Załącznik nr 1
Kontekst Rozwoju Regionalnego
§ 1 Streszczenie diagnozy
1.1
Ogólna informacja o województwie
Poprzez
swoje centralne położenie na południu Polski, Województwo Śląskie znajduje
się na trasie historycznie ukształtowanych szlaków handlowych i komunikacyjnych
łączących kraje Europy Północnej i Wschodniej z Europą Zachodnią i Południową.
Województwo graniczy: od zachodu z Województwem Opolskim, a od północy
z Województwem Łódzkim, od wschodu z Województwami Świętokrzyskim i Małopolskim,
od południa z dwoma państwami: Republiką Czeską i Słowacką.
Województwo Śląskie jest obszarem silnie zurbanizowanym, o czym świadczy
najwyższy w Polsce wskaźnik urbanizacji kształtujący się na poziomie 79,4%.
Oprócz znaczącej pozycji w sektorze przemysłowym, region posiada dobrze
rozwinięte zaplecze turystyczne. Rozwojowi turystyki sprzyjają jego walory
przyrodnicze i krajobrazowe.
Region prowadzi współpracę zagraniczną, której celem jest m.in. wszechstronny
rozwój Województwa Śląskiego, przygotowanie się do integracji z UE, funkcjonowanie
jako region europejski oraz promocja województwa.
1.2 Zasoby ludzkie, edukacja, rynek pracy
Zasoby ludzkie
Województwo
Śląskie z racji swojego potencjału demograficznego odgrywa istotną rolę
w paśmie województw Polski południowej.
W Województwie Śląskim - na powierzchni 12294 km2, tj. 3,9% powierzchni
kraju - zamieszkuje 4865,5 tys. osób, co stanowi 12,6% ludności Polski.
Województwo posiada najwyższą w kraju gęstość zaludnienia, która wynosi
396 osób/km2 i jest ponad trzykrotnie wyższa od średniej krajowej wynoszącej
124 osoby/km2 oraz średniej w Unii Europejskiej kształtującej się na poziomie
115 osób/km2.
Pod względem liczby ludności województwo zajmuje drugą pozycję w kraju,
będąc jednocześnie najbardziej zagęszczonym regionem Polski.
W
1999 roku około 54,1% ogólnej liczby ludności województwa stanowiły kobiety
(ponad 2500 tys.), przy czym średnio na 100 mężczyzn przypadało 106 kobiet.
W kraju natomiast wskaźniki te kształtowały się odpowiednio na poziomie
51,4% i 105.
W
kraju udział ludności w wieku przedprodukcyjnym do ogólnej liczby ludności
kształtował się na poziomie 24,9%, w wieku produkcyjnym 60,6%, a w wieku
poprodukcyjnym 14,5%.
W porównaniu do średniej krajowej i innych województw, Województwo Śląskie
charakteryzuje się populacją ludności przeciętnie młodszą. Świadczy o
tym wysoki udział ludności w wieku produkcyjnym w ogólnej liczbie mieszkańców,
który w 1999 roku wynosił 62,5% i był wyższy od średniej krajowej o 1,9
%. Wskaźniki te dla krajów Unii Europejskiej kształtowały się następująco:
ludność w wieku przedprodukcyjnym około 17,1%, produkcyjnym około 67,1%.
W
1999 roku przyrost naturalny na 1000 mieszkańców w Polsce kształtował
się na poziomie plus 0,01, podczas gdy w Unii Europejskiej plus 0,9.
W tym czasie Województwo Śląskie posiadało jeden z najniższych w Polsce
przyrostów naturalnych, który był ujemny i wynosił minus 1,2 na 1000 mieszkańców.
Pod
względem liczby zgonów niemowląt na 1000 urodzeń żywych w 1999 roku najgorsza
sytuacja występowała w Województwie Dolnośląskim ( wskaźnik 11,1) oraz
w Województwie Śląskim (10,6).
W Unii Europejskiej wskaźnik dotyczący liczby zgonów niemowląt na 1000
urodzeń żywych przedstawiał się znacznie korzystniej niż w kraju i regionie
i wynosił 5,2.
W
1998r. w Województwie Śląskim wskaźnik określający liczbę zgonów przypadających
na 100 tys. mieszkańców kształtował się na poziomie 949,2 osoby, przy
średniej krajowej 970,8. W tym czasie największa umieralność notowana
była w Województwach: Łódzkim (1222,8 osób/100 tys. mieszkańców), Lubelskim
(1076,1), Mazowieckim (1062,3) i Świętokrzyskim (1020,8). Najczęstszą
przyczyną zgonów mieszkańców Województwa Śląskiego były choroby układu
krążenia - 30,1% oraz choroby nowotworowe - 14,0%.
Istotnym
problemem w regionie jest zapadalność na choroby zawodowe, która jest
ściśle powiązana z obniżeniem poziomu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
w miejscach pracy.
W 1999 roku w Województwie Śląskim stwierdzono 2516 zachorowań na choroby
zawodowe. Wśród tego typu schorzeń największy udział miały uszkodzenia
słuchu wywołane działaniem hałasu - aż 44,9% oraz pylice płuc - 17,7%
i przewlekłe choroby narządu głosu związane z nadmiernym wysiłkiem głosowym
- 12,8%.
W
1999 roku w Województwie Śląskim zlokalizowanych było 114 szpitali ogólnych
(bez sanatoriów leczenia gruźlicy i chorób płuc), z czego 73, tj. 64,0%
znajdowało się w miastach Aglomeracji Górnośląskiej. Na tym obszarze skoncentrowana
była również największa liczba przychodni. Na 889 placówek tego typu działających
w regionie 418, tj. 47,0% zlokalizowanych było w Aglomeracji.
Polska
jest krajem o bardzo wysokiej i rosnącej liczbie osób niepełnosprawnych.
Liczba niepełnosprawnych na terenie województwa wynosiła 490,4 tys. osób,
tj. 13,8% ogółu ludności w wieku powyżej 15 roku życia. Głównymi przyczynami
niepełnosprawności były choroby - ponad 77% (w tym choroby zawodowe ponad
8,0%).
Postępujący
w regionie proces ubożenia mieszkańców był w głównej mierze spowodowany
wzrostem bezrobocia. Pomimo najniższej w kraju stopy bezrobocia wynoszącej
w 1999 roku 10,4% przy średniej krajowej 13,1%, skala tego zjawiska w
wartościach bezwzględnych była bardzo duża. Według stanu na 31 grudnia
1999 roku liczba zarejestrowanych bezrobotnych w województwie wyniosła
210,3 tys. osób.
Zarówno osobom bezrobotnym jak i ludziom starszym, niepełnosprawnym i
bezrobotnym zagraża marginalizacja społeczna i wzmożenie zjawisk patologicznych
w rodzinach. W 1999 roku w Województwie Śląskim przyznano świadczenia
pomocy społecznej dla 238,8 tys. osób.
Procesom pogłębiającej się marginalizacji towarzyszył wzrost przestępczości.
W Województwie Śląskim (w okresie od stycznia do grudnia 1999 roku) stwierdzono
139,3 tys. przestępstw (w tym 128,7 tys. kryminalnych, 2,2 tys. związanych
z łamaniem ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii). W odniesieniu do roku
poprzedniego nastąpił wzrost przestępczości o 11,0% (w wyżej wymienionych
kategoriach odpowiednio o: 18,1% i 94,1%).
Edukacja
W
1999 roku baza edukacyjna dla dzieci i młodzieży (bez szkół specjalnych)
Województwa Śląskiego składała się z: 1465 szkół podstawowych, 587 gimnazjów,
256 szkół zasadniczych, 233 liceów ogólnokształcących, 856 średnich szkół
zawodowych.
Na jednego nauczyciela w szkole podstawowej przypadało 16 uczniów, a na
jedno pomieszczenie lekcyjne 21,5 ucznia. Wskaźniki te były zbliżone do
średniej krajowej wynoszącej odpowiednio 15 i 20,2.
W
jednej szkole gimnazjalnej Województwa Śląskiego kształciło się średnio
o 9 uczniów więcej niż w kraju, gdzie przeciętnie do 1 placówki tego typu
uczęszczało 111 uczniów.
Korzystniej przedstawiał się natomiast wskaźnik określający liczbę gimnazjalistów
na jednego nauczyciela w regionie, który w 1999 roku wyniósł 22, przy
średniej krajowej 23.
W
Województwie Śląskim struktura kształcenia dzieci i młodzieży była zbliżona
do średniej w kraju. W 1999 roku w regionie nieznacznie wyższy od średniej
krajowej (o 2,0%) był udział młodzieży uczącej się w średnich szkołach
zawodowych, przy niższym o 1,0% udziale uczniów liceów ogólnokształcących.
W
1999 roku na poziomie kraju udział młodzieży uczącej się w szkołach średnich
zawodowych w odniesieniu do ogólnej liczby uczniów szkół ponadgimnazjalnych
kształtował się na poziomie 40,3%. W Województwie Śląskim wskaźnik ten
był zdecydowanie korzystniejszy i wynosił 46,2%.
W
porównaniu do średniej krajowej oraz innych województw procentowy udział
młodzieży uczącej się w liceach ogólnokształcących do ogólnej liczby młodzieży
uczącej się w szkołach średnich był mniej korzystny niż średnio w kraju.
W regionie wskaźnik ten kształtował się na poziomie 36,2%.
Należy
stwierdzić, że procentowy udział liczby uczniów uczących się w zasadniczych
szkołach zawodowych w regionie był niższy od średniej krajowej o 1,9%
i wyniósł 21,6% ogółu uczniów uczących się na poziomie ponadgimnazjalnym.
W
Województwie Śląskim w 1999 roku funkcjonowało 27 uczelni wyższych oraz
13 filii i wydziałów zamiejscowych.
Pod względem liczby studentów województwo było drugim co do wielkości
ośrodkiem naukowym i akademickim w Polsce. Wraz z pogłębianiem się przemian
ustrojowych rośnie popularność studiów wyższych, w tym licencjackich.
W 1998 roku w regionie studiowało
140 tys. studentów, a w 1999 roku 159,3 tys. Pomimo znacznego wzrostu
liczby studentów (o 7,3% w odniesieniu do roku poprzedniego), w Województwie
Śląskim wskaźnik przedstawiający liczbę studentów na 1000 mieszkańców
był niższy od średniej krajowej i wyniósł 28 studentów, przy średniej
krajowej 33 studentów na 1000 mieszkańców.
W krajach Unii Europejskiej średnio na 1000 mieszkańców przypadało 32,1
studentów (w 1995 r.).
Jednym
z kluczowych czynników decydujących o pozycji i sile konkurencyjnej regionu
jest poziom wykształcenia jego mieszkańców.
W Województwie Śląskim struktura wykształcenia mieszkańców przedstawiała
się następująco:
Ř wykształcenie wyższe posiadało 6,8 % ogółu ludności w wieku 15 lat i
więcej,
Ř wykształcenie policealne 2,3 %,
Ř wykształcenie średnie (w tym zasadnicze zawodowe) 56,6 %,
Ř wykształcenie podstawowe 31,4 %,
Ř wykształcenie niepełne podstawowe i bez wykształcenia 3,6 %.
Struktura
wykształcenia mieszkańców Województwa Śląskiego jest niekorzystna z uwagi
na stosunkowo niski udział osób z wykształceniem wyższym i średnim. Może
to stanowić przeszkodę w realizacji procesów restrukturyzacji gospodarczej
województwa i poprawy warunków życia w regionie.
Rynek
pracy
W
1999 roku w Województwie Śląskim pracowało 1297,5 tys. osób, co stanowiło
14,6% wszystkich pracujących w kraju. W ogólnej liczbie pracujących w
regionie 43,9% stanowiły kobiety. Na poziomie krajowym wskaźnik ten wynosił
48%.
Powyżej średniej krajowej plasował się wskaźnik pracujących w grupie ludności
w wieku produkcyjnym. W 1999 roku w Województwie Śląskim pracowało 42,4%
ludności w wieku produkcyjnym, podczas gdy np. w Województwie Dolnośląskim
37,9%, Małopolskim 36,1%, a w Mazowieckim 45,5%.
W
1999 roku w skali kraju w sektorze prywatnym pracowało 11352,8 tys. osób,
co stanowiło 72,3% wszystkich pracujących.
W tym okresie w Województwie Śląskim w sektorze prywatnym pracowało 1162,4
tys. osób, co stanowiło 63,3% pracujących w regionie. W Unii Europejskiej
wskaźnik pracujących w sektorze prywatnym wynosił 70% (1997r.).
W
największych zakładach (powyżej 250 osób) zatrudnionych było 43,3% ogólnej
liczby zatrudnionych w kraju, natomiast w zakładach poniżej 50 osób -
25,2%.
W Województwie Śląskim w zakładach dużych zatrudnionych było ponad 623,0
tys. osób, co stanowiło 51,2% zatrudnionych w regionie, a w małych (do
50 osób) - 22,1%.
W
1999 roku w rolnictwie, łowiectwie i leśnictwie pracowało 212,9 tys. osób,
tj. 11,6% ogółu pracujących w Województwie Śląskim. Wskaźnik ten należał
do najniższych w kraju i był ponad dwukrotnie mniejszy od wskaźnika krajowego.
Był jednak zdecydowanie wyższy niż w Unii Europejskiej, gdzie kształtował
się na poziomie 4,8%.
W
Województwie Śląskim w 1999 roku zarejestrowanych było 210,3 tys. bezrobotnych,
co stanowiło 8,9% bezrobotnych w kraju. Spośród wszystkich bezrobotnych
w regionie 58,9% stanowiły kobiety, podczas gdy na poziomie krajowym wskaźnik
ten wyniósł 55,6%. W krajach Unii Europejskiej wskaźnik ten był niższy
i kształtował się na poziomie 49,7% (w 1997 roku).
W
końcu 1999 roku najliczniejszą grupę bezrobotnych w regionie stanowiły
osoby młode, do 24 roku życia - 67,7 tys. (32,2% wszystkich zarejestrowanych
bezrobotnych), a także osoby o najniższym poziomie wykształcenia, to znaczy
zasadniczym zawodowym - 80 tys. oraz podstawowym i niepełnym podstawowym
- 68 tys. W Unii Europejskiej osoby młode do 24 roku życia pozostające
bez pracy stanowiły 26,8% ogółu bezrobotnych.
W grudniu 1999 roku 15 % ogółu bezrobotnych w Województwie Śląskim pozostawało
bez pracy przez okres 24 miesięcy i więcej.
W krajach Unii Europejskiej procentowy udział długotrwale pozostających
bez pracy do ogólnej liczby bezrobotnych wynosił około 49% (1997r.).
Należy jednak stwierdzić, iż na regionalnym rynku pracy - w odniesieniu
do lat ubiegłych - można było zaobserwować niekorzystne zjawiska, takie
jak rosnąca stopa bezrobocia (7,3% w roku 1998) oraz rosnący odsetek pozostających
długotrwale bez pracy (27,3 tys. w grudniu 1998r.).
1.3
Rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich
W
Województwie Śląskim jest 97 gmin wiejskich, w których w 1999 roku mieszkało
1000,5 tys. osób, tj. 20,6 % wszystkich mieszkańców regionu. W skali kraju
na terenach wiejskich zamieszkuje 38,1% ludności.
W
1999r. w Województwie Śląskim spośród wszystkich mieszkańców wsi, ludność
w wieku przedprodukcyjnym stanowiła 25,6%, w wieku produkcyjnym 59,5%,
a w wieku poprodukcyjnym 14,9%.
W
1999 roku powierzchnia użytków rolnych w Województwie Śląskim wynosiła
619,5 tys. ha, z czego gospodarstwa indywidualne zajmowały około 494,8
tys. ha, tj. 79,9% powierzchni rolniczej.
Z całkowitej powierzchni zasiewów w regionie 55,8% stanowiły zasiewy zbóż
podstawowych, a 12,8% ziemniaki. Wskaźniki te były zbliżone do krajowych,
które wynosiły odpowiednio: 56,9% i 10,1%.
W 1999 roku w Województwie Śląskim na 100 ha użytków rolnych przypadało
9,5 ciągnika, a w przypadku gospodarstw indywidualnych - 10,3. Wskaźniki
te, w porównaniu z wielkościami krajowymi były korzystniejsze, gdyż liczba
ciągników na 100 ha użytków rolnych dla kraju wynosiła 7,3 a w gospodarstwach
indywidualnych 7,8.
Rolnictwo
w Województwie Śląskim należy do najbardziej rozdrobnionych w Polsce.
W 1999 roku przeciętna powierzchnia gospodarstwa w regionie kształtowała
się na poziomie 3,7 ha i była zdecydowanie niższa od średniej krajowej
wynoszącej 7,7 ha.
W
1998 roku rolnictwo, łowiectwo, leśnictwo i rybołówstwo w Województwie
Śląskim wytworzyło wartość dodaną brutto w wysokości 913,6 mln zł (3,9%
wielkości krajowej), co stanowiło 1,3% całej wartości dodanej brutto wytworzonej
w regionie - był to najniższy wskaźnik w kraju.
W
latach 1995 - 1998 w skali kraju zanotowano spadek udziału jednostek prowadzących
działalność w rolnictwie, łowiectwie leśnictwie i rybołówstwie w tworzeniu
wartości dodanej brutto z 7,1% w 1995 roku do 4,9% w 1998 roku (o 2,2%).
Spośród wszystkich województw najmniejszy spadek wystąpił w Województwie
Śląskim i Lubuskim - jedynie o 0,7%.
1.4
Przemysł, małe i średnie przedsiębiorstwa oraz sektor naukowo- badawczy
W
Województwie Śląskim w 1999 roku zarejestrowanych było 371,2 tys. podmiotów
gospodarki narodowej, w tym 293,1 tys. jednostek osób fizycznych. W stosunku
do roku poprzedniego nastąpił przyrost liczby podmiotów gospodarczych
o 18,3 tys., tj. o 19,3%. Podmioty gospodarcze zarejestrowane w Województwie
Śląskim (bez jednostek osób fizycznych) stanowiły 23,5% tego typu podmiotów
zarejestrowanych w kraju.
W
1999 roku podmioty sektora publicznego stanowiły 2,6% wszystkich jednostek
zarejestrowanych w Województwie Śląskim. Wśród przedsiębiorstw sektora
publicznego systematycznie zmniejsza się liczba przedsiębiorstw państwowych,
która w 1998 roku wynosiła 384, a rok później spadła do 353.
W
wyniku procesu prywatyzacji wzrasta rola i znaczenie sektora prywatnego.
W latach 1995-1999 ogólna liczba podmiotów gospodarczych w Województwie
Śląskim wzrosła o 26,7%. W tym okresie najbardziej dynamicznie rozwijały
się spółki prawa handlowego, których liczba wzrosła o 37,0% oraz jednostki
osób fizycznych i spółki cywilne - wzrost o 23,6%.
W tym czasie liczba podmiotów gospodarki narodowej przypadająca na 1000
mieszkańców regionu wzrosła z 55,3 do 68,9.
Wśród
podmiotów sektora prywatnego, których liczba w końcu 1999 roku wynosiła
361,5 tys., co stanowiło 97,3% wszystkich zarejestrowanych na terenie
Województwa Śląskiego podmiotów, największy udział miały jednostki osób
fizycznych i spółek cywilnych (92,7%). Własność zagraniczną stanowiło
2,6 tys. podmiotów, tj. zaledwie 0,7% jednostek sektora prywatnego.
Struktura
działających w Województwie Śląskim zakładów (pod względem liczby pracujących)
była zbliżona do średniej krajowej. Największy udział miały zakłady zatrudniające
do 50 osób, których w województwie było 15,9 tys. i stanowiły aż 79,5%
ogółu zlokalizowanych w regionie zakładów. W 1999 roku w regionie funkcjonowały
734 zakłady zatrudniające powyżej 250 osób, co stanowiło 3,6% ogólnej
liczby przedsiębiorstw.
Wartość
Produktu Krajowego Brutto wygenerowanego w Województwie Śląskim stanowiła
w 1998 roku 14,1% PKB Polski. W Województwie Śląskim wartość PKB na 1
mieszkańca wyniosła 16,0 tys. zł. Dla porównania PKB na 1 mieszkańca (w
dolarach według parytetu siły nabywczej) w krajach UE w 1997 roku wynosił
21639 USD.
W
1999 roku w Województwie Śląskim wartość brutto środków trwałych przemysłu
stanowiła 51,7% wartości wszystkich środków trwałych w regionie i wskaźnik
ten był najwyższy w kraju - średnia krajowa 32,6%. Znacznie niższy od
średniej krajowej wynoszącej 51,0% był natomiast udział wartości brutto
środków trwałych w usługach rynkowych, który dla województwa wynosił 45,9%.
Wartość
produkcji sprzedanej przemysłu krajowego w 1999 roku kształtowała się
na poziomie 410730,8 mln zł. W Województwie Śląskim wartość ta wyniosła
72427,2 mln zł, tj. 17,6% produkcji sprzedanej kraju.
W 1999 roku w Województwie Śląskim w produkcji sprzedanej przemysłu najwyższy
udział miało górnictwo węgla kamiennego i brunatnego 18,8%, produkcja
pojazdów mechanicznych 15,7%, produkcja metali 14,8% oraz produkcja artykułów
spożywczych i napojów 10,6%.
W
regionie wydajność w przemyśle w 1999 roku (w stosunku do roku poprzedniego)
wzrosła o 13,4%. W tym czasie najwyższy wzrost wydajności odnotowano w
produkcji sprzętu i aparatury radiowej, telewizyjnej i komunikacyjnej
o 83,4% oraz w produkcji maszyn i aparatury elektronicznej o 16,3%. Z
kolei najwyższy spadek wydajności odnotowano w produkcji maszyn biurowych
i komputerów o 18,4%.
W
1999 roku nakłady inwestycyjne w Województwie Śląskim wynosiły 14552 mln
zł.
Udział nakładów inwestycyjnych poniesionych w przemyśle stanowił 49,5%
ogólnej wartości nakładów inwestycyjnych w regionie, a w usługach rynkowych
38,5%. Wskaźniki te w skali kraju kształtowały się odpowiednio: 36,9%
i 47,5%.
W
ramach współpracy gospodarczej prowadzonej w regionie przez instytucje
i podmioty gospodarcze w roku 1999 wartość eksportu wyniosła 4445,8 mln
USD, natomiast import do regionu oszacowano na 4472,6 mln USD.
Wartość eksportu Województwa Śląskiego stanowiła aż 16,2% wartości eksportu
krajowego, a import 9,8% wartości krajowego importu.
Głównymi towarami eksportowymi Województwa Śląskiego były maszyny, urządzenia
i sprzęt transportowy (34% wartości eksportu) oraz paliwa mineralne, smary
i materiały pochodne (21,6%).
Województwo
Śląskie, obok Mazowieckiego, jest dla przedsiębiorstw zagranicznych obszarem
o największej atrakcyjności inwestycyjnej.
Według
danych Państwowej Agencji Inwestycji Zagranicznych w latach dziewięćdziesiątych
do Województwa Śląskiego napłynęła dziesiąta część kapitału zagranicznego
wprowadzonego do Polski. Szacuje się, że w regionie zainwestowano ponad
3 mld dolarów.
Szczególnie dynamicznie rozwijającą się branżą w regionie jest branża
motoryzacyjna (inwestycje zagraniczne: FIAT, OPEL, ISUZU).
W 1999 roku na terenie kraju funkcjonowało 955 jednostek badawczo-rozwojowych.
Po Województwie Mazowieckim, Śląskie dysponowało największą liczbą tego
typu placówek.
Na potencjał badawczo-rozwojowy regionu składały się 122 jednostki badawczo-rozwojowe,
tj. 12,8% tego typu placówek w kraju.
Nakłady
na działalność naukową i prace rozwojowe w porównaniu z krajami Unii Europejskiej
są w Polsce bardzo niskie.
W 1999r. nakłady na działalność badawczo - rozwojową w Polsce wynosiły
4590,5 mln zł.
W Województwie Śląskim nakłady te kształtowały się na poziomie 395,4 mln
zł., tj. 8,6% wydatków krajowych. Były one znacznie niższe od wielkości
nakładów poniesionych w Województwie Mazowieckim 2015 mln zł - 43,9% nakładów
krajowych.
Liczba pracowników naukowo - badawczych zatrudnionych w tego typu jednostkach
na 1000 osób aktywnych zawodowo wynosiła w kraju 3,3, a w Województwie
Śląskim 2,8.
W najbliższych latach o konkurencyjności gospodarki województwa zadecyduje
zdolność do szybkiego wprowadzania nowoczesnych rozwiązań technologicznych,
technicznych, menedżerskich i organizacyjnych.
1.5
Turystyka, rekreacja i kultura
W
Województwie Śląskim podstawą turystyki i rekreacji są walory przyrodnicze
i krajobrazowe obszarów: Beskidu Śląskiego i Żywieckiego, Cysterskich
Kompozycji Krajobrazowych Rud Wielkich, doliny górnej Odry oraz Zespołu
Jurajskich Parków Krajobrazowych i miejsc kultu religijnego (np. Jasna
Góra będąca centrum krajowego i międzynarodowego ruchu pielgrzymkowego),
a także liczne obiekty zabytkowe. Bliskość dużych ośrodków miejskich oraz
Aglomeracji Górnośląskiej sprzyja rozwojowi turystyki miejsko - przemysłowej,
a liczne kompleksy leśne rozwojowi turystyki weekendowej.
W
1999 roku w regionie zlokalizowanych było 718 obiektów noclegowych turystyki,
co stanowiło 5,3% wszystkich tego typu obiektów w kraju. W województwie
obiekty te oferowały 43,0 tys. miejsc noclegowych.
Spośród
wszystkich obiektów noclegowych zlokalizowanych w regionie 15,7%, czyli
113 obiektów to hotele oferujące turystom krajowym i zagranicznym 11,1
tys. miejsc noclegowych. Województwo Śląskie posiada największą liczbę
hoteli w kraju. Kolejnymi regionami w tej klasyfikacji są: Województwo
Dolnośląskie 97 i Pomorskie 76.
W
Województwie Śląskim w 1999 roku udzielono 3179,9 tys. noclegów (tj. 6%
wszystkich udzielonych w kraju noclegów), z tego 356,3 tys. turystom zagranicznym.
Ilość noclegów udzielonych w regionie była ponad trzykrotnie niższa niż
w Województwie Zachodniopomorskim i ponad dwukrotnie niższa niż w Małopolskim
i Pomorskim.
Walory
wypoczynkowe posiada sporo miejscowości położonych w południowej części
województwa - na terenie Beskidów. W północnej części województwa znajduje
się natomiast znaczna ilość gospodarstw agroturystycznych.
W 1999 roku kwatery agroturystyczne udzieliły 11,0 tys. noclegów, co stanowiło
4,5% tego typu noclegów udzielonych w kraju.
Na terenie Województwa Śląskiego znajdują się ośrodki posiadające wody
chlorkowo-sodowo-wapniowe, bromkowe i jodkowe.
Turystyka
wodna (żeglarstwo, kajakarstwo) rozwinęła się na terenach, gdzie istnieją
sztuczne zbiorniki wodne w Poraju, Blachowni, Dzierżnie, Chechle-Nakle,
a także jeziora: Żywieckie, Międzybrodzkie, Rybnickie, Pogoria.
W regionie istnieją również ośrodki sportów jeździeckich w Udorzu, Rzerzęczycach,
Zbrosławicach i Ochabach-Pruchnej.
Możliwości
uprawiania wspinaczki skałkowej istnieją na terenie Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej.
Z kolei zainteresowaniem speleologów cieszą się jaskinie: Wierna, Wiercica
Głęboka, Studnisko, Koralowa.
W
1999 roku na sieć instytucji kultury w Województwie Śląskim składały się
m.in.: placówki biblioteczne - 942, muzea i oddziały muzealne - 36, galerie
- 21, teatry i instytucje muzyczne - 25, kina - 69, domy kultury - 64,
ośrodki kultury - 111.
W
porównaniu do innych regionów Polski, Województwo Śląskie posiada słabo
rozwiniętą sieć instytucji kultury.
W 1999 roku Województwo Śląskie plasowało się na ostatniej pozycji w kraju
pod względem liczby osób przypadających na 1 placówkę następujących instytucji:
biblioteczną - 5165 osób, muzealną - 135153 osób, kinową - 82466 osób.
Odmiennie kształtowały się wskaźniki dotyczące uczestnictwa mieszkańców
w kulturze. W jednym koncercie lub przedstawieniu organizowanym na terenie
województwa brało udział o 36 osób więcej aniżeli średnio w kraju, gdzie
w jednej tego typu imprezie uczestniczyło 210,3 osób. W regionie więcej
było także czytelników. Na 1000 ludności w Województwie Śląskim przypadało
207 czytelników, podczas gdy w kraju 190. Natomiast liczba uczestników
imprez estradowych na 1000 ludności kształtowała się na poziomie 58, tj.
o 21 osób więcej niż średnia krajowa.
1.6
Ochrona środowiska
W
1999 roku obszary prawnie chronione w kraju stanowiły 31,1% ogólnej powierzchni,
a w Województwie Śląskim około 22,2%. Natomiast w krajach Unii Europejskiej
obszary prawnie chronione zajmują średnio 12,1% powierzchni ogólnej.
W
1999 roku grunty zdewastowane i zdegradowane wymagające rekultywacji i
zagospodarowania zajmowały powierzchnię 6,3 tys. ha (0,05% powierzchni
regionu), co stanowiło 8,5% tego typu powierzchni w kraju.
W Województwie Śląskim w 1999 roku działało 226 oczyszczalni przemysłowych
i 170 oczyszczalni komunalnych.
Pod względem liczby oczyszczalni ścieków przemysłowych region zajmował
pierwsze miejsce. Zlokalizowane w regionie oczyszczalnie przemysłowe stanowiły
13,5% wszystkich oczyszczalni w kraju. Należy jednak zaznaczyć, że prawie
połowę tego typu oczyszczalni stanowiły oczyszczalnie mechaniczne.
Na
poziomie krajowym ocenia się, że w 1999 roku około 51,5% ludności obsługiwanej
było przez oczyszczalnie ścieków, podczas gdy w Województwie Śląskim 59,5%.
W miastach regionu 72,9% ludności obsługiwana jest przez oczyszczalnie
ścieków. Wielkość ta kształtuje się poniżej średniej krajowej wynoszącej
78%. Dla porównania w Unii Europejskiej wskaźnik ten wynosił 67,8%.
W
1999 roku wielkość wytworzonych w Województwie Śląskim ścieków przemysłowych
i komunalnych wymagających oczyszczenia wynosiła 477,9 hm3. Z tej wielkości
oczyszczono 86,3%, co jest zbliżone do średniej krajowej wynoszącej 85,9%.
W
omawianym okresie w Województwie Śląskim wytworzono 49,0 mln ton odpadów,
co stanowiło około 39,0% ogólnej ilości odpadów wytworzonych w kraju.
W
1999 roku w Województwie Śląskim wytworzono 121,9 tys. ton odpadów niebezpiecznych.
Pod względem ilości wytworzonych tego typu odpadów, region po Województwie
Małopolskim (546,8 tys. ton) zajmował drugie miejsce w kraju.
Na
obszarze Województwa Śląskiego zlokalizowanych było 40 czynnych składowisk
odpadów komunalnych o łącznej powierzchni 181,6 ha i 2 zamknięte o powierzchni
9,2 ha.
W
1999 roku w regionie emisja przemysłowych zanieczyszczeń pyłowych powietrza
na 1 km2 była najwyższa w kraju i 5 krotnie przewyższała średnią krajową.
W
Województwie Śląskim systematycznie wzrastają nakłady inwestycyjne ponoszone
na ochronę środowiska. W okresie od 1996 do 1999 nakłady te wzrosły o
83,5%. W 1999 roku spośród poniesionych w regionie nakładów, największy
udział miały nakłady na ochronę powietrza atmosferycznego i klimatu (1067,9
mln zł), tj. 63,1% całkowitych nakładów poniesionych w regionie na ochronę
środowiska.
1.7
Infrastruktura techniczna
Na
obszarze Województwa Śląskiego znajduje się 27 dróg krajowych oraz 68
dróg wojewódzkich. Poza miastami na prawach powiatu 775 km dróg krajowych
i 1233 km dróg wojewódzkich funkcjonuje jako elementy liniowe układu,
zaś odcinki w miastach współpracują z drogami powiatowymi i gminnymi w
19 obszarowych układach drogowo-ulicznych; przy czym jedynie w Częstochowie
i w Bielsku - Białej układy te stanowią wyodrębnione segmenty, a w pozostałych
17 miastach-powiatach Aglomeracji Górnośląskiej i Rybnickiej tworzą przeplatające
się ze sobą układy.
W
Województwie Śląskim w 1999 roku łączna długość dróg publicznych wynosiła
24,7 tys. km, z czego drogi o nawierzchni twardej stanowiły 19,8 tys.
km, tj. 80,1%.
Drogi o nawierzchni twardej Województwa Śląskiego stanowiły 8% wszystkich
dróg tego typu w kraju.
W
1999 roku w regionie na 100 km2 przypadało 160,9 km dróg o nawierzchni
twardej i był to najwyższy w kraju wskaźnik gęstości sieci tego typu dróg.
Średnia gęstość dróg o nawierzchni twardej w Unii Europejskiej była niższa
niż w regionie i wynosiła 116 km/100 km2.
Należy jednak zwrócić uwagę, że aktualny stan techniczny sieci drogowej
Województwa Śląskiego jest wysoce niezadowalający, gdyż nie nadąża za
wzrostem natężenia ruchu, nie zapewnia odpowiednich standardów bezpieczeństwa,
a także nie spełnia oczekiwań użytkowników.
Według
oceny dokonanej w 1998 roku stosunek długości dróg krajowych w stanie
złym do całkowitej długości tych dróg w Województwie Śląskim wynosił 49,0%
i plasował region na trzecim miejscu w kraju, a dla dróg wojewódzkich
wynosił 42,0%, co dawało wspólnie z Województwem Małopolskim czwarte miejsce
w kraju.
W
regionie łączna długość linii kolejowych zarówno normalnotorowych jak
i wąskotorowych w 1999 roku wyniosła 2,1 tys. km, co w przeliczeniu na
100 km2 dawało wskaźnik 16,7 km. Taka gęstość sieci kolejowej plasowała
region na 1 miejscu w kraju. Gęstość linii kolejowych w krajach Unii Europejskiej
wynosiła 5 km/100 km2.
W Województwie Śląskim ograniczony dostęp do komunikacji kolejowej oraz
zawieszenia linii następowały głównie z powodów ekonomicznych i w znacznym
stopniu utrudniały wykorzystanie potencjału rozwiniętej w regionie infrastruktury
kolejowej.
Na
terenie województwa zlokalizowany jest Międzynarodowy Port Lotniczy "Katowice"
w Pyrzowicach, który utrwalił swoją niekwestionowaną pozycję wśród lotnisk
regionalnych oferując: stale rosnącą liczbę połączeń, systematycznie podnoszony
standard obsługi pasażerów oraz coraz szerszy zakres usług liniom lotniczym.
Lotnisko posiada bardzo dogodne warunki meteorologiczne charakteryzujące
się dobrą widzialnością, umiarkowanymi średnimi temperaturami oraz korzystnym
rozkładem prędkości wiatru i najniższą w kraju ilością "dni nielotnych".
Łączna
długość sieci gazowej w Województwie Śląskim w 1999 roku wynosiła 13,6
tys. km,
z czego 60,0% sieci znajdowało się na terenie miast, a 40,0% na terenach
wiejskich.
W porównaniu do roku poprzedniego nastąpił przyrost długości sieci gazowej
o 358,6 km.
Pod względem gęstości sieci gazowej na 100 km2 ogólnej powierzchni Województwo
Śląskie zajmowało pierwszą pozycję. Wskaźnik ten w regionie kształtował
się na poziomie 66,7km/100 km2, przy średniej krajowej 13,9 km/100 km2.
W
1999 roku łączna długość sieci kanalizacyjnej w miastach i wsiach regionu
wynosiła 5670,8 km, z czego 83,0% w miastach a 17,0% na wsi. W Województwie
Śląskim na 100 km2 powierzchni było 46,1 km sieci kanalizacyjnej. Wskaźnik
krajowy natomiast był ponad trzykrotnie niższy i kształtował się na poziomie
15 km/100 km2.
W
1999 roku łączna długość sieci wodociągowej w Województwie Śląskim wyniosła
17,9 tys. km, w tym na wsiach 8,1 tys. km. Średnia krajowa gęstości sieci
rozdzielczej wodociągowej wynosiła 65,1 km/100 km2, podczas gdy w Województwie
Śląskim wskaźnik ten był dwukrotnie wyższy i kształtował się na poziomie
138,9 km/100 km2.
W
latach 1997-1999 w regionie wzrosła liczba abonentów telefonicznych na
1000 mieszkańców o 54,0%, podczas gdy na poziomie krajowym wskaźnik ten
wzrósł tylko o 34,2%. Mimo wzrostu liczby abonentów Województwo Śląskie
należało do regionów słabiej stelefonizowanych. W 1999 roku wskaźnik telefonizacji
określony liczbą abonentów telefonii przewodowych na 1000 mieszkańców
wynosił 253,5, podczas gdy w kraju 260,7. Wskaźnik wojewódzki jest prawie
dwukrotnie niższy niż w krajach Unii Europejskiej (501 abonentów na 1000
ludności w 1997r.).
§ 2. POMOC PUBLICZNA DLA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
W
rozdziale przedstawiono kierunki pomocy publicznej przeznaczonej dla Województwa
Śląskiego w latach 1999 - 2002 w następującym układzie:
2.1. Krajowa pomoc publiczna.
2.2. Zagraniczna pomoc publiczna.
§ 2.1. KRAJOWA POMOC PUBLICZNA.
2.1.1.
Pomoc finansowa przeznaczona dla Województwa Śląskiego na realizację działań
o charakterze inwestycyjnym i modernizacyjnym w latach 1999 - 2000 (tabela
nr 1).
2.1.2. Charakterystyka ważniejszych programów i działań komplementarnych
finansowanych z środków krajowych - budżetowych, które będą realizowane
w latach 2001 - 2002 poza kontraktem wojewódzkim (tabela nr 2):
PROGRAM:
REFORMA GÓRNICTWA WĘGLA KAMIENNEGO W POLSCE W LATACH 1998 - 2002FINANSOWANIE:
BUDŻET PAŃSTWA
1.Główna
idea programu:
- dostosowanie podmiotów gospodarczych w górnictwie węgla kamiennego do
efektywnego ekonomicznie funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej
i utrzymania konkurencyjności polskiego węgla na rynku krajowym,
- zaspokojenie do roku 2010 krajowego zapotrzebowania na węgiel kamienny
i ekonomicznie uzasadnionego eksportu, przy zachowaniu wymogów ochrony
środowiska i konkurencyjności w warunkach określonych przez Unię Europejską
oraz przy otwartości rynku wszystkich nośników energii z zachowaniem zasady
obustronnych korzyści.
2. Priorytetowymi obszarami rządowego programu jest:
- restrukturyzacja finansowa przedsiębiorstw górniczych,
- zmniejszenie zdolności produkcyjnych, w tym poprzez likwidację kopalń,
- restrukturyzacja zatrudnienia,
- usprawnienie zarządzania w górnictwie,
- stworzenie w gminach górniczych warunków dla ich restrukturyzacji gospodarczej.
3. Horyzont czasowy programu: lata 1998 - 2002.
PROGRAM:
REGIONALNY PROGRAM RESTRUKTURYZACJI W OCHRONIE ZDROWIA NA LATA 2000 -
2002FINANSOWANIE: DOTACJA CELOWA Z BUDŻETU PAŃSTWA
1.
Główna idea działań.
Poprawa jakości usług medycznych w województwie, działania z zakresu promocji
zdrowia oraz dostosowanie bazy łóżkowej na terenie województwa do potrzeb
zdrowotnych jego mieszkańców.
2. Priorytetowe obszary programu:
- restrukturyzacja podstawowej opieki zdrowotnej i specjalistycznego lecznictwa
ambulatoryjnego, działania związane z procesami likwidacji i zmian organizacyjnych
samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
- restrukturyzacja szpitali, w tym zakup specjalistycznego sprzętu medycznego
w celu realizacji programów związanych z poprawą bezpieczeństwa pacjentów
i pracy anestezjologów, wyposażenie w sprzęt medyczny oddziałów kardiologicznych,
neurologicznych, działania zmierzające do zwiększenia świadczeń z dziedziny
onkologii i leczenia nerko zastępczego, ponadto zwiększenie liczby łóżek
opieki długoterminowej - zakłady lecznicze, pielęgnacyjno-opiekuńcze,
oddziały opieki paliatywnej,
- tworzenie systemu ratownictwa medycznego, w tym związanych z funkcjonowaniem
szpitalnych oddziałów ratunkowych.
Horyzont czasowy programu: lata 2000-2002.
PROGRAM FINANSOWEJ POMOCY BEZPOŚREDNIEJ W REALIZACJI DZIAŁAŃ EKOLOGICZNYCH
NA OBSZARZE WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO FINANSOWANIE: WFOŚiGW
1.
Główna idea programu.
Dofinansowanie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju regionu, w tym
poprawy stanu środowiska, ochrony przyrody, ochrony zasobów wodnych i
racjonalnego ich wykorzystania. Celem programu jest:
- przyspieszenie modernizacji i rozwoju infrastruktury ochrony środowiska
i gospodarki wodnej w celu wzmocnienia potencjału rozwojowego regionu,
zmniejszenie ilości zanieczyszczeń wprowadzonych do środowiska oraz zmniejszanie
zagrożeń dla zdrowia ludności powodowanych emisją zanieczyszczeń do środowiska,
- ochrona zasobów przyrody.
2. Priorytetowe obszary programu/ główne formy pomocy:
- edukacja ekologiczna oraz propagowanie działań proekologicznych i zasad
zrównoważonego rozwoju,
- wspomaganie systemów kontrolno-pomiarowych stanu środowiska,
- realizowanie zadań modernizacyjnych i inwestycyjnych służących ochronie
środowiska i gospodarce wodnej,
- działania na rzecz ochrony przyrody i lasów oraz zadania związane ze
zwiększeniem lesistości,
- zapobieganie i likwidacja nadzwyczajnych zagrożeń środowiska oraz powodzi,
- badania naukowe, programy i opracowania związane z ochroną środowiska
i gospodarką wodną,
- opracowania i wdrożenia nowych technik i technologii, w szczególności
dotyczących: ścieków, paliw i spalin, utylizacji odpadów, ograniczenia
hałasu, promieniowania oraz zużycia wody,
- wspieranie profilaktyki zdrowotnej dzieci na obszarach szczególnej ochrony
środowiska, na których występują przekroczenia norm zanieczyszczeń środowiska.
Formę pomocy stanowią: dotacje, preferencyjne pożyczki (niskooprocentowane
z możliwością częściowego umorzenia), dopłaty do oprocentowania kredytów
komercyjnych, linie kredytowe (niskooprocentowane) za pośrednictwem banków,
udział kapitałowy.
Beneficjenci: podmioty gospodarcze, samorządy, jednostki administracji
rządowej (WIOŚ, WZUMiUW, RZGW), jednostki naukowo-badawcze, stowarzyszenia.
3.
Horyzont czasowy działania: lata 1999-2002.
Tabela
nr 1
WAŻNIEJSZE DZIAŁANIA
O CHARAKTERZE INWESTYCYJNYM I MODERNIZACYJNYM
FINANSOWANE ZE ŹRÓDEŁ KRAJOWYCH - BUDŻETOWYCH
W LATACH 1999 - 2000
w tys. zł
|
|
|
|
|
|
|
Priorytet
A
Wzrost wykształcenia mieszkańców oraz rozwój ich zdolności adaptacyjnych
do zmian społecznych i gospodarczych |
1. |
Budowa
Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Częstochowie "Centrum Edukacyjne" |
1999-2000 |
dotacja
Budżetu Państwa |
|
|
|
2. |
Kolegium
Nauczycielskie w Bielsku-Białej (adaptacja obiektu na potrzeby Kolegium) |
1999-2000 |
dotacja
Budżetu Państwa, środki własne województwa |
|
|
|
3. |
Muzeum
Górnictwa Węglowego w Zabrzu |
1999 |
środki
własne województwa |
|
|
|
4. |
Ośrodek
Kultury Filmowej w Jastrzębiu Zdroju (kontynuacja realizacji Ośrodka-budowa
sali kinowej) |
1999-2000 |
środki
własne województwa |
|
|
|
5. |
Rozbudowa
zaplecza technicznego w Teatrze Rozrywki w Chorzowie |
2000 |
środki
własne województwa |
|
|
|
6. |
Wykonanie
przyłącza energetycznego dla Skansenu "Królowa Luiza" w
Zabrzu |
2000 |
środki
własne województwa |
|
|
|
Razem
priorytet A: |
|
|
|
Priorytet
B
Umacnianie solidarności i więzi międzyludzkich, poprawa stanu zdrowia
oraz bezpieczeństwa socjalnego
i publicznego mieszkańców |
1. |
Szpital
Wojewódzki w Bielsku-Białej (realizacja zespołu szpitalnego) |
1999-2000 |
dotacja
Budżetu Państwa |
|
|
|
2. |
Wojewódzki
Szpital Specjalistyczny im. Najświętszej Marii Panny w Częstochowie |
1999 |
dotacja
Budżetu Państwa |
|
|
|
3. |
Modernizacja
Stadionu Śląskiego w Chorzowie |
1999-2000 |
dotacja
Budżetu Państwa |
|
|
|
4. |
Wojewódzki
Szpital Specjalistyczny w Rybniku-sfinansowanie robót wykończeniowych
i montaż sprzętu medycznego |
2000 |
dotacja
Budżetu Państwa |
|
|
|
5. |
Modernizacja
oddziału położniczo-ginekologicznego i noworodków w Wojewódzkim Szpitalu
Zespolonym w Częstochowie |
2000 |
dotacja
Budżetu Państwa |
|
|
|
6. |
Modernizacja
Szpitala Chorób Płuc w Siewierzu |
2000 |
dotacja
Budżetu Państwa, środki własne województwa |
|
|
|
7. |
Wojewódzki
Szpital Neuropsychiatryczny w Lublińcu-budowa kuchni |
2000 |
dotacja
Budżetu Państwa, kredyt |
|
|
|
8. |
Wojewódzki
Ośrodek Rehabilitacji w Kochcicach-kontynuacja dostosowania zlikwidowanej
kotlowni na basen rehabilitacji niepełnosprawnych |
2000 |
kredyt |
|
|
|
9. |
Państwowy
Zakład Opiekuńczo-Leczniczy w Międzybrodziu Żywieckim-modernizacja
gospodarki cieplnej |
2000 |
kredyt |
|
|
|
Razem
priorytet B: |
|
|
|
Priorytet
D
Rozbudowa oraz unowoczesnienie systemu transportowego i komunikacyjnego |
1. |
Drogowa
Trasa Średnicowa |
1999 |
budżety
jedn.sam.teryt. (gminy wojew.) na podstawie porozumienia-kredyt EBI |
|
|
|
2. |
Wodociąg
Dziećkowice-budowa 3-go ciągu technicznego z rurociągami |
1999 |
dotacja
Budżetu Państwa |
|
|
|
3. |
Linia
ozonu wody i węgla aktywnego dla Zakładu Produkcji Wody w Goczałkowicach |
1999 |
dotacja
Budżetu Państwa |
|
|
|
4. |
Rurociąg
800 mm Goczałkowice-Strumień z modernizacją SUW Strumień |
1999 |
dotacja
Budżetu Państwa |
|
|
|
5. |
Kompleksowa
przebudowa tramwajowej infrastruktury technicznej w Aglomeracji Katowickiej |
1999 |
dotacja
Budżetu Państwa |
|
|
|
Razem
priorytet D: |
|
|
|
Priorytet
F:
Poprawa jakości środowiska przyrodniczego i kulturowego, w tym zwiększenie
atrakcyjności terenu |
1. |
Pomoc
i usuwanie skutków powodzi (naprawy, odbudowa i modernizacja urządzeń
melioracji wodnych podstawowych) |
1999-2000 |
rezerwa
celowa Budżetu Państwa |
|
|
|
2. |
Inwestycje
w zakresie melioracji (regulacja rzek, melioracja użytków rolnych,
wywłaszczenia, wałów przeciwpowodziowych) |
1999-2000 |
dotacja
Budżetu Państwa |
|
|
|
3. |
Program
finansowej pomocy bezpośredniej w realizacji działań ekologicznych
(inwestycyjnych i modernizacyjnych) na obszarze Województwa Śląskiego: |
1999-2000 |
WFOŚiGW |
|
|
|
3.1 |
Ochrona
powietrza |
1999-2000 |
WFOŚiGW |
|
|
|
3.2 |
Ochrona
wód |
1999-2000 |
WFOŚiGW |
|
|
|
3.3 |
Gospodarka
wodna, w tym urządzenia przeciwpowodziowe |
1999-2000 |
WFOŚiGW |
|
|
|
3.4 |
Gospodarcze
wykorzystanie i składowanie odpadów |
1999-2000 |
WFOŚiGW |
|
|
|
3.5 |
Wdrożenie
nowoczesnych technologii, czystsza produkcja |
1999-2000 |
WFOŚiGW |
|
|
|
3.6 |
Nadzwyczajne
zagrożenia środowiska, usuwanie szkód powodziowych |
1999-2000 |
WFOŚiGW |
|
|
|
3.7 |
Inne
zadania |
1999-2000 |
WFOŚiGW |
|
|
|
Razem
priorytet F: |
|
|
|
Razem: |
|
|
|
Tabela nr 2
WAŻNIEJSZE PROGRAMY I DZIAŁANIA KOMPLEMENTARNE
(REALIZOWANE POZA KONTRAKTEM WOJEWÓDZKIM)
FINANSOWANE ZE ŹRÓDEŁ KRAJOWYCH - BUDŻETOWYCH
W LATACH 2001 - 2002
w tys. zł
|
nazwa
programu / działania
|
|
|
|
|
|
Priorytet
A
Wzrost wykształcenia mieszkańców oraz rozwój ich zdolności adaptacyjnych
do zmian społecznych i gospodarczych |
1. |
Reforma
górnictwa węgla kamiennego w Polsce w latach 1998 - 2002 |
1998
- 2002 |
Budżet
Państwa |
.
|
.
|
|
Razem
priorytet A: |
|
|
|
Priorytet
F:
Poprawa jakości środowiska przyrodniczego i kulturowego, w tym zwiększenie
atrakcyjności terenu |
1. |
Program
finansowej pomocy bezpośredniej w realizacji działań ekologicznych
(inwestycyjnych i modernizacyjnych) na obszarze Wojewodztwa Śląskiego: |
2001-2002 |
WFOŚiGW |
|
|
|
1.1 |
Ochrona
powietrza |
2001-2002 |
WFOŚiGW |
|
|
|
1.2 |
Ochrona
wód |
2001-2002 |
WFOŚiGW |
|
|
|
1.3 |
Gospodarka
wodna, w tym urządzenia przeciwpowodziowe |
2001-2002 |
WFOŚiGW |
|
|
|
1.4 |
Gospodarcze
wykorzystanie i składowanie odpadów |
2001-2002 |
WFOŚiGW |
|
|
|
1.5 |
Wdrożenie
nowoczesnych technologii, czystsza produkcja |
2001-2002 |
WFOŚiGW |
|
|
|
1.6 |
Nadzwyczajne
zagrożenia środowiska |
2001-2002 |
WFOŚiGW |
|
|
|
1.7 |
Inne
zadania |
2001-2002 |
WFOŚiGW |
|
|
|
Razem
priorytet F: |
|
|
|
Razem:
|
|
|
|
§
2.2. ZAGRANICZNA POMOC PUBLICZNA DLA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
2.2.1.Finansowanie działań o charakterze inwestycyjnym i modernizacyjnym
z środków zagranicznych, w tym środków Wspólnoty Europejskiej w latach
1999 - 2000 (tabela nr 3):
PROGRAM
ODBUDOWAFINANSOWANIE: ŚRODKI POMOCOWE UE
1.
Główna idea programu: odbudowa infrastruktury gmin, małych i średnich
przedsiębiorstw i gospodarstw rolnych poszkodowanych przez powódź, która
miała miejsce w lipcu 1997r.
2.
Horyzont czasowy programu: 1997 - 1999.
PROGRAM PHARE STRUDER IIFINANSOWANIE: ŚRODKI POMOCOWE UE
1.
Główna idea programu: wsparcie procesów wspomagających rozwój ekonomiczny
w regionach szczególnie dotkniętych efektami restrukturyzacji gospodarki.
2. Priorytetowe obszary działań:
- wsparcie działań związanych z rozwojem regionów oraz szkolenie pracowników
administracji samorządowej szczebla regionalnego i lokalnego w tych regionach,
- wsparcie realizacji priorytetowych małych projektów infrastrukturalnych
(MPI) oraz projektów na rzecz ochrony środowiska naturalnego, wskazanych
w strategiach.
3. Horyzont czasowy programu: 1999 - 2000.
2.2.2. Programy i działania komplementarne finansowane z środków
zagranicznych, w tym środków Wspólnoty Europejskiej, które będą realizowane
poza kontraktem wojewódzkim w latach 2001 - 2002 (tabela nr 4):
SPECJALNY
PROGRAM PRZYGOTOWAWCZY DO FUNDUSZY STRUKTURALNYCH AKCJA 3.1FINANSOWANIE:
PHARE 98
1.
Główna idea programu:
- wsparcie dla przygotowania strategii rozwojowych,
- ustanowienie podstaw prawnych i administracyjnych dla funduszy strukturalnych
i Funduszu Spójności, jak również uruchomienia instrumentów pomocy przedakcesyjnej
w ramach programów ISPA i SAPARD,
- przygotowanie zintegrowanych programów rozwoju regionalnego w wybranych
regionach.
2. Priorytetowe obszary działań:
- bliźniaczenie instytucji "twinning",
- wsparcie przy opracowaniu Programu Operacyjnego Celu 1 dla Województwa
Śląskiego,
- utworzenie Regionalnego Centrum Transferu Technologii,
- szkolenia i wizyty studyjne dla administracji regionalnej, członków
Regionalnego Komitetu Sterującego oraz przyszłych kadr Centrum Transferu
Technologii.
3. Horyzont czasowy działania: lata 2000 - 2001.
PROGRAM:
INICJATYWA II PL 9903.01FUNDUSZ DOTACJI LOKALNYCH NA WSPÓŁFINANSOWANIE
INWESTYCJI ŁAGODZĄCYCH REGIONALNE SKUTKI RESTRUKTURYZACJI GÓRNICTWA WĘGLA
KAMIENNEGO ORAZ HUTNICTWA ŻELAZA I STALI.FINANSOWANIE: PHARE 99
1.
Obszar działań:
Jednym z komponentów programu Unii Europejskiej INICJATYWA II PL 9903.01
jest Fundusz Dotacji Lokalnych, którego realizacja koncentruje się w gminach,
których gospodarka jest w dużym stopniu zależna od górnictwa węgla kamiennego
lub/ i hutnictwa żelaza i stali. Środki przeznaczone przez UE na współfinansowanie
projektów wynoszą 9 mln EURO. W pierwszej fazie Funduszu do ubiegania
się o środki uprawnione były jedynie gminy z terenu Województwa Śląskiego,
do drugiej fazy zostaną włączone również gminy górnicze i hutnicze z obszaru
Województwa Małopolskiego oraz Dolnośląskiego.
2. Priorytetowe obszary działań (główne formy pomocy): dotacja dla 65
gmin górniczych z obszaru Województwa Śląskiego.
3. Horyzont czasowy: lata 2000 - 2002.
PROGRAM: SPÓJNOŚĆ SPOŁECZNO-GOSPODARCZAFINANSOWANIE: PHARE 2000
1.
Główna idea programu:
- zwiększenie spójności społeczno - gospodarczej województw poprzez podniesienie
ich potencjału gospodarczego i społecznego,
- przygotowanie administracji centralnej i regionalnej do uczestnictwa
w polityce regionalnej UE po akcesji.
2. Priorytetowe obszary programu:
- rozwój zasobów ludzkich (rozwój i adaptacja do potrzeb rynku pracy potencjału
ludzkiego województwa),
- budowa drogi łączącej Międzynarodowy Port Lotniczy "Katowice"
w Pyrzowicach z drogą ekspresową DK1,
- inwestycje infrastrukturalne o znaczeniu regionalnym poprawiające warunki
prowadzenia działalności gospodarczej,
- pomoc sektorowi małych i średnich przedsiębiorstw (szkolenia, doradztwo,
granty inwestycyjne).
3. Horyzont czasowy programu: 2001-2003.
DZIAŁANIE: ROZWÓJ ZASOBÓW LUDZKICH
FINANSOWANIE: PHARE 2000
1.
Główna idea działań:
- wzrost możliwości zatrudnienia grup społecznych zagrożonych bezrobociem
(zwłaszcza pracowników przemysłów schyłkowych i sektorów przechodzących
restrukturyzację - sektora edukacji i zdrowia);
- wzrost przedsiębiorczości wśród osób zagrożonych bezrobociem,
- zwiększenie zdolności przystosowawczych, wydajności i konkurencyjności
regionalnych małych i średnich przedsiębiorstw; utrzymanie miejsc pracy
w sektorze MŚP;
- wzrost kompetencji regionalnej w zakresie rozwoju zasobów ludzkich.
2. Priorytetowe obszary działań:
szkolenie i doradztwo zawodowe dla pracowników zagrożonych bezrobociem,
szkolenie dla pracowników i kadry kierowniczej MŚP.
3. Horyzont czasowy działania: lata 2001-2003.
DZIAŁANIE: BUDOWA DROGI ŁĄCZĄCEJ MIĘDZYNARODOWY PORT LOTNICZY "KATOWICE"
W PYRZOWICACH Z DROGĄ EKSPRESOWĄ DK1FINANSOWANIE: PHARE 2000
1.
Główna idea działania: połączenie lotniska w Pyrzowicach z krajową drogą
nr 1 , a tym samym z Aglomeracją Górnośląską.
Międzynarodowy Port Lotniczy "Katowice" utrwalił swą niekwestionowaną
pozycję wśród lotnisk regionalnych i może stanowić jeden z głównych elementów
zintegrowanego systemu komunikacyjnego regionu. Obecnie połączenia drogowe
między lotniskiem a miastami Aglomeracji Górnośląskiej są niewystarczające
ze względu na wzrost natężenia ruchu. W związku z tym zmiana istniejącego
ruchu w tym obszarze stała się priorytetem regionalnym.
2. Priorytetowe obszary działań:
Projekt będzie współfinansować roboty drogowe dla jednej tylko drogi ekspresowej
jednojezdniowej, łączącej lotnisko w Pyrzowicach z drogą krajową nr 1
na długości 11,227 km. Wymaga to budowy 12 konstrukcji mostowych o łącznej
długości około 600 m i obciążeniu na oś 115 kN.
3. Horyzont czasowy działania: 01.2001r. - 12.2003r.
DZIAŁANIE: MODERNIZACJA DROGI DO PRZEJŚĆ GRANICZNYCH W REJONIE CIESZYNAFINANSOWANIE:
PHARE CBC 2000
1.
Główna idea programu PHARE CBC 2000:
- rozwój gospodarczy regionów przygranicznych,
- wyrównywanie różnic pomiędzy dwoma regionami, położonymi po obu stronach
przygranicznych,
- przygotowanie do korzystania z funduszy strukturalnych (np. Interreg).
2.
Priorytetowe obszary działania:
- poprawa stanu sieci dróg w rejonie przygranicznym Cieszyna,
- usprawnienie dostępu do granicy Polsko-Czeskiej dla ruchu międzynarodowego.
3. Horyzont czasowy działania: 2001 - 2003.
DZIAŁANIE: ROZWÓJ SEKTORA MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTWFINANSOWANIE:
PHARE 2000
1.
Główna idea działań:
- restrukturyzacja gospodarki obszarów przemysłowych, zdominowanych przez
tradycyjne, zmieniające się i schyłkowe sektory, a zwłaszcza górniczy,
hutniczy i włókienniczy,
- rozwój konkurencyjnej, alternatywnej działalności gospodarczej (sektor
MŚP).
Projekt zmierza do osiągnięcia tych celów przez pakiet instrumentów dostosowanych
do konkretnych potrzeb sektora MŚP w Województwie Śląskim.
2. Priorytetowe obszary działań (główne formy pomocy).
Projekt wykorzystuje i rozbudowuje wyniki osiągnięte w ramach kilku poprzednich
i aktualnych programów PHARE, które świadczyły pomoc w tworzeniu i rozwoju
sieci instytucji lokalnych i regionalnych oraz organizacji, które są w
stanie zapewnić informacje, szkolenie, usługi doradcze i finansowe na
rzecz MŚP.
3. Horyzont czasowy działania: lata 2001-2003.
DZIAŁANIE:
INFRASTRUKTURA PRZEDSIĘBIORSTW
FINANSOWANIE: PHARE 2000
1.
Główna idea działań: rozwój sektora prywatnego.
2.
Priorytetowe obszary działań (główne formy pomocy).
Projekt zakłada działanie lokalnego planu infrastrukturalnego, współfinansującego
lokalne projekty inwestycyjne, zmierzające do utworzenia alternatywnych
terenów działalności
gospodarczych. Grant PHARE obejmie do 75% uczestnictwa publicznego w kosztach
inwestycyjnych netto. Granty mogą być przeznaczone na współfinansowanie
budowy lub modernizacji obiektów stanowiących własność władz lokalnych
lub innych jednostek. Jednakże bezpośrednim odbiorcą grantów będą władze
gminy, które będą odpowiedzialne za kontraktację robót i dostaw, za spełnienie
wszystkich wymagań związanych z otrzymaniem grantu, zwłaszcza z zapewnieniem,
aby obiekt współfinansowany w ramach tego projektu był w dalszym ciągu
użytkowany w deklarowanym celu przez co najmniej 5 lat oraz, że towary
zakupione przy pomocy grantu nie zostaną w tym okresie sprzedane.
3.
Horyzont czasowy działania: 1.01.2001 - 31.12.2001.
DZIAŁANIE: INWESTYCJE INFRASTRUKTUROWE NA MAŁĄ SKALĘ - WOJEWÓDZTWO
ŚLĄSKIE
FINANSOWANIE: PHARE 2000
1.
Główna idea działań:
- rozwój i modernizacja istniejącej infrastruktury w wybranych społecznościach
małych miasteczek, co będzie miało istotny wpływ na zwiększenie atrakcyjności
inwestycyjnej całego regionu,
- ułatwienie bardziej zrównoważonego rozwoju gospodarczego w całym regionie.
- promocja zrównoważonego ekologicznie rozwoju przez budowę i modernizację
podstawowej infrastruktury w zakresie systemów kanalizacji i oczyszczania
ścieków.
2. Priorytetowe obszary działań (główne formy pomocy).
Projekt niniejszy będzie realizowany jako plan grantów. Grant PHARE będzie
obejmować aż do 75 % udziału publicznego w koszcie netto inwestycji, przy
minimalnej wielkości grantu wynoszącej 50.000 EURO.
3. Horyzont czasowy działania: lata 2001-2003.
PROGRAM: WSPÓŁPRACA W REALIZACJI "PROGRAMU DLA ODRY 2006"FINANSOWANIE:
BUDŻET PAŃSTWA, ISPA, NFOŚiGW, WFOŚiGW, EBI, BANK ŚWIATOWY
1.
Główna idea programu.
Zbudowanie systemu zintegrowanej gospodarki wodnej dorzecza Odry uwzględniającej
potrzeby: zabezpieczenia przeciwpowodziowego, sporządzenie prewencyjnych
planów zagospodarowania przestrzennego, ochronę czystości wody, środowiska
przyrodniczego i kulturowego, potrzeby transportowe itd.
2. Priorytetowe obszary programu:
- zwiększenie retencji wód w powiązaniu z ochroną przeciwpowodziową (poldery
oraz zbiorniki),
- modernizacja i rozbudowa istniejącego systemu ochrony przeciwpowodziowej,
- ochrona czystości wody w ramach Komisji Ochrony Wód Odry przed Zanieczyszczeniem,
- utrzymanie i odtworzenie żeglugi śródlądowej,
- zachowanie i renaturyzowanie ekosystemów rzek i ich dolin.
3. Horyzont czasowy programu: od 2001 do 2015 roku. Pierwszy etap: lata
2000 - 2003.
PROGRAM AKTYWIZACJI OBSZARÓW WIEJSKICHFINANSOWANIE: BUDŻET PAŃSTWA,
BANK ŚWIATOWY
1.
Główna idea programu.
Poprawa infrastruktury obszarów wiejskich w celu stymulacji sektora prywatnego,
tworzenia nowych miejsc pracy poza rolnictwem, poprawa warunków zdrowotnych
i środowiskowych ludności wiejskiej oraz wzmacnianie konkurencyjności
regionu.
2. Priorytetowe obszary programu (główne formy pomocy).
Dofinansowanie projektów inwestycyjnych obejmujących nowe inwestycje i
modernizację istniejącej infrastruktury. W ramach programu zostały wydzielone
komponenty:
Komponent A - Mikropożyczki,
Komponent B - Rozwój zasobów ludzkich,
Komponent C - Rozwój infrastruktury na obszarach wiejskich.
3. Horyzont czasowy programu: 2000 - 31.01.2004r.
PROGRAM SAPARD
FINANSOWANIE: ŚRODKI PRZEDAKCESYJNE UE
1.
Główna idea programu.
Wykorzystanie środków przedakcesyjnych przyznanych Polsce przez Unię Europejską
na lata 2000 - 2006, na rzecz rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.
2. Priorytetowe obszary programu (główne formy pomocy).
Dotacje celowe do realizacji projektów z zakresu poprawy efektywności
sektora rolno - spożywczego, poprawa warunków prowadzenia działalności
gospodarczej.
3. Horyzont czasowy programu: lata 2001 - 2006.
PROGRAM ISPA
FINANSOWANIE: ŚRODKI PRZEDAKCESYJNE UE
1.
Główna idea programu.
Wyrównywanie poziomu rozwoju infrastruktury technicznej w zakresie transportu
i ochrony środowiska w państwach ubiegających się o członkostwo w UE.
W ramach programu preferowane są duże projekty, o wartości powyżej 5 mln
EURO.
2. Priorytetowe obszary programu.
W zakresie ochrony środowiska: gospodarka ściekowa, woda pitna, jakość
powietrza, gospodarka odpadami, projekty transportowe sieci transeuropejskich.
W zakresie transportu: ukierunkowanie wyłącznie na wsparcie rozwoju przyszłej
Trans-Europejskiej Sieci Transportowej (TEN) na terenie krajów kandydujących
do UE. Podstawowym elementem tej sieci są połączenia w ramach 10 tzw.
Panaeuropejskich Korytarzy Transportowych. Przez Polskę przebiegają cztery
z nich, w tym korytarz III przez Województwa Śląskie (Zgorzelec/Olszyna-Krzyżowa-Wrocław-Opole-Katowice-Kraków-Rzeszów-Przemyśl-Medyka/Korczowa).
3. Horyzont czasowy: lata 2000 - 2006.
DZIAŁANIE: MODUŁ DORADCZO-SZKOLENIOWY DLA NAUCZYCIELEK SZKÓŁ PAŃSTWOWYCH
Z MIAST STAROPRZEMYSŁOWYCH, ZWALNIANYCH Z PRACY W REZULTACIE WPROWADZANEJ
REFORMY EDUKACJIFINANSOWANIE: PROGRAM UE - SOKRATES GRUNDTVIG
1.
Główna idea przedsięwzięcia.
Najważniejszym celem projektu jest opracowanie modułu doradczo - szkoleniowego
dla nauczycielek (obecnie zatrudnionych na obszarach zdominowanych przez
przemysł ciężki), które po utracie pracy nie będą miały możliwości znalezienia
ponownego zatrudnienia zgodnie z ich profilem zawodowym.
2.
Priorytetowe obszary przedsięwzięcia.
Program jest odpowiedzią na cele i priorytety programu edukacyjnego Wspólnoty
Europejskiej SOCRATES Akcja Grundtvig. Koncentruje się on na następujących
obszarach:
opracowanie i testowanie nowych sposobów podejścia do szkolenia zawodowego
w kontekście uczenia się przez całe życie oraz dostosowywanie ich do przyszłego
użytku i zmieniających się potrzeb,
doskonalenie umiejętności i kompetencji ludzi,
zwiększenie szans zatrudnienia przez nabycie nowych kwalifikacji.
3. Horyzont czasowy przedsięwzięcia: 24 miesiące - począwszy od daty zatwierdzenia
przez Komisję Europejską w roku 2001.
4.
Jednostka realizująca przedsięwzięcie w regionie.
Promotorem i koordynatorem programu jest Centrum Szkolenia i Adaptacji
Zawodowej Sp. z o.o. w Bytomiu. Udział w projekcie weźmie również Uniwersytet
w Duisburgu i Uniwersytet Śląski w Opawie, a także Śląskie Kuratorium
Oświaty i Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach.
DZIAŁANIE: BADANIA RYNKU PRACY NA ŚLĄSKUFINANSOWANIE: GRANT RZĄDU JAPONII
1.
Obszar działania: celem projektu jest opracowanie metody badania rynku
pracy oraz prowadzenie cyklicznych (półrocznych) badań regionalnych do
2002 roku.
2. Priorytetowe obszary działań:
- rozpoznanie cech (wskaźników) opisujących kondycję podmiotów gospodarczych
oraz obserwacja i interpretacja zmian w zakresie tych cech i wskaźników,
- dostarczenie informacji dla opisania sytuacji aktualnej oraz zachodzących
zmian na rynku pracy (wraz z krótkoterminową prognozą).
3. Horyzont czasowy działania: 2000r. - 2002r.
PROGRAM LEONARDO DA VINCIFINANSOWANIE: ŚRODKI UE
1.
Obszar działań:
Promowanie jak najwyższego poziomu wiedzy przez zapewnianie szerokiego
dostępu do edukacji, a także umożliwienie ciągłego uaktualniania wiedzy
oraz podnoszenie kwalifikacji w celu dostosowania się do przyszłych potrzeb
rynku pracy.
2. Priorytetowe obszary przedsięwzięcia:
- kształcenie ustawiczne, wykorzystanie nowych technik informacyjnych
i komunikacyjnych w kształceniu zawodowym,
- udział małych i średnich przedsiębiorstw oraz rzemiosła w programie,
- działania na rzecz grup niekorzystnie usytuowanych na rynku pracy,
- tworzenie równych szans dla kobiet i mężczyzn.
3. Horyzont czasowy przedsięwzięcia: 2001 - 2006.
DZIAŁANIE: PROJEKT WSPÓŁPRACY MIĘDZYNARODOWEJ -ALTERNATYWNY ROZWÓJ
OBSZARÓW WIEJSKICH - RADAFINANSOWANIE: PROGRAM UNII EUROPEJSKIEJ ECOS/OUVERTURE
(FUNDUSZE: PHARE I ERDF)
1.
Główna idea działań.
Celem projektu jest promowanie i stymulowanie rozwoju małych i średnich
przedsiębiorstw na terenach wiejskich poprzez wymianę doświadczeń, transfer
know-how, rozwój międzynarodowej sieci współpracy oraz rozwijanie turystyki
wiejskiej jako źródła alternatywnych miejsc pracy.
2.
Priorytetowe obszary działania:
- pomoc dla małych i średnich przedsiębiorstw w zmianie profilu działalności,
- szkolenia i doradztwo dla kadry kierowniczej małych i średnich firm,
- opracowanie lokalnej strategii promowania rozwoju turystyki,
- opracowanie koncepcji rozwoju "Oryginalnego Lokalnego Wizerunku".
3.
Horyzont czasowy działania: lata 2000-2001.
4. Jednostka realizująca działania w kraju / regionie - beneficjenci:
Zarządzający: Program ECOS / Ouverture, Bruksela.
Realizatorzy projektu:
-Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A.(Katowice),
-Rada Regionalna Lorraine (Francja),
-Miasto Hradec (Czechy),
-Shannon Development (Irlandia),
-Zarząd Regionu Castila la Mancha.
Beneficjenci projektu: małe i średnie przedsiębiorstwa z w/w regionów
działające na obszarach wiejskich, obszary turystyczne w tych regionach.
TABELA 3
TABELA 4
§
3 Ocena przed realizacją Kontraktu
Działania
zaproponowane we Wniosku o wsparcie ze środków finansowych z budżetu
państwa zadań zawartych w Programie Rozwoju Regionalnego Województwa Śląskiego
na lata 2001-2002 realizują zapisy Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego
na lata 2000-2015 oraz są zgodne z Wstępnym Narodowym Planem Rozwoju,
Narodową Strategią Rozwoju Regionalnego oraz Programem wsparcia na lata
2001-2002.
Budując
dokumenty strategiczne w Województwie Śląskim określono główne zasady
kształtowania i prowadzenia polityki rozwoju województwa, spośród których
na pierwszy plan wysuwa się zasada zrównoważonego rozwoju. Zasada ta uwzględnia
równowagę pomiędzy rozwojem w czterech wymiarach:
-społecznym,
-gospodarczym,
-ekologicznym,
-przestrzennym.
Ta nadrzędna zasada towarzyszy wszystkim decyzjom podejmowanym w ramach
prowadzonej polityki rozwoju regionu, a więc również podczas formułowania
Wniosku o wsparcie ze środków finansowych z budżetu państwa i przy
wyborze działań do realizacji w ramach Kontraktu.
Realizacja
zaplanowanych w ramach poszczególnych priorytetów przedsięwzięć w znaczący
sposób przyczyni się do kreowania zrównoważonego rozwoju oraz przybliży
województwo do osiągnięcia wizji zawartej w Strategii Rozwoju Województwa
Śląskiego.
We
Wniosku zawarto działania o charakterze ponad lokalnym lub o wymiarze
oddziaływania regionalnym i ponad regionalnym. W głównej mierze są to
przedsięwzięcia o dużej wartości kosztorysowej, realizowane w dłuższym
okresie czasu, których wsparcie środkami pochodzącymi z budżetu państwa
pozwoli na przyspieszenie terminu zakończenia inwestycji.
Działania podjęte w ramach priorytetów:
- wzrost wykształcenia mieszkańców oraz rozwój ich zdolności adaptacyjnych
do zmian społecznych i gospodarczych przyczynią się do:
-poprawy poziomu wykształcenia mieszkańców regionu,
-wyrównywania szans edukacyjnych młodzieży,
-zwiększenia atrakcyjności regionu dla potencjalnych inwestorów,
-dostosowania systemu dokształcania i przekwalifikowań do potrzeb zmieniającego
się rynku pracy,
-wzrostu możliwości zatrudnienia grup społecznych zagrożonych bezrobociem,
-powstania nowych i utrzymania dotychczasowych miejsc pracy,
-wzrostu przedsiębiorczości wśród osób zagrożonych bezrobociem,
-zwiększenia podatności mieszkańców na innowacje,
-zwiększenia dostępności mieszkańców województwa do obiektów kultury,
-wzmocnienia funkcji metropolitalnych i ponadlokalnych miast,
-kultywowania tradycji i dbałości o dziedzictwo kulturowe regionu,
-wzmocnienia środowisk twórczych.
- umacnianie solidarności i więzi międzyludzkich, poprawa stanu zdrowia
oraz bezpieczeństwa socjalnego i publicznego mieszkańców przyczynią
się do:
-poprawy stanu zdrowia mieszkańców,
-dostosowania placówek opieki zdrowotnej do potrzeb,
-przedłużenia średniej długości trwania życia w regionie,
-podniesienia atrakcyjności regionu,
-zwiększenia uczestnictwa w imprezach sportowych,
-zmiany wizerunku województwa.
-
rozbudowa oraz unowocześnienie systemu transportowego i komunikacyjnego
przyczynią się do:
-poprawy dostępności komunikacyjnej regionu,
-utworzenia nowych miejsc pracy,
-podniesienia atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej regionu,
-wzrostu bezpieczeństwa na drogach,
-obniżenia kosztów działalności gospodarczej prowadzonej na terenie województwa,
w tym obniżenia kosztów transportu,
-obniżenia poziomu hałasu i emisji spalin w miastach,
-poprawy warunków środowiska zamieszkania,
-zwiększenia otwarcia regionu na otoczenie,
-wzrostu komfortu i bezpieczeństwa podróżowania i transportu,
-wzrostu atrakcyjności inwestycyjnej regionu,
-poprawy stanu środowiska naturalnego poprzez ograniczenie niskiej emisji.
-
wzrost innowacyjności i konkurencyjności gospodarki, w tym małych i
średnich przedsiębiorstw przyczyni się do:
-promocji przemysłowych i usługowych inwestycji zagranicznych,
-zwiększenia stopy inwestycji w regionie,
-restrukturyzacji bazy gospodarczej regionu,
-podniesienia jakości podstawowej infrastruktury niezbędnej do rozwoju
działalności gospodarczej,
-restrukturyzacji gospodarki obszarów przemysłowych,
-poprawy konkurencyjności MŚP w dziedzinie jakości i wyglądu produktu,
-zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej regionu,
-podniesienia poziomu innowacyjności gospodarki regionu,
-podniesienia atrakcyjności inwestycyjnej regionu,
-rozwoju sektora badawczo-naukowego,
-rozwoju gospodarczy regionu,
-tworzenia nowych i utrzymania istniejących miejsc pracy.
Ocenia się, że realizacja działań w ramach poszczególnych priorytetów
przyczyni się do osiągania celów określonych w Strategii, Programie i
Wniosku.
Przewidywane efekty realizacji Kontraktu zawarte są w załączniku nr 2
§4
|