KONTRAKT
WOJEWÓDZKI NA LATA 2001-2002
WOJEWÓDZTWO ŚLĄSKIE
KARTA
DZIAŁANIA
Symbol:
ARKUSZ
GŁÓWNY
Nazwa
działania:
Modernizacja
układu komunikacyjnego w kierunku przejść
granicznych:
Pietraszyn - Sudice i Chałupki - Bohumin
|
Właściwą odpowiedź zaznaczyć kółkiem
Czy
jest to inwestycja wieloletnia?
|
|
|
Liczba
załączonych arkuszy zadań
|
2
|
1. OPIS
DZIAŁANIA
Uzasadnienie
wyboru działania (opis z podaniem kryteriów wyboru):
Ruch
tranzytowy w kierunku przejść granicznych w obrębie Euroregionu
Silesia napotyka na coraz większe bariery. Część z nich jest efektem
złego stanu dróg, co ogranicza ich przepustowość, zwiększając tym
samym czas podróży do i od granicy, a spośród innych przeszkód do
najważniejszych zaliczyć można powstawanie licznych korków w obrębie
Raciborza i Opawy. W celu poprawy warunków ruchu tranzytowego opracowany
został kompleksowy projekt modernizacji dróg likwidujący istniejące
wąskie gardła sieci komunikacyjnej na terenie Euroregionu oraz złożona
została dnia 3.12.1999 r. Deklaracja wsparcia tego przedsięwzięcia
przez władze gmin polskiej i czeskiej części Euroregionu Silesia
oraz starostę powiatu raciborskiego i starostę powiatu głubczyckiego.
Modernizacja dotyczy drogi I/46 Opawa- Sudice i drogi nr 916 Pietraszyn-Racibórz.
Skuteczność tego przedsięwzięcia polegająca na sprawnej komunikacji
transgranicznej na tym odcinku, warunkowana jest przebudową układów
komunikacyjnych w obrębie centrów Opawy i Raciborza. Połączenia
drogowe z układami komunikacyjnymi Polski i Czech są obecnie niedrożne
i bez ich przebudowy w postaci śródmiejskich obwodnic nie spełnią
oczekiwań co do zwiększenia transgranicznego ruchu tranzytowego.
Realizacja
działania znacznie ułatwi ruch tranzytowy od centrum Raciborza do
centrum Opawy.
|
Cele
jakie realizować ma działanie (opis):
Realizacja
tego działania służyć będzie rozwojowi infrastruktury transportowej
stanowiącej dopełnienie sieci transeuropejskich poprzez poprawę
układu komunikacyjnego w rejonie przygranicznym pomiędzy Polska
i Czeską Republiką. Usprawniony zostanie także dostęp do przejść
granicznych dla ruchu międzynarodowego. Ponadto przedsięwzięcie
przyczyni się do zwiększenia transgranicznego ruchu tranzytowego
i przepustowości na trasach: Krapkowice- Racibórz- Opawa- Ostrawa,
Gliwice- Racibórz- Opawa- Ostrawa, Opole- Racibórz- Rybnik oraz
poprawy bezpieczeństwa na drodze. Będzie także czynnikiem wspierającym
lokalny rozwój gospodarczy.
|
Efekty
działania (opis):
EFEKT
RZECZOWY, mierzony jednostkami fizycznymi lub pieniężnymi (np. długość
dróg, liczba firm itd.)
Efektem
rzeczowym tego działania będzie wybudowanie nowego odcinka drogi
jako obwodnicy śródmiejskiej miasta Raciborza oraz zmodernizowanie
odcinka drogi wojewódzkiej Racibórz-Samborowice - granica państwa.
Realizacja tego działania doprowadzi do przebudowy kanalizacji deszczowej
i sanitarnej.
|
Rezultaty
działania (opis):
REZULTAT - bezpośredni lub pośredni wpływ realizowanego
Działania na sytuację w regionie, mierzony jednostkami fizycznymi lub
pieniężnymi (np. oszczędność czasu, liczba wypadków drogowych, zwiększenie
zasobów lub sprawności działania itd.)
Realizacja działania spowoduje wzrost natężenia ruchu przy jednoczesnym
wzroście przepustowości w obszarze przygranicznym i na trasie Krapkowice-
Opawa- Ostrawa, Gliwice- Opawa- Ostrawa, Opole- Racibórz- Rybnik.
Modernizacja tej drogi spowoduje także poprawę bezpieczeństwa ruchu
drogowego poprzez zmniejszenie liczby kolizji i wypadków. |
Oddziaływanie
(opis):
ODDZIAŁYWANIE na otoczenie - zmiany w regionie spowodowane
realizacją Działania (np. większa dostępność terenów, informacji itd.)
Modernizacja
układu komunikacyjnego w kierunku przejść granicznych zwiększy transgraniczny
ruch tranzytowy przebiegający przez Racibórz, zwłaszcza na trasie
Krapkowice- Opawa- Ostrawa. Poprawi także dostępność do turystycznych
atrakcji terenów ziemi raciborsko-opawskiej. Rozwój ruchu transgranicznego
przyczyni się do ożywienia kontaktów gospodarczych pomiędzy Polską
a Czechami. |
Komplementarność
Działania z przedsięwzięciami realizowanymi w województwie, także poza
kontraktem (opis):
Działania
w ramach Programu Przedakcesyjnego Unii Europejskiej PHARE CBC 2001
stanowią kontynuację działań podjętych w ramach Programów Współpracy
Przygranicznej Polska - Słowacja i Polska -Czechy PHARE 2000, który
będzie wdrażany w latach 2001-2003.
|
2. ODNIESIENIE
DO DOKUMENTÓW STRATEGICZNYCH
Cele Narodowej
Strategii Rozwoju Regionalnego realizowane poprzez Działanie (zakreślić):
|
Rozbudowa
i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności
regionów |
|
Restrukturyzacja bazy ekonomicznej regionów i tworzenie warunków jej
dywersyfikacji |
|
Rozwój
zasobów ludzkich |
|
Wsparcie
obszarów wymagających aktywizacji i zagrożonych marginalizacją |
|
Rozwój
współpracy regionów |
Cele i priorytety
Wstępnego Narodowego Planu Rozwoju realizowane poprzez Działanie (zakreślić):
|
Osie
rozwoju
|
|
1.
Poprawa konkurencyjności gospodarki poprzez modernizację i strukturalne
dopasowanie sektora przemysłu i usług |
2.
Przekształcenia strukturalne w rolnictwie i rybołówstwie, rozwój obszarów
wiejskich |
3.
Integracja gospodarki polskiej poprzez modernizację i rozbudowę sieci
transportowych |
4.
Tworzenie warunków trwałego zrównoważonego rozwoju poprzez modernizację
i rozwój infrastruktury ochrony środowiska |
5.
Rozwój zasobów ludzkich i zatrudnienia |
6.
Wzmocnienie potencjału rozwojowego regionów i przeciwdziałanie marginalizacji
niektórych obszarów |
Kierunki
działań (priorytety)
|
1.
wzrost konkurencyjności restrukturyzowanych sektorów przemysłu |
1.
Rozwój i doskonalenie infrastruktury na obszarach wiejskich |
1.
Modernizacja i rozbudowa sieci drogowej |
1.
Poprawa jakości wód powierzchniowych |
1.
Reforma systemu edukacji |
1.
Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności
regionów |
2.
Rozwój małych i średnich przedsiębiorstw |
2.
Rozwój i różnicowanie działalności gospodarczej |
2.
Modernizacja i rozbudowa sieci kolejowej |
2. Poprawa jakości wody do picia i zwiększenie jej dostępności |
2.
Rozwój systemu kształcenia ustawicznego, przekwalifikowań i doskonalenia
zawodowego kadr małych i średnich przedsiębiorstw |
2.
Restrukturyzacja bazy ekonomicznej regionów i tworzenie warunków jej
dywersyfikacji |
3.
Wzrost innowacyjności |
3.
Poprawa przetwórstwa i marketingu produktów rolnych i rybnych |
3.
Poprawa dostępności portów morskich |
3.
Poprawa jakości powietrza |
3.
Doskonalenie obsługi instytucjonalnej rynku pracy |
3.
Rozwój zasobów ludzkich |
|
4.
Inwestycje w gospodarstwach rolnych |
4.
Rozbudowa portów lotniczych |
4.
Zmniejszenie ilości zanieczyszczeń z dużych zakładów energetycznego
spalania |
4.
Rozwój kadr administracji (centralnej i samorządowej) i promocja dialogu
społecznego |
4.
Wsparcie obszarów wymagających aktywizacji i zagrożonych marginalizacją
|
|
5.
Dostosowania w zakresie instytucjonalnym |
|
5. Racjonalna gospodarka odpadami |
|
5.
Rozwój międzynarodowej współpracy regionów |
Cele
Programu Wsparcia realizowane poprzez Działanie (zakreślić):
|
rozwój
infrastruktury technicznej i społecznej o znaczeniu ponadlokalnym |
|
rozwój
funkcji metropolitalnych największych aglomeracji i miast |
|
rozwój
infrastruktury społeczeństwa informacyjnego |
|
stymulowanie
lokalizacji inwestycji oraz wspieranie rozwoju MSP |
|
wspieranie
tworzenia i absorpcji innowacji, w tym transfer technologii |
|
rozwój
turystyki, rekreacji i ochrona dziedzictwa kulturowego |
|
zwiększanie
zatrudnienia, rozwój zasobów ludzkich i edukacji |
|
aktywizacja obszarów wiejskich |
|
rewitalizacja
bazy ekonomicznej miast |
|
rozwój współpracy przygranicznej |
Rodzaje
Zadań realizowanych w ramach Działania, wg nomenklatury Programu Wsparcia:
zakreślić
|
Rozwój
przedsiębiorczości, zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorców, innowacje
gospodarcze, transfer technologii, |
|
Restrukturyzacja
wybranych dziedzin usług publicznych oraz gospodarki lokalnej i regionalnej,
opierająca się na zasadach zrównoważonego rozwoju, |
|
Tworzenie
nowych, stałych miejsc pracy, |
|
Inwestycje
w zakresie infrastruktury technicznej i transportowej, poprawiające
warunki realizowania inwestycji gospodarczych, |
|
Przedsięwzięcia
z zakresu edukacji, w tym edukacji dorosłych, |
|
Przedsięwzięcia
z zakresu kultury regionalnej i lokalnej, będących składnikami kultury
narodowej oraz ochrony i rozwoju dziedzictwa kulturowego, |
|
Inwestycje poprawiające stan środowiska, |
|
Inne zadania związane ze wspieraniem rozwoju regionalnego. |
Priorytety Strategii
Rozwoju Województwa Śląskiego na lata 2000-2015 realizowane poprzez Działanie
(wpisać):
|
Rozbudowa
oraz unowocześnienie systemu transportowego |
Cele Programu
Rozwoju Regionalnego Województwa Śląskiego na lata 2001-2002 realizowane
poprzez Działanie (wpisać):
|
Modernizacja
układu komunikacyjnego , budowa obwodnic miast oraz dróg łączących
z południową Polską |
3. FINANSOWANIE
(dane w tabelach podawać w tys. zł)
Wypełnić
tylko dla inwestycji wieloletnich samorządu terytorialnego:
Preliminowane
wsparcie inwestycji wieloletnich:
Wypełnić
tylko dla inwestycji wieloletnich samorządu terytorialnego:
|
Wsparcie
z budżetu państwa
|
Inne,
w tym fundusze celowe
|
wg
ustawy
budżetowej 2000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* w roku 2000
nie uzyskano dotacji w wys. 11250 mln zł
w roku 1999 nie uzyskano dotacji w wys. 1554 mln zł
** planowany kredyt do zaciągnięcia przez PKT na wykup wozów tramwajowych
Terminy:
*) wypełnić tylko dla inwestycji wieloletnich samorządu
terytorialnego
|
|
zakończenie
wg Ustawy budż. na 2000r.*)
|
|
|
|
W przypadku
inwestycji budowlanych wprowadzonych do kontraktu: zakreślić
odpowiedź
Jest to działanie dwuzadaniowe
Czy
teren jest własnością beneficjenta |
|
|
Czy
istnieje |
Decyzja
o warunkach zabudowy i zagospodarowania |
|
|
Projekt
budowlany i pozwolenie na budowę |
|
|
Raport
oddziaływania inwestycji na środowisko |
|
|
Zbiorcza
tabela finansowa:
*)
ewentualnie wpisać "BW" jeśli udział budżetów lokalnych jest
zawarty w ogólnej sumie budżetu województwa
|
Źródła
finansowania Działania
|
|
udział
Wspóln.Europejskiej
|
udział
publicznych środków krajowych
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
do
2001
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2001
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2002
|
7800
|
3500
|
|
3500
|
4300
|
990
|
310
|
|
3000
|
|
|
po
2002
|
7200
|
4500
|
|
4500
|
2700
|
|
200
|
|
2500
|
|
|
łącznie
|
15000
|
8000
|
|
8000
|
7000
|
990
|
510
|
|
5500
|
|
|
4. MONITORING
Zakres rzeczowy
Działania wykonany do 31 grudnia 2000 roku:
Modernizacja odcinka pierwszego: Rondo - ul. Czekoladowa:
- część drogowa - uzbrojenie terenu, w tym: urządzenia energetyczne,
urządzenia teletechniczne, modernizacja sieci wodociągowej, przebudowa
sieci gazowej
- oświetlenie uliczne
- przebudowa sieci kanalizacji deszczowej
- przebudowa sieci kanalizacji sanitarnej
- organizacja ruchu na czas budowy
|
Instytucja
zarządzająca: nazwa, opis wyjaśniający, adres, telefon,
e-mail
Przez instytucję zarządzającą rozumiemy instytucję odpowiedzialną za proces
systematycznego zbierania i analizowania ilościowych i jakościowych informacji
na temat wdrażania działania, w aspekcie finansowym i rzeczowym, mający
na celu zapewnienie zgodności realizacji działania z wcześniej zatwierdzonymi
założeniami i celami
Wydział Rozwoju i Współpracy Zagranicznej
Urząd Miasta Racibórz, ul. Batorego 6, 47-400 Racibórz
tel. + 48 32 4152803, fax. + 48 32 4154921 e-mail: wrozwoju@silesia.top.pl |
Wskaźniki
oceny Działania:
*)
EFEKT RZECZOWY, mierzony jednostkami fizycznymi lub pieniężnymi (np. długość
dróg, liczba firm itd.)
|
|
|
wartość
oczekiwana w kolejnych kwartałach
|
|
|
III-01
|
IV-01
|
I-2002
|
II-02
|
III-02
|
IV-02
|
2003
|
|
Długość
nowego odcinka obwodnicy śródmiejskiej (mb)
|
0
|
|
|
|
|
|
|
866,3
mb
|
Dokumentacja
techniczna i kontraktowa, raporty wykonawcy, inżyniera nadzoru i
Zarządu Miasta bezpośrednio po zakończeniu inwestycji
|
2.
|
Długość przebudowanej kanalizacji sanitarnej (m)
|
0
|
|
|
|
|
|
|
124
m
|
Dokumentacja
techniczna i kontraktowa, raporty wykonawcy, inżyniera nadzoru i
Zarządu Miasta bezpośrednio po zakończeniu inwestycji
|
3. |
Długość
przebudowanej kanalizacji deszczowej (m) |
0
|
|
|
|
|
|
|
1362
m
|
Dokumentacja
techniczna i kontraktowa, raporty wykonawcy, inżyniera nadzoru i
Zarządu Miasta bezpośrednio po zakończeniu inwestycji
|
4. |
Długość
zmodernizowanej drogi wojewódzkiej nr 916(mb) |
0
|
|
|
|
|
|
|
3120
mb
|
Dokumentacja
techniczna i kontraktowa, raporty wykonawcy, inżyniera nadzoru i
Zarządu Miasta bezpośrednio po zakończeniu inwestycji
|
Nie
jest możliwe określenie wartości oczekiwanej w poszczególnych kwartałach
a jedynie po zakończeniu całego działania.
Określenie
wskaźników rezultatu i oddziaływania oraz oczekiwanego przyrostu wartości
jest możliwe tylko po zakończeniu realizacji całego działania w dłuższym
okresie czasu na podstawie analizy ex post., np.:
*
dalsza realizacja uzależniona jest od dofinansowania współinwestorów
(UM, WPWiK)
*)
REZULTAT - bezpośredni lub pośredni wpływ realizowanego Działania na
sytuację w regionie, mierzony jednostkami fizycznymi
lub pieniężnymi (np. oszczędność czasu, liczba wypadków drogowych, zwiększenie
zasobów lub sprawności działania itd.)
|
|
|
|
|
|
|
Wskaźnik natężenia ruchu w obszarze przygranicznym i na trasie Krapkowice-
Opawa- Ostrawa, Gliwice- Opawa- Ostrawa, Opole- Racibórz- Rybnik |
Brak danych
|
Zakładany
jest wzrost o 30% do 2006 r.
|
Raporty
GDDP oraz Zarządu Miasta w 2006 r.
|
2.
|
Zwiększenie
liczby osób i pojazdów przekraczających granicę na przejściach Chałupki-Bohumin
i Pietraszyn-Sudice |
Brak
danych
|
Zakładany
jest wzrost o 20 - 30% li
|
Raporty
Straży Granicznej po roku od zakończenia inwestycji
|
*) ODDZIAŁYWANIE
na otoczenie - zmiany w regionie spowodowane realizacją Działania
(np. większa dostępność terenów, informacji itd.)
|
|
|
opis
wskaźnika i jego dynamiki
|
|
Zmniejszenie wskaźnika wypadkowości na zmodernizowanych odcinkach
dróg |
raporty
Powiatowej Komendy Policji o liczbie wypadków
|
2. |
Zwiększenie
liczby nowych przedsiębiorstw na terenach inwestycyjnych udostępnionych
w wyniku realizacji inwestycji 2 lata po jej zakończeniu |
urzędy
statystyczne, statystyki gmin
|
5. DZIAŁANIE
O OTWARTEJ LIŚCIE ZADAŃ
(wypełnić
tylko dla Działań o charakterze programu regionalnego, gdzie lista zadań
i beneficjentów nie stanowi przedmiotu kontraktu)
Kryteria wyboru
zadań:
Sposób wdrażania
programu (opis):
Kryteria wyboru
beneficjentów:
Beneficjent
- osoba, podmiot prawny lub grupa społeczna bezpośrednio korzystająca z
projektu inwestycyjnego, będąca np. właścicielem przedmiotu działania
Wskaźniki oceny
poszczególnych zgłoszonych zadań:
|
EFEKTY
RZECZOWE
(wyjaśnienie w pkt. 4)
opis wskaźników
|
oczekiwany
przyrost wartości
|
|
Planowany
termin osiągnięcia
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
|
ODDZIAŁYWANIE
(wyjaśnienie w pkt. 4)
opis wskaźników
|
oczekiwany
przyrost wartości
|
|
Planowany
termin osiągnięcia
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
|
REZULTATY
(wyjaśnienie w pkt. 4)
opis wskaźników
|
oczekiwany
przyrost wartości
|
|
Planowany
termin osiągnięcia
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
|