażenia regionu, uwzględniający niezaspokojone
potrzeby, znacząco poprawi warunki życia mieszkańców regionu i stan środowiska
naturalnego. Inwestowanie w infrastrukturę komunalną pozwala również na
kompleksowe uzbrojenie terenu, poprawę jakości otoczenia i stworzenie
warunków do dywersyfikacji działalności gospodarczej. Zmodernizowana infrastruktura
komunalna wpłynie na rozwój przedsiębiorczości regionu, umożliwi jego
ekonomiczny, ekologicznie zrównoważony rozwój, a tym samym dokona poprawy
warunków życia jego mieszkańców.
Działania w zakresie modernizacji i rozbudowy infrastruktury komunalnej
powinny koncentrować się przede wszystkim na budowie i rozbudowie sieci
kanalizacyjnych, w tym kanalizacji deszczowej, modernizacji i budowie
nowych oczyszczalni ścieków oraz innych urządzeń do oczyszczania, gromadzenia,
odprowadzania i przesyłania ścieków. Ponadto niezbędna jest także budowa
i modernizacja urządzeń zaopatrzenia, poboru i uzdatniania wody. Należy
także wspierać wykorzystanie efektywnych komunalnych systemów ciepłowniczych,
opartych o proekologiczne rozwiązania, przy równoczesnej eliminacji systemów
indywidualnych - stanowiących poważne źródło zanieczyszczeń powietrza.
CEL STRATEGICZNY III:
WZROST INNOWACYJNOŚCI I KONKURENCYJNOŚCI GOSPODARKI
Konkurencyjność gospodarki jest podstawą rozwoju regionu. Pożądanym trendem
jest wzrost zdolności: do eksportu, przyciągania inwestycji zagranicznych
i krajowych, dostosowawczych (produkty o większej wartości dodanej oraz
produkty wysokiej techniki) oraz do powiększania przychodów (poziom PKB).
Konkurencyjność gospodarki regionu może być osiągnięta poprzez wzmocnienie
jej innowacyjności, to jest rozwój nowych działalności, nowych produktów
i nowych przedsiębiorstw.
Województwo śląskie powinno stać się światowym przykładem gospodarki zrównoważonego
rozwoju, gdzie obok unowocześniania tradycyjnych sektorów (węglowy, stalowy
i koksowniczy) kreowane są przyszłościowe sektory gospodarki wykorzystujące
najnowsze technologie. Region dysponuje wieloma możliwościami pozwalającymi
na rozwój działalności zaawansowanych technologicznie, które związane
są z kulturą przemysłową, wykwalifikowanymi kadrami oraz zapleczem edukacyjnym
i naukowo-badawczym wyższych uczelni i instytutów naukowych. Dodatkowym
atutem są międzynarodowe kontakty środowisk akademickich i gospodarczych.
Ważne jest wspieranie procesów innowacyjnych, szczególnie w sektorze małych
i średnich przedsiębiorstw. Firmy te są nośnikami innowacyjnych rozwiązań
oraz kreatorami nowych miejsc pracy. Pożądanym działaniem jest zatem tworzenie
nowoczesnej tkanki przedsiębiorczości, w tym centrów transferu technologii
i rozwijanie współpracy sektora B+R z przedsiębiorstwami wraz z systemem
pomocy w zakresie przygotowania dokumentacji i patentowania wynalazków.
Ważnym elementem konkurencyjności regionu jest stałe podnoszenie jego
atrakcyjności inwestycyjnej, warunkującej przyciąganie nowych inwestorów,
co wiąże się z absorpcją technologii i innowacji.
Pomimo odmiennych uwarunkowań rolnictwo i sektor rolno-spożywczy staje
również przed wyzwaniem związanym ze wzrostem poziomu innowacyjności.
W regionie istnieje potencjał badawczo-wdrożeniowy, który może przyczynić
się do wzrostu konkurencyjności sektora rolnego i zapewnienia odpowiednich
standardów produktów w celu ich sprzedaży na rynkach międzynarodowych.
Dla wzmocnienia konkurencyjności tego sektora w województwie śląskim potrzebne
jest: scalanie gruntów rolnych i poprawa ich żyzności, zorganizowanie
systemu rynków hurtowych, wprowadzenie instytucjonalnych form doradztwa
i szkoleń zawodowych dla ludności obszarów wiejskich, wspieranie przechowalnictwa,
konfekcjonowania i standaryzacji produkcji rolnej oraz wspieranie grup
producenckich. Osobne zagadnienie stanowi wspieranie rozwoju działalności
pozarolniczych, stanowiących niezbędne uzupełnienie gospodarki terenów
wiejskich, jak chociażby działań w zakresie agroturystyki.
Ponadto województwo śląskie dysponuje dużym potencjałem przyrodniczym,
posiada bogate dziedzictwo kulturowe i oferuje usługi turystyczne. Sektor
turystyczny może stać się czynnikiem wzrostu gospodarki regionu, wspomagać
będzie restrukturyzację przemysłu i przebudowę obszarów zurbanizowanych,
pozwoli również na zmniejszenie dysproporcji występujących na obszarach
wiejskich oraz podniesienie poziomu życia ludności tych terenów. Rozwój
oraz promowanie produktów turystyczno-rekreacyjnych województwa będzie
oparte na waloryzacji dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego regionu.
Kierunek działań 1: Tworzenie warunków do rozwoju małych i średnich
przedsiębiorstw
Sektor małych i średnich przedsiębiorstw pełni ważną rolę w gospodarce,
wpływając na tak istotne kwestie, jak: wzrost gospodarczy, konkurencyjność,
zmiany struktury gospodarczej i wielkość bezrobocia, wobec czego wymaga
szczególnego zainteresowania. MSP są alternatywą zatrudnieniową w regionie
dla pracowników restrukturyzowanych sektorów gospodarki, dają szansę na
wykorzystanie endogenicznych potencjałów i stworzenie zróżnicowanej struktury
gospodarki, bardziej odpornej na zmiany w koniunkturze światowej. Działania
na rzecz wzrostu potencjału, przeżywalności i zatrudnienia w małych i
średnich przedsiębiorstwach warunkują w dużym stopniu możliwości restrukturyzacji
i rozwoju regionu.
Prowadzone w regionie działania powinny skupiać się przede wszystkim na
pobudzaniu aktywności gospodarczej tego sektora, w tym również działalności
rzemieślniczej, zwiększaniu zatrudnienia oraz wzroście jego konkurencyjności
i zdolności do funkcjonowania zarówno na krajowym, jak i jednolitym rynku
europejskim.
Dlatego też należy podejmować wysiłki w celu zwiększenia zainteresowania
przedsiębiorców modernizacją i rozwojem technologicznym przedsiębiorstw,
wprowadzaniem nowych lub zmodernizowanych wyrobów lub technologii, stosowaniem
systemów zarządzania jakością i uzyskiwaniem certyfikatów jakości. Trzeba
także wspierać działania na rzecz ułatwiania dostępu przedsiębiorstwom
sektora MSP do zewnętrznych źródeł finansowania, np. funduszy pożyczkowych
czy poręczeniowych.
Istotny jest również dalszy rozwój instytucji o charakterze lokalnym i
regionalnym wspierających rozwój przedsiębiorczości, do których należą:
izby gospodarcze i rzemieślnicze, agencje rozwoju, inkubatory, centra
innowacji i przedsiębiorczości itp. Instytucje te świadczą usługi doradcze,
szkoleniowe, informacyjne i finansowe dla sektora MSP.
Kierunek działań 2: Wspieranie sektora B+R i wdrożeń nowych technologii
Poprawa konkurencyjności we współczesnej gospodarce dokonuje się w dużej
mierze poprzez wzrost innowacyjności, w tym zwiększenie transferu nowoczesnych
rozwiązań technologicznych, produktowych i organizacyjnych do przedsiębiorstw
i instytucji. Stąd konieczność zwiększenia wykorzystania infrastruktury
naukowo-badawczej na rzecz gospodarki i jej wzmocnienia oraz zwiększenie
wykorzystania wyników prac badawczo-rozwojowych poprzez intensyfikację
współpracy między sferą naukowo-badawczą a przedsiębiorstwami. Takie działania
będą również czynnikiem stymulującym współpracę z regionami partnerskimi
oraz otwarcie województwa na otoczenie i rozwój społeczeństwa informacyjnego.
Rozwój nauki może w sposób znaczący przyczynić się do polepszenia sytuacji
gospodarczej regionu. Jednak będzie to możliwe, jeżeli: zwiększona zostanie
ilość środków przeznaczonych na finansowanie nauki, w tym patentowanie
wynalazków, zmieni się alokacja tych środków, z uwzględnieniem priorytetów
naukowych państwa, zadziała mechanizm interakcji pomiędzy rzeczywistymi
potrzebami gospodarki, mobilizacją zasobów i efektywnością badań naukowych
oraz wdrożeń ich wyników.
Zwiększenie nakładów budżetowych na naukę jest konieczne i wynika zarówno
z potrzeb gospodarczych i rozwojowych kraju, jak i ze zobowiązań Polski
względem UE w zakresie osiągnięcia celów Strategii Lizbońskiej.
Potrzeba rozwoju powiązań między uczelniami a przemysłem wywołana przemianami
w nauce, technice i przemyśle zmienia tradycyjne formy i klimat pracy
w uczelniach oraz w przedsiębiorstwach regionu. Z jednej strony nauka
coraz szerzej wkracza do przemysłu, technologie w coraz większym stopniu
opierają się o wyniki badań naukowych, z drugiej strony badania naukowe
są w coraz większej mierze pobudzane przez rozwój technologii, rozwój
nauki jest coraz bardziej uzależniony od rozwoju i upowszechniania urządzeń
technicznych.
Jednym z najważniejszych wyzwań w gospodarce regionu będzie więc stworzenie,
podobnie jak to ma miejsce w krajach wysoko rozwiniętych, infrastruktury
instytucjonalnej i prawnej komercjalizacji nauki oraz techniki. Brak rozwiniętej
infrastruktury komercjalizacji nauki i techniki w województwie śląskim
powoduje, że inwestowanie w nowe technologie i tworzenie nowych firm jest
związane ze zbyt wysokim ryzykiem, hamującym w konsekwencji wykorzystanie
badań naukowych w gospodarce.
Regionalny System Innowacji, powstały w efekcie realizacji projektu RIS-Silesia,
powinien być konsekwentnie rozwijany poprzez budowanie partnerstwa i współpracy
między organizacjami wsparcia biznesu, sektorem B+R, samorządem terytorialnym
oraz firmami, a także poprzez wzmacnianie i wykorzystanie potencjału regionalnego
sektora akademickiego i naukowo-badawczego dla rozwoju przedsiębiorczości
i wzmocnienia konkurencyjności regionu.
Kierunek działań 3: Podnoszenie atrakcyjności inwestycyjnej regionu
Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu będzie prowadzić do zwiększenia
nowoczesności gospodarki, transferu technologii, rozwoju kooperujących
przedsiębiorstw. Tym samym na zasadzie synergii będzie przyrastać liczba
nowych miejsc pracy i zwiększy się zdolność konkurencyjna regionu. Wymaga
to przede wszystkim działań w zakresie tworzenia stref aktywności gospodarczej,
przygotowywania nowych, uzbrojonych, dostępnych komunikacyjnie terenów
pod inwestycje, o uregulowanych kwestiach własności, oraz rozwinięcia
sieci instytucji otoczenia biznesu.
W tym celu powinna również nastąpić mobilizacja regionalnego potencjału
finansowego na rzecz rozwoju przedsiębiorczości i zróżnicowania gospodarki,
w szczególności w kierunku tworzenia regionalnych funduszy inwestycyjnych,
skoncentrowanych na dziedzinach zwiększonego ryzyka, pozyskiwania kapitału
i przedsiębiorców z otoczenia światowego.
Działania związane z tworzeniem infrastruktury finansowej powinny się
koncentrować m.in. na tworzeniu regionalnych funduszy kapitałowych, inwestujących
w obszarze tak zwanej luki kapitałowej, przy wykorzystaniu partnerstwa
publiczno-prywatnego, w szczególności tam, gdzie występuje duży poziom
ryzyka (komercjalizacja wyników B+R), zniechęcający do inwestowania kapitału
prywatnego. Tego typu partnerstwo pozwoli na zachęcenie prywatnych inwestorów,
zarówno z regionu, jak i spoza niego, do inwestowania w tym szczególnym
i ważnym obszarze.
Należy także prowadzić skoordynowane działania samorządu terytorialnego
wszystkich szczebli, przedsiębiorstw i ich organizacji w celu pozyskiwania
inwestorów krajowych i zagranicznych.
Kierunek działań 4: Modernizacja sektora rolno-spożywczego i rozwijanie
działalności pozarolniczej
Koniecznym elementem rozwoju gospodarki regionu jako całości jest modernizacja
sektora rolno-spożywczego, przyczyniająca się do podniesienia jego konkurencyjności
w kraju i za granicą. Przeobrażenia obejmujące zarówno organizację, profil
i jakość produkcji pozwalają na stworzenie nowych możliwości rozwojowych
gospodarstw rolnych. Do głównych wyzwań w zakresie modernizacji sektora
rolno-spożywczego zaliczyć należy m.in.: podnoszenie jakości produktów
rolnych, certyfikacja i kontrola oraz kreowanie produktów markowych i
ekologicznych oraz promocja produktów żywnościowych o wysokiej jakości,
promowanie partnerstwa i współpracy pomiędzy producentami żywności oraz
przetwórcami, tworzenie tzw. grup spółdzielczych. Ponadto należy wspierać
poprawę komunikacji handlowej producentów żywności z odbiorcami na rynkach
światowych - tworzenie sieci kooperacji z partnerami zagranicznymi oraz
wprowadzanie i upowszechnianie technik sprzedaży wykorzystujących narzędzia
internetowe. Aby poprawić konkurencyjność eksportowanych produktów rolnych
z województwa na rynki światowe, należy stworzyć warunki do magazynowania,
konfekcjonowania i standaryzacji produkcji. Istotne jest również w tym
aspekcie przełamywanie niekorzystnego wizerunku ekologicznego województwa
służące poprawie postrzegania produktów żywnościowych wytwarzanych w regionie.
Konkurencyjność sektora rolno-spożywczego zależy również od prowadzenia
procesów zmian własnościowych zorientowanych na scalanie gruntów i konsolidację
gospodarstw.
Równoległy do restrukturyzacji rolnictwa powinien być proces kreowania
alternatywnych funkcji rozwojowych dla obszarów wiejskich poprzez promowanie
na terenach wiejskich nowych działalności gospodarczych - pozarolniczych,
a w szczególności turystyki, rekreacji i usług.
Do głównych działalności pozarolniczych możemy zaliczyć agroturystykę
jako nową funkcję obszarów wiejskich oraz produkcję w zakresie odnawialnych
źródeł energii.
Kierunek działań 5: Zwiększenie atrakcyjności turystycznej regionu
Gospodarka turystyczna oceniana jest jako najbardziej przyszłościowy pod
względem dynamiki rozwoju dział gospodarki narodowej. Podniesienie atrakcyjności
turystycznej regionu przyczyni się zatem do rozwoju działalności związanych
z turystyką, gastronomią, wypoczynkiem i rekreacją. Istotne jest wypracowanie
i rozwój regionalnych produktów markowych w turystyce, między innymi takich
jak turystyka biznesowa, miejska i kulturowa, wiejska, pielgrzymkowa,
rekreacyjna, aktywna i specjalistyczna.
Należy również podjąć działania ukierunkowane na rozbudowę zaplecza noclegowo-gastronomicznego,
infrastruktury turystycznej na terenach o walorach przyrodniczo-krajobrazowych
i kulturowych, identyfikację, ochronę i turystyczne zagospodarowanie obiektów
dziedzictwa kulturowego, tworzenie centrów sportowo-rekreacyjnych z bazą
hotelarską oraz zagospodarowanie turystyczne i rekreacyjne zbiorników
wodnych.
Konieczne jest także zbudowanie sprawnego systemu promocji produktów turystycznych
w kraju i za granicą, obejmującego zintegrowaną sieć informacji i obsługi
turystycznej, z zastosowaniem technik informatycznych. Zmiany w tym zakresie
pozwolą na wykreowanie nowego wizerunku regionu, będą stymulowały rozwój
nowych przedsiębiorstw i powstawanie nowych miejsc pracy.
Kierunek działań 6: Wspieranie procesów poprawy efektywności i adaptacji
rynkowej tradycyjnych gałęzi przemysłu
Dominująca pozycja tradycyjnych sektorów w strukturze gospodarki regionu
powoduje, iż wszelkie działania podejmowane wobec nich rzutują znacząco
na kondycję całej gospodarki regionu. Wprowadzenie gospodarki rynkowej
w pełni ujawniło nierentowność wielu zakładów przemysłowych, a także ich
niską innowacyjność. Jednym z efektów dotychczasowych przemian gospodarczych
regionu jest coraz szybszy rozwój nowoczesnych gałęzi przemysłu, takich
jak: elektronika, przemysł samochodowy, przetwórstwo spożywcze.
Konieczna jest dalsza kontynuacja procesów transformacji gospodarczej
regionu - głównie tradycyjnych sektorów przemysłu. Rozpoczęty już w latach
90. ubiegłego stulecia proces restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego
związany jest z obniżeniem mocy produkcyjnych oraz znacznym zmniejszeniem
zatrudnienia. Oba te zjawiska uznawane są obecnie za największe problemy
regionu.
Na bazie przemysłu wydobywczego rozwijają się branże związane z jego obsługą,
czyli przede wszystkim nowoczesny przemysł maszynowy, dysponujący odpowiednim
parkiem oraz doświadczoną kadrą pracowniczą. Po trudnościach transformacji
na początku lat dziewięćdziesiątych przemysł ten zaistniał na wielu rynkach
zagranicznych i stanowi dziś ważny element gospodarczego krajobrazu województwa.
Należy mieć jednak na uwadze, że dla utrzymania pozycji konkurencyjnej
górnictwa konieczne będzie systematyczne zwiększanie nakładów na jego
modernizację i wprowadzanie nowych technologii.
Drugim obok górnictwa głównym przemysłem regionu jest hutnictwo, które
również przechodzi głęboki proces restrukturyzacji. W sektorze tym znacznie
szybciej dokonują się przemiany restrukturyzacyjne niż w górnictwie, dlatego
też przeważająca liczba największych zakładów tej branży zmienia swoje
oblicze. Należy kontynuować ograniczenie wykorzystania urządzeń najbardziej
zanieczyszczających środowisko oraz wprowadzanie nowych proekologicznych
sposobów produkcji.
Działania wobec tradycyjnych sektorów nie powinny się ograniczać do łagodzenia
negatywnych skutków restrukturyzacji, ale również dotyczyć podnoszenia
ich konkurencyjności i wspierania procesów adaptacji rynkowej - wykorzystując
poprawiającą się koniunkturę na rynkach światowych.
CEL STRATEGICZNY IV:
POPRAWA JAKOŚCI ŚRODOWISKA NATURALNEGO I KULTUROWEGO
ORAZ ZWIĘKSZENIE ATRAKCYJNOŚCI PRZESTRZENI
Idea zrównoważonego rozwoju zakłada harmonizację rozwoju gospodarczego
i społecznego z ochroną walorów środowiskowych. Polepszenie jakości środowiska
naturalnego województwa śląskiego zwiększy atrakcyjność regionu (zarówno
inwestycyjną, jak i turystyczną), poprawi jakość życia obecnych mieszkańców
i zabezpieczy możliwości rozwojowe przyszłych pokoleń.
Poprawa jakości środowiska przyrodniczego musi uwzględniać m.in.: zmniejszenie
ilości zanieczyszczeń odprowadzanych do wód i gruntów, budowę systemu
oczyszczalni ścieków, ograniczanie zanieczyszczeń powierzchniowych gruntów.
Istotna będzie racjonalna gospodarka odpadami poprzez stworzenie infrastruktury
do wtórnego ich wykorzystania, a także usuwania i bezpiecznego unieszkodliwiania
odpadów niebezpiecznych. Duże znaczenie będzie miała budowa systemu retencji
wód powierzchniowych, ograniczenie nadmiernego ich zasolenia, a także
objęcie szczególną ochroną najbardziej zasobnych zbiorników wód podziemnych.
Zwiększeniu atrakcyjności terenu województwa będzie także sprzyjać zmniejszenie
zanieczyszczenia powietrza oraz ochrona zasobów leśnych.
Dla poprawy atrakcyjności terenu ważna jest również ochrona istniejących
zasobów przyrodniczych, będących wyrazem bioróżnorodności regionu. Istotne
jest także podjęcie działań dla podniesienia i utrzymania atrakcyjności
krajobrazu. Bogate zasoby przyrodnicze powinny służyć rozwojowi turystyki
przyjaznej środowisku i kreowaniu proekologicznych zachowań mieszkańców.
Ochrona istniejących zasobów przyrodniczych powinna opierać się na świadomym
kształtowaniu dziedzictwa kulturowego, służącego następnym pokoleniom
mieszkańców województwa.
Cel ten realizowany będzie również poprzez rewitalizację centrów miast
i układów miejskich, tworzenie wielofunkcyjnych ośrodków wiejskich, rewitalizację
terenów poprzemysłowych, przebudowę zdegradowanych lub przeludnionych
dzielnic.
Kierunek działań 1: Wspieranie rozwoju obszarów metropolitalnych
Współczesne metropolie organizują życie polityczne i gospodarcze regionów
i całych krajów. Obszary metropolitalne w najbliższej przyszłości winny
stać się punktem styku polskiej gospodarki z gospodarką światową oraz
środowiskiem zdolnym do absorpcji, adaptacji i przede wszystkim kreowania
innowacji.
W województwie śląskim, jednym z najbardziej zurbanizowanych regionów
Polski, szczególnego znaczenia nabierają zagadnienia rozwoju i integracji
aglomeracji miejskich. Aglomeracje miejskie są ośrodkami gospodarczego
wzrostu i innowacji, a oddziałując na otoczenie, stają się centrami obszarów
metropolitalnych. Nadanie aglomeracjom odpowiedniej "masy krytycznej"
prowadzić będzie do wykreowania Skonsolidowanego Śląskiego Obszaru Metropolitalnego,
integrującego aglomeracje miejskie województwa śląskiego. Rozwój funkcji
metropolitalnych promuje rozwój infrastruktury społecznej, kultury, edukacji
i wiedzy, co w rezultacie powinno ułatwić zachodzące procesy transformacji
tradycyjnej struktury gospodarki.
Kształtujący się Śląski Obszar Metropolitalny w powiązaniu z obszarem
krakowskim stanowi największą w kraju koncentrację ludności i potencjału
gospodarczego, a także jedną z największych koncentracji zagranicznych
inwestycji przemysłowych.
Aglomeracje miejskie, stanowiąc centra obszarów metropolitalnych, mogą
stać się biegunami regionalnego rozwoju w województwie śląskim, a odpowiednio
dobrze powiązane infrastrukturą techniczną między sobą, jak i z innymi
europejskimi aglomeracjami mogą także odgrywać bardziej znaczącą rolę
na arenie europejskiej.
Aglomeracje, jako ośrodki gospodarczego wzrostu i innowacji, oddziałują
na otoczenie poprzez dyfuzję, a oddziaływanie to tworzy na terytorium
województwa śląskiego w miarę wyrównane warunki życia i równe szanse życiowe
wszystkich jego mieszkańców. Z tego też względu rozwijanie funkcji metropolitalnych
aglomeracji miejskich ma kapitalne znaczenie dla społecznego i gospodarczego
rozwoju województwa śląskiego.
Konieczne jest podjęcie działań mających na celu ukształtowanie się silnego
organizmu aglomeracji stanowiących centra obszarów metropolitalnych, w
wymiarze prawnym, organizacyjno-administracyjno-gospodarczym. Ponadto
należy wesprzeć starania zmierzające do zmiany struktury własności firm
świadczących usługi publiczne na poziomie lokalnym, ponadlokalnym i regionalnym
w celu lepszego zarządzania tymi przedsiębiorstwami.
Kierunek działań 2: Zagospodarowanie centrów miast oraz zdegradowanych
dzielnic
Zasadniczym elementem podniesienia atrakcyjności miast regionu i głównym
warunkiem wzrostu jakości życia staje się zagospodarowanie centrów oraz
przebudowa dzielnic zdegradowanych, charakteryzujących się złym stanem
technicznym i niskim standardem życia mieszkańców. Działania te powinny
obejmować modernizację struktury urbanistycznej, rozbudowę i dostosowanie
istniejącej infrastruktury do zachodzących procesów suburbanizacji oraz
stworzenie warunków do wypoczynku i rekreacji.
Zachodzące w województwie przemiany gospodarcze i społeczne mają bezpośredni
wpływ na procesy zachodzące w miastach województwa śląskiego - ich depopulację,
degradację przestrzeni miejskich, substandaryzację zasobów mieszkaniowych
oraz niską jakość przestrzeni publicznych. Wiele miast województwa wymaga
modernizacji struktury urbanistycznej (zwłaszcza historycznych osiedli
robotniczych i dzielnic o zabudowie typu "blokowiska"), rewitalizacji
centrów miast i starych oraz zabytkowych dzielnic, a także stworzenia
warunków do wypoczynku i rekreacji. Dodatkowym czynnikiem powodującym
degradację przestrzeni miejskich jest wysokie natężenie ruchu tranzytowego,
prowadzonego przez centra miast. Zachowanie i odpowiednie wyeksponowanie
walorów środowiska kulturowego miast, w tym charakterystycznych dla przemysłowych
tradycji regionu obiektów poprzemysłowych, będzie miało istotne znaczenie
dla nadania krajobrazowi miast województwa śląskiego indywidualnego charakteru.
Wysokie walory przestrzeni wspierać będą proces restrukturyzacji obszarów
zdominowanych przez tradycyjne przemysły i pilnie wymagających rekultywacji.
Nasilający się proces urbanizacji stref podmiejskich aglomeracji powoduje
zagospodarowanie najbliżej położonych małych miast i gmin wiejskich w
sposób dekomponujący ich dotychczasową strukturę funkcjonalno-przestrzenną
i powodujący powstawanie zagrożeń dla krajobrazu przyrodniczo-kulturowego
i ładu przestrzennego.
Postępująca urbanizacja obrzeży miast powoduje zmniejszanie powierzchni
terenów zielonych i otwartych oraz prowadzi do nieodwracalnych zmian w
krajobrazie. Ośrodki osadnicze wymagają gruntownej rehabilitacji i restrukturyzacji
przestrzeni miejskich, poprawy ich wewnętrznej struktury przestrzennej,
ekonomicznej i społecznej oraz realizacji brakujących powiązań komunikacyjnych.
Ośrodki miejskie wymagają podniesienia standardu i rozbudowy infrastruktury
społecznej i technicznej oraz wzmocnienia funkcji miejskich decydujących
o ich randze i konkurencyjności.
Można spodziewać się zwiększenia negatywnych rezultatów procesu suburbanizacji,
jeżeli nie zostaną podjęte odpowiednie działania ukierunkowane na polepszenie
warunków mieszkaniowych w miastach, podniesienie jakości architektury
i przestrzeni publicznych oraz radykalną zmianę wizerunku przemysłowych
miast.
Kierunek działań 3: Rewitalizacja terenów zdegradowanych
Większość obszarów miejskich województwa śląskiego zawiera w sobie tereny
przemysłowe lub z nimi sąsiaduje. Zakłady przemysłowe przez lata wrastały
w krajobraz regionu, potwierdzając historię i tradycję, przez co stały
się symbolami identyfikacji miejsca, elementami tożsamości regionu. W
ostatnich latach przemysł podlega znacznym przemianom związanym między
innymi z procesami globalizacji gospodarki, co powoduje degradację zurbanizowanych
obszarów o przemysłowym charakterze, pozostawanie w centrach miast nieużytkowanych
terenów i obiektów poprzemysłowych.
Przebudowie gospodarczej i społecznej oraz tworzeniu nowego wizerunku
regionu towarzyszyć musi rewitalizacja terenów zdegradowanych, w tym poprzemysłowych,
pogórniczych i powojskowych. Znaczenie problematyki przekształcania terenów
poprzemysłowych wynika z masowości ich występowania, a także z ich lokalizacji
w potencjalnie wartościowych miejscach - centrach miast, w pobliżu arterii
komunikacyjnych, w sąsiedztwie obszarów o walorach przyrodniczo-krajobrazowych.
Głównym celem tych działań będzie przystosowanie zdegradowanych terenów
do pełnienia nowych funkcji, m.in.: gospodarczych, społecznych, rekreacyjnych,
edukacyjnych, a w konsekwencji ich rewaloryzacja i poprawa warunków życia
mieszkańców. Działania w tym zakresie w istotny sposób przyczynią się
również do podniesienia atrakcyjności regionu. Zakres prac, kosztochłonność
oraz złożoność procesów związanych z rewitalizacją wymaga współpracy podmiotów
publicznych i prywatnych. Niedostrzeganie konieczności rewitalizacji skutkuje
dalszą degradacją terenu oraz stwarza zagrożenie dla ludzi i środowiska.
W województwie śląskim, podobnie jak w całym kraju, nie istnieją rozwiązania
systemowe ukierunkowane na kompleksowy proces przekształcania terenów
poprzemysłowych. Konieczne jest więc przeprowadzenie ich rzetelnej inwentaryzacji
i klasyfikacji, rozwiązanie kwestii własnościowych. Na przeszkodzie efektywnej
rehabilitacji terenów zdegradowanych stają także bariery prawne i finansowe.
Kierunek działań 4: Kształtowanie ośrodków wiejskich
Rozwój i wzrost atrakcyjności terenów wiejskich uzależniony jest od potencjału
ośrodków wiejskich. Powstanie wielofunkcyjnych ośrodków na terenach wiejskich
wymaga tego, by były one wyposażone w odpowiednią infrastrukturę, przygotowane
do skutecznego organizowania i integrowania życia oraz wspierania lokalnych
inicjatyw na tych obszarach. Działalność ośrodków wiejskich stanowi ważne
ogniwo wspierania inicjatyw na rzecz rozwoju rolnictwa poprzez zwiększenie
potencjału zasobów ludzkich.
Ukształtowanie wielofunkcyjnych, zróżnicowanych oraz atrakcyjnych do zamieszkania
ośrodków wiejskich wymaga tworzenia środowiska przyjaznego rozwojowi przedsiębiorczości,
działalności ośrodków kulturalnych i edukacyjnych, rozwijania lokalnych
i ponadlokalnych inicjatyw. Niezbędne są także działania na rzecz rozwoju
infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, przyciąganie inwestycji przyjaznych
środowisku i podnoszących atrakcyjność obszarów wiejskich oraz zniesienie
barier przestrzennych - czasu dostępu ludności wiejskiej do usług oferowanych
na terenach miejskich. Istotne jest również zapewnienie zbieżności i powiązania
regionalnych kierunków rozwoju obszarów wiejskich z uwzględnieniem funkcji
i oddziaływania obszarów metropolitalnych.
Uwzględniając rozwój ośrodków wiejskich w oparciu o specyficzne walory
społeczno-kulturowe, należy również podjąć wysiłki zmierzające do zachowania
ich różnorodności i spuścizny kulturowej. Dlatego też tak istotne jest
zachowanie i kształtowanie krajobrazu, ochrona i wykorzystanie zasobów
środowiska przyrodniczego, dziedzictwa kulturowego wsi, dokumentowanie
i popularyzacja tradycji oraz wspieranie lokalnych i ponadlokalnych inicjatyw
skierowanych na kultywowanie tradycji obszaru wiejskiego.
Kierunek działań 5: Uporządkowanie i wdrożenie systemu gospodarki
odpadami
Dla zapewnienia właściwego rozwoju regionu i poprawy atrakcyjności terenu
ważne jest uporządkowanie gospodarki odpadami w województwie. Skuteczne
wydzielanie odpadów niebezpiecznych i ich neutralizacja oraz bezpieczne
składowanie pozostałych odpadów jest czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo
istniejących zasobów przyrodniczych, w tym przede wszystkim wody i gleb.
Minimalizacja ilości powstających odpadów, segregacja i powtórne wykorzystanie
zmniejszy powierzchnię i pojemność składowisk oraz ogólne zużycie surowców.
Uporządkowaniu i wdrożeniu systemu gospodarki odpadami służyć powinna
realizacja planów gospodarki odpadami na poszczególnych szczeblach administracji
publicznej w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi, odpadami powstającymi
w sektorze gospodarczym oraz odpadami niebezpiecznymi.
W zakresie gospodarki odpadami komunalnymi należy dążyć do uporządkowania
pod względem organizacyjnym systemów zbiórki i transportu, podniesienia
świadomości społecznej mieszkańców, podniesienia skuteczności selekcji
odpadów oraz rozwoju selektywnej zbiórki odpadów wielkogabarytowych, budowlanych
i niebezpiecznych wytwarzanych w grupie odpadów komunalnych.
W gospodarce odpadami powstającymi w sektorze gospodarczym podjęte działania
winny być ukierunkowane w szczególności na ograniczenie ilości wytwarzanych
odpadów, w tym poprzez stosowanie niskoodpadowych technologii produkcji,
odzysk i ich unieszkodliwianie, w ostateczności ich bezpieczne składowanie
oraz ograniczenie negatywnego wpływu składowisk odpadów na środowisko
w szczególności starych, nieczynnych składowisk, niespełniających wymogów
ekologicznych.
W gospodarce odpadami niebezpiecznymi głównym celem podejmowanych działań
musi być maksymalne ograniczenie odpadów trafiających do środowiska, w
tym na składowiska odpadów. Odpady niebezpieczne wytworzone w sektorze
gospodarczym oraz odpady niebezpieczne wydzielone ze strumienia odpadów
komunalnych winny być poddane odzyskowi lub unieszkodliwione w instalacjach
istniejących na terenie województwa lub na terenie sąsiednich województw.
W celu wydzielenia odpadów niebezpiecznych ze strumienia odpadów komunalnych
należy zbudować sieć gminnych punktów zbiórki odpadów niebezpiecznych.
Niezbędnym elementem tworzonego systemu musi być sieć stacji przeładunkowych
odpadów niebezpiecznych. System gospodarki odpadami niebezpiecznymi, ze
względu na istniejącą sieć instalacji do ich unieszkodliwiania, musi mieć
zasięg ponadregionalny.
Kierunek działań 6: Utworzenie systemu kształtowania i wykorzystania
zasobów wodnych
Ograniczone zasoby wodne województwa śląskiego wymuszają wdrożenie racjonalnego
systemu zarządzania zasobami wodnymi. Uporządkowanie zasad zarządzania
gospodarką wodną pozwoli na racjonalne gospodarowanie zasobami wodnymi
oraz zmniejszenie zagrożenia ekologicznego związanego z deficytem wód
powierzchniowych i podziemnych oraz ich rosnącym zanieczyszczeniem. Wody
podziemne są nośnikiem wewnętrznego ciepła Ziemi, które może być wykorzystywane
w różnych celach: między innymi do produkcji energii elektrycznej, w ciepłownictwie
i balneologii. Niezbędne jest określenie możliwości pozyskania i zagospodarowania
energii geotermalnej na terenie województwa.
Racjonalne gospodarowanie zasobami wodnymi oraz konsekwentne prowadzenie
działań zmierzających do poprawy ich jakości, ilości i dostępności w znaczący
sposób poprawi warunki życia mieszkańców województwa śląskiego. Polepszeniu
ulegnie jakość wód wykorzystywanych do zaspokajania potrzeb ludności i
przemysłu. Należy również oczekiwać znaczącej poprawy jakości środowiska
przyrodniczego, czego przejawem będzie wzrost bioróżnorodności, rozwój
ekosystemów wodnych i związanych z wodami. W konsekwencji wzrośnie atrakcyjność
regionu w aspekcie rozwoju turystyki.
Szczególnie ważne jest między innymi zmniejszenie ładunków zanieczyszczeń
odprowadzanych do wód podziemnych i powierzchniowych, w tym budowa systemu
oczyszczalni ścieków organizowanych w zlewniach rzek, eliminowanie zrzutów
zasolonych wód kopalnianych do cieków, ochrona obiektów, które w naturalny
sposób zapewniają retencję wodną oraz zwiększają procesy samooczyszczania
się wód.
Odpowiednie gospodarowanie zasobami wodnymi pozwoli również na podniesienie
bezpieczeństwa obszarów zagrożonych powodziami. W zakresie ochrony przeciwpowodziowej
istotne jest wdrażanie zasad racjonalnego planowania i zagospodarowania
przestrzennego dolin rzecznych, w tym budowa wałów. Konieczne jest również
stworzenie sprawnego systemu retencji wodnej (budowa zbiorników retencyjnych)
oraz modernizacja urządzeń melioracyjnych. Trzeba także dążyć do zachowania
naturalnych zbiorników retencyjnych, takich jak: tereny podmokłe i nieuregulowane
cieki wodne.
Kierunek działań 7: Polepszenie jakości powietrza
Zapobieganie powstawaniu zanieczyszczeń powietrza oraz ograniczanie lub
eliminowanie wprowadzanych do powietrza substancji zanieczyszczających,
w celu zmniejszenia stężeń do dopuszczalnego poziomu, wpłynie pozytywnie
na poprawę jakości gleb i wód powierzchniowych oraz w znacznym stopniu
przyczyni się do polepszenia stanu zdrowia mieszkańców regionu. Poprawa
jakości powietrza należy również do najistotniejszych elementów nowego
wizerunku województwa.
Największym problemem w kontekście zanieczyszczenia powietrza w województwie
śląskim jest wysokie stężenie pyłu zawieszonego. Pył zawieszony pochodzi
z wielu źródeł komunalnych, przemysłowych i oddziaływania komunikacji.
Głównie związany jest z ruchem samochodowym i zużyciem paliw na cele grzewcze
i bytowe. Za emisję pyłu oprócz przemysłu odpowiada również gospodarka
komunalna, powszechność stosowania węgla w indywidualnym ogrzewaniu oraz
stosowanie paliw o niskiej jakości, a także spora ilość skorodowanych
materiałów budowlanych zawierających azbest. Na jakość powietrza negatywnie
wpływa także emisja gazowych zanieczyszczeń, w tym zwłaszcza zubożających
warstwę ozonową tj. chlorowcopochodne węglowodorów alifatycznych - CFC
oraz powodujących efekt cieplarniany zwłaszcza CO2. Problemy
te będą rozwiązane zgodnie z programami ochrony powietrza.
W celu poprawy zaistniałej sytuacji należy przede wszystkim ograniczyć
emisję pyłu związaną z wytwarzaniem energii cieplnej do celów bytowo-gospodarczych
poprzez podłączanie do istniejących sieci ciepłowniczych, zwiększenie
wykorzystania energii elektrycznej i gazu oraz lokalnych zasobów energii
odnawialnej, stosowanie nowoczesnych technologii, przestrzeganie standardów
energooszczędności w nowo budowanych i modernizowanych obiektach. Trzeba
także ograniczyć emisję z transportu i komunikacji poprzez kontynuację
inwestycji drogowych, w tym wspieranie działań zmierzających do wyeliminowania
tranzytowego ruchu samochodowego z centrów miast, modernizację i przebudowę
dróg, modernizację taboru komunikacji zbiorowej, rozwój i modernizację
transportu szynowego, zmianę organizacji ruchu lokalnego i regionalnego,
eliminowanie pojazdów niespełniających standardów technicznych. Należy
również ograniczyć i likwidować emisję wtórną ze zwałowisk odpadów, w
szczególności termicznie czynnych oraz wielkoobszarowych składowisk przemysłowych
i komunalnych.
Kierunek działań 8: Ochrona przed hałasem
Hałas zalicza się do czynników środowiskowo uciążliwych, obniża warunki
życia człowieka i powoduje negatywne konsekwencje dla zdrowia. Ma on inną
specyfikę w porównaniu ze szkodliwością gazowych i pyłowych zanieczyszczeń,
bowiem następstwa uciążliwości akustycznej - hałasu dotykają głównie człowieka.
Stałe zwiększanie się poziomu i zasięgu hałasu wynika z postępującej urbanizacji
i komunikacji. Za najbardziej uciążliwe dla środowiska zewnętrznego źródła
hałasu należy uznać przede wszystkim ruch drogowy, kolejowy i lotniczy
oraz działalności prowadzone na terenach obiektów przemysłowych. Największe
natężenie hałasu występuje wzdłuż ciągów komunikacyjnych (terenów położonych
w bezpośrednim sąsiedztwie tras komunikacyjnych) oraz w obrębie obszarów
przemysłowych. Jednak natężenie hałasu pochodzącego ze źródeł przemysłowych
jest dużo mniejsze niż hałasu komunikacyjnego. Wpłynęło na to ograniczenie
produkcji przemysłowej oraz likwidacja części szczególnie uciążliwych
wydziałów produkcyjnych.
Do głównych kierunków działań zmierzających do ograniczenia poziomu hałasu
w województwie zaliczyć należy sporządzenie mapy akustycznej województwa,
budowę ekranów przeciwakustycznych przy drogach szybkiego ruchu przebiegających
w pobliżu zabudowy mieszkaniowej, obsadzenie głównych tras komunikacyjnych
pasami zieleni, modernizację środków transportu, w tym modernizację linii
transportu szynowego z wymianą taboru. Ponadto konieczne jest opracowywanie
planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem poziomu hałasu
i wprowadzaniem zapisów dotyczących standardów akustycznych danego terenu,
a także rozbudowa systemu monitoringu hałasu oraz wzmożenie kontroli jednostek
gospodarczych w zakresie emitowanego hałasu.
Kierunek działań 9: Ukształtowanie regionalnego systemu obszarów chronionych
Dla zachowania bioróżnorodności, będącej wyrazem dziedzictwa przyrodniczego
województwa śląskiego, konieczne jest odtwarzanie i utrzymywanie istniejących
wartości przyrodniczych i kulturowych regionu, w tym zwiększenie
i poprawa kondycji przyrodniczej terenów leśnych. Zależeć od tego będzie
bezpośrednia efektywna poprawa warunków życia mieszkańców regionu.
Zachowanie dziedzictwa przyrody jest nie tylko obowiązkiem wynikającym
z przepisów prawa, ale także naszą powinnością wobec przyszłych pokoleń.
Dlatego niezbędne jest utworzenie systemu chroniącego przyrodę o zróżnicowanej
wartości i zagrożeniu oraz zapewniającego prawidłowe funkcjonowanie środowiska
naturalnego. Należy opracować plany ochrony parków krajobrazowych oraz
rezerwatów przyrody na terenie województwa. W skali krajowej zostały opracowane
koncepcje systemu obszarów chronionych, np. Krajowy System Obszarów Chronionych,
Ekonet - Polska, a ostatnio Europejskiej Sieci Ekologicznej - Natura 2000,
w oparciu o które tworzone są rozwiązania systemowe w regionie.
Ukształtowanie regionalnego systemu obszarów chronionych wymaga podjęcia
działań, w tym np.: waloryzację przyrody ożywionej i nieożywionej, określenie
zagrożenia przyrody ożywionej (gatunki i siedliska przyrodnicze)
i nieożywionej (opracowanie regionalnych czerwonych list i czerwonych
ksiąg), wyznaczenie struktur ekologicznych i obszarów przyrodniczych o
znaczeniu światowym, krajowym, regionalnym i lokalnym, utrzymanie i wzmocnienie
korytarzy ekologicznych, określenie form ochrony przyrody adekwatnych
do znaczenia i zagrożenia wartości przyrodniczych oraz struktur ekologicznych,
opracowanie programów ochrony i restytucji gatunków i siedlisk przyrodniczych
oraz struktur ekologicznych, stworzenie systemu informatycznego o obszarach
chronionych dla potrzeb zarządzania i monitoringu systemu, opracowanie
kompleksowego programu edukacji ekologicznej oraz wzmocnienie służb ochrony
przyrody.
|
|
Urząd Marszałkowski Województwa
Śląskiego
ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice
|
|
|