8. ASPEKTY FINANSOWE REALIZACJI PROGRAMU
W rozdziale 7 niniejszego dokumentu przedstawiono harmonogram wdrożenia "Programu
....". Harmonogram ujmuje dwa przedziały czasowe: perspektywę długoterminową
do 2015 roku i krótkoterminową na lata 2001 - 2004.
Kalkulacja kosztów przedstawiona w par. 8.3. dotyczy wykonania zadań, które
będą realizowane w latach 2001 - 2004 ponieważ szacunek kosztów w okresach dłuższych
jest obarczony tak dużym błędem, iż staje się mało przydatnym. W okresie tym
przewiduje się działania z zakresu:
- zarządzania środowiskiem zgodnie z celami i strategią Programu Ochrony Środowiska
województwa śląskiego; koordynacja (zarządzanie, monitoring środowiska, monitoring
wdrażania programu, doskonalenie przepływu informacji, edukacja ekologiczna),
- inwestowania w techniczną infrastrukturę ochrony środowiska (zgodnie z głównymi
działaniami zdefiniowanymi w tabelach zawartych w rozdziale 6.).
8.2. Założenia szacunku kosztów realizacji Programu
Zestawienie kosztów realizacji działań w latach 2001 - 2004 (tabela 8.1.) opracowano
w oparciu o analizę:
- nakładów inwestycyjnych na ochronę środowiska w województwie śląskim w latach
ubiegłych (ogółem i wg kierunków inwestowania),
- inwestycji zgłoszonych przez gminy i podmioty gospodarcze do dofinansowania
z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
- zadań zgłoszonych przez gminy i podmioty gospodarcze do dofinansowania z zagranicznych
środków pomocowych, w tym funduszy przedakcesyjnych,
- nakładów inwestycyjnych na dostosowanie polskiej gospodarki do wymogów UE
w dziedzinie podstawowych komponentów środowiska (II Polityka Ekologiczna Państwa,
projekt Narodowej Strategii Ochrony Środowiska na lata 2000-2006),
- kosztów realizacji Wieloletniego Programu Ochrony i Kształtowania Środowiska
w województwie katowickim na lata 1996 - 2005 oraz kierunków działań do roku
2020.
Oszacowanie kosztów realizacji programu nastąpiło przy założeniu, że w latach
2001 - 2004 w dziedzinie ochrony środowiska realizowane będą:
a) Przedsięwzięcia rozpoczęte, których realizacja powinna być zakończona
b) Zadania określone przez Wojewodę Śląskiego jako niezbędne do zrealizowania
w okresie przedakcesyjnym
W dziedzinie gospodarki wodno-ściekowej są to:
- przedsięwzięcia w zlewniach zbiorników wód powierzchniowych, z których woda
jest ujmowana dla pokrycia potrzeb ludności (w tym przede wszystkim projekty:
Ochrona Wód Jeziora Żywieckiego, Ochrona Jeziora Goczałkowickiego),
- uporządkowanie i dostosowanie do wymogów UE systemów odprowadzania i oczyszczania
ścieków w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców (Częstochowa, Dąbrowa Górnicza,
Gliwice, Bytom Katowice, Ruda Śląska, Zabrze, Rybnik, Sosnowiec, Tychy, Chorzów
+ Świętochłowice) oraz w Jaworznie, Piekarach Śl., Wodzisławiu,
- systemy odprowadzania i oczyszczania ścieków w obszarach alimentacji użytkowych
zbiorników wód podziemnych, z których woda ujmowana jest na potrzeby ludności
(w tzw. gminach jurajskich: Częstochowa, Blachownia k. Częstochowy, Janów, Kłobuck,
Miedźno, Mykanów, Mstów, Olsztyn, Przyrów, Rędziny, Szczekociny, Włodowice).
W zakresie ochrony powietrza:
- zadania dotyczące zmniejszenia stężeń zanieczyszczeń w powietrzu w obszarze
konurbacji górnośląskiej oraz w miastach: Częstochowa, Bielsko- Biała.
W zakresie gospodarki odpadami komunalnymi:
- wdrożenie przedsięwzięć określonych w opracowanych i będących w opracowaniu
programach, w tym cząstkowych w tej dziedzinie,
W zakresie gospodarki odpadami przemysłowymi:
- konieczność likwidacji tzw. "bomb ekologicznych", głównie składowiska
odpadów: Z. Ch. Tarnowskie Góry, Kaletańskich Zakładach Papierniczych, Z. Ch.
Rudniki, k. Częstochowy, Z. Ch. Organika Azot w Jaworznie, przeterminowane środki
ochrony, zapożarowana hałda KWK "Bolesław Śmiały", a także składowiska
po produkcji metali nieżelaznych.
c) Przedsięwzięcia związane z ograniczeniem uciążliwości zakładów, znajdujących
się na listach "krajowej" i "wojewódzkiej".
d) Przedsięwzięcia określone w ramach prac Komitetu Sterującego oraz przez instytucje
działające w dziedzinie ochrony środowiska (ograniczenie uciążliwości komunikacji
publicznej, ochrona przyrody i lasów, ochrona kopalin oraz przeciwdziałanie
poważnym awariom i likwidacji ich skutków).
e) Zadania określone programami małej retencji dla byłych województw: bielskiego,
częstochowskiego i katowickiego.
f) Przedsięwzięcia określone przez Wojewódzki Komitet Przeciwpowodziowy oraz
administratorów cieków (Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej w Gliwicach i Krakowie,
Śląski Wojewódzki Zarząd Wodnych Melioracji w Katowicach).
g) Ustalenia Programu Odra - 2006.
Dla wymienionych przedsięwzięć opracowano programy/projekty w różnym czasie.
Koszty realizacji programu ochrony środowiska w latach 2001 - 2004 przyjęto
w cenach roku 2000. Przeliczenia dla oszacowania wymaganych środków na realizację
przedsięwzięć dokonano z uwzględnieniem wskaźników inflacji, dokonując jednocześnie
aktualizacji zakresu zadania w przypadkach, gdy dostępne były informacje o weryfikacji
zakresu projektu.
8.3. Szacunkowe koszty realizacji Programu w latach 2001
- 2004
Zaangażowania największych środków będzie wymagała realizacja inwestycji. W
przyjętym krótkookresowym horyzoncie czasowym - do 2004 roku, głównym kierunkiem
inwestowania w województwie śląskim jawi gospodarka wodno-ściekowa i ochrona
powietrza, w dalszej kolejności gospodarka odpadami.
Zapotrzebowanie na nakłady związane z realizacją inwestycji oszacowane w oparciu
o wymienione poprzednio elementy wynoszą ogółem 10 440 mln zł.
Analiza zasadności realizacji zadań w okresie przedakcesyjnym (z uwzględnieniem
dyrektyw Unii Europejskiej w odniesieniu do poszczególnych dziedzin inwestowania)
wraz z oceną realnych możliwości ich wykonania (uwzględniając stopień przygotowania
inwestycji i zdolność zapewnienia środków finansowych na ich realizację) wykazała,
iż na wykonanie zadań inwestycyjnych objętych programem konieczne jest przeznaczenie
do 2004 roku minimum ok. 6 241,5 mln zł.
Zestawienie szacunkowych kwot stanowiących zapotrzebowanie na nakłady inwestycyjne
(w cenach IV kwartału 2000 roku) w poszczególnych dziedzinach oraz z uwzględnieniem
realnych możliwości realizacyjnych przedstawiono poniżej:
Dziedziny inwestowania
|
Zapotrzebowanie na środki
mln zł |
Minimalna wielkość środków
mln zł |
Ochrona wód |
3 100
|
1 990
|
Poprawa zaopatrzenia w wodę do picia |
480
|
400
|
Ochrona przed powodzią |
470
|
160
|
Ochrona powietrza |
4 760
|
2 610
|
Gospodarka odpadami |
1 380
|
990
|
Inne |
250
|
91,5
|
Oprócz nakładów niezbędnych na realizację inwestycji, wdrażanie programu wymaga
zaangażowania środków na realizację niezbędnych opracowań i programów (w tym
wynikających z ustawy Prawo ochrony środowiska), prowadzenia monitoringu środowiska,
wdrażania systemu informacji o środowisku, itp.
Środki niezbędne na ten cel (w okresie 2001 - 2004) wyszacowano na ok. 100 mln
zł.
Szacunkowe koszty realizacji Programu w latach 2001 - 2004 przedstawiono w tabeli
8.1., natomiast wykaz ważniejszych przedsięwzięć ochrony środowiska, których
realizacja powinna nastąpić w latach 2001 - 2004 przedstawiono w załączniku
1 i załączniku 2.
Załącznik 1 ujmuje wykaz przedsięwzięć realizowanych przez gminy, bowiem
to one będą ponosiły główny ciężar dostosowania do wymogów Unii Europejskiej.
Załącznik 2 ujmuje wykaz przedsięwzięć planowanych do realizacji przez
zakłady przemysłowe. W ramach prac nad "Programem .." zwrócono się
do wszystkich zakładów z listy krajowej i wojewódzkiej z prośbą o wypełnienie
stosownej ankiety, która ujmowała planowane przedsięwzięcia ochrony środowiska
w latach 2001 - 2004. Dodatkowym źródłem były informacje statystyczne oraz dane
uzyskane z publikowanych informacji WFOŚiGW w Katowicach.
Tabela 8.1. Szacunkowe koszty (w tys. zł) działań związanych z wdrażaniem
Programu ochrony środowiska woj. śląskiego w latach 2001 - 2004
Zagadnienie
|
Rodzaj działań/inwestycji
|
2001 do 2004
|
|
1
|
Zarządzanie środowi -skiem |
ˇ Koordynacja wdrażania Programu ˇ Weryfikacja strategii wdrożeniowej (2002 i 2004 rok) w tym współpraca z różnymi jednostkami ˇ Edukacja i komunikacja ze społeczeństwem ˇ Monitoring stanu środowiska (programy i wykonanie), w tym raporty o stanie środowiska ˇ Wdrożenie systemu informacji o środowisku ˇ Powiatowe i gminne programy ochrony środowiska ˇ Systemy zarządzania środowiskiem / ISO 14 000 ˇ Wdrażanie Dyrektywy IPPC (zintegrowane pozwolenia) |
400
90 2 000 40 000 10 000 3 000 10 000 10 000 |
Razem zarządzanie środowiskiem
|
75 490
|
||
2
|
Ochrona zasobów wod-nych |
ˇ Opracowania (m.in. programy zarządzania zasobami wodnymi,
bilanse zasobów, dokumentacje hydrogeologiczne zasobów wód podziemnych,
programy gospodarki wodno-ściekowej w gminach, programy przeciwpowodziowe,
itp.) ˇ Inwestycje: - Zaopatrzenie w wodę - Systemy gospodarki wodno-ściekowej w gminach - Ograniczanie zanieczyszczeń obszarowych i ze ścieków deszczowych- Ścieki przemysłowe i wody słone - Ochrona przeciwpowodziowa (modernizacja systemów obwałowań, regulacja cieków) - Mała retencja |
3 500
400 000 1 240 000 100 000 650 000 120 000 40 000 |
Razem ochrona zasobów wodnych
|
2 553 500
|
||
3
|
Gospodarka od-padami |
ˇ Opracowania (m.in. programy gospodarki odpadami ) ˇ Inwestycje: - Odpady komunalne (inwestycje zgodnie z opracowaną strategią), wdrożenie systemu gospodarki odpadami medycznymi, unieszkodliwianie osadów ściekowych - Odpady przemysłowe (wykorzystywanie i unieszkodliwianie) - Likwidacja punktowych zagrożeń odpadami niebezpiecznymi (w tym Zakł. Chemicznych w tarnowskich Górach, ZCh RUDNIKI, Zaklady Papiernicze w Kaletach, Izolacja Ogrodzieniec) |
2 000
200 000 360 000 430 000 |
Razem gospodarka odpadami
|
992 000
|
||
4
|
Ochrona powietrza |
ˇ Opracowania (projekty założeń do planu zaopatrz. w energię,
programy ochrony powietrza, itp.) ˇ Inwestycje: - Ograniczanie niskiej emisji (m.in. modernizacja taboru autobusowego, modernizacja kotlowni lokalnych, zamiana węgla na inne bardziej ekologiczne nośniki ciepła w indywidulanych domostwach i obiektach uzyteczności publicznej) - Ograniczenie emisji zanieczyszczeń ze źródeł przemysłowych i energetyki zawodowej |
10 000
980 000 1 630 000 |
Razem ochrona powietrza
|
2 620 000
|
||
5
|
Tereny po- przemysłowe |
ˇ Opracowanie i wdrażanie projektów pilotowych |
60 000
|
6
|
System obszarów chronionych |
ˇ Opracowania, m.in. plany ochrony PK, rezerwatów, system
informacji o obiektach i obszarach chronionych, dokumentacja i programy
ochrony obiektów indyw. Form ochrony, itp.) ˇ Wdrażanie planów ochrony PK, wdrażanie planów ochrony populacji gatunków zwierząt, itd. (wg rozdz. 6) ˇ Zalesianie nieużytków i gruntów porolnych |
1 000
5 000 10 000 |
Razem system obszarów chronionych
|
16 000
|
||
7
|
Zasoby kopalin |
ˇ Aktualizacja bilansu zasobów, mapy, dokumentacje złóż rezerwowych, baza danych o kopalinach, zbilansowanie źródeł wód termalnych i leczniczych, itd. |
5 000
|
8
|
Ochrona gleb | ˇ Aktualizacja i poszerzenie tematyki map glebowo-rolniczych ˇ Wdrażanie zasad dobrej praktyki rolniczej (Kodeks dobrej praktyki rolniczej) i rolnictwa ekologicznego |
1 000
5 500 |
Razem ochrona gleb |
6 500
|
||
9
|
Ochrona przed hałasem | ˇ Badania klimatu akustycznego ˇ Inwestycje (ekrany, obudowa tras pasami zieleni, itp.) |
500
6 000 |
Razem ochrona przed hałasem
|
6 500
|
||
10
|
Ochrona przed promie-niowaniem niejonizującym |
ˇ Rozeznanie skali zagrożenia |
500 |
11
|
Eliminowanie przemysłowych awarii |
ˇ Działania związane z zapobieganiem awariom i usuwanie szkód |
5 000 |
RAZEM
|
6 340 490 |
Uwaga: W kalkulacji nie wzięto pod uwagę kosztów budowy obwodnic, modernizacji
i budowy nowych odcinków dróg.
Wdrażanie niniejszego Programu będzie możliwe między innymi dzięki stworzeniu
sprawnego systemu finansowania ochrony środowiska. Podstawowymi źródłami finansowania
działań proekologicznych są: fundusze ekologiczne (obecnie 4. stopniowy system),
fundacje i programy pomocowe, własne środki inwestorów, budżety gmin i budżet
centralny.
Specyfiką systemu finansowania ochrony środowiska w Polsce jest to, że większą
część wydatków ponoszą przedsiębiorstwa, fundusze ekologiczne i samorządy terytorialne,
natomiast udział środków budżetu jest mała.
W poprzednich latach przeciętny udział funduszy ochrony środowiska oraz dopłat
do kredytów uruchamianych przez Bank Ochrony Środowiska wynosił około 30% wartości
inwestycji. W najbliższych latach rola funduszy ekologicznych (przede wszystkim
Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej)
powinna polegać na koncentrowaniu środków na wspieranie inwestycji priorytetowych
z punktu widzenia integracji z UE. Jednocześnie oczekuje się spadku udziału
funduszy ochrony środowiska, ze względu na ogólną poprawę stanu środowiska,
a co za tym idzie zmniejszenie wpływów z tytułu opłat i kar ekologicznych. Natomiast
oczekuje się większego niż dotychczas zaangażowania środków pomocowych, w tym
z funduszy przedakcesyjnych.
Inwestycje przewidywane do realizacji w przemyśle będą finansowane ze środków
własnych i kredytów komercyjnych oraz uzupełniająco z funduszy ochrony środowiska,
pod warunkiem uznania danego zadania za priorytetowe w skali województwa.
Jak wspomniano wcześniej, istotny ciężar finansowania inwestycji w infrastrukturze
pozostanie na barkach gmin, często poprzez zaciąganie długu w bankach i w międzynarodowych
instytucjach finansujących (np. EBOiR). Coraz częściej gminy podejmują decyzje
o udzieleniu praw inwestorowi zewnętrznemu do wykonywania działań z zakresu
ochrony środowiska poprzez spółki z udziałem gminy, który to udział jest gwarancją
jej wpływu na decyzje podejmowane przez spółkę oraz na jakość świadczonych usług.
W oparciu o analizę źródeł finansowania działań w zakresie ochrony środowiska w ostatnich latach w Polsce i województwie śląskim oraz prognoz co do perspektywicznych źródeł, przewiduje się, że struktura finansowania wdrażania Programu w najbliższych czterech latach będzie następująca:
Tabela 8.2. Struktura finansowania wdrażania Programu w latach 2001 - 2004
Źródło
|
Udział
|
|
%
|
tys. zł
|
|
Fundusze ekologiczne (NFOŚiGW, WFOŚiGW) |
23
|
1 458 313
|
Budżety terenowe (miasta, gminy), w tym gminne i powiatowe fundusze ekologiczne |
15
|
951 073
|
Podmioty gospodarcze (środki własne i kredyty bankowe) |
42
|
2 663 006
|
Fundusze pomocowe i strukturalne |
15
|
951 073
|
Budżet państwa |
5
|
317 025
|
RAZEM: |
100
|
6 340 490
|