5.2
Priorytet 2: Wzmocnienie zasobów ludzkich
Obecne instrumenty aktywizacji zawodowej w województwie
śląskim są niewystarczające do tego, aby odpowiedzieć na napływ kolejnej
grupy bezrobotnych w związku z restrukturyzacją górnictwa i hutnictwa.
Poziom wykształcenia mieszkańców regionu będzie miał decydujący wpływ
na rozwój gospodarki. Wymaga to rozwoju szkolnictwa ponadgimnazjalnego
i wyższego oraz usprawnienia funkcjonowania regionalnego systemu kształcenia
ustawicznego i doskonalenia zawodowego.
Priorytet nastawiony na rozbudowę szkolnictwa wyższego
w regionie odpowiada zamierzeniom rozwojowym uczelni wyższych, a także
uwzględnia szybki rozwój niepublicznych szkół wyższych. Działania strategiczne
będą koncentrować się na wsparciu istniejących szkół wyższych - publicznych
i prywatnych, które zamierzają poszerzyć bazę, formy i specjalności kształcenia
oraz liczbę kształconych studentów.
Rozwój zdolności adaptacyjnych mieszkańców do zmian społecznych
i gospodarczych wymaga wdrożenia systemu kształcenia ustawicznego umożliwiającego
podnoszenie posiadanych kwalifikacji oraz reorientację zawodową mieszkańców.
Działania te przyczynią się do ograniczenia negatywnych skutków procesów
restrukturyzacji gospodarki województwa. Regionalny system kształcenia
ustawicznego oraz orientacji zawodowej może być tworzony na bazie już
istniejących jednostek edukacyjnych publicznych i prywatnych oraz jednostek
monitorujących zmiany na regionalnym rynku pracy.
Dostosowanie systemu edukacji i szkoleń do wymagań społeczeństwa
opartego na wiedzy pociąga za sobą znaczący wzrost inwestycji w rozwój
zasobów ludzkich per capita, a w szczególności zwiększenie nakładów na
wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych w procesie
uczenia.
Działania realizowane w ramach priorytetu nakierowane będą
zarówno na osoby bezrobotne (w tym długotrwale), osoby dopiero wchodzące
na rynek pracy, osoby bezpośrednio zagrożone utratą pracy, jak i na instytucje
wdrażające aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu poprzez wyposażenie
ich w odpowiednie instrumentarium i zapewnienie warunków do wdrożenia
nowych metod i technik pracy.
Jednym z potencjalnych czynników rozwojowych regionu jest
powstanie nowych przedsiębiorstw, które stworzą nowe miejsca pracy. Dlatego
promocja edukacji w zakresie przedsiębiorczości i samozatrudnienia, elastyczne
formy stosunków pracy, podnoszenie kwalifikacji zawodowych kadr zarządzających
i pracowników przedsiębiorstw, wprowadzanie innowacji i zwiększony dostęp
do nowych technologii to najważniejsze zadania na najbliższe lata.
Podejmowane wsparcie w ramach priorytetu 2 ma za zadanie
między innymi:
- uelastycznienie i zwiększenie mobilności zawodowej
zasobów ludzkich,
- promowanie nowych form działalności gospodarczej sprzyjających
powstaniu nowych możliwości zatrudnienia dla pracujących w branżach
restrukturyzowanych, a także związanych z sektorem rolnictwa i przemysłem
tradycyjnym,
- poprawa możliwości inwestycyjnych lokalnych firm oraz
umiejętności zawodowych kadry zarządzającej i pracowników,
- wspomaganie procesu tworzenia regionalnych systemów
innowacyjnych opartych na współpracy instytucji akademickich i naukowo-badawczych
z lokalnymi firmami,
- podniesienie jakości i dostępności miejsc pracy w regionie,
- wspomaganie lokalizacji nowych inwestycji zewnętrznych.
Założenia priorytetu 2 są zgodne ze Strategią Rozwoju Województwa
Śląskiego na lata 2000-2015, z priorytetem:
"Wzrost wykształcenia mieszkańców oraz rozwój ich
zdolności adaptacyjnych do zmian społecznych i gospodarczych (A)"
Priorytet ten realizują następujące cele strategiczne:
- Przeprofilowanie i rozbudowa systemu szkolnictwa średniego
i wyższego (C1)
- Rozszerzenie skali i zasięgu przekwalifikowań zawodowych
i rozszerzenie dokształcania zawodowego (C2)
Działanie 2.1 Dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku
pracy
oraz wzmocnienie systemu edukacji ustawicznej osób dorosłych.
|
Cel
Celem działania jest doskonalenie systemu elastycznego
reagowania szkół, uczelni i placówek kształcenia zawodowego na potrzeby
zmieniającego się rynku pracy oraz zwiększenie efektywności kształcenia
ustawicznego w celu przygotowania osób dorosłych do wymagań rynku pracy.
Opis działania
Działanie obejmować będzie wyrównywanie szans edukacyjnych
uczniów w celu lepszego dostępu do rynku pracy, edukację na rzecz społeczeństwa
informacyjnego, rozwój poradnictwa i doradztwa zawodowego, podnoszenie
jakości kształcenia, rozwój systemu kształcenia i doskonalenia zawodowego
nauczycieli i nauczycieli akademickich oraz ułatwienia dostępu osobom
dorosłym do zróżnicowanej oferty edukacyjnej. Projekty obejmować będą:
- wyrównywanie poziomu wiedzy oraz wspieranie motywacji
edukacyjnej uczniów pochodzących z terenów wiejskich i środowisk zaniedbanych,
- wspieranie e-Edukacji - wyposażenie szkół i placówek
oświatowych w sprzęt komputerowy i oprogramowanie do wykorzystania w
procesie kształcenia,
- rozwój systemu doradztwa zawodowego w szkołach i placówkach
oświatowych,
- upowszechnianie i modernizacja systemu informacyjnego
w zakresie poradnictwa zawodowego i orientacji zawodowej,
- dostosowywanie podstaw programowych i programów nauczania
do wymagań rynku pracy i nowych technologii,
- modernizację bazy dydaktycznej szkół i placówek umożliwiającą
uzyskiwanie kwalifikacji dostosowanych do wymagań rynku pracy,
- wspieranie systemu egzaminów zewnętrznych,
- dostosowanie oferty edukacyjnej szkół wyższych w zakresie
kształcenia nauczycieli do aktualnych potrzeb,
- doskonalenie czynnych zawodowo nauczycieli,
- podnoszenie kwalifikacji nauczycieli akademickich,
- akredytację instytucji prowadzących kształcenie ustawiczne
w formach pozaszkolnych:
- tworzenie ram instytucjonalnych akredytacji,
- przygotowanie kadry w zakresie postępowania akredytacyjnego,
- monitorowanie działalności instytucji akredytowanych,
- kształcenie na odległość:
- przygotowanie programów i pakietów edukacyjnych (materiałów dla
uczniów i nauczycieli) do kształcenia na odległość,
- przygotowanie kadry dydaktycznej do kształcenia na odległość,
- badanie efektywności kształcenia na odległość.
Spodziewane efekty
Spodziewane efekty realizacji działania obejmują m.in.:
- podniesienie poziomu wykształcenia społeczeństwa;
- zróżnicowanie ofert edukacyjnych ukierunkowanych na
podnoszenie wiedzy i kwalifikacji młodzieży i dorosłych,
- zindywidualizowanie ścieżek edukacyjnych ze względu
na różny poziom wykształcenia i doświadczenia zawodowego uczestników,
ze szczególnym uwzględnieniem wprowadzenia kształcenia na odległość
i kształcenia modułowego;
- zwiększenie udziału osób dorosłych w kształceniu ustawicznym;
- podniesienie jakości pracy placówek prowadzących kształcenie
i dokształcanie oraz ich doskonalenie między innymi poprzez modernizację
wyposażenia;
- poprawę konkurencyjności przedsiębiorstw;
- wzmocnienie współpracy między przedsiębiorstwami a
sektorem naukowo-badawczym;
- upowszechnienie nowych form organizacji pracy;
- upowszechnienie informacji w zakresie tworzenia nowych
przedsiębiorstw.
Beneficjenci ostateczni
Beneficjentami ostatecznymi będą głównie:
- studenci kierunków nauczycielskich szkół wyższych,
- nauczyciele gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych,
- nauczyciele akademiccy,
- szkoły ponadgimnazjalne,
- szkoły wyższe,
- poradnie psychologiczno-pedagogiczne,
- biblioteki pedagogiczne,
- centra kształcenia ustawicznego,
- centra kształcenia praktycznego,
- Centralna i okręgowe komisje egzaminacyjne,
- kuratoria oświaty,
- organy prowadzące szkoły i placówki,
- szkoły i placówki prowadzące kształcenie dla dorosłych,
- pracownicy kuratoriów oświaty,
- placówki niepubliczne prowadzące kształcenie ustawiczne.
Działanie 2.2 Reorientacja zawodowa
|
Cel
Ogólnym celem działania jest wsparcie procesu przemian
gospodarczych i ograniczenie społecznie negatywnych skutków tego procesu
w poszczególnych regionach. Cele szczegółowe obejmują między innymi:
- zmianę kwalifikacji zawodowych mieszkańców na obszarach
objętych restrukturyzacją branż i sektorów, w tym na obszarach wiejskich,
- wyposażenie w umiejętności umożliwiające ponowne zatrudnienie
i wykonywanie nowych zawodów osób zagrożonych i zmuszonych do zmiany
profilu zatrudnienia w wyniku procesów restrukturyzacyjnych i adaptacyjnych,
- zapewnienie powszechnej dostępności do usług doradztwa
zawodowego dla zmuszonych do reorientacji zawodowej we wszystkich regionach.
Podstawowym warunkiem zwiększania konkurencyjności gospodarki
w fazie restrukturyzacji jest identyfikacja oraz wspomaganie grup osób
zagrożonych i tracących zatrudnienie w wyniku procesów rozwojowych i restrukturyzacyjnych.
W związku z zakładanymi zmianami struktury gospodarki w województwie śląskim
oraz struktury zatrudnienia, do takich grup zalicza się w szczególności:
- pracowników przemysłów tradycyjnych, takich jak górnictwo
(zwłaszcza węgla kamiennego), hutnictwo żelaza, metali kolorowych, lekki,
a także innych branż nie mogących sprostać warunkom konkurencji na jednolitym
rynku europejskim.
- pracowników gospodarstw rolnych oraz członków ich rodzin.
Opis działania
Realizowane projekty skupiać się będą głównie na osobach
zagrożonych utratą zatrudnienia. Projekty powinny sprzyjać przemieszczaniu
się zasobów pracy w szczególności do sektora usług. Jednocześnie skoncentrowanie
działań w obszarach problemowych pozwoli na przeciwdziałanie zjawisku
wykluczenia grup, które w wyniku trudnej sytuacji życiowej spowodowanej
brakiem zatrudnienia znalazły się na marginesie życia społecznego.
Projekty będą wdrażane m.in. przez wyspecjalizowane instytucje
i zostaną skierowane na:
- szkolenia i kursy w zakresie zmian kwalifikacji zawodowych,
- staże związane z programem przekwalifikowania,
- subsydiowanie miejsc pracy,
- usługi doradcze w zakresie wyboru nowego zawodu i osiągnięcia
nowych kwalifikacji i umiejętności.
Jednocześnie wspomagana będzie budowa systemu identyfikacji
i informacji o osobach, które należy poddać reorientacji zawodowej.
Spodziewane efekty
Spodziewane efekty realizacji działania to między innymi:
- zwiększenie zatrudnienia poza tradycyjnymi sektorami
(rolnictwo, przemysł wydobywczy),
- zwiększenie mobilności zawodowej mieszkańców regionu,
- zwiększenie dostępności usług w zakresie doradztwa
zawodowego, w szczególności dla mieszkańców obszarów wiejskich,
- rozwój regionalnych systemów identyfikacji osób
i pomocy w przekwalifikowaniu.
Beneficjenci ostateczni
Beneficjentami ostatecznymi, będą głównie:
- pracownicy przemysłów tradycyjnych, takich jak górnictwo
węgla kamiennego, hutnictwo żelaza, metali kolorowych, przemysł lekki,
a także innych branż nie mogących sprostać warunkom konkurencji na jednolitym
rynku europejskim,
- rolnicy i ich rodziny, których gospodarstwa nie będą
mogły sprostać warunkom panującym na jednolitym rynku europejskim, i
nie mogą liczyć na pomoc w ramach Wspólnej Polityki Rolnej,
- zatrudnieni w zakładach przetwórstwa rolno-spożywczego
zagrożonych likwidacją zakładu pracy w wyniku wejścia Polski do UE,
- najemni pracownicy gospodarstw rolnych oraz ich rodziny.
Działanie 2.3 Przeciwdziałanie i zwalczanie
długotrwałego bezrobocia
|
Cel
Celem działania jest ograniczenie zjawiska długotrwałego
bezrobocia i jego przyczyn.
Opis działania
Działanie dotyczy różnorodnych form wsparcia dla bezrobotnych
i osób bezpośrednio zagrożonych utratą pracy i realizowane będzie poprzez:
- wspieranie osób bezrobotnych poprzez zindywidualizowane
programy wsparcia, obejmujące kreowanie motywacji do poszukiwania pracy
i wyposażające uczestników w kwalifikacje ułatwiające uzyskanie zatrudnienia,
w tym korzystanie z najnowszych osiągnięć technologicznych;
- promocję i wsparcie samozatrudnienia oraz prowadzenia
działalności gospodarczej;
- wdrażanie programów specjalnych i innowacyjnych;
- organizowanie działań doradczych i aktywizujących bezrobotnych;
- promowanie inicjatyw samoorganizacji i samopomocy bezrobotnych
oraz wsparcie techniczne tych inicjatyw;
- wspieranie otoczenia społecznego osób bezrobotnych
(wspieranie członków rodzin i innych osób zależnych);
- wsparcie osób bezpośrednio zagrożonych utratą pracy.
Spodziewane efekty
Spodziewane efekty realizacji działania obejmują m.in.:
- objęcie w 2006 r. różnymi formami działań aktywizacyjnych
większej liczby osób długotrwale bezrobotnych;
- poprawę sytuacji młodzieży zagrożonej wykluczeniem
społecznym i grup szczególnego ryzyka;
- zmniejszenie liczby osób korzystających długotrwale
ze świadczeń pomocy społecznej;
- uzyskanie większej skuteczności działań poprzez aktywizację
podmiotów pracujących na rzecz integracji społecznej i zawodowej grup
szczególnego ryzyka.
Beneficjenci ostateczni
Beneficjentami ostatecznymi będą głównie:
- osoby bezrobotne pozostające bez pracy do 24 miesięcy,
- osoby bezpośrednio zagrożone utratą pracy,
- członkowie rodzin osób bezrobotnych i inne osoby zależne.
Działanie 2.4 Integracja zawodowa i społeczna
grup szczególnego ryzyka
|
Cel
Celem działania jest ograniczenie zjawiska marginalizacji
społecznej i przygotowanie osób narażonych na wykluczenie społeczne, w
tym osób niepełnosprawnych, do wejścia na rynek pracy, utrzymania zatrudnienia
lub powrotu do czynnego życia zawodowego, a także udzielenie wielostronnego
wsparcia kobietom w zakresie rynku pracy, prowadzące do wzrostu poziomu
zatrudnienia kobiet oraz podwyższenia ich statusu ekonomicznego i społecznego.
Opis działania
Działanie dotyczy:
- wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym
w zakresie integracji zawodowej i społecznej,
- rozwoju systemu przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu,
uwrażliwienia środowisk lokalnych i pracodawców na konieczność podjęcia
wspólnych działań na rzecz przeciwdziałania marginalizacji i jej skutkom,
- wsparcia osób niepełnosprawnych na rynku pracy; poprawy
skuteczności systemu wspierania osób niepełnosprawnych, oddziaływania
na pracodawców w zakresie zatrudnienia osób niepełnosprawnych,
- wsparcia kobiet na rynku pracy i dążenia do wzrostu
stopy ich zatrudnienia, rozwoju systemu wspierania kobiet w sferze gospodarczej
i edukacyjnej, zwiększającego ich szanse na rynku pracy, tworzenia warunków
sprzyjających godzeniu ról zawodowych i społecznych.
Działaniem zostaną objęte osoby zagrożone wykluczeniem
społecznym, które nie są w stanie samodzielnie przezwyciężyć trudnych
sytuacji życiowych, znaleźć zatrudnienie i usamodzielnić się. Będzie się
ono koncentrować na dwóch szczególnych grupach odbiorców: młodzieży trudnej
oraz osobach kwalifikujących się do korzystania z pomocy społecznej.
Wsparcie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w
zakresie integracji zawodowej i społecznej realizowane będzie poprzez:
- wspieranie dążenia do samodzielności, czyli wykształcenie
takich postaw i umiejętności, które pozwolą na podejmowanie decyzji
i działań umożliwiających rozwiązanie własnych problemów życiowych;
- wspieranie osób z trudnościami w nauce w celu zapobiegania
porzucaniu szkoły oraz ułatwianie powrotu do systemu kształcenia w formach
szkolnych i pozaszkolnych;
- zwiększanie szans na uzyskanie i utrzymanie zatrudnienia,
obejmujące diagnozowanie potencjału i możliwości rozwoju zawodowego
oraz wspieranie zdobywania i doskonalenia kwalifikacji zawodowych;
- wsparcie zatrudnienia socjalnego,
- umożliwienie szerszego dostępu do szkoleń, różnych
form terapii i zatrudnienia poprzez działania towarzyszące;
- zapobieganie patologiom społecznym, takich jak alkoholizm,
narkomania i przestępczość wśród ludzi młodych;
- promocję wolontariatu, organizowanie grup wsparcia
i samopomocy.
Rozwój systemu przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu:
- wsparcie przy tworzeniu i organizacji centrów
integracji społecznej;
- zwiększenie skuteczności działania instytucji
poprzez wsparcie kadry pracującej z grupami szczególnego ryzyka,
- wypracowanie i wdrożenie metod badań nad efektywnością
podejmowanych działań na rzecz grup szczególnego ryzyka;
- rozwój systemu informacji umożliwiającego kadrze
i osobom z grup docelowych uzyskanie informacji na temat realizowanych
programów i działań oraz możliwości uczestnictwa w nich.
Uwrażliwienie środowisk lokalnych i pracodawców na konieczność
podjęcia wspólnych działań na rzecz przeciwdziałania marginalizacji i
jej skutkom:
- aktywizacja społeczności lokalnych w kierunku zapobiegania
i zwalczania procesów marginalizacji, na które narażone są grupy szczególnego
ryzyka,
- promocja, przygotowanie i wsparcie pracodawców do zatrudnienia
osób z grup zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Wsparcie osób niepełnosprawnych na rynku pracy:
- promowanie zatrudnienia osób niepełnosprawnych, w szczególności:
absolwentów, osób długotrwale pozostających bez pracy oraz wkraczających
na rynek pracy po raz pierwszy, włączając wsparcie dla zakładania własnej
działalności gospodarczej i samozatrudnienia;
- wspieranie elastycznych i alternatywnych form zatrudnienia
osób niepełnosprawnych (telepraca, praca na żądanie, praca na telefon).
Poprawa skuteczności systemu wspierania osób niepełnosprawnych:
- kształtowanie umiejętności instytucji rynku pracy w
zakresie udzielania aktywnej pomocy osobom niepełnosprawnym, aktywnego
tym umiejętności aktywnego nawiązywania kontaktów z pracodawcami i poszukiwania
miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych;
- wspieranie procesu rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych,
w tym osób o znaczących ograniczeniach funkcjonalnych, poprzez doskonalenie
doradztwa i poradnictwa zawodowego oraz rozszerzenie zakresu usług (w
tym prowadzenia opieki w pierwszych tygodniach zatrudnienia osoby niepełnosprawnej);
- tworzenie i aktualizacja centralnej i regionalnych
baz danych dotyczących niepełnosprawności (m.in. osób niepełnosprawnych,
służb, instytucji i organizacji działających na rzecz tych osób, infrastruktury
i jej przystosowania), w tym badania służące ocenie stopnia zaspokojenia
potrzeb związanych z niepełnosprawnością, a także podnoszenie kwalifikacji
podmiotów realizujących powyższe zadania.
Oddziaływanie na pracodawców w zakresie zatrudnienia
osób niepełnosprawnych:
- upowszechnianie zatrudniania osób niepełnosprawnych
na otwartym rynku pracy m.in. poprzez wspieranie pracodawców podejmujących
szkolenia personelu w zakresie pracy i współpracy z osobami niepełnosprawnymi.
Wsparcie kobiet na rynku pracy:
- wspieranie dostępu kobiet do zdobywania wiedzy, efektywnych
szkoleń zawodowych, usług doradczych i pośrednictwa pracy, także poza
tradycyjnymi dla kobiet obszarami zatrudnienia;
- promowanie ustawicznego inwestowania w siebie i elastycznego
podejścia do zawodu;
- wspieranie kobiet pracujących na własny rachunek oraz
prowadzących małe i średnie przedsiębiorstwa;
- wspieranie szans kobiet w zakresie uzyskiwania dochodu,
ze szczególnym uwzględnieniem kobiet z obszarów wiejskich;
- promowanie nowoczesnych standardów i form zatrudnienia
ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania nowoczesnych technologii;
- promowanie wdrażania programów innowacyjnych;
- promowanie inicjatyw samoorganizacji i inicjatyw lokalnych
na rzecz kobiet;
- umożliwienie szerszego dostępu do programów wsparcia
i zatrudnienia poprzez działania towarzyszące np. organizowanie opieki
nad osobami zależnymi.
Rozwój sytemu wspierania kobiet:
- badania i analizy sytuacji kobiet na rynku pracy;
- przełamywanie stereotypów w sferze podziału zawodów
na tradycyjnie męskie i kobiece;
- wsparcie podmiotów działających na rzecz kobiet;
- wspieranie rozwoju systemu informacji na temat programów
i działań na rzecz kobiet oraz zasad uczestnictwa.
Godzenie ról zawodowych i społecznych:
- promowanie elastycznych form zatrudnienia, pozwalających
kobietom i mężczyznom na godzenie ról zawodowych i rodzicielskich;
- promowanie współodpowiedzialności kobiet i mężczyzn
oraz partnerskiego modelu w realizacji obowiązków rodzicielskich i domowych;
- tworzenie warunków większej dostępności do usług opiekuńczo-wychowawczych
nad małymi dziećmi, warunkujące godzenie ról zawodowych i społecznych.
Spodziewane efekty
Spodziewane efekty realizacji działania obejmują m.in.:
- objęcie w latach 2004-2006 absolwentów rejestrujących
się w urzędach pracy formami indywidualnego wsparcia;
- objęcie działaniami aktywizacyjnymi, podejmowanymi
przez publiczne służby, większej populacji osób bezrobotnych;
- objęcie w 2006 r. różnymi formami działań aktywizacyjnych
większej liczby osób długotrwale bezrobotnych;
- poprawę sytuacji młodzieży zagrożonej wykluczeniem
społecznym i grup szczególnego ryzyka;
- zmniejszenie liczby osób korzystających długotrwale
ze świadczeń pomocy społecznej;
- uzyskanie większej skuteczności działań poprzez aktywizację
podmiotów pracujących na rzecz integracji społecznej i zawodowej grup
szczególnego ryzyka
Beneficjenci ostateczni
Beneficjentami ostatecznymi będą głównie:
- instytucje rynku pracy,
- partnerzy społeczni,
- organizacje pozarządowe,
- instytucje zajmujące się osobami niepełnosprawnymi,
- pracownicy instytucji pomocy społecznej i innych działających
na rzecz pomocy społecznej,
- instytucje, w tym organizacje pozarządowe, i kadra
nauczycieli, wychowawców oraz instruktorów pracujących z młodzieżą trudną,
- administracja samorządowa,
- wolontariusze,
- pracodawcy,
- osoby niepełnosprawne, w szczególności:
- wkraczające po raz pierwszy na rynek pracy,
- długotrwale bezrobotne,
- podejmujące samodzielną działalność gospodarczą,
- mające największe trudności z wejściem na rynek pracy,
- kobiety mające problemy ze znalezieniem pracy, o niskich
i zdezaktualizowanych kwalifikacjach,
- kobiety powracające na rynek pracy po długiej nieobecności,
- kobiety z obszarów wiejskich,
- kobiety posiadające kwalifikacje w zawodach nietradycyjnych,
- kobiety prowadzące własną działalność gospodarczą lub
chcące ją rozpocząć,
- osoby zagrożone wykluczeniem społecznym, ze szczególnym
uwzględnieniem osób korzystających długotrwale ze świadczeń pomocy społecznej:
- osoby długotrwale bezrobotne,
- alkoholicy i narkomani poddający się procesowi leczenia,
- bezdomni,
- byli więźniowie,
- uchodźcy z problemami z integracją,
- młodzież wychowująca się w placówkach opiekuńczo-wychowawczych
i rodzinach zastępczych.
- osoby w wieku 15-24 lat, które:
- nie uczą się, nie pracują i nie są zarejestrowane jako bezrobotne;
- uczą się w szkołach ponadpodstawowych albo w formach pozaszkolnych,
ale sprawiają trudności wychowawcze i mają poważne kłopoty w nauce;
- pochodzą ze środowisk ubogich i zagrożonych patologią społeczną
(w tym z rodzin niezaradnych, wchodzących w kolizję z prawem).
Działanie 2.5 Perspektywy dla młodzieży
|
Cel
Celem działania jest udzielenie takiego wsparcia młodzieży,
w tym absolwentów wszystkich typów szkół, aby nie stawali się i nie pozostawali
bezrobotnymi.
Opis działania
Działanie dotyczy różnorodnych form wsparcia dla młodzieży,
w tym absolwentów wszystkich szkół i będzie realizowane poprzez:
- promowanie i wspieranie zatrudnienia w sektorze małych
i średnich przedsiębiorstw;
- promowanie i wspieranie zatrudnienia w trzecim sektorze
między innymi poprzez kierowanie młodzieży do prac społecznie użytecznych;
- realizację programów specjalnych i innowacyjnych dla
młodzieży;
- promowanie i wspieranie samozatrudnienia młodzieży
(w tym wsparcie finansowe na podejmowanie własnej działalności gospodarczej);
- wspieranie kształcenia dostosowanego do potrzeb rynku
pracy;
- promocję i wspieranie wolontariatu;
- upowszechnianie informacji o rynku pracy.
Spodziewane efekty
Spodziewane efekty realizacji działania obejmują m.in.:
- podniesienie poziomu wykształcenia społeczeństwa;
- objęcie w latach 2004-2006 absolwentów rejestrujących
się w urzędach pracy formami indywidualnego wsparcia.
- inicjowanie i wzmocnienie współpracy między światem
nauki i edukacji a gospodarką (staże pracowników w instytucjach naukowo-badawczych,
studia podyplomowe, staże w przedsiębiorstwach, subsydiowane zatrudnienie
dla studentów i absolwentów).
Beneficjenci ostateczni
Beneficjentami ostatecznymi będą głównie:
- bezrobotna młodzież do 24 roku życia,
- absolwenci wszystkich typów szkół,
- osoby młode do 24 roku życia chcące rozpocząć działalność
gospodarczą.
Działanie 2.6 Rozwój kadr nowoczesnej
gospodarki i przedsiębiorczości.
|
Cel
Celem działania jest podniesienie konkurencyjności i rozwój
potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz promocja przedsiębiorczości.
Opis działania
Działanie dotyczy wsparcia kadr zarządzających i pracowników
istniejących przedsiębiorstw, wzmocnienia współpracy pomiędzy światem
nauki a gospodarką, promocji nowych form organizacji pracy oraz promocji
przedsiębiorczości poprzez:
- doskonalenie umiejętności i kwalifikacji kadr zarządzających
oraz pracowników przedsiębiorstw, zwłaszcza innowacyjnych;
- inicjowanie i wzmocnienie współpracy między światem
nauki i edukacji a gospodarką (staże pracowników w instytucjach naukowo-badawczych,
studia podyplomowe, staże w przedsiębiorstwach, subsydiowane zatrudnienie
dla studentów i absolwentów);
- ułatwienie wprowadzania nowych form zatrudnienia i
nowych form organizacyjnych (w tym pracy czasowej, rotacji pracy, telepracy),
dostosowanie organizacji i form zatrudnienia w kontekście zmian technologicznych
z uwzględnieniem poprawy warunków pracy oraz kształtowanie postaw przedsiębiorczych;
- promocję przedsiębiorczości i zatrudnienia - wspieranie
osób chcących rozpocząć działalność gospodarczą poprzez zapewnienie
dostępu do informacji oraz podstawowych usług doradczych.
Spodziewane efekty
Spodziewane efekty realizacji działania obejmują m.in.:
- podniesienie poziomu wykształcenia społeczeństwa;
- zróżnicowanie ofert edukacyjnych ukierunkowanych na
podnoszenie wiedzy i kwalifikacji młodzieży i dorosłych;
- zindywidualizowanie ścieżek edukacyjnych ze względu
na różny poziom wykształcenia i doświadczenia zawodowego uczestników,
ze szczególnym uwzględnieniem wprowadzenia kształcenia na odległość
i kształcenia modułowego;
- zwiększenie udziału osób dorosłych w kształceniu ustawicznym;
- podniesienie jakości pracy placówek prowadzących kształcenie
i dokształcanie oraz ich doskonalenie;
- poprawę konkurencyjności przedsiębiorstw;
- wzmocnienie współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami
a sektorem naukowo-badawczym;
- upowszechnienie nowych form organizacji pracy,
- upowszechnienie informacji w zakresie tworzenia nowych
przedsiębiorstw.
Beneficjenci ostateczni
Beneficjentami ostatecznymi będą głównie:
- przedsiębiorcy, pracodawcy, pracownicy,
- organizacje pracodawców i pracowników,
- ośrodki wspierania przedsiębiorczości,
- osoby chcące rozpocząć działalność gospodarczą.
Działanie 2.7 Aktywizacja i reorientacja zawodowa
oraz działania osłonowe
dla osób tracących pracę w wyniku restrukturyzacji sektora górniczego.
|
Cel
Celem działania jest ożywienie aktywności
zawodowej pracowników odchodzących z sektora górnictwa węgla kamiennego
pozwalającej na ich przystosowanie się do nowych warunków gospodarczych
oraz wsparcie przedsiębiorców w tworzeniu nowych miejsc pracy.
Opis działania
Działanie ma ułatwić podjęcie zatrudnienia
w sektorach niezwiązanych z górnictwem oraz zwiększyć mobilność osób na
rynku pracy.
Zakres działania obejmować będzie:
- aktywizację zawodową poprzez usługi w zakresie:
- pośrednictwa pracy,
- doradztwa zawodowego,
- szkoleń,
- stypendium na przekwalifikowanie:
- szkolenie przekwalifikowujące,
- świadczenie na przekwalifikowanie,
- pożyczki na tworzenie nowych miejsc pracy,
- refundacja części kosztów poniesionych przez pracodawcę
w okresie szkolenia pracownika - praktycznej nauki zawodu - przez okres
12 miesięcy.
Spodziewane efekty
W wyniku realizacji działania przewidywane
są następujące efekty:
- ograniczenie negatywnych skutków zwolnień,
- zapobieżenie bezrobociu osób tracących pracę w górnictwie
i w jednostkach współpracujących z górnictwem w związku z restrukturyzacją
tej branży,
- podniesienie poziomu usług,
- aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych,
- poprawa jakości zasobów ludzkich w regionie,
- pobudzenie przedsiębiorczości.
Beneficjenci ostateczni
Beneficjentami ostatecznymi działania
będą głównie:
- pracownicy tracący pracę w górnictwie węgla kamiennego,
- przedsiębiorcy oferujący i tworzący nowe miejsca
pracy.
|
|
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice
|
|
|