"Strategia Rozwoju Turystyki w Województwie Śląskim
na lata 2004-2013 "
Wszystko powinno się robić tak prosto,
jak tylko to jest możliwe - ale nie prościej.
Albert Einstein
A. WSTĘP
Województwo śląskie, ze swymi licznymi walorami turystycznymi, ciekawymi,
często wyjątkowymi atrakcjami, z dobrze rozwiniętą bazą turystyczną, może
konkurować z wieloma regionami w kraju.
Określeniem odpowiednich warunków, kierunków i działań umożliwiających
rozwój markowych produktów turystycznych w regionie zajęło się około 120
przedstawicieli samorządu terytorialnego, branży turystycznej oraz organizacji
społecznych. Poprzez uczestnictwo w spotkaniach, warsztatach, konsultacjach
za pośrednictwem internetu, wzięli oni udział w opracowaniu Strategii
Rozwoju Turystyki w Województwie Śląskim.
Podstawowymi dokumentami analitycznymi były informacje z gmin i powiatów,
uzyskane poprzez kwestionariusz dotyczący zamierzeń inwestycyjnych, organizacyjnych
oraz planistycznych w zakresie turystyki.
Strategia Rozwoju Turystyki w Województwie Śląskim opiera się także o:
- Strategię Rozwoju Turystyki w latach 2001 - 2006 (Rządowy Program
Wsparcia Rozwoju Turystyki w latach 2001-2006),
- Strategię Rozwoju Krajowego Produktu Turystycznego Polski,
- Strategię Rozwoju Województwa Śląskiego na lata 2000-2015,
- Polska 2025 - Długookresowa Strategia Trwałego i Zrównoważonego Rozwoju,
- Program rozwoju turystyki, rekreacji i wypoczynku na obszarze województwa
śląskiego,
- Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Śląskiego,
- Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006.
Działania wynikające ze Strategii prowadzić będą do:
- zaspokojenia potrzeb turystów,
- racjonalnego korzystania ze środowiska przyrodniczego,
- wzmocnienia gospodarki gmin i tworzenia miejsc pracy.
Główne cele jakościowe zawarte w Strategii zmierzają do:
- wydłużenia pobytów turystów w województwie śląskim,
- zwiększenia dochodów gmin i powiatów z turystyki w województwie śląskim,
- zwiększenia liczby turystów poza okresami szczytów wakacyjnych,
- poprawy wizerunku województwa,
- zwiększenia liczby ponownych wizyt gości,
- unowocześnienia infrastruktury turystycznej,
- zmniejszenia negatywnego oddziaływania turystyki na środowisko przyrodnicze,
- rozwoju współpracy i partnerstwa w regionie, gminach (klastery),
- wspomagania rozwoju innych branż,
- podniesienia poziomu wiedzy humanistycznej i przyrodniczej oraz kultury
zwiedzania turystów,
- poprawy zdrowia i kondycji fizycznej turystów.
"Strategia Rozwoju Turystyki w Województwie Śląskim na lata 2004-2013"
została przygotowana jako opracowanie badawczo-rozwojowe wykonane na zlecenie
Zarządu Województwa Śląskiego przez Górnośląską Wyższą Szkołę Handlową
w Katowicach.
Uwzględnia ona także uwagi i korekty zgłaszane podczas prowadzonych konsultacji
po zakończeniu opracowania badawczo-rozwojowego.
Dlaczego warto wspierać i rozwijać turystykę w województwie śląskim?
Turystyka może być istotnym stymulatorem rozwoju gospodarczego województwa,
a dowodem na to są przykłady niektórych regionów: Nord-Pas de Calais we
Francji, Północna Nadrenia Westfalia i Kraina Saary w Niemczech, gdzie
turystyka stała się podstawą rozwoju innych dziedzin gospodarki.
Dochody z turystyki zarówno bezpośrednie jaki i pośrednie zasilają budżety
gmin. Dochody pochodzące z podatków od nieruchomości oraz gruntów turystycznych,
opłat klimatycznych, opłat za dzierżawę itp. są łatwe do wyliczenia. Określa
się je jako dochody bezpośrednie. Natomiast pośrednie dochody, wynikające
z rozwoju turystyki, są trudniejsze do określenia z uwagi na rozproszenie
ich między różne rodzaje działalności.
Z wyliczeń specjalistów zajmujących się ekonomią turystyki, działających
na zlecenie WTO (Światowej Organizacji Turystyki) wynika, że 1 miejsce
turystyczne (stałe) generuje zatrudnienie dla 10 osób. Biorąc powyższy
wskaźnik pod uwagę i odnosząc go do turystyki w województwie śląskim,
można założyć, iż jeśli stworzy się 10 miejsc noclegowych ( w hotelach,
pensjonatach, motelach, gospodarstwach agroturystycznych itp.) i miejsca
te będą przez cały rok wykorzystane, to wówczas powstanie 100 dodatkowych
miejsc pracy. Ich rozkład może wyglądać następująco: 50 miejsc pracy w
podstawowej działalności turystyki, 25 miejsc w usługach uzupełniających
oraz 25 miejsc w innych usługach. W warunkach polskich uważa się, że 1
miejsce turystyczne w uzdrowiskach stymuluje zatrudnienie 7 osób, a w
innych obszarach - w granicach 3, 4 osób. Udział zatrudnienia w różnych
branżach, mający swe źródło w turystyce, pokazano na rysunku 1.
Rysunek.1 Zatrudnienie w turystyce i branżach współpracujących.
Źródło: European Tourism - New partnerships for jobs: conclusions and
recommendations of the High Level Group on Turism and Employment, European
Commission, October 1998.
Innym rodzajem oddziaływania turystyki na gospodarkę województwa mogą
być, spowodowane przez ruch turystyczny, procesy mnożnikowe. W ogólnym
ujęciu polegają one na tym, że wydatki turystów w regionie generują przychody
różnych podmiotów. Aktywizacja przychodów następuje w różnych sektorach
gospodarki, które są związane bezpośrednio lub pośrednio z obsługą ruchu
turystycznego (rys. 2).
Rysunek 2. Efekt mnożnikowy w turystyce.
Źródło: Sustainable Tourism Developmen: Guide for Local Planners. WTO.
Madrid. 1993. p. 118
|
|
Urząd Marszałkowski Województwa
Śląskiego
ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice
|
|
|