Załącznik nr 1
Spójność dokumentów strategicznych i planistycznych
szczebla krajowego i regionalnego
ze Strategią Rozwoju Województwa Śląskiego na lata 2000-2020
W procesie aktualizacji Strategii Rozwoju Województwa nie można pominąć
dokumentów strategicznych wyższego rzędu, takich jak: Wstępny Projekt
Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013, Strategia Rozwoju Obszarów
Wiejskich i Rolnictwa 2007-2013, Narodowa Strategia Kultury na lata 2004-2013,
Narodowa Strategia Integracji Społecznej dla Polski, Założenia polityki
naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa do 2020 roku, Strategia
Rozwoju Transportu na lata 2007-2013 oraz Wstępny Projekt Narodowej Strategii
Rozwoju Regionalnego na lata 2007-2013. Należy również pamiętać, że na
podstawie Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego na lata 2000-2015 powstały
dokumenty takie jak: Regionalna Strategia Innowacji Województwa Śląskiego
na lata 2003-2013, Program Ochrony Środowiska Województwa Śląskiego do
2004 roku oraz cele długoterminowe do roku 2015, Plan gospodarki odpadami
dla województwa śląskiego, Kompleksowy program gospodarki odpadami niebezpiecznymi
w regionie Polski południowej, Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych dla Województwa Śląskiego na lata 2000-2015, Wojewódzki program
wyrównywania szans osób niepełnosprawnych i przeciwdziałaniu ich wykluczeniu
społecznemu na lata 2003-2005, Program łagodzenia w regionie śląskim skutków
restrukturyzacji zatrudnienia w górnictwie węgla kamiennego. Wspomniane
dokumenty stanowią podstawę realizacji Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego
na lata 2000-2020.
Wstępny projekt Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013
Zgodnie ze Wstępnym projektem Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013
należy zwrócić szczególną uwagę na podjęcie i uruchomienie przedsięwzięć,
które zapewnią utrzymanie gospodarki na ścieżce wysokiego wzrostu, w następstwie
umocnienia konkurencyjności regionów i przedsiębiorstw oraz wzrostu zatrudnienia,
przy zapewnieniu wyższego poziomu spójności społecznej, gospodarczej i
przestrzennej. Cele, kierunki działań oraz przedsięwzięcia zaproponowane
w dokumencie wynikają z dokumentów strategicznych, zarówno horyzontalnych,
sektorowych i regionalnych. W oparciu o prognozy ludnościowe załączone
do Wstępnego projektu Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013 można
wysnuć następujące wnioski dla województwa śląskiego: liczba urodzeń będzie
ulegać niewielkim wahaniom, zmniejszy się liczba ludności kraju, wystąpi
tendencja wzrostowa w średnim wieku mieszkańca Polski, istotnie wzrośnie
liczba osób w wieku produkcyjnym i poprodukcyjnym. Prognozy ekonomiczne
wskazują na długoterminowe tempo wzrostu PKB rzędu 5,0%, równocześnie
tempo wzrostu konsumpcji prywatnej i publicznej, inwestycji, eksportu
i importu powinno być równe z tempem wzrostu produktu. Ze względu na transfery
unijne nastąpi w Polsce wzrost inwestycji o 5%. Na rynku pracy nastąpi
poprawa poprzez spadek stopy destrukcji miejsc pracy oraz poprawę przeciętnej
jakości zasobów pracy. Zgodne z prognozą dot. projekcji wydatków socjalnych
w latach 2004-2020 spodziewany jest realny wzrost wydatków socjalnych,
jednak na poziomie niższym niż wzrost PKB. W przyjętych scenariuszach
makroekonomicznych i rynku pracy, zakładany wzrost zatrudnienia i spadek
bezrobocia powodują utrzymanie się obecnej dynamiki spadku poziomu aktywności
zawodowej ludności. Postulowana w ramach NPR na lata 2007-2013 nowa koncepcja
polityki rozwoju regionalnego wymienia dwa względnie autonomiczne podmioty
jej prowadzenia. Działania rządu w tym zakresie będą określone w Narodowej
Strategii Rozwoju Regionalnego, natomiast działania samorządów województw
będą określały strategie rozwoju województw. Priorytety i cele Narodowego
Planu Rozwoju na lata 2007-2013 zostały uwzględnione przy opracowaniu
Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego na lata 2000-2020.
Wstępny projekt Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego na lata 2007-2013
Założenia Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego na lata 2007-2013 są
dokumentem, który w chwili obecnej jest poddany szerokim konsultacjom
społecznym. Narodowa Strategia Rozwoju Regionalnego (NSRR) jest dokumentem
określającym uwarunkowania, cele i kierunki wspierania rozwoju regionalnego
przez państwo oraz koordynację polityki sektorowej w województwach. Dokument
ten będzie określał priorytety i kryteria wyodrębniania obszarów wsparcia,
zasady i kryteria wsparcia finansowego programów wojewódzkich z punktu
widzenia polityki państwa. Będzie stanowił punkt odniesienia dla preliminowania
wysokości i kierunków wydatkowania środków z budżetu państwa, w tym środków
zagranicznych, na realizację kontraktów wojewódzkich oraz innych zadań
(m.in. programów doradczych, informacyjnych oraz działań o charakterze
pilotażowym) z zakresu rozwoju regionalnego. NSRR określi także sposób
koordynacji działań wszystkich ministrów oraz funduszy celowych, które
będą zgodne z celami i zasadami polityki rozwoju regionalnego państwa,
są terytorialnie ukierunkowane i przewidziane do wdrożenia w ramach kontraktów.
Priorytety i cele Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego na lata 2007
- 2013 zostały uwzględnione przy opracowaniu Strategii Rozwoju Województwa
Śląskiego na lata 2000 - 2020.
Założenia polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa
Dokument "Założenia polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej
państwa" przedstawia harmonogram zwiększania środków budżetowych
na naukę oraz proponuje liczne mechanizmy stymulowania inwestycji w B+R
ze źródeł pozabudżetowych (rozwiązania podatkowe, venture capital, montaż
publiczno-prywatny). Tworzenie Regionalnych Strategii Innowacji jest jednym
z działań mających na celu poprawienie efektywności wykorzystania funduszy
strukturalnych. Celem niniejszego dokumentu jest określenie podstawowych
założeń polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa,
które będą odpowiadać zmianom zachodzącym w otoczeniu prawnym, ekonomicznym
i organizacyjnym funkcjonowania polskiej nauki. Został on oparty na założeniu,
że działalność badawczo-rozwojowa ma podstawowe znaczenie dla rozwoju
cywilizacyjnego kraju oraz wzrostu innowacyjności i konkurencyjności jego
gospodarki. Innowacyjność jest w nim rozumiana jako wynik oraz pochodna
działalności naukowo-badawczej. Wynikające z dokumentu najważniejsze rekomendacje
na lata 2005-2007 są szansą na zwiększenie gospodarczej użyteczności polskiej
nauki, ukierunkowanie jej na wspieranie rozwoju ekonomicznego kraju oraz
wzrost dobrobytu społeczeństwa. Zostały one zawarte w celu strategicznym
III (Wzrost innowacyjności i konkurencyjności gospodarki) Strategii Rozwoju
Województwa Śląskiego na lata 2000-2020 i będą realizowane poprzez kierunek
działań: wspieranie sektora B+R i wdrożeń nowych technologii.
Projekt Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich i Rolnictwa na lata 2007-2013
Strategia proponuje wdrażanie modelu wielofunkcyjnego rozwoju wsi i rolnictwa.
Cele strategiczne takie jak: wspieranie zrównoważonego rozwoju obszarów
wiejskich rozumiane jako różnicowanie działalności na obszarach wiejskich,
zachowanie walorów przyrodniczo-krajobrazowych, poprawa infrastruktury
społecznej oraz rozbudowa infrastruktury technicznej; poprawa konkurencyjności
rolnictwa jako modernizacja i zmiana struktur gospodarstw rolnych, wzmocnienie
rozwoju instytucjonalnego oraz wzmocnienie udziału i roli rolników na
rynku produktów rolnych; wzmocnienie przetwórstwa rolno-spożywczego jako
poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych oraz wspieranie wyrobu
produktów tradycyjnych i regionalnych stanowią istotny wpływ na kształt
Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego, które składa się nie tylko z
obszarów silnie uprzemysłowionych, ale także z szerokiego pasa obszarów
wiejskich. Cele i priorytety Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich i Rolnictwa
na lata 2007-2013 są realizowane poprzez cel strategiczny IV (poprawa
jakości środowiska naturalnego i kulturowego oraz zwiększenie atrakcyjności
przestrzeni) i kierunek działań 4 (kształtowanie ośrodków wiejskich),
cel strategiczny III (wzrost innowacyjności i konkurencyjności gospodarki)
i kierunek działań 4 (modernizacja sektora rolno-spożywczego i rozwijanie
działalności pozarolniczej) Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego na
lata 2000-2020.
Narodowa Strategia Rozwoju Kultury 2004 - 2013
Jest to dokument tworzący ramy dla nowoczesnego mecenatu państwa w sferze
kultury i kreujący nowocześnie pojmowaną politykę kulturalną państwa.
Główny cel, jakim jest działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju kulturalnego
regionów w Polsce stanowi kluczowe wyzwanie polityki państwa na najbliższe
lata w wielu dziedzinach. Kultura, rozwijana także w celu niwelowania
dysproporcji rozwojowych pomiędzy różnymi regionami, przyczyniać się będzie
niewątpliwie do poprawy spójności społecznej. Tym samym zwiększane będą
równocześnie warunki dostępu do uczestnictwa w różnych przejawach i aktywnościach
kultury. Wybrane jako priorytetowe dziedziny: dbałość o rozwój sztuki
współczesnej, rozwój czytelnictwa i wzrost znaczenia książki, wspieranie
roli szkół artystycznych w kształtowaniu kadr współczesnej kultury, rozwój
instytucji kultury pełniących ważne funkcje w przekazie kulturowym czy
wreszcie troska o kulturowe dziedzictwo narodowe - są zogniskowane na
sprawach najważniejszych dla ciągłości i zmiany kultury polskiej w nadchodzących
latach. Konieczne, aby podnieść jakość kulturową regionu. Priorytety i
cele Narodowej Strategii Rozwoju Kultury zostały uwzględnione w celu strategicznym
I (wzrost wykształcenia mieszkańców oraz ich zdolności adaptacyjnych do
zmian społecznych i gospodarczych w poczuciu bezpieczeństwa społecznego
i publicznego), kierunku działań 3 (zwiększenie uczestnictwa mieszkańców
w kulturze i wzmocnienie środowisk twórczych) Strategii Województwa Śląskiego
na lata 2000-2020.
Narodowa Strategia Integracji Społecznej dla Polski
Celem prac nad Narodową Strategią Integracji Społecznej jest pomoc w procesie
włączania się Polski w realizację drugiego z celów Strategii Lizbońskiej
UE stawiającego na modernizację europejskiego modelu socjalnego, inwestowanie
w ludzi oraz zwalczanie wykluczenia społecznego. Konkretne działania mają
przyczynić się do: dostosowania edukacji i szkolenia do wymogów życia
i pracy w społeczeństwie opartym na wiedzy, rozwijania aktywnej polityki
zatrudnienia przyczyniającej się do tworzenia większej liczby lepszych
miejsc pracy, modernizacji systemu ochrony socjalnej, w tym systemów emerytalnych
i ochrony zdrowia, m.in. w celu zapewnienia ich finansowej stabilności
oraz odpowiedniej koordynacji z celami polityki edukacyjnej i polityki
zatrudnienia, wspierania integracji społecznej, aby uniknąć pojawienia
się trwale zmarginalizowanej klasy ludzi niezdolnych do funkcjonowania
w społeczeństwie opartym na wiedzy. Konkretyzacja Strategii Lizbońskiej
w obszarze integracji społecznej - Cele Nicejskie - obejmuje cztery podstawowe
działania: zapewnienie dostępu do pracy, zasobów, praw, dóbr i usług dla
wszystkich, zapobieganie ryzyku wykluczenia, pomoc najbardziej narażonym
(wspieranie najsłabszych), mobilizacja wszystkich aktorów/organizacji
ze sfery polityki, gospodarki oraz życia społecznego. Przedstawione działania
będą realizowane w ramach celu strategicznego I i kierunku działań 5 (zintegrowanie
systemu pomocy społecznej, aktywna polityka społeczna) Strategii Województwa
Śląskiego na lata 2000-2020.
Strategia Rozwoju Transportu na lata 2007-2013
Misją Strategii jest realizacja pierwszego, zasadniczego etapu prac, pozwalających
na stworzenie w Polsce do 2020 roku, w oparciu o środki pochodzące z UE
i środki krajowe, nowoczesnego, zintegrowanego gałęziowo i terytorialnie,
bezpiecznego i przyjaznego dla środowiska systemu transportowego, pozwalającego
na: utrzymanie wysokiego tempa wzrostu gospodarczego, wzmocnienie konkurencyjności
przedsiębiorstw i regionów, wzrost zatrudnienia oraz zwiększenie spójności
społecznej, gospodarczej i terytorialnej kraju, osiągnięcie standardów
usług transportowych, w tym standardów czasu i komfortu podróży, charakterystycznych
dla krajów wysoko rozwiniętych. Strategia Rozwoju Transportu stawia sobie
za zadanie godzenie celów gospodarczych i rozwojowych z ochroną środowiska
i troską o zachowanie zasobów naturalnych. Celami Strategii Rozwoju Transportu
na lata 2007-2013 są: nowoczesna sieć transportowa, nowoczesny rynek transportowy,
integracja terytorialna i gałęziowa, bezpieczeństwo i troska o środowisko.
Wymienione cele zostały uwzględnione przy konstruowaniu celu strategicznego
II (rozbudowa i unowocześnienie systemów infrastruktury technicznej) i
kierunku działań 1 (optymalizacja i integracja systemu transportowego)
Strategii Województwa Śląskiego na lata 2000-2020. Na bazie Strategii
Rozwoju Województwa Śląskiego na lata 2000-2015 powstała strategia sektorowa
dotycząca innowacji, strategia rozwoju turystyki oraz programy operacyjne.
Wszystkie pozostają w ścisłej relacji ze strategią województwa jako rozwinięcie
poszczególnych jej zagadnień i mają charakter podrzędny.
Regionalna Strategia Innowacji Województwa Śląskiego na lata 2003-2013
W Unii Europejskiej aktywnych jest ponad 100 regionów innowacyjnych, tzn.
takich, w których zrealizowano i wdrożono projekty regionalnych strategii
innowacji. Przebudowa dotychczasowej, tradycyjnej struktury gospodarczej
województwa śląskiego w nowy, europejski wymiar regionu innowacyjnego
rozpoczęła się poprzez realizację projektu RIS-Silesia, który był prowadzony
w ramach 5 Programu Ramowego UE, od listopada 2001 do końca czerwca 2004
r. W wyniku realizacji projektu RIS-Silesia województwo śląskie jako pierwsze
w kraju od 25 sierpnia 2003 r. posiada zatwierdzoną przez Sejmik Województwa
Śląskiego Regionalną Strategię Innowacji Województwa Śląskiego na lata
2003-2013. Zgodnie z przyjętą wizją roli innowacji w województwie śląskim
realizacja Regionalnej Strategii Innowacji wspierać będzie rozwijanie
przyjaznego klimatu dla innowacji w regionie, tak aby kreatywność oraz
synergia współpracy przy tworzeniu, ulepszaniu i wdrażaniu innowacji prowadziły
do zwiększenia poziomu innowacyjności w środowisku gospodarczym i badawczo-rozwojowym,
wzmacniając konkurencyjność gospodarki województwa wobec innych regionów
w Unii Europejskiej. Strategia tworzona w oparciu o hasło: "Wyobrażenia
tworzą rzeczywistość" opiera się na trzech obszarach strategicznych:
zwiększanie udziału firm wysokoinnowacyjnych pośród małych i średnich
przedsiębiorstw, zwiększanie wykorzystania potencjału badawczo-rozwojowego,
zapewnianie efektywnej pracy Regionalnego Systemu Innowacji w oparciu
o wzajemne zaufanie, kreatywność i dążenie do doskonałości. Regionalna
Strategia Innowacji Województwa Śląskiego na lata 2003-2013 jest zgodna
ze Strategią Rozwoju Województwa w celu strategicznym III (Wzrost innowacyjności
i konkurencyjności gospodarki) i kierunku działań: wspieranie sektora
B+R i wdrożeń nowych technologii. Wyrazem gotowości środowiska do podejmowania
wspólnych działań, skierowanych na podniesienie poziomu konkurencyjności
województwa śląskiego w rozszerzonej UE, było podpisanie w dniu 19 maja
2004 r. Śląskiej Deklaracji na rzecz rozwoju "Kreatywnego Regionu
Innowacyjnego" przez kadrę zarządzającą 87 czołowych instytucji środowiska
innowacyjnego regionu. Deklaracja zawiera zbiór wartości, odzwierciedla
filozofię regionalnej strategii innowacji województwa śląskiego z położeniem
nacisku na "współpracę ludzi kreatywnych". Wdrażanie Regionalnej
Strategii Innowacji stwarza warunki dla rozwoju przedsiębiorstw w naszym
regionie, aby mogły sprostać wyzwaniom, jakie stawia przed nimi udział
w Jednolitym Rynku Europejskim. Dla pierwszego okresu realizacji strategii
innowacji, tj. na lata 2005-2008, opracowano Program Wykonawczy zawierający
30 projektów pilotażowych, które zgłaszane będą do finansowania w ramach
funduszy strukturalnych. Ich realizacja pozwoli na wzmocnienie regionalnego
systemu innowacji poprzez łączenie wokół sieci sektorowych i technologicznych,
m.in.: centrów zaawansowanych technologii, centrów doskonałości, inkubatorów
i parków technologicznych. Tworzą one platformy rozwojowe, stanowiące
podstawę dla kreowania i rozwoju nowoczesnej gospodarki opartej na wiedzy,
zgodnie z założeniami Strategii Lizbońskiej.
Strategia Rozwoju Turystyki w Województwie Śląskim na lata 2004-2013
Strategia określa priorytety rozwoju, cele i kierunki działań na rzecz
turystyki do roku 2013. Głównym celem Strategii jest rozwój turystyki
biznesowej, miejskiej, tranzytowej, aktywnej oraz agroturystyki. Wśród
głównych zadań znalazły się także podnoszenie jakości usług turystycznych
oraz budowa systemu wsparcia markowych produktów turystycznych. Główne
cele jakościowe zawarte w Strategii zmierzają do: wydłużenia pobytów turystów
w województwie śląskim, zwiększenia dochodów gmin i powiatów z turystyki
w województwie śląskim, zwiększenia liczby turystów poza okresami szczytów
wakacyjnych, poprawy wizerunku województwa, zwiększenia liczby ponownych
wizyt gości, unowocześnienia infrastruktury turystycznej, zmniejszenia
negatywnego oddziaływania turystyki na środowisko przyrodnicze, rozwoju
współpracy i partnerstwa w regionie, gminach (klastery), wspomagania rozwoju
innych branż, podniesienia poziomu wiedzy humanistycznej i praktycznej
oraz kultury zwiedzania turystów, poprawa zdrowia i kondycji fizycznej
turystów. Cele te realizują cel strategiczny III (wzrost innowacyjności
i konkurencyjności gospodarki) i kierunek działań 5 (zwiększenie atrakcyjności
turystycznej regionu) Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego na lata
2000-2020.
W grupie programów operacyjnych występują dwa dokumenty tematycznie związane
z kwestiami ochrony środowiska i szeroko pojętej ekologii.
Program Ochrony Środowiska Województwa Śląskiego do 2004 roku oraz
cele długoterminowe do roku 2015
Jest to dokument opracowany w celu realizacji na szczeblu regionalnym
polityki ekologicznej państwa. Określa cele i priorytety ekologiczne,
rodzaj i harmonogram działań proekologicznych planowanych do realizacji
w województwie śląskim, a także instrumenty niezbędne do osiągnięcia wyznaczonych
celów, w tym mechanizmy prawno-ekonomiczne i środki finansowe. Dokument
ten zakłada m.in.: utworzenie systemu kształtowania i wykorzystania zasobów
wodnych, uporządkowanie i wdrożenie systemu gospodarki odpadami, polepszenie
jakości powietrza, rewitalizację terenów poprzemysłowych i pogórniczych
oraz ukształtowanie regionalnego systemu obszarów chronionych. Dokument
ten jest zgodny z celami: strategicznym II (rozbudowa oraz unowocześnienie
systemów infrastruktury technicznej), kierunek działań 4 (rozbudowa i
modernizacja infrastruktury komunalnej) oraz strategicznym IV (poprawa
jakości środowiska naturalnego i kulturowego oraz zwiększenie atrakcyjności
przestrzeni), kierunek działań 2 (zagospodarowanie centrów miast oraz
zdegradowanych dzielnic), kierunek działań 3 (rewitalizacja terenów zdegradowanych),
kierunek działań 5 (uporządkowanie i wdrożenie systemu gospodarki odpadami),
kierunek działań 6 (utworzenie systemu kształtowania i wykorzystania zasobów
wodnych), kierunek działań 7 (poprawa jakości powietrza), kierunek działań
8 (ochrona przed hałasem), kierunek działań 9 (ukształtowanie regionalnego
systemu obszarów chronionych) Strategii Województwa Śląskiego na lata
2000-2020.
Plan gospodarki odpadami dla województwa śląskiego
Podstawowym dokumentem służącym uporządkowaniu i wdrożeniu wojewódzkiego
systemu gospodarki odpadami jest przyjęty uchwałą Sejmiku Województwa
Śląskiego Plan gospodarki odpadami dla województwa śląskiego. Ma on na
celu uporządkowanie działań władz lokalnych oraz regionalnych, określając
ramy dla planów bardziej szczegółowych, tj. planów powiatowych oraz gminnych.
Plan ten został opracowany z myślą o realizacji celów założonych w polityce
ekologicznej państwa oraz dla stworzenia w województwie zintegrowanej
i wystarczającej sieci instalacji i urządzeń do odzysku i unieszkodliwiania
odpadów. Służyć ma on skoordynowaniu działań na wszystkich decyzyjnych
szczeblach zarządzania w celu zbudowania regionalnych systemów gospodarki
odpadami, czyli realizuje cel strategiczny IV (poprawa jakości środowiska
naturalnego i kulturowego oraz zwiększenie atrakcyjności przestrzeni),
kierunek działań 5 (uporządkowanie i wdrożenie systemu gospodarki odpadami)
Strategii Województwa Śląskiego na lata 2000-2020.
Kompleksowy program gospodarki odpadami niebezpiecznymi w regionie
Polski południowej
Program został przyjęty przez Zarząd Województwa Śląskiego. Podstawowymi
celami w gospodarce odpadami niebezpiecznymi jest: ograniczenie ilości
wytwarzanych odpadów, odzysk i unieszkodliwianie odpadów, w ostateczności
ich bezpieczne składowanie. Program realizuje cel strategiczny IV (poprawa
jakości środowiska naturalnego i kulturowego oraz zwiększenie atrakcyjności
przestrzeni), kierunek działań 5 (uporządkowanie i wdrożenie systemu gospodarki
odpadami) Strategii Województwa Śląskiego na lata 2000-2020.Celem przeciwdziałania
wykluczeniu społecznemu osób, rodzin i grup, włączenia do życia społecznego
osób zmarginalizowanych oraz wyrównywania szans osób niepełnosprawnych
w województwie śląskim realizowane są dwa programy z zakresu obszaru pomocy
społecznej.
Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Województwa
Śląskiego na lata 2000-2015.
Podstawowymi celami programu jest zapobieganie powstawaniu nowych problemów
alkoholowych, zmniejszanie rozmiarów tych, które aktualnie występują oraz
zwiększanie zasobów niezbędnych do radzenia sobie z już istniejącymi problemami.
Program jest zgodny z Strategią Rozwoju Województwa Śląskiego na lata
2000-2020 w celu strategicznym I (wzrost wykształcenia mieszkańców oraz
ich zdolności adaptacyjnych do zmian społecznych i gospodarczych w poczuciu
bezpieczeństwa społecznego i publicznego) oraz realizuje kierunek działań
5 (zintegrowanie systemu pomocy społecznej, aktywna polityka społeczna)
i kierunek działań 8 (zapewnienie bezpieczeństwa publicznego i przeciwdziałanie
dezorganizacji i patologii społecznej) Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego
na lata 2000-2020.
Wojewódzki program wyrównywania szans osób niepełnosprawnych i przeciwdziałaniu
ich wykluczeniu społecznemu na lata 2003-2005.
Celem strategicznym Programu jest poprawa w województwie śląskim warunków
wyrównywania szans osób niepełnosprawnych, ich integracji społecznej oraz
przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych i ich
rodzin. Działalność prowadząca do realizacji wymienionego celu polega
z jednej strony na tworzeniu warunków zewnętrznych sprzyjających wyrównywaniu
szans i społecznej integracji osób z niepełną sprawnością, z drugiej zaś
na działaniach ukierunkowanych bezpośrednio na same osoby niepełnosprawne,
prowadząc do wzmocnienia ich samodzielności i zdolności do samoorganizacji.
Założono, że końcowym i długofalowym efektem realizacji Programu będzie
wzrost poziomu integracji osób niepełnosprawnych w społeczności lokalnej
oraz poprawa ich jakości życia. Program ten wpisuje się w Strategię Rozwoju
Województwa Śląskiego na lata 2000-2020 i związany jest z realizacją celu
strategicznego I (wzrost wykształcenia mieszkańców oraz ich zdolności
adaptacyjnych do zmian społecznych i gospodarczych w poczuciu bezpieczeństwa
społecznego i publicznego), kierunek działań 5 (zintegrowanie systemu
pomocy społecznej, aktywna polityka społeczna) i kierunek działań 8 (zapewnienie
bezpieczeństwa publicznego i przeciwdziałanie dezorganizacji i patologii
społecznej) Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego na lata 2000-2020.
Program łagodzenia w regionie śląskim skutków restrukturyzacji zatrudnienia
w górnictwie węgla kamiennego
W województwie realizowany jest także pierwszy program o charakterze rządowo-samorządowym.
Celem nadrzędnym programu jest podniesienie konkurencyjności regionu poprzez
restrukturyzację gospodarki, zwiększenie jego atrakcyjności inwestycyjnej
oraz rozwój zdolności adaptacyjnych mieszkańców na regionalnym rynku pracy.
Ma to zostać osiągnięte poprzez rozbudowę i modernizację infrastruktury
służącej wzmocnieniu konkurencyjności województwa śląskiego, wzmocnienie
zasobów ludzkich oraz wzrost konkurencyjności gospodarki województwa śląskiego.
Jego celem jest zapobieganie negatywnym skutkom, jakie na śląskim rynku
pracy wywołać może realizacja rządowego programu restrukturyzacji węgla
kamiennego (tj. łagodzenie potencjalnych zagrożeń pogorszenia sytuacji
na rynku pracy regionu, wywołanej w dużej mierze procesem likwidacji kopalń
i kumulacją negatywnych skutków zwolnień pracowników). Program we wszystkich
swych celach jest zgodny z celami Strategii Rozwoju Województwa: celem
strategicznym II (rozbudowa oraz unowocześnienie systemów infrastruktury
technicznej), celem strategicznym III (wzrost innowacyjności i konkurencyjności
gospodarki) oraz celem strategicznym IV (poprawa jakości środowiska naturalnego
i kulturowego oraz zwiększenie atrakcyjności przestrzeni).
Zaktualizowany Wojewódzki Program Operacyjny Województwa Śląskiego
na rok 2004 obowiązujący w latach 2005 - 2006
Zaktualizowany Wojewódzki Program Operacyjny Województwa Śląskiego na
rok 2004 będzie obowiązywał w latach 2005-2006, a jego celem jest rozbudowa
i modernizacja elementów infrastruktury technicznej, systemu oświaty,
kultury i świadczeń społecznych oraz pobudzanie lokalnych inicjatyw gospodarczych
i społecznych, służących podnoszeniu jakości życia mieszkańców regionu.
Program ten jest zgodny ze Strategią Rozwoju Województwa Śląskiego na
lata 2000-2020 we wszystkich celach strategicznych i realizuje wszystkie
kierunki działań.
Oba programy operacyjne, wspomniane powyżej, posłużyły do zawarcia kontraktów
wojewódzkich między rządem RP a samorządem województwa śląskiego.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006
(ZPORR)
Jest to jeden z siedmiu programów operacyjnych, które posłużą do realizacji
Narodowego Planu Rozwoju (NPR) oraz Podstaw Wsparcia Wspólnoty (PWW) na
lata 2004-2006. Program ten rozwija cele NPR, określając priorytety, kierunki
i wysokość środków przeznaczonych na realizację polityki regionalnej państwa,
które będą uruchamiane z udziałem funduszy strukturalnych w pierwszym
okresie członkostwa Polski w UE. W Uzupełnieniu ZPORR zawarte są usystematyzowane
opisy działań oraz szczegółowe informacje dotyczące: celów działań, sposobów
ich realizacji, opisów kryteriów wyboru projektów, typu beneficjentów
końcowych, wielkości i form pomocy, poziomu współfinansowania projektów
z uwzględnieniem udziału środków pochodzących z UE i środków publicznych,
wskaźników monitorowania oraz trybu rozpatrywania wniosków. W ramach wymienionych
wyżej prac planistycznych, koordynowanych na szczeblu centralnym, Urząd
Marszałkowski czynnie uczestniczył w opracowaniu dokumentu Zintegrowanego
Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006. Realizuje
on wszystkie cele strategiczne i kierunki działań Strategii Rozwoju Województwa
Śląskiego na lata 2000-2020.
|
|
Urząd Marszałkowski Województwa
Śląskiego
ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice
|
|
|