Załącznik nr 24
Przeznaczenie i zasady wydatkowania, stanowiących część
kontraktu środków udostępnionych przez stronę rządową z kredytu Europejskiego
Banku Inwestycyjnego.
§1. Wielkość środków ujętych w budżecie państwa,
a pochodzących z kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego na działanie
"Budowa Drogowej Trasy Średnicowej GOP Katowice - Gliwice",
wynosi 234 270 tys. zł., w tym:
- w roku 2002 - 100 570 tys. zł. (25,45 mln euro - całość
- umowa finansowa A)
- w roku 2003 - 133 700 tys. zł. (35 mln euro: 15 mln
euro - umowa finansowa A oraz 20 mln euro - umowa finansowa B)
Kwoty podane w tys. zł wynikają z kursów stosowanych przez
DTŚ S.A. w rozliczeniach z Ministerstwem Finansów.
§2. Opis i uzasadnienie wyboru działania:
Stale rosnący ruch drogowy związany z rosnącym stopniem
motoryzacji oraz rozwijającym się transportem samochodowym powoduje, iż
istniejąca sieć drogowa w regionie staje się niewydolna. Natężenie ruchu
pojazdów samochodowych zbliżone są do przepustowości poszczególnych tras
drogowych. Ich parametry geometryczne oraz konstrukcja nawierzchni są
nieprzystosowane do ruchu występującego już w chwili obecnej, a tym bardziej
do prognoz ruchowych. W efekcie nasilają się coraz częściej zakłócenia
w ruchu drogowym spowodowane deformacjami i zniszczeniami istniejącej
nawierzchni wielu dróg. Coraz częściej występują też zjawiska blokowania
ruchu na poszczególnych trasach wynikające z nieprzystosowanych do zwiększonej
liczby pojazdów samochodowych przekrojów poprzecznych tych tras. Sytuacja
taka ma szczególny wymiar w aglomeracji górnośląskiej. Zatem podejmowanie
działań w zakresie rozwoju sieci drogowej w tym rejonie ma szczególne
uzasadnienie.
Budowę DTŚ rozpoczęto w roku 1986.
W rozwiązaniach technicznych zakłada się budowę drogi dwujezdniowej, 3-pasmowej,
z pasem rozdzielającym szerokości 4 m oraz utwardzonym poboczem o szerokości
2,5 m, dwupoziomowe rozwiązanie węzłów i kładki dla ruchu pieszego, zmiany
w uzbrojeniu zakładowym i miejskim (rurociągi wodne, kanalizacja, elektryczność,
gaz i telefony), małą architekturę, nowoczesne elementy ochrony środowiska
oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Podstawowe dane liczbowe charakteryzujące DTŚ:
- długość trasy po osi głównej - 31,3 km,
- powierzchnia jezdni głównych - 1 181 000 m2,
- powierzchnia jezdni pomocniczych - 174 000 m2,
- mosty i wiadukty o łącznej powierzchni 108 000 m2 - 71 szt.,
- tunele o łącznej powierzchni 36 000 m2 - 11 szt.,
- kładki dla pieszych o powierzchni łącznej 3 000 m2 - 11 szt.,
- podziemne przejścia dla pieszych o powierzchni łącznej 11 000 m2 - 24
szt.,
- konstrukcje oporowe - 174 000 m2.
Początkowo zakładano zakończenie robót i oddanie do ruchu całego I etapu
budowy w roku 1993. Pierwotnie inwestycję przygotowano jako przedsięwzięcie
podzielone na 28 zadań, z których każde po zrealizowaniu mogło być oddane
do eksploatacji, spełniając określony efekt ruchowy. Wielkość robót, ich
koszt i problemy związane z uzyskaniem terenu spowodowały potrzebę sukcesywnego
wykonywania Trasy. Ostatecznie zdecydowało to o realizacji DTŚ odcinkami-etapami.
W 1990 roku z powodu trudności finansowych Państwa i Województwa inwestycja
została praktycznie wstrzymana. Do roku 1993 niewielkie fundusze pozwalały
jedynie na częściowe wykonanie robót zabezpieczających. Zdecydowano skoncentrować
zasoby pieniężne na najbardziej zaawansowanych odcinkach i stopniowo oddawać
je do ruchu łącząc z istniejącymi ulicami.
Od 1994 roku budżet budowy Trasy systematycznie rósł, jednak dopiero podpisanie
w dniu 8 października 1998 roku umowy finansowej między Rządem Rzeczpospolitej
Polskiej i Europejskim Bankiem Inwestycyjnym na częściowe kredytowanie
przez EBI budowy DTŚ stworzyło gwarancję dopływu środków pieniężnych na
odpowiednim poziomie i szansę na bardziej dynamiczną budowę.
Od 1999 roku, po reformie administracji publicznej państwa, inwestycja
Drogowa Trasa Średnicowa stała się zadaniem samorządu terytorialnego -
Zarządów Miast Katowic, Chorzowa, Świętochłowic, Rudy Śląskiej, Zabrza
i Gliwic. Ponieważ jest to inwestycja liniowa położona na obszarze znacznie
zurbanizowanym, gdzie granice miast praktycznie nic nie rozgraniczają,
lecz są bardziej pojęciami administracyjnymi, dzielenie jej i przekazywanie
poszczególnych fragmentów każdemu z miast było działaniem nieracjonalnym
i w niektórych miejscach w zasadzie niewykonalnym, postanowiono zawrzeć
Porozumienie wskazujące Samorząd Województwa Śląskiego jako podmiot działający
w imieniu sześciu miast. Porozumienie to podpisali oprócz samorządów sześciu
miast i Samorządu Województwa Śląskiego, Wojewoda Śląski, Minister Transportu
i Gospodarki Morskiej oraz DTŚ S.A.
Zakres rzeczowy działania wykonany do 31 grudnia 2000
roku, przed wejściem w życie Kontraktu Wojewódzkiego:
- w grudniu 1994 roku - od ul. Racławickiej w Chorzowie
do ul. Mieszka w Katowicach (ok. 2 km),
- w kwietniu 1995 roku - od ul. Mieszka do ul. Brackiej
w Katowicach oraz skrzyżowanie DTŚ z ulicami Bracką, Gliwicką i Bocheńskiego
(ok. 1 km),
- w listopadzie 1995 roku - od ul. Żołnierskiej do ul.
Bytomskiej w Świętochłowicach (ok. 1,5 km),
- w listopadzie 1996 roku - od ul. Bytomskiej do ronda
przy ul. Niedurnego w Rudzie Śl. - Chebziu (ok. 3 km),
- w listopadzie 1997 roku - wybudowano łącznicę i przebudowano
ul. Bracką w Katowicach stanowiącą fragment węzła DTŚ z trasami i ulicami
podstawowego układu komunikacyjnego miasta,
- na przełomie września i października 1998 roku - od
ul. Racławickiej do ul. BOWiD w Chorzowie oraz węzeł z ul. BOWiD,
- w 1999 roku - uruchomiono jezdnię południową trasy
głównej od ulicy Gałeczki do BOWiD w Chorzowie,
- w lipcu 2000 roku - zakończono kompleksowe wyposażanie
węzłów ulic Mieszka i Gałeczki oraz skrzyżowanie (rondo) ulic Mieszka
i Piastów, oraz wykonano wiadukty w ciągi ulicy Bytomskiej w Świętochłowicach,
- we wrześniu 2000 roku - jezdnie południowe w Świętochłowicach,
- w październiku 2000 roku - uzyskano pełne parametry
ruchowe na skrzyżowaniu DTŚ z ulicą Bytomską w Świętochłowicach,
* w grudniu 2000 roku - wiadukt węzła z ul. Dąbrowskiego
w Chorzowie,
Odniesienie do dokumentów strategicznych:
Cele Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego realizowane
poprzez Działanie:
N-1 |
Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu
konkurencyjności regionów |
N-2 |
Restrukturyzacja bazy ekonomicznej regionów i tworzenie
warunków jej dywersyfikacji |
N-3 |
Rozwój zasobów ludzkich |
N-4 |
Wsparcie obszarów wymagających aktywizacji i zagrożonych
marginalizacją |
N-5 |
Rozwój współpracy regionów |
Cele i priorytety Wstępnego Narodowego Planu Rozwoju realizowane
poprzez Działanie:
|
Osie rozwoju
|
|
1. Poprawa konkurencyjności gospodarki poprzez modernizację i strukturalne
dopasowanie sektora przemysłu i usług |
2. Przekształcenia strukturalne w rolnictwie i rybołówstwie,
rozwój obszarów wiejskich
|
3. Integracja gospodarki polskiej poprzez modernizację i rozbudowę
sieci transportowych |
4. Tworzenie warunków trwałego zrównoważonego rozwoju
poprzez modernizację i rozwój infrastruktury ochrony środowiska |
5. Rozwój zasobów ludzkich i zatrudnienia |
6. Wzmocnienie potencjału rozwojowego regionów i przeciwdziałanie
marginalizacji niektórych obszarów |
K
i
e
r
u
n
k
i
d
z
i
a
ł
a
ń
(p
r
i
o
r
y
t
e
t
y)
|
1. wzrost konkurencyjności restrukturyzowanych sektorów
przemysłu |
1. Rozwój i doskonalenie infrastruktury na obszarach
wiejskich |
1. Modernizacja i rozbudowa sieci
drogowej |
1. Poprawa jakości wód powierzchniowych |
1. Reforma systemu edukacji |
1. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej
wzmacnianiu konkurencyjności regionów |
2. Rozwój małych i średnich przedsiębiorstw |
2. Rozwój i różnicowanie działalności gospodarczej
|
2. Modernizacja i rozbudowa sieci kolejowej |
2. Poprawa jakości wody do picia i zwiększenie jej dostępności |
2. Rozwój systemu kształcenia ustawicznego, przekwalifikowań
i doskonalenia zawodowego kadr małych i średnich przedsiębiorstw |
2. Restrukturyzacja bazy ekonomicznej regionów i tworzenie warunków
jej dywersyfikacji |
3. Wzrost innowacyjności |
3. Poprawa przetwórstwa i marketingu produktów rolnych
i rybnych |
3. Poprawa dostępności portów morskich |
3. Poprawa jakości powietrza |
3. Doskonalenie obsługi instytucjonalnej rynku pracy |
3. Rozwój zasobów ludzkich |
|
4. Inwestycje w gospodarstwach rolnych |
4. Rozbudowa portów lotniczych |
4. Zmniejszenie ilości zanieczyszczeń z dużych zakładów
energetycznego spalania |
4. Rozwój kadr administracji (centralnej i samorządowej)
i promocja dialogu społecznego |
4. Wsparcie obszarów wymagających aktywizacji i zagrożonych
marginalizacją |
|
5. Dostosowania w zakresie instytucjonalnym |
|
5. Racjonalna gospodarka odpadami |
|
5. Rozwój międzynarodowej współpracy regionów |
Cele Programu Wsparcia realizowane poprzez Działanie:
P-1 |
rozwój infrastruktury technicznej i społecznej o
znaczeniu ponadlokalnym |
P-2 |
rozwój funkcji metropolitalnych największych aglomeracji
i miast |
P-3 |
rozwój infrastruktury społeczeństwa informacyjnego |
P-4 |
stymulowanie lokalizacji inwestycji oraz wspieranie
rozwoju MSP |
P-5 |
wspieranie tworzenia i absorpcji innowacji, w tym
transfer technologii |
P-6 |
rozwój turystyki, rekreacji i ochrona dziedzictwa
kulturowego |
P-7 |
zwiększanie zatrudnienia, rozwój zasobów ludzkich
i edukacji |
P-8 |
aktywizacja obszarów wiejskich |
P-9 |
rewitalizacja bazy ekonomicznej miast |
P-10 |
rozwój współpracy przygranicznej |
Rodzaje Zadań realizowanych w ramach Działania, wg nomenklatury
Programu Wsparcia:
P-I |
Rozwój przedsiębiorczości, zwłaszcza małych i średnich
przedsiębiorców, innowacje gospodarcze, transfer technologii, |
P-II |
Restrukturyzacja wybranych dziedzin usług publicznych
oraz gospodarki lokalnej i regionalnej, opierająca się na zasadach
zrównoważonego rozwoju, |
P-III |
Tworzenie nowych, stałych miejsc pracy, |
P-IV |
Inwestycje w zakresie infrastruktury technicznej i
transportowej, poprawiające warunki realizowania inwestycji gospodarczych, |
P-V |
Przedsięwzięcia z zakresu edukacji, w tym edukacji
dorosłych, |
P-VI |
Przedsięwzięcia z zakresu kultury regionalnej i lokalnej,
będących składnikami kultury narodowej oraz ochrony i rozwoju dziedzictwa
kulturowego, |
P-VII |
Inwestycje poprawiające stan środowiska, |
P-VIII |
Inne zadania związane ze wspieraniem rozwoju regionalnego. |
Priorytety Strategii województwa śląskiego na lata 2000-2015
realizowane poprzez Działanie:
1. |
Priorytet D : Rozbudowa oraz unowocześnienie systemu
transportowego i komunikacyjnego |
Cele Programu Rozwoju Regionalnego Województwa Śląskiego
na lata 2001-2002 realizowane poprzez Działanie :
1. |
Zwiększenie dostępności komunikacyjnej
regionu. |
Wielkość środków, z podaniem źródeł, przewidzianych
na realizację działania, łącznie i w rozbiciu na lata:
Zbiorcza tabela finansowa (w mln zł):
Okres
|
Źródła finansowania Działania
|
łącznie
|
udział Wspóln. Europejskiej
|
udział publicznych środków krajowych
|
Sektor prywatny
|
Phare CBC
|
Phare ESC
|
łącznie
|
łącznie
|
Kredyt EBI
|
budż. Państwa*
|
budż. wojew.
|
budż. powiat.**
|
inne np. fund.cel.
|
|
do końca 2000
|
498,40
|
|
|
|
498,40
|
151,24
|
252,87
|
|
92,00
|
2,29
WFOŚ
|
|
2001
|
137,70
|
|
|
|
137,70
|
88,52
|
|
|
47,58
|
1,60
WFOŚ
|
|
2002
|
174,99
|
|
|
|
174,99
|
100,57
|
|
|
74,42
|
|
|
2003
|
314,97
|
|
|
|
314,97
|
133,70
|
|
|
181,27
|
|
|
po 2003
|
1343,53
|
|
|
|
1343,53
|
229,20
|
|
|
225,51
|
888,82
|
|
łącznie
|
2469,59
|
|
|
|
2469,59
|
703,23
|
252,87
|
|
620,78
|
892,71
|
|
*) w tej kolumnie podano wielkości środków wg zapisów
księgowych bez dokonywania przeliczeń w poszczególnych latach. Środki te
pochodziły w latach 80 i 90 (do 31.12.1998 r.) z budżetu państwa i budżetu
wojewódzkiego bowiem przyznawane były wówczas w różnych systemach finansowania.
**) w tej kolumnie podano środki pochodzące z części drogowej subwencji
ogólnej ustalanej dla miast na prawach powiatu od 1.01 1999 r. zgodnie z
obecnym systemem finansowania dróg.
§ 3. Opis celu, jakie realizować ma działanie:
Celem działania jest wzmocnienie spójności społeczno gospodarczej
Województwa Śląskiego poprzez rozwój infrastruktury transportowej regionu.
Trasa przebiega na dominującym dla aglomeracji katowickiej kierunku wschód
- zachód przez jej środek, stycznie do obszarów centralnych sześciu miast.
Jej funkcją jest zbieranie i rozprowadzenie ruchu wewnątrz aglomeracji
oraz na układ regionalny i międzyregionalny. Trasa ta o długości 31 km
docelowo ma połączyć aglomerację od Katowic do Gliwic. Trasa Średnicowa
ułatwi także dostęp do nowych terenów inwestycyjnych, co w przyszłości
umożliwi stworzenie nowych firm i miejsc pracy.
Uzasadnienie wyboru beneficjenta:
Beneficjentem jest Zarząd Województwa Śląskiego działający
w imieniu Zarządów Miast Katowic, Chorzowa, Świętochłowic, Rudy Śląskiej,
Zabrza i Gliwic, a inwestorem zastępczym jest Drogowa Trasa Średnicowa
S.A. w Katowicach, ul. Mieszka I nr10 , tel. 2502904. Poszczególne odcinki
DTŚ będą zarządzane, po ich zakończeniu, przez taki podmiot, który w stanie
prawnym obowiązującym w momencie ukończenia inwestycji będzie do tego
zobowiązany. Wybór beneficjenta zdeterminowany jest przebiegiem tej drogi
oraz jej podmiotem zarządzającym.
Po reformie administracji publicznej państwa inwestycja Drogowa Trasa
Średnicowa stała się wspólnym zadaniem dla władz samorządu terytorialnego:
Zarządu Województwa Śląskiego oraz Zarządów Miast Katowic, Chorzowa, Świętochłowic,
Rudy Śląskiej, Zabrza i Gliwic. Ponieważ jest to inwestycja liniowa położona
na obszarze znacznie zurbanizowanym, gdzie granice miast praktycznie nic
nie rozgraniczają, lecz są bardziej pojęciami administracyjnymi, dzielenie
jej i przekazywanie poszczególnych fragmentów każdemu z miast było działaniem
nieracjonalnym i w niektórych miejscach w zasadzie niewykonalnym, postanowiono
zawrzeć Porozumienie wskazujące Samorząd Województwa Śląskiego jako podmiot
działający w imieniu sześciu miast.
§4. Opis zadań:
Działanie dzieli się na zadania:
I. Zadanie p.n.: "Budowa Drogowej Trasy Średnicowej
- Odcinek Wschód"
a) opis zadania:
W chwili obecnej miasta Ruda Śląska, Świętochłowice, Chorzów nie mają
wyodrębnionego sprawnego połączenia drogowego dostosowanego do rzeczywistych
potrzeb tj przenoszenia zarówno ruchu lokalnego, aglomeracyjnego i tranzytowego.
Trasa ta przebiega siecią lokalnych ulic miejskich po wewnętrznych układach
komunikacyjnych poszczególnych miast co wpływa bardzo niekorzystnie na
ich sprawne funkcjonowanie. Udział w potokach ruchu pojazdów ciężkich
powoduje dodatkowo deformacje nawierzchni istniejących ulic, objawiające
się koleinami i sfałdowaniami warstw bitumicznych. Wyeliminowanie znacznej
części wyżej opisanych problemów będzie możliwe w momencie wybudowania
i oddania do ruchu nowego wschodniego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej.
W ramach tego zadania zrealizowane jest nowe połączenie drogowe na odcinku
od ul. Niedurnego w Rudzie Śląskiej poprzez Świętochłowice i Chorzów do
ul. Brackiej w Katowicach. Składa się na niego 9 kontraktów o łącznej
długość 9,05 km (31% kosztów Trasy). Do zrealizowania jest odcinek śródmiejski
Katowic wraz z nowymi obiektami inżynierskim i urządzenia bezpieczeństwa
ruchu,
b) opis uzasadnienia wyboru zadania:
Stale rosnący ruch drogowy związany z rosnącym stopniem motoryzacji oraz
rozwijającym się transportem samochodowym powoduje, że istniejąca sieć
drogowa w regionie staje się niewydolna. Natężenia ruchu pojazdów samochodowych
zbliżone są do przepustowości poszczególnych tras drogowych. Ich parametry
geometryczne oraz konstrukcja nawierzchni są nieprzystosowane do wielkości
ruchu występującego już w chwili obecnej, a tym bardziej do wielkości
prognoz ruchowych. W efekcie nasilają się coraz częściej zakłócenia w
ruchu drogowym spowodowane deformacjami i zniszczeniami istniejącej nawierzchni
wielu dróg. Coraz częściej występują też zjawiska blokowania ruchu na
poszczególnych trasach wynikające z nieprzystosowanych do zwiększonej
liczby pojazdów samochodowych przekrojów poprzecznych tych tras.
c) Wielkość środków, z podaniem źródeł, przewidziane na
realizację zadania, łącznie i w rozbiciu na lata:
Tabela finansowa dla DTŚ odcinek Wschód: w mln zł
Okres
|
Źródła finansowania Działania
|
łącznie
|
udział Wspóln. Europejskiej
|
udział publicznych środków krajowych
|
Sektor prywatny
|
Phare CBC
|
Phare ESC
|
łącznie
|
łącznie
|
Kredyt EBI
|
budż. Państwa*
|
budż. wojew.
|
budż. powiat.**
|
inne np. fund.cel.
|
|
do końca 2000
|
494,16
|
|
|
|
494,16
|
151,24
|
248,63
|
|
92,00
|
2,29
WFOŚ
|
|
2001
|
129,92
|
|
|
|
129,92
|
88,52
|
|
|
39,80
|
1,60
WFOŚ
|
|
2002
|
134,95
|
|
|
|
134,95
|
100,57
|
|
|
34,38
|
|
|
2003
|
168,70
|
|
|
|
168,70
|
133,70
|
|
|
35,00
|
|
|
po 2003
|
286,81
|
|
|
|
286,81
|
229,20
|
|
|
57,61
|
|
|
łącznie
|
1214,54
|
|
|
|
1214,54
|
703,23
|
248,63
|
|
258,79
|
3,89
|
|
*) w tej kolumnie podano wielkości środków wg zapisów
księgowych bez dokonywania przeliczeń w poszczególnych latach. Środki te
pochodziły w latach 80 i 90 (do 31.12.1998 r.) z budżetu państwa i budżetu
wojewódzkiego bowiem przyznawane były wówczas w różnych systemach finansowania.
**) w tej kolumnie podano środki pochodzące z części drogowej subwencji
ogólnej ustalanej dla miast na prawach powiatu od 1.01 1999 r. zgodnie z
obecnym systemem finansowania dróg.
d) zakres geograficzny:
GOP - odcinek Ruda Śląska (Chebzie) - Katowice,
e) Planowany termin zakończenia zadania:
2006 rok
f) efekty uzyskane w wyniku realizacji zadania - wskaźnik
produktu:
Efektem rzeczowym tego zadania będzie wybudowanie drogi, wybudowanie węzłów
drogowych i obiektów mostowych oraz nowoczesnych elementów ochrony środowiska
i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Efekty będą możliwe do określenia po
zakończeniu każdego z 9 kontraktów.:
L.p.
|
EFEKTY RZECZOWE (po zakończeniu całego zadania)
opis wskaźników
|
oczekiwany przyrost wartości
|
źródło danych
|
planowany termin osiągnięcia
|
1.
|
Długość zbudowanej drogi |
11,8 km
|
dane od beneficjenta
|
po zakończeniu całego zadania
|
2.
|
Powierzchnia jezdni głównych |
27200 m2
|
dane od beneficjenta
|
po zakończeniu całego zadania
|
3.
|
Ilość wybudowanych obiektów inżynierskich
- mosty wiadukty i tunele
- kładki i podziemne przejścia dla pieszych |
307
|
dane od beneficjenta
|
po zakończeniu całego zadania
|
g) rezultaty uzyskane w wyniku realizacji zadania - wskaźnik
rezultatu
Rezultatem podjętego zadania będzie poprawa połączenia aglomeracji od
Katowic do Rudy Śl., skrócenie czasu podróży, zmniejszenie zużycia paliwa,
zmniejszenie prawdopodobnej liczby wypadków. Zmniejszenie natężenia ruchu
zanieczyszczeń centrach miast aglomeracji przez co nastąpi spadek nasilenia
hałasu i ograniczenie zanieczyszczeń spalinami.:
L.p.
|
REZULTATY (po zakończeniu całego zadania) opis
wskaźników
|
oczekiwany przyrost wartości
|
źródło danych
|
planowany termin osiągnięcia
|
1. |
Skrócenie drogi przejazdu |
zakładane skrócenie o 26%
|
Baza danych beneficjenta
|
Po zakończeniu realizacji
|
2. |
Skrócenie czasu podróży |
zakładane skrócenie o 76%
|
Baza danych beneficjenta
|
Po zakończeniu realizacji
|
3. |
Zmniejszenie zanieczyszczeń powietrza:
- CO
- węglowodory
|
zakładane zmniejszenie o 65%
zakładane zmniejszenie o 50%
|
Baza danych beneficjenta
|
Po zakończeniu realizacji
|
h) oddziaływanie na otoczenie w wyniku
realizacji zadania - wskaźnik oddziaływania:
DTŚ jest jednym z podstawowych elementów dla wdrożenia zintegrowanego
systemu komunikacji zbiorowej konurbacji, tworzy możliwość uruchomienia
prawidłowej organizacji i sterowania ruchem w węzłowej strefie zespołu
miast, zapewnia odciążenie ulic osiedlowych, dzielnicowych, centrów miast
itp. od ruchu bezpośrednio z nimi niezwiązanego, szczególnie ruchu średniego
i ciężkiego, staje się podstawową trasą zapewniającą powiązania międzymiejskie
w komunikacji indywidualnej.
Z powyższych względów bez przesady można DTŚ nazwać "kręgosłupem"
układu drogowego wewnątrz konurbacji.
II. Zadanie p.n. "Budowa Drogowej Trasy Średnicowej
- Odcinek Zachód"
a) opis zadania:
W chwili obecnej miasta Ruda Śląska, Zabrze Gliwice nie mają wyodrębnionego
sprawnego połączenia drogowego dostosowanego do rzeczywistych potrzeb
tj przenoszenia zarówno ruchu lokalnego, aglomeracyjnego i tranzytowego.
Trasa ta przebiega siecią lokalnych ulic miejskich po wewnętrznych układach
komunikacyjnych poszczególnych miast co wpływa bardzo niekorzystnie na
ich sprawne funkcjonowanie. Udział w potokach ruchu pojazdów ciężkich
powoduje dodatkowo deformacje nawierzchni istniejących ulic, objawiające
się koleinami i sfałdowaniami warstw bitumicznych. Wyeliminowanie znacznej
części wyżej opisanych problemów będzie możliwe w momencie wybudowania
i oddania do ruchu nowego zachodniego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej.
W ramach tego zadania przewiduje się wykonanie nowego połączenia między
Rudą Śląską Zabrzem i Gliwicami oraz odcinka śródmiejskiego Gliwic wraz
z nowymi obiektami inżynierskim i urządzenia bezpieczeństwa ruchu.
b) opis uzasadnienia wyboru zadania:
Stale rosnący ruch drogowy związany z rosnącym stopniem motoryzacji oraz
rozwijającym się transportem samochodowym powoduje, że istniejąca sieć
drogowa w regionie staje się niewydolna. Natężenia ruchu pojazdów samochodowych
zbliżone są do przepustowości poszczególnych tras drogowych. Ich parametry
geometryczne oraz konstrukcja nawierzchni są nieprzystosowane do wielkości
ruchu występującego już w chwili obecnej, a tym bardziej do wielkości
prognoz ruchowych. W efekcie nasilają się coraz częściej zakłócenia w
ruchu drogowym spowodowane deformacjami i zniszczeniami istniejącej nawierzchni
wielu dróg. Coraz częściej występują też zjawiska blokowania ruchu na
poszczególnych trasach wynikające z nieprzystosowanych do zwiększonej
liczby pojazdów samochodowych przekrojów poprzecznych tych tras.
c) Wielkość środków, z podaniem źródeł, przewidziane na
realizację zadania, łącznie i w rozbiciu na lata:
Tabela finansowa dla DTŚ Odcinek Zachód: w mln zł
Okres
|
Źródła finansowania Działania
|
łącznie
|
udział Wspóln. Europejskiej
|
udział publicznych środków krajowych
|
Sektor prywatny
|
Phare CBC
|
Phare ESC
|
łącznie
|
łącznie
|
Kredyt EBI
|
budż. Państwa*
|
budż. wojew.
|
budż. powiat.**
|
inne np. fund.cel.
|
|
do końca 2000
|
4,24
|
|
|
|
4,24
|
|
4,24
|
|
|
|
|
2001
|
7,78
|
|
|
|
7,78
|
|
|
|
7,78
|
|
|
2002
|
40,04
|
|
|
|
40,04
|
|
|
|
40,04
|
|
|
2003
|
146,27
|
|
|
|
146,27
|
|
|
|
146,27
|
|
|
po 2003
|
1056,72
|
|
|
|
1056,72
|
|
|
|
167,90
|
888,82
|
|
łącznie
|
1255,05
|
|
|
|
1255,05
|
|
4,24
|
|
361,99
|
888,82
|
|
*) w tej kolumnie podano wielkości
środków wg zapisów księgowych bez dokonywania przeliczeń w poszczególnych
latach. Środki te pochodziły w latach 80 i 90 (do 31.12.1998 r.) z budżetu
państwa i budżetu wojewódzkiego bowiem przyznawane były wówczas w różnych
systemach finansowania.
**) w tej kolumnie podano środki pochodzące z części drogowej subwencji
ogólnej ustalanej dla miast na prawach powiatu od 1.01 1999 r. zgodnie z
obecnym systemem finansowania dróg.
d) zakres geograficzny:
GOP - odcinek Ruda Śląska (Chebzie) - Gliwice,
e) efekty uzyskane w wyniku realizacji zadania - wskaźnik
produktu.
Efektem rzeczowym tego zadania będzie wybudowanie drogi,
wybudowanie węzłów drogowych i obiektów mostowych oraz nowoczesnych elementów
ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
f) Planowany termin zakończenia zadania:
Nie wcześniej niż 2008 r.
g) rezultaty uzyskane w wyniku realizacji zadania - wskaźnik
rezultatu.
Rezultatem podjętego zadania będzie poprawa połączenia aglomeracji od
Katowic do Gliwic, skrócenie czasu podróży, zmniejszenie zużycia paliwa,
zmniejszenie prawdopodobnej liczby wypadków. Zmniejszenie natężenia ruchu
zanieczyszczeń centrach miast aglomeracji przez co nastąpi spadek nasilenia
hałasu i ograniczenie zanieczyszczeń spalinami.
h) oddziaływanie na otoczenie w wyniku realizacji zadania - wskaźnik oddziaływania:
DTŚ jest jednym z podstawowych elementów dla wdrożenia
zintegrowanego systemu komunikacji zbiorowej konurbacji, tworzy możliwość
uruchomienia prawidłowej organizacji i sterowania ruchem w węzłowej strefie
zespołu miast, zapewnia odciążenie ulic osiedlowych, dzielnicowych, centrów
miast itp. od ruchu bezpośrednio z nimi niezwiązanego, szczególnie ruchu
średniego i ciężkiego, staje się podstawową trasą zapewniającą powiązania
międzymiejskie w komunikacji indywidualnej.
Z powyższych względów bez przesady można DTŚ nazwać "kręgosłupem"
układu drogowego wewnątrz konurbacji.
§5 1.Gdyby kwoty na realizację działania pn.: "
Budowa Drogowej Trasy Średnicowej GOP Katowice - Gliwice" pochodzące
z kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego nie mogły być udostępnione
wówczas traci moc niniejszy załącznik i zadanie to zostaje wyłączone z
kontraktu na podstawie zgodnego oświadczenia stron.
2. Łączna wartość działania określona w niniejszym załączniku wynika ze
zbiorczego zestawienia nakładów programowanych na budowę DTŚ z udziałem
pożyczki EBI. Jego wartość ostatecznie zostanie ustalona w wyniku negocjacji
przedstawicieli Ministerstwa Finansów z przedstawicielami Europejskiego
Banku Inwestycyjnego.
3. Działanie zapisane w niniejszym załączniku zawarte jest w Wojewódzkim
Programie Operacyjnym Rozwoju Regionalnego Województwa Śląskiego na lata
2001-2002.
§6. Zasady i tryb przekazania środków.
Określa umowa finansowa nr 1.7701 z dnia 8 10.1998 r., zawarta przez Rząd
RP z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym .
§7 Kontrola finansowa i rzeczowa.
Wg umowy, j.w.
§8. Sprawozdawczość oraz ocena efektywności.
Wg umowy, j.w
§9. Przepisy szczegółowe odnoszące się do przekazywanych
środków.
Środki są przekazywane zgodnie z ustawą o finansach publicznych
z dnia 26 listopada 1998r. (Dz.U. nr 155 poz.1014 z późn. zmianami).
|