Załącznik 5
Programy dla miasta Częstochowy:
Dla miasta Częstochowy opracowane zostały 2 programy, tj.:
- Program "NOWA PRACA"
- Program aktywizacji zawodowej i gospodarczej
I. PROGRAM "NOWA PRACA"
Program aktywizacji gospodarczej, rozwoju przedsiębiorczości
i zasobów ludzkich miasta Częstochowy i subregionu częstochowskiego, ze
szczególnym uwzględnieniem łagodzenia skutków restrukturyzacji Huty Częstochowa
SA.
PROBLEM:
Rynek pracy miasta Częstochowy jest silnie uzależniony
od dużego pracodawcy, jakim jest Huta Częstochowa SA, będąca w trakcie
restrukturyzacji. W całym kompleksie hutniczym (Huta Częstochowa SA, Huta
Stali Częstochowa Sp. z o.o., spółki wydzielone z Huty) zatrudnionych
jest obecnie (marzec 2003) ok. 5,5 tys. osób. W sytuacji kłopotów finansowo
- ekonomicznych tego pracodawcy (widmo upadłości) miastu grozi radykalny
wzrost bezrobocia oraz wzrost napięcia społecznego, który już destabilizuje
lokalny układ społeczno - gospodarczy. Konieczna jest dywersyfikacja zatrudnienia
na lokalnym rynku pracy w kierunkach niezależnych od hutnictwa i jego
kooperantów. Aktualnie (31.01.2003 r.) stopa bezrobocia w Częstochowie
wynosi 16,4% (blisko 20. tysięcy zarejestrowanych bezrobotnych) i wykazuje
wyraźną tendencję wzrostową.
CELE GŁÓWNE:
- Przygotowanie terenów pod nowe inwestycje produkcyjne
poprzez powiększenie obszaru istniejącej podstrefy częstochowskiej Katowickiej
Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz utworzenie Częstochowskiego Parku
Przemysłowego SA na terenach Huty Częstochowa oraz innych terenach poprzemysłowych.
- Pobudzanie przedsiębiorczości i rozwój małych i średnich
przedsiębiorstw.
- Łagodzenie skutków restrukturyzacji zatrudnienia jednostek
kompleksu hutniczego.
CEL 1
PRZYGOTOWANIE TERENÓW POD NOWE INWESTYCJE PRODUKCYJNE POPRZEZ
POWIĘKSZENIE OBSZARU ISTNIEJĄCEJ PODSTREFY CZĘSTOCHOWSKIEJ KATOWICKIEJ
SPECJALNEJ STREFY EKONOMICZNEJ ORAZ UTWORZENIE CZĘSTOCHOWSKIEGO PARKU
PRZEMYSŁOWEGO SA NA TERENACH HUTY CZĘSTOCHOWA SA. ORAZ INNYCH TERENACH
POPRZEMYSŁOWYCH
Działanie 1
Powiększenie obszaru istniejącej częstochowskiej podstrefy
Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej SA o część terenów pozostających
w użytkowaniu wieczystym Huty Częstochowa SA
Podmioty zaangażowane:
Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna SA, Huta Częstochowa SA, Prezydent
Miasta Częstochowy.
UWAGA: Niezbędne są decyzje na szczeblu rządowym (rozporządzenie
Rady Ministrów) umożliwiające przeprowadzenie operacji powiększenia obszaru
częstochowskiej podstrefy KSSE SA.
Działanie 2
Utworzenie Częstochowskiego Parku Przemysłowego SA na terenach
restrukturyzowanej Huty Częstochowa SA oraz innych terenach poprzemysłowych
Podmioty zaangażowane:
Agencja Rozwoju Lokalnego Sp. z o.o. (w stadium organizacji), Agencja
Rozwoju Przemysłu SA.
Działanie 3
Zwiększenie dostępności komunikacyjnej powiększonych terenów
Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz Częstochowskiego Parku Przemysłowego
SA poprzez realizację następujących projektów/ inwestycji:(1)
(1) Modernizacja drogi przez Koksownię. Projekt połączenia
ul. Legionów z al. Pokoju umożliwiającego dostęp do wewnętrznych terenów
Huty - długość 1,9 km; szacunkowy koszt inwestycji - 4 mln zł.
(2) Budowa przedłużenia ul. Złotej. Projekt połączenia
odcinka istniejącej ulicy z drogą przez Koksownię - długość 1,0 km; szacunkowy
koszt inwestycji - 3 mln zł.
(3) Budowa drogi przez Kucelin. Projekt połączenia terenów
Huty w rejonie Kucelina z al. Pokoju - długość 1,4 km; szacunkowy koszt
inwestycji - 3 mln zł.
(4) Budowa drogi przy Walcowni Blach Grubych. Projekt połączenia
drogi przy Walcowni z ul. Legionów i z al. Pokoju - długość 2,1 km; szacunkowy
koszt inwestycji - 5 mln zł.
(5) Budowa połączenia drogowego Huty z drogą krajową nr
43 Opole-Kielce. Projekt połączenia drogi przy stacji kolejowej Huty z
DK-43, obejmujący przebudowę i poszerzenie nawierzchni istniejącego odcinka
długości 0,9 km wraz z budową oświetlenia oraz budowę połączenia istniejącej
drogi z DK-43 wraz z odwodnieniem i oświetleniem - długość 0,5 km. Łączna
długość 1,4 km; szacunkowy koszt inwestycji - 5 mln zł.
Przewidywane łączne nakłady na realizację zadań od (1)
- (5): 20 mln zł.
Podmioty zaangażowane:
Prezydent Miasta Częstochowy, Marszałek Województwa Śląskiego.
Działanie 4
Powiązanie obszaru Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Częstochowskiego
Parku Przemysłowego SA z układem dróg krajowych poprzez realizację następujących
projektów/inwestycji:
(6) Budowa wiaduktu nad linią kolejową w ciągu ul. Jagiellońskiej.
Realizacja projektu usprawni dojazd do SSE i Częstochowskiego Parku Przemysłowego
SA z kierunków: Opole i Tarnowskie Góry; szacunkowy koszt inwestycji -
30 mln zł.
(7) Budowa połączenia drogowego ul. Krakowskiej z DK-1;
szacunkowy koszt inwestycji - 30 mln zł.
(8) Budowa połączenia drogowego ul. Mirowskiej z ul. Legionów;
szacunkowy koszt inwestycji - 2,8 mln zł.
(9) Budowa połączenia drogowego ul. Drogowców z ul. Srebrną
wraz z budową mostu na rzece Warcie; szacunkowy koszt inwestycji - 6 mln
zł.
(10) Modernizacja ul. Legionów na odcinku od ul. Faradaya
do ul. Złotej wraz z budową mostu na rzece Kucelince; szacunkowy koszt
inwestycji - 5 mln zł.
(11) Modernizacja ul. Złotej na odcinku od ul. Legionów
do nr 233; szacunkowy koszt inwestycji - 1 mln zł.
(12) Modernizacja ul. Legionów na odcinku od ul. Złotej
do ul. Hallera; szacunkowy koszt inwestycji - 1 mln zł.
(13) Rozbudowa ul. Rejtana od węzła DK-1 - ul. Krakowska
do al. Pokoju; szacunkowy koszt inwestycji - 5 mln zł.
(14) Modernizacja ul. Drogowców na odcinku od ronda do
DK-1; szacunkowy koszt inwestycji - 1,5 mln zł.
(15) Modernizacja ul. Legionów na odcinku od ul. Hallera
do drogi przez Koksownię; szacunkowy koszt inwestycji - 1 mln zł.
Przewidywane łączne nakłady na realizację zadań od (6)
- (15): 83,3 mln zł.
Podmioty zaangażowane:
Prezydent Miasta Częstochowy, Marszałek Województwa Śląskiego.
REZULTAT 1:
Wzbogacenie oferty atrakcyjnych - uzbrojonych i dobrze
skomunikowanych - terenów pod nowe inwestycje produkcyjne i działalność
usługową oraz stworzenie zachęt dla krajowych i zagranicznych inwestorów
lokujących swoje projekty na terenie Miasta i tworzących nowe miejsca
pracy.
CEL 2
POBUDZANIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I ROZWÓJ MAŁYCH I ŚREDNICH
PRZEDSIĘBIORSTW
Działanie 1
Utworzenie Wydziału Gospodarczego - Krajowego Rejestru
Sądowego w Sądzie Rejonowym w Częstochowie (udostępnienie obiektu przy
ul. Rejtana 6 dla potrzeb Sądu).
UWAGA: Ze względu na obciążenia ustanowione na nieruchomości
na rzecz banków i FGŚP, brak możliwości przejęcia budynku przez Gminę.
Podmioty zaangażowane:
Ministerstwo Sprawiedliwości, Sąd Okręgowy w Częstochowie, Prezydent Miasta
Częstochowy.
Działanie 2
Utworzenie Agencji Rozwoju Lokalnego Sp. z o.o.
Podmioty zaangażowane:
Prezydent Miasta Częstochowy, Miejski Ośrodek Wspierania Przedsiębiorczości
w Częstochowie.
Działanie 3
Utworzenie Inkubatora Przedsiębiorczości i Innowacyjności.
Podmioty zaangażowane:
Prezydent Miasta Częstochowy, Miejski Ośrodek Wspierania Przedsiębiorczości
w Częstochowie.
Działanie 4
Powołanie Funduszu Poręczeniowego i Pożyczkowego.
Podmioty zaangażowane:
Miejski Ośrodek Wspierania Przedsiębiorczości w Częstochowie, Prezydent
Miasta Częstochowy.
REZULTAT 2:
Stworzenie lokalnej sieci instytucji wspierających przedsiębiorców,
a zwłaszcza osoby zamierzające podjąć działalność gospodarczą.
CEL 3
ŁAGODZENIE SKUTKÓW RESTRUKTURYZACJI ZATRUDNIENIA JEDNOSTEK
KOMPLEKSU HUTNICZEGO
Działanie 1
Wzbogacenie oferty doskonalenia zawodowego, adresowanej
do osób zwalnianych z Huty i uwzględniającej specyfikę lokalnego rynku
pracy, poprzez realizację następujących projektów/inwestycji:
(1) Modernizacja kompleksu obiektów edukacyjnych i wychowawczych
przy ul. Legionów 58 - kontynuacja Programu Phare PL9903.01 - Edukacja
i rynek pracy; szacunkowy koszt inwestycji - 10 mln zł.
(2) Modernizacja i wyposażenie obiektów Zespołu Szkół Zawodowych
przy ul. Łukasińskiego 24; szacunkowy koszt inwestycji - 0,7 mln zł.
UWAGA: Ze względu na obciążenia ustanowione na rzecz banków
na nieruchomości przy ul. Łukasińskiego 24, brak możliwości jej przejęcia
przez Gminę.
Przewidywane łączne nakłady na realizację zadań (1) i (2):
10,7 mln zł.
Podmioty zaangażowane:
Prezydent Miasta Częstochowy, Agencja Rozwoju Lokalnego Sp. z o.o. (w
stadium organizacji).
Działanie 2
Aktywizacja zawodowa pracowników częstochowskiego kompleksu
hutniczego zagrożonych utratą pracy.
Podmioty zaangażowane:
Prezydent Miasta Częstochowy - Powiatowy Urząd Pracy w Częstochowie, Marszałek
Województwa Śląskiego - Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach.
Działanie 3
Modernizacja i adaptacja byłych obiektów Huty dla potrzeb
mieszkaniowych, kulturalnych i rekreacyjno-sportowych mieszkańców, poprzez
realizację następujących projektów/inwestycji:
(3) Modernizacja oraz prace konserwatorsko - adaptacyjne
obiektów Domu Kultury Huty Częstochowa SA; szacunkowy koszt inwestycji
- 6 mln zł.
(4) Modernizacja obiektów stadionu RKS "Raków";
szacunkowy koszt inwestycji - 5 mln zł.
UWAGA: Ze względu na obciążenia ustanowione na rzecz banków
na nieruchomości przy ul. Łukasińskiego 24, brak możliwości jej przejęcia
przez Gminę.
(5) Adaptacja byłych hoteli robotniczych na mieszkania
komunalne; szacunkowy koszt inwestycji - 2 mln zł
UWAGA: Ze względu na obciążenia na rzecz banków ustanowione
na nieruchomości, brak możliwości jej przejęcia przez Gminę.
Przewidywane łączne nakłady na realizację zadań od (3)
- (5): 13 mln zł.
Podmioty zaangażowane:
Prezydent Miasta Częstochowy, Agencja Rozwoju Lokalnego Sp. z o.o. (w
stadium organizacji), Marszałek Województwa Śląskiego.
REZULTAT 3:
Złagodzenie skutków utraty pracy (bezrobocia)
i minimalizowanie zagrożeń trwałej marginalizacji społeczności pracowników
i ich rodzin "tradycyjnie związanych z Hutą" oraz stworzenie
szans skutecznego powrotu na rynek pracy.
II. PROGRAM
"Aktywizacji zawodowej i gospodarczej dla osób zagrożonych
utratą pracy zatrudnionych w Hucie Częstochowa SA, Hucie Stali Częstochowa
sp. z o.o. oraz w spółkach zależnych od Huty Częstochowa SA."
Program opracowany został pod auspicjami Pana Jerzego Hausnera
- Wicepremiera, Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej przez
częstochowską filię Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Katowicach.
Jest on oparty o następującą podstawę prawną:
- Ustawę z dnia 14 grudnia 1994 roku o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu
bezrobociu - art. 5, ust. 1, pkt 8, 10, 10a i 10b oraz art. 37i (Dz. U.
z 2001r nr 6, poz.56 z późniejszymi zmianami).
W opracowanym Programie wykorzystano instrumenty finansowe
zawarte w następujących aktach prawnych:
CZĘŚĆ I
1. Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 20 maja 2003 roku
w sprawie szczegółowych warunków, zakresu i trybu wspierania środkami
Funduszu Pracy programów inicjowanych przez organy samorządu województwa
( Dz. U. nr 100, poz. 924),
Są to następujące instrumenty finansowe, wspierające działania
aktywizujące uruchamiane na rzecz 1100 osób zagrożonych utratą pracy :
A Dla 300 osób podejmujących działalność gospodarczą
1.A.1 środki na pokrycie części kosztów najmu za lokal,
w którym jest prowadzona działalność gospodarcza - dla 50 osób objętych
programem (przez okres do 12 miesięcy , w wysokości do 80% kosztów, nie
więcej jednak niż 50% minimalnego wynagrodzenia miesięcznie - 400zł) ,
1.A.2 pokrycie części kosztów doradczych, w tym księgowych
- dla 50 osób objętych Programem,
(przez okres do 12 miesięcy, w wysokości do 80% kosztów, nie więcej jednak
niż 50% minimalnego wynagrodzenia miesięcznie - 400zł),
1.A.3 przyznanie jednorazowo środków na podjęcie działalności
gospodarczej - dla 100 osób objętych Programem, (wysokość środków, które
mogą być przeznaczone wyłącznie na zakup środków trwałych wynosi 6000
zł),
1.A.4 dofinansowanie oprocentowania zaciągniętych kredytów
lub pożyczek udzielonych z innych źródeł niż FP lub PFRON przez okres
12 miesięcy (w okresie spłaty pożyczki lub kredytu). - kredyt przeznaczony
jest na tworzenie dodatkowych miejsc pracy dla 100 osób objętych Programem.
(wysokość dofinansowania oprocentowania pożyczek lub kredytów może wynieść
do 50% tego oprocentowania, nie więcej jednak niż dwukrotność przeciętnego
wynagrodzenia)
B Dla małych przedsiębiorców ( wyłącznie) - w związku
z zatrudnieniem 200 osób objętych Programem
1.B.1 refundowanie małym przedsiębiorcom kosztów poniesionych
na wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy dla beneficjenta skierowanego
przez PUP lub podmiot zwalniający - z tytułu zatrudnienia 100 osób objętych
Programem, (wysokość tej refundacji nie może być wyższa niż trzykrotność
przeciętnego wynagrodzenia pod warunkiem zatrudnienia beneficjenta przez
okres co najmniej 12 miesięcy),
1.B.2 refundacja części kosztów poniesionych na wynagrodzenie
i składki na ubezpieczenia społeczne zatrudnionego beneficjenta Programu
- za zatrudnienie 100 osób objętych Programem (wysokość refundacji nie
może przekroczyć 60% przeciętnego wynagrodzenia i jest dokonywana przez
okres 12 miesięcy lub 24 miesięcy w przypadku zatrudnienia kobiety mającej
ukończone 50 lat, lub mężczyzny mającego ukończone 55 lat).
C Działania przewidziane dla wszystkich osób zagrożonych
utratą pracy opisanych w części I Programu
1.C.1 Świadczenie usług poradnictwa zawodowego - dla 1100
osób objętych Programem,
1.C.2 Świadczenie usług pośrednictwa pracy - dla 800 osób
objętych Programem, w tym dla około 300 osób przez Agencję Pracy Tymczasowej
działającej w ramach Regionalnego Funduszu Inwestycyjnego,
1.C.3 Podwyższanie kwalifikacji lub przekwalifikowania
dla 700 osób objętych Programem.
CZĘŚĆ II
2. Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z
dnia 10 grudnia 1998 roku w sprawie programów specjalnych przeciwdziałania
bezrobociu ( Dz. U. nr 156, poz. 1023 z późniejszymi zmianami ).
Są to następujące instrumenty finansowego wsparcia przedsiębiorczości
uruchamiane na rzecz podmiotów gospodarczych inspirujących zatrudnienie
oraz tworzących dodatkowe miejsca pracy dla 1895 osób objętych Programem:
A Inspirowanie zatrudnienia dla 895 osób objętych Programem
2.A.1 refundowanie pracodawcy kosztów szkolenia pod warunkiem
zatrudnienia skierowanej osoby przez co najmniej 12 miesięcy - szkolenie
250 osób objętych Programem u pracodawcy, (wysokość refundacji wynosi
6 - krotność przeciętnego wynagrodzenia w przypadku zatrudnienia beneficjenta
Programu przez co najmniej 12 miesięcy),
2.A.2 refundowanie pracodawcy części kosztów poniesionych
na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne zatrudnionych
beneficjantów Programu - z tytułu zatrudnienie 645 osób objętych Programem,
(wysokość refundacji wynosi 6 - krotność przeciętnego wynagrodzenia w
przypadku zatrudnienia beneficjenta Programu przez co najmniej 12 miesięcy),
B Wspieranie tworzenia dodatkowych miejsc pracy dla
1000 osób objętych Programem
2.B.1 udzielenie pracodawcy nie oprocentowanej pożyczki
na utworzenie dodatkowych miejsc pracy, pod warunkiem zatrudniania beneficjantów
Programu przez co najmniej 36 miesięcy - na utworzenie miejsc pracy dla
500 osób objętych Programem, (wysokość pożyczki nie może przekraczać 20
- krotnego przeciętnego wynagrodzenia),
2.B.2 refundowanie pracodawcy części kosztów z tytułu spłaty
odsetek od kredytów komercyjnych na utworzenie dodatkowego miejsca pracy,
pod warunkiem zatrudniania beneficjanta Programu przez okres co najmniej
24 miesięcy - dla 500 osób objętych Programem (wysokość refundacji wynosi
6 - krotność przeciętnego wynagrodzenia w okresie 12 miesięcy).
ZAŁOŻENIA WYJŚCIOWE DOTYCZĄCE:
- Warunków zastosowania Programu i jego realizacji,
- Zasięgu podmiotowego,
- Wielkości kwotowej instrumentów.
1. W zakresie punktu 1 Program przyjmuje, że:
1.1 W związku z realizacją Programu Restrukturyzacyjnego
Huty Częstochowa SA w części dotyczącej restrukturyzacji zatrudnienia
w spółkach zależnych od Huty:
1.1.1 - wystąpi konieczność zwolnień pracowników ze spółek
niedocelowych oraz przekwalifikowania ich aby mogli podejmować pracę na
nowotworzonych stanowiskach pracy w spółkach docelowych ( Centrum Przetwórstwa
Blach, Centrum Serwisowo - Produkcyjne, Centrum Usługowo - Bytowe ),
1.1.2 - wystąpi konieczność przekwalifikowań pracowników
zatrudnionych dotychczas tak w spółkach docelowych jak i niedocelowych
aby mogli być zatrudniani na efektywnych stanowiskach pracy w spółkach
docelowych,
1.1.3 - wystąpi konieczność zwolnień pracowników , dla
których zaistnieje potrzeba wskazania nowego zatrudnienia poza dotychczasowymi
strukturami Huty ( czyli poza Regionalnym Funduszem Inwestycyjnym), tj.
w podmiotach podejmujących działalność na obszarze Częstochowskiego Parku
Przemysłowego , w tym u inwestorów, których przewiduje Program "Nowa
Praca" przedstawiony przez Prezydenta Miasta Częstochowy.
1.2 W związku z koniecznością osiągnięcia efektywności
procesu wytwarzania i konkurencyjności produktu w spółce producenta stali
( Hucie Stali Częstochowa sp. z o. o. lub innym podmiocie ) nastąpią zwolnienia
pracowników dziś zatrudnionych w Hucie Stali Częstochowa sp. z o. o.,
którzy zostaną skierowani na przekwalifikowanie celem zatrudnienia w strukturach
skupionych w ramach Regionalnego Funduszu Inwestycyjnego lub w nowotworzonych
podmiotach podejmujących działalność na obszarze Częstochowskiego Parku
Przemysłowego, w tym u inwestorów, których przewiduje Program "Nowa
Praca" przedstawiony przez Prezydenta Miasta Częstochowy.
1.3 Procesy i zdarzenia, o których mowa w punkcie 1.1 i
1.2 co do czasu swojego zaistnienia określają czas początkowy Programu
( czas rozpoczęcia stosowania działań opisanych w programie ). Czas kalendarzowy
przyjęty w harmonogramie Programu uwzględnia założenie, że zdarzenia uruchamiające
zastosowanie Programu wystąpią jeszcze w br.
Inny niż założony stan faktyczny spowoduje stosowne zmiany w uruchomieniu
Programu.
1.4 W przypadku uruchomienia Programu jego bieżąca realizacja
wymagać będzie współpracy ze wszystkimi związkami zawodowymi działającymi
w obecnych strukturach Huty Częstochowa SA. Do chwili obecnej strona związkowa
była na bieżąco informowana o przygotowaniu Programu, jego celach i aktywizująco
- zapobiegawczym charakterze.
W trakcie opracowywania Programu odbywały się spotkania z przedstawicielami
związków zawodowych, w tym ostatnie w dniu 10.06.br , podczas którego
związki zawodowe zostały zapoznane z przyjętymi w Programie Restrukturyzacyjnym
działaniami restrukturyzacyjnymi, a w konsekwencji ze zmianami w zatrudnieniu.
Projekt Programu został oficjalnie przedłożony tym organizacjom w dniu
25.06.2003r.
2. W zakresie punktu 2 Program bazuje na:
2.1 Wielkościach dotyczących zatrudnienia i jego struktury
a także zagrożeń utraty dotychczasowych miejsc pracy przez pracowników
zatrudnionych dotychczas w strukturach Huty Częstochowa SA przyjętych
w opracowywanym Programie Restrukturyzacyjnym Huty Częstochowa SA.
2.2 Wielkościach dotyczących zatrudnienia i możliwych zwolnień
w Hucie Stali Częstochowa sp. z o.o. przekazanych przez Zarząd Huty Stali
Częstochowa sp. z o. o. w formie pisemnej.
3. Ujęte w projekcie Programu wielkości środków finansowych
są uznane za niezbędne, aby przewidziane w Programie instrumenty osiągnęły
zamierzoną efektywność, a zatem aby został osiągnięty cel Programu.
A. INFORMACJE OGÓLNE O INSTYTUCJACH UCZESTNICZĄCYCH
W PROGRAMIE
|
KOORDYNATOR PROGRAMU
Pełna nazwa instytucji |
Marszałek Województwa Śląskiego - Wojewódzki Urząd
Pracy w Katowicach |
Adres instytucji |
Powstańców 41a , 40 - 037 Katowice |
Kierownik Instytucji |
Przemysław Koperski - Dyrektor WUP Katowice |
Osoba do kontaktu |
Andrzej Rybak |
Telefon |
+ 48 32 255 43 25, + 48 34 363 89 89, |
Fax |
+ 48 34 363 89 89, + 48 34 363 89 89. |
E-mail |
kawu@praca.gov.pl, kawucz@praca.gov.pl |
PARTNERZY PROGRAMU:
Pełna nazwa instytucji |
Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach |
Adres instytucji |
Powstańców 41a , 40 - 037 Katowice |
Kierownik Instytucji |
Przemysław Koperski - Dyrektor WUP Katowice |
Osoba do kontaktu |
Andrzej Rybak |
Telefon |
+ 48 32 255 43 25, + 48 34 363 89 89, |
Fax |
+ 48 34 363 89 89, + 48 34 363 89 89. |
E-mail |
kawu@praca.gov.pl, kawucz@praca.gov.pl |
Pełna nazwa instytucji |
Prezydent Miasta Częstochowa |
Adres instytucji |
ul. Śląska 11/13, 42-200 Częstochowa |
Kierownik Instytucji |
Tadeusz Wrona - Prezydent Miasta |
Osoba do kontaktu |
Grażyna Klamek |
Telefon |
+48 34 361 02 02, +48 34 324 40 61 |
Fax |
+48 34 365 19 30,+48 34 324 31 30 |
E-mail |
prezydent@czestochowa.um.gov.pl , kacz@praca.gov.pl |
Pełna nazwa instytucji |
Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach |
Adres instytucji |
Powstańców 41a , 40 - 037 Katowice |
Kierownik Instytucji |
Przemysław Koperski - Dyrektor WUP Katowice |
Osoba do kontaktu |
Andrzej Rybak |
Telefon |
+ 48 32 255 43 25, + 48 34 363 89 89, |
Fax |
+ 48 34 363 89 89, + 48 34 363 89 89. |
E-mail |
kawu@praca.gov.pl, kawucz@praca.gov.pl |
Pełna nazwa instytucji |
Powiatowy Urząd Pracy w Częstochowie |
Adres instytucji |
ul. Szymanowskiego 15 , 42-200 Częstochowa |
Kierownik instytucji |
Andrzej Perliński - Dyrektor PUP |
Osoba do kontaktu |
Grażyna Klamek |
Telefon |
+48 34 324 31 33 |
Fax |
+48 34 324 31 30 |
E-mail |
kacz@praca.gov.pl |
Pełna nazwa instytucji
|
Powiatowy Urząd Pracy w Kłobucku |
Adres instytucji |
ul. Długosza 114 , 42-100 Kłobuck, |
Kierownik instytucji |
Małgorzata Szymanek- Kierownik PUP |
Osoba do kontaktu |
Małgorzata Szymanek |
Telefon |
+48 34 317 26 92 |
Fax |
+48 34 317 13 45 |
E-mail |
kakl@praca.gov.pl |
Pełna nazwa instytucji |
Powiatowy Urząd Pracy w Myszkowie |
Adres instytucji |
ul Pułaskiego 42, 42-300 Myszków. |
Kierownik instytucji |
Czesław Miklas - Kierownik PUP |
Osoba do kontaktu |
Czesław Miklas |
Telefon |
+48 34 313 50 20 |
Fax |
+48 34 314 46 99 |
E-mail |
kams@praca.gov.pl |
Pełna nazwa instytucji |
Huta Częstochowa SA |
Pełna nazwa instytucji |
Huta Stali Częstochowa Sp. z o.o. |
Pełna nazwa instytucji |
Spółki zależne od Huty Częstochowa SA |
Pełna nazwa instytucji |
Jednostki szkolące |
Pełna nazwa instytucji |
Miejski Ośrodek Wspierania Przedsiębiorczości w Częstochowie |
Pełna nazwa instytucji |
Związkowe Biuro Pracy Zarządu Regionu Częstochowskiego
NSZZ "Solidarność" |
* Pełna nazwa instytucji |
|
- Lista partnerów programu jest otwarta i aktualizowana
na bieżąco przez WUP, o nowych partnerów projektu, którzy zdeklarują gotowość
uczestnictwa w tym Programie
B. INFORMACJE OGÓLNE DOTYCZĄCE
PROGRAMU
|
Tytuł programu
|
Program Aktywizacji Zawodowej i Gospodarczej dla osób zagrożonych
utratą pracy zatrudnionych w Hucie Częstochowa SA A., Hucie Stali
Częstochowa sp. z o. o. oraz w spółkach zaleznych od Huty Częstochowa
S. A. |
Cel programu |
Wsparcie działań łagodzących negatywne skutki restrukturyzacji Huty
Częstochowa SA cel nadrzędny. |
Cel nadrzędny uzyskany będzie przez cele operacyjne:
1. Wspieranie tworzenia nowych miejsc pracy.
2. Wspieranie rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości.
3. Działania aktywizujące wobec osób pozostałych bez pracy
i bez możliwości adaptowania w ramach celów operacyjnych 1 i 2.
|
Beneficjenci |
- Pracownicy Grupy Kapitałowej Huty Częstochowa SA , Huty Stali
Sp. z o.o. i zakładów bezpośredniego ich otoczenia kooperacyjnego:
- zagrożeni utratą dotychczasowych miejsc pracy,
- przewidziani do zwolnienia oraz osoby, które utracą pracę
w podmiotach lub zakładach bezpośrednio z nimi kooperującymi
z przyczyn dotyczących zakładu pracy - z obszaru subregionu
częstochowskiego.
- Utworzona w wyniku restrukturyzacji samodzielna spółka Koksownia
tworząca nowe miejsca pracy,
- Centrum Przetwórstwa Blach tworzące nowe miejsca pracy,
- Centrum Serwisowo Produkcyjne tworzące nowe miejsca pracy,
- Centrum Usługowo Bytowe tworzące miejsca pracy,
- Przedsiębiorcy podejmujący działalność gospodarczą na obszarze
dotychczasowej działalności Huty Częstochowa SA, tj. w Częstochowskim
Parku Przemysłowym oraz w Regionalnym Funduszu Inwestycyjnym,
- Mali przedsiębiorcy tworzący miejsca pracy w okresie realizacji
Programu.
Przewiduje się objęcie tym programem łącznie około 3 000 osób z
terenu subregionu częstochowskiego województwa śląskiego. Szczegółowa
charakterystyka beneficjentów Programu zawarta i opisana jest w
Programie Restrukturyzacyjnym Huty Częstochowa SA
|
Przewidywane efekty programu |
- Aktywizacja i reorientacja zawodowa zwalnianych pracowników
dla potrzeb nowopowstałych miejsc pracy,
- Stworzenie około 300 nowych miejsc pracy w okresie realizacji
Programu poprzez samozatrudnienie,
- Wypracowanie programu działań przygotowujących zwalnianych
pracowników do przyszłych potrzeb kadrowych różnych sektorów gospodarki
w mieście Częstochowa i subregionie.
|
Okres realizacji programu |
Cykl 18 miesięcy dla części I oraz 36 miesięcy dla części II. |
Uzasadnienie |
W województwie śląskim procesy restrukturyzacyjne objęły szereg
gałęzi specyficznych dla tego regionu, które od lat stanowiły źródło
miejsc pracy. Dla potrzeb tych gałęzi pracowało wiele jednostek
tworząc system zależnych od siebie podmiotów gospodarczych. Naruszenie
jednego z elementów powoduje katastrofalne skutki dla całego systemu.
Tak więc restrukturyzacja hutnictwa, w tym także Huty Częstochowa
SA pociąga za sobą zmiany w całym otoczeniu branży lub wymienionego
podmiotu, którego zasięg w obu przypadkach trudno zdefiniować.
Założeniem Programu jest objęcie jego działaniami takiej liczby
osób aby w sposób maksymalny ograniczyć i łagodzić negatywne skutki
restrukturyzacji dla pracowników Huty Częstochowa SA. Program zakłada
zatem wykorzystanie prawem dopuszczalnych form działań, które powinny
służyć pomocą osobom zagrożonym utratą miejsc pracy w następstwie
procesów restrukturyzacyjnych w Hucie Częstochowa SA. Zakres stosowanej
pomocy będzie zależny od kategorii osób objętych Programem.
Aktem prawnym umożliwiającym przeprowadzenie restrukturyzacji Huty
Częstochowa SA jest ustawa z dnia 30 października 2002 roku o pomocy
publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku
pracy ( Dz. U. nr 213, poz. 1800 ).
|
|
Natomiast dokumentem wykonawczym jest wspomniany wcześniej Program
Restrukturyzacyjny Huty Częstochowa SA podlegający ostatecznemu zatwierdzeniu
przez Prezesa Agencji Rozwoju Przemysłu SA. |
|
W ramach działania wszystkich podmiotów powiązanych gospodarczo,
kapitałowo i organizacyjnie z Hutą Częstochowa SA będzie przeprowadzona
restrukturyzacja organizacyjna, w wyniku której funkcjonować będą
następujące podmioty:
- Spółka majątkowa (SPV) utworzona na bazie majątku produkcyjno
hutniczego, której właścicielem początkowo będą wierzyciele
cywilno prawni a w następnej kolejności inwestor strategiczny,
- Spółka operatorska, której właścicielem będzie Skarb Państwa
lub Agencja Rozwoju Przemysłu SA,
- Regionalny Fundusz Inwestycyjny powstały z przekształcenia
Huty Częstochowa SA.
W subregionie częstochowskim liczba bezrobotnych zarejestrowanych
w powiatowych urzędach pracy w końcu maja 2003 r wynosiła 57.012
osób. Wśród ogółu bezrobotnych zarejestrowanych w końcu maja 2003r
zdecydowaną większość 43.493 osób ( 76,3% ogółu bezrobotnych)
stanowiły osoby poprzednio pracujące.
Z obszaru działania Powiatowego Urzędu Pracy w Częstochowie zarejestrowanych
pozostawało w końcu maja 2003 r 28 738 osób bezrobotnych (stopa
bezrobocia 16,8 %). W końcu maja 2003 r liczba bezrobotnych z prawem
do zasiłku wynosiła 7 838 osoby tj. tylko 13,7% ogółu bezrobotnych.
W wyniku restrukturyzacji Huty Częstochowa SA na lokalny rynek
pracy może trafić dodatkowo około 3000 osób.
Znalezienie innych miejsc pracy dla zwalnianych pracowników z restrukturyzowanych
podmiotów gospodarczych z terenu miasta Częstochowy jest sprawą
niezwykle trudną wobec sytuacji jaka panuje obecnie w zakresie bezrobocia
na lokalnym rynku pracy subregionu częstochowskiego, którą dobitnie
charakteryzują dane przedstawione powyżej.
Osoby zagrożone zwolnieniami w restrukturyzowanych podmiotach gospodarczych
w większości są pracownikami wąsko wyspecjalizowanymi, z kwalifikacjami
dostosowanymi do potrzeb branży hutniczej. Znalezienie miejsca pracy
na wolnym, lokalnym rynku pracy w subregionie częstochowskim dla
osób z tymi kwalifikacjami jest prawie niemożliwe.
Zatem niezbędne są działania aktywizujące, wspomagające: w pierwszej
kolejności podmioty gospodarcze, które utrzymują lub tworzą nowe
miejsca pracy dla zagrożonych zwolnieniami pracowników restrukturyzowanej
Huty Częstochowa SA a także Huty Stali Częstochowa sp. z o. o.,
w drugiej kolejności zwalnianych pracowników.
Szansą dla zwalnianych pracowników będą podmioty tworzone w ramach
Programu Restrukturyzacyjnego opracowywanego dla Huty Częstochowa
SA..
Opracowywany Program Aktywizacji Zawodowej i Gospodarczej dla osób
zagrożonych utratą pracy ma przede wszystkim na celu zapobieganie
bezrobociu poprzez m.in.: dofinansowanie tworzenia nowych miejsc
pracy, wspomaganie samozatrudnienia, podejmowanie działań z zakresu
pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego i szkoleń.
Program będzie realizowany we współpracy nie tylko samorządów i
ich jednostek organizacyjnych jakimi są powiatowe urzędy pracy i
Wojewódzki Urząd Pracy, ale również we współpracy ze związkami zawodowymi
działającymi w obu hutach i spółkach zależnych, a także we współpracy
z pracodawcami działającymi w subregionie bądź też nowymi inwestorami,
którzy swoją działalność pragną uruchomić na terenie przyszłego
Częstochowskiego Parku Przemysłowego.
Głównymi realizatorami programu będą: Powiatowy Urząd Pracy w Częstochowie,
Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach Filia w Częstochowie oraz powiatowe
urzędy pracy, z których terenu działania pochodzą zagrożeni utratą
pracy pracownicy.
|
|
Program Aktywizacji Zawodowej i Gospodarczej wpisuje się w Strategię
Rozwoju Województwa Śląskiego poprzez przyczynianie się do rozwoju
cywilizacyjnego regionu, tworzenie nowych miejsc pracy, oraz działania
na rzecz poprawy jakości życia mieszkańców proponując beneficjentom
wzrost wykształcenia oraz rozwój ich zdolności adaptacyjnych do zmian
społecznych i gospodarczych. |
C. OPIS PROGRAMU
|
Skrócony opis programu |
Działania programowe sprowadzać się będą do : |
Część I
- poradnictwa zawodowego,
- pośrednictwa pracy,
- szkoleń w celu przekwalifikowania beneficjentów programu ,
- wspierania samozatrudnienia wśród osób zagrożonych utratą miejsc
pracy,
- wspieranie tworzenia dodatkowych miejsc pracy w małych przedsiębiorstwach,ˇ
inspirowania zatrudnienia osób objętych programem poprzez refundację
części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej małym przedsiębiorcom.
|
Część II
- Inspirowanie zatrudnienia osób objętych Programem,
- wspierania tworzenia dodatkowych miejsc pracy dla osób objetych
programem.
|
Działania programowe będą realizowane poprzez:
- przygotowanie merytoryczne, organizacyjne i techniczne programu,-
przeprowadzenie kampanii informacyjnej o programie,
- świadczenie usług poradnictwa zawodowego,
- świadczenie usług pośrednictwa pracy,
- organizację szkoleń i przekwalifikowań,
- wspieranie samozatrudnienia,
- wsparcie dla pracodawców zatrudniających beneficjentów programu
lub tworzących nowe miejsca pracy dla osób objętych programem,
- monitoring
- przygotowanie bilansu końcowego
|
Partnerzy programu :
- Samorząd Województwa-Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach
koordynator programu,
- Miasto Częstochowa Powiatowy Urząd Pracy w Częstochowie,
- Powiatowe urzędy pracy, z których terenu działania będą pochodzili
zwalniani pracownicy,
- Jednostki szkolące,
- Huta Stali Częstochowa Sp. z o.o.,
- Huta Częstochowa SA,
- Spółki zależne od Huty Częstochowa SA.
|
|
Przewiduje się, że programem tym zostanie objętych łącznie około
3000 osób z terenu subregionu częstochowskiego województwa śląskiego.
Okres realizacji programu cykl 18 miesięcy dla części I: wstępnie
zaplanowany: lipiec 2003 grudzień 2004, oraz 36 miesięcy dla części
II Programu.
Przewidywany budżet programu około 25,457 mln. zł.
Program w tym zakresie będzie finansowany, na wniosek marszałka
województwa, ze środków Funduszu Pracy - rezerwy Ministra Gospodarki,
Pracy i Polityki Społecznej.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 marca
2003r w sprawie algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy
na finansowanie zadań w województwie (Dz. U. nr 49 poz. 409, § 7,
ust. 2, pkt 3 a, b i pkt 4, oraz ust. 6).
|
Opis działań realizowanych w ramach programu |
Działanie 1. Przygotowanie merytoryczne, organizacyjne i techniczne
programu.
Realizacja działań w tym zakresie nastąpi poprzez:
- Opracowanie założeń Programu Aktywizacji Zawodowej i Gospodarczej
dla osób zagrożonych utratą pracy,
- Powołanie Zespołu Wdrażającego Program, który będzie koordynował
działania związane z realizacją programu oraz zapewniał stały
przepływ informacji pomiędzy realizatorami programu,
- Nawiązanie współpracy z partnerami przewidzianymi do realizacji
programu,
- Utworzenie bazy danych zawierającej podstawowe informacje dotyczące
struktury zawodowej zagrożonych utratą pracy pracowników. (Informacje
te będą potrzebne do opracowania szczegółowych kierunków aktywizacji
zawodowej),
- Utworzenie na terenie Huty Częstochowa SA punktu konsultacyjnego
obsługiwanego przez pracowników restrukturyzowanych podmiotów,
powiatowych urzędów pracy i Filię Wojewódzkiego Urzędu Pracy w
Częstochowie.
|
Działanie 2. Promocja programu
Promocja programu prowadzona będzie na każdym etapie realizacji
programu. Do odbiorców kierowane będą zróżnicowane informacje dostosowane
do ich potrzeb.
Celem promocji będzie:
- dotarcie z informacjami o programie do odbiorców, głównie pracowników
restrukturyzowanych podmiotów gospodarczych,
- stworzenie w otoczeniu pozytywnego obrazu przedsięwzięcia,
- zwrócenie uwagi na możliwości reorientacji zawodowej i promocji
przedsiębiorczości,
- wywołanie zainteresowania proponowanymi działaniami,
- zmotywowanie do działania i wzięcia udziału w przedsięwzięciu
osób objętych programem,
Odbiorcami informacji będą:
- pracownicy zagrożeni utratą pracy w wyniku restrukturyzacji
zatrudnienia,
- kadra menedżerska,
- pracodawcy w innych branżach gospodarki,
- organizacje pozarządowe,
- masmedia.
|
CZĘŚĆ I
|
Działanie 1. Poradnictwo zawodowe
Podstawa prawna: Art. 5, ust. 1, pkt 8, 10, 10a i 10b, oraz art.
37i ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu z dnia 14
grudnia 1994 roku .( Dz. U. z 2001 r. Nr 6, poz. 56 z późniejszymi
zmianami) oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 maja 2003r
w sprawie szczegółowych warunków, zakresu i trybu wspierania środkami
Funduszu Pracy programów inicjowanych przez organy samorządu województwa
( Dz. U. 100, poz. 924).
Usługi doradcze będą adresowane do osób zagrożonych utratą pracy
w wyniku restrukturyzacji. Celem tego działania będzie: promowanie
postaw aktywności zawodowej, pomoc w przystosowaniu do nowej sytuacji
psychospołecznej, identyfikacja predyspozycji i umiejętności zawodowych
osób zagrożonych, określenie możliwości ich przekwalifikowania oraz
pomoc w wytyczeniu ścieżki rozwoju zawodowego.
|
Etapy przebiegu procesu doradczego:
- Informacja pisemna dla osób zagrożonych utratą pracy o możliwościach
uzyskania pomocy doradczej (ulotki, broszury, plakaty), mająca
na celu zainteresowanie i motywację do skorzystania z takiej pomocy,
- Badania ankietowe, informujące o postawach i oczekiwaniach
osób zagrożonych utrata pracy wobec przyszłej pracy,
- Ustalenie terminów spotkań indywidualnych z doradcami zawodowymi
wg wcześniej ustalonego harmonogramu,
- Indywidualne poradnictwo zawodowe obejmujące pomoc w planowaniu
i kreowaniu drogi rozwoju zawodowego, rozmowy indywidualne z doradcami
zawodowymi: ankiety, wywiady, analiza sytuacji społeczno zawodowej
i edukacyjnej,
- określenie predyspozycji zawodowych - z wykorzystaniem testów
i kwestionariuszy,
- Grupowe spotkania informacyjne,
- Grupowe poradnictwo zawodowe - zajęcia warsztatowe z zakresu :
- autoprezentacji, rozmowy kwalifikacyjnej,
- technik aktywnego poszukiwania pracy,
- warsztaty dla osób rozważających możliwość prowadzenie
własnej działalności gospodarczej,
- Umożliwienie korzystania ze zbiorów informacji zawodowych,
edukacyjnych, programów komputerowych wspierających poradnictwo
oraz z internetowej bazy danych dotyczących informacji o rynku
pracy.
|
Liczba osób objętych działaniem : 1 100 |
Działanie 2. Pośrednictwo Pracy
Podstawa prawna: Art. 5, ust. 1, pkt 8, 10, 10a i 10b, oraz art.
37 i ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu z dnia
14 grudnia 1994 roku .( Dz. U. z 2001 r. Nr 6, poz. 56 z późniejszymi
zmianami) oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 maja 2003r
w sprawie szczegółowych warunków, zakresu i trybu wspierania środkami
Funduszu Pracy programów inicjowanych przez organy samorządu województwa
( Dz. U. 100, poz. 924).
Celem tego działania będzie udzielenie pomocy zwalnianym pracownikom
w znalezieniu zatrudnienia oraz ich promocja u pracodawców.
Realizacja działań w tym zakresie nastąpi poprzez:
- określanie potrzeb kadrowych i kwalifikacji poszukiwanych przez
pracodawców,
- poszukiwanie ofert pracy,
- kojarzenie zwalnianych osób z dostępnymi ofertami pracy,
- organizację targów i giełd pracy we współpracy z partnerami
rynku pracy,
- promocję zwalnianych osób u pracodawców.
Świadczenie usług pośrednictwa zostanie poszerzone poprzez objęcie
grupy zagrożonych utratą pracy osób serwisem usług w zakresie zatrudniania
pracowników w celu ich udostępniania osobie trzeciej, którą może
być osoba fizyczna lub prawna zwana przedsiębiorcą użytkownikiem.
Usługi te realizowane będą przez Agencję Pracy Tymczasowej działającej
w ramach Regionalnego Funduszu Inwestycyjnego po uprzednim uzyskaniu
wpisu przez ten podmiot do rejestru agencji zatrudnienia.
Funkcje przedsiębiorców użytkowników pełnić będą podmioty gospodarcze
działające zarówno w ramach Częstochowskiego Parku Przemysłowego,
jak również w Regionalnym Funduszu Inwestycyjnym, a także Huta Stali
Częstochowa sp. z o. o.
Usługi pośrednictwa pracy będą realizowane przede wszystkim przez
powiatowe urzędy pracy przy wsparciu lokalnych partnerów, takich
jak:
- organizacje pracodawców, które będą przekazywały informacje
o wolnych miejscach pracy a także określały potrzeby kadrowe i
kwalifikacje osób poszukiwanych przez pracodawców w celu zatrudnienia,
- Związkowe Biuro Pracy Zarządu Regionu Częstochowskiego NSZZ
Solidarność,
- Agencję Pracy Tymczasowej działającej w ramach Regionalnego
Funduszu Inwestycyjnego.
|
Liczba osób objętych działaniem : 800 |
Działanie 3. Szkolenia
Podstawa prawna: Art. 5, ust. 1, pkt 8, 10, 10a i 10b, oraz art.
37i ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu z dnia 14
grudnia 1994 roku .( Dz. U. z 2001 r. Nr 6, poz. 56 z późniejszymi
zmianami) oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 maja 2003r
w sprawie szczegółowych warunków, zakresu i trybu wspierania środkami
Funduszu Pracy programów inicjowanych przez organy samorządu województwa
( Dz. U. 100, poz. 924).
Działanie ma na celu zwiększenie mobilności w obszarach zawodowych
poprzez dostarczenie zagrozonym utratą pracy osobom brakującej wiedzy
i umiejętności praktycznych, a także umożliwienie przekwalifikowania,
czego efektem będzie zdobycie nowego zawodu.
Przewiduje się szkolenia:
- Kadry menedżerskiej z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi
w sytuacji restrukturyzacji zatrudnienia,
- Osób zagrożonych utratą pracy - w zakresie prowadzenia działalności
gospodarczej,
- Osób zagrożonych utratą pracy w kierunkach dających możliwości
podwyższanie kwalifikacji lub przekwalifikowanie,
- Pracowników jeżeli po ukończeniu szkolenia zostaną zatrudnieni
zgodnie z kierunkiem szkolenia na innych stanowiskach pracy w
tworzonych podmiotach.
W zakresie podwyższania kwalifikacji zawodowych lub przekwalifikowania
proponowanymi kierunkami szkolenia są szkolenia w dziedzinie: usług,
marketingu, obsługi finansowej, zastosowania nowoczesnych technologii
informatycznych w działalności różnych podmiotów gospodarczych,
ochrony mienia, na stanowisku operatora urządzeń w zakresie urządzeń
sterowanych numerycznie, uprawnień dla kierowców. Dokładne określenie
kierunków szkoleń będzie możliwe po zdiagnozowaniu tych osób pod
kątem posiadanych kwalifikacji i predyspozycji zawodowych oraz potrzeb
lokalnego rynku pracy.
|
Liczba osób objętych działaniem - 700 |
Działanie 4. Wspieranie samozatrudnienia
Podstawa prawna: Art. 5, ust. 1, pkt 8, 10, 10a i 10b, oraz art.
37i ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu z dnia 14
grudnia 1994 roku .( Dz. U. z 2001 r. Nr 6, poz. 56 z późniejszymi
zmianami) oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 maja 2003r
w sprawie szczegółowych warunków, zakresu i trybu wspierania środkami
Funduszu Pracy programów inicjowanych przez organy samorządu województwa
( Dz. U. 100, poz. 924).
Celem tego działania będzie wspieranie osób rozpoczynających działalność
gospodarczą w okresie pierwszego roku. Działanie to będzie skierowane
do osób mających bardzo wysoką motywację do stworzenia dla siebie
miejsca pracy.
|
A. Niefinansowe instrumenty wsparcia: |
Przygotowanie do samozatrudnienia.
Każda osoba występująca o przyznanie jednorazowych zwrotnych środków
na podjęcie działalności gospodarczej zostanie przygotowana do prowadzenia
działalności gospodarczej poprzez:
Spotkanie z doradcą zawodowym.
Spotkanie to ma na celu określenie osobom zainteresowanym ich predyspozycji
zawodowych oraz uświadomienie ich własnych braków w przygotowaniu
do prowadzenia działalności gospodarczej, a w dalszej kolejności
wskazanie sposobów i możliwości ich uzupełnienia.
Wyposażenie w odpowiednią wiedzę i umiejętności
Każda osoba odbędzie szkolenie z zakresu przedsiębiorczości. Rezultatem
będzie przygotowanie absolwentów szkoleń do prowadzenia własnej
firmy poprzez dostarczenie jak najszerszej wiedzy i umiejętności
w zakresie poruszania się w biznesie.
Opracowanie planu działania firmy
Opracowanie w trakcie szkolenia indywidualnego biznes-planu w kontekście
sytuacji na rynku, własnych możliwości i posiadanych zasobów, tak
aby zapewnić powodzenie planowanych przedsięwzięć
Korzystanie z doradztwa biznesowego.
Korzystanie z doradztwa biznesowego w celu odpowiedniego zaplanowania
działań firmy oraz prawidłowego sporządzenia wniosku o udzielenie
pożyczki lub kredytu.
|
Liczba osób objętych działaniem : 100 |
B. Instrumenty finansowe : |
Środki na pokrycie części kosztów najmu za lokal, w którym prowadzona
jest działalność gospodarcza.
Przyznane środki mogą być wykorzystane przez okres do 12 miesięcy
, w wysokości do 80% kosztów, nie więcej jednak niż 50% minimalnego
wynagrodzenia miesięcznie 400zł ) ,
|
Liczba osób objętych działaniem : 50 |
Pokrycie części kosztów doradczych , w tym księgowych na podjęcie
działalności gospodarczej.
Przyznane środki mogą być wykorzystane przez okres do 12 miesięcy,
w wysokości do 80% kosztów, nie więcej jednak niż 50% minimalnego
wynagrodzenia miesięcznie 400zł ),
|
Liczba osób objętych działaniem : 50 |
Przyznanie jednorazowych środków finansowych na rozpoczęcie własnej
działalności gospodarczej.
Wysokość środków, które mogą być przeznaczone wyłącznie na zakup
środków trwałych wynosi 6000 zł dla osoby podejmującej działalność
gospodarczą.
|
Liczba osób objętych działaniem : 100 |
Dofinansowanie oprocentowania zaciągniętych kredytów komercyjnych
lub pożyczek przez okres 12 miesięcy ( w okresie spłaty pożyczki
lub kredytu ).
Wysokość dofinansowania oprocentowania pożyczek lub kredytów może
wynieść do 50% tego oprocentowania, nie więcej jednak niż dwukrotność
przeciętnego wynagrodzenia )
|
Działanie 5. Refundowanie małym przedsiębiorcom kosztów poniesionych
na wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy.
Podstawa prawna: Art. 5, ust. 1, pkt 8, 10, 10a i 10b, oraz art.
37i ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu z dnia 14
grudnia 1994 roku .( Dz. U. z 2001 r. Nr 6, poz. 56 z późniejszymi
zmianami) oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 maja 2003r
w sprawie szczegółowych warunków, zakresu i trybu wspierania środkami
Funduszu Pracy programów inicjowanych przez organy samorządu województwa
( Dz. U. 100, poz. 924).
Refundacja będzie udzielana małym przedsiębiorcom którzy zatrudnią
osoby skierowane przez pup albo skierowane przez podmiot zwalniający.
Wysokość tej refundacji nie może być wyższa niż trzykrotność przeciętnego
wynagrodzenia pod warunkiem zatrudnienia beneficjenta programu przez
okres co najmniej 12 miesięcy
|
Liczba osób objętych działaniem : 100 |
Działanie 6. Refundowanie części kosztów poniesionych na wynagrodzenia
i składki na ubezpieczenia społeczne.
Podstawa prawna: Art. 5, ust. 1, pkt 8, 10, 10a i 10b, oraz art.
37i ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu z dnia 14
grudnia 1994 roku .( Dz. U. z 2001 r. Nr 6, poz. 56 z późniejszymi
zmianami) oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 maja 2003r
w sprawie szczegółowych warunków, zakresu i trybu wspierania środkami
Funduszu Pracy programów inicjowanych przez organy samorządu województwa
( Dz. U. 100, poz. 924).
Wysokość tej refundacji nie może być wyższa niż trzykrotność przeciętnego
wynagrodzenia pod warunkiem zatrudnienia beneficjenta Programu przez
okres co najmniej 12 miesięcy lub 24 miesięcy w przypadku zatrudnienia
kobiety mającej ukończone 50 lat lub mężczyzny mającego ukończone
55 lat.
|
Liczba osób objętych działaniem : 100 |
CZĘŚĆ II
|
Działanie 1. Wspieranie tworzenia dodatkowych miejsc pracy dla
osób objętych Programem.
Podstawa prawna: Art. 5 ust. 1, pkt 10, 10a, 10b oraz art. 57 ust.1,
pkt 13 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu z dnia
14 grudnia 1994 roku .( Dz. U. z 2001 r. Nr 6, poz. 56 z późniejszymi
zmianami) oraz Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej
z dnia 10 grudnia 1998 roku w sprawie programów specjalnych przeciwdziałania
bezrobociu. (Dz.U. nr 156, poz. 1023 z późniejszymi zmianami).
Udzielenie pracodawcy nie oprocentowanej pożyczki na utworzenie
dodatkowych miejsc pracy, pod warunkiem zatrudniania beneficjentów
Programu przez co najmniej 36 miesięcy.
Wysokość pożyczki nie może przekraczać kwoty 20 krotnego przeciętnego
wynagrodzenia.
|
Liczba osób objętych działaniem utworzenie 500 miejsc pracy. |
Refundowanie pracodawcy części kosztów z tytułu spłaty odsetek
od kredytów komercyjnych na utworzenie dodatkowego miejsca pracy,
pod warunkiem zatrudniania beneficjenta Programu przez okres co
najmniej 24 miesięcy.
Wysokość refundacji wynosi 6 krotność przeciętnego wynagrodzenia
w okresie 12 miesięcy.
|
Liczba osób objętych działaniem utworzenie nowych miejsc pracy
dla 500 osób |
Działanie 2. Inspirowanie zatrudnienia osób objętych Programem.
Podstawa prawna: Art. 5 ust. 1, pkt 10, 10a, 10b oraz art. 57 ust.1,
pkt 13 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu z dnia
14 grudnia 1994 roku .( Dz. U. z 2001 r. Nr 6, poz. 56 z późniejszymi
zmianami) oraz Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej
z dnia 10 grudnia 1998 roku w sprawie programów specjalnych przeciwdziałania
bezrobociu. (Dz.U. nr 156, poz. 1023 z późniejszymi zmianami)
Refundowanie pracodawcy kosztów szkolenia pod warunkiem zatrudnienia
skierowanej osoby przez co najmniej 12 miesięcy.Wysokość refundacji
wynosi 6 - krotność przeciętnego wynagrodzenia w przypadku zatrudnienia
beneficjenta Programu przez co najmniej 12 miesięcy.
|
Liczba osób objętych działaniem 250 |
Refundowanie pracodawcy części kosztów poniesionych na wynagrodzenia,
nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne zatrudnionych beneficjentów
Programu.
Wysokość refundacji wynosi 6 - krotność przeciętnego wynagrodzenia
w przypadku zatrudnienia beneficjenta Programu przez co najmniej
12 miesięcy.
|
Liczba osób objętych działaniem - 645 , w tym 50 osób zostanie zatrudnionych
w Powiatowym Urzędzie Pracy w Częstochowie w związku z realizacja
Programu. |
Działania dodatkowe (formalno-organizacyjne
)
|
Działanie 1. Monitorowanie programu. |
Zadaniem monitoringu jest bieżąca ocena skuteczności działań podejmowanych
w programie i umożliwienie dokonywania niezbędnych zmian. Ocena
ta będzie prowadzona na każdym etapie realizacji programu.
Monitorowanie będzie się odbywało na podstawie:
- Cyklicznych sprawozdań z realizacji poszczególnych działań
sporządzanych przez partnerów programu,
- Spotkań informacyjno koordynujących.
W końcowym etapie programu zostanie przeprowadzona przez wszystkich
partnerów kompleksowa ocena programu.Za monitoring całości programu
odpowiedzialny będzie Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach. |
Działanie 2. Przygotowanie bilansu końcowego. |
Zadaniem tego działania będzie podsumowanie programu na podstawie :
- kompleksowej oceny programu,
- raportu końcowego,
- rozliczenia programu.
Bilans końcowy i ocena programu umożliwi przyjęcie i zaadaptowanie
wypracowanych w trakcie realizacji programu działań podejmowanych
w przypadku zwolnień grupowych na potrzeby innych sektorów gospodarki
województwa śląskiego.
|
DZIAŁANIE
|
CEL ODDZIAŁYWANIA
|
SPOSÓB REALIZACJI
|
WSKAŹNIK REZULTATU
|
Poradnictwo zawodowe |
Zwiększenie poziomu motywacji u uczestników;
Wybór najbardziej efektywnych, form działań na rzecz beneficjentów
|
Usługa poradnictwa i konsultacji |
Liczba udzielonych porad indywidualnych /1100 osób/ |
Pośrednictwo pracy |
Ułatwienie w znalezieniu odpowiedniej pracy przez uczestników programu |
Pozyskiwanie ofert pracy ; utworzenie Agencji Pracy Tymczasowej;
Kierowanie ofert do zainteresowanych |
Liczba osób skierowanych /700 ofert, w tym 450 osób w małych przedsiębiorstwach
oraz 250 osób w Agencji Pracy Tymczasowej / |
Szkolenia i przekwalifikowania |
Zwiększenie szans na znalezienie zatrudnienia poprzez przekwalifikowanie
i podwyższanie kwalifikacji zawodowych |
Organizacja szkoleń, w tym przez pracodawców |
Liczba osób przeszkolonych /700 osób/ |
Wspieranie samozatrudnienia |
Samozatrudnienie i prowadzenie indywidualnej działalności gospodarczej
|
Usługi doradcze i świadczenie pomocy finansowej |
Liczba podejmujących samozatrudnienie / 300 osób/ |
Refundowanie małym przedsiębiorcom kosztów poniesionych na wyposażenie
(doposażenie) stanowiska pracy |
Zatrudnienie zwolnionych osób |
Świadczenie pomocy finansowej |
Liczba miejsc pracy na które została udzielona refundacja /100/ |
Refundowanie części kosztów poniesionych na wynagrodzenia i składki
na ubezpieczenie społ. |
Utworzenie nowych efektywnych miejsc pracy i zatrudnienie zwolnionych
osób |
Świadczenie pomocy finansowej |
Liczba udzielonych refundacji (100) |
CZĘŚĆ II
|
Udzielenie pracodawcy nie oprocentowanej pożyczki na utworzenie
dodatkowych miejsc pracy, pod warunkiem zatrudniania beneficjentów
Programu przez co najmniej 36 miesięcy |
Utworzenie nowych, efektywnych miejsc pracy i zatrudnienie zwolnionych
osób |
Świadczenie pomocy finansowej |
Liczba utworzonych miejsc pracy na które udzielono pożyczki /500/
|
Refundowanie pracodawcy części kosztów z tytułu spłaty odsetek od
kredytów komercyjnych na utworzenie dodatkowego miejsca pracy, pod
warunkiem zatrudniania beneficjanta Programu przez okres co najmniej
24 miesięcy |
Utworzenie nowych, efektywnych miejsc pracy i zatrudnienie zwolnionych
osób |
Świadczenie pomocy finansowej |
Liczba zatrudnionych na nowych miejscach pracy dla których refundowano
część kosztów na ich utworzenie /500 osób/ |
Refundowanie pracodawcy kosztów szkolenia pod warunkiem zatrudnienia
skierowanej osoby przez co najmniej 12 miesięcy. |
Utworzenie nowych, efektywnych miejsc pracy i zatrudnienie zwolnionych
osób |
Świadczenie pomocy finansowej |
Liczba osób przeszkolonych i następnie zatrudnionych przez pracodawców
/250/ |
Refundowanie pracodawcy części kosztów poniesionych na wynagrodzenia,
nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne zatrudnionych beneficjentów
Programu |
Utworzenie nowych, efektywnych miejsc pracy i zatrudnienie zwolnionych
osób |
Świadczenie pomocy finansowej |
Liczba nowozatrudnionych osób, za które zrefundowano pracodawcy
część kosztów /645/ |
partner 1
Samorząd Województwa
Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach
|
- Opracowanie założeń programu aktywizacji zawodowej i gospodarczej
dla zagrożonych utratą pracy osób,
- Bieżąca koordynacja programu,
- Zbudowanie systemu komunikacji pomiędzy partnerami programu,
- Krótkie przeszkolenie osób, które będą realizatorami poszczególnych
działań,
- Utworzenie bazy danych zawierającej podstawowe informacje dotyczące
struktury zawodowej przewidzianych do zwolnienia pracowników,
- Prowadzenie kampanii informacyjnej,
- Organizacja konkursów na wyłonienie wykonawców do realizacji
niektórych działań na rzecz tego Programu,
- Świadczenie usług w zakresie poradnictwa zawodowego,
- Monitoring programu,
- Przygotowanie bilansu końcowego zakończenie i rozliczenie
programu.
|
partner 2
Miasto Częstochowa
Powiatowy Urząd Pracy w Częstochowie
|
- Świadczenie usług poradnictwa zawodowego,
- Świadczenie usług pośrednictwa pracy,
- Organizacja szkoleń,
- Wspieranie samozatrudnienia,
- Refundowanie małym przedsiębiorcom kosztów poniesionych na
wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy,
- Refundowanie małym przedsiębiorcom części kosztów poniesionych
na wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne,
- Wspieranie tworzenia dodatkowych miejsc pracy dla osób objętych
programem,
- Inspirowanie zatrudnienia osób objętych programem,
- Sporządzanie sprawozdawczości do monitoringu.
|
partner 3
Powiatowe Urzędy Pracy,
z których terenu działania pochodzą zwalniani hutnicy
|
- Świadczenie usług poradnictwa zawodowego,
- Świadczenie usług pośrednictwa pracy,
- Organizacja szkoleń,ˇ
- Wspieranie samozatrudnienia,
- Refundowanie małym przedsiębiorcom kosztów poniesionych na
wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy,
- Refundowanie małym przedsiębiorcom części kosztów poniesionych
na wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne,
- Wspieranie tworzenia dodatkowych miejsc pracy dla osób objętych
programem,
- Inspirowanie zatrudnienia osób objętych programem,
- Sporządzanie sprawozdawczości do monitoringu.
|
partner 4
Huta Częstochowa SA
|
- Współpraca z urzędami pracy,
- Przekazywanie informacji i danych niezbędnych dla realizacji
programu do bazy danych WUP i PUP,
- Utworzenie i udział w obsłudze punktów konsultacyjnych,
- Promocja programu.
|
partner 5
Huta Stali Częstochowa Sp. z o.o.
|
- Współpraca z urzędami pracy,
- Przekazywanie informacji i danych niezbędnych dla realizacji
programu do bazy danych WUP i PUP,ˇ
- Określanie potrzeb kadrowych i poszukiwanych kwalifikacji,
- Udział w prognozowaniu kierunków szkoleń zgodnie z potrzebami
Huty,
- Promocja programu.
|
partner 6
Spółki zależne od Huty Częstochowa SA
|
- Współpraca z urzędami pracy,
- Przekazywanie informacji i danych niezbędnych dla realizacji
programu do bazy danych WUP i PUP,ˇ
- Określanie potrzeb kadrowych i poszukiwanych kwalifikacji,
- Udział w prognozowaniu kierunków szkoleń zgodnie z potrzebami
Huty,
- Promocja programu,
- Sporządzanie sprawozdawczości do monitoringu.
|
partner 7
Jednostki szkolące
|
- Współpraca z urzędami pracy,
- Świadczenie usług szkoleniowych na rzecz beneficjentów programu,
- Sporządzanie sprawozdawczości do monitoringu.
|
partner 8
Miejski Ośrodek Wspierania Przedsiębiorczości w Częstochowie
|
- Współpraca z urzędami pracy,
- Świadczenie usług doradztwa zawodowego,ˇ
- Świadczenie usług w zakresie doradztwa biznesowego,ˇ
- Organizacja szkoleń w zakresie aktywizacji zawodowej,ˇ
- Organizacja szkoleń w zakresie przedsiębiorczości,ˇ
- Sporządzanie sprawozdawczości do monitoringu.
|
partner 9
Związkowe Biuro Pracy Zarządu Regionu Częstochowskiego NSZZ Solidarność
|
- Współpraca z urzędami pracy,
- Świadczenie usług pośrednictwa pracy,
- Przekazywanie informacji o wolnych miejscach pracy dla osób
objetych programem,
- Sporządzanie sprawozdawczości do monitoringu.
|
F. ETAPY REALIZACJ PROGRAMU
|
Etap I
Przygotowawczy
|
- Przygotowanie merytoryczne, organizacyjne i techniczne programu.
|
Etap II
Diagnozowanie potrzeb
|
- Przeprowadzenie kampanii informacyjnej,
- Świadczenie usług z zakresu poradnictwa zawodowego.
|
Etap III
Wdrażający
|
- Świadczenie usług poradnictwa zawodowego,
- Świadczenie usług pośrednictwa pracy,
- Organizacja szkoleń,
- Wspieranie samozatrudnienia,
- Refundacje części kosztów działalności dla małych przedsiębiorców,
- Inspirowanie zatrudnienia oraz wspieranie tworzenia dodatkowych
miejsc pracy.
|
Etap IV
Monitorujący
|
Realizacja działań związanych z monitorowaniem:
- cykliczne sprawozdania z realizacji poszczególnych działań
sporządzanych przez partnerów programu,
- spotkania informacyjno koordynujące,
- kompleksowa ocena programu.
|
Etap V
Zakończenie programu
|
- Przygotowanie bilansu końcowego,
- Wypracowanie działań podejmowanych w przypadku zwolnień grupowych
na potrzeby innych sektorów gospodarki województwa śląskiego,
traktując ten Program jako pilotażowy.
|
Fundusz Pracy
|
Środki finansowe przekazane będą bezpośrednio przez
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej do samorządów
powiatowych (powiatowych urzędów pracy, które będą uczestniczyć w
tym Programie) wg podziału określonego przez Zarząd Województwa Śląskiego.
Powiatowe Urzędy Pracy przeznaczą te środki na realizację zadań określonych
w tym Programie. |
Dodatkowe środki
|
Instrumenty dodatkowego wsparcia przedsiębiorczości
inicjowanej bądź już realizowanej na obszarze, którego dotyczy Program
będą miały charakter kontraktowy. Z instytucjami i podmiotami wskazanymi
w Programie ( tabela Załącznik nr 3) przewidzianymi jako potencjalni
jego partnerzy powinny zostać zawarte stosowne porozumienia ( umowy
).Wówczas określony zostanie budżet tej części Programu lub świadczenie.
Środki w tym zakresie mogą mieć charakter pomocy publicznej. |
Realizacja |
2003 r.
|
2004 r.
|
2005 r. |
VII
|
VIII
|
IX
|
X
|
XI
|
XII
|
I
|
II
|
III
|
IV
|
V
|
VI
|
VII
|
VIII
|
IX
|
X
|
XI
|
XII
|
I
|
Etap I |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Etap II |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Etap III |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Etap IV |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Etap V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PLANOWANE FINANSOWANIE DZIAŁAŃ PRZEWIDZIANYCH
W PROGRAMIE AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ I GOSPODARCZEJ
dla osób zagrożonych utratą pracy zatrudnionych
w Hucie Częstochowa SA,
Hucie Stali Częstochowa sp. z o. o. oraz w spółkach zależnych od Huty
Częstochowa SA
( dodatkowe środki Funduszu Pracy z rezerwy MGPiPS )
CZĘŚĆ I
(odpowiednia tabela - Załącznik nr 1)
A. Dla osób podejmujących działalność gospodarczą -
300 osób.
A.1 Środki na pokrycie części kosztów najmu za lokal,
w którym jest prowadzona działalność gospodarcza - 50 osób.
(przez okres 12 miesięcy, w wysokości do 80% kosztów, nie więcej jednak
niż 50% minimalnego wynagrodzenia miesięcznie )
50 osób x 12 miesięcy x 400zł. = 240 000zł.
A.2 Środki na pokrycie części kosztów doradczych, w
tym księgowych - 50 osób.
(przez okres do 12 miesięcy, w wysokości do 80% kosztów, nie więcej jednak
niż 50% minimalnego wynagrodzenia miesięcznie )
50 osób x 12 miesięcy x 400zł. = 240 000zł.
A.3 Środki przyznane jednorazowo na podjęcie działalności
gospodarczej - 100 osób.
(wysokość środków, które mogą być przyznane na zakup wyłącznie środków
trwałych wynosi 6000 zł. )
100 osób x 6 000zł. = 600 000zł.
A.4 Środki na dofinansowanie oprocentowania zaciagnietych
kredytow lub pozyczek udzielonych z innych zrodel niz fp lub pfron przez
okres 12 miesiecy (w okresie splaty pozyczki lub kredytu ) na utworzenie
dodatkowych miejsc pracy - dla 100 osob.
(wysokość dofinansowania oprocentowania pożyczek lub kredytów może wynieść
do 50% tego oprocentowania, nie więcej jednak niż dwukrotność przeciętnego
wynagrodzenia )
100 osób x 4000 zł. = 400 000zł.
ŁĄCZNIE KWOTA ŚRODKÓW DLA OSÓB PODEJMUJĄCYCH DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ
- 1 480 000zł.
B. Dla małych przedsiębiorstw ( wyłącznie ) - w związku
z zatrudnieniem 200 osób.
B.1 Refundowanie małym przedsiębiorcom kosztów poniesionych
na wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy dla beneficjanta skierowanego
przez PUP lub podmiot zwalniający - z tytułu zatrudnienia 100 osób.
(wysokość tej refundacji nie może być wyższa niż trzykrotność przeciętnego
wynagrodzenia pod warunkiem zatrudnienia beneficjanta przez okres co najmniej
12 miesięcy )
100 osób x 6 000zł. = 600 000zł.
B.2 Refundowanie części kosztów poniesionych na wynagrodzenia
i składki na ubezpieczenia społeczne zatrudnionego beneficjanta Programu
- 100 osób.
(wysokość refundacji nie może przekroczyć 60% przeciętnego wynagrodzenia
i jest dokonywana przez okres 12 miesięcy lub 24 miesięcy w przypadku
zatrudnienia kobiety mającej ukończone 50 lat lub mężczyzny mającego ukończone
55 lat )
50 osób x 1 300zł. x 12 miesięcy = 780 000zł.
50 osób x 1 300zł. x 24 miesiące = 1 560 000zł.
Łącznie - 2 340 000zł.
ŁĄCZNA KWOTA ŚRODKÓW DLA MAŁYCH PRZEDSIĘBIORSTW - 2 940 000zł.
C. Działania przewidziane dla wszystkich osób zagrożonych utratą pracy.
C.1 Usługi poradnictwa zawodowego - 1 100 osób
1 100 osób x 70zł. = 77 000zł.
C.2 Usługi pośrednictwa pracy - dla 800 osób
800 osób x 37,5zł = 30 000zł.
C.3 Podwyższanie kwalifikacji lub przekwalifikowania
- dla 700 osób
700 osób x 2 000zł = 1 400 000zł.
ŁĄCZNIE ŚRODKI FINANSOWE PRZEWIDZIANA NA DZIAŁANIA W PUNKCIE
"C" - 1 507 000zł.
ŁĄCZNIE ŚRODKI FINANSOWE NA REALIZACJĘ DZIAŁAŃ ZAWARTYCH W CZĘŚCI I
- 5 927 000zł.
CZĘŚĆ II
(odpowiednia tabela - Załącznik nr 2)
A Inspirowanie zatrudnienia dla 895 osób
A.1 Refundowanie pracodawcy kosztów szkolenia pod warunkiem
zatrudnienia skierowanej osoby przez co najmniej 12 miesięcy - dla 250
osób.
(wysokość refundacji wynosi do 6 -krotności przeciętnego wynagrodzenia
w przypadku zatrudnienia beneficjanta Programu przez co najmniej 12 miesięcy;
w Programie przyjęto kwotę szkolenia wynoszącą 3 000zł.)
250 osób x 3 000zł. = 750 000zł.
A.2 Refundowanie pracodawcy części kosztów poniesionych
na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne - zatrudnionych
645 osób.
(wysokość refundacji wynosi 6 - krotność przeciętnego wynagrodzenia w
przypadku zatrudnienia beneficjanta Programu przez co najmniej 12 miesięcy
).
645 osób x 6 x 2 000zł. = 7 740 000zł.
ŁĄCZNIE ŚRODKI FINANSOWE NA ZREALIZOWANIE DZIAŁAŃ "A"
- 8 490 000zł.
B Wspieranie tworzenia dodatkowych miejsc pracy dla
1 000 osób.
B.1 Udzielenie pracodawcy nie oprocentowanej pożyczki
na utworzenie dodatkowych miejsc pracy, pod warunkiem zatrudnienia beneficjanta
Programu przez co najmniej 36 miesięcy - dla 500 osób.
( wysokość pożyczki nie może przekraczać 20 - krotnego przeciętnego wynagrodzenia;
w Programie przyjęto kwotę 10 000zł. na utworzenie dodatkowego miejsca
pracy )
500 osób x 10 000zł. = 5 000 000zł.
B.2 Refundowanie pracodawcy części kosztów z tytułu
spłaty odsetek od kredytów komercyjnych na utworzenie dodatkowych miejsc
pracy, pod warunkiem zatrudnienia beneficjanta Programu przez co najmniej
24 miesiące - dla 500 osób
( wysokość refundacji wynosi 6 - krotność przeciętnego wynagrodzenia w
okresie 12 miesięcy )
500 osób x 6 x 2 000zł. = 6 000 000zł.
ŁĄCZNIE ŚRODKI FINANSOWE NA ZREALIZOWANIE DZIAŁAŃ "B"
- 11 000 000zł.
ŁĄCZNIE ŚRODKI FINANSOWE NA REALIZACJĘ
DZIAŁAŃ W CZĘŚCI II - 19 490 000zł.
RAZEM CZĘŚĆ I i II - 25 417 000zł.
|
|
|
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice
|
|
|