V. PRIORYTETY
PROGRAMU
5.1 Priorytet 1: Rozbudowa i modernizacja
infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności województwa śląskiego.
Rozwój województwa powinien opierać się między innymi na
rozbudowie nowoczesnego systemu transportowego, komunikacyjnego i informacyjnego.
Udrożnienie i integracja układu komunikacyjnego oraz zwiększenie dostępności
transportowej regionu przyczyni się do poprawy płynności i drożności układów
drogowych oraz rozwoju międzyregionalnej i międzynarodowej wymiany gospodarczej
województwa. Istotne w tym zakresie są również: rozbudowa centrów logistycznych
i terminali transportu kombinowanego.
Poprawa jakości środowiska przyrodniczego Województwa Śląskiego
oznaczać będzie: zmniejszenie ilości zanieczyszczeń odprowadzanych do
wód i gruntów, budowę systemu oczyszczalni ścieków, ograniczanie zanieczyszczeń
powierzchniowych gruntów. Ważnym elementem rozwoju społeczno-gospodarczego
regionu jest rewitalizacja centrów miast i układów wiejskich, tworzenie
wielofunkcyjnych ośrodków wiejskich, rewitalizacja terenów poprzemysłowych,
przebudowa zdegradowanych lub przeludnionych dzielnic. Inwestycje w tym
zakresie przyczynią się do polepszenia standardu życia mieszkańców oraz
uzyskania stabilnego i przyjaznego otoczenia dla potencjalnych inwestorów.
Konieczne dla łagodzenia skutków restrukturyzacji gospodarki
regionu jest wzmocnienie potencjału instytucji naukowo-edukacyjnych, rozwój
instrumentów rynku pracy i instytucji wspierających działalność przedsiębiorstw
poprzez niezbędne inwestycje infrastrukturalne. Inwestycje te wesprą podniesienie
jakości działań skierowanych do poszczególnych grup docelowych rynku pracy
oraz przedsiębiorców i naukowców.
Włączanie społeczeństwa w gospodarkę opartą na wiedzy wymaga
zintegrowanego podejścia w celu tworzenia odpowiedniej infrastruktury
łączności oraz zapewnienia dostępu do niezbędnych źródeł informacji przez
mieszkańców regionu oraz przedsiębiorstw.
Założenia priorytetu 1 są zgodne ze Strategią Rozwoju Województwa
Śląskiego na lata 2000-2015, z następującymi jej priorytetami:
"Wzrost wykształcenia mieszkańców oraz rozwój ich
zdolności adaptacyjnych do zmian społecznych i gospodarczych (A)",
w tym cel strategiczny:
- Przeprofilowanie i rozbudowa systemu szkolnictwa średniego
i wyższego (C1)
"Rozbudowa oraz unowocześnienie systemu transportowego
i komunikacyjnego (D)", w tym cele strategiczne:
- Zwiększenie dostępności komunikacyjnej regionu (C1)
- Udrożnienie i integracja układu komunikacyjnego regionu
(C2)
- Rozwijanie informatyki i telekomunikacji (C4)
"Wzrost innowacyjności i konkurencyjności gospodarki,
w tym małych i średnich przedsiębiorstw (E)", w tym cele strategiczne:
- Wzrost siły ekonomicznej małych i średnich przedsiębiorstw
(C1)
- Rozwijanie badań naukowych oraz aplikacji nowych technologii
(C2)
"Poprawa jakości środowiska przyrodniczego i kulturowego,
w tym zwiększenie atrakcyjności terenu (F)", w tym cele strategiczne:
- Utworzenie systemu kształtowania i wykorzystania zasobów
wodnych (C1)
- Uporządkowanie i wdrożenie systemu gospodarki odpadami
(C2)
- Polepszenie jakości powietrza (C3)
- Rewitalizacja terenów poprzemysłowych oraz pogórniczych
(C4)
- Zagospodarowanie centrów miast (C5)
- Przebudowa starych dzielnic zdegradowanych lub przeludnionych
(C6)
- Ukształtowanie regionalnego systemu obszarów chronionych
(C7)
- Kształtowanie ośrodków wiejskich (C8)
Działanie 1.1 Modernizacja i
rozbudowa regionalnego układu drogowego
|
Cele
Jednym z celów działania jest rozbudowa i modernizacja
sieci dróg, które poprawią dostępność komunikacyjną oraz umożliwią szybsze
i bezpieczniejsze powiązania pomiędzy ośrodkami centralnymi a pozostałymi
obszarami województwa śląskiego. Jednocześnie wzrost dostępu do sieci
dróg krajowych zwiększy atrakcyjność lokalizacji dla nowych działalności
gospodarczych.
Opis działania
Dla realizacji celów działania istotne znaczenie będą miały
projekty o charakterze regionalnym polegające na:
- poprawie jakości dróg na wybranych odcinkach pomiędzy
centrami gospodarczymi a pozostałymi obszarami województwa śląskiego,
- poprawie jakości dróg na wybranych odcinkach zwiększających
dostępność do krajowych sieci,
- poprawie dostępności do lotniska Katowice - Pyrzowice,
stacji kolejowych i innych obiektów transportu publicznego,
- budowie i modernizacji mostów, wiaduktów, obwodnic
miast,
- wzmocnieniu nawierzchni regionalnej sieci dróg celem
osiągnięcia standardów UE w zakresie dopuszczalnego nacisku na oś, bezpieczeństwa
i ochrony środowiska,
- wykorzystaniu i integracji różnych środków transportu
w aglomeracjach miejskich tworzących wydajną sieć komunikacyjną wewnątrz
aglomeracji i zwiększających udział transportu zbiorowego (np. tramwajów,
kolei dojazdowej) w obsłudze komunikacyjnej miast,
- rozbudowie i racjonalizacji zintegrowanych systemów
transportu publicznego, w tym rozwiązań sterowania ruchem (zielone fale
dla transportu miejskiego),
- poprawie dostępności do istniejących i planowanych
obiektów przemysłowych,
- odciążeniu układów komunikacyjnych miast, w szczególności
ich gospodarczych i zabytkowych centrów,
- przygotowaniu dokumentacji dla projektów transportowych.
Spodziewane efekty
Realizacja działania przyczyni się bezpośrednio do między
innymi:
- skrócenia czasu podróży pomiędzy wybranymi ośrodkami,
- zahamowania degradacji i poprawy stanu technicznego
dróg, dostosowania ich do przypisanych im klas oraz obowiązujących standardów
Unii Europejskiej,
- usuwania wąskich gardeł i poprawy przepustowości dróg,
- poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- wzrostu inwestycji zewnętrznych, w tym bezpośrednich
inwestycji zagranicznych,
- poprawy funkcjonowania systemu transportu miejskiego
w miastach pow. 50 tys. mieszkańców,
- zmniejszenia negatywnego oddziaływania transportu na
otoczenie, w tym na warunki życia mieszkańców oraz na środowisko i wartości
kulturowe,
- zwiększenia dostępności do infrastruktury transportowej
oraz sprawności jej funkcjonowania.
Beneficjenci ostateczni
Beneficjentami ostatecznymi w ramach działania będą przede
wszystkim samorządy wojewódzkie, samorządy powiatowe oraz samorządy gminne.
Działanie 1.2 Tworzenie korzystnych warunków infrastrukturalnych
dla rozwoju przedsiębiorstw
|
Cel
Parki przemysłowe i naukowo-technologiczne dają możliwość
zapewnienia odpowiedniej infrastruktury technicznej, instytucjonalnej,
a także tworzenia warunków dla działalności innowacyjnej. Wykorzystują
one wyodrębniony majątek po restrukturyzowanych przedsiębiorstwach. W
przypadku parków naukowo-technologicznych istotnym elementem jest ich
powiązanie z instytucjami naukowo-badawczymi i edukacyjnymi. Współdziałanie
wszystkich uczestników przedsięwzięcia pozwala na stworzenie atrakcyjnych
warunków do prowadzenia działalności, rozwoju usług pomocniczych, zacieśniania
powiązań nauki z praktyką gospodarczą.
Innym zorganizowanym kompleksem gospodarczym posiadającym
ofertę lokalową oraz usług wspierających małe i średnie firmy są inkubatory
przedsiębiorczości, których specyficzną grupę stanowią inkubatory technologiczne.
Szczególne w nich miejsce zajmują przedsiębiorcy wywodzący się ze środowiska
akademickiego, którzy wdrażają rezultaty prac badawczych prowadzonych
w jednostkach naukowych, a także wchodzący w życie zawodowe absolwenci.
Celem działania jest ułatwianie przedsiębiorstwom warunków prowadzenia
działalności gospodarczej poprzez zapewnienie odpowiedniej infrastruktury.
Opis działania
Dla realizacji celów działania istotne znaczenie będą miały
przedsięwzięcia z zakresu:
- przygotowywania studiów wykonalności, biznes-planów
oraz ocen oddziaływania na środowisko dla parków przemysłowych, parków
naukowo-technologicznych oraz inkubatorów technologicznych (w tym akademickich),
- realizacji projektów inwestycyjnych związanych z powstawaniem
i rozwojem parków przemysłowych, parków naukowo-technologicznych oraz
inkubatorów technologicznych (w tym akademickich),
- usług doradczych dla instytucji zarządzających parkami
przemysłowymi, parkami naukowo-technologicznymi oraz inkubatorami technologicznych
(w tym akademickimi),
- lokalnej infrastruktury drogowej (drogi powiatowe i
gminne), w tym w szczególności dotyczące poprawy jakości dróg gminnych
i powiatowych zwiększenia możliwości inwestycji oraz dostępności istniejących
zakładów przemysłowych.
Spodziewane efekty
Spodziewane efekty realizacji działania to:
- ożywienie gospodarcze, aktywizacja zawodowa społeczności
lokalnej oraz wzrost konkurencyjności i poprawa atrakcyjności na poziomie
regionu,
- stworzenie korzystnych warunków prowadzenia działalności
gospodarczej dla istniejących przedsiębiorstw,
- stworzenie korzystnych warunków rozpoczynania działalności
gospodarczej, zwłaszcza nastawionych na rozwój innowacyjnych produktów
i technologii,
- wzmocnienie współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami
a sferą naukowo-badawczą,
- powstanie nowych miejsc pracy, zwłaszcza w nowoczesnych
sektorach gospodarki,
- zagospodarowanie terenów poprzemysłowych.
Beneficjenci ostateczni
Beneficjentami ostatecznymi będą spółki zarządzające parkami
przemysłowymi i parkami naukowo-technologicznymi oraz przedsiębiorstwa
działające w tych parkach.
Działanie 1.3 Rewitalizacja obszarów
zdegradowanych
|
Cele
Celem działania jest rewitalizacja obiektów i terenów poprzemysłowych
oraz powojskowych, co znacznie poprawi stan środowiska na tych terenach
i umożliwi ich wykorzystanie gospodarcze i społeczne.
Opis działania
Projekty będą polegały na rewitalizacji obiektów i terenów
poprzemysłowych i powojskowych. W ramach działania realizowane będą kompleksowe
projekty z zakresu przywrócenia środowiska na danym obszarze do właściwego
stanu (określonego obowiązującymi standardami), powiązane z przygotowaniem
terenu do ponownego wykorzystania (np. zakładanie parków, uzbrojenie terenu
pod inwestycje) oraz projekty techniczne, takie jak remonty i modernizacja
infrastruktury podstawowej, jak również przygotowanie dokumentacji dla
tego typu projektów.
W ramach tego działania będzie utworzony fundusz poręczeniowy
dla wspólnot mieszkaniowych w celu modernizacji lub remontów budynków
i obiektów zbiorowych oraz budynków mieszkalnych, a także adaptacji przyległego
terenu, m.in. w celu podniesienia warunków mieszkaniowych oraz rozwoju
małej i średniej przedsiębiorczości.
Spodziewane efekty
Spodziewane efekty działania obejmują m.in.:
- wzrost liczby firm i poziomu inwestycji na terenach
objętych projektami oraz w ich pobliżu,
- poprawa stanu środowiska naturalnego i ograniczenie
zagrożeń,
- zwiększenie dochodów gmin i mieszkańców objętych programem.
Beneficjenci ostateczni
Beneficjentami ostatecznymi będą głównie samorządy gminne,
wojewódzkie oraz powiatowe a także działające w porozumieniu z nimi inne
podmioty, jak również wspólnoty mieszkaniowe.
Działanie 1.4 Rozwój instytucjonalny
1.4.1 Rozwój i modernizacja instrumentów i instytucji rynku
pracy
|
Cele
Funkcjonowanie elastycznego rynku pracy wymaga przede wszystkim
wzmocnienia instytucji obsługi tego rynku oraz wzbogacenie zbioru instrumentów,
jakimi posługują się urzędy pracy oraz inne podmioty (np. organizacje
pozarządowe, biura pośrednictwa pracy, instytucje szkoleniowe) działające
na rzecz osób poszukujących pracy, bezrobotnych oraz kadr przedsiębiorstw.
Opis działania
Działanie dotyczy: rozwoju instytucjonalnej obsługi rynku
pracy; rozwoju sieci usług informacji i poradnictwa zawodowego, rozwoju
systemu szkoleń dla bezrobotnych, osób zagrożonych bezrobociem lub poszukujących
pracy, a także kadr. Realizacja działania obejmować będzie:
- diagnozę warunków funkcjonowania służb zatrudnienia
i określanie niezbędnych działań służących ich poprawie,
- rozwijanie systemu podnoszenia kwalifikacji pracowników
instytucji rynku pracy i działania służące zwiększeniu kwalifikacji
tych osób,
- działania na rzecz kreowania i wdrażania nowych, efektywnych
narzędzi i technik pracy w służbach zatrudnienia uwzględniających nowoczesne
technologie komunikacji i informacji,
- doskonalenie standardów usług w zakresie informacji
i poradnictwa zawodowego oraz usług zatrudnienia,
- działania sprzyjające zwiększeniu możliwości oddziaływania
organizacji pozarządowych na rynek pracy,
- doskonalenie dialogu społecznego i rozwijanie współpracy
z partnerami społecznymi oraz innymi podmiotami niepublicznymi (np.
samorządy zawodowe, izby gospodarcze) w obszarze kształcenia i szkolenia
osób bezrobotnych, zagrożonych bezrobociem i poszukujących pracy,
- rozwój, doskonalenie oraz upowszechnianie metod i narzędzi
informacji i poradnictwa zawodowego (w tym wykorzystujących nowoczesne
technologie),
- doskonalenie kwalifikacji doradców zawodowych,
- rozwój sieci instytucji informacji i poradnictwa zawodowego
(zwiększenie liczby i rodzajów jednostek, wzbogacenie wyposażenia oraz
zróżnicowanie ich form działania);
- promocja problematyki planowania rozwoju zawodowego
dla zwiększenia mobilności i szans na rynku pracy,
- badanie potrzeb szkoleniowych osób bezrobotnych, zagrożonych
bezrobociem i poszukujących pracy,
- rozwijanie modułowych programów szkoleń dla potrzeb
rynku pracy,
- tworzenie rejestru i zbioru danych o instytucjach szkolących,
realizujących programy szkoleniowe finansowane ze środków publicznych,
- podnoszenie kwalifikacji kadr szkolących bezrobotnych,
zagrożonych bezrobociem i poszukujących pracy,
- rozwijanie i promocja trójstronnych umów szkoleniowych
na szkolenie bezrobotnych.
- identyfikacja barier w aktywizowaniu osób bezrobotnych
i wdrożenie mechanizmów ich eliminowania,
- badanie zmian w sferze zatrudnienia i zapotrzebowania
na kwalifikacje na rynku pracy;
- doskonalenie systemu zachęt do inwestowania w szkolenia,
- budowanie strategii rozwoju kadr;
- ocena efektywności i trafności stosowanych instrumentów
rynku pracy;
- identyfikacja programów rynku pracy o najwyższej skuteczności
i ich upowszechnianie.
Spodziewane efekty
Spodziewane efekty działania obejmują m.in.:
- zrekonstruowanie sposobu funkcjonowania publicznych
służb zatrudnienia w taki sposób, aby w strukturze zadań dominowały
zadania związane z realizacją usług aktywnych form przeciwdziałania
bezrobociu,
- wzmocnienie kadrowe służb urzędów pracy odpowiedzialnych
za informację i poradnictwo zawodowe,
- optymalizacja rozwiązań systemowych (organizacyjno-prawnych)
w obszarze kształcenia ustawicznego oraz usprawnienie wprowadzania ich
w życie podniesienie jakości kształcenia ustawicznego.
Beneficjenci ostateczni
Beneficjentami ostatecznymi będą głównie:
- instytucje rynku pracy:
- publiczne instytucje rynku pracy, w tym urzędy pracy,
- organizacje pozarządowe,
- instytucje szkoleniowe,
- instytucje informacji i poradnictwa zawodowego,
- administracja samorządowa wszystkich szczebli,
- partnerzy społeczni (związki zawodowe, organizacje
pracodawców),
- pracodawcy,
- samorządy zawodowe, izby gospodarcze.
Działanie 1.4 Rozwój instytucjonalny
1.4.2 Wzmocnienie instytucji wspierających działalność
przedsiębiorstw
|
Cel
W latach dziewięćdziesiątych dynamicznemu rozwojowi przedsiębiorczości,
zwłaszcza małej i średniej, towarzyszyły równie szybkie zmiany w sektorze
instytucji świadczących usługi dla przedsiębiorców. W okresie tym powstało
wiele instytucji zrzeszających przedsiębiorców (izby gospodarcze, samorządy
gospodarcze itp.) oraz podmioty świadczące usługi o charakterze informacyjnym,
doradczym czy też szkoleniowym dla przedsiębiorstw. Przy stosunkowo dużej
liczbie tego typu podmiotów, ich słabością jest stosunkowo ograniczone
sieciowanie. Sytuacja ta znacząco ogranicza możliwości szybkiego zwiększania
potencjału w zakresie dostarczania przedsiębiorcom kompleksowego pakietu
usług, utrudnia sprawne dostosowywanie się do zmian dokonujących się w
środowisku zewnętrznym oraz efektywne docieranie z ofertą do wszystkich
zainteresowanych.
Celem działania jest poprawa dostępu przedsiębiorców do
wysokiej jakości usług świadczonych przez instytucje wspierania biznesu.
Opis działania
Działanie wdrażane będzie poprzez:
- Realizację projektów poprawiających ofertę instytucji
oraz sieci instytucji świadczących usługi dla przedsiębiorstw,
- Wsparcie dla powstawania regionalnych sieci instytucji
wspierania biznesu,
- Wdrażanie projektów zgłaszanych przez instytucje wspierania
biznesu, świadczące usługi wyspecjalizowane,
- Wspieranie projektów realizowanych we współpracy z
zagranicznymi instytucjami wspierania biznesu,
- Projekty inwestycyjne niezbędne dla właściwego funkcjonowania
instytucji wspierania biznesu świadczących usługi wyspecjalizowane oraz
sieci instytucji wspierania biznesu,
- Realizację projektów związanych z działalnością promocyjną
instytucji wspierających przedsiębiorstwa,
- Studia i ekspertyzy związane z problematyką działania
Spodziewane efekty
Spodziewane efekty realizacji działania:
- zwiększenie dostępności przedsiębiorców do usług świadczonych
przez wyspecjalizowane instytucje,
- poprawa jakości usług świadczonych przez instytucje
otoczenia biznesu, w tym ich dostosowania do bieżących potrzeb klientów
oraz szybko dokonujących się zmian w środowisku funkcjonowania biznesu,
- rozwój nowych usług dla przedsiębiorców,
- wzmocnienie i rozwój istniejących sieci instytucji
otoczenia biznesu, w tym ich internacjonalizacji,
- wzrost liczby przedsiębiorstw korzystających z zewnętrznych
usług poprawiających efektywność funkcjonowania firm na rynku,
- wzrost innowacyjności organizacyjnej i technologicznej
w przedsiębiorstwach.
Beneficjenci ostatecznymi
Beneficjentami ostatecznymi będą instytucje wspierania
biznesu oraz sieci tych instytucji.
Cel
Jego celem jest stworzenie sprawnego systemu przewozów
ładunków różnymi gałęziami transportu, poprzez budowę terminali przeładunkowych
na bazie istniejącej infrastruktury kolejowej oraz ich rozwój do postaci
centrów logistycznych.
Realizacja tego celu pozwoli zwiększyć udział kolei
w przewozach ładunków, a tym samym usprawnić proc przewozu, obniżyć koszty
transportu i wpłynąć korzystnie na środowisko. Zapewni to lepszą integrację
różnych gałęzi transportu poprzez stworzenie łańcuchów transportowych
łączących przewóz, czynności ładunkowe i usługi logistyczne.
Opis działania
Działanie polegać będzie na realizacji projektów
inwestycyjnych związanych z:
- powstawaniem kolejowych terminali przeładunkowych oraz
ich dalszą ewolucją w kierunku centrów logistycznych,
- poprawą jakości lokalnej infrastruktury drogowej, umożliwiającej
rozwój terminali przeładunkowych, centrów logistycznych oraz ich otoczenia.
Spodziewane efekty
Spodziewane efekty realizacji działania to między
innymi:
- zwiększenie udziału transportu kolejowego w przewozach
towarów dzięki wykorzystaniu terminali przeładunkowych i centrów logistycznych,
- poprawa stanu środowiska poprzez zwiększenie udziału
transportu kolejowego kosztem transportu samochodowego,
- tworzenie nowych miejsc pracy (szacuje się, że w multimedialnych
centrach logistycznych i ich otoczeniu funkcjonalnym powstanie 1500
- 3000 nowych miejsc pracy,
- rozwój podmiotów działających w branży logistycznej,
- powstawanie małych i średnich firm w otoczeniu terminali
przeładunkowych i centrów logistycznych,
- zwiększenie konkurencyjności gospodarki.
Beneficjenci ostatecznymi
Beneficjentami ostatecznymi będą podmioty gospodarcze
współtworzące centra logistyczne i terminale przeładunkowe.
|
|
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice
|
|
|