IV. WDRAŻANIE I MONITORING STRATEGII
1. UWAGI OGÓLNE
Istotnym wymogiem, stawianym dokumentom szczebla strategicznego, jest
wewnętrzny system monitorowania i ewaluacji postępów we wdrażaniu oraz
osiąganiu założonych celów, a w konsekwencji osiągnięcie stanu zakładanego
w wizji. Gromadzenie i interpretacja danych dotyczących Strategii pozwala
na bieżące korekty działań podmiotów wdrażających Strategię w razie wystąpienia
nieprawidłowości.
Strategia Rozwoju Województwa Śląskiego na lata 2000-2020 podlega systemowi
monitoringu i ewaluacji powiązanego z systemem wdrażania. Osiągnięcie
wyznaczonych w Strategii celów monitoringu uwarunkowane jest ilością i
jakością informacji, których kształt jest narzucony procedurami monitoringowymi.
Metodyczne dążenia do realizacji celów podlegać muszą ocenie skuteczności,
by w razie wykrycia nieprawidłowości było możliwe dokonywanie korekt działań
na etapie wdrażania. Konieczne jest zatem stworzenie pełnego systemu,
obejmującego:
- monitoring, czyli podsystem zbierania i selekcjonowania informacji,
- ewaluację, czyli podsystem oceny i interpretacji zgromadzonego materiału.
Funkcjonowanie systemu przedstawia poniższy schemat:
Podstawowym celem funkcjonowania sytemu monitoringu Strategii
jest gromadzenie i przetwarzanie informacji o stanie realizacji Strategii.
Raporty monitoringowe, przygotowywane w oparciu o opisany model, mają
stanowić narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji przez Zarząd Województwa
w sprawach związanych z realizacją Strategii.
2. SYSTEM WDRAŻANIA STRATEGII ROZWOJU
2.1. Instrumenty wdrażania
Wdrażanie Strategii będzie się odbywać poprzez programy operacyjne (regionalne,
wojewódzkie i sektorowe). Istotnym elementem każdego programu jest szczegółowa
projekcja alokacji środków na poszczególne cele i działania danego programu
(tabele finansowe). Celowe jest stworzenie wokół strategii korzystnego
klimatu dzięki włączeniu w proces opracowania programów operacyjnych instytucji
społecznych i gospodarczych. Szeroki horyzont, tworzony przez szereg współdziałających
instytucji, przyczyni się wydatnie do sukcesu Strategii.
Podstawowe instrumenty wdrażania Strategii to:
- regionalne programy operacyjne
- wojewódzkie programy operacyjne
- kontrakty wojewódzkie
- inne programy operacyjne
2.2. Aparat instytucjonalny wdrażania Strategii
Organem odpowiedzialnym za wdrażanie Strategii jest Zarząd Województwa
Śląskiego. Wykonuje on swoje zadania przy pomocy wydziałów merytorycznych
Urzędu Marszałkowskiego. Ośrodkami koordynującymi współpracę w poszczególnych
obszarach tematycznych będą stosowne wydziały merytoryczne Urzędu Marszałkowskiego,
realizujące zadania w ramach sieci współpracy instytucjonalnej na rzecz
realizacji Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego. Istnienie takiej sieci
jest niezmiernie istotne ze względu na uzyskiwanie globalnych korzyści
dla regionu w formie: polepszenia kanałów informacyjnych, wymiany doświadczeń
i przeglądu aktualnej sytuacji, a także wzmacniania wzajemnej mobilizacji
i partnerstwa społecznego.
Przewiduje się powołanie do życia Zespołu ds. Wdrażania Strategii. Do
głównych zadań Zespołu będzie należeć koordynowanie prac poszczególnych
wydziałów merytorycznych, by osiągnąć efekt synergii w procesie wdrażania.
Zespół zostanie powołany zarządzeniem Marszałka Województwa Śląskiego.
W skład Zespołu powinni wejść: członek Zarządu, przedstawiciele merytorycznych
wydziałów Urzędu Marszałkowskiego, jednostek organizacyjnych Urzędu oraz
przedstawiciele czterech subregionów województwa. W zależności od rodzaju
zadań strategicznych do prac zespołu mogą być powoływani przez Marszałka
Województwa (na stałe lub czasowo) eksperci.
Zespół będzie odpowiedzialny za następujące zadania:
- koordynację prac instytucji zaangażowanych we wdrażanie strategii,
- monitoring (analiza raportów z przebiegu realizacji strategii),
- dostarczanie syntetycznych informacji o procesach i uwarunkowaniach
realizacyjnych strategii rozwoju dla Zarządu Województwa Śląskiego,
- nadzór nad prawidłowością realizacji Strategii.
3. MONITORING ORAZ RAPORTOWANIE STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
3.1. Istota systemu monitorowania i ewaluacji
Istotą monitoringu jest gromadzenie, opracowywanie i przekazywanie informacji
przydatnych w zarządzaniu rozwojem województwa. Dlatego też przedmiotem
monitoringu jest region, pojmowany jako spójny system społeczno-ekonomiczno-ekologiczny.
Oznacza to, że rozwój będący efektem wdrażania Strategii powinien być
ujmowany w następujących płaszczyznach:
- społeczność regionalna,
- gospodarka regionu,
- środowisko przyrodnicze,
- infrastruktura.
Głównymi obszarami monitorowania i ewaluacji Strategii Rozwoju Województwa
Śląskiego są:
- programy wojewódzkie,
- kontrakt wojewódzki,
- programy operacyjne,
- cele i priorytety wytyczone w strategii.
Proces monitorowania polegał będzie na systematycznym obserwowaniu zmian
zachodzących w ramach poszczególnych programów oraz celów wytyczonych
w Strategii. Analiza dokonujących się zmian prowadzona musi być stosownie
do wewnętrznej struktury administracyjnej czy organizacyjnej regionu,
tj. na poziomie subregionu.
Ze względu na zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania rozwoju województwa
system monitoringu będzie funkcjonował w oparciu o zbiór informacji wynikających
z rozwiązań Eurostatu dla regionów poziomu NTS II i NTS III oraz Głównego
Urzędu Statystycznego i Urzędu Statystycznego w Katowicach.
Opis etapów monitoringu i ewaluacji wraz z jednostkami odpowiedzialnymi
za ich realizację przedstawia niżej zamieszczona tabela:
LP
|
ETAP
|
ZADANIA
|
WYNIKI I PROCEDURY
|
REALIZUJĄCY PODMIOT
|
1.
|
Zbieranie danych i informacji |
- zbieranie danych |
materiał empiryczny stanowiący podstawę do analiz i
ocen |
Odpowiednie wydziały Urzędu Marszałkowskiego oraz inne
instytucje zaangażowane, w tym przedstawiciele czterech subregionów,
działania koordynowane przez Wydział Programowania Rozwoju i Funduszy
Europejskich |
2
|
Analiza danych i informacji |
- uporządkowanie, przetworzenie i analiza danych oraz
ich archiwizacja
- terminowe przekazywanie zebranego materiału do Wydziału Programowania
Rozwoju i Funduszy Europejskich |
Materiał służący przygotowaniu raportów |
Odpowiednie wydziały Urzędu Marszałkowskiego oraz inne
instytucje zaangażowane, w tym przedstawiciele czterech subregionów,
działania koordynowane przez Wydział Programowania Rozwoju i Funduszy
Europejskich |
3.
|
Przygotowywanie raportów |
- zestawienie otrzymanych danych w raporty |
roczne raporty (w razie potrzeby raportowanie kwartalne) |
Odpowiednie wydziały Urzędu Marszałkowskiego koordynowane
przez Wydział Programowania Rozwoju i Funduszy Europejskich |
4.
|
Ocena wyników (porównanie z aktualnymi normami) |
- ocena porównawcza osiągniętych wyników z założeniami |
określenie stopnia wykonania przyjętych zapisów strategii
(w wypadku stwierdzenia znacznych odchyleń przejście do punktu
5 oraz możliwość wprowadzenia raportów kwartalnych.) |
Zespół ds. Wdrażania Strategii |
5.
|
Identyfikacja odchyleń |
- ocena rozbieżności pomiędzy założeniami a rezultatami |
przygotowanie materiału dla dalszych działań |
Zespół ds. Wdrażania Strategii |
6.
|
Analiza przyczyn odchyleń |
- poszukiwanie i określenie przyczyn zaistniałej sytuacji |
przygotowanie materiału dla dalszych działań o charakterze
korygującym |
Zespół ds. Wdrażania Strategii |
7.
|
Planowanie korekty |
- zmiana dotychczasowych metod realizacji bądź wprowadzenie
nowych |
określenie i akceptacja działań korygujących |
Zarząd Województwa,
Sejmik Województwa na podstawie propozycji Zespołu ds. Wdrażania Strategii |
3.2. Wskaźniki
Podstawowym celem monitoringu jest uzyskanie mierzalnych wyników progresji
osiągnięcia celów Strategii. Wymusza to opracowanie szeregu wskaźników
agregujących na poziomie strategicznym wyniki działań podejmowanych na
rzecz rozwoju regionu w ramach opracowanej Strategii.
Wskaźniki monitoringowe, stanowiące podstawę oceny stopnia realizacji
Strategii, zamieszczone zostały w załączniku. Zestaw wskaźników powstał
w oparciu o wskaźniki wypracowane na potrzeby Narodowej Strategii Rozwoju
Regionalnego, jak również dzięki propozycjom Zespołu ds. aktualizacji
Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego i stanowi podstawę prac nad modelem
ewaluacji Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego.
3.3. Ewaluacja (ocena) realizacji Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego
W szerokim aspekcie ewaluacja dotyczy realizacji strategii oraz jej wpływu
na wszelkie dziedziny życia społeczno-gospodarczego. Ewaluacja musi także
odpowiadać na pytanie, w jakim stopniu strategia rozwiązuje realne problemy
regionu i jego społeczności.
W wąskim aspekcie ewaluacja koncentruje się na realizacji poszczególnych
elementów Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego, przy czym kryteriami
oceny zapisów strategii są:
- wskaźniki realizacji celów i zadań strategii,
- rozwiązywanie problemów (wyzwań przyjętych w strategii),
- realizacja wizji rozwoju regionu (wg przyjętych składników wizji).
Ewaluacja działań wynikających ze Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego
będzie się opierała na trzech rodzajach ocen:
- ex ante (ocena przed realizacją działań) - ewaluację ex ante
stosuje się przy ocenie sytuacji wejściowej, czy i w jaki sposób strategia
wpłynie na grupy docelowe, przyczyni się do poprawy sytuacji w województwie,
- ex tempore (ocena w trakcie realizacji działań) - odpowiada
na pytanie, czy przyjęte cele i podjęte w następstwie działania zmierzają
w dobrym kierunku,
- ex post (ocena po realizacji działań) - ocena długoterminowego
wpływu strategii na grupy docelowe, czy efekty wynikłe z zastosowania
strategii są trwałe.
W obszarze wpływu strategii na gospodarkę regionalną ewaluacja strategii
musi uwzględnić następujące aspekty:
- powiększanie zasobów / kompetencji regionu,
- wspieranie wzrostu gospodarczego,
- przeciwdziałanie bezrobociu,
- przyciąganie środków zewnętrznych (publicznych i prywatnych),
- wzrost konkurencyjności / atrakcyjności regionu,
- procesy innowacyjne.
3.4. Raporty
Podstawowym dokumentem w procesie monitoringu i ewaluacji jest raport
monitoringowy Strategii. Dokument ten będzie powstawał w oparciu o dane
zawarte w raportach cząstkowych oraz dane pochodzące ze statystyki ogólnej.
Odpowiedzialnym za raportowanie czyni się wszystkie podmioty zaangażowane
w realizację Strategii. Raport monitoringowy Strategii będzie sporządzany
przez Wydział Programowania Rozwoju i Funduszy Europejskich i przekazywany
Zespołowi ds. Wdrażania Strategii. Raport ten, poprzez odpowiednie wskaźniki,
wskazywał będzie stan realizacji Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego.
Stanowić on będzie podstawę do podejmowania ewentualnych działań korygujących.
Raport monitoringowy Strategii sporządzany będzie w okresach rocznych,
w terminie do końca lutego roku następującego po okresie będącym przedmiotem
monitorowania. Zasadniczym okresem monitorowania jest rok kalendarzowy.
Raporty cząstkowe, sporządzane przez poszczególne wydziały merytoryczne,
będą przekazywane do Wydziału Programowania Rozwoju i Funduszy Europejskich
w terminie do końca stycznia roku po okresie monitorowania. W tym samym
terminie inne jednostki zaangażowane we wdrażanie Strategii są zobowiązane
do przedstawienia swoich raportów cząstkowych.
Raporty monitoringowe podlegają zatwierdzeniu przez Zarząd Województwa
Śląskiego. Na podstawie informacji zawartych w raportach Zarząd podejmuje
działanie mające na celu usunięcie ewentualnych nieprawidłowości. Raporty
monitoringowe stanowią ponadto podstawę do wszelkich prac aktualizujących
dokumenty strategii rozwoju województwa, w tym także przedłużających okres
obowiązywania strategii na kolejne lata. W razie wydłużenia obowiązywania
strategii analogicznemu wydłużeniu ulegnie okres sporządzania raportów
monitoringowych.
|
|
Urząd Marszałkowski Województwa
Śląskiego
ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice
|
|
|