KONTRAKT
WOJEWÓDZKI NA LATA 2001-2002
WOJEWÓDZTWO ŚLĄSKIE
KARTA
DZIAŁANIA
Symbol:
ARKUSZ
GŁÓWNY
Nazwa
działania:
Rozwój
infrastruktury transportowej w ramach PHARE 2001
- budowa obwodnicy Ustronia
|
Właściwą odpowiedź zaznaczyć kółkiem
Czy
jest to inwestycja wieloletnia?
|
|
|
Liczba
załączonych arkuszy zadań
|
1
|
1. OPIS
DZIAŁANIA
Uzasadnienie
wyboru działania (opis z podaniem kryteriów wyboru):
Stale rosnący ruch drogowy związany z rosnącym stopniem motoryzacji
oraz rozwijającym się transportem samochodowym powoduje, że istniejąca
sieć drogowa w regionie staje się niewydolna. Natężenia ruchu pojazdów
samochodowych zbliżone są do przepustowości poszczególnych tras drogowych.
Ich parametry geometryczne oraz konstrukcja nawierzchni są nieprzystosowane
do wielkości ruchu występującego już w chwili obecnej, a tym bardziej
do wielkości prognoz ruchowych. W terenach górskich parametry te nie
spełniają podstawowych norm i powinny zostać dostosowane do parametrów
obowiązujących w UE. W efekcie, coraz częściej nasilają się zakłócenia
w ruchu drogowym spowodowane deformacjami i zniszczeniami istniejącej
nawierzchni wielu dróg. Coraz częściej występują też zjawiska blokowania
ruchu na poszczególnych trasach wynikające z nieprzystosowanych do
zwiększonej liczby pojazdów samochodowych przekrojów poprzecznych
tych tras.
Udział w potokach ruchu pojazdów ciężkich powoduje dodatkowo deformacje
nawierzchni istniejących ulic, objawiające się koleinami i sfałdowaniami
warstw bitumicznych. W Beskidach, na opisane problemy nakłada się
dodatkowo wzmożony okresowo ruch turystyczny.Istniejąca droga jest
jedynym połączeniem miejscowości o charakterze uzdrowiskowym, turystycznym
i wypoczynkowym (Ustroń i Wisła) z Aglomeracją Górnośląską oraz stanowi
część szlaku do granicy z Czechami i Słowacją.
Wyeliminowanie znacznej części wyżej opisanych problemów będzie możliwe
w momencie wybudowania i oddania do ruchu kolejnego odcinka trasy,
tj. obwodnicy Ustronia. |
Cele
jakie realizować ma działanie (opis):
Celem
działania jest wzmocnienie spójności społeczno-gospodarczej Województwa
Śląskiego poprzez rozwój infrastruktury transportowej regionu. Jego
realizacja przyczyni się także w istotny sposób do poprawy dostępności
atrakcji turystycznych znajdujących się w Beskidach. Dalsza modernizacja
tego ciągu drogowego przyczyni się do wzrostu dostępności oraz poprawy
bezpieczeństwa na drogach regionu. Obwodnica ułatwi także dostęp do
nowych terenów inwestycyjnych, co w przyszłości umożliwi stworzenie
nowych firm i miejsc pracy. |
Efekty
działania (opis):
EFEKT
RZECZOWY, mierzony jednostkami fizycznymi lub pieniężnymi (np. długość
dróg, liczba firm itd.)
Efektem
realizacji tego działania będzie wybudowanie odcinka drogi wojewódzkiej
oraz wybudowanie kolejnego odcinka obwodnicy miasta Ustronia. Efektem
rzeczowym tej inwestycji będzie także zmodernizowanie skrzyżowań na
przebiegu obwodnicy oraz wybudowanie obiektów mostowych. |
Rezultaty
działania (opis):
REZULTAT - bezpośredni lub pośredni wpływ realizowanego
Działania na sytuację w regionie, mierzony jednostkami fizycznymi lub
pieniężnymi (np. oszczędność czasu, liczba wypadków drogowych, zwiększenie
zasobów lub sprawności działania itd.)
Realizacja działania ułatwi dostęp do granicy z Czechami i Słowacją
oraz do centrów turystycznych w Beskidach w okolicy Ustronia i Wisły.
Zmniejszenie natężenia ruchu w centrum Ustronia spowoduje nastąpi
spadek nasilenia hałasu i zanieczyszczenia powietrza spalinami w mieście. |
Oddziaływanie
(opis):
ODDZIAŁYWANIE na otoczenie - zmiany w regionie spowodowane
realizacją Działania (np. większa dostępność terenów, informacji itd.)
Realizacja
tego działania przyczyni się do poprawy jakości infrastruktury drogowej
województwa. Budowa obwodnicy w znaczny sposób zmniejszy natężenie
ruchu tranzytowego w centrum Ustronia co obniży natężenie spalin oraz
poziom hałasu przyczyniając się do poprawy warunków zamieszkania i
przebywania w mieście. Zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej terenów
udostępnionych w rejonie trasy oraz podniesienie atrakcyjności turystycznej
Beskidów. Realizacja inwestycji wpłynie pozytywnie na warunki działania
i rozwoju przedsiębiorczości, w tym sektora MŚP |
Komplementarność
Działania z przedsięwzięciami realizowanymi w województwie, także poza
kontraktem (opis):
Działania
w ramach Programu Przedakcesyjnego Unii Europejskiej PHARE 2001
spójność społeczna i gospodarcza stanowią kontynuację działań podjętych
w ramach Programu PHARE 2000, który będzie wdrażany w latach 2001-2003.
|
2. ODNIESIENIE
DO DOKUMENTÓW STRATEGICZNYCH
Cele Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego realizowane poprzez Działanie
(zakreślić):
|
Rozbudowa
i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności
regionów |
|
Restrukturyzacja bazy ekonomicznej regionów i tworzenie warunków jej
dywersyfikacji |
|
Rozwój
zasobów ludzkich |
|
Wsparcie
obszarów wymagających aktywizacji i zagrożonych marginalizacją |
|
Rozwój
współpracy regionów |
Cele i priorytety
Wstępnego Narodowego Planu Rozwoju realizowane poprzez Działanie (zakreślić):
|
Osie
rozwoju
|
|
1.
Poprawa konkurencyjności gospodarki poprzez modernizację i strukturalne
dopasowanie sektora przemysłu i usług |
2.
Przekształcenia strukturalne w rolnictwie i rybołówstwie, rozwój obszarów
wiejskich |
3.
Integracja gospodarki polskiej poprzez modernizację i rozbudowę sieci
transportowych |
4.
Tworzenie warunków trwałego zrównoważonego rozwoju poprzez modernizację
i rozwój infrastruktury ochrony środowiska |
5.
Rozwój zasobów ludzkich i zatrudnienia |
6.
Wzmocnienie potencjału rozwojowego regionów i przeciwdziałanie marginalizacji
niektórych obszarów |
Kierunki
działań (priorytety)
|
1.
wzrost konkurencyjności restrukturyzowanych sektorów przemysłu |
1.
Rozwój i doskonalenie infrastruktury na obszarach wiejskich |
1.
Modernizacja i rozbudowa sieci drogowej |
1.
Poprawa jakości wód powierzchniowych |
1.
Reforma systemu edukacji |
1.
Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności
regionów |
2.
Rozwój małych i średnich przedsiębiorstw |
2.
Rozwój i różnicowanie działalności gospodarczej |
2.
Modernizacja i rozbudowa sieci kolejowej |
2. Poprawa jakości wody do picia i zwiększenie jej dostępności |
2.
Rozwój systemu kształcenia ustawicznego, przekwalifikowań i doskonalenia
zawodowego kadr małych i średnich przedsiębiorstw |
2.
Restrukturyzacja bazy ekonomicznej regionów i tworzenie warunków jej
dywersyfikacji |
3.
Wzrost innowacyjności |
3.
Poprawa przetwórstwa i marketingu produktów rolnych i rybnych |
3.
Poprawa dostępności portów morskich |
3.
Poprawa jakości powietrza |
3.
Doskonalenie obsługi instytucjonalnej rynku pracy |
3.
Rozwój zasobów ludzkich |
|
4.
Inwestycje w gospodarstwach rolnych |
4.
Rozbudowa portów lotniczych |
4.
Zmniejszenie ilości zanieczyszczeń z dużych zakładów energetycznego
spalania |
4.
Rozwój kadr administracji (centralnej i samorządowej) i promocja dialogu
społecznego |
4.
Wsparcie obszarów wymagających aktywizacji i zagrożonych marginalizacją
|
|
5.
Dostosowania w zakresie instytucjonalnym |
|
5. Racjonalna gospodarka odpadami |
|
5.
Rozwój międzynarodowej współpracy regionów |
Cele
Programu Wsparcia realizowane poprzez Działanie (zakreślić):
|
rozwój
infrastruktury technicznej i społecznej o znaczeniu ponadlokalnym |
|
rozwój
funkcji metropolitalnych największych aglomeracji i miast |
|
rozwój
infrastruktury społeczeństwa informacyjnego |
|
stymulowanie
lokalizacji inwestycji oraz wspieranie rozwoju MSP |
|
wspieranie
tworzenia i absorpcji innowacji, w tym transfer technologii |
|
rozwój
turystyki, rekreacji i ochrona dziedzictwa kulturowego |
|
zwiększanie
zatrudnienia, rozwój zasobów ludzkich i edukacji |
|
aktywizacja obszarów wiejskich |
|
rewitalizacja
bazy ekonomicznej miast |
|
rozwój współpracy przygranicznej |
Rodzaje
Zadań realizowanych w ramach Działania, wg nomenklatury Programu Wsparcia:
zakreślić
|
Rozwój
przedsiębiorczości, zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorców, innowacje
gospodarcze, transfer technologii, |
|
Restrukturyzacja
wybranych dziedzin usług publicznych oraz gospodarki lokalnej i regionalnej,
opierająca się na zasadach zrównoważonego rozwoju, |
|
Tworzenie
nowych, stałych miejsc pracy, |
|
Inwestycje
w zakresie infrastruktury technicznej i transportowej, poprawiające
warunki realizowania inwestycji gospodarczych, |
|
Przedsięwzięcia
z zakresu edukacji, w tym edukacji dorosłych, |
|
Przedsięwzięcia
z zakresu kultury regionalnej i lokalnej, będących składnikami kultury
narodowej oraz ochrony i rozwoju dziedzictwa kulturowego, |
|
Inwestycje poprawiające stan środowiska, |
|
Inne zadania związane ze wspieraniem rozwoju regionalnego. |
Priorytety Strategii
Rozwoju Województwa Śląskiego na lata 2000-2015 realizowane poprzez Działanie
(wpisać):
|
Rozbudowa
oraz unowocześnienie systemu transportowego |
Cele Programu
Rozwoju Regionalnego Województwa Śląskiego na lata 2001-2002 realizowane
poprzez Działanie (wpisać):
|
Modernizacja
układu komunikacyjnego, budowa obwodnic miast oraz dróg łączących
z południową granicą Polski |
3. FINANSOWANIE
(dane w tabelach podawać w tys. zł)
Wypełnić
tylko dla inwestycji wieloletnich samorządu terytorialnego:
Preliminowane
wsparcie inwestycji wieloletnich:
Wypełnić
tylko dla inwestycji wieloletnich samorządu terytorialnego:
|
Wsparcie
z budżetu państwa
|
Inne,
w tym fundusze celowe
|
wg
ustawy
budżetowej 2000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Terminy: *)
wypełnić tylko dla inwestycji wieloletnich samorządu terytorialnego
|
|
zakończenie
wg Ustawy budż. na 2000r.*)
|
|
|
|
W przypadku
działań jednozadaniowych o charakterze inwestycji budowlanej wprowadzonych
do kontraktu: zakreślić odpowiedź
Czy
teren jest własnością beneficjenta |
|
|
Czy
istnieje |
Decyzja
o warunkach zabudowy i zagospodarowania |
|
|
Projekt
budowlany i pozwolenie na budowę |
|
|
Raport
oddziaływania inwestycji na środowisko |
|
|
Zbiorcza
tabela finansowa:
*)
ewentualnie wpisać "BW" jeśli udział budżetów lokalnych jest
zawarty w ogólnej sumie budżetu województwa
|
Źródła
finansowania Działania
|
|
udział
Wspóln.Europejskiej
|
udział
publicznych środków krajowych
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
do
2001
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2001
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2002
|
9400
|
|
7400
|
7400
|
2000
|
1000
|
1000
|
|
|
|
|
po
2002
|
5600
|
|
3800
|
3800
|
1800
|
880
|
920
|
|
|
|
|
łącznie
|
15000
|
|
11200
|
11200
|
3800
|
1880
|
1920
|
|
|
|
|
4. MONITORING
Zakres rzeczowy
Działania wykonany do 31 grudnia 2000 roku:
Zrealizowany i oddany do ruchu pod koniec 1998 r. I etap obwodnicy
Ustronia.
|
Instytucja zarządzająca:
nazwa, opis wyjaśniający, adres, telefon, e-mail
Przez instytucję zarządzającą rozumiemy instytucję odpowiedzialną za proces
systematycznego zbierania i analizowania ilościowych i jakościowych informacji
na temat wdrażania działania, w aspekcie finansowym i rzeczowym, mający
na celu zapewnienie zgodności realizacji działania z wcześniej zatwierdzonymi
założeniami i celami
Nie jest możliwe określenie instytucji zarządzającej ze względu na
brak systemu wdrażania Programu Phare 2001 |
Wskaźniki oceny
Działania:
*)
EFEKT RZECZOWY, mierzony jednostkami fizycznymi lub pieniężnymi (np. długość
dróg, liczba firm itd.)
|
|
|
wartość
oczekiwana w kolejnych kwartałach
|
|
|
III-01
|
IV-01
|
I-2002
|
II-02
|
III-02
|
IV-02
|
2003
|
|
długość
zbudowanej drogi wojewódzkiej (km)
|
0
|
|
|
|
|
|
|
2,5
km
|
Baza
danych beneficjenta
|
2.
|
Długość zbudowanej obwodnicy miasta Ustronia (km)
|
3,0
km
|
|
|
|
|
|
|
2,5
km
|
Baza
danych beneficjenta
|
3.
|
ilość
zmodernizowanych skrzyżowań
|
0
|
|
|
|
|
|
|
5
szt.
|
Baza
danych beneficjenta
|
4.
|
Ilość
wybudowanych obiektów mostowych |
0
|
|
|
|
|
|
|
4
szt.
|
Baza
danych beneficjenta
|
Nie
jest możliwe określenie wartości oczekiwanej w poszczególnych kwartałach
a jedynie po zakończeniu realizacji całego działania.
Określenie
wskaźników rezultatu i oddziaływania oraz oczekiwanego przyrostu wartości
jest możliwe tylko po zakończeniu realizacji całego działania
w dłuższym okresie czasu na podstawie analizy ex post., np.:
*)
REZULTAT - bezpośredni lub pośredni wpływ realizowanego Działania na
sytuację w regionie, mierzony jednostkami fizycznymi
lub pieniężnymi (np. oszczędność czasu, liczba wypadków drogowych, zwiększenie
zasobów lub sprawności działania itd.)
|
|
|
|
|
|
|
Polepszony dostęp do granicy z Czechami- wzrost wskaźnika ESS |
41,26 km/h
|
42,62
km/h
|
Baza
danych beneficjenta
|
2.
|
Polepszony
dostęp do granicy ze Słowacją- wzrost wskaźnika ESS |
35,16
km/h
|
35,95
km/h
|
Baza
danych beneficjenta
|
3.
|
Polepszony
dostęp do centrów turystycznych Wisły i Ustronia (szybkość w km/h) |
46,33
km/h
|
69,50
km/h
|
Baza
danych beneficjenta
|
4.
|
Zmniejszenie
natężenia ruchu w centrum Ustronia |
910
poj.um/dobę
|
227
poj. um/dobę
|
Baza
danych beneficjenta
|
*) ODDZIAŁYWANIE
na otoczenie - zmiany w regionie spowodowane realizacją Działania
(np. większa dostępność terenów, informacji itd.)
|
|
|
opis
wskaźnika i jego dynamiki
|
|
Wzrost liczby nowych przedsiębiorstw na terenach inwestycyjnych udostępnionych
w wyniku realizacji inwestycji 2 lata po jej zakończeniu |
Baza
danych beneficjenta
|
2.
|
Liczba
nowych i utrzymanych miejsc pracy w okresie 2 lat po zakończeniu inwestycji
na terenach inwestycyjnych udostępnionych w wyniku realizacji projektu |
Baza
danych beneficjenta
|
5. DZIAŁANIE
O OTWARTEJ LIŚCIE ZADAŃ
(wypełnić
tylko dla Działań o charakterze programu regionalnego, gdzie lista zadań
i beneficjentów nie stanowi przedmiotu kontraktu)
Kryteria wyboru
zadań:
Sposób wdrażania
programu (opis):
Kryteria wyboru
beneficjentów:
Beneficjent
- osoba, podmiot prawny lub grupa społeczna bezpośrednio korzystająca z
projektu inwestycyjnego, będąca np. właścicielem przedmiotu działania
Wskaźniki oceny
poszczególnych zgłoszonych zadań:
|
EFEKTY
RZECZOWE
(wyjaśnienie w pkt. 4)
opis wskaźników
|
oczekiwany
przyrost wartości
|
|
Planowany
termin osiągnięcia
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
|
ODDZIAŁYWANIE
(wyjaśnienie w pkt. 4)
opis wskaźników
|
oczekiwany
przyrost wartości
|
|
Planowany
termin osiągnięcia
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
|
REZULTATY
(wyjaśnienie w pkt. 4)
opis wskaźników
|
oczekiwany
przyrost wartości
|
|
Planowany
termin osiągnięcia
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
|