"Strategia Rozwoju Turystyki w Województwie Śląskim na lata 2004-2013 "

 
... przyczynia się barbarzyński model turystyki, obejmujący między innymi budowanie infrastruktury turystycznej bez planowania uwzględniającego jej wpływ na środowisko.
Jan Paweł II
Orędzie: Ekoturystyka kluczem do właściwego rozwoju. 2002 r.

D. Prognoza rozwoju turystyki w województwie śląskim

1. Scenariusze rozwoju turystyki w województwie śląskim do 2013 roku

Na podstawie informacji uzyskanych podczas spotkań oraz konsultacji z przedstawicielami branży turystycznej, administracji publicznej i samorządów lokalnych zostały opracowane scenariusze rozwoju turystyki w województwie śląskim do 2013 roku. Scenariusze te wykorzystano do określenia założeń rozwoju markowych produktów turystyki w regionie.

Scenariusz optymistyczny
Scenariusz pesymistyczny
Przebieg rozwoju turystyki w województwie
  • Wzmocnienie atrakcyjności turystycznej podstawowych produktów markowych regionu.
  • Tworzenie nowych podproduktów.
  • Zwiększenie atrakcyjności turystycznej regionu poprzez rewitalizację miast, dzielnic, osiedli.
  • Zagospodarowanie nieużytków poprzemysłowych dla celów turystycznych i rekreacyjnych.
  • Tworzenie nowej i modernizacja istniejącej infrastruktury turystycznej (noclegowej, gastronomicznej, towarzyszącej).
  • Ustanawianie nowych obszarów prawnie chronionych i udostępnianie ich turystyce.
  • Wprowadzanie nowych technologii i innowacji ułatwiających oraz usprawniających obsługę ruchu turystycznego.
  • Wzrost liczby przedsiębiorstw turystycznych, generujących miejsca pracy.
  • Wspólne działania podmiotów turystycznych w celu podniesienia jakości usług turystycznych.
  • Współpraca branży turystycznej z uczelniami, prowadzącymi studia o profilu turystycznym.
  • Wysokie zainteresowanie funduszami strukturalnymi i innymi formami współfinansowania unijnego projektów branży turystycznej
  • Brak zainteresowania branży turystycznej rozwojem produktów markowych.
  • Konkurencja w branży turystycznej w miejsce współpracy.
  • Tradycyjność gospodarki w regionie, wyrażająca się niedostrzeganiem branży turystycznej.
  • Brak lub ograniczone zainteresowanie branży turystycznej funduszami strukturalnymi UE.
  • Niewystarczające zainteresowanie samorządów terytorialnych funduszami strukturalnymi i przeznaczeniem ich na wzrost atrakcyjności regionu.
  • Ograniczone zainteresowanie branży turystycznej innowacjami stosowanymi w turystyce.
  • Zbyt wolne dostosowanie się przedsiębiorstw turystycznych do wymogów UE (dyrektyw, standardów).
  • Nie nadążanie przemysłu turystycznego województwa za konkurencją zewnętrzną.
  • Niskie zainteresowanie funduszami strukturalnymi i innymi formami współfinansowania unijnego projektów branży turystycznej

Scenariusz optymistyczny
Scenariusz pesymistyczny
Główne cechy turystyki w województwie
  • Sukcesywne wdrażanie nowych technologii szczególnie informatycznych i proekologicznych w przemyśle turystycznym.
  • Wdrażanie systemów zarządzania jakością oraz systemów zarządzania jakością środowiska.
  • Wielość i zróżnicowanie nowych produktów oraz podproduktów turystycznych.
  • Współdziałanie branży turystycznej z ośrodkami naukowymi krajowymi i zagranicznymi.
  • Kompleksowy regionalny system promocji.
  • Wysoka liczba turystów krajowych i zagranicznych odwiedzających ponownie region.
  • Wysokie zadowolenie turystów z pobytów.
  • Duża liczba mieszkańców województwa spędzających urlopy w regionie.
  • Brak zainteresowania branży turystycznej innowacyjnością, nowymi technologiami.
  • Oporność we wdrażaniu nowoczesnych systemów w zarządzaniu firmami turystycznymi.
  • Niewielka liczba turystów odwiedzających region.
  • Liczne wyjazdy urlopowe mieszkańców województwa do innych regionów.

 

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice