Załącznik
nr 2
STRATEGIA
ROZWOJU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA 2000-2015
"Strategia
Rozwoju Województwa Śląskiego na lata 2000-2015" została uchwalona
przez Sejmik Województwa Śląskiego w dniu 25 września 2000 roku i składa
się z następujących części:
-sytuacja społeczno-gospodarcza województwa,
-diagnoza strategiczna województwa,
-pola strategiczne i wizja rozwoju Województwa Śląskiego,
-priorytety, cele, kierunki działań województwa, przedsięwzięcia,
-monitoring i ocena procesów realizacyjnych.
§ 1 Cele generalne
W
Strategii przyjęto dwa cele generalne rozwoju Województwa Śląskiego wynikające
z nakreślonej wizji rozwoju, które są podstawą wyznaczenia priorytetów
(celów szczegółowych), na których koncentrowane będą działania Samorządu
Województwa Śląskiego do roku 2015.
Do celów generalnych zaliczono:
· wzrost potencjału ludnościowego, kulturalnego, ekonomicznego oraz konkurencyjności
regionu w skali krajowej i międzynarodowej,
· rozwój cywilizacyjny regionu, tworzenie nowych miejsc pracy oraz poprawa
jakości życia mieszkańców.
§
2 Priorytety (cele szczegółowe)
Z zarysowanej wizji oraz z celów generalnych wynikają następujące priorytety:
-wzrost wykształcenia mieszkańców oraz rozwój ich zdolności adaptacyjnych
do zmian społecznych i gospodarczych,
-umacnianie solidarności i więzi międzyludzkich, poprawa stanu zdrowia
oraz bezpieczeństwa socjalnego i publicznego mieszkańców,
-rozwijanie współpracy międzyregionalnej w pasie Polski południowej i
w skali międzynarodowej,
-rozbudowa oraz unowocześnienie systemu transportowego i komunikacyjnego,
-wzrost innowacyjności i konkurencyjności gospodarki, w tym małych i średnich
przedsiębiorstw,
-poprawa jakości środowiska przyrodniczego i kulturowego, w tym zwiększenie
atrakcyjności terenu.
§ 3 Uzasadnienie wyboru priorytetów
Dla
osiągnięcia celów generalnych i wizji rozwoju konieczna jest koncentracja
działań na sześciu dziedzinach zwanych priorytetami rozwoju Województwa
Śląskiego, które są podstawą kształtowania celów strategicznych.
Priorytet
A:
Wzrost wykształcenia mieszkańców oraz rozwój ich zdolności adaptacyjnych
do zmian społecznych i gospodarczych
Poziom
wykształcenia mieszkańców regionu będzie miał decydujący wpływ na rozwój
gospodarki, usług oraz kultury. Wymaga to rozwoju szkolnictwa ponadgimnazjalnego
i wyższego oraz usprawnienia funkcjonowania regionalnego systemu kształcenia
ustawicznego i doskonalenia zawodowego. Podniesienie wykształcenia mieszkańców
przyczyni się do wzrostu poziomu ich kwalifikacji zawodowych i stworzy
możliwości trwałego rozwoju zaawansowanych technologicznie dziedzin gospodarki.
Upowszechnienie wykształcenia średniego poprzez wspieranie rozwoju sieci
szkół ponadgimnazjalnych we współpracy z samorządami powiatowymi, pozwoli
na zmianę struktury kształcenia. Należy dążyć do ścisłego powiązania kierunków
kształcenia na poziomie średnim z potrzebami regionu oraz prognozowanymi
zmianami na rynku pracy. Ważne jest również ukierunkowanie ich na szerokoprofilowe
specjalności, przy równoczesnym odchodzeniu od kształcenia w wąskich specjalnościach.
Rozwój zdolności adaptacyjnych mieszkańców do zmian społecznych i gospodarczych
wymaga kształcenia ustawicznego umożliwiającego podnoszenie posiadanych
kwalifikacji oraz reorientację zawodową mieszkańców. Działania te przyczynią
się do ograniczenia negatywnych skutków procesów restrukturyzacji gospodarki
województwa.
W
ramach priorytetu realizowane będą następujące cele strategiczne, w obrębie
których wyznaczono kierunki działań.
CELE
STRATEGICZNE:
· Przeprofilowanie i rozbudowa systemu szkolnictwa średniego i wyższego.
· Rozszerzenie skali i zasięgu przekwalifikowań zawodowych i rozszerzenie
dokształcania zawodowego.
· Wzmocnienie środowisk twórczych.
Priorytet
B:
Umacnianie solidarności i więzi międzyludzkich, poprawa stanu zdrowia
oraz bezpieczeństwa socjalnego i publicznego mieszkańców
Do
polepszenia jakości życia w regionie przyczyni się tworzenie warunków
do powstawania w regionie ośrodków specjalistycznych o europejskim standardzie,
podwyższenie standardu ośrodków lecznictwa specjalistycznego - w szczególności
kardiologicznego, onkologicznego, nerkozastępczego, lecznictwa uzdrowiskowego
i rehabilitacyjnego oraz ratownictwa medycznego.
Niezbędne
jest również podjęcie działań mających na celu poprawę warunków mieszkaniowych.
Rewitalizacja centrów miast, tworzenie nowych dzielnic mieszkaniowych
na terenach niezdegradowanych ekologicznie dostępnych dla wszystkich grup
społecznych doprowadzi do wzrostu ilości i jakości mieszkań na terenie
województwa.
Dla
mieszkańców regionu bardzo ważne jest poczucie bezpieczeństwa i ładu publicznego,
które z jednej strony wpływa na kształtowanie zachowań społecznych, a
z drugiej poprawia wizerunek naszego regionu na zewnątrz. Poczucie bezpieczeństwa
publicznego jest przez mieszkańców regionu stawiane na jednym z pierwszych
miejsc w hierarchii potrzeb. Zadanie to powinno być w zasadniczej warstwie
realizowane przez administrację rządową, dysponującą instytucjami, finansami
i strukturą organizacyjną niezbędną do realizacji tego celu. Kształtując
rozwój regionalny należy jednak uwzględnić możliwości wspierania tego
procesu.
W
ramach priorytetu realizowane będą następujące cele strategiczne, w obrębie
których wyznaczono kierunki działań.
CELE STRATEGICZNE
· Zwiększenie uczestnictwa mieszkańców w kulturze.
· Zróżnicowanie i poprawa oferty oraz stworzenie warunków dla rozwoju
sportu i rekreacji.
· Zbudowanie zintegrowanego systemu pomocy społecznej.
· Zapewnienie powszechności dostępu do świadczeń zdrowotnych.
· Poprawa stanu zdrowia mieszkańców regionu.
· Poprawa warunków mieszkaniowych.
· Wzmocnienie trwałości rodziny, wspieranie jej rozwoju, wyrównywanie
szans różnych typów rodzin, a także aktywizacja i integracja społeczności
lokalnych na rzecz wzmacniania rodzin.
Priorytet
C:
Rozwijanie współpracy międzyregionalnej w pasie Polski południowej i w
skali międzynarodowej
Otwarcie
regionów niesie ze sobą potrzebę uwzględnienia mechanizmów konkurencyjnych.
Należy rozpatrywać je zarówno w obszarze zewnętrznym - związanym z konkurencją
między regionami o pozycję w otoczeniu oraz o ograniczone środki zasilania
zewnętrznego, a także wewnętrznym - rozumianym jako konkurencja o wykorzystanie
wewnątrzregionalnych czynników rozwoju.
Dalszy
rozwój międzynarodowej współpracy regionalnej przyczyni się do wzmocnienia
pozycji konkurencyjnej województwa zarówno w dziedzinie gospodarczej,
społecznej jak i kulturowej. Pozwoli również na aktywne włączenie się
regionu w proces integracji europejskiej oraz na pozyskiwanie wiedzy i
doświadczeń w zarządzaniu regionem wykorzystując doświadczenia państw
Unii Europejskiej o podobnej strukturze i potencjale ludnościowym. Zwiększenie
udziału Województwa Śląskiego w organizacjach międzynarodowych o charakterze
regionalnym wzmocni jego pozycję na forum regionów Europy i przyczyni
się do wypromowania w krajach Unii Europejskiej jego nowego wizerunku.
Ważnym
elementem współpracy międzynarodowej jest współpraca transgraniczna, polegająca
na wspieraniu wspólnych działań podejmowanych w ramach istniejących Euroregionów
funkcjonujących na pograniczu Polsko-Czeskim oraz Polsko-Słowackim. W
procesie tym szczególnie ważna jest rozbudowa infrastruktury współpracy
transgranicznej oraz przełamanie barier kulturowych i prawnych w kontaktach
międzyludzkich. Istotne jest również, by współpraca ta bazowała na wspólnym
dziedzictwie kulturowym.
Realizacja
omawianego priorytetu w pasie Polski południowej wymagać będzie współdziałania
z innymi województwami w realizacji międzyregionalnych programów rządowych.
Podstawowe znaczenie dla rozwoju regionu ma współpraca województw na osi
Wrocław - Kraków.
W
ramach priorytetu realizowane będą następujące cele strategiczne, w obrębie
których wyznaczono kierunki działań.
CELE
STRATEGICZNE:
· Podejmowanie i wspieranie międzynarodowej współpracy instytucjonalnej.
· Podejmowanie i wspieranie współpracy międzyregionalnej z województwami
leżącymi w pasie Polski południowej.
Priorytet D:
Rozbudowa oraz unowocześnienie systemu transportowego i komunikacyjnego
Rozwój
województwa powinien opierać się między innymi na rozbudowie nowoczesnego
systemu transportowego, komunikacyjnego i informacyjnego.
Udrożnienie i integracja układu komunikacyjnego oraz zwiększenie dostępności
transportowej regionu przyczyni się do poprawy płynności i drożności układów
drogowych oraz rozwoju międzyregionalnej i międzynarodowej wymiany gospodarczej.
Obniżenie
kosztów transportu i zmniejszenie obciążenia emisją spalin i hałasem środowiska
przyrodniczego i zamieszkania odbędzie się przede wszystkim poprzez: budowę
systemu obwodnic, wspieranie działań prowadzących do powstania autostrad
i dróg ekspresowych, tworzenie warunków dla dalszego intensywnego rozwoju
transportu lotniczego i kolejowego. Istotny jest również wzrost jakości
usług świadczonych przez transport publiczny, a także wspieranie budowy
centrów logistycznych i terminali transportu kombinowanego. Poprawi to
stan bezpieczeństwa podróżowania i transportu oraz umożliwi szybkie przemieszczanie
się mieszkańców na obszarze województwa.
Ważne
jest - z punktu widzenia budowy i podnoszenia atrakcyjności regionu -
włączanie społeczeństwa w europejski system gromadzenia i przetwarzania
danych m.in. poprzez tworzenie infostrady śląskiej. Przyczyni się to do
powstania społeczeństwa informacyjnego, zdolnego do sprostania wyzwaniom
związanym z procesami globalizacji.
W
ramach priorytetu realizowane będą następujące cele strategiczne, w obrębie
których wyznaczono kierunki działań.
CEL
STRATEGICZNE:
· Zwiększenie dostępności komunikacyjnej regionu.
· Udrożnienie i integracja układu komunikacyjnego regionu.
· Rozbudowa i unowocześnienie sieci przesyłowej.
· Rozwijanie informatyki i telekomunikacji.
Priorytet
E:
Wzrost innowacyjności i konkurencyjności gospodarki, w tym małych i średnich
przedsiębiorstw
Zakłada
się pilną potrzebę wzmocnienia innowacyjności gospodarki regionu poprzez
rozwój nowych działalności, nowych produktów i nowych przedsiębiorstw.
Jest to wymóg wynikający z nieuchronności procesów schyłkowych, które
dotykają tradycyjnych sektorów gospodarki Województwa Śląskiego.
Region
dysponuje jednak wieloma atutami pozwalającymi na rozwój działalności
zaawansowanych technologicznie. Te atuty związane są z kulturą przemysłową,
kwalifikowanymi kadrami oraz zapleczem edukacyjnym i naukowo - badawczym
wyższych uczelni i instytutów naukowych. Dodatkowym atutem są międzynarodowe
kontakty środowisk akademickich i gospodarczych. Ważne jest wspieranie
procesów innowacyjnych szczególnie w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw.
O
wzroście innowacyjności gospodarki decyduje także atrakcyjność inwestycyjna
regionu. Wpływa ona na sposób postrzegania województwa zarówno przez potencjalnych
jak i już funkcjonujących w regionie inwestorów zagranicznych.
Konieczność
wzrostu poziomu innowacyjności zarówno w rolnictwie jak i w sektorze rolno-spożywczym
jest podyktowana ich złożoną sytuacją. W regionie istnieje potencjał badawczo-wdrożeniowy,
który może przyczynić się do wzrostu konkurencyjności sektora rolnego
i zapewnienia odpowiednich standardów produktów w celu ich sprzedaży na
rynkach międzynarodowych.
Województwo
Śląskie dysponuje dużym potencjałem przyrodniczym, posiada bogate dziedzictwo
kulturowe, oferuje usługi turystyczne na wysokim poziomie. Otwieranie
się polskiej gospodarki na rynki światowe stwarza konieczność podejmowania
działań w zakresie promocji produktu turystycznego oraz podniesienia standardu
bazy rekreacyjno-turystycznej. W Województwie Śląskim sektor turystyczny
może stać się czynnikiem wzrostu gospodarki regionu.
W
ramach priorytetu realizowane będą następujące cele strategiczne w obrębie
których wyznaczono kierunki działań.
CELE
STRATEGICZNE:
· Wzrost siły ekonomicznej małych i średnich przedsiębiorstw.
· Rozwijanie badań naukowych oraz aplikacji nowych technologii.
· Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu.
· Modernizacja sektora rolno-spożywczego.
· Zwiększenie atrakcyjności turystycznej regionu.
Priorytet
F:
Poprawa jakości środowiska przyrodniczego i kulturowego, w tym zwiększenie
atrakcyjności terenu
Poprawa
jakości środowiska przyrodniczego Województwa Śląskiego oznaczać będzie:
zmniejszenie ilości zanieczyszczeń odprowadzanych do wód i gruntów, budowę
systemu oczyszczalni ścieków, ograniczanie zanieczyszczeń powierzchniowych
gruntów. Istotna będzie racjonalna gospodarka odpadami poprzez stworzenie
infrastruktury do wtórnego wykorzystania odpadów, a także usuwania i bezpiecznego
unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych. Duże znaczenie będzie miała
budowa systemu retencji wód powierzchniowych, ograniczenie nadmiernego
ich zasolenia, a także objęcie szczególną ochroną najbardziej zasobnych
zbiorników wód podziemnych. Zwiększeniu atrakcyjności terenu województwa
będzie także sprzyjać zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza oraz ochrona
zasobów leśnych.
Dla
poprawy atrakcyjności terenu ważna jest również ochrona istniejących zasobów
przyrodniczych będących wyrazem bioróżnorodności regionu.
Rewitalizacja centrów miast i układów wiejskich, tworzenie wielofunkcyjnych
ośrodków wiejskich, rewitalizacja terenów poprzemysłowych, przebudowa
zdegradowanych lub przeludnionych dzielnic przyczyni się do zmiany dotychczasowego
wizerunku regionu i podniesienia jego atrakcyjności.
W
ramach priorytetu realizowane będą następujące cele strategiczne, w obrębie
których wyznaczono kierunki działań.
CEL
STRATEGICZNE:
· Utworzenie systemu kształtowania i wykorzystania zasobów wodnych.
· Uporządkowanie i wdrożenie systemu gospodarki odpadami.
· Polepszenie jakości powietrza.
· Rewitalizacja terenów poprzemysłowych oraz pogórniczych.
· Zagospodarowanie centrów miast.
· Przebudowa starych dzielnic zdegradowanych lub przeludnionych.
· Ukształtowanie regionalnego systemu obszarów chronionych.
· Kształtowanie ośrodków wiejskich.
§
4 Oczekiwane efekty realizacji Kontraktu
Priorytety
"Programu Rozwoju Regionalnego Województwa Śląskiego na lata 2001-2002"
wynikają ze "Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego na lata 2000-2015".
W obrębie określonych tam priorytetów wyznaczono w Programie przewidziane
do realizacji w ciągu najbliższych dwóch lat typy przedsięwzięć odpowiadające
celom.
1)
Podstawowe rezultaty Kontraktu
Priorytety
Kontraktu Wojewódzkiego |
Wskaźniki |
Wzrost
wykształcenia mieszkańców oraz rozwój ich zdolności adaptacyjnych
do zmian społeczno-gospodarczych |
Liczba
studentów korzystających z infrastruktury edukacyjnej rozbudowanej
i zmodernizowanej w ramach Kontraktu |
Liczba
kursów doskonalenia zawodowego, w tym dla nauczycieli |
Liczba
osób przeszkolonych, w tym nauczycieli |
Liczba
przeszkolonych menedżerów MŚP w zakresie świadczenia usług dla firm |
Liczba
przeszkolonych osób zagrożonych bezrobociem, pracujących obecnie w
sektorze publicznym i restrukturyzowanych przemysłach |
Umacnianie
solidarności i więzi międzyludzkich, poprawa stanu zdrowia oraz bezpieczeństwa
socjalnego i publicznego mieszkańców |
Liczba
łóżek szpitalnych oddanych w nowych obiektach |
Liczba
łóżek szpitalnych przypadających na 1000 mieszkańców województwa |
Skrócenie
czasu oczekiwania na hospitalizację (w dniach) |
Ilość
zlikwidowanych przestarzałych, nie spełniających norm oddziałów starych
szpitali |
Liczba
utworzonych / utrzymanych miejsc pracy bezpośrednio po zakończeniu
realizacji przedsięwzięć |
Średnia
liczba osób korzystających ze zbudowanej /zmodernizowanej infrastruktury
w ciągu jednego roku po zakończeniu inwestycji/ |
Rozbudowa
oraz unowocześnienie systemu transportowego i komunikacyjnego |
Zwiększenie
prędkości przejazdu na zmodernizowanych liniach tramwajowych |
Skrócenie
czasu podróży poprzez wybudowanie obwodnic miast |
Zmniejszenie
natężenia ruchu, obniżenie poziomu hałasu i emisji spalin w centrach
miast, w których wybudowano obwodnice |
Polepszony
dostęp do granicy z Czechami - wzrost wskaźnika ESS |
Polepszony
dostęp do granicy ze Słowacją - wzrost wskaźnika ESS |
Wzrost
innowacyjności i konkurencyjności gospodarki, w tym małych i średnich
przedsiębiorstw |
Zwiększenie
ruchu turystycznego w pierwszym roku działalności Zamku w Cieszynie |
Liczba
nowych miejsc pracy powstałych bezpośrednio po realizacji projektów
|
Liczba
przedsiębiorstw (MŚP) powstałych bezpośrednio po realizacji projektów |
Powstanie
nowoczesnej powierzchni biurowej dla MŚP |
Powierzchnia
uzbrojonych terenów inwestycyjnych |
2)
Podstawowe wskaźniki oddziaływania Kontraktu
Wskaźnik |
Wartość |
Priorytet:
Wzrost wykształcenia mieszkańców oraz rozwój ich zdolności adaptacyjnych
do zmian społeczno-gospodarczych |
Liczba
przeszkolonych osób, w tym nauczycieli, którzy uzyskali zatrudnienie
w rok po zakończeniu szkolenia |
Rozwój
Zasobów Ludzkich (Phare 2001) - 65 osóbWOM w Częstochowie, Kolegium
Nauczycielskie w Bielsku-Białej |
Liczba
utworzonych lub utrzymanych stałych miejsc pracy po 2 latach od zakończenia
inwestycji |
Pałac
w Koszęcinie - 24Rozwój Zasobów Ludzkich (Phare 2001) - docelowo 230 |
Priorytet:
Umacnianie solidarności i więzi międzyludzkich, poprawa stanu zdrowia
oraz bezpieczeństwa socjalnego i publicznego mieszkańców |
Ilość
imprez o znaczeniu ponadregionalnym zorganizowanych na Stadionie Śląskim
w Chorzowie w okresie 2 lat od zakończenia inwestycji |
2 |
Wielkość
obsady łóżek szpitalnych w nowooddanych szpitalach |
Wzrost
wartości o ok. 3% |
Liczba
utworzonych /utrzymanych miejsc pracy w okresie 2 lat od zakończenia
inwestycji |
1139/450 |
Liczba
łóżek szpitalnych na 10000 mieszkańców |
Zakładany
poziom 40 łóżek na 10000 mieszkańców |
Priorytet:
Rozbudowa oraz unowocześnienie systemu transportowego i komunikacyjnego
|
Poprawa
bezpieczeństwa ruchu drogowego w miastach (zmniejszenie liczby kolizji)
w okresie 2 lat od zakończenia inwestycji |
Spadek
kolizji drogowych o 10 % |
Liczba
nowych przedsiębiorstw na terenach inwestycyjnych udostępnionych w
wyniku realizacji inwestycji 2 lata po jej zakończeniu |
Wzrost
o 10-20% |
Liczba
nowych i utrzymanych miejsc pracy w okresie 2 lat po zakończeniu inwestycji
na udostępnionych terenach inwestycyjnych |
Wzrost
o 10-20% |
Poprawa
jakości wody pitnej poprzez: redukcję mętności, zmniejszenie ilości
tlenu rozpuszczalnego nieagresywnego, stabilizację odczynu pH i zmniejszenie
korozyjności, redukcję żelaza i manganu oraz metali ciężkich itp. |
-
redukcja mętności do poziomu 0,5mg/l§ -zmniejszenie ilości tlenu
rozpuszczalnego -nieagresywnego - mniejszy niż 2 mg/l§ -stabilizacja
odczynu pH i zmniejszenie korozyjności - 7,1 - 8,2
- redukcja żelaza - 0,02 - 0,03 mg/l
-redukcja manganu - 0,06 mg/l
-redukcja metali ciężkich:
kadm - 0,003 mg/l
nikiel - 0,003 mg/l
ołów - 0,0029 mg/l
-eliminacja:azotu amonowego - 0,05 mg/lazotu azotynowego - 0,001
- 0,003planktonu - 5000 - 8000 org./l
|
Priorytet:
Wzrost innowacyjności i konkurencyjności gospodarki, w tym małych
i średnich przedsiębiorstw |
Nowe
miejsca pracy, które powstały w ciągu pięciu lat po realizacji projektu
w Cieszynie |
150 |
Nowe
miejsca pracy, które powstały w ciągu pięciu lat po realizacji projektu
w Tychach |
2156 |
Nowe
MŚP utworzone w ciągu pięciu lat po realizacji projektu w Cieszynie |
15 |
Liczba
produktów rozwiniętych lub zaprojektowanych w ciągu pięciu lat po
realizacji projektu w Cieszynie |
10 |
Nowe
MŚP utworzone w wyniku realizacji projektu w Tychach |
57 |
Powierzchnia
zrekultywowanych terenów poprzemysłowych |
8
ha |
|