"Program Odnowy Wsi Województwa Śląskiego na lata
2006-2010"
V. Program Odnowy Wsi Województwa Śląskiego
1. Cele i założenia Programu
Program Odnowy Wsi Województwa Śląskiego stanowi kontynuację działań na
rzecz odnowy wsi w województwie śląskim, rozpoczętą w ramach Programu
Pilotażowego "Odnowa Wsi Śląskiej". Działania te rozwinięto
w ramach komponentu "B" pilotażowego etapu ŚPOW w okresie wrzesień
2004 - grudzień 2005 r. oraz dwóch edycji konkursu "Piękna Wieś Województwa
Śląskiego" z lat 2004 i 2005. Ideą, która przyświeca rozwijaniu Programu
Odnowy Wsi Województwa Śląskiego jest pobudzenie procesu tworzenia na
terenach wiejskich formalnych i nieformalnych struktur organizacyjnych
(tzw. grup odnowy wsi), opartych na oddolnej inicjatywie mieszkańców,
zdolnych do szeroko rozumianej działalności z zakresu odnowy wsi oraz
zachowania dziedzictwa kulturowego na poziomie własnej wsi czy sołectwa.
Zakładane przedsięwzięcia z zakresu odnowy wsi można podzielić na dwie
grupy - tzw. przedsięwzięcia nieinwestycyjne i inwestycyjne. Pierwsza
grupa polega na realizacji niezbyt na ogół kosztownych projektów, których
celem jest integracja społeczności wiejskiej, przywrócenia zapomnianych
świąt oraz tradycji, promocja wsi, spotkania mieszkańców oraz organizowania
różnego rodzaju imprez na wsi. Przykładem tego rodzaju przedsięwzięć są
np. Suszeckie Jarmarki Przedświąteczne (Suszec), mistrzostwa Rzeczypospolitej
w strzelaniu z kuszy historycznej (Chudów), zawody strażackie (Kryry),
Wiejskie Wielkoczwartkowe Fakle (Stanica, gmina Pilchowice) obrzędy dożynkowe,
redyk (Korbielów, gm. Jeleśnia) itp. Przedsięwzięcia nieinwestycyjne pełnią
ważną funkcję integracyjną w ramach społeczności sołeckiej. Grupa druga
koncentruje się na realizacji projektach inwestycyjnych. Przykładem drugiego
rodzaju przedsięwzięć jest tworzenie muzeów wiejskich, izb pamięci, takich
jak np. Izba Regionalna (Chudów) czy też przedsięwzięć realizowanych w
ramach wyżej wspomnianego Działania 2.3 tj. projekt "Kisielów oknem
na Beskidy" - rozbudowa istniejących terenów sportowo-rekreacyjnych
na terenie sołectwa Kisielów (gmina Goleszów) itp.
Głównym celem Programu jest zintegrowanie społeczności wiejskiej oraz
pobudzenie aktywności mieszkańców wsi poprzez stymulowanie i wspomaganie
oddolnych inicjatyw rozwojowych oraz stworzenie odpowiednich mechanizmów
i instrumentów wsparcia odnowy i rozwoju wsi. Tak rozumiany cel główny
zostanie osiągnięty poprzez realizację następujących celów szczegółowych:
- Zainicjowanie i wdrożenie procesów odnowy wsi w stopniowo zwiększanej
grupie sołectw z obszaru województwa śląskiego w oparciu o śląski model
odnowy wsi;
- Zachowanie dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego obszarów wiejskich
województwa oraz wykorzystanie walorów przyrodniczych i kulturowych
do tworzenia produktu lokalnego wspierającego rozwój tych obszarów;
- Przygotowanie sołectw, gmin i powiatów z obszaru województwa śląskiego
do wykorzystania środków finansowych dostępnych w ramach Funduszy Strukturalnych
w latach 2007-2013 oraz innych źródeł zewnętrznych finansujących rozwój
obszarów wiejskich;
- Uzyskanie efektów synergii z innymi mechanizmami wsparcia rozwoju
obszarów wiejskich, w tym w szczególności z działaniami typu "Leader+".
Efektem Programu ma być uruchomienie trwałego i samopodtrzymującego się
rozwoju społeczności wiejskich na obszarze wybranych gmin i powiatów z
założeniem ich oddziaływania na bliższe i dalsze obszary wiejskie poprzez
promieniowanie najlepszych wzorców odnowy wsi. Założeniem jest tu przy
tym położenie nacisku na jakość procesu odnowy wsi i jego wsparcia tak,
aby modelowe wzorce odnowy wsi i najlepsze sołectwa mogły skutecznie oddziaływać
na sąsiednie i dalsze obszary wiejskie województwa śląskiego.
Beneficjentami Programu będą społeczności wiejskie reprezentowane przez
grupy odnowy wsi.
Program będzie akcentował współpracę powstałych lub istniejących stowarzyszeń,
fundacji i innych organizacji społecznych w ramach działań odnowy konkretnej
wsi oraz na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego z władzami samorządowymi
gminy, powiatu i regionu.
Głównymi partnerami dla Samorządu Województwa Śląskiego przy realizacji
Programu będą: Śląski Związek Gmin i Powiatów, który zainicjował proces
odnowy wsi w regionie oraz Śląski Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą
w Częstochowie, posiadający bogate doświadczenia we współpracy z mieszkańcami
wsi, jak również samorządy gminne i powiatowe, które wyrażą wolę przystąpienia
do Programu.
2. Podstawy prawne
Podstawą prawną uruchomienia Programu są zarówno ustawy określające
ramy kompetencyjne funkcjonowania samorządu wojewódzkiego w Polsce, ustawy
i rozporządzenia określające ramy prawne polityki Państwa w odniesieniu
do obszarów wiejskich i rolnictwa, jak również różnorodne akty prawa miejscowego
stanowionego przez organy Samorządu Województwa Śląskiego. W szczególności
są to:
- Art.11 ust.2 pkt.1, 3, 5, 7, 8 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku
o samorządzie województwa, tekst jedn. Dz.U.01.142.1590 z późn. zmianami).
Zgodnie z ustawą o samorządzie województwa z dnia 5 czerwca 1998r. samorząd
województwa prowadzi politykę rozwoju województwa, na którą składa się
m.in.: tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, w tym kreowanie rynku
pracy; pozyskiwanie i łączenie środków finansowych: publicznych i prywatnych,
w celu realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej; racjonalne
korzystanie z zasobów przyrody oraz kształtowanie środowiska naturalnego,
zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju; wspieranie rozwoju kultury
oraz ochrona i racjonalne wykorzystanie dziedzictwa kulturowego; promocja
walorów i możliwości rozwojowych województwa.
- Uchwała nr II/37/6/2005 Sejmiku Województwa Śląskiego z 4 lipca 2005r.
w sprawie przyjęcia "Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego na
lata 2000-2020".
Prowadzenie polityki rozwoju województwa poprzez właściwe kształtowanie
obszarów wiejskich wymaga odpowiedniego instrumentu działania. Narzędziem
takim będzie "Program Odnowy Wsi Województwa Śląskiego na lata
2006-2010", który pozwoli na realizację Strategii Rozwoju Województwa
Śląskiego na lata 2000-2020 (cel strategiczny III: wzrost innowacyjności
i konkurencyjności gospodarki, kierunek działań 4: modernizacja sektora
rolno - spożywczego i rozwijanie działalności pozarolniczej; a także
cel strategiczny IV: Poprawa jakości środowiska naturalnego oraz kulturowego,
oraz zwiększenie atrakcyjności przestrzeni; kierunek działań 4: Kształtowanie
ośrodków wiejskich).
- Uchwała nr 1135/163/II/2004 Zarządu Województwa Śląskiego z dnia
06.07.2004 w sprawie przyjęcia regulaminu i przystąpienia do organizacji
konkursu "Piękna wieś województwa śląskiego"
- Uchwała nr 1587/183/II/2004 Zarządu Województwa Śląskiego z dnia
14.09.2004 w sprawie współorganizacji cyklu szkoleń dla liderów wiejskich
w ramach Śląskiego Programu Odnowy Wsi
- Uchwała nr 652/250/II/2005 Zarządu Województwa Śląskiego z dnia 19.04.2005
w sprawie przystąpienia do organizacji konkursu "Piękna wieś województwa
śląskiego" i przyjęcia regulaminu konkursu
- Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 września
2004 r w sprawie przyjęcia Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja
i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich
2004-2006" oraz Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia 13 września 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przyjęcia
Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja
sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006"
3. Zasady realizacji Programu
Program Odnowy Wsi Województwa Śląskiego z założenia powinien mieć
charakter ciągły, jednak pewne jego elementy - zwłaszcza szkoleniowe (ze
względów techniczno-organizacyjnych) - muszą być realizowane dla tzw.
komponentów rozłożonych w czasie. Również poszczególne konkursy ("Piękna
Wieś
" i "Konkurs Przedsięwzięć Odnowy Wsi") oraz działania
uzupełniające w ramach Programu muszą być uruchamiane w sposób - z jednej
strony - umożliwiający systematyczne pogłębianie wiedzy nt. rozwoju lokalnego
metodą odnowy wsi - z drugiej zaś - zapewniający jak najlepsze wykorzystanie
pozostawionych do dyspozycji środków i instrumentów wsparcia.
Zasady realizacji poszczególnych elementów programowych są określane odrębnie
przez instytucje odpowiedzialne za ww. elementy, na podstawie dotychczasowego
doświadczenia z realizacji wcześniejszych działań na gruncie odnowy wsi.
Będą one każdorazowo ogłaszane uczestnikom Programu przed rozpoczęciem
realizacji poszczególnych elementów programowych.
W realizacji Programu musi zostać położony nacisk na jakość wykonania
poszczególnych elementów Programu, zgodnie ze śląskim modelem odnowy wsi.
Podstawowe znaczenie ma tu bowiem proces odnowy wsi oraz jakość wsparcia
udzielanego sołectwom, do którego zobowiążą się zainteresowane gminy i
powiaty.
Ponadto w Programie uczestniczyć będą także - z wyłączeniem cyklu szkoleniowo
aktywizującego - sołectwa biorące udział w dotychczasowych działaniach
na rzecz odnowy wsi w województwie śląskim (komponenty: A i B).
4. Elementy programowe
Program Odnowy Wsi Województwa Śląskiego to wypracowany na podstawie
licznych doświadczeń wielu regionów (niemieckich, austriackich i dwóch
polskich) zestaw działań, wspierających oddolne przemiany na obszarach
wiejskich, dokonywane w przeważającej mierze przez lokalną społeczność.
Proponowany poniżej zestaw działań obejmuje bardzo szeroki i kompleksowy
zakres wsparcia działań grup odnowy wsi, rozpoczynający się od elementów
edukacyjnych - wyjaśniających mechanizm procesu odnowy wsi, poprzez instrumenty
wsparcia finansowego na realizację projektów nieinwestycyjnych oraz niewielkich
projektów inwestycyjnych, a skończywszy na wsparciu z zakresu szeroko
pojętego know-how, niezbędnego do dynamicznego i wielopłaszczyznowego
rozwoju, wykorzystującego wsparcie funduszy zewnętrznych.
Program Odnowy Wsi Województwa Śląskiego obejmuje następujące, opisane
w dalszej części niniejszego materiału elementy:
- Cykl szkoleniowo- aktywizujący
- Konkurs przedsięwzięć odnowy wsi
- Konkurs "Piękna Wieś Województwa Śląskiego"
- Działania uzupełniające.
Wymienione wyżej 4 główne elementy Programu Odnowy Wsi Województwa Śląskiego
służą w pierwszym rzędzie przeprowadzeniu zmian w mentalności mieszkańców
obszarów wiejskich. Chodzi w pierwszej kolejności o zwiększenie świadomości
wysokich wartości i walorów dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego,
usytuowanych w bezpośrednim i dalszym otoczeniu. Walory te często nie
są właściwie uświadamiane, a w konsekwencji pozbawione są właściwej ochrony
ze strony mieszkańców danej społeczności. Często są one wręcz niszczone,
bądź wypierane przez tandetne, zuniformizowane elementy współczesnej kultury
masowej. Powoduje to utratę istotnych elementów dziedzictwa obszaró w
wiejskich (np. w dziedzinie architektury wiejskiej, obyczaju, krajobrazu
itp.), które mogłyby stanowić osnowę silnej tożsamości społeczności wiejskiej.
Walory te w efekcie nie stanowią podstawy do tworzenia specyficznych produktów
lokalnych i ich wykorzystania w rozwoju gospodarczym wsi.
W dalszej kolejności wyżej wymienione elementy Programu służą wyposażeniu
liderów wiejskich i grup odnowy wsi w umiejętności kluczowe dla samodzielnego
rozwiązywania problemów społeczności wiejskiej oraz zarządzania rozwojem
lokalnym.
4.1. Cykl szkoleniowo-aktywizujący
Rolą cyklu szkoleniowo-aktywizującego jest przygotowanie liderów wiejskich
do prowadzenia działań typu odnowa wsi w swojej społeczności sołeckiej
poprzez przekazanie im modułowo opracowanych porcji wiedzy i umiejętności.
Celem tego cyklu jest również pobudzenie liderów do długofalowej i samopodtrzymującej
się aktywności na rzecz odnowy wsi oraz pozyskiwania trwałego poparcia
społeczności wiejskiej dla prowadzonych na rzecz odnowy działań. Cykl
szkoleniowo-aktywizujący posiada kluczowe znaczenie dla powodzenia całego
procesu odnowy wsi. Istotną sprawą zwłaszcza jest wygenerowanie przez
liderów wiejskich - przy wsparciu moderatorów odnowy wsi - nowych, twórczych
i niejednokrotnie innowacyjnych pomysłów dotyczących odnowy wsi. Doświadczenie
wskazuje, że właśnie wygenerowanie twórczych pomysłów jest początkiem
skutecznego przeobrażenia danej społeczności i dynamicznego rozwoju wsi.
Cykl szkoleniowo-aktywizujący, w świetle śląskiego modelu odnowy wsi,
składa się z następujących elementów:
- Podróże studialne
- Warsztaty "Planowanie w procesie odnowy wsi" poprzedzone
wizjami moderatorów-ekspertów w poszczególnych wsiach
- Warsztat nt. budowy i zarządzania projektami
- Spotkania konsultacyjne nt. systemu wsparcia grup odnowy wsi.
Organizatorzy Programu przewidują w każdym etapie Programu (trwającym
około 8-12 miesięcy) wyłonienie i objęcie cyklem szkoleniowo-aktywizującym
grupy 30-50 sołectw z terenu województwa śląskiego (tworzących komponent
C). Po zakończeniu realizacji cyklu szkoleniowo-aktywizującego dla danego
komponentu do Programu będzie mogła zostać włączona i przeszkolona kolejna,
większa grupa sołectw (tzw. kolejny komponent D, następnie analogicznie
komponent E i kolejne), aż do objęcia Programem Odnowy wszystkich zainteresowanych
sołectw w województwie.
Realizację cyklu szkoleniowo-aktywizującego koordynował będzie Śląski
Związek Gmin i Powiatów.
4.1. Podróże studialne - pierwszym etapem cyklu jest zorganizowanie
podróży studialnych dla liderów wiejskich do regionów realizujących
programy odnowy wsi (np. województwa: opolskie, pomorskie, kraje związkowe
Niemiec i Austrii, itp.). Poprzez liczne spotkania z liderami grup odnowy
wsi, uczestnicy poznają doświadczenia oraz ciekawe projekty realizowane
w ramach odnowy wsi. Dodatkową funkcją wyjazdów jest zapoznanie z genezą
i przekształceniami programów odnowy wsi w kraju i za granicą.
4.2. Warsztaty "Planowanie w procesie odnowy wsi" to nazwa
2-dniowych warsztatów - kluczowych dla powodzenia procesu odnowy wsi
w każdej miejscowości. W warsztatach tych uczestniczą 5-osobowe grupy
liderów wiejskich, w których skład wchodzą reprezentanci najważniejszych
wiejskich organizacji oraz inni liderzy życia społeczno-kulturowego
na wsi, którzy pod okiem moderatorów i ekspertów w dziedzinie odnowy
wsi stopniowo, specjalnie dobraną metodą planowania strategicznego,
wypracowują sołeckie strategie rozwoju - plany rozwoju i programy odnowy
wsi. Podczas warsztatów uczestnicy na podstawie wcześniej przeprowadzonej
inwentaryzacji, oceniają zasoby wsi, jakość i standard życia. Głównym
celem warsztatów jest wykreowanie wizji wsi i związaną z tym stworzeniem
planu długoterminowego oraz krótkoterminowego. Dodatkowym efektem warsztatów
jest obszerna dokumentacja o charakterze opisowym, wymagana między innymi
przy składaniu wniosków do Działania 2.3 "Odnowa wsi..." w
ramach SPO "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego
oraz rozwój obszarów wiejskich". Warsztaty "Planowanie w procesie
odnowy wsi" są poprzedzane krótkimi wizytami moderatorów "odnowy
wsi" w poszczególnych wsiach, których celem jest poznanie lokalnych
uwarunkowań i problemów oraz zasobów wsi, jak również odpowiednie przygotowanie
liderów do uczestnictwa w warsztatach.
4.3. Warsztat nt. budowy i zarządzania projektami - to cykl zajęć, podczas
których uczestnicy zdobywają dodatkową wiedzę nt. reguł i zasad budowania
projektów oraz zarządzania nimi, w myśl obowiązujących praktyk i uwarunkowań
formalno-prawnych krajowych oraz w szczególności wymogów Unii Europejskiej.
Podczas warsztatów uczestnicy wstępnie przygotowują dokumentację projektów
wypracowanych podczas poprzedzających szkoleń pn. "Planowanie w
procesie odnowy wsi".
4.4. Spotkania konsultacyjne nt. systemu wsparcia i grup odnowy wsi
- to ostatni element cyklu szkoleniowo-aktywizującego, podczas którego
liderzy wiejscy zapoznają się z konkretnymi instrumentami wsparcia dla
grup odnowy wsi na poziomie gminy, powiatu oraz regionu.
4.2. Konkurs przedsięwzięć odnowy wsi
4.2.1. Wsparcie "nieinwestycyjnych" przedsięwzięć odnowy
wsi
Celem konkursu na "nieinwestycyjne" przedsięwzięcia odnowy
wsi jest wsparcie nie inwestycyjnych działań grup odnowy wsi oraz uaktywnienie
istniejących na terenach wiejskich innych organizacji pozarządowych
(stowarzyszeń, fundacji) i włączenie ich w działania z zakresu odnowy
wsi. O dotacje będą mogły się ubiegać grupy odnowy wsi (samodzielnie
jeżeli posiadają osobowość prawną lub poprzez urząd gminy jeżeli jej
nie posiadają), organizacje pozarządowe (stowarzyszenia i fundacje),
planujące realizację projektów o charakterze publicznym, dotyczących
procesu odnowy wsi.
Przedmiotem dofinansowania w ramach konkursu będzie m.in.:
- organizacja imprez promujących wieś, jej walory i tradycję,
- organizacja warsztatów tematycznych dla społeczności wiejskiej
(np. agroturystyka, funkcjonowanie stowarzyszeń, itp.),
- organizacja wyjazdu studyjnego do sołectw, w których program jest
realizowany,
- wydanie publikacji o wsi, w tym publikacji multimedialnych.
Działania podejmowane w ramach ww. "nieinwestycyjnych" przedsięwzięć
powinny być adresowane do wszelkich aktorów życia społeczno-gospodarczego
wsi (rolników, mieszkańców oraz przedsiębiorców sektora małych i średnich
przedsiębiorstw),
Maksymalna kwota dotacji w ramach konkursu ustalana będzie co rocznie.
Termin i zasady udziału w konkursie ogłaszane będą każdorazowo dla poszczególnych
edycji konkursu.
4.2.2. Wsparcie "inwestycyjnych" przedsięwzięć odnowy wsi
Konkurs "inwestycyjnych" przedsięwzięć odnowy wsi ma na celu
dofinansowanie niewielkich, lokalnych projektów o charakterze inwestycyjnym,
nawiązujących do idei odnowy wsi i zrównoważonego rozwoju terenów wiejskich.
Konkurs jest instrumentem wsparcia i motywacji społeczności sołectwa
do przygotowania projektów, spojrzenia na własną wieś jako dobro wspólne
przynależne każdemu z mieszkańców i przybyszów.
Beneficjentami konkursu będą sołectwa, które poprzez gminy będą mogły
się ubiegać o środki finansowe, na podstawie przygotowanego projektu.
Zakres przedsięwzięć może obejmować typowe projekty odnowy wsi (adaptacja
pomieszczeń na miejsce spotkań mieszkańców, place zieleni, ścieżki edukacyjne
i rekreacyjne itp.) oraz inne przedsięwzięcia służące poprawie jakości
życia ogółu mieszkańców lub zachowaniu cennych architektonicznie, kulturowo
bądź krajobrazowo walorów wsi.
Ważnym elementem sporządzanych i realizowanych projektów jest udział
własny społeczności wiejskiej, wyrażony w pracach na rzecz danego projektu,
jak również w zaangażowaniu finansowym funduszy sołeckich.
Szczegółowe zasady konkursu będą określane każdorazowo dla poszczególnych
edycji konkursu.
4.3. Konkurs "Piękna Wieś Województwa Śląskiego"
Celem konkursu jest wspieranie rozwoju wsi poprzez pobudzanie aktywności
gospodarczej, kształtowanie ładu przestrzennego oraz pielęgnowanie środowiska
naturalnego. Celem konkursu jest również promowanie i nagradzanie tych
sołectw z terenu województwa, które szczególnie wyróżniają się w dziedzinie
estetyzacji wsi, chronią lokalne dobra kultury i krajobraz oraz aktywizują
społeczność sołectwa (wsi) do wspólnych działań. Konkurs "Piękna
Wieś Województwa Śląskiego" organizowany jest w następujących kategoriach:
najpiękniejsza wieś województwa śląskiego, najpiękniejsza zagroda województwa
śląskiego oraz najlepsze przedsięwzięcie odnowy wsi.
Konkurs Piękna wieś województwa śląskiego został zapoczątkowany w 2004
roku, w którym odbyła się jego I edycja, a do którego zgłosiło się 26
gmin z województwa śląskiego.
W konkursie mogą wziąć udział sołectwa oraz osoby indywidualne, które
zgłaszają projekty w jednej, dwóch lub jednocześnie trzech kategoriach
konkursu.
W 2005 roku odbyła się II edycja konkursu "Piękna Wieś Województwa
Śląskiego", do której zgłosiło się 31 gmin.
4.4. Działania uzupełniające
4.4.1. Szkolenia uzupełniające - to dodatkowe warsztaty i szkolenia,
których tematyka dotyczy aktualnych problemów, jakie uczestnicy sygnalizują
podczas trwania Programu.
Narzędziem umożliwiającym pełną identyfikację dodatkowych potrzeb szkoleniowych
uczestników jest przeprowadzana ankieta ewaluacyjna. Elementem tych
szkoleń będzie w szczególności:
- Szkolenie i praktyczny warsztat dotyczący wykorzystania nowoczesnych
technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) do zaspokojenia
potrzeb rozwoju społeczności wiejskich i rozwoju lokalnego, przejawiającego
się m.in. w poprawie sposobu funkcjonowania grup odnowy wsi, wiejskich
organizacji obywatelskich i mikroprzedsiębiorstw, sprzedaż produktów
za pośrednictwem Internetu itp.
- Szkolenia i praktyczne warsztaty w zakresie samozatrudnienia osób
poszukujących pracy (w tym tworzenie spółdzielni socjalnych).
- Szkolenie w zakresie zakładania stowarzyszeń wiejskich (w tym zwłaszcza
stowarzyszeń i fundacji odnowy wsi)
- Szkolenia i praktyczne warsztaty nt. zakładania na wsi mikroprzedsiębiorstw
oraz małych firm.
- Szkolenia dotyczące tzw. produktów lokalnych i regionalnych.
4.4.2. Konsultacje z moderatorami odnowy wsi - dzięki regionalnej platformie
wymiany doświadczeń uczestnicy Programu posiadają nie tylko możliwość
komunikowania się z innymi grupami odnowy wsi, ale przede wszystkim
umożliwia im się stały kontakt z moderatorami "odnowy wsi"
oraz z osobami prowadzącymi pozostałe warsztaty cyklu szkoleniowo-aktywizującego.
4.4.3. Koncepcje zagospodarowania przestrzennego wsi oraz działania
na rzecz ochrony i kształtowania krajobrazu - seminarium prowadzone
przez ekspertów z zakresu architektury krajobrazu oraz opracowanie koncepcji
dotyczącej konkretnej wsi. Głównym celem jest wstępna analiza zasobów
w zakresie krajobrazu przyrodniczego, kulturowego i innych elementów
zagospodarowania oraz określenie kierunków rozwoju przestrzennego wsi
przy jednoczesnym podkreśleniu wartości krajobrazu wiejskiego oraz postulatów
dotyczących ochrony krajobrazu wiejskiego. Jako wzorzec dla dalszych
działań może służyć opracowanie wykonane dla wsi Kisielów (powiat cieszyński).
Wobec licznych zniszczeń dokonanych w okresie ostatnich 65-ciu lat w
krajobrazie wiejskim województwa śląskiego znaczenie tego typu działań
jest ogromne. Należy postulować, aby na szerszą skalę przygotowywać
koncepcje zagospodarowania przestrzennego wsi jako instrument ochrony
i restytucji krajobrazu wiejskiego oraz ładu przestrzennego obszarów
wiejskich, jak również stymulowania pozytywnych przeobrażeń mentalności
mieszkańców wsi w odniesieniu do wartości przestrzeni i krajobrazu wiejskiego.
4.4.4. Wsparcie informacyjno-komunikacyjne - na potrzeby Programu Odnowy
Wsi Województwa Śląskiego zostanie stworzona strona internetowa Programu
www.odnowawsi.pl
- Strona internetowa - zawierająca niezbędne informacje związane z
ogólną koncepcją Programu, jego uczestnikami oraz organizatorami.
Strona internetowa Programu będzie również źródłem informacji na temat
bieżących spotkań, warsztatów i szkoleń, natomiast dzięki zamieszczonemu
formularzowi zgłoszeniowemu uczestnicy w prosty sposób będą potwierdzali
swój udział w spotkaniach.
- Regionalna platforma wymiany doświadczeń odnowy wsi - w przyszłości,
jeśli będą do dyspozycji odpowiednie zasoby finansowe, należy stworzyć
regionalną platformę wymiany doświadczeń odnowy wsi. Platforma, oprócz
dużego pakietu zawierającego informację o odnowie wsi, biblioteki
tekstów poświęconych "odnowie" posiadałaby przede wszystkim
bardziej interaktywny charakter, pozwalając na kontaktowanie się grup
odnowy wsi między sobą, a także generowanie przez uczestników odnowy
nowych usług świadczonych za pośrednictwem internetu (np. sklepów
internetowych).
4.4.5. Edukacja dzieci i młodzieży oraz animacja kulturowa na rzecz
odnowy wsi
Celem edukacji dzieci i młodzieży jest zapoznanie dzieci i młodzieży
z tematyką życia na wsi, prac gospodarskich, a także edukacja w zakresie
środowiska (łąki, lasy, pola), produktów lokalnych i regionalnych, rękodzieła,
dziedzictwa kulturowego. W ramach zajęć odbyłyby się wykłady, a także
zajęcia praktyczne. Działanie to jest nakierowane na dzieci i młodzież
miejską, co jest szczególnie ważne w województwie śląskim, w którym
podobnie do struktury mieszkańców województwa układa się struktura dzieci
i młodzieży.
4.4.6. Doroczne Spotkanie Grup Odnowy Wsi - dwudniowe spotkanie organizowane
raz do roku, którego celem jest przedstawienie efektów Programu w danym
etapie jego realizacji, omówienie planowanych działań oraz wymiana doświadczeń
pomiędzy poszczególnymi grupami odnowy wsi.
4.4.7. Śląski Kongres Odnowy Wsi - spotkanie o charakterze konferencyjnym
organizowane raz na 3 lub 4 lata z udziałem przedstawicieli innych regionów
realizujących programy odnowy wsi w kraju i zagranicą.
5. System pożądanych gminnych i powiatowych instrumentów wsparcia
odnowy wsi
Grupom odnowy wsi realizującym przedsięwzięcia i projekty odnowy wsi
potrzebne jest stałe, wielowymiarowe wsparcie, które może mieć postać
zarówno wsparcia finansowego, jak również pomocy organizacyjnej, doradczej
itp. Całokształt potencjalnych instrumentów i możliwości wsparcia procesu
odnowy wsi, zarówno ze strony gminy, powiatu, regionu oraz innych podmiotów
nazywany jest systemem instrumentów wsparcia. Wsparcie ze strony gminy
jest podstawową formą wspierania społeczności lokalnych, bez którego odnowa
wsi nie jest w stanie zaistnieć w sposób trwały, ani też przetrwać w dłuższym
okresie czasu.
Gminy zgłaszające wsie do Programu powinny w szczególności zadbać o:
- wyznaczenie kompetentnego pracownika danego urzędu gminy, który pełnił
będzie funkcję koordynatora Programu na poziomie gminy. Pracownik ten
powinien posiadać umiejętności i warunki do współpracy z grupami odnowy
wsi, z wykorzystaniem przede wszystkim komputera i narzędzi internetowych.
Pracownik ten powinien być w stałym kontakcie z liderami grup odnowy
wsi i w miarę możliwości, chociaż w minimalnym zakresie, być do dyspozycji
liderów wiejskich w bezpośrednim kontakcie.
- wdrożenie mechanizmów włączania inicjatyw sołeckich do programów
gminnych i planów budżetowych
- jednoznaczne i silne wspieranie przez kierownictwo gminy liderów
i organizowanych przez nich sołeckich grup odnowy wsi - m.in. poprzez
systematyczne informowanie o przebiegu odnowy wsi podczas sesji Rady
Gminy
- partycypacja w kosztach organizacyjnych Programu
- Instrumenty wsparcia finansowego - opcjonalnie:
- Odpis sołecki - w wysokości np. 6 -10 zł na mieszkańca sołectwa
rocznie.
lub/i
- Utworzenie "funduszu odnowy wsi" (dyspozycja środków
w oparciu o zasadę montażu finansowego - np. 1 zł gmina, 1 zł wspólnota
sołectwa) - na przedsięwzięcia w ramach odnowy wsi
Włączenie powiatów w proces wspierania społeczności wiejskich może znacząco
poszerzyć i urozmaicić ogólny system wsparcia. Jest przy tym dodatkową
platformą koordynacji działań grup odnowy wsi, oprócz poziomu gminnego
i regionalnego. Instrumenty wsparcia uruchamiane przez powiaty to głównie
koordynacja programu na danym terenie, wspieranie działań gmin uczestniczących
w programie, tworzenie i realizacja takich powiatowych instrumentów wsparcia
dla przedsięwzięć odnowy wsi jak np. uruchomiony przez władze Powiatu
Gliwickiego konkurs ekologiczny (w ramach którego grupy odnowy wsi otrzymują
niewielkie granty). Powiat może także wykorzystywać specjalistyczne służby
administracyjne (wydziały geodezji i kartografii) do świadczenia cyklicznych
usług doradczych dla wsi zaangażowanych w proces odnowy wsi. Dodatkowym
wsparciem dla grup odnowy wsi jest organizowanie wszelkich konkursów powiatowych
(ekologicznych, środowiskowych itp.)
6. Śląski Model Odnowy Wsi
Przedstawiony powyżej wykaz elementów programowych składa się na - unikalny
w skali kraju - śląski model odnowy wsi. Polega on z jednej strony na
wyakcentowaniu przygotowania wiejskiej strategii rozwoju jako dokumentu
inicjującego i porządkującego wszelkie działania na rzecz integracji i
rozwoju społeczności wiejskiej, z drugiej zaś strony na uzupełnieniu cyklu
szkoleniowo-aktywizującego o szereg dalszych działań, takich jak: Konkurs
Piękna Wieś Województwa Śląskiego, Konkurs przedsięwzięć odnowy wsi i
inne), które oznaczają ciągłe i szerokie wspieranie grup odnowy wsi w
ich działaniach. Element pierwszy, tj. warsztaty pn. "Planowanie...",
zmierzające do budowy strategii wiejskiej, był bardzo mocno akcentowany
w "modelu opolskim", natomiast prawie w ogóle nie występuje
w "modelu pomorskim". Uważamy, że element ten posiada kluczowe
znaczenie, ponieważ inicjuje i ukierunkowuje działania grup odnowy wsi,
a jednocześnie uczy myślenia strategicznego i projektowego. Z drugiej
strony jednak model zakorzeniony w województwie opolskim polega w zasadzie
na realizacji cyklu szkoleniowo-aktywizującego oraz Konkursu "Piękna
Wieś Opolska".
W śląskim modelu wdrożenia odnowy wsi kładzie się nacisk na podtrzymywanie
kontaktu i współpracy z grupami odnowy wsi, m.in. przez szkolenia uzupełniające,
cykliczne konsultacje z moderatorami odnowy wsi czy doroczne spotkania
grup odnowy wsi. Powoduje to, iż proces odnowy wsi uzyskuje możliwość
zakorzenienia się i samopodtrzymujący się charakter (zgodnie z zasadami
zrównoważonego rozwoju). Ponadto istotne są takie elementy jak: praca
ze społecznością wiejską nad koncepcją zagospodarowania przestrzennego
wsi oraz ochrona i kształtowanie atrakcyjnego krajobrazu wiejskiego. Zmienia
to mentalność społeczności wiejskiej i przywraca zagubione nawyki do kształtowania
pięknego otoczenia i szerzej, środowiska architektonicznego. Fundamentalny
charakter posiadają spotkania, których celem jest uruchomienie gminnych
i powiatowych instrumentów wsparcia odnowy wsi. Bez dobrych relacji i
wsparcia procesu odnowy wsi przez władze gminne odnowa wsi nie jest w
stanie się zakorzenić i przynieść dobrych rezultatów. Bardzo istotne znaczenie
posiada zarówno konkurs "Piękna Wieś...", jak również konkurs
przedsięwzięć odnowy wsi, który stwarza realne możliwości na wsparcie
zarówno nie inwestycyjnych, jak i inwestycyjnych projektów inicjowanych
przez grupy odnowy wsi.
W związku z powyższym należy zauważyć, iż zachodnioeuropejskie doświadczenia
(w tym zwłaszcza austriackie) wskazują na efektywność takiego regionalnego
instrumentu jak konkurs "Piękna Wieś...". W perspektywie kilku
lat prowadzi on do ożywionej konkurencji między poszczególnymi miejscowościami,
zagrodami i projektami, a w efekcie do zwiększenia atrakcyjności wielu
wsi i zagród. W konsekwencji przyczynia się to do stworzenia podstaw dla
rozwoju turystyki (w tym zwłaszcza agroturystyki) na obszarach wiejskich
i służy ożywieniu ogólnego rozwoju gospodarczego na wsi.
Cechą szczególną Śląskiego Modelu Odnowy Wsi jest także partnerski charakter
jego wdrażania. O ile w województwie opolskim i pomorskim Program jest
inicjowany i realizowany przez samorząd województwa, o tyle w województwie
śląskim program został zainicjowany przez Śląski Związek Gmin i Powiatów
- największą regionalną organizację samorządową. Jednocześnie realizacja
Programu dokonuje się w partnerskim współdziałaniu Urzędu Marszałkowskiego
Województwa Śląskiego, Śląskiego Związku Gmin i Powiatów oraz Śląskiego
Ośrodka Doradztwa Rolniczego.
7. Wdrażanie Programu
Proces wdrażania Programu musi w pierwszej kolejności brać pod uwagę
konieczność zachowania wysokiej jakości procesu odnowy wsi oraz wsparcia
dla grup odnowy wsi ze strony instytucji realizujących Program. Podstawową
kwestią jest zwrócenie uwagi na to, aby w ramach Programu współpracować
z wsiami, które w stosunkowo krótkim czasie uzyskały dobre efekty w dziedzinie
odnowy wsi, a przykłady te będą efektywnie promieniowały na sąsiednie
obszary. Największym niebezpieczeństwem dla odnowy wsi jest powierzchowne
i niskiej jakości wprowadzenie zbyt szerokiej grupy wsi do procesu odnowy
wsi, co będzie prowadzić do zmarnowania zaangażowanych w proces grup odnowy
wsi i całych społeczności wiejskich. Bardzo istotne znaczenie posiada
również zachowanie integralności Programu, tj. realizowanie poszczególnych
jego elementów w taki sposób, aby zachować pełną zgodność z innymi elementami
programowymi.
Program będzie wdrażany we współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa
Śląskiego (Wydział Terenów Wiejskich), Śląskiego Związku Gmin i Powiatów
oraz Śląskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego, którzy dokonają między sobą
podziału zakresu obowiązków dotyczących wdrażania Programu.
Istotnym elementem wdrażania Programu jest przygotowanie - w trakcie realizacji
Programu - śląskiej grupy moderatorów odnowy wsi, tak aby zastąpiła ona
stopniowo moderatorów z terenu województwa opolskiego.
8. Monitoring i ewaluacja Programu
Proces wdrażania Programu powinien uwzględniać możliwość korygowania i
wzbogacania Programu o nowe elementy, gdyby zaistniała taka konieczność.
Model przepływu informacji w programie przedstawia poniższy schemat.
Istotnym wymogiem, stawianym Programowi jest wewnętrzny system monitorowania
i ewaluacji postępów we wdrażaniu oraz osiąganiu założonych celów, w konsekwencji
osiągnięcie stanu zakładanego w Programie. Metodyczne dążenia do realizacji
celów podlegać muszą ocenie skuteczności, by w razie wykrycia nieprawidłowości
było możliwe dokonywanie korekt działań na etapie wdrażania. Konieczne
jest, zatem stworzenie pełnego systemu obejmującego:
- monitoring, czyli podsystem zbierania i selekcjonowania informacji,
- ewaluację, czyli podsystem oceny i interpretacji zgromadzonego materiału.
Istotą monitoringu jest gromadzenie, opracowywanie i przekazywanie informacji
przydatnych w zarządzaniu Programem. Proces monitorowania będzie polegał
na systematycznym obserwowaniu zmian zachodzących w ramach poszczególnych
celów wytyczonych w Programie. Poszczególne etapy monitoringu i ewaluacji
powinny zawierają takie elementy jak:
- zbieranie danych i informacji,
- analiza danych i informacji,
- ocena porównawcza osiągniętych wyników z założeniami,
- ocena rozbieżności pomiędzy założeniami Programu a rezultatami,
- poszukiwanie i określenie przyczyn zaistniałej sytuacji,
- zmiana dotychczasowych metod realizacji bądź wprowadzenie nowych.
W szerokim aspekcie ewaluacja dotyczy realizacji Programu oraz jego wpływu
na wszelkie dziedziny życia społeczno-gospodarczego na obszarach wiejskich.
Ewaluacja powinna również odpowiadać na pytania, w jakim stopniu Program
umożliwia rozwiązywanie realnych problemów zarówno obszarów wiejskich,
jak i poszczególnych społeczności.
Ewaluacja działań wynikających z Programu będzie opierała się na trzech
rodzajach ocen: ex ante (ocena przed realizacją działań), ex tempore (ocena
w trakcie realizacji działań) oraz ex post (ocena po realizacji działań).
W obszarze wpływu Programu na rozwój lokalny i regionalny, powinno uwzględnić
się następujące aspekty:
- powiększanie zasobów i kompetencji regionu i poszczególnych społeczności
lokalnych,
- tworzenie warunków do rozwoju gospodarczego,
- przyciąganie środków zewnętrznych (publicznych i prywatnych).
9. Przybliżona sekwencja działań w Programie (orientacyjny harmonogram)
Realizacja Programu w czasie polega na sekwencji określonych działań przy
zachowaniu ich kolejności i niezbędnej elastyczności. Kolejność posiada
istotne znaczenie, polegające na potrzebie dostatecznego wyposażenia uczestników
procesu odnowy wsi w niezbędną wiedzę i umiejętności do lokalnego zarządzania
rozwojem (tj. zbudowania odpowiedniego potencjału ludzkiego i organizacyjnego)
przed rozpoczęciem realizacji ważniejszych projektów i innych przedsięwzięć.
Co do zasady należy uniknąć zatem finansowania projektów, które nie posiadają
stosownego odniesienia w szerszej koncepcji (strategii) rozwoju wsi. Przybliżoną
sekwencję działań w Programie Odnowy Wsi Województwa Śląskiego obrazuje
załącznik nr 2 "Przybliżona sekwencja działań w Programie (orientacyjny
harmonogram)".
10. Przewidywane efekty wdrożenia Programu
W konsekwencji wdrożenia Program przyczyni się do realizacji założeń i
celów Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego na lata 2000-2020, a jednocześnie
przyspieszenia rozwoju województwa śląskiego.
Przewidywane efekty Programu można rozpatrywać w 3 płaszczyznach:
- z punktu widzenia korzyści dla społeczności wiejskich objętych Programem,
- z punktu widzenia korzyści dla gmin uczestniczących w odnowie wsi,
- z punktu widzenia całego Województwa Śląskiego.
Korzyści płynące z realizacji Programu Odnowy Wsi Województwa Śląskiego
Sołectwa
|
Gminy i Powiaty
|
Region
|
aktywizacja gospodarcza - stworzenie nowych możliwości dla podmiotów
gospodarczych wzrost wartości nieruchomości, poprzez uporządkowanie
przestrzenne wsi oraz nieruchomości o charakterze publicznym, wzbogacenie
życia społeczno - kulturalnego, pewność sposobu i kierunku zmian,
poprawa jakości i stabilność przywództwa, zintegrowanie społeczności
wiejskich wobec wartości życia wiejskiego oraz wspólne uzgodnienie
celów, świadomość istnienia wsparcia gminy, powiatu i regionu,
wzrost poczucia wartości i tożsamości lokalnej, uzyskanie platformy
wymiany doświadczeń i nowych źródeł informacji. wzrost umiejętności
generowania nowych przedsięwzięć i projektów, a w konsekwencji zdolności
do kierowania rozwojem własnej społeczności. emancypacja. |
pozyskanie w społeczności wsi partnera świadomego swych celów
- ograniczenie tradycyjnej roszczeniowości (usprawnienie w zakresie
planowania, pomoc w realizacji inwestycji gminnych, pomoc w świadczeniu
usług publicznych, większe możliwości rozstrzygania spraw konfliktowych),
maksymalizacja efektywności wykorzystania środków i inwestycji gminnych,
przyspieszenie rozwoju społeczno-gospodarczego (wzrost dochodów budżetu,
wzrost możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych i inwestorów),
wzbogacenie życia społeczno - kulturalnego i zwiększenie możliwości
promocji gminy, |
aktywizacja społeczności wiejskich zagrożonych utratą miejsc pracy
oraz biernością (zwłaszcza na niektórych obszarach) i skazanych w
konsekwencji na tradycyjną roszczeniowość możliwość dynamizacji rozwoju
gospodarczego na obszarach wiejskich, uzyskanie możliwości bezpośredniego
współdziałania samorządu województwa ze społecznościami lokalnymi
i rozszerzenie doświadczeń w kreowaniu regionalnej polityki rozwoju
na obszarach wiejskich, możliwość zmiany tradycyjnego wizerunku województwa
śląskiego poprzez większe niż dotychczas wyakcentowanie walorów jego
obszarów wiejskich (np. hasło: "Zielony Śląsk") |
|
|
Urząd Marszałkowski Województwa
Śląskiego
ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice
|
|
|