KONTRAKT
WOJEWÓDZKI NA LATA 2001-2002
WOJEWÓDZTWO ŚLĄSKIE
KARTA
ZADANIA
Symbol:
karty działań
|
Numer
kolejny karty zadania
|
D.2
|
1
|
ARKUSZ
SZCZEGÓŁOWY
Nazwa
działania:
Budowa
obwodnicy Pszczyny
|
Symbol typu
zadania, zgodnie z Programem Wsparcia:
wykaz
dopuszczonych typów zadań zamieszczono na stronie 4 niniejszego formularza
1. DANE
OGÓLNE
W
chwili obecnej w Pszczynie połączenie drogi krajowej Nr 1 z trasą
Racibórz - Pszczyna zlokalizowane jest w południowej części miasta
w formie skrzyżowania w poziomie zaopatrzonego w sygnalizację świetlną.
Trasa Racibórz - Pszczyna przebiega siecią lokalnych ulic miejskich
przez tymczasowy wiadukt nad linią kolejową relacji Katowice - Bielsko.
Poprowadzenie trasy Racibórz - Pszczyna przez wewnętrzny układ komunikacyjny
miasta wpływa bardzo niekorzystnie na sprawne funkcjonowanie tego
układu. Udział w potokach ruchu pojazdów ciężkich powoduje dodatkowo
deformacje nawierzchni istniejących ulic, objawiające się koleinami
i sfałdowaniami warstw bitumicznych. Wyeliminowanie znacznej części
wyżej opisanych problemów będzie możliwe w momencie wybudowania i
oddania do ruchu nowego odcinka trasy Racibórz - Pszczyna, tj. północnej
obwodnicy Pszczyny.
W ramach zadania przewiduje się wykonanie nowego węzła z drogą krajową
nr 1, wraz z nowymi obiektami inżynierskimi oraz wybudowanie nowej
trasy drogowej włączającej się po zachodniej stronie miasta w obecny
ciąg drogi Racibórz- Pszczyna. |
Uzasadnienie
wyboru zadania (opis z podaniem kryteriów wyboru):
Stale
rosnący ruch drogowy związany z rosnącym stopniem motoryzacji oraz
rozwijającym się transportem samochodowym powoduje, że istniejąca
sieć drogowa w regionie staje się niewydolna. Natężenia ruchu pojazdów
samochodowych zbliżone są do przepustowości poszczególnych tras drogowych.
Ich parametry geometryczne oraz konstrukcja nawierzchni są nieprzystosowane
do wielkości ruchu występującego już w chwili obecnej, a tym bardziej
do wielkości prognoz ruchowych. W efekcie nasilają się coraz częściej
zakłócenia w ruchu drogowym spowodowane deformacjami i zniszczeniami
istniejącej nawierzchni wielu dróg. Coraz częściej występują też zjawiska
blokowania ruchu na poszczególnych trasach wynikające z nieprzystosowanych
do zwiększonej liczby pojazdów samochodowych przekrojów poprzecznych
tych tras. |
Beneficjent:
nazwa, opis wyjaśniający, adres, telefon, e-mail
[Beneficjent - osoba, podmiot prawny lub grupa społeczna
bezpośrednio korzystająca z projektu inwestycyjnego, będąca np. właścicielem
przedmiotu zadania]
Beneficjentem
jest Zarząd Województwa Śląskiego w imieniu, którego działa przez
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach, ul. Lechicka 24, tel. 2028801.
Ponadto w przygotowanie i realizację zadania zaangażowane są: Generalna
Dyrekcja Dróg Publicznych Oddział Południowy w Katowicach oraz Gmina
Pszczyna. |
Uzasadnienie
wyboru beneficjenta (kryteria wyboru i ocena):
Wybór
beneficjenta jest zdeterminowany przebiegiem drogi wojewódzkiej Racibórz-Pszczyna
oraz jej podmiotem zarządzającym -budowa dróg wojewódzkich jest zadaniem
ustawowym zarządcy drogi, którym jest Zarząd Województwa Śląskiego. |
Efekty
uzyskane w wyniku realizacji zadania (opis):
EFEKT RZECZOWY, mierzony jednostkami fizycznymi lub pieniężnymi
(np. długość dróg, liczba firm itd.)
Efektem
realizacji tego działania będzie wybudowanie odcinka drogi wojewódzkiej
oraz wybudowanie obwodnicy miasta Pszczyny. Efektem rzeczowym tej
inwestycji będzie także wybudowanie węzłów drogowych oraz obiektów
mostowych. |
Rezultaty uzyskane
w wyniku realizacji zadania (opis):
REZULTAT - bezpośredni lub pośredni wpływ realizowanego Działania
na sytuację w regionie, mierzony jednostkami fizycznymi lub pieniężnymi
(np. oszczędność czasu, liczba wypadków drogowych, zwiększenie zasobów lub
sprawności działania itd.)
Poprawa połączenia aglomeracji rybnickiej z drogą krajową nr 1 (główny
szlak komunikacyjny północ -południe od Gdańska do przejść granicznych
z Republiką Czeską i Słowacją).Poprawa dostępności do atrakcji turystycznych
Pszczyny oraz do pobliskiego jeziora.Zmniejszenie natężenia ruchu
w centrum miasta, przez co nastąpi spadek nasilenia hałasu i zanieczyszczenia
powietrza spalinami w Pszczynie. |
Oddziaływanie
na otoczenbie oczekiwane w wyniku realizacji zadania (opis):
ODDZIAŁYWANIE na otoczenie - zmiany w regionie spowodowane
realizacją Działania (np. większa dostępność terenów, informacji itd.)
Realizacja
tego działania przyczyni się do poprawy jakości infrastruktury drogowej
województwa. Budowa obwodnicy w znaczny sposób zmniejszy natężenie
ruchu tranzytowego w Pszczynie co obniży natężenie spalin oraz poziom
hałasu przyczyniając się do poprawy warunków zamieszkania i przebywania
w mieście. Wpłynie również na zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej
terenów udostępnionych w rejonie trasy oraz podniesienia atrakcyjności
turystycznej regionu. Realizacja inwestycji będzie mieć również wpływ
na warunki działania i rozwoju przedsiębiorczości, w tym sektora MŚP. |
2. PARAMETRY
TECHNICZNE I FINANSOWE (dane finansowe podawać w tys. zł)
W przypadku
działań o charakterze inwestycji budowlanej wprowadzonych do kontraktu
zakreślić odpowiedź
Czy
teren jest własnością beneficjenta |
|
|
Czy
istnieje |
Decyzja
o warunkach zabudowy i zagospodarowania |
|
|
Projekt
budowlany i pozwolenie na budowę |
|
|
Raport
oddziaływania inwestycji na środowisko |
|
|
Tabela finasowa
|
Źródła
finansowania Działania
|
|
udział
Wspóln.Europejskiej
|
udział
publicznych środków krajowych
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
do
2001
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2001
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2002
|
41302
|
|
20040
|
20040
|
21262
|
5324
|
5324
|
5284
|
5224
|
|
po
2002
|
28698
|
|
14760
|
14760
|
13938
|
3398
|
3398
|
3575
|
3536
|
|
łącznie
|
70000
|
|
34800
|
34800
|
35200
|
8722
|
8859
|
8859
|
8760
|
|
Planowanie zadania:
wg
kwartałów |
I/2001
|
II/01
|
III/01
|
IV/01
|
I/2002
|
II/02
|
III/02
|
IV/02
|
po 2002
|
Harmonogram
realizacji *) |
|
P
|
P
|
P
|
P
|
P
|
K
|
K/R
|
R
|
Harmonogram
kontraktowania**) |
.
|
.
|
.
|
.
|
.
|
.
|
.
|
41302
|
70000
|
Harmonogram
wydatkowania**) |
.
|
.
|
.
|
.
|
.
|
.
|
.
|
41302
|
70000
|
*) wypełnić:
P - przygotowanie pełnej dokumentacji przetargowej, K - procedura przetargowa,
zawarcie kontraktu (na wykonanie zadania), R - realizacja zadania
**) podać kwoty (narastająco)
Planowany
termin zakończenia zadania
|
II
kw.2003 r.
|
Monitoring zadania:
|
EFEKTY
RZECZOWE (po zakończeniu całej inwestycji
w 2004)
opis wskaźników
|
oczekiwany
przyrost wartości
|
|
planowany
termin osiągnięcia
|
|
Długość zbudowanej drogi wojewódzkiej
|
5,5 km
|
Dane
od beneficjenta
|
III kw. 2004 r.
|
2.
|
Długość
zbudowanej obwodnicy miasta Pszczyna
|
1
obw.
|
Dane
od beneficjenta
|
III kw. 2004 r.
|
3.
|
Ilość
zmodernizowanych skrzyżowań na przebiegu obwodnicy
|
1
węzeł.
|
Dane
od beneficjenta
|
III
kw. 2004 r.
|
4.
|
Ilość
wybudowanych obiektów mostowych
|
5
obiektów
|
Dane
od beneficjenta
|
III
kw. 2004 r.
|
Określenie
wskaźników rezultatu i oddziaływania oraz oczekiwanego przyrostu wartości
jest możliwe tylko po zakończeniu realizacji całego zadania w dłuższym
okresie czasu na podstawie analizy ex post., np.:
|
REZULTATY
(po zakończeniu całej inwestycji)
opis wskaźników
|
oczekiwany
przyrost wartości
|
|
Planowany
termin osiągnięcia
|
|
Poprawa
połączenia Rybnika i okolic z drogą krajową DK1 - wzrost wskaźnika
ESS
|
17,66
km/h
|
Dane
od beneficjenta
|
Rok
po zakończeniu realizacji
|
2. |
Zwiększenie
dostępności do pobliskiego jeziora i atrakcji turystycznych Pszczyny-
wzrost wskaźnika ESS |
57,34
km/h
|
Dane
od beneficjenta
|
Rok
po zakończeniu realizacji
|
3. |
Zmniejszenie
natężenia ruchu w centrum miasta Pszczyny |
-700
poj.um/dobę
|
Dane
od beneficjenta
|
Rok
po zakończeniu realizacji
|
|
ODDZIAŁYWANIE
(po zakończeniu całej inwestycji)
opis wskaźników
|
oczekiwany
przyrost wartości
|
|
Planowany
termin osiągnięcia
|
|
Wzrost
liczby nowych przedsiębiorstw na terenach inwestycyjnych udostępnionych
w wyniku realizacji inwestycji 2 lata po jej zakończeniu
|
10-20%
|
Baza
danych beneficjenta
|
Dwa
lata po zakończeniu realizacji inwestycji
|
2.
|
Liczba
nowych i utrzymanych miejsc pracy w okresie 2 lat po zakończeniu inwestycji
na terenach inwestycyjnych udostępnionych w wyniku realizacji projektu
|
10-20%
|
Baza
danych beneficjenta
|
Dwa
lata po zakończeniu realizacji inwestycji
|
|