"Strategia Rozwoju Turystyki w Województwie Śląskim
na lata 2004-2013 "
C. Turystyka w województwie śląskim
1. Charakterystyka województwa śląskiego
Podstawowe dane charakteryzujące województwo śląskie przedstawiono w tabeli
1.
Tabela 1. Podstawowe dane charakteryzujące województwo śląskie
Charakterystyka
|
Wartości liczbowe
|
Porównanie
|
Liczba ludności |
4731,5 tys. osób
|
Drugie miejsce w kraju po województwie mazowieckim |
Powierzchnia |
12 331 km2
|
Czternasta lokata w kraju przed województwem świętokrzyskim i opolskim |
Gęstość zaludnienia |
384 os/km2
|
Średnio 122 os/km2 w kraju |
Struktura administracyjna |
19 miast na prawach powiatu (powiatów grodzkich)
17 powiatów ziemskich
167 gmin
|
|
Wskaźnik telefonizacji |
318,4 telefonicznych łącz głównych na 1000 mieszkańców
|
Wyższy od średniej krajowej wynoszącej 310,6 |
Wskaźnik gęstości sieci wodociągowej |
141,1 km na 100 km2
|
71,9 km na 100 km2 w kraju |
Wskaźnik gęstości sieci kanalizacyjnej |
52,8 km na 100 km2
|
19,5 km na 100 km2 w kraju |
Wskaźnik gęstości sieci gazowej |
124,4 km na 100 km2
|
37,3 km na 100 km2 w kraju |
Stacje paliw |
984 stacji
|
10,6% stacji paliw w kraju |
Liczba podmiotów gospodarczych ogółem |
417,9 tys.
|
12,1% ogółu podmiotów zarejestrowanych w kraju |
w tym: |
z udziałem kapitału zagranicznego |
4,0 tys. spółek
|
1,0% ogółu firm zarejestrowanych w województwie |
osób fizycznych oraz spółek cywilnych |
366,5 tys. jednostek
|
87,7% ogółu jednostek zarejestrowanych w województwie |
Pracujący w rolnictwie, łowiectwie, leśnictwie |
210,0 tys. osób
|
12,7% ogółu pracujących w województwie |
Pracujący w przemyśle i budownictwie |
595,5 tys. osób
|
35,5% ogółu pracujących w województwie |
Pracujący w usługach |
868,0 tys. osób
|
51,8% ogółu pracujących w województwie |
Stopa bezrobocia |
16,50%
|
18,0% w kraju |
Produkt Krajowy Brutto (PKB) (2001 r.) |
102 639,4 mln zł
|
13,7% PKB dla kraju |
Źródła:
- Rocznik statystyczny województwa śląskiego 2003, US, Katowice
2003
- Rocznik statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2003, GUS, Warszawa
2003
2. Potencjał turystyczny województwa śląskiego
Położenie. Województwo śląskie położone jest w południowej Polsce,
graniczy z województwami: opolskim, łódzkim, świętokrzyskim, małopolskim
oraz Czechami i Słowacją. Powierzchnia województwa wynosi 12 331 km2 ,
co stanowi 3,9% powierzchni Polski.
Obszar województwa śląskiego charakteryzuje się zróżnicowaniem warunków
fizyczno-geograficznych. Tereny północne oraz południowe ze względu na
dużą atrakcyjność przyrodniczą (Wyżyna Częstochowska, Beskid Śląski i
Żywiecki) wyróżniają się korzystnymi warunkami z punktu widzenia przydatności
do uprawiania i rozwoju turystyki, zarówno pobytowej jak i weekendowej.
Walory i atrakcje turystyczne
Walory przyrodnicze. Położenie województwa śląskiego w obrębie
różnorodnych jednostek fizyczno-geograficznych o zróżnicowanej budowie
geologicznej, warunkach klimatycznych, glebowych, ukształtowaniu terenu
oraz intensywność antropopresji zdecydowały o dużym zróżnicowaniu fauny
i flory. Występują tutaj zarówno elementy charakterystyczne dla niżu europejskiego,
jak też dla terenów wyżynnych, górskich oraz kotlin podgórskich. To zróżnicowanie
uatrakcyjnia obszar dla wielu form turystyki.
W województwie śląskim do 2003 roku utworzono 61 rezerwatów o łącznej
powierzchni ponad 3619 ha, co stanowi ok. 0,3% powierzchni całego województwa.
Rezerwaty przyrody w województwie śląskim skupiają się głównie w części
północnej i południowej, tylko niewielka ich ilość rozproszona jest w
części środkowej. W województwie śląskim powołano dotychczas 8 parków
krajobrazowych, chroniących obszary o szczególnych wartościach przyrodniczych,
krajobrazowych i kulturowych. Parki krajobrazowe zajmują powierzchnię
235 752 ha, co stanowi 19,21% powierzchni województwa śląskiego. W województwie
śląskim utworzono także 22 obszary chronionego krajobrazu, które obejmują
wyróżniające się krajobrazowo tereny o różnych typach ekosystemów.
Liczba użytków ekologicznych w województwie śląskim wynosiła 40. Przedmiotem
ochrony są w nich głównie: torfowiska, stawy oraz łąki. Do tej pory w
województwie śląskim powołano jedynie 3 stanowiska dokumentacyjne: wyrobisko
dolomitów w Blachówce (Bytom) i wychodnie piaskowców karbońskich w Rydułtowach
i odkrywka cieszynitów w Cieszynie.
W województwie śląskim powołano 16 zespołów przyrodniczo-krajobrazowych.
Według stanu na koniec 2002 roku w regionie ustanowiono 1366 pomników
przyrody, z czego największa ich liczba jest w powiatach: tarnogórskim,
lublinieckim, kłobuckim, częstochowskim, bielskim, żywieckim i cieszyńskim.
Ukształtowanie. Województwo śląskie charakteryzuje się zróżnicowaną
budową geologiczną i urozmaiconą rzeźbą terenu. Obejmuje swoim zasięgiem
obszar Wyżyny Śląsko-Krakowskiej, fragment Niziny Śląskiej, Północnego
Podkarpacia oraz Zewnętrznych Karpat Zachodnich. Znaczną powierzchnię
zajmują obszary o charakterze równinnym np. Kotlina Oświęcimska i Raciborska,
z rozległymi dolinami Wisły i Odry oraz duże obszary niektórych dolin
rzecznych w obrębie Wyżyny Śląskiej, jak np. Dolina Małej Panwi z przyległymi
terenami Białej Przemszy w rejonie Pustyni Błędowskiej. Na płaskiej powierzchni
licznie występują zbiorniki wodne zarówno pochodzenia naturalnego, jak
i antropogenicznego. Poza równinnym terytorium rozciągają się intensywnie
urzeźbione tereny Wyżyny Częstochowskiej i pasma górskie Beskidów. Obok
naturalnych krajobrazów występują tu także różnorodne formy antropogeniczne
związane z działalnością gospodarczą człowieka.
Województwo śląskie jest obszarem silnie zróżnicowanym, zarówno pod względem
intensywności urzeźbienia, jak i różnorodności form.
Wody powierzchniowe. Województwo śląskie położone jest w dorzeczu
Wisły i Odry, rzek należących do zlewni Morza Bałtyckiego. Tylko niewielki
fragment województwa w rejonie Istebnej odwadniany jest przez potok Czadeczka
i dalej rzekę Wag do zlewiska Morza Czarnego. Równie ważny jak Czadeczka
jest potok Krężela, które po połączeniu się poprzez Czerniankę wpadają
do Kysucy i dalej płyną do Wagu i Dunaju. Rzeki i potoki południowej części
województwa śląskiego charakteryzują się wysokimi stanami wód w okresie
roztopów wiosennych, uzupełnianych dodatkowo opadami letnimi i jesiennymi.
Stan czystości większości rzek i potoków jest niezadowalający, i tylko
źródłowe odcinki większości cieków prowadzą wody mieszczące się w I klasie
czystości. Zanieczyszczenie wód utrudnia rozwój sportów wodnych oraz turystyki
specjalistycznej.
Lasy. O specyfice lasów tego obszaru w dużej mierze zadecydował
rozwój przemysłu ciężkiego, wykorzystującego drewno jako materiał opałowy
i budowlany. Rabunkowa gospodarka leśna spowodowała olbrzymie zmiany w
przestrzennym występowaniu i składzie gatunkowym lasów.
Lasy i grunty leśne na obszarze województwa śląskiego zajmują obecnie
395 190 ha (dane z 2003r.), a ich rozmieszczenie w obrębie powiatów i
gmin jest nierównomierne. Zróżnicowane są także stosunki własnościowe
gruntów leśnych.
Aktualnie udokumentowanych jest 27 zespołów, stanowiących większość spośród
opisywanych zbiorowisk leśnych w Polsce. Największą lesistością charakteryzują
się tereny górskie, mało przydatne dla rolnictwa ze względu na zróżnicowaną
rzeźbę terenu i specyficzne warunki klimatyczne. Duże połacie lasów występują
ponadto na Wyżynie Śląskiej i w Kotlinie Oświęcimsko-Raciborskiej. Najsilniej
zniszczone kompleksy leśne występują w obrębie Aglomeracji Górnośląskiej,
co wynika z szeroko pojętych procesów urbanizacyjnych na tym terenie,
a szczególnie z bezpośredniego i pośredniego oddziaływania przemysłu na
środowisko. Nie bez znaczenia są także obszary poprzemysłowe, które w
ramach procesów rekultywacji lub spontanicznej sukcesji uległy zalesieniu,
tworząc tym samym lasy antropogeniczne. W województwie śląskim przeważają
zbiorowiska borów świerkowych, sosnowo-świerkowych i borów mieszanych,
lasów przydatnych dla różnych form turystyki.
Walory kulturowe. Na terenie województwa śląskiego znajduje się
ponad 4000 zabytków wpisanych do rejestru. Jednakże liczba tych, które
są godne odrestaurowania i udostępnienia turystom jest dużo wyższa. W
większości są to obiekty architektoniczne: zamki, pałace, dwory, kościoły
i kaplice, układy urbanistyczne poszczególnych miast, kolonie robotnicze,
a także zabytki techniki i przemysłu oraz cmentarze i parki.
Na obszarze regionu zlokalizowane są liczna miejsca pielgrzymkowe, z czego
5 z koronowanymi wizerunkami Matki Boskiej. Wśród 43 muzeów w woj. śląskim
kilka jest szczególnie atrakcyjnych w skali krajowej. W regionie aktualnie
działa 85 galerii, z tego najwięcej w Katowicach, Gliwicach, Częstochowie,
w Bielsku Białej.
W województwie śląskim działa 15 teatrów, opera, dwie estrady śląskie,
orkiestry symfoniczne i dęte. W regionie działa także wiele zespołów folklorystycznych,
z których najbardziej znany jest Zespół Pieśni i Tańca "Śląsk"
z Koszęcina. Wiele z tych zespołów pochodzi ze Śląska Cieszyńskiego -
17 i Beskidu Żywieckiego - 16. W województwie funkcjonują 62 kina, posiadające
27 009 miejsc na widowniach, co daje wskaźnik 5,4 miejsca na 1 000 mieszkańców.
Sytuacja jest zróżnicowana w obrębie poszczególnych miast. W najlepszej
sytuacji znajduje się Kuźnia Raciborska, gdzie na 1 000 mieszkańców przypada
aż 50 miejsc, w najgorszej duże miasta zwłaszcza Częstochowa 0,4 miejsca
na 1000 mieszkańców i Sosnowiec (2,4). Jednak wiele miejscowości nie posiada
kin.
Na terenie województwa znajduje się unikalny w skali kraju obiekt Wojewódzki
Park Kultury i Wypoczynku, będący jednym z największych w Europie zespołów
wypoczynkowo-rekreacyjno-rozrywkowych. Liczne atrakcje zlokalizowane na
obszarze parku takie jak: Śląski Ogród Zoologiczny, Planetarium i Obserwatorium
Astronomiczne, Wesołe Miasteczko, Stadion Śląski, Skansen oraz liczne
inne obiekty sportowo-rekreacyjne przyciągają nie tylko mieszkańców Aglomeracji
Górnośląskiej ale także turystów z innych części regionu oraz spoza niego.
Infrastruktura turystyczna
Baza noclegowa. Zgodnie z Ustawą o usługach turystycznych, prawo
używania nazwy: hotel, motel, pensjonat, kemping, dom wycieczkowy, schronisko
młodzieżowe, schronisko i pole biwakowe mają jedynie te obiekty, które
pozytywnie przeszły proces kategoryzacyjny. Baza noclegowa województwa
śląskiego na koniec 2002 roku obejmowała: 387 obiektów noclegowych, w
tym: 75 hoteli, 2 motele, 12 pensjonatów, 8 kempingów, 7 domów wycieczkowych.
Na szlakach górskich turyści skorzystać mogą z 12 schronisk, a na terenie
całego województwa - z 22 schronisk młodzieżowych. Większość z nich funkcjonuje
przez cały rok.
Tabela 2. Wykorzystanie obiektów noclegowych w województwie śląskim w
latach 1999-2002
Rok
|
Obiekty
|
Miejsca noclegowe
|
Korzystający z noclegów
(w tysiącach)
|
Udzielone noclegi
(w tysiącach)
|
1999
|
718
|
43023
|
1137,7
|
3179,9
|
2000
|
536
|
42568
|
1295
|
3323
|
2001
|
470
|
35046
|
1185,8
|
2964,9
|
2002
|
387
|
30382
|
1058,9
|
2560,9
|
Źródło: Rocznik statystyczny województwa śląskiego. GUS, 2003
Hotelową bazę noclegową w województwie śląskim stanowiło 75 hoteli różnej
kategorii. W porównaniu z rokiem 2001 liczba hoteli wzrosła (tabela 3).
Tabela 3. Hotele w województwie śląskim według kategorii
Rok
|
Ogółem
|
Kategoria
|
W trakcie kategoryzacji
|
5 gwiazdkowe
|
4 gwiazdkowe
|
3 gwiazdkowe
|
2 gwiazdkowe
|
1 gwiazdkowe
|
1999 |
113
|
-
|
2
|
40
|
41
|
30
|
-
|
2000 |
111
|
2
|
2
|
36
|
42
|
29
|
-
|
2001 |
62
|
2
|
1
|
26
|
22
|
11
|
-
|
2002 |
75
|
1
|
2
|
26
|
22
|
11
|
13
|
Źródło: Rocznik statystyczny województwa śląskiego. GUS, 2003
W porównaniu z 2001 rokiem wzrosła również liczba miejsc noclegowych, natomiast
zmniejszyła się liczba miejsc noclegowych w hotelach 5 gwiazdkowych, a więc
o najwyższym standardzie (tabela 4).
Tabela 4. Miejsca noclegowe w hotelach województwa śląskiego w latach 1999-2002
Rok
|
Ogółem
|
Kategoria
|
W trakcie kategoryzacji
|
5 gwiazdkowe
|
4 gwiazdkowe
|
3 gwiazdkowe
|
2 gwiazdkowe
|
1 gwiazdkowe
|
1999 |
11084
|
-
|
614
|
4962
|
3655
|
1853
|
-
|
2000 |
11733
|
88
|
619
|
4972
|
3899
|
2155
|
-
|
2001 |
6115
|
88
|
481
|
2862
|
2011
|
673
|
-
|
2002 |
7743
|
64
|
406
|
3007
|
2353
|
907
|
1006
|
Źródło: Rocznik statystyczny województwa śląskiego. GUS, 2003
W 2002 roku udzielono w obiektach hotelowych około 700 tys. noclegów. W
porównaniu z latami 1999-2001 liczba udzielonych noclegów maleje.
Tabela 5. Udzielone noclegi w hotelach w województwie śląskim w latach 1999-2002
Rok
|
Ogółem
|
Kategoria
|
W trakcie kategoryzacji
|
5 gwiazdkowe
|
4 gwiazdkowe
|
3 gwiazdkowe
|
2 gwiazdkowe
|
1 gwiazdkowe
|
1999 |
1033914
|
-
|
49159
|
428760
|
352674
|
203321
|
-
|
2000 |
1286790
|
6927
|
93715
|
491374
|
427586
|
267188
|
-
|
2001 |
765563
|
4952
|
42141
|
313916
|
250111
|
154443
|
-
|
2002 |
699364
|
1280
|
44292
|
253781
|
180396
|
112069
|
107546
|
Źródło: Rocznik statystyczny województwa śląskiego. GUS, 2003
Stopień wykorzystania bazy hotelowej w latach 1999-2002 oscylował w granicach
32-36%. Najwyższy wskaźnik wykorzystania pokoi notuje się w hotelach 4 gwiazdkowych.
Natomiast w hotelach najwyższej kategorii nastąpił wyraźny spadek wykorzystania
pokoi w porównaniu z 2000 i 2001 rokiem.
Tabela 6. Stopień wykorzystania pokoi (w%) w hotelach województwa śląskiego
w latach 1999-2002
Rok
|
Ogółem
|
Kategoria
|
W trakcie kategoryzacji
|
5 gwiazdkowe
|
4 gwiazdkowe
|
3 gwiazdkowe
|
2 gwiazdkowe
|
1 gwiazdkowe
|
1999 |
36,2
|
-
|
50,7
|
38,3
|
32,8
|
32,1
|
-
|
2000 |
32,9
|
60,5
|
47,3
|
33,2
|
33,4
|
24,3
|
-
|
2001 |
31,9
|
37,1
|
40,8
|
31,5
|
29,7
|
33,7
|
-
|
2002 |
32,9
|
8,3
|
43,1
|
35,6
|
28
|
35,6
|
31,3
|
Źródło Rocznik statystyczny województwa śląskiego. GUS, 2003
Turyści zainteresowani agroturystyką mają do dyspozycji w regionie ponad
350 gospodarstw, w przeważającej ilości położonych w Beskidach.
Obok tradycyjnych procentowych mierników w analizach zjawisk turystycznych
stosuje się też mierniki specyficzne, tylko dla potrzeb turystyki. W tym
zakresie wykorzystywane są następujące rodzaju wskaźniki:
- wskaźnik nasycenia bazą turystyczną wyrażony liczbą miejsc noclegowych
przypadających na km2 powierzchni całkowitej, zwany wskaźnikiem Charvata,
- wskaźnik intensywności ruchu turystycznego wyrażony liczbą turystów
korzystających z noclegów przypadającą na 1000 mieszkańców stałych,
zwany wskaźnikiem Schneidera,
- wskaźnik funkcji turystycznej wyrażony liczbą turystów korzystających
z noclegów przypadającą na km2 powierzchni całkowitej, zwany wskaźnikiem
Deferta,
- wskaźnik liczby udzielonych noclegów przypadającej na km2 powierzchni
całkowitej,
- wskaźnik funkcji turystycznej miejscowości Baretje'a i Deferta, wyrażony
liczbą turystycznych miejsc noclegowych, pomnożoną przez 100, przypadającą
na liczbę ludności miejscowej.
Analizując wskaźnik nasycenia bazą turystyczną (Charvata), należy stwierdzić,
iż powiatem najlepiej wyposażonym w bazę noclegową w 2001 r. był powiat
cieszyński, w którym na jeden km2 powierzchni całkowitej przypadało aż
15,9 miejsc noclegowych, oraz powiat bielski - 7,2 miejsc na 1 km2. Pośród
gmin miejskich, największą pojemnością bazy noclegowej charakteryzowały
się: Ustroń - 95,8 miejsc na 1 km2 oraz Szczyrk - 51,8, a pośród gmin
wiejskich: Czernichów - 18,1 i Jaworze - 16,9. Miasta na prawach powiatu
o największej pojemności bazy turystycznej to: Chorzów - 14,4 i Częstochowa
- 14,3 miejsc na 1 km2.
Analiza wskaźnika intensywności ruchu turystycznego (Schneidera) wskazuje,
iż największa liczba turystów na 1000 mieszkańców przypadła w powiatach:
cieszyńskim - 1879,9 oraz bielskim - 665,9. Gminą miejską o najwyższym
w województwie śląskim poziomie tego wskaźnika był: Szczyrk - 12480,1
i Wisła - 10235,6, natomiast gminą wiejską: Czernichów - 3438,0 oraz Kroczyce
- 2420,9. Miasta na prawach powiatu, w których na 1000 mieszkańców przypadało
najwięcej turystów, to: Częstochowa - 740,0 oraz Bielsko-Biała ze wskaźnikiem
wynoszącym 340,6.
Największą liczbą turystów korzystających z noclegów przypadającą na km2
powierzchni całkowitej (wskaźnik Deferta) charakteryzowały się powiaty:
cieszyński - 443,2 oraz bielski - 215. Wśród gmin miejskich wskaźnik ten
przyjmował największe wartości: w Ustroniu - 2529,9 oraz Szczyrku - 1819,5,
natomiast wśród gmin wiejskich w Jaworzu - 397,8 oraz Czernichowie - 391,2.
W miastach na prawach powiatu, na jednym km2 najwięcej turystów korzystało
z noclegów: w Częstochowie - 1176,4 i Chorzowie - 682,0.
Na jednym km2 powierzchni całkowitej, najwięcej noclegów udzielono w powiatach:
cieszyńskim - 1437,0 oraz bielskim - 718,3, a w gminach miejskich: w Ustroniu
- 8269,2 oraz Szczyrku - 5384,5. W odniesieniu do gmin wiejskich województwa
śląskiego wskaźnik ten kształtował się na najwyższym poziomie w gminach:
Jaworze - 2032,9 i Czernichów - 1063,2, a w miastach na prawach powiatu:
w Chorzowie - 1838,2 i Katowicach - 1544,3.
Analizując wskaźnik funkcji turystycznej miejscowości (Baretje'a i Deferta)
stwierdzono, iż największą liczbą turystycznych miejsc noclegowych przypadającą
na 100 mieszkańców stałych, charakteryzowały się powiaty: cieszyński (wskaźnik
6,8) i żywiecki (3,1)oraz gminy miejskie: Wisła - 37,7 i Ustroń - 35,7,
a spośród gmin wiejskich: Czernichów - 15,9 oraz Rajcza - 9,4. Miasta
na prawach powiatu, w których na 100 mieszkańców przypadało najwięcej
turystycznych miejsc noclegowych, to: Częstochowa - 0,9 oraz Bielsko-Biała
ze wskaźnikiem wynoszącym 0,8.
Baza gastronomiczna. Według stanu na koniec 2002 r. w województwie
śląskim zarejestrowanych było 13 tys. placówek gastronomicznych. W obiektach
bazy noclegowej w 2002 r. było około 487 placówek gastronomicznych. Ich
liczba zmalała w analizowanym okresie.
Tabela 7. Placówki gastronomiczne w obiektach noclegowych turystyki w województwie
śląskim w latach 1999-2002
Rok
|
Ogółem
|
Restauracje
|
Stołówki
|
Bary i kawiarnie
|
Punkty gastronomiczne
|
1999 |
726
|
156
|
221
|
267
|
82
|
2000 |
627
|
172
|
167
|
221
|
67
|
2001 |
558
|
140
|
160
|
200
|
58
|
2002 |
487
|
137
|
125
|
173
|
52
|
Źródło: Rocznik statystyczny województwa śląskiego. GUS, 2003
Baza towarzysząca (infrastruktura techniczna specjalistyczna).
Na obszarze województwa śląskiego wyznaczono i oznakowano 4670 km pieszych
szlaków turystycznych. W województwie realizowany jest program "Rowerem
po Śląsku", którego koordynatorem jest Śląski Związek Gmin i Powiatów.
Województwo śląskie stwarza również doskonałe warunki do uprawiania sportów
zimowych. W Beskidach, w okolicach Bielska-Białej, znajdują się liczne
trasy narciarskie, których łączna długość w regionie wynosi ponad 200
km.
W regionie znajduje się kilkanaście rzek i zbiorników wodnych służących
rekreacji wodnej i żeglarstwu. Najczęściej są to zbiorniki sztuczne, utworzone
poprzez budowę zapór na ciekach wodnych, ale istnieje też kilka zbiorników
urządzonych w dawnych wyrobiskach górniczych kopalń piasku. Większość
z nich wykorzystywana jest do żeglarstwa, windsurfingu, kajakarstwa, wioślarstwa
oraz pływania i wypoczynku nad wodą.
Wyżyna Krakowsko-Częstochowska swoim ukształtowaniem terenu i formami
skalnymi przyciąga amatorów wspinaczki skałkowej. Do terenów przeznaczonych
na działalność skałkową należą: Skałki Kroczyckie, Podlesickie, Rzędowickie,
Włodowickie, rejon Podlesic, rejon Okiennika oraz rejon Olsztyna, Podzamcza
i Ryczowa. W wyniku zjawisk krasowych powstało na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej
ponad 900 jaskiń i schronisk skalnych, zgrupowanych w okolicy Olsztyna,
Potoku Złotego, Podlesic i Smolenia, stanowiących cel przyjazdów wspinaczy
skałkowych.
Tabela 8. Wybrane dane statystyczne dotyczące turystyki w województwie śląskim
L.p.
|
Wyszczególnienie
|
Województwo śląskie
|
Porównanie miejsce na tle innych województw
|
1. |
Liczba obiektów bazy noclegowej |
387 |
8 |
2. |
Liczba miejsc noclegowych w bazie noclegowej |
30 192 |
8 |
3. |
Korzystających z noclegów (w tysiącach) |
1054,8 |
|
4. |
Udzielonych noclegów (w tysiącach) |
2551,4 |
|
5 . |
Liczba miejsc noclegowych na 10 tys. mieszkańców |
62,9 |
12 |
6. |
Stopień wykorzystania miejsc noclegowych (%) |
24,8 |
1 |
7. |
Pomioty turystyczne posiadające zezwolenia |
490 |
1 |
8. |
Pomioty turystyczne grupy I* |
75 |
4 |
9. |
Pomioty turystyczne grupy I/ II** |
309 |
1 |
10. |
Pomioty turystyczne grupy I/II/III*** |
78 |
3 |
11. |
Liczba biur turystycznych na podstawie sprawozdania SP-3 za 2002
rok. |
699 |
3 |
12. |
Pracujący w biurach turystycznych (osób), |
1580 |
2 |
W tym osoby, dla których jest to główne miejsce pracy |
1247 |
|
13. |
Liczba hoteli ogółem |
75 |
6 |
- ***** |
1 |
|
- **** |
2 |
|
- *** |
26 |
|
- ** |
22 |
|
- * |
11 |
|
- w trakcie kategoryzacji |
13 |
|
14. |
Liczba miejsc w hotelach |
7 743 |
6 |
15. |
Wykorzystanie miejsc hotelowych (%) |
26,2 |
13 |
16. |
Wskaźnik Charvata***** |
2,9 |
Wyższy w porównaniu do wskaźnika wyliczonego dla kraju (2,0) |
17. |
Wskaźnik Schneidera**** |
245,5 |
Niższy w porównaniu ze wskaźnikiem wyliczonym dla kraju (368,4) |
18. |
Wskaźnik Deferta**** |
96,5 |
45,5 dla kraju |
19. |
Wskaźnik Baretjea i Deferta**** |
0,7 |
1,6 dla kraju |
20. |
Placówki gastronomiczne w obiektach noclegowych turystyki |
387 |
|
21. |
Długość wyznaczonych i oznakowanych szlaków turystycznych (w kilometrach) |
4670 |
|
22. |
Długość tras narciarskich w Beskidach (woj. śląskie) (w kilometrach) |
220 |
|
* I grupa obejmuje organizatorów i pośredników, którzy mają zezwolenie
na prowadzenie działalności wyłącznie na terenie Polski
** II grupa obejmuje organizatorów i pośredników, którzy mają zezwolenie
na prowadzenie działalności wyłącznie na terenie krajów europejskich
*** III grupa obejmuje organizatorów i pośredników, którzy mają zezwolenie
na prowadzenie działalności wyłącznie na terenie krajów pozaeuropejskich
****- patrz "Słownik pojęć" zamieszczony przed Bibliografią
Źródła: - Rynek usług hotelarskich w Polsce. Polskie Zrzeszenie hoteli.
Warszawa, 2003.
- Rynek biur podróży 2004.Polskie Zrzeszenie Hoteli, Instytut Turystyki
w Warszawie Warszawa 2004.
- Rocznik Statystyczny Województwa Śląskiego 2003
System komunikacyjny. Województwo śląskie leży na skrzyżowaniu szlaków
komunikacyjnych północ-południe i wschód-zachód (na skrzyżowaniu dwóch autostrad
A1 i A4). Przez region przebiegają ważne szlaki komunikacyjne - drogowe
i kolejowe. Turyści mogą stosunkowo łatwo dotrzeć do województwa z dowolnego
miejsca w Polsce i Europie. Dla przykładu można podać, że odległość z Katowic
do Pragi wynosi 480 km, do Wiednia - 390 km, do Budapesztu - 405 km, a do
Bratysławy - 350 km. W województwie znajduje się gęsta sieć dróg, a sieć
kolejowa należy do jednych z najgęstszych w Europie. Dobrze rozwinięta jest
komunikacja autobusowa. W większych miastach działają wypożyczalnie samochodów
osobowych. W regionie funkcjonuje także Międzynarodowy Port Lotniczy "Katowice"
w Pyrzowicach.
Na obszarze województwa śląskiego znajduje się 18 dróg krajowych oraz 62
drogi wojewódzkie. Poza miastami na prawach powiatu 775 km dróg krajowych
i 1233 km dróg wojewódzkich funkcjonuje jako elementy liniowe układu, zaś
odcinki w miastach współpracują z drogami powiatowymi i gminnymi w 19 obszarowych
układach drogowo-ulicznych.
3. Segmentacja rynku turystycznego województwa śląskiego
Rynki turystyczne
Województwo śląskie - z jego bogactwem flory i fauny, dużym zróżnicowaniem
ukształtowania terenu, bogactwem tradycji i kultur, a także dużymi aglomeracjami
miejskimi stanowiącymi centra biznesowe regionu i południa Polski - jako
miejsce destynacji turystycznej jest mocno zróżnicowane i obfituje w różnorakie
atrakcje turystyczne,.
Krajowy rynek turystyczny dla województwa śląskiego
Rzeczywista wielkość rynku turystycznego, a szczególnie segmentu rynku
określanego przez odwiedzających jednodniowych oraz odwiedzających zainteresowanych
wypoczynkiem codziennym, świątecznym, weekendowym i tranzytem, jest trudna
do oszacowania. Sprawozdawczość w statystyce turystyki ogranicza się do
ewidencji części turystów, którzy korzystają przynajmniej z jednego noclegu
w rejestrowanej bazie noclegowej. Pomija się natomiast turystów korzystających
z noclegów u znajomych i rodziny, w nie zarejestrowanych kwaterach prywatnych
i w gospodarstwach agroturystycznych.
Poniżej przedstawiono charakterystykę krajowego rynku turystycznego z
jego implikacjami dla województwa śląskiego.
Rysunek 4. Rynek turystów krajowych korzystających w 2001
roku z bazy noclegowej zakwaterowania zbiorowego, według województw.
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS z 2002 r.
Tabela 9. Preferencje turystów krajowych wobec poszczególnych kategorii
bazy noclegowej na terenie całej Polski i województwa w 2001 r.
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS 2002 r.
Tabela 10. Udział województwa śląskiego jako miejsca destynacji turystycznej
w rynku turystyki krajowej poszczególnych obiektów noclegowych.
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS 2002 r.
W 2002 roku Polacy w wieku powyżej 15 lat wzięli udział w 54,2 mln
krajowych podróży turystycznych, z których jedną trzecią (33%) stanowiły
długookresowe (obejmujące 5 i więcej dni), a dwie trzecie (67%) krótkookresowe.
Analizując miejsce zamieszkania potencjalnych nabywców usług turystycznych,
zauważyć można, iż krajowy rynek turystyczny jest zdominowany przez ludność
miejską, a szczególnie mieszkańców aglomeracji, w których liczba mieszkańców
przekracza liczbę 100 tys. osób.
Można także dokonać segmentacji rynku ze względu na preferowane miejsce
docelowe pobytu, z uwzględnieniem granic administracyjnych województw
jako obszarów destynacji turystycznej. Biorąc pod uwagę liczbę korzystających
z bazy noclegowej w obiektach zakwaterowania zbiorowego, województwo śląskie
jest w czołówce najpopularniejszych obszarów destynacji turystycznej (znajduje
się na szóstym miejscu, z udziałem 8,34%). Turyści krajowi korzystający
z bazy noclegowej województwa śląskiego najchętniej zatrzymują się w hotelach,
ośrodkach wczasowych i ośrodkach szkoleniowo-wypoczynkowych (56,15% w
2002 r.) oraz "innych obiektach noclegowych".
Należy zwrócić także uwagę na udział województwa śląskiego w rynku turystyki
krajowej, biorąc pod uwagę poszczególne obiekty noclegowe. Zauważyć wówczas
można, iż 23,07% spośród wszystkich udających się na nocleg do obiektów
wypoczynku sobotnio-niedzielnego i 14,53% - preferujących schroniska oraz
10,6% - zatrzymujących się w ośrodkach szkoleniowo-wypoczynkowych, wybiera
obiekty na terenie województwa śląskiego.
Tabela 11. Rozmieszczenie krajowego ruchu turystycznego.
Województwa
|
(w mln podróży)
|
(w %)
|
2002
|
długo-
okresowe
|
krótko-
okresowe
|
2002
|
długo-okresowe
|
krótko-okresowe
|
Ogółem |
54,2
|
18
|
36,2
|
100,00%
|
100,00%
|
100,00%
|
Mazowieckie |
7,3
|
1,9
|
5,4
|
13,50%
|
10,60%
|
14,90%
|
Małopolskie |
5,3
|
1,7
|
3,6
|
9,80%
|
9,40%
|
9,90%
|
Śląskie |
5
|
1,4
|
3,6
|
9,20%
|
7,80%
|
9,90%
|
Pomorskie |
4
|
2
|
2
|
7,40%
|
11,10%
|
5,50%
|
Dolnośląskie |
3,9
|
1,1
|
2,9
|
7,20%
|
6,10%
|
8,00%
|
Zachodniopomorskie |
3,5
|
1,9
|
1,6
|
6,50%
|
10,60%
|
4,40%
|
Wielkopolskie |
3,5
|
0,8
|
2,7
|
6,50%
|
4,40%
|
7,50%
|
Lubelskie |
3,2
|
0,8
|
2,4
|
5,90%
|
4,40%
|
6,60%
|
Podkarpackie |
3,1
|
1,3
|
1,8
|
5,70%
|
7,20%
|
5,00%
|
Kujawsko-pomorskie |
3,1
|
1,1
|
2
|
5,70%
|
6,10%
|
5,50%
|
Łódzkie |
2,7
|
0,9
|
1,8
|
5,00%
|
5,00%
|
5,00%
|
Warmińsko-mazurskie |
2,6
|
1,3
|
1,3
|
4,80%
|
7,20%
|
3,60%
|
Świętokrzyskie |
2,6
|
0,9
|
1,7
|
4,80%
|
5,00%
|
4,70%
|
Podlaskie |
1,9
|
0,5
|
1,4
|
3,50%
|
2,80%
|
3,90%
|
Opolskie |
1,6
|
0,3
|
1,3
|
3,00%
|
1,70%
|
3,60%
|
Lubuskie |
1,3
|
0,5
|
0,8
|
2,40%
|
2,80%
|
2,20%
|
Źródło: opracowanie własne na podstawie badań Instytutu Turystyki; oszacowanie
liczby odwiedzin w zaokrągleniu.
Jeszcze korzystniej dla województwa śląskiego jako obszaru destynacji turystycznej
przedstawia się podział rynku turystycznego uwzględniający preferencje wszystkich
odwiedzających. Można zauważyć wówczas, iż niemal co dziesiąty mieszkaniec
Polski odwiedza województwo śląskie, co pozwala je uplasować na 3 miejscu
w kraju.
Jak pokazują badania Instytutu Turystyki, spośród odwiedzających województwo
śląskie w czasie podróży krótkookresowej, co drugi deklarował jako swój
cel podróży odwiedziny u znajomy i krewnych, co czwarty (ponad 25%) - typową
turystykę i rekreację, a niemal co piąty - sprawy służbowe. W przypadku
podróży długookresowych, głównymi celami przyjazdu do województwa śląskiego
są:
- typowa turystyka i rekreacja (ponad 50%),
- odwiedziny u krewnych i znajomych.
Krajowy rynek turystyczny jest zdominowany przez klientów preferujących
wyjazdy organizowane samodzielnie (ponad 83% wszystkich wyjazdów w kraju),
co oznacza, że należy dołożyć starań, aby właśnie do nich skutecznie dotrzeć
z informacją o ofercie turystycznej. Na rynku turystycznym województwa
śląskiego dominują mieszkańcy Polski, gdyż niemal 9 na 10 turystów korzystających
z bazy noclegowej obiektów zakwaterowania zbiorowego to turyści krajowi.
Jak podaje Instytut Turystyki, połowę przyjazdów długookresowych, i blisko
40% krótkookresowych stanowią odwiedzający spoza województwa śląskiego.
Na długie pobyty najczęściej przyjeżdżają mieszkańcy województwa wielkopolskiego,
na krótkie - małopolskiego, opolskiego i dolnośląskiego.
Rysunek 5. Podział rynku turystycznego dla woj. śląskiego,
z uwzględnieniem kraju pochodzenia turystów korzystających z bazy noclegowej
obiektów zakwaterowania zbiorowego.
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS z 2002 r.
Dokonując podziału rynku turystyki krajowej dla województwa śląskiego
ze względu na preferowane miejsce docelowe, należy zauważyć, iż największą
grupę nabywców stanowią zainteresowani pobytem w powiecie cieszyńskim
(29,63%), w powiecie bielskim i żywieckim (17,5%), w Częstochowie (14,82%),
w Katowicach, Tychach i Sosnowcu (11,57%) oraz Bielsku-Białej (4,94%).
Rysunek 6. Preferencje turystów krajowych dotyczące miejsca docelowego
(wg granic administracyjnych - powiatowych) w woj. śląskim.
Źródło: dane GUS w 2001 r.
Południowa część województwa śląskiego cieszy się największym zainteresowaniem
wśród turystów krajowych korzystających z obiektów noclegowych. Ponadto
sporym zainteresowaniem cieszą się m.in. Częstochowa oraz Katowice, Tychy
i Sosnowiec. Wysokie natężeniu ruchu turystycznego w powiecie cieszyńskim
w przeważającej mierze jest wynikiem zarejestrowanych przekroczeń granicy
w celach handlowych. Dotyczy to głównie mieszkańców strefy przygranicznej.
Krajowy rynek turystyczny posiada duży potencjał rozwojowy. Wydaje się,
iż stanowić może główny przedmiot zainteresowania wszystkich, którym zależy
na rozwoju turystyki w regionie.
Rynki zagraniczne
Dokonując segmentacji rynku turystyki zagranicznej do Polski ze względu
na preferowane miejsce docelowe pobytu, z uwzględnieniem granic administracyjnych
województw jako obszarów destynacji turystycznej, województwo śląskie
znajduje się na dziewiątym miejscu, z udziałem na poziomie 4,30% (w 2002
r.), dominują województwa: mazowieckie, małopolskie, dolnośląskie. Liczba
turystów zagranicznych wybierających województwo śląskie jako miejsce
docelowe maleje od trzech lat.
Rysunek 7. Rozmieszczenie turystów zagranicznych korzystający
w 2002 roku z bazy noclegowej zakwaterowania zbiorowego w poszczególnych
województwach.
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS z 2002 r.
Turyści zagraniczni korzystający z bazy noclegowej obiektów zakwaterowania
zbiorowego stanowią w województwie śląskim 12,83% (w 2002 r.), podczas
gdy w innych województwach udział cudzoziemców w ogólnej liczbie osób
korzystających z noclegów jest większy.
Należy jednak zauważyć, iż turyści zagraniczni korzystający z bazy noclegowej
województwa śląskiego najchętniej zatrzymują się w hotelach, ośrodkach
wczasowych i ośrodkach szkoleniowo-wypoczynkowych oraz "innych obiektach
noclegowych".
Rynek województwa śląskiego zdominowany jest przez turystów niemieckich,
którzy stanowią 31% wszystkich korzystających z bazy noclegowej.
Rysunek 8. Udział turystów zagranicznych korzystających
w 2002 roku z bazy noclegowej zakwaterowania zbiorowego w poszczególnych
województwach.
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS.
Tabela 12. Preferencje turystów zagranicznych wobec poszczególnych
kategorii bazy noclegowej na terenie województwa śląskiego.
Obiekty
|
Polska
|
Województwo śląskie
|
Liczba turystów
|
%
|
Liczba turystów
|
%
|
Hotele |
2 447 112
|
77,68%
|
99 365
|
73,43%
|
Inne obiekty |
284 091
|
9,02%
|
19 700
|
14,56%
|
Ośrodki szkoleniowo-wypoczynkowe |
64 770
|
2,06%
|
6 430
|
4,75%
|
Kempingi |
43 049
|
1,37%
|
3 128
|
2,31%
|
Ośrodki wczasowe |
56 084
|
1,78%
|
2 859
|
2,11%
|
Zakłady uzdrowiskowe |
38 896
|
1,23%
|
985
|
0,73%
|
Pensjonaty |
38 662
|
1,23%
|
960
|
0,71%
|
Motele |
49 868
|
1,58%
|
749
|
0,55%
|
Schroniska młodzieżowe |
42 406
|
1,35%
|
665
|
0,49%
|
Obiekty wypoczynku sobotnio-niedzielnego |
455
|
0,01%
|
300
|
0,22%
|
Domy wycieczkowe |
48 051
|
1,53%
|
97
|
0,07%
|
Schroniska |
6 447
|
0,20%
|
42
|
0,03%
|
Zespoły ogólnodost. domków turystycznych |
11 186
|
0,36%
|
22
|
0,02%
|
Kwatery agroturystyczne |
4 711
|
0,15%
|
14
|
0,01%
|
Ośrodki kolonijne |
1 281
|
0,04%
|
0
|
0,00%
|
Domy pracy twórczej |
3 784
|
0,12%
|
0
|
0,00%
|
Pola biwakowe |
9 297
|
0,30%
|
0
|
0,00%
|
Ogółem w obiektach noclegowych |
3 150 150
|
100,00%
|
135 316
|
100,00%
|
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS z 2002 r.
Należy zwrócić także uwagę na udział województwa śląskiego (jako miejsca
destynacji turystycznej) w rynku turystyki zagranicznej poszczególnych obiektów
noclegowych. Zauważyć wówczas można, iż 65,93% ogółu turystów zagranicznych
zatrzymujących się w obiektach wypoczynku sobotnio-niedzielnego i 9,93%
wybierających ośrodki szkoleniowo-wypoczynkowe decyduje się na pobyt w województwie
śląskim.
Odwiedzający województwo śląskie najczęściej deklarują cel typowo turystyczny
i rekreacyjny (46%), odwiedziny u krewnych i znajomych (24%), interesy (13%).
Tabela 13. Udział województwa śląskiego jako miejsca destynacji turystycznej
w rynku turystyki zagranicznej poszczególnych obiektów noclegowych.
Obiekty
|
Udział woj. śląskiego
|
Obiekty wypoczynku sobotnio-niedzielnego |
65,93%
|
Ośrodki szkoleniowo- wypoczynkowe |
9,93%
|
Campingi |
7,27%
|
Inne obiekty |
6,93%
|
Ośrodki wczasowe |
5,10%
|
Hotele |
4,06%
|
Zakłady uzdrowiskowe |
2,53%
|
Pensjonaty |
2,48%
|
Schroniska młodzieżowe |
1,57%
|
Motele |
1,50%
|
Schroniska |
0,65%
|
Kwatery agroturystyczne |
0,30%
|
Domy wycieczkowe |
0,20%
|
Zespoły ogólnodostępnych domków turystycznych |
0,20%
|
Ośrodki kolonijne |
0,00%
|
Domy pracy twórczej |
0,00%
|
Pola biwakowe |
0,00%
|
% turystów zagranicznych w obiektach noclegowych na tle całego kraju |
4,30%
|
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS z 2002 r.
Pozyskanie zagranicznych turystów może stanowić dla województwa śląskiego
duże wyzwanie. Od 1999 r. maleje liczba odwiedzających Polskę, a województwo
śląskie nie należy do czołówki obszarów destynacji turystycznej dla obcokrajowców.
Jednak pewne symptomy wskazują, iż może się to zmienić. Sprzyjającą okolicznością
jest budowa dogodnego połączenia komunikacyjnego z Europa Zachodnią autostradą
A4. Dobre połączenie drogowe i lotnicze (rozbudowa portu lotniczego w Pyrzowicach)
z Europą powinno być wsparte inwestycjami w poprawę jakości dróg lokalnych,
co zapewniłoby odwiedzającym województwo śląskie bezpieczny i szybki dojazd
do miejsc docelowych. Zważywszy przy tym, iż 85% Niemców przyjeżdża do Polski
samochodami, a stanowią oni największy segment rynku (w podziale uwzględniającym
kraj zamieszkania), trudno nie zauważyć znaczącej rangi inwestycji komunikacyjnych
dla rozwoju turystyki w regionie.
Rysunek 9. Rynki województwa śląskiego ze względu na kraj zamieszkania
turystów korzystających z bazy noclegowej (w 2001 r.).
Źródło: dane GUS.
Rysunek 10. Rynek turystyki zagranicznej dla województwa śląskiego ze
względu na cel przyjazdu w 2001 r. (w %).
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS.
4. Obszary rozwoju produktu turystycznego województwa śląskiego
Województwo śląskie jest obszarem posiadającym bardzo liczne i zróżnicowane
walory turystyczne, są one jednak rozmieszczone nierównomiernie zarówno
pod względem ich potencjału, jak i typu. Pojawia się zatem potrzeba dalszej,
wewnętrznej regionalizacji województwa dla celów marketingowych, tak aby
obszary o podobnych walorach i zagospodarowaniu turystycznym mogły wspólnie
kreować swój produkt oraz prowadzić jego promocję i dystrybucję. Na podstawie
inwentaryzacji walorów, bazy i ruchu turystycznego proponuje się wyodrębnienie
ośmiu zasadniczych rejonów recepcji turystycznej, cechujących się względnym
podobieństwem wymienionych elementów. Generalnie rejony te wchodzą w skład
lub pokrywają się z obszarami polityki rozwoju województwa śląskiego,
wyznaczonymi w dokumencie Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego na lata
2000-2015. Z wyjątkiem rejonu północnego-wschodniego, który obejmuje również
powiat zawierciański, wchodzący w skład obszaru środkowego polityki rozwoju
województwa śląskiego.
- Obszar północny polityki rozwoju województwa śląskiego.
Na tym obszarze można wyznaczyć trzy rejony turystyczne:
- Rejon Częstochowy.
- Rejon północno-wschodni.
- Rejon północno-zachodni.
- Obszar środkowy polityki rozwoju województwa śląskiego.
Obszar ten składałby się z trzech rejonów turystycznych:
- Rejonu Aglomeracji Górnośląskiej.
- Rejonu środkowo- zachodniego.
- Rejonu pszczyńskiego.
- Obszar zachodni polityki rozwoju województwa śląskiego
Na tym obszarze można wyznaczyć jeden rejon turystyczny:
- Obszar południowy polityki rozwoju województwa śląskiego
Obszar ten składałby się z jednego rejonu turystycznego:
Rysunek 11. Ogólny podział na rejony turystyczne województwa śląskiego.
Obszar północny polityki rozwoju województwa śląskiego
Rejon Częstochowy to typowy obszar obsługi turystów religijnych i pielgrzymek,
oferujący dodatkowo również inne atrakcje turystyczne związane z miastem
- jego kulturą, historią i zabytkami. Jest także obszarem o sporym potencjale
rozwoju turystyki biznesowej.
Rejon północno-wschodni obejmuje jeden z najatrakcyjniejszych w województwie
obszarów - Wyżynę Krakowsko-Częstochowską. Jest to teren rozwoju przede
wszystkim turystyki aktywnej i specjalistycznej oraz wiejskiej, o średnim
potencjale rozwoju turystyki tranzytowej i biznesowej.
Rejon północno - zachodni pomimo dość istotnych walorów turystycznych,
pozostaje obecnie słabo zagospodarowany i stosunkowo rzadko odwiedzany.
Jego głównymi atrakcjami są duże kompleksy leśne i krajobraz o niewielkim
stopniu urbanizacji. Jest to zatem teren o bardzo dużym potencjale dla
rozwoju turystyki wiejskiej oraz, w nieco mniejszym stopniu, rekreacyjnej
i aktywnej.
Obszar środkowy polityki rozwoju województwa śląskiego
Rejon środkowo-zachodni pod względem walorów i atrakcji turystycznych
jest zbliżony do rejonu północno-zachodniego wchodzącego w skład obszaru
północnego polityki rozwoju województwa śląskiego. Rejon ten posiada dobre
warunki do rozwoju turystyki wiejskiej, krajoznawczej i pewnych form turystyki
aktywnej oraz rekreacyjnej (np. rowerowej), stanowiące atrakcyjną ofertę
dla mieszkańców Aglomeracji Górnośląskiej.
Rejon Aglomeracji Górnośląskiej jest tą częścią województwa, której dominujący
wizerunek często wpływa na postrzeganie przez mieszkańców Polski całego
regionu, dlatego umiejętne pokazanie turystycznego charakteru miast Górnego
Śląska i Zagłębia jest sprawą kluczową dla rozwoju turystyki w całym województwie.
Trzon tego rejonu stanowi określona w dokumencie Strategii Rozwoju Województwa
Śląskiego na lata 2000-2015 Aglomeracja Górnośląska, którą tworzy 14 dużych
miast na prawach powiatów: Bytom, Chorzów, Dąbrowa Górnicza, Jaworzno,
Gliwice, Katowice, Mysłowice, Piekary Śląskie, Ruda Śląska, Siemianowice
Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice, Tychy, Zabrze.
Jako jedno z największych skupisk ludzkich w kraju oraz ważny ośrodek
akademicki, przemysłowy i usługowy, o dobrej dostępności transportowej,
niemal cały obszar Aglomeracji jest wybitnie predysponowany do rozwoju
turystyki biznesowej i turystyki przemysłowej (indywidualnej). Położenie
przy najważniejszych trasach komunikacyjnych (DK1, A4, CMK) stwarza także
korzystne warunki do rozwoju turystyki tranzytowej. Bogata historia miast
Aglomeracji oraz liczne zabytki architektury i techniki stanowią atut
sprzyjający rozwojowi turystyki miejskiej i kulturowej. Natomiast produkt
rekreacji aktywnej miast, oparty głównie na licznych parkach i obszarach
zielonych, powinien być skierowany przede wszystkim do ich mieszkańców
i okolicznej ludności.
Rejon pszczyński jest obszarem o specyficznych walorach i ruchu turystycznym,
położonym pomiędzy miastami Aglomeracji Górnośląskiej a Beskidami, z centrum
w jego najatrakcyjniejszej miejscowości, Pszczynie. Cechuje się dużą lesistością
i występowaniem istotnych walorów kulturowych. Znajdują się tam obszary
znakomicie nadające się, przede wszystkim dla mieszkańców miast Aglomeracji,
do wypoczynku weekendowego opartego na produkcie turystyki aktywnej i
specjalistycznej oraz miejskiej i kulturowej. Rejon ten posiada również
potencjał do dalszego rozwoju turystyki biznesowej i tranzytowej, a docelowo
jego oferta turystyczna powinna być skierowana także do innych grup turystów.
Rejon pszczyński posiada bogate zasoby wód, w tym zbiornik Goczałkowicki,
zbiornik Łąka i pomniejsze, jak również gęstą sieć rzeczną, które można
wykorzystać do celów sportów wodnych, konnych, agroturystyki oraz turystyki
rowerowej.
Obszar zachodni polityki rozwoju województwa śląskiego
Rejon zachodni, ze współczesnym centrum administracyjnym w Rybniku i historycznym
- w Raciborzu, jest bodaj najbardziej zróżnicowany, jeśli chodzi o typ
walorów. Obok dużych kompleksów leśnych, związanych z Parkiem Krajobrazowym
"Cysterskie Kompozycje Rud Wielkich", występują tu obszary silnie
przekształcone przez przemysł ciężki, a także zabytkowe układy urbanistyczne.
Cechą wspólną całego rejonu jest natomiast stosunkowo niski poziom zagospodarowania
turystycznego i ruchu turystycznego oraz silna tożsamość kulturowa. Podstawą
oferty turystycznej powinien być zatem produkt turystyki miejskiej i kulturowej,
a ze względu na nadgraniczne położenie i liczne powiązania społeczno-gospodarcze
z Czeskim Śląskiem - produkt turystyki przygranicznej i tranzytowej. Rosnące
znaczenie Rybnika, przejawiające się również powstaniem i rozwojem ośrodka
akademickiego, powinno pozwolić na rozwinięcie produktu turystyki biznesowej
- zwłaszcza w samym Rybniku i najbliższych okolicach. Natomiast oferta
turystyki wiejskiej oraz aktywnej i specjalistycznej winna być budowana
przede wszystkim w oparciu o tereny zielone i położone nad wodą, a kierowana
głównie do mieszkańców zachodniej i centralnej części województwa. Produkty
turystyki aktywnej mogą też być rozwijane jako uzupełnienie wiodących
produktów i stanowić dodatkowe źródło atrakcyjności obszaru dla uprawiających
turystykę kulturową, biznesmenów i turystów przygranicznych.
Obszar południowy polityki rozwoju województwa śląskiego
Rejon południowy, obejmujący tereny Beskidów, wyróżnia - poza ukształtowaniem
powierzchni - miejscami bardzo wysoki poziom zagospodarowania turystycznego
i ruchu turystycznego. Ze względu na specyficzne walory rejonu, podstawą
oferty turystycznej musi pozostać produkt turystyki aktywnej i specjalistycznej.
Jednak z powodu dość dużej sezonowości popytu na ten produkt, istnieje
silna potrzeba rozwoju również produktów turystyki biznesowej, uzdrowiskowej
i zdrowotnej oraz kulturowej i wiejskiej. Położenie nadgraniczne oraz
pobliskie ważne trasy komunikacyjne i przejścia graniczne czynią ten rejon
także ważnym obszarem kreowania produktu turystyki przygranicznej i tranzytowej,
którego atrakcyjność często może być wzmacniana poprzez istnienie innych
interesujących produktów.
W Strategii Rozwoju Turystyki nie jest przeprowadzony dokładny przebieg
granic pomiędzy wymienionymi obszarami recepcji turystycznej, uznano bowiem,
że przynależność do określonego rejonu marketingowego powinna być suwerenną
decyzją i wyborem każdej z gmin. Tak jak przynależność gmin do poszczególnych
rejonów, tak samo sposób zarządzania działaniami marketingowymi w ramach
tych obszarów i rejonów powinien pozostać kwestią oddolnej inicjatywy
zainteresowanych gmin i przedstawicieli branży turystycznej, wspieranych
jedynie przez władze wojewódzkie i Śląską Organizację Turystyczną. Rozwiązaniem
optymalnym wydaje się powołanie Lokalnych Organizacji Turystycznych obejmujących
wymienione powyżej obszary recepcji turystycznej.
5. Analiza SWOT
Analiza SWOT dla dziedziny turystyki została opracowana na podstawie diagnozy
walorów turystycznych, potencjału środowiskowego i gospodarczego branży
turystycznej oraz analizy ankiety przeprowadzonej wśród gmin. W jej opracowaniu
uwzględniono również wyniki przeprowadzonych konsultacji z przedstawicielami
branży turystycznej oraz samorządów lokalnych.
Mocne strony
|
Słabe strony
|
1. Relatywnie dobra dostępność komunikacyjna najatrakcyjniejszych
trenów województwa.
2. Dobre połączenia komunikacyjne (drogowe, kolejowe, lotnicze).
3. Dobra infrastruktura dla aktywnego wypoczynku na niektórych obszarach,
zwłaszcza w południowej części.
4. Wysokie i zróżnicowane walory przyrodnicze województwa śląskiego
5. Duża ilość atrakcyjnych pod względem turystycznym obszarów i obiektów
chronionych.
6. Ciekawa i różnorodna oferta rozrywkowa
7. Bardzo wysoka ranga zabytków będących miejscami pątniczymi.
8. Unikalny w skali kraju charakter Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej.
9. Obecność w regionie zagranicznych sieci hotelowych.
10. Rozbudowana baza turystyczna, zwłaszcza w rejonach górskich.
11. Duże zainteresowanie mieszkańców miast krótkim aktywnym wypoczynkiem
w pobliskiej okolicy.
12. Lotnisko obsługujące międzynarodowe połączenia lotnicze oraz sieć
lotnisk sportowych.
13. Liczne, zachowane w prawie niezmienionym stanie obiekty i budynki
(XIX w.).
14. Występowanie osiedli o unikatowym w skali Europy charakterze (
np. Giszowiec, kolonia Rymer).
15. Wysoka konkurencyjność cenowa w strefie przygranicznej przyciągająca
turystów zagranicznych.
16. Występowanie kilku ośrodków naukowych kształcących w zakresie
turystyki.
17. Istnienie znacznych rezerw kapitału ludzkiego, możliwego do wykorzystania
w usługach turystycznych. |
1. Nierównomierne i słabe zagospodarowanie atrakcyjnych obszarów
w województwie.
2. Brak koncepcji zagospodarowania i użytkowania obiektów i terenów
poprzemysłowych
.3. Niewystarczająca liczba szlaków turystycznych (rowerowych, konnych,
narciarskich).
4. Niedostateczna ilość ścieżek dydaktycznych i proekologicznych na
obszarach atrakcyjnych turystycznie
5. Brak lub złe oznakowanie obszarów chronionych.
6. Brak lub źle działające informacje turystyczne (niedostateczne
lub błędne informacje).
7. Brak sprawnego regionalnego i lokalnego systemu informacji turystycznej.
8. Utrzymująca się popularność turystyki wyjazdowej wśród mieszkańców
regionu.
9. Brak lub złe oznaczenie miejsc i obszarów atrakcyjnych turystycznie.
10. Infrastruktura drogowa niedostosowana do potrzeb turystyki w szczególności
w obszarach przygranicznych.
11. Brak parkingów w wielu miastach o znaczeniu turystycznym.
12. Brak składników poszerzających produkt turystyki pielgrzymkowej.
13. Niewystarczająca współpraca sektora turystycznego z ośrodkami
naukowymi.
14. Niewystarczająca wiedza branży turystycznej o możliwościach wykorzystania
nowoczesnych technologii, szczególnie informatycznych.
15. Niepełna wiedza administracji lokalnej oraz przedsiębiorstw turystycznych
o możliwościach wykorzystania różnych instrumentów finansowych.
16. Niewystarczająca współpraca wewnętrzna i zewnętrzna branży turystycznej.
17. Niewydolny system promocji turystycznej.
18. Brak monitoringu ruchu turystycznego w województwie.
19. Niezadowalający stan sanitarny obszarów recepcji turystycznej.
20. Duży stopień wyeksploatowania bazy turystycznej w szczególności
uzdrowiskowej, wczasowej i schronisk górskich.
21. Stosunkowo niski poziom kwalifikacji kadr turystycznych. |
Szanse
|
Zagrożenia
|
1. W miarę stabilna gospodarka europejska i światowa.
2. Poprawa wizerunku turystyki w Polsce.
3. Rozwój turystyki tranzytowej w związku z wstąpieniem do Unii
Europejskiej.
4. Wzrost atrakcyjności inwestycyjnej województwa również dla sektora
turystycznego (baza noclegowa, baza gastronomiczna, baza towarzysząca).
5. Docenianie turystyki jako istotnego czynnika restrukturyzacji
i aktywizacji gospodarczej.
6. Rozwój ruchu lotniczego, w tym międzynarodowych i krajowych połączeń
lotniczych, zwłaszcza ze strony tzw. tanich przewoźników.
7. Rozwój współpracy przygranicznej z Czechami i Słowacją.
8. Członkostwo Polski w Unii Europejskiej stwarzające możliwość
wykorzystania programów i funduszy pomocowych, w tym dla rozwoju
sektora turystyki.
9. Transfer nowych technik, rozwiązań organizacyjnych w branży turystycznej,
umożliwiający efektywniejsze działanie np. w rezerwacji miejsc,
zakupu biletów, płatności kartą itd.
10. Dostrzeganie przez podmioty branży turystycznej potrzeby osiągania
standardów europejskich przez wdrażanie systemów zarządzania jakością
(EMAS, ISO 14000) oraz wdrażanie rozwiązań proekologicznych w obiektach
noclegowych, a także rozwijanie turystyki zrównoważonej.
11. Działania integracyjne w ramach euroregionów.
12. Zainteresowanie społeczeństwa poznawaniem przeszłości.
13. Duże zainteresowanie społeczeństwa zabytkami cywilizacji przemysłowej.
14. Rozwój lobby proturystycznego w regionie.
15. Nowe trendy w turystyce międzynarodowej.
16. Znaczne zainteresowanie regionem ze strony partnerów zagranicznych.
|
1. Utrzymujący się stereotyp województwa śląskiego jak obszaru typowo
przemysłowego o wysokim poziomie zanieczyszczenia, obszaru zdegradowanego,
zanieczyszczonego i mało atrakcyjnego.
2. Niestabilny system prawny.
3. Wysoki poziom fiskalizmu i niespójny system podatkowy.
4. Niska siła nabywcza społeczeństwa(bariera popytu).
5. Wysoka konkurencyjność turystycznych wyjazdów zagranicznych w stosunku
do oferty turystyki krajowej.
6. Spadek ruchu turystycznego krajowego i międzynarodowego.
7. Silna konkurencyjność turystycznych wyjazdów zagranicznych dla
turystyki krajowej.
8. Silna konkurencyjność regionów sąsiednich Czech i Słowacji.
9. Spadek obrotów w handlu przygranicznym w związku z wstąpieniem
Polski do UE.
10. Niedostosowana do wymogów współczesnej turystyki infrastruktura
techniczna w tym drogowa i transportowa.
11. Skomplikowany i ograniczony dostęp branży turystycznej do zewnętrznych
źródeł finansowania.
12. Brak jednolitego i przejrzystego systemu wsparcia małych i średnich
przedsiębiorstw w tym także z branży turystycznej.
13. Nieefektywny system komunikacji i informacji w branży turystycznej.
14. Degradacja walorów przyrodniczych i krajobrazowych w obrębie obszarów
chronionych, w wyniku niezrównoważonego korzystania. |
|
|
Urząd Marszałkowski Województwa
Śląskiego
ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice
|
|
|