KONTRAKT
WOJEWÓDZKI NA LATA 2001-2002
WOJEWÓDZTWO ŚLĄSKIE
KARTA
ZADANIA
Symbol:
karty działań
|
Numer
kolejny karty zadania
|
D.1
|
1
|
ARKUSZ
SZCZEGÓŁOWY
Nazwa
działania:
Budowa
obwodnicy Ustronia
|
Symbol typu
zadania, zgodnie z Programem Wsparcia:
wykaz
dopuszczonych typów zadań zamieszczono na stronie 4 niniejszego formularza
1. DANE
OGÓLNE
Podjęte
działanie stanowi kontynuację poprawy tego ciągu komunikacyjnego polegająca
na budowie -odpowiedniego do faktycznych potrzeb - dojazdu do Ustronia
i Wisły. I etap obwodnicy Ustronia o długości prawie 3 km został oddany
do ruchu pod koniec 1998 roku. Etap obecny przewiduje wyprowadzenie
ruchu z dzielnicy Ustronia - Polany (centrum sportów zimowych) i ma
przebiegać do granicy z miastem Wisła. Kolejny etap realizacji tego
działania zakłada wyprowadzenie ruchu - udoskonalenie przejścia przez
Wisłę Obłazieć. Obecnie ( w ramach II etapu) przewiduje się wybudowanie
nowej trasy drogowej długości 2,5 km włączającej się na północy do
istniejącego odcinka obwodnicy, a na południu - w istniejącą drogę
wojewódzką nr 941, wraz z nowymi obiektami inżynierskimi oraz zmodernizowaniem
skrzyżowań na przebiegu obwodnicy. |
Uzasadnienie
wyboru zadania (opis z podaniem kryteriów wyboru):
Stale
rosnący ruch drogowy związany z rosnącym stopniem motoryzacji oraz
rozwijającym się transportem samochodowym powoduje, że istniejąca
sieć drogowa w regionie staje się niewydolna. Natężenia ruchu pojazdów
samochodowych zbliżone są do przepustowości poszczególnych tras drogowych.
Ich parametry geometryczne oraz konstrukcja nawierzchni są nieprzystosowane
do wielkości ruchu występującego już w chwili obecnej, a tym bardziej
do wielkości prognoz ruchowych. W terenach górskich parametry te nie
spełniają podstawowych norm i powinny zostać dostosowane do parametrów
obowiązujących w UE. W efekcie nasilają się coraz częściej zakłócenia
w ruchu drogowym spowodowane deformacjami i zniszczeniami istniejącej
nawierzchni wielu dróg. Coraz częściej występują też zjawiska blokowania
ruchu na poszczególnych trasach wynikające z nieprzystosowanych do
zwiększonej liczby pojazdów samochodowych przekrojów poprzecznych
tych tras.
Udział w potokach ruchu pojazdów ciężkich powoduje dodatkowo deformacje
nawierzchni istniejących ulic, objawiające się koleinami i sfałdowaniami
warstw bitumicznych. W Beskidach na opisane problemy, nakłada się
dodatkowo wzmożony okresowo ruch turystyczny.Istniejąca droga jest
jedynym połączeniem miejscowości o charakterze uzdrowiskowym, turystycznym
i wypoczynkowym (Ustroń i Wisła) z Aglomeracją Górnośląską oraz stanowi
część szlaku do granicy z Czechami i Słowacją.
Wyeliminowanie znacznej części wyżej opisanych problemów będzie możliwe
w momencie wybudowania i oddania do ruchu kolejnego odcinka trasy,
tj. obwodnicy Ustronia. |
Beneficjent:
nazwa, opis wyjaśniający, adres, telefon, e-mail
[Beneficjent - osoba, podmiot prawny lub grupa społeczna
bezpośrednio korzystająca z projektu inwestycyjnego, będąca np. właścicielem
przedmiotu zadania]
Beneficjentem
jest Zarząd Województwa Śląskiego, w imieniu którego działa Zarząd
Dróg Wojewódzkich w Katowicach, ul. Lechicka 24, tel. 2028801. Ponadto
w przygotowanie i realizację zadania zaangażowana jest Gmina Ustroń.
|
Uzasadnienie
wyboru beneficjenta (kryteria wyboru i ocena):
Wybór
beneficjenta jest zdeterminowany przebiegiem drogi wojewódzkiej 941
oraz lokalizacją w/w obwodnicy i ich podmiotem zarządzającym;( budowa
drogi wojewódzkiej jest ustawowym zadaniem zarządcy, którym jest Zarząd
Województwa Śląskiego). |
Efekty
uzyskane w wyniku realizacji zadania (opis):
EFEKT RZECZOWY, mierzony jednostkami fizycznymi lub pieniężnymi
(np. długość dróg, liczba firm itd.)
Efektem
realizacji tego działania będzie wybudowanie odcinka drogi wojewódzkiej
oraz wybudowanie kolejnego odcinka obwodnicy miasta Ustronia. Efektem
rzeczowym tej inwestycji będzie także zmodernizowanie skrzyżowań na
przebiegu obwodnicy oraz wybudowanie obiektów mostowych. |
Rezultaty uzyskane
w wyniku realizacji zadania (opis):
REZULTAT - bezpośredni lub pośredni wpływ realizowanego Działania
na sytuację w regionie, mierzony jednostkami fizycznymi lub pieniężnymi
(np. oszczędność czasu, liczba wypadków drogowych, zwiększenie zasobów lub
sprawności działania itd.)
Realizacja zadania ułatwi dostęp do granicy z Czechami i Słowacją
oraz do centrów turystycznych w Beskidach - w okolicy Ustronia i Wisły.
Zmniejszenie natężenia ruchu w centrum miasta przez co nastąpi spadek
nasilenia hałasu i zanieczyszczenia powietrza spalinami w Ustroniu. |
Oddziaływanie
na otoczenbie oczekiwane w wyniku realizacji zadania (opis):
ODDZIAŁYWANIE na otoczenie - zmiany w regionie spowodowane
realizacją Działania (np. większa dostępność terenów, informacji itd.)
Realizacja
tego zadania przyczyni się do poprawy jakości infrastruktury drogowej
województwa. Budowa obwodnicy w znaczny sposób zmniejszy natężenie
ruchu tranzytowego w centrum Ustronia, co obniży emisję spalin oraz
poziom hałasu przyczyniając się do poprawy warunków zamieszkania i
przebywania w mieście. Zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej terenów
udostępnionych w rejonie trasy oraz podniesienie atrakcyjności turystycznej
Beskidów. Realizacja inwestycji wpłynie pozytywnie na warunki działania
i rozwoju przedsiębiorczości, w tym sektora MŚP. |
2. PARAMETRY
TECHNICZNE I FINANSOWE (dane finansowe podawać w tys. zł)
W przypadku
działań o charakterze inwestycji budowlanej wprowadzonych do kontraktu
zakreślić odpowiedź
Czy
teren jest własnością beneficjenta |
|
|
Czy
istnieje |
Decyzja
o warunkach zabudowy i zagospodarowania |
|
|
Projekt
budowlany i pozwolenie na budowę |
|
|
Raport
oddziaływania inwestycji na środowisko |
|
|
Tabela finasowa
|
Źródła
finansowania Działania
|
|
udział
Wspóln.Europejskiej
|
udział
publicznych środków krajowych
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
do
2001
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2001
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2002
|
9400
|
|
7400
|
7400
|
2000
|
1000
|
1000
|
|
|
|
|
po
2002
|
5600
|
|
3800
|
3800
|
1800
|
880
|
920
|
|
|
|
|
łącznie
|
15000
|
|
11200
|
11200
|
3800
|
1880
|
1920
|
|
|
|
|
Planowanie zadania:
wg
kwartałów |
I/2001
|
II/01
|
III/01
|
IV/01
|
I/2002
|
II/02
|
III/02
|
IV/02
|
po 2002
|
Harmonogram
realizacji *) |
|
P
|
P
|
P
|
P
|
P
|
K/R
|
R
|
R
|
Harmonogram
kontraktowania**) |
.
|
.
|
.
|
.
|
.
|
.
|
.
|
9400
|
15000
|
Harmonogram
wydatkowania**) |
.
|
.
|
.
|
.
|
.
|
.
|
.
|
9400
|
15000
|
*) wypełnić:
P - przygotowanie pełnej dokumentacji przetargowej, K - procedura przetargowa,
zawarcie kontraktu (na wykonanie zadania), R - realizacja zadania
**) podać kwoty (narastająco)
Planowany
termin zakończenia zadania
|
II
kw.2003 r.
|
Monitoring zadania:
|
EFEKTY
RZECZOWE
opis wskaźników
|
oczekiwany
przyrost wartości
|
|
planowany
termin osiągnięcia
|
|
długość zbudowanej drogi wojewódzkiej (km)
|
2,5 km
|
Dane
od beneficjenta
|
II kw.2003 r.
|
2.
|
Długość
zbudowanej obwodnicy miasta Ustronia (km)
|
2,5
km
|
Dane
od beneficjenta
|
II kw.2003 r.
|
3.
|
Ilość
zmodernizowanych skrzyżowań na przebiegu obwodnicy
|
5
szt.
|
Dane
od beneficjenta
|
II
kw.2003 r.
|
4.
|
Ilość
wybudowanych obiektów mostowych
|
4
szt.
|
Dane
od beneficjenta
|
II
kw.2003 r.
|
Określenie
wskaźników rezultatu i oddziaływania oraz oczekiwanego przyrostu wartości
jest możliwe tylko po zakończeniu realizacji całego zadania w dłuższym
okresie czasu na podstawie analizy ex post., np.:
|
REZULTATY
opis wskaźników
|
oczekiwany
przyrost wartości
|
|
Planowany
termin osiągnięcia
|
|
Polepszony
dostęp do granicy z Czechami- wzrost wskaźnika ESS
|
1,36
km/h
|
Dane
od beneficjenta
|
Rok
po zakończeniu realizacji inwestycji
|
2. |
Polepszony
dostęp do granicy z ze Słowacją - wzrost wskaźnika ESS |
0,79
km/h
|
Dane
od beneficjenta
|
Rok
po zakończeniu realizacji inwestycji
|
3. |
Polepszony
dostęp do centrów turystycznych (szybkość w km/h) |
23,17
km/h
|
Dane
od beneficjenta
|
Rok
po zakończeniu realizacji inwestycji
|
4. |
Zmniejszenie
natężenia ruchu w centrum Ustronia |
-
683 poj. um/dobę
|
Dane
od beneficjenta
|
Rok
po zakończeniu realizacji inwestycji
|
|
ODDZIAŁYWANIE
opis wskaźników
|
oczekiwany
przyrost wartości
|
|
Planowany
termin osiągnięcia
|
|
Wzrost
liczby nowych przedsiębiorstw na terenach inwestycyjnych udostępnionych
w wyniku realizacji inwestycji 2 lata po jej zakończeniu
|
10-20%
|
Urząd
Statystyczny
|
Dwa
lata po zakończeniu realizacji inwestycji
|
2.
|
Liczba
nowych i utrzymanych miejsc pracy w okresie 2 lat po zakończeniu inwestycji
na terenach inwestycyjnych udostępnionych w wyniku realizacji projektu
|
10-20%
|
Urząd
Statystyczny
|
Dwa
lata po zakończeniu realizacji inwestycji
|
|