"Program Odnowy Wsi Województwa Śląskiego na lata
2006-2010"
III. Strategiczne wyzwania rozwojowe obszarów wiejskich
województwa śląskiego
1. Strategia Rozwoju Województwa Śląskiego wobec rozwojowych wyzwań
obszarów wiejskich regionu a odnowa wsi w regionie
Strategia Rozwoju Województwa Śląskiego na lata 2000-2020 zaktualizowana
na mocy Uchwały Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 4 lipca 2005 r. zawiera
szereg odniesień do wyzwań rozwojowych obszarów wiejskich regionu.
Za najważniejsze dla Programu Odnowy Wsi Województwa Śląskiego należy
uznać wskazanie kierunku działań nr 4, pod nazwą: "Kształtowanie
ośrodków wiejskich" usytuowanym w celu strategicznym IV "Poprawa
jakości środowiska naturalnego i kulturowego oraz zwiększenie atrakcyjności
przestrzeni". Już w opisie celu strategicznego IV zawarte jest bardzo
istotne zdanie, zgodnie z którym: "ochrona istniejących zasobów przyrodniczych
powinna opierać się na świadomym kształtowaniu dziedzictwa kulturowego,
służącego następnym pokoleniom mieszkańców województwa". Zdanie to
wyraża w skróconej formie ideę odnowy wsi, polegającą na zachowaniu i
kształtowaniu najistotniejszych elementów dziedzictwa kulturowego, tak
aby zachować wartości życia wiejskiego i tożsamość poszczególnych wsi.
W kierunku działań nr 4 zwraca się uwagę na działania na rzecz skutecznego
organizowania i integrowania życia społecznego w ośrodkach wiejskich,
jak również wspierania lokalnych inicjatyw na obszarach wiejskich. Program
Odnowy Wsi Województwa Śląskiego stanowi właśnie przedsięwzięcie zakładające
wspieranie lokalnych inicjatyw podejmowanych na poziomie poszczególnych
wsi Województwa Śląskiego. W kierunku tym zwraca się również uwagę na
zwiększenie potencjału zasobów ludzkich. Ponadto zaakcentowane są działania
na rzecz kształtowania wielofunkcyjnych, zróżnicowanych i atrakcyjnych
do zamieszkania ośrodków wiejskich, działalności ośrodków kulturalnych,
rozwijania lokalnych inicjatyw, rozwoju społeczeństwa informacyjnego na
wsi, zachowania i kształtowania krajobrazu wiejskiego, dokumentowania
i popularyzowania tradycji wiejskich. Działania te są zbieżne z elementami
procesu odnowy wsi, przewidzianymi w koncepcji Programu Odnowy Wsi Województwa
Śląskiego.
Również inne cele strategiczne i kierunki działań Strategii Rozwoju Województwa
Śląskiego mogą stanowić uzasadnienie dla uruchomienia Programu Odnowy
Wsi Województwa Śląskiego. Na uwagę zasługuje kierunek działań nr 4 "Upowszechnienie
wśród społeczeństwa aktywnego stylu życia" i kierunek działań nr
8 "Zapewnienie bezpieczeństwa publicznego i przeciwdziałania dezorganizacji
i patologii społecznej" w celu strategicznym I "Wzrost wykształcenia
mieszkańców oraz ich zdolności adaptacyjnych do zmian społecznych i gospodarczych
w poczuciu bezpieczeństwa społecznego i publicznego". W kierunku
działań nr 4 zwraca się uwagę na rozwój sieci ośrodków rekreacji, systemu
szlaków pieszych i rowerowych. Działania te są typowym elementem dla podejścia
charakterystycznego dla odnowy wsi i często są podejmowane w wielu wsiach
objętych programem odnowy wsi. Działania lokalne na rzecz odnowy konkretnych
wsi, przyczyniają się w ten sposób do realizacji celów założonych w Strategii
Rozwoju Województwa Śląskiego. Odnowa wsi w istotnym stopniu przyczynia
się do integracji społeczności wiejskich, przeciwstawiając się tym samym
dezorganizacji życia społecznego i przejawom patologii społecznej, o których
mówi kierunek działań nr 8.
W ramach celu strategicznego III pod nazwą "Wzrost innowacyjności
i konkurencyjności gospodarki" znajdują się kierunki działań nr 4
"Modernizacja sektora rolno-spożywczego i rozwijanie działalności
pozarolniczej" i działanie nr 5 "Zwiększanie atrakcyjności turystycznej
gospodarki". Procesy odnowy wsi z całą pewnością harmonizują z założonych
w tych kierunkach celami, polegającymi na kreowaniu alternatywnych w stosunku
do rolnictwa funkcji rozwojowych dla obszarów wiejskich poprzez promowanie
nowych działalności gospodarczych, a w szczególności turystyki i usług.
Pojęta integralnie odnowa wsi w istotnym stopniu wpływa na zwiększenie
atrakcyjności poszczególnych wsi i tworzonych tam usług z punktu widzenia
kreowania markowego produktu turystycznego. Odnowa wsi ma również znaczenie
ze względu na kreowanie klimatu dla rozwoju lokalnej przedsiębiorczości,
co harmonizuje z kierunkiem nr 1 "Tworzenie warunków dla małych i
średnich przedsiębiorstw", zawartym w celu strategicznym nr III.
2. Postulowane cele strategiczne dotyczące rozwoju obszarów wiejskich
Strategia Rozwoju Województwa Śląskiego nie odnosi się jednak w sposób
szeroki i wyczerpujący do wszystkich istotnych wyzwań rozwojowych obszarów
wiejskich regionu. W związku z tym - patrząc przyszłościowo - w działaniach
na rzecz obszarów wiejskich, w tym również wspierając odnowę wsi należy
mieć na uwadze następujące cele szczegółowe, jak również domeny strategicznego
rozwoju obszarów wiejskich województwa.
Cel szczegółowy 1
Wysoka pozycja obszarów wiejskich w województwie śląskim przejawiająca
się:
- zachowaniem wartościowej odmienności od obszarów zurbanizowanych,
- pozytywnym wpływem na wizerunek województwa i jego sytuację ekologiczną,
- przejmowaniem części funkcji realizowanych tradycyjnie na obszarach
zurbanizowanych i silnym osadzeniem w wojewódzkich sieciach kooperacyjnych,
- dostarczaniem zdrowej żywności o konkurencyjnej jakości i w odpowiedniej
ilości na regionalny rynek,
- tworzeniem zaplecza turystyczno-rekreacyjnego dla ludności Województwa,
zwłaszcza dla mieszkańców aglomeracji miejskich.
Cel szczegółowy 2
Rolnictwo podstawowym rodzajem działalności na obszarach wiejskich w zakresie
produkcji żywności, stymulacji rozwoju gospodarczego, oraz organizacji
przestrzeni i utrwalania tradycyjnego krajobrazu.
Cel szczegółowy 3
Wysoka i ciągle wzmacniana wartość kapitału ludzkiego, znajdująca swoje
odzwierciedlenie w wysokim potencjale kwalifikacji, aktywności, przedsiębiorczości,
innowacyjności i kreatywności mieszkańców wsi oraz funkcjonowaniu środowisk
przywódczych.
Cel szczegółowy 4
Zintegrowane wewnętrznie, wiążące swoją przyszłość z obszarami wiejskimi
społeczności lokalne, organizowane więzami współpracy gospodarczej i społecznej,
spajane cennymi tradycyjnymi wartościami, stale wzbogacanymi absorpcją
pozytywnych wartości napływających z otoczenia (wysoka wartość kapitału
społecznego).
Cel szczegółowy 5
Wysoka konkurencyjność obszarów wiejskich, u której podstaw stoją:
- nowoczesne i zdywersyfikowane struktury gospodarcze,
- rozwinięty sektor małych i średnich przedsiębiorstw,
- kooperacja gospodarki z nauką na rzecz poprawy jakości wytwarzanych
produktów
- zaawansowana infrastruktura techniczna (w tym komunikacyjna)
- skuteczny marketing produktów powstających na obszarach wiejskich.
Cel szczegółowy 6
Wysoka atrakcyjność inwestycyjna i mieszkaniowa obszarów wiejskich związana
z:
- pozytywną odmiennością wsi od obszarów zurbanizowanych
- wysoką jakością środowiska przyrodniczego nieniosącego zagrożeń i
wykorzystywanego zgodnie z zasadami ekorozwoju,
- nasycenia w infrastrukturę gwarantującą komfort zamieszkania, właściwe
warunki prowadzenia działalności gospodarczej oraz chroniącą walory
środowiska naturalnego
- rozwiniętymi instytucjami otoczenia biznesu,
- odpowiednimi kwalifikacjami mieszkańców wsi.
Cel szczegółowy 7
Zrównoważony ilościowo i jakościowo rynek pracy wspomagany odpowiednią
polityką edukacyjną.
3. Strategiczne domeny rozwoju obszarów wiejskich
Domeny te można rozumieć jako pola wymagające ingerencji dla osiągnięcia
wyznaczonych celów strategicznych. Porządkują więc one wnioski wynikające
z analizy wnętrza i otoczenia obszarów wiejskich, koncentrując uwagę na
najważniejszych aspektach ich rozwoju.
Duże znaczenie powinno być przypisywane kapitałowi ludzkiemu i społecznemu
dla rozwoju lokalnego, jego wyraźna, pozytywna odmienność w stosunku do
obszarów zurbanizowanych, ale też pewne braki dostrzegane w kontekście
zmian zachodzących w otoczeniu wskazują, że za pierwszoplanową domenę
uznać należy:
DOMENA I
KAPITAŁ LUDZKI I SPOŁECZNY.
Działania i kierunki proponowane w tej domenie służą również zachowaniu
i odbudowie dziedzictwa kulturowego wsi województwa śląskiego. Równocześnie
jednak stanowią istotny przyczynek dla poprawy sytuacji w pozostałych
ośmiu domenach.
Analiza potencjałów wewnętrznych wskazuje, że jakkolwiek obszary wiejskie
dysponują licznymi atutami, to jednak ich pozycja i perspektywy rozwojowe
są zagrożone. Jest to wynikiem stopniowego osłabiania pozycji w otoczeniu,
zarówno jeżeli chodzi o zdolność do przyciągania inwestycji, jak też wchodzenia
w sieci kooperacyjne. Z powyższych względów należy przyjąć, że drugą ważną
domeną winna być:
DOMENA II
KONKURENCYJNOŚĆ I ATRAKCYJNOŚĆ INWESTYCYJNA.
Do najważniejszych atutów obszarów wiejskich należą walory środowiskowe.
Jest to siła szczególnie widoczna w wysoko zantropogenizowanym województwie
śląskim. Mając na uwadze rozwój wielofunkcyjny pamiętać należy o tym,
że realizacja funkcji gospodarczych i osadnictwa wymaga uwzględnienia
pojemności środowiska naturalnego. Konieczne jest też, na niektórych obszarach,
przywracanie pewnych wartości środowiskowych oraz równowagi ekologicznej.
Dlatego też następną ważną domeną strategiczną jest:
DOMENA III
OCHRONA ŚRODOWISKA.
Do głównych kierunków działań należy aktywizacja gospodarcza mieszkańców
wsi. Warunkiem uaktywniania potencjałów wewnętrznych i budowania pozycji
w otoczeniu jest realizacja działań w domenie:
DOMENA IV
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ.
Analiza wewnętrznych uwarunkowań rozwojowych prowadzi do wniosku, że ważną
barierą rozwoju obszarów wiejskich są braki infrastrukturalne. Dotyczy
to zarówno rozwoju społecznego, jak i gospodarczego. Znaczna część wsi
śląskiej, mimo że dysponująca - przeciętnie rzecz biorąc - lepszym niż
obszary wiejskie w innych regionach kraju wyposażeniem infrastrukturalnym
nie może realizować nowych kierunków rozwoju. Śladowy charakter ma transfer
nowoczesnych rozwiązań technicznych. Wyraźne zapóźnienie w stosunku do
obszarów zurbanizowanych prowadzi do osłabienia niezbyt silnej obecnie
pozycji konkurencyjnej. Kolejną domenę działań musi więc stanowić techniczna
i społeczna
DOMENA V
INFRASTRUKTURA.
Na osobną uwagę zasługuje konieczność rozwoju takich dziedzin, które prowadzą
do zwiększenia otwarcia obszarów wiejskich na otoczenie, jak również do
polepszenia komunikacji społecznej wewnątrz obszarów wiejskich. Na pierwszy
plan wysuwa się kwestia możliwości korzystania z narzędzi informatycznych
i to zarówno w sensie dostępności do właściwego wyposażenia, jak i umiejętności
warunkujących jego efektywne wykorzystanie. Co najmniej równie ważne jest
jednak tworzenie oprogramowań, produktów i usług odpowiadających na specyficzne
potrzeby komunikacyjne obszarów wiejskich. Ważną domeną staje się, więc:
DOMENA VI
KOMUNIKACJA INFORMATYCZNA I SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE.
Znaczna część rozwoju wsi w dalszym ciągu uzależniona jest od rolnictwa.
Mimo, że Strategia Rozwoju Województwa Śląskiego zakłada rozwój wielofunkcyjny,
to rolnictwo w dalszym ciągu utrzyma swoją istotną pozycję w kształtowaniu
gospodarki, przestrzeni i kultury wsi. Na bazie rolnictwa, przy wykorzystaniu
walorów środowiskowych możliwe jest też rozwijanie innych rodzajów działalności
gospodarczej, a zwłaszcza turystyki. Stąd też dwoma kolejnymi domenami
strategicznymi są:
DOMENA VII
ZDYWERSYFIKOWANE ROLNICTWO.
DOMENA VIII
TURYSTYKA I REKREACJA.
Realizacja kierunków w ramach przedstawionych powyżej domen oraz bliskie
sąsiedztwo obszarów zurbanizowanych predestynują wieś śląską do pełnienia
funkcji rezydencjalnych. W interesie aktualnych i potencjalnych mieszkańców
wsi można więc wskazać domenę:
DOMENA IX
ATRAKCYJNOŚĆ ZAMIESZKIWANIA.
Napływ nowych mieszkańców może przyczynić się do wzbogacenia kapitału
ludzkiego i społecznego na obszarach wiejskich, rozwoju usług, zwiększenia
dochodów gmin.
Pomiędzy wskazanymi domenami nietrudno wskazać powiązania, sprawiające,
że realizowane w ich ramach kierunki i działania będą się wzajemnie wspomagać.
Efekt synergii, jak również konsekwencja w działaniach na rzecz rozwoju
obszarów wiejskich przyczyni się do przyspieszenia rozwoju całego regionu.
4. Sugestie dotyczące możliwości stosowania komplementarnych podejść
we wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich województwa śląskiego
Jest wysoce pożądane, aby w Województwie Śląskim - uwzględniając jego
specyfikę oraz doświadczenia w dziedzinie wspierania rozwoju obszarów
wiejskich - wypracować różne komplementarne podejścia w dziedzinie wspierania
rozwoju obszarów wiejskich w regionie.
Zaangażowanie społeczności wiejskiej jest główną siłą napędową przemian,
które następują na obszarach objętych odnową wsi. Jednocześnie cechą odnowy
wsi jako metody rozwoju obszarów wiejskich jest kompleksowość, tj. uzgodnienie
i realizowanie całościowej wizji rozwoju wsi, z myślą o zachowaniu jej
tożsamości, przestrzennej integralności oraz zharmonizowaniu podstawowych
funkcji: mieszkalnej, gospodarczej (produkcja i usługi) oraz rekreacyjnej
i wypoczynkowej. Pod tym względem metoda ta korzystnie odróżnia się od
innych programów i przedsięwzięć odgórnych, koncentrujących swoją uwagę
na jednym lub kilku sektorach rozwoju.
Odnowa wsi jako działanie oddolne powinno być wspomagane przez gminne,
powiatowe i regionalne instrumenty wsparcia, realizowane zgodnie z zasadą
subsydiarności. Doświadczenia odnowy wsi zarówno w regionie, jak i w innych
częściach kraju, wskazują jednak na fakt, iż na tle innych przedsięwzięć
metoda ta nie wymaga wielkich nakładów finansowych, a jednocześnie przynosi
duże korzyści społeczne, kulturowe i gospodarcze. Należy zwrócić uwagę
na fakt, iż odnowa wsi jako metoda rozwoju obszarów wiejskich cechuje
się wysoką na ogół dźwignią finansową. Oznacza to, że uruchomione w procesie
odnowy wsi nakłady własne społeczności wiejskiej znacząco przewyższają
na ogół kwotę dotacji zewnętrznych, a korzyści wynikające z odnowy są
z reguły wyraźnie wyższe niż koszty.
Istotną orientacją w rozwoju obszarów wiejskich jest też podejście typu
Leader, które koncentruje się na wsparciu rozwoju obszarów wiejskich na
znacznie większym obszarze niż w wypadku metody stosowanej w odnowie wsi.
Orientacja typu Leader oparta jest na bogatych doświadczeniach zgromadzonych
przez liczne regiony krajów członkowskich Unii Europejskiej. Inicjatywa
Wspólnotowa Leader+ w odróżnieniu od innych programów rozwojowych cechuje
się wieloma pozytywnymi odmiennościami. W odróżnieniu od programów o charakterze
sektorowym, celem inicjatywy jest wspieranie wzorcowych inicjatyw rozwoju
lokalnego, popieranie nowatorskich kierunków rozwoju obszarów wiejskich,
zwiększanie wymiany doświadczeń i przenoszenia umiejętności.
W odróżnieniu od tradycyjnego sposobu wspierania obszarów wiejskich, które
polega na dotacjach na realizację projektu i cechuje się podejściem odgórnym
i sektorowym, przy zachowaniu autonomiczności poszczególnych projektów,
podejście typu Leader cechuje się wieloma pozytywnymi rozwiązaniami. Wspieranie
rozwoju obszarów wiejskich tą metodą dokonuje się poprzez udzielenie tzw.
grantu globalnego dla lokalnej grupy działania, funkcjonującej na obszarze
zamieszkałym od 10 tysięcy do 100 tysięcy osób. Grant globalny zostaje
udzielony celem wsparcia całej strategii rozwoju określonego obszaru wiejskiego,
a nie wsparcia pojedynczego projektu. Cechą orientacji, która występuje
w tej metodzie, jest podejście terytorialne, a zarazem oddolne, przejawiające
się w lokalnym zarządzaniu rozwojem przez partnerstwo trójsektorowe, z
silnym podkreśleniem roli organizacji obywatelskich i małych, średnich
przedsiębiorstw. W podejściu typu "Leader" akcentuje się znaczenie
wiązki projektów, między którymi powinna zachodzić daleko idąca synergia.
Cechą wspólną obu metod rozwoju obszarów wiejskich (tzn. odnowy wsi i
podejścia typu Leader) jest nacisk na wzmocnienie społeczności lokalnych
i ich zdolności do oddolnego zarządzania rozwojem obszarów wiejskich na
swoim obszarze. Wydaje się wysoce wskazane, aby Samorząd Województwa wspierał
rozwój obszarów wiejskich w tym właśnie kierunku, przy użyciu obu metod.
|
|
Urząd Marszałkowski Województwa
Śląskiego
ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice
|
|
|