"Strategia Rozwoju Turystyki w Województwie Śląskim
na lata 2004-2013 "
|
... przyczynia się barbarzyński model turystyki,
obejmujący między innymi budowanie infrastruktury turystycznej bez
planowania uwzględniającego jej wpływ na środowisko.
Jan Paweł II
Orędzie: Ekoturystyka kluczem do właściwego rozwoju. 2002 r.
|
D. Prognoza rozwoju turystyki w województwie śląskim
1. Scenariusze rozwoju turystyki w województwie śląskim do 2013 roku
Na podstawie informacji uzyskanych podczas spotkań oraz konsultacji z
przedstawicielami branży turystycznej, administracji publicznej i samorządów
lokalnych zostały opracowane scenariusze rozwoju turystyki w województwie
śląskim do 2013 roku. Scenariusze te wykorzystano do określenia założeń
rozwoju markowych produktów turystyki w regionie.
Scenariusz optymistyczny
|
Scenariusz pesymistyczny
|
Przebieg rozwoju turystyki w województwie
|
- Wzmocnienie atrakcyjności turystycznej podstawowych produktów
markowych regionu.
- Tworzenie nowych podproduktów.
- Zwiększenie atrakcyjności turystycznej regionu poprzez rewitalizację
miast, dzielnic, osiedli.
- Zagospodarowanie nieużytków poprzemysłowych dla celów turystycznych
i rekreacyjnych.
- Tworzenie nowej i modernizacja istniejącej infrastruktury turystycznej
(noclegowej, gastronomicznej, towarzyszącej).
- Ustanawianie nowych obszarów prawnie chronionych i udostępnianie
ich turystyce.
- Wprowadzanie nowych technologii i innowacji ułatwiających oraz
usprawniających obsługę ruchu turystycznego.
- Wzrost liczby przedsiębiorstw turystycznych, generujących miejsca
pracy.
- Wspólne działania podmiotów turystycznych w celu podniesienia
jakości usług turystycznych.
- Współpraca branży turystycznej z uczelniami, prowadzącymi studia
o profilu turystycznym.
- Wysokie zainteresowanie funduszami strukturalnymi i innymi formami
współfinansowania unijnego projektów branży turystycznej
|
- Brak zainteresowania branży turystycznej rozwojem produktów
markowych.
- Konkurencja w branży turystycznej w miejsce współpracy.
- Tradycyjność gospodarki w regionie, wyrażająca się niedostrzeganiem
branży turystycznej.
- Brak lub ograniczone zainteresowanie branży turystycznej funduszami
strukturalnymi UE.
- Niewystarczające zainteresowanie samorządów terytorialnych funduszami
strukturalnymi i przeznaczeniem ich na wzrost atrakcyjności regionu.
- Ograniczone zainteresowanie branży turystycznej innowacjami
stosowanymi w turystyce.
- Zbyt wolne dostosowanie się przedsiębiorstw turystycznych do
wymogów UE (dyrektyw, standardów).
- Nie nadążanie przemysłu turystycznego województwa za konkurencją
zewnętrzną.
- Niskie zainteresowanie funduszami strukturalnymi i innymi formami
współfinansowania unijnego projektów branży turystycznej
|
Scenariusz optymistyczny
|
Scenariusz pesymistyczny
|
Główne cechy turystyki w województwie
|
- Sukcesywne wdrażanie nowych technologii szczególnie informatycznych
i proekologicznych w przemyśle turystycznym.
- Wdrażanie systemów zarządzania jakością oraz systemów zarządzania
jakością środowiska.
- Wielość i zróżnicowanie nowych produktów oraz podproduktów turystycznych.
- Współdziałanie branży turystycznej z ośrodkami naukowymi krajowymi
i zagranicznymi.
- Kompleksowy regionalny system promocji.
- Wysoka liczba turystów krajowych i zagranicznych odwiedzających
ponownie region.
- Wysokie zadowolenie turystów z pobytów.
- Duża liczba mieszkańców województwa spędzających urlopy w regionie.
|
- Brak zainteresowania branży turystycznej innowacyjnością, nowymi
technologiami.
- Oporność we wdrażaniu nowoczesnych systemów w zarządzaniu firmami
turystycznymi.
- Niewielka liczba turystów odwiedzających region.
- Liczne wyjazdy urlopowe mieszkańców województwa do innych regionów.
|
|
|
Urząd Marszałkowski Województwa
Śląskiego
ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice
|
|
|