VII.
SYSTEM WDRAŻANIA I MONITOROWANIA
7.1 Wdrażanie Programu
Uwagi ogólne
System wdrażania programu zawiera uregulowania dotyczące
dostarczania pomocy w ramach Programu wyłącznie na poziomie regionalnym.
Będzie on modyfikowany i dopasowywany zgodnie z systemami wdrażania poszczególnych
źródeł finansowania Programu, przyjmując wyższość ich systemu wdrażania
nad uregulowaniami regionalnymi zawartymi w programie.
Poszczególne projekty będą wdrażane w oparciu o zasady
wydatkowania środków wg źródeł ich pochodzenia. W niektórych sytuacjach
może to oznaczać, że podmiot korzystający z różnych źródeł finansowania
będzie musiał sprostać wielu wymaganiom formalnym. Dotyczy to w szczególności
odmiennych zasad wykorzystania środków pochodzących ze źródeł krajowych
oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.
Procesy związane z restrukturyzacją regionu są procesami
długofalowymi i będą również obejmować następny okres programowania.
Zarządzanie
Instytucja Zarządzająca Programem
Funkcję Instytucji Zarządzającej i koordynującej realizację
Programu będzie pełnił Samorząd Województwa Śląskiego. Zakres zadań Instytucji
Zarządzającej programem operacyjnym obejmuje między innymi:
- ustalenie szczegółowych zasad i kryteriów wyboru projektów
i przekazanie ich do akceptacji przez Komitet Sterujący ds. programu
łagodzenia w regionie śląskim skutków restrukturyzacji zatrudnienia
w górnictwie węgla kamiennego (KS),
- zbieranie danych statystycznych i finansowych na temat
postępów wdrażania oraz przebiegu realizacji projektów w ramach Programu
i przekazywanie ich Komitetowi Monitorującemu,
- prowadzenie sekretariatu KS,
- zapewnienie zgodności realizacji Programu z poszczególnymi
dokumentami programowymi wyższego rzędu oraz przestrzegania zasad zawierania
kontraktów publicznych,
- zapewnienie przygotowania i wdrożenia planu działań
w zakresie informacji i promocji Programu,
- przygotowanie rocznych raportów nt. wdrażania Programu,
przekazywanych do zatwierdzenia przez Komitet Monitorujący, zbieranie
informacji do rocznego raportu o nieprawidłowościach,
- dokonanie oceny ex-post po zakończeniu Programu,
- przechowywanie wszelkiej dokumentacji związanej z realizacją
projektów, co najmniej przez 3 lata od daty ostatniej płatności przekazanej
w ramach Programu.
Komitet Sterujący ds. programu łagodzenia w regionie śląskim
skutków restrukturyzacji zatrudnienia w górnictwie węgla kamiennego (KS).
KS jest powoływany przez Marszałka Województwa w uzgodnieniu
z Wojewodą. Marszałek Województwa przewodniczy Komitetowi Sterującemu
i zapewnia obsługę jego prac. Funkcję zastępcy pełni Wojewoda. Posiedzenia
Komitetu odbywają się nie rzadziej niż raz na 2 miesiące, w zależności
od intensywności napływu projektów. W skład KS wchodzą:
- przedstawiciele samorządu województwa,
- przedstawiciele Urzędu Wojewódzkiego,
- przedstawiciele ministrów właściwych ze względu na
charakter działań Programu,
- przedstawiciele samorządów powiatowych i gminnych,
- przedstawiciele partnerów społeczno-gospodarczych z
terenu województwa.
Do zadań Komitetu Sterującego należy między innymi:
- opiniowanie i rekomendowanie Zarządowi Województwa
Śląskiego propozycji w zakresie monitoringu, promocji i innych zadań
związanych z realizacją Programu,
- opiniowanie i rekomendowanie Zarządowi Województwa
propozycji zmian alokacji pomiędzy poszczególnymi działaniami i instrumentami
realizacji Programu,
- opiniowanie i rekomendowanie zarządowi województwa
listy projektów kwalifikujących się do wsparcia w ramach programu.
Dla właściwej oceny złożonych wniosków może tworzyć grupy
robocze, korzystać z opinii niezależnych ekspertów lub usług innych instytucji.
Instytucje wdrażające Program
Marszałek Województwa Śląskiego ma prawo wyznaczyć Instytucje
Wdrażające dla określonych działań w ramach Programu. Instytucje wdrażające
są odpowiedzialne za:
- przyjmowanie wniosków aplikacyjnych od ostatecznych
beneficjentów pomocy,
- kontrolę formalną składanych wniosków, ich zgodności
z procedurami, z zapisami Programu i umowy finansowej,
- przygotowywanie propozycji opinii dotyczących złożonych
wniosków dla Komitetu Sterującego programem operacyjnym,
- monitorowanie wdrażania poszczególnych projektów, w
tym przygotowywanie raportów okresowych oraz rocznego raportu z realizacji
projektu zawierającego ocenę oddziaływania projektu, a także przedłożenie
tych dokumentów instytucji zarządzającej programem operacyjnym,
- wykrywanie nieprawidłowości i zgłaszanie ich do Instytucji
Zarządzającej Programem
- weryfikacja wykorzystania środków, w tym wizytacje
na miejscu,
- zapewnienie informowania o współfinansowaniu przez
UE realizowanych projektów,
- przechowywanie dokumentacji związanej z realizacją
projektu, co najmniej przez 3 lata od daty ostatniej płatności przekazanej
w ramach programu.
Beneficjent ostateczny
Do zadań beneficjentów ostatecznych nie będących Instytucjami
Wdrażającymi należy:
- przedkładanie wniosków na realizację projektów, zgodnie
z zapisami umowy finansowej, przedkładanie wniosków o płatność do instytucji
zarządzającej (pośredniczącej) Programem operacyjnym, realizacja projektów
przy zachowaniu zasad i zaleceń z umów o udzielenie pomocy z określonych
źródeł finansowania,
- zlecanie wykonawcy (w trybie ustawy o zamówieniach
publicznych w zakresie jej obowiązywania) realizacji projektu inwestycyjnego
lub wykonania usługi,
- monitorowanie wdrażania projektu, w tym przygotowywanie
raportów z realizacji programu dla instytucji zarządzającej programem
operacyjnym,
- przechowywanie dokumentacji związanej z realizacją
projektu, co najmniej przez 3 lata od daty ostatniej płatności przekazanej
w ramach programu.
7.2 System monitorowania
Komitet Monitorujący Program
Komitet Monitorujący powołuje Wojewoda w uzgodnieniu
z Marszałkiem Województwa. Wojewoda przewodniczy Komitetowi i zapewnia
obsługę jego prac. Funkcję zastępcy pełni Marszałek Województwa. Komitet
zbiera się nie rzadziej niż raz na kwartał, a w jego skład wchodzą:
- przedstawiciele Instytucji Zarządzającej
- przedstawiciele samorządu województwa,
- przedstawiciele właściwych miejscowo samorządów powiatowych
i gminnych,
- przedstawiciele Instytucji Wdrażających,
- przedstawiciele ministerstw właściwych ze względu na
zakres Programu,
- przedstawiciele partnerów gospodarczych i społecznych
z terenu województwa.
Komitet ocenia i zatwierdza kwartalne i roczny raport
z wdrażania Programu oraz raport o zaistniałych nieprawidłowościach. Komitet
może zaproponować także usprawnienie systemu zarządzania i wdrażania pomocy
oraz zmiany alokacji środków pomiędzy poszczególne działania i instrumenty
Programu.
Komitet Monitorujący może powoływać stałe grupy robocze, w szczególności
do monitorowania działań o charakterze horyzontalnym. (np. małe i średnie
przedsiębiorstwa).
|
|
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice
|
|
|