"Strategia Rozwoju Turystyki w Województwie Śląskim
na lata 2004-2013 "
6. Cel strategiczny: Podnoszenie dostępności i jakości
świadczonych usług turystycznych oraz budowa systemu wsparcia rozwoju
markowych produktów turystycznych
Dla zapewnienia efektywności sektora turystyki i rozwoju produktów
markowych niezbędne jest podjęcie działań o charakterze wspierającym i
komplementarnym do wcześniej zaproponowanych. W szczególności będzie się
to odnosić do zagadnień związanych z tworzeniem systemu marketingu regionalnego
sektora turystyki. Z zagadnieniem tym nierozerwalnie jest zatem związane
tworzenie zintegrowanego systemu promocji produktów turystycznych regionu,
podnoszenia kwalifikacji kadry zajmującej się turystyką, organizacją systemu
badań marketingowych oraz stworzeniem sieci doradczej dla przedsiębiorstw
branży turystycznej.
W przypadku województwa śląskiego niezwykle istotne będzie podjęcie aktywnych
działań skierowanych na zmianę niekorzystnego dziś wizerunku regionu jako
obszaru przemysłowego, o zdegradowanym środowisku i nieatrakcyjnego turystycznie,
dlatego też, niezbędne będzie wykreowanie silnej marki oraz podjęcie aktywnych
działań promocyjnych, które będą elementem polityki i tworzenia turystycznego
wizerunku tego województwa.
Rozwój produktów turystycznych wymaga także poprawy stanu technicznego
oraz rozbudowy istniejącej infrastruktury technicznej w szczególności
drogowej oraz ochrony środowiska. Działania podjęte w tym zakresie powinny
zwiększyć dostępność do miejsc atrakcyjnych turystycznie, jak również
ułatwić i przyspieszyć przemieszczanie się po regionie.
6.1. Cel: Tworzenie zintegrowanego systemu promocji regionu
Podstawowym celem działań marketingowych obszarów recepcji turystycznej
jest zmiana ich obecnego wizerunku, związanego z postrzeganiem całego
województwa jako obszaru przemysłowego, o zdegradowanym środowisku i nieatrakcyjnego
turystycznie. Wyjątkiem może tu być jedynie obszar Beskidów i częściowo
Wyżyna Krakowsko - Częstochowska. Elementem wzmacniającym siłę oddziaływania
nowego wizerunku powinien być krótki slogan i logo, które z czasem mogłoby
być licencjonowane firmom turystycznym, zajmującym się obsługą turystyki
przyjazdowej.
Taka "marka" musi uwzględniać istniejące nazewnictwo, bazujące
na tradycjach kulturowych i nazewnictwie geograficznym, tak aby wszystkie
miejscowości w danym rejonie mogły się z nią identyfikować, zatem jej
wybór wydaje się być zadaniem niezwykle trudnym, ale też istotnym. Ze
względu na brak pewności, co do ostatecznych granic poszczególnych rejonów,
które zależne są od wyboru samorządów gminnych, nie jest możliwe wskazanie
właściwych nazw "marek" w niniejszym opracowaniu. Pozostaje
to wspólnym zadaniem wszystkich jednostek samorządowych uczestniczących
w poszczególnych powiatach, do wykonania przy współpracy ze specjalistami
w dziedzinie marketingu, geografii, historii i in. Jedynym wyjątkiem wydaje
się być rejon północno-wschodni, który może być w pełni utożsamiany z
Wyżyną Krakowsko-Częstochowską, rozpoznawalną dla większości krajowych
turystów i wywołującą pozytywne skojarzenia.
Powyższe działania powinny zostać istotnie zmodyfikowane w odniesieniu
do dwóch rejonów: południowego i Aglomeracji Górnośląskiej. Ponieważ obszar
Beskidów posiada już wyrobioną markę i wizerunek wśród turystów z całego
kraju, konieczne są dla tego rejonu bardziej intensywne działania indywidualne.
Inny jest także cel promocji - nie tyle budowa pozytywnego wizerunku,
co jego podtrzymanie i rewitalizacja oraz bardziej efektywne wykorzystanie
gospodarcze dużego ruchu turystycznego, zwłaszcza poprzez przeciwdziałanie
jego sezonowości. Będzie to wymagało nie tylko intensywnej promocji, ale
i modyfikacji w samym produkcie, poprzez zwiększenie rangi produktów niewrażliwych
na zmiany sezonowe (organizacja konferencji i kongresów, nowe wydarzenia
kulturalne lub sportowe, poza głównymi sezonami), a także intensyfikacji
dystrybucji.
Natomiast odrębność działań promocyjnych Aglomeracji Górnośląskiej wynika
przede wszystkim ze specyfiki produktu turystycznego, adresowanego do
określonej grupy nabywców. Zarówno produkt turystki biznesowej, jak i
tranzytowej skierowany powinien być głównie do odbiorców spoza województwa,
w tym także z zagranicy. Wytwarza to potrzebę bardziej intensywnych, samodzielnych
działań promocyjnych poza granicami województwa, także poprzez udział
w specjalistycznych imprezach promocyjnych (np. typu Targi Obiektów i
Usług Konferencyjno-Szkoleniowych w Warszawie).
Ważnym elementem promocji turystycznej prowadzonej na terenie województwa
śląskiego, skierowanej zarówno do jego mieszkańców, jak i przebywających
tam turystów, powinna być regionalna sieć informacji. Podstawową jej funkcją
ma być umożliwienie uzyskania informacji w każdym z punktów - nie tylko
o gminie czy miejscowości, na terenie której ten punkt się znajduje -
ale także o całym województwie, w tym: o bazie turystycznej i aktualnych
wydarzeniach, atrakcyjnych dla turystów.
Przystąpienie poszczególnych gmin do sieci powinno odbywać się na zasadzie
dobrowolności, a więc uwarunkowane jest odrzuceniem wzajemnych animozji
i niekonstruktywnej rywalizacji pomiędzy poszczególnymi jednostkami z
terenu województwa. Prawdopodobnie początkowo niektóre tylko gminy zgłoszą
swój akces do sieci, dlatego bardzo ważne jest sprawne jej działanie od
samego początku, gdyż sukces z pewnością pomoże przekonać niezdecydowanych.
Kluczowym elementem skutecznego funkcjonowania całej sieci jest sprawny
przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi punktami "it". Ponieważ
obok informacji werbalnych równolegle przepływać powinny drukowane materiały
promocyjne, niewystarczającym rozwiązaniem jest kontakt wyłącznie elektroniczny,
choć jego rola jest niezwykle istotna.
Nie należy przyjmować zasady, że w każdej gminie powinien funkcjonować
jeden punkt informacji turystycznej. Możliwe jest natomiast powoływanie
wspólnego punktu przez kilka gmin, jak też powstanie większej ilości punktów
w jednej gminie. Ważna jest właściwa ich lokalizacja: powinny powstać
w centrach wszystkich większych miast regionu, w miejscach będących punktami
rozrządowymi ruchu turystycznego (głównie przy dworcach kolejowych, autobusowych,
lotniskach, parkingach oraz przy głównych trasach przelotowych), a także
w pobliżu najważniejszych atrakcji turystycznych.
Szczególną rolę powinny pełnić punkty "it". usytuowane w miejscach,
w których następuje pierwszy kontakt przyjeżdżających do województwa turystów
z regionem. Pełniłyby one rolę, tzw. Welcome Centers i ich zadaniem byłaby
promocja i informacja szczegółowa o całym obszarze województwa.
Podstawą skutecznej działalności informacyjnej, promocyjnej i dystrybucyjnej
jest dobrze przygotowana strona www, która umożliwiałaby swobodny kontakt
z miejscowościami na terenie całego województwa, znalezienie potrzebnych
informacji i rezerwację wybranych usług. Konieczne jest również, by Regionalna
Sieć Informacji Turystycznej współuczestniczyła w ogólnopolskim systemie
informacji turystycznej.
Rysunek 33. Schemat regionalnej sieci informacji turystycznej.
Obszary występowania i predestynowane:
Punkty informacyjne powinny znajdować się w całym regionie (obejmować
swym zasięgiem obszar całego województwa). W chwili obecnej można wskazać
przykłady już działających podmiotów promujących turystykę lub punktów
informacyjnych np. w:
- Bielsku-Białej: Miejskie Centrum Informacji i Promocji Turystyki,
- Cieszynie: Miejskie Centrum Informacji i Agencja Informacji Przygranicznej,
- Częstochowie: Centrum Informacji Turystycznej; Jasnogórskie Centrum
Informacji,
- Janowie: Punkt Informacji Turystycznej,
- Katowicach: Centrum Informacji o Mieście,
- Ogrodzieńcu: Związek Gmin Jurajskich,
- Rybniku: Punkt Informacji Miejskiej,
- Skoczowie: Centrum Usług Turystycznych,
- Szczyrku: Informacja Turystyczna - całodobowa informacja o warunkach
narciarskich,
- Ustroniu: Miejska Informacja Turystyczna,
- Wiśle: Wiślańskie Centrum Kultury i Informacji,
- Żywcu: Biuro Informacji Turystycznej.
Punkty "it" winny być usytuowane w miejscach, w których następuje
pierwszy kontakt przyjeżdżających do województwa turystów z regionem,
np. port lotniczy "Katowice" w Pyrzowice; dworce kolejowe np.
w Katowicach, Gliwicach, Częstochowie, Bielsku-Białej, Wiśle; wjazd na
teren województwa na trasach A4, A1 (projektowanej), DK1, DK4, DK11; najważniejsze
drogowe przejścia graniczne. Pełniłyby one rolę tzw. Welcome Centers i
ich zadaniem byłaby promocja i informacja szczegółowa o całym obszarze
województwa.
Prognozy i trendy w turystyce:
- Sieć punktów informacji turystycznej jest konieczna w procesie rozwoju
ruchu turystycznego w województwie śląskim.
- Rozwój społeczeństwa informacyjnego.
Dla osiągnięcia zamierzonego celu niezbędne jest podjęcie następujących
działań:
- Opracowanie programu zintegrowanego systemu promocji produktów markowych
województwa.
- Opracowanie znaku turystycznego województwa śląskiego oraz systemu
identyfikacji wizualnej, zasad dystrybucji znaku i wykorzystania przez
branżę turystyczną.
- Opracowanie i utworzenie systemu regionalnej sieci informacji turystycznej
i Regionalnego Centrum Informacji Turystycznej, w tym nowoczesnej, interaktywnej
sieci informacji internetowej, umożliwiającej również zamawianie usług
i rezerwację miejsc przez Internet.
- Aktywizacja Śląskiej Organizacji Turystycznej jako partnera władz
samorządowych w realizacji działań promocyjnych i informacyjnych.
- Powołanie Lokalnych Organizacji Turystycznych.
- Wspieranie tworzenia punktów "it" oraz lokalnych i ponadlokalnych
systemów informacji turystycznej.
- Promowanie produktów turystycznych województwa śląskiego poprzez
udział w targach, wystawach turystycznych.
- Wsparcie imprez regionalnych, istotnych z punktu widzenia promocji
i budowania wizerunku turystycznego województwa.
- Wsparcie imprez cyklicznych o charakterze ponadregionalnym, międzynarodowym,
szczególnie kulturalnych i sportowych.
- Skierowanie działań promocyjnych przez poszczególne rejony marketingowe
na wewnętrzny rynek województwa śląskiego i na najbliższe obszary województw
sąsiednich.
- Wypracowanie dla wyodrębnionych obszarów turystycznych nowych "marek",
które zapewnią im łatwą rozpoznawalność na rynku oraz pozytywne skojarzenia
u potencjalnych turystów, zarówno z obszaru województwa śląskiego, jak
i z innych regionów kraju oraz z zagranicy.
Cel 6.2. Podnoszenie kwalifikacji kadry pracowników branży turystycznej
Istotnym warunkiem rozwoju sektora turystyki w regionie jest podnoszenie
kwalifikacji i szkolenie nowych pracowników tego sektora oraz pracowników
administracji zajmujących się tą dziedziną.
Prognozy i trendy w turystyce:
- Rosnące znaczenie jakości obsługi ruchu turystycznego.
Obszary występowania i predestynowane:
Podniesienie jakości świadczonych usług turystycznych oraz ciągłe podnoszenie
kwalifikacji pracowników branży turystycznej powinna następować na obszarze
całego województwa śląskiego.
Dla osiągnięcia zamierzonego celu niezbędne jest podjęcie następujących
działań:
- Wspieranie szkół i uczelni kształcących kadry turystyczne.
- Organizacja konferencji tematycznych dotyczących m.in. rozwoju lokalnych
produktów turystycznych.
- Organizacja szkoleń i warsztatów ukierunkowanych na tworzenie profesjonalnych
kadr dla turystyki oraz lokalnych liderów rozwoju turystyki, pracowników
samorządów terytorialnych w tym m.in.:
- doskonalenie zawodowe przewodników i pilotów turystycznych,
- szkolenie pilotów wycieczek,
- szkolenie rolników w zakresie usług agroturystycznych.
- Wsparcie utworzenia regionalnego ośrodka konsultacyjnego i doradczego
np. przy Śląskiej Organizacji Turystycznej, świadczącego usługi informacyjne,
doradcze dla małych i średnich przedsiębiorstw sektora turystyki oraz
osób rozpoczynających działalność w zakresie usług turystycznych.
Cel 6.3. Wspieranie rozwoju atrakcyjnej bazy noclegowej i gastronomicznej
Baza hotelowa i gastronomiczna stanowi ważny element rozwoju markowych
produktów turystycznych województwa oraz istotny czynnik wpływający na
podnoszenie jego konkurencyjności i atrakcyjności turystycznej regionu.
Dostępność obiektów noclegowych świadczących usługi na całym obszarze
województwa wpływać będzie zatem na decyzje dotyczące sposobu i miejsca
spędzenia wolnego czasu.
Prognozy i trendy w turystyce:
- Poprawa jakości bazy gastronomicznej i zaplecza noclegowego oraz
podniesienie ich standardu oraz dostępności stanowi czynnik atrakcyjności
turystycznej regionu.
- Baza gastronomiczna oraz baza noclegowa są istotnym elementem zagospodarowania
turystycznego regionu i stanowią ważny produkt komplementarny w stosunku
do podstawowych produktów turystycznych obszaru. W dużej mierze ocena
danego miejsca przez turystę kształtowana jest oceną oferty gastronomicznej.
Obszary występowania i predestynowane:
Poprawa zaplecza noclegowego i gastronomicznego pożądana jest na terenie
całego województwa śląskiego ze szczególnym uwzględnieniem obszarów predysponowanych
i kreujących rozwój markowych produktów turystycznych oraz w miastach
i wzdłuż ważnych szlaków drogowych.
Dla osiągnięcia zamierzonego celu niezbędne jest podjęcie następujących
działań:
- Podnoszenie standardu obiektów gastronomicznych i noclegowych oraz
upowszechnienie kategoryzacji tych obiektów.
- Przygotowanie i wprowadzanie zasad przyznawania regionalnego znaku
rekomendacji (certyfikatu jakości) usług hotelarskich, noclegowych i
gastronomicznych.
- Wspieranie powstawania nowych obiektów noclegowych i placówek gastronomicznych
w szczególności rozwój sieci ekonomicznych hoteli i moteli.
- Wspieranie modernizacji i rewaloryzacji obiektów bazy wczasowej i
wypoczynkowej.
- Wspieranie rozwoju atrakcyjnej turystycznie bazy noclegowej i gastronomicznej
wykorzystującej obiekty zabytkowe, m.in. w obiektach podkreślających
specyfikę regionu oraz obiektach niezagospodarowanych i niszczejących.
6.4. Cel : Rozbudowa technicznej infrastruktury podnoszącej dostępność
miejsc i atrakcji turystycznych regionu
Infrastruktura techniczna jest istotnym elementem podnoszącym atrakcyjność
i dostępność oferty turystycznej regionu. Z tego też względu rozwój infrastruktury
w znacznym stopniu decyduje o konkurencyjności i wizerunku województwa
jako rynku turystycznego oraz wpływa na jego ocenę. Postrzeganie atrakcyjności
oferty turystycznej będzie zależało od możliwości dotarcia do regionu
czyli dostępności komunikacyjnej oraz wewnętrznej sieci połączeń transportowych
do zlokalizowanych na obszarze regionu usług i atrakcji turystycznych
i rekreacyjnych.
Aby oferta turystyczna skierowana zarówno do osób z zewnątrz regionu jak
i do mieszkańców była kompleksowa, należy podjąć działania zmierzające
do podnoszenia standardu istniejącej infrastruktury.
Aktualny stan w województwie śląskim jest zróżnicowany. Należy jednak
stwierdzić, iż stan ten dla pełnego wykorzystania potencjału turystycznego
województwa jest niezadowalający i stanowi barierę dalszego rozwoju ruchu
turystycznego.
W województwie śląskim możliwość szybkiej komunikacji oraz przemieszczania
się jest szczególnie ważna ze względu na duże zróżnicowania i bogactwo
oferty turystycznej tego regionu. Dlatego niezbędne jest podjęcie działań
zmierzających do wsparcia inicjatyw mających na celu powstawanie i poprawę
stanu istniejącej infrastruktury, stanowiącej uzupełnienie i efektywniejsze
wykorzystanie oraz zagospodarowanie istniejących walorów turystycznych.
Prognozy i trendy w turystyce:
- Dostępność komunikacyjna oraz możliwości przemieszczania się po regionie
stanowią istotne czynniki decyzji o wyborze miejsca i sposobie spędzania
wolnego czasu.
- Poprawa dostępności komunikacyjnej oraz udrożnienie układu komunikacyjnego
w województwie w znaczący sposób przyczyni się do wzrostu ruchu turystycznego
generowanego w regionie.
Obszary występowania i predestynowane:
Ze względu na kompleksowy charakter jaki odgrywa stan infrastruktury
technicznej i jej rozwój prowadzenie działań, w tym zakresie pożądane
jest na terenie całego województwa śląskiego ze szczególnym uwzględnieniem
obszarów predysponowanych i kreujących rozwój markowych produktów turystycznych.
Dla osiągnięcia zamierzonego celu niezbędne jest podjęcie następujących
działań:
- Poprawa stanu technicznego dróg oraz szlaków kolejowych w szczególności
prowadzących do miejscowości i miejsc atrakcyjnie turystycznych oraz
do przejść granicznych, w tym remonty dróg i nawierzchni dróg oraz wyposażenie
obiektów inżynieryjnych w: zjazdy, zatoki autobusowe i inne niezbędne
urządzenia drogowe oraz przebudowa, modernizacja i remonty urządzeń
bezpieczeństwa ruchu drogowego w tym np. sygnalizacji świetlnej.
- Poprawa stanu technicznego bezpośrednich dojazdów do miejsc atrakcyjnych
turystycznie.
- Poprawa stanu szlaków dla turystyki pieszej oraz tras rowerowych.
- Poprawa stanu oznakowania dróg w tym przebiegających przez tereny
najczęściej odwiedzane przez turystów.
- Wykorzystanie w eksploatacji autobusów szynowych zwłaszcza w obszarze
ośrodków sportów zimowych oraz Aglomeracji Górnośląskiej.
- Zwiększenie liczby miejsc postojowych w centrach miasta głównie przy
obiektach atrakcyjnych turystycznie oraz w pobliżu ośrodków sportowych
i rekreacyjnych.
- Budowa i remontowanie miejsc do wypoczynku dla kierowców.
- Budowa sieci szybkiego tramwaju, adaptacja sieci do potrzeb szybkiego
tramwaju w Aglomeracji Górnośląskiej.
- Budowa, rozbudowa i przebudowa infrastruktury pomocniczej służącej
zwiększeniu bezpieczeństwa i dostępności do sieci transportu publicznego,
w tym budowa systemu parkingów "Parkuj i Jedź".
- Rozwoju usług transportowych dla turystów w ośrodkach turystycznych.
- Budowa i rozbudowa infrastruktury towarzyszącej w zakresie bezpieczeństwa
ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.
|
|
Urząd Marszałkowski Województwa
Śląskiego
ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice
|
|
|