"Strategia Rozwoju Turystyki w Województwie Śląskim
na lata 2004-2013 "
1. Cel strategiczny: Rozwój produktu markowego - turystyka
biznesowa
Szeroko rozumiana turystyka to nie tylko wypoczynek i rekreacja poza
miejscem zamieszkania, ale także wszelkie przemieszczanie się osób poza
miejsce stałego zamieszkania, na czas nie dłuższy niż 12 miesięcy. Takie
podejście do zjawiska pozwala zauważyć, że podróże w interesach, spotkania
handlowe to także turystyka - turystyka biznesowa.
Turystyka biznesowa może w istotny sposób wpływać na rozwój gospodarczy
regionu. Aktywizuje bowiem różne środowiska, a także angażuje znaczne
zasoby ludzkie do obsługi przyjezdnych gości. Posiadane zasoby bazy noclegowej,
obiektów wystawowych, konferencyjnych, a także doświadczony w obsłudze
turysty biznesowego personel stanowią najistotniejsze mocne strony produktu.
Większe zaangażowanie władz samorządowych na rzecz rozwoju przyjazdowej
turystyki biznesowej może przyczynić się do jej dużego sukcesu, przekładając
się na wzrost zatrudnienia i poziomu życia mieszkańców województwa śląskiego.
Turystyka biznesowa rozwija się głównie wokół centrów gospodarczo-społecznych
regionu oraz na obszarach atrakcyjnych i predestynowanych do pełnienia
funkcji usługowej dla sfery biznesu ze względu na rozwiniętą bazę gastronomiczno-noclegową
oraz możliwości szybkiego dotarcia (dobre skomunikowanie). Województwo
śląskie, ze względu na swoje położenie oraz znaczenie gospodarcze, stanowi
ważny punkt na mapie polskich centrów kongresowych.
Z tego też względu Katowice położone w centralnej części województwa oraz
miasta, takie jak np.: Gliwice, Tychy, Zabrze, Chorzów, Rybnik, są dobrymi
miejscami do organizacji dużych imprez konferencyjnych i szkoleniowych.
Ponadto, popularne beskidzkie miejscowości, takie jak np.: Szczyrk, Wisła
czy Ustroń również posiadają możliwości organizacji wszelkich spotkań
biznesowych.
1.1. Cel: Wzrost liczby turystów podróżujących w interesach
Potrzeba bezpośredniej obecności na terenie województwa śląskiego, w celu
zrealizowania określonych spraw zawodowych stanowi główną przyczynę podróży
do miejsca destynacji.
Z punktu widzenia rozwoju i wzmocnienia funkcji metropolitalnych Aglomeracji
Górnośląskiej oraz ośrodków regionalnych w Bielsku- Białej, Częstochowie
i Rybniku rozwój tego produktu jest niezwykle istotny.
Obszary występowania i predestynowane:
Rozwój turystyki biznesowej związanej z załatwianiem spraw zawodowych
odbywa się głównie w większych miastach i ośrodkach przemysłowych, handlowych.
Pożądane zatem jest, by produkt ten rozwijał się na całym obszarze województwa
śląskiego, w szczególności w miastach Aglomeracji Górnośląskiej tj. Bytom,
Chorzów, Dąbrowa Górnicza, Jaworzno, Gliwice, Katowice, Mysłowice, Piekary
Śląskie, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice,
Tychy, Zabrze oraz ośrodkach regionalnych w Bielsku-Białej, Częstochowie
i Rybniku.
Segmentacja rynku
Typ turystyki
|
Rodzaj aktywności
|
Rodzaj turysty
|
Motywacje
|
Czas pobytu
|
Turystyka w interesach (biznesowa) |
Uczestnictwo i zwiedzanie targów, zawieranie umów.
Prowadzenie negocjacji w interesach.
Zwiedzanie zakładów pracy.
Kontrole przedsiębiorstw.
Uczestnictwo i zwiedzanie wystaw związanych z profilem prowadzonego
interesu.
Transport urządzeń i materiałów.
|
Właściciele firm.
Prezesi firm.
Menadżerowie firm.
Pracownicy urzędów.
Kierownicy i dostawcy.
Turyści w wieku 30-65 lat, o wysokich dochodach.
Turyści indywidualni lub w niewielkich grupach (2-5 osób).
Turyści krajowi i zagraniczni (głównie z Niemiec, Francji, Holandii,
Ukrainy, Czech i Słowacji).
|
Zawarcie umów związanych z prowadzonym interesem.
Podniesienie kwalifikacji.
Kontakt z ludźmi.
Wymiana doświadczeń.
Poznanie nowych technik, technologii.
|
Cały rok.
W określonym czasie uzależnionym od organizowanej imprezy.
Kilka dni.
|
Prognozy i trendy w turystyce:
- Rosnące znaczenie zaplecza hotelowego o wysokim standardzie świadczonych
usług, dogodnych połączeń komunikacyjnych, aktywnej i przyjaznej obsługi
informującej o możliwościach spędzenia wolnego czasu.
Dla osiągnięcia zamierzonego celu niezbędne jest podjęcie następujących
działań:
- Rozbudowa infrastruktury sprzyjającej spędzaniu wolnego czasu, w
tym kapitałowe i organizacyjne wsparcie inwestycji.
- Zwiększenie dostępności centrów miast poprzez rozwój systemów komunikacji
oraz zwiększenie oferty komunikacji publicznej, w tym uruchomienie regularnych
linii komunikacyjnych, łączących najbardziej znaczące obiekty hotelowe
z największymi atrakcjami turystycznymi regionu i okolicy.
- Powołanie oraz zwiększenie aktywności biur obsługi inwestora w poszczególnych
obszarach, w celu intensywnego poszukiwania nowych inwestorów i zachowania
dobrych relacji z dotychczasowymi.
- Inwestycje samorządów w infrastrukturę informacyjną (np. poprzez
tworzenie punktów informacji turystycznej w najbardziej uczęszczanych
przez przyjezdnych miejscach - hotelach, centrach miast).
- Rozbudowa sieci noclegowej i gastronomicznej o wysokim standardzie,
świadczących usługi w centrach miast.
1.2. Cel: Wzrost znaczenia turystyki kongresowej i konferencyjnej
Z punktu widzenia aktywizacji gospodarczej regionu i podniesienia jego
atrakcyjności w oczach potencjalnych inwestorów istotne staje się także
wsparcie produktu turystyki kongresowej, który obecnie jest niedostatecznie
rozwinięty. Największe obiekty kongresowe nie spełniają wymogów organizowania
spotkań, w tym w szczególności widoczny jest brak dużych parkingów, kompleksowej
obsługi turysty w jednym miejscu, odpowiedniego zaplecza technicznego
oraz brak centrum informacji o możliwości zorganizowania dużego spotkania
- tzw. Convention Bureau.
Obszary występowania i predestynowane:
Międzynarodowe kongresy i konferencje organizowane są głównie w obiektach
dużych, w aglomeracjach miejskich powyżej 100 tys. mieszkańców, obiektach
uniwersyteckich i akademickich, jak również w renomowanych i znanych ośrodkach
wypoczynkowych z zapleczem techniczno-sanitarnym. Sympozja, seminaria
i szkolenia organizowane są przede wszystkim wiosną i jesienią w obiektach
hotelowo-konferencyjnych, które usytuowane są w miejscach atrakcyjnych
turystycznie i rekreacyjnie. Ze względu na występowanie odpowiedniej infrastruktury
oraz urządzeń należy uznać, iż turystyka kongresowa i konferencyjna może
się odbywać i rozwijać w całym województwie śląskim, w szczególności w
miastach Aglomeracji Górnośląskiej oraz innych dużych miastach oraz w
miejscowościach obszaru południowego.
Segmentacja rynku
Typ turystyki
|
Rodzaj aktywności
|
Rodzaj turysty
|
Motywacje
|
Czas pobytu
|
Turystyka kongresowa i konferencyjna |
Aktywności podstawowe:
Wykłady.
Prezentacje.
Szkolenia.
Festiwale.
Aktywności dodatkowe:
Koktajle.
Wycieczki krajoznawcze.
Bankiety.
Spotkania pokonferencyjne.
W zależności od zakwaterowania usługi świadczone przez np.: hotel
(basen, siłownia, restauracja, salony odnowy biologicznej).
|
Biznesmeni krajowi i zagraniczni.
Nauczyciele akademiccy krajowi i zagraniczni.
Pracownicy firm, urzędów itp.
|
Podniesienie kwalifikacji.
Kontakt z ludźmi
Wymiana doświadczeń.
Edukacja.
Poznanie nowych technik, technologii.
|
Cały rok w zależności od profilu konferencji.
Kilka dni: od 1,5 do 5 dni (od poniedziałku do piątku).
|
Prognozy i trendy w turystyce:
- Wzrost liczby małych i średnich firm z województwa śląskiego, zainteresowanych
organizacją lub uczestnictwem w seminariach, szkoleniach, sympozjach,
co generuje tym samym coraz większy popyt wewnętrzny.
- Organizacja dużych kongresów rozwinie się głównie w znaczących miastach
akademickich, jak również miastach z zapleczem hotelowym o wysokim poziomie
usług i dogodnych połączeniach komunikacyjnych.
- Rozwój i intensyfikacja spotkań o znaczeniu regionalnym i przygranicznym
(szczególnie na obrzeżach województwa śląskiego, w jego południowej
części).
Dla osiągnięcia zamierzonego celu niezbędne jest podjecie następujących
działań:
- Powołanie wojewódzkiego (regionalnego) Convention Bureau do koordynacji
działań w zakresie informowania o możliwościach organizacyjnych i promowania
województwa śląskiego jako miejsca organizowania kongresów i konferencji
- Promocja i rozwój wyspecjalizowanych ośrodków konferencyjnych o charakterze
ponadregionalnym, w tym opracowanie materiałów promujących obiekty konferencyjne
(szczególnie największe miejsca do organizacji spotkań) i profesjonalnych
organizatorów konferencji oraz rozpropagowanie ich wśród kadry naukowej
ośrodków akademickich regionu i wpływowych osób w polityce czy gospodarce
Polski, tak aby te osoby mogły pełnić rolę "ambasadorów" województwa
śląskiego w kraju i na świecie.
- Rozwój centrów biznesowych tworzonych w miejscowościach atrakcyjnych
turystycznie.
- Modernizacja obiektów uzdrowiskowych, obiektów o walorach historycznych
oraz innych obiektów służących do organizacji konferencji i imprez konferencyjnych.
- Kapitałowe (m.in. z funduszy pomocowych UE czy w postaci ulg dla
inwestorów) i organizacyjne wsparcie inwestycji w obiekty służące organizowaniu
spotkań (modernizacja już istniejących hal, auli i inwestycje w nowe
obiekty).
1.3. Cel: Wspieranie turystyki związanej z uczestnictwem w targach,
wystawach, giełdach
Duża aktywność gospodarcza regionu odzwierciedla się m.in. w ilości imprez
wystawienniczych, które mogą zakończyć się podpisywaniem umów o wzajemnej
współpracy między kontrahentami. Sprzyja temu organizowanie np. targów
gospodarczych czy giełd. Odbywają się one na terenie województwa śląskiego
zazwyczaj cyklicznie (co najmniej raz do roku). W większości są to imprezy
o znaczeniu regionalnym i krajowym, chociaż znaczna część spotkań odbywa
się z udziałem gości z zagranicy, głównie z krajów sąsiednich: Czech i
Słowacji.
Turystyka związana z uczestnictwem w targach, wystawach, giełdach to produkt
rozwinięty na obszarze województwa śląskiego. Największe obiekty targowe
i wystawowe są dobrze przygotowywane do organizowanych imprez. Brakuje
natomiast nowoczesnych, mniejszych obiektów, dostosowanych do organizacji
cyklicznych imprez wystawowych o znaczeniu lokalnym i regionalnym. W tym
celu najczęściej wykorzystuje się istniejące obiekty widowiskowo-sportowe,
które nie zawsze spełniają w pełni oczekiwania organizatorów i uczestników
imprez wystawowych.
Obszary występowania i predestynowane:
Do głównych obszarów predestynowanych do rozwoju tego produktu ze względu
na renomę, doświadczenie w organizacji tego typu imprez oraz potencjał,
zaliczyć należy miasta Aglomeracji Górnośląskiej w szczególności: Katowice,
Gliwice, Zabrze, Chorzów, Tychy oraz Rybnik, Częstochowę i Bielsko-Białą.
Segmentacja rynku
Typ turystyki
|
Rodzaj aktywności
|
Rodzaj turysty
|
Motywacje
|
Czas pobytu
|
Turystyka związana z uczestnictwem w targach, wystawach, giełdach
|
Uczestnictwo i zwiedzanie targów, zawieranie umów.
Prowadzenie negocjacji w interesach.
Zwiedzanie zakładów pracy.
Uczestnictwo i zwiedzanie wystaw związanych z profilem prowadzonego
interesu.
Transport urządzeń i materiałów.
|
Właściciele firm.
Prezesi firm.
Menadżerowie firm.
Pracownicy urzędów itp.
Kierownicy i dostawcy.
Turyści w wieku 30-65 lat, o wysokich dochodach.
Turyści indywidualni lub w niewielkich grupach (2-5 osób).
Turyści krajowi i zagraniczni (głównie z Niemiec, Francji, Holandii,
Ukrainy, Czech i Słowacji).
|
Zawarcie umów związanych z prowadzonym interesem.
Podniesienie kwalifikacji.
Kontakt z ludźmi.
Wymiana doświadczeń.
Poznanie nowych technik, technologii.
|
Cały rok.
W określonym czasie uzależnionym od organizowanej imprezy.
Kilka dni.
|
Prognozy i trendy w turystyce:
- Utrzymanie pozycji lidera w regionie przez Katowice, w roli gospodarza
imprez, targów i wystaw o znaczeniu międzynarodowym.
- Duże szanse na rozwój i intensyfikację targów, giełd, wystaw o znaczeniu
regionalnym i przygranicznym w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców.
Dla osiągnięcia zamierzonego celu niezbędne jest podjęcie następujących
działań:
- Rozbudowa i dokonywanie remontów istniejących obiektów wystawienniczych.
- Wsparcie promocyjne poza regionem województwa śląskiego, imprez targowych
szczególnie cyklicznych.
- Promocja i wspieranie organizacji imprez targowych i biznesowych
o już uznanej pozycji oraz mających szansę zaistnieć w kalendarzu stałych
imprez targowych.
1.4. Cel: Promowanie wyjazdów motywacyjnych
Podróże motywacyjne (incentive travel) to turystyka traktowana jako premia
otrzymana od przedsiębiorstwa za osiągnięte wyniki, jako dodatkowy bodziec
do dalszej skutecznej realizacji założonych celów. Jako produkt, cieszy
się dużym zainteresowaniem wśród dużych i średnich firm działających na
rynkach wysoce konkurencyjnych. Jest to atrakcyjna forma wykorzystania
bazy noclegowej poza sezonem. Wyjazdy motywacyjne (realizowane w regionie)
w większości organizowane są przez klientów krajowych spoza województwa
śląskiego.
Obszary występowania i predestynowane:
Za obszary o dużym potencjale rozwojowym tego produktu turystycznego
ze względu na zróżnicowanie oferty oraz istniejącą już bazę wypoczynkowo-rekreacyjną
należy uznać południowy obszar województwa śląskiego w szczególności powiat
cieszyński, żywiecki i bielski.
Segmentacja rynku
Typ turystyki
|
Rodzaj aktywności
|
Rodzaj turysty
|
Motywacje
|
Czas pobytu
|
Turystyka motywacyjna (organizowana przez pracodawców dla pracowników
i ich rodzin) |
Wycieczki w rejony górskie.
Wypoczynek aktywny.
Wycieczki kulturowo-krajoznawcze.
Odnowa biologiczna.
|
Osoby pracujące wraz z rodzinami.
|
Osoby pracujące wraz z rodzinami.
Zdrowie.
Wypoczynek.
Kontakt z naturą.
Odpoczynek, relaks.
Regeneracja sił psychofizycznych.
Kontakt z ludźmi, kulturą, poznanie historii regionu.
Integracja pracowników
|
Sezonowość dostosowana do warunków pracy (głównie kwiecień maj,
wrzesień październik, styczeń).
Wycieczki 1-3 dniowe, grupowe
|
Prognozy i trendy w turystyce:
- Wzrost potencjału rozwojowego, przy intensyfikacji współpracy właścicieli
obiektów noclegowych z touroperatorami krajowymi i zagranicznymi specjalizującymi
się w organizowaniu imprez motywacyjnych.
- Poszerzenie oferty aktywnego spędzania czasu.
Dla osiągnięcia zamierzonego celu niezbędne jest podjęcie następujących
działań:
- Podnoszenie standardu obiektów wypoczynkowych i rekreacyjnych, w
tym poprzez modernizację i rozbudowę istniejącej bazy.
- Stałe inwestycje i większe zaangażowanie władz samorządowych w tworzenie
dogodnej infrastruktury komunikacyjnej (parkingi, drogi dojazdowe, oznakowanie
miejsc, w których może być realizowana turystyka motywacyjna).
|
|
Urząd Marszałkowski Województwa
Śląskiego
ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice
|
|
|