I OPIS SYTUACJI SPOŁECZNO-EKONOMICZNEJ WOJEWÓDZTWA
ŚLĄSKIEGO.
4. Infrastruktura.
4.1. Informacje ogólne.
Zabezpieczenie prawidłowego, dynamicznego rozwoju społeczno-ekonomicznego
województwa wymaga poważnych przekształceń urządzeń sieci infrastruktury
technicznej regionu. Funkcjonowanie województwa w dużej mierze zależy
od sprawnego systemu transportu regionalnego. Województwo śląskie to wielki
węzeł komunikacji drogowej i kolejowej, obszar dużej wymiany towarowej
podstawowych surowców i produktów przemysłowych, bardzo dużego ruchu tranzytowego
o zasięgu krajowym i międzynarodowym. Teren województwa, w szczególności
główne miasta aglomeracji katowickiej, przecinają magistralne linie kolejowe,
zapewniające połączenia krajowe i międzynarodowe. Oprócz bardzo istotnych
połączeń drogowych i kolejowych region posiada międzynarodowe połączenia
lotnicze, realizowane z lotniska w Katowicach-Pyrzowicach.
Region położony jest na skrzyżowaniu newralgicznych szlaków transportowych
i komunikacyjnych (drogowych i kolejowych) o znaczeniu krajowym i europejskim.
Na terenie tym spotykają się dwie drogi międzynarodowe Lwów -Zgorzelec
(A4) oraz Gdańsk-Bratysława (A1). Drogi ekspresowe łączą Katowice z Łodzią
i Warszawą, na południu z Bielskiem-Białą. Drogi do Bielska-Białej i Ustronia
oprócz znaczenia gospodarczego mają niebywałą wartość turystyczną, dają
bowiem dostęp do rekreacyjno-turystycznego zaplecza w Beskidach, jednego
z najpiękniejszych i najlepiej zagospodarowanych górskich regionów kraju.
Brak sprawnych ciągów drogowych o odpowiednio wysokich parametrach technicznych
na kierunku wschód-zachód, zarówno dla ruchu tranzytowego jak również
rozpoczynającego i kończącego się w regionie ruchu, wyznaczają priorytety
inwestycyjne województwa w zakresie drogownictwa.
W planach zagospodarowania przestrzennego w centralnej części województwa
na kierunku wschód-zachód przewidywana jest rozbudowa sieci drogowej,
zwłaszcza dróg tranzytowych i autostrad: obwodnica północna w ciągu drogi
krajowej Nr 4, Drogowa Trasa Średnicowa (DTŚ) prowadząca obrzeżami śródmieść
6 miast (Katowic, Chorzowa, Świętochłowic, Rudy Śląskiej, Zabrza i Gliwic),
zwana autostradą miejską oraz autostrada A-4 Kraków -Wrocław, prowadzona
południem aglomeracji katowickiej. Do eksploatacji został oddany już pierwszy
odcinek autostrady A-4 Katowice- Kraków. W drugiej kolejności planuje
się oddanie do użytku odcinka łączącego Katowice z Wrocławiem. Budowana
w województwie Drogowa Trasa Średnicowa o standardzie autostrady ułatwić
ma komunikację wewnątrz regionu i zwiększyć jego efektywność. Zakończenie
budowy odcinka regionalnego DTŚ planowany jest w 2005 roku.
4.2. Transport.
Województwo śląskie w stosunku do reszty kraju posiada dość dobrze rozwiniętą
infrastrukturę komunikacyjną. Region przecina ponad 20,1 tys. km dróg
publicznych o twardej nawierzchni (8% dróg krajowych), z tego 17,9 tys.
km o ulepszonej nawierzchni, co daje najwyższy wskaźnik gęstości w kraju
163 km/100 km2 powierzchni, przy średniej krajowej wynoszącej 80 km/100
km2. Jeździ po nich 1.680 tys. zarejestrowanych pojazdów samochodowych,
w tym 1.340 tys. samochodów osobowych. Dzięki stosunkowo wysokim dochodom
region wyróżnia bardzo wysoki poziom motoryzacji. Na 1.000 mieszkańców
przypada w województwie 283 samochody osobowe (kraj 288 samochodów).
Województwo śląskie jest najsilniej zurbanizowanym i uprzemysłowionym
obszarem w kraju. Przejawem tego jest bardzo gęsta sieć miejska. Region
posiada dobrze rozwiniętą sieć dróg publicznych. Z ogólnej liczby dróg
publicznych o twardej nawierzchni 5,4% stanowią drogi krajowe (połowa
z nich to drogi krajowe miejskie), 7,0% drogi wojewódzkie (w tym 37% drogi
miejskie), 30% drogi powiatowe (z tego 41,5% drogi miejskie). W regionie
występuje dobrze rozwinięta sieć dróg gminnych i lokalnych o łącznej długości
11,5 tys. km (57,3% sieci drogowej województwa).
Istniejąca dobrze rozwinięta, gęsta sieć drogowa nie może jednak sprostać
potrzebom stale rosnącego ruchu drogowego. Drogi województwa cechują niskie
parametry techniczne, nawierzchnia dróg znajduje się w coraz gorszym stanie,
co nie zapewnia odpowiednich standardów bezpieczeństwa oraz nie spełnia
oczekiwań ich użytkowników. Brak obwodnic powoduje wysokie natężenie ruchu
w centrach miast aglomeracji katowickiej. Układ drogowy województwa, a
w szczególności aglomeracji katowickiej charakteryzuje się jednym z największych
w kraju obciążeniem ruchowym transportu pasażerskiego i towarowego. Wykonane
pomiary natężenia ruchu w regionie wykazały, że największe natężenie dobowe
ruchu przekraczające 40 tys. pojazdów na dobę występuje na drogach krajowych
i wojewódzkich w wielu miastach aglomeracji katowickiej.
Wypadki drogowe oraz rosnące zatłoczenie miast, wymuszają poszukiwanie
nowych systemów transportu alternatywnego do samochodowego i kolejowego
(cargo, lotnisko, kanał Gliwicki). Do poprawy sytuacji komunikacyjnej
regionu niezbędne są więc nakłady finansowe, przeznaczone na utworzenie
szybkiego transportu międzyregionalnego i międzymiastowego, skierowane
na inwestycje związane z budową autostrad i dróg szybkiego ruchu. Rozwinięta
sieć dróg i linii kolejowych łączy główne ośrodki miejskie. Transport
publiczny regionu przeżywa coraz większe trudności. Przewozy pasażerów
transportem samochodowym w 2002 r. wynosiły 82,2 mln. osób (10,1 % przewozów
krajowych), z tego 67,7% realizowanych było przez sektor publiczny, przewozy
ładunków transportem samochodowym stanowiły tylko 1,1% przewozów krajowych
ogółem (tj. 13,7 mln ton).
W województwie śląskim występuje ogromne zagęszczenie sieci transportu
drogowego i kolejowego. Na szczególną uwagę zasługuje problem komunikacji
w centralnej części województwa. Sieć połączeń komunikacyjnych w regionie
należy do najlepiej zorganizowanych w kraju. Rozwinięta jest sieć linii
autobusowych i tramwajowych. Komunikacją miejską objęta jest 49 miast
województwa (w kraju 255). W regionie działa 1,4 tys. linii regularnej
komunikacji autobusowej, których łączna długość wynosi ponad 57,3 tys.
km. Największą grupę linii autobusowych stanowią linie podmiejskie 1,0
tys. km oraz miejskie 126 km. Dobrze rozwinięta jest również sieć komunikacji
międzymiastowej PKS. W obsłudze pasażerskiej największa ilość pasażerów
korzysta ze środków komunikacji zbiorowej, głównie z autobusów, którymi
podróżuje około 65% pasażerów a tylko 25% tramwajami.
Podobnie przeciążona jest sieć drogowa regionu, na której przewozi się
ponad 20% krajowych przewozów transportem samochodowym. Z ogólnej długości
17.895 km dróg publicznych o nawierzchni twardej ulepszonej 578 km (3,8%)
stanowią drogi dwu-jezdniowe. Zbudowane ekspresowe drogi, a także szereg
obwodnic miast nie nadążają za rozwojem transportu drogowego i szybkim
postępem motoryzacji.
Gwałtowny rozwój komunikacji drogowej wymaga przystosowania do takich
zadań sieci dróg. Obciążenie ruchu dróg państwowych przesądza o konieczności
inwestowania w modernizację, przede wszystkim głównych ciągów drogowych
i najtrudniejszych układów miejskich. Przygotowanie sieci dróg do stanu
narastającego ruchu i bieżącego wykonywania zadań wymaga dużych nakładów
inwestycyjnych.
Jedną z poważnych uciążliwości życia w aglomeracji katowickiej jest złe
funkcjonowanie komunikacji nie dostosowanej do istniejących potrzeb i
uniemożliwiającej dalszy rozwój regionu. Niewystarczająca jest sieć dróg
i ulic, brak głównych tras drogowych szczególnie w centralnej i zachodniej
części aglomeracji katowickiej, zniekształcona sieć osadnicza, kręte i
wąskie jezdnie o bardzo złym stanie nawierzchni, uszkodzone wiadukty i
mosty powodują, że średnia prędkość w komunikacji wynosi 15-20 km na godzinę.
Ścisła zabudowa ulic uniemożliwia ich modernizację, a poprawę stanu komunikacji
uzyskać można głównie poprzez budowę nowych tras. Podstawowym elementem
projektowanego układu drogowego na szlaku wschód-zachód jest realizowana
obecnie Drogowa Trasa Średnicowa (stworzenie podstawowego elementu układu
drogowego łączącego główne ulice miast, umożliwiającego ich integrację),
której zasadą jest bezkolizyjny ruch po trasie głównej. DTŚ jest jedną
z najbardziej prestiżowych inwestycji drogowych w Polsce. Budowa jej wschodniego
odcinka zakończy się w 2006 r. Nie do końca wiadomo jednak co będzie z
odcinkiem zachodnim biegnącym od Rudy Śl. do Gliwic. Budowa tego fragmentu
prowadzona będzie w latach 2005-2010. Jest to jedno z największych przedsięwzięć
w kraju realizowanych wspólnie ze środków rządu i samorządów. Bez wsparcia
z budżetu państwa dokończenie budowy byłoby niemożliwe. Aglomeracja katowicka
z uwagi na skoncentrowany w niej potencjał przemysłowy i demograficzny,
nawarstwione kwestie przyrodnicze, etniczne, społeczne, komunikacyjne
i przestrzenne oraz konieczność szybkiej systemowej przebudowy warunków
gospodarczych tego obszaru jest współcześnie problemem nie tylko regionalnym
i ogólnopolskim, ale i europejskim. Wymaga więc sięgnięcia po rozwiązania
i środki w takiej samej skali.
Obok sieci drogowej znaczącą rolę w infrastrukturze województwa odgrywa
sieć linii kolejowych. Województwo posiada najgęściej w kraju rozwiniętą
sieć eksploatowanych linii kolejowych. Jej łączna długość wynosi 2.335
km (tj. 11,1% krajowych linii kolejowych), w tym normalnotorowych 2.335
km (z tego zelektryfikowanych 1.946 km tj. 83,3% sieci ogółem). Wśród
linii normalnotorowych daje to 18,9 km na 100 km2 i jest prawie 2,9-krotnie
wyższa od średniej krajowej 6,6 km/100 km2 (najniższą gęstość sieci kolejowej
posiada województwo podlaskie 3,9 km/km2 oraz lubelskie 4,2 km/km2). Ponad
83,3% sieci kolejowej w województwie jest zelektryfikowana. Gęstość zelektryfikowanych
eksploatowanych linii kolejowych normalnotorowych wynosi 15,8 km na 100
km2. W przewozach towarowych regionu decydującą rolę odgrywa transport
kolejowy. Na sieci kolejowej województwa stanowiącej niecałe11,1% sieci
krajowej koncentruje się ponad 60% ładunków przewożonych w kraju i 11%
przewozów pasażerskich. Sieć ta jest kilkakrotnie (7-krotnie) bardziej
obciążona aniżeli średnio w kraju. Wprawdzie sieć kolejowa wyposażona
jest w gęstą sieć stacji i przystanków (średnio co 3 km), a także bocznic
kolejowych, to jednak ogromnym potrzebom przewozowym nie odpowiada stan
techniczny torów i urządzeń kolejowych. Tylko niecałe 30% torów przystosowanych
jest do ciężkiego ruchu pociągów, 1 linii to linie jednotorowe, a zaledwie
10% linii wyposażona jest w automatyczne urządzenia kierowania ruchem.
Około 30% linii przebiega po terenach eksploatacji górniczej, na 300 kilometrach
linii ujawniają się negatywne skutki tej działalności, znacznie ograniczające
szybkość pociągów, a zatem i przelotowość linii. Coroczne zmniejszanie
ilości pociągów lokalnych daje malejący udział kolei w ogólnej ilości
przewozów pasażerskich w województwie. Codziennie przewozi się w województwie
ponad 1 mln ton ładunków i 3 mln pasażerów. W strukturze przewozów województwa
56% przewozów przypada na przewozy koleją, 43% transport samochodowy i
zaledwie 0,6% żeglugę śródlądową. Jakość obsługi pasażerskiej w województwie
jest niezadowalająca, zbyt długi jest średni czas podróży, zły komfort
podróży, mała częstotliwość kursów i złe warunki przesiadek na inne środki
komunikacji zbiorowej. Dostępność komunikacyjna (gęstość tras komunikacji
miejskiej i linii kolejowych) dla obszarów aglomeracji katowickiej jest
kilkakrotnie niższa od potrzeb w tym zakresie. Prawie 2-krotnie niższe
w porównaniu z innymi regionami kraju jest nasycenie w tabor tras komunikacyjnych.
Potrzeby a zarazem rozmiary przewozów są nieporównywalne z innymi regionami
kraju i świadczą o wysokim stopniu transportochłonności gospodarki.
Transport kolejowy województwa cechuje rozwinięta sieć połączeń kolejowych,
należąca do najdłuższych w kraju, oraz wysoki stopień elektryfikacji.
Stworzenie zintegrowanego systemu transportu: drogowego, kolejowego i
lotniczego jest olbrzymią szansą dla regionu. Szybkobieżne połączenia
kolejowe między Katowicami, a innymi miastami europejskimi, będą miały
ogromne znaczenie dla dalszego rozwoju sieci komunikacyjnej. Obecnie Katowice
dysponują bezpośrednim połączeniem kolejowym z Pragą, Bratysławą, Wiedniem,
Berlinem, Kijowem, Frankfurtem, Dreznem, Budapesztem i Lwowem. W regionie
znajduje się jedna z największych stacji rozrządowych w Europie - Tarnowskie
Góry oraz terminal kontenerowy w Gliwicach-Sośnicy realizujący przewozy
kombinowane kontenerów, nadwozi wymiennych i naczep samochodowych. Umożliwia
to sprawne i szybkie transportowanie towarów do krajów Europy Zachodniej
(Niemiec, Włoch).
Istotnym elementem układu kolejowego na terenie regionu jest końcówka
szerokiego toru linii hutniczo siarkowej (LHS), sięgająca w głąb województwa
w pobliże Huty Katowice, jedyna tego typu linia w Polsce. Dzisiaj końcówka
tego szerokiego toru ma szansę stać się największym suchym portem Europy.
Stanowi ona najdalej na zachód wysunięty punkt ciągu szerokotorowego,
który daje możliwość bezpośredniej wymiany towarowej z Ukrainą i pozostałymi
krajami Wspólnoty Niepodległych Państw. Posiadane połączenie z torem normalnotorowym
umożliwia szybki przeładunek towarów. Ekspediowane stąd ładunki mogą bez
przeładunku i czasochłonnej zamiany podwozi wagonowych, dojechać do każdego
zakątka Wspólnoty Niepodległych Państw oraz krajów Dalekiego Wschodu,
docierając średnio o 7 dni szybciej i 20% taniej niż ładunki wysłane drogą
wodną z Europy Zachodniej.
W Sławkowie na 140 ha leżących przy zakończeniu tzw. szerokiego toru
kolejowego powstaje Międzynarodowe Centrum Logistyczne. Będzie to najważniejsze
miejsce dystrybucji towarów z Dalekiego Wschodu do UE. Kontenery jadące
z Japonii i Chin zostaną tutaj rozładowane, a następnie towary te będą
rozwiezione samochodami do Niemiec, Francji czy Hiszpanii. Sławków stanie
się europejską "bramą na wschód". Ruszyły już pierwsze pociągi,
na razie jednak eksperymentalnie. Linia kolejowa przystosowana jest do
prędkości 60 km/h. Najważniejszym problemem czekającym do rozwiązania
jest sprawa bezpieczeństwa ładunków.
Oprócz bardzo istotnych połączeń drogowych i kolejowych o zasięgu krajowym
i międzynarodowym, województwo śląskie posiada międzynarodowe połączenia
lotnicze, realizowane z położonego w pobliżu Katowic, Międzynarodowego
Portu Lotniczego "Katowice" w Pyrzowicach. Port ten obsługuje
samoloty wszystkich podstawowych kategorii, utrzymuje stałe połączenia
z portami krajowymi i zagranicznymi. Ponadto posiada on połączenia z najważniejszymi
lotniskami Europy (Frankfurtem n. Menem, Paryżem, Londynem, Wiedniem,
Zurychem, Hanowerem, Kolonią, Hamburgiem). Każdego roku port lotniczy
notuje kilkudziesięcioprocentowy wzrost przewozów towarowych cargo. Słabe
połączenie drogowe pomiędzy lotniskiem, budowaną autostradą oraz drogami
szybkiego ruchu, nie pozwala na efektywne wykorzystanie i wyciagnięcie
korzyści z potencjału portu. Rozwój lotniska odgrywa znaczącą rolę w strategii
województwa, jako przyszłego potencjału transportowego. Kluczowe znaczenie
ma wybudowanie stosownych połączeń miedzy portem lotniczym a siecią istniejących
dróg, umożliwiających efektywniejsze wykorzystanie lotniska przy jednoczesnym
osiąganiu strategicznych celów jego rozwoju. Oprócz dużego portu lotniczego
istnieją w regionie również małe lotniska lokale (m.in. Muchowiec w Katowicach,
Gotartowice w Rybniku). W odległości 60 km od stolicy regionu znajduje
się drugi największy port międzynarodowy kraju, krakowskie lotnisko Balice.
Nieznaczna część towarów województwa przewożona jest drogami wodnymi.
Jedyną drogą wodną na terenie województwa jest 40 km Kanał Gliwicki, łączący
port rzeczny w Gliwicach z rzeką Odrą. Za jej pośrednictwem dopłynąć można
do największego polskiego zespołu portowego Szczecin-Świnoujście, uzyskując
tym samym dostęp do portów Morza Bałtyckiego (wcześniej poprzez kanały
Odra-Sprewa i Odra-Hawela wpłynąć na największe magistrale wodne zachodniej
Europy-Łabę i Ren). Z uwagi na przestarzałe urządzenia i budowle hydrotechniczne,
zdolność przewozowa (6 mln ton rocznie) wykorzystywana jest zaledwie w
50%.
Przy Kanale Gliwickim funkcjonuje Wolny Obszar Celny, posiadający pomieszczenia
magazynowe, place składowe stacje obsługi kontenerów, bocznice kolejowe.
Chociaż nie jest on obecnie w pełni wykorzystany, stanowić może w przyszłości
potencjał rozwojowy, jako fragment połączonej sieci transportowej.
Rozbudowana sieć drogowa i kolejowa, rozwijający się transport rzeczny
i lotniczy dają województwu śląskiemu znaczącą pozycję w skali kraju.
Przyciągnęło to do regionu większość międzynarodowych firm transportowych
i wysyłkowych. Usługi tego typu świadczą zarówno PKP, PKS, jak również
HARTWIG, ATLANTICO-TRANS, PERIBA, OLECH, RENTRANS, TRANSBUD MASIWA czy
DELTATRANS. W ciągu ostatnich lat swoje oddziały założyły tu największe
firmy kurierskie: DHL, TNT i UPS.
Dobrze rozwinięta sieć transportowa (transportu drogowego, kolejowego,
żeglugi śródlądowej i transportu lotniczego) stawia województwo śląskie
na znaczącej pozycji w Polsce, jest również ogromną szansą dla rozwoju
regionu.
4.3. Telekomunikacja.
Przeprowadzone potężne inwestycje telekomunikacyjne w zakresie telefonii
przewodowej i komórkowej, wpłynęły na poprawę sytuacji w zakresie nasycenia
siecią telefoniczną regionu. Do niedawna bowiem województwo śląskie zajmowało
jedno z ostatnich miejsc w kraju w nasyceniu regionu siecią telefoniczną.
System łącznościowy mimo wyraźnego w ostatnich latach postępu w tym zakresie,
jest nadal niewystarczający w stosunku do istniejących potrzeb. W ostatnich
latach po wybudowaniu kilku nowoczesnych central telefonicznych wzrosła
liczba abonamentów, stąd też województwo śląskie posiada wyższy niż średnio
w kraju wskaźnik nasycenia siecią telefoniczną, mierzony liczbą abonamentów
na 1.000 mieszkańców, wynoszący 298 abonentów (kraj 289 abonentów). Nasycenie
województwa śląskiego siecią telefoniczną przewodową zbliżone jest do
województwa łódzkiego dając regionowi 7 pozycję w kraju. Szybka telefonizacja
regionu staje się poważnym wyzwaniem dla regionu. Duże inwestycje poczynione
w dziedzinie telekomunikacji spowodowały, że znaczna część sieci telefonicznej
obsługiwana jest przez koncerny międzynarodowe, a połączenia lokalne realizowane
są przez mniejsze, niezależne firmy. Usługi w zakresie telefonii komórkowej
na terenie województwa świadczy trzech operatorów: Centertel, Era GSM,
Plus GSM, likwidując braki w pokryciu siecią przewodową.
Z roku na rok coraz korzystniej przedstawia się obraz telekomunikacji
regionu, która obsługuje prawie 1,4 mln abonamentów. Województwo posiada
automatyczne połączenia z ponad 150 krajami na całym świecie. Oprócz klasycznych
usług telekomunikacyjnych dostępne są także: usługi tzw. sieci inteligentnej
IN (infolinia 800, Country-Direct, Centrex), usługi w sieci cyfrowej z
integracją usług ISDN, pakietowa transmisja danych w sieci POLPAK (publiczna
sieć teleinformatyczna), oraz poczta elektroniczna POLKOM (publiczny szyfrowy
system obsługi wiadomości). W ostatnich latach nastąpił również szybki
wzrost użytkowników sieci Internetu. Stan komputeryzacji w województwie
określany jest odsetkiem mieszkańców posiadających komputery osobiste
i dostęp do Internetu. Wyposażenie gospodarstw domowych w komputery osobiste
w 2001 r. posiadało 18,6% gospodarstw województwa (7 miejsce w kraju),
podczas gdy średnia krajowa wynosiła 18,4% (najkorzystniej sytuacja przedstawiała
się w województwach: małopolskim 21,7% pomorskim 21,2% i mazowieckim 21,1%).
Województwo śląskie posiada najwyższy w kraju odsetek osób korzystających
z Internetu wynoszący 15,9% (mazowieckie 12,7%, dolnośląski 8,4%, ). Do
liderów wśród polskich miast korzystających z Internetu zalicza się aglomerację
katowicką 7,7%, (w tym Katowice 1,4%), następnie Warszawa 5,6%, Łódź 4,0%,
i Trójmiasto 3,9%.
Pozytywną stroną jest istnienie w województwie metropolitalnej sieci
komputerowej KATMAN, należącej do ogólnopolskiej sieci NASK oraz oferty
operatorów sieci telekomunikacyjnych, dotyczące dostępu do sieci komputerowych.
Komputeryzacja dużej ilości firm, instytutów, szkół i bibliotek stanowi
zalążek rozwoju systemu powszechnego dostępu do sieci komputerowych na
obszarze województwa. W przekazywaniu informacji główną rolę odgrywa również
rozwój kablowych sieci medialnych (radio i telewizja) a także satelitarnych,
których rozwój przyczynił się do uniezależnienia mniejszych ośrodków od
sieci telewizyjnych, oraz dostępność infrastruktury światłowodowej (związanej
z systemami zarządzania ruchem kolejowym).
4.4. Infrastruktura energetyczna, gazowa i ciepłownicza.
Regionalna infrastruktura elektroenergetyczna jest składową krajowego
systemu energetycznego, w którym występują: baza wytwórcza energetyki
zawodowej (elektrownie, elektrociepłownie i ciepłownie), Polskie Sieci
Elektroenergetyczne S.A (jednoosobowa spółka Skarbu Państwa), w ramach
której funkcjonują zakłady energetyczne zajmujące się zbytem energii elektrycznej
i eksploatacją sieci najwyższych napięć.
Z systemów infrastruktury najlepiej rozwinięty w regionie jest system
energetyczny (z wyjątkiem terenów wiejskich, gdzie rosnące zapotrzebowanie
gospodarstw domowych i rolnych na zużycie energii elektrycznej przekracza
obecną moc dyspozycyjną sieci).
Do głównych źródeł zaopatrzenia w energię elektryczną województwa należy
21 elektrowni i elektrociepłowni przemysłowych (głównie górniczych i hutniczych),
22 elektrownie i elektrociepłownie zawodowe (w tym 6 elektrowni systemowych),
3 elektrownie wodne (znajdujące się w jego południowej części) oraz kilkaset
komunalnych źródeł ciepła. Przeważająca większość tego typu źródeł energii
zlokalizowanych jest głównie w centralnej części regionu. Głównymi dystrybutorami
ciepła są Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej, które zarządzają sieciami
magistralnymi i urządzeniami rozdzielczymi.
W produkcji energii elektrycznej województwo śląskie zajmuje pierwsze
miejsce w kraju, dając blisko 1 krajowej produkcji energii (20,7% tj.
29.806,7 GWh). Region zajmuje drugie miejsce w kraju w zużyciu przez miejskie
gospodarstwa domowe energii elektrycznej (2.569,4 GWh po województwie
mazowieckim. Zużycie energii elektrycznej województwa w przeliczeniu na
1 mieszkańca (w ciągu roku) wynosi 674,5 kWh tj. 14,7% krajowego zużycia
energii elektrycznej i stawia region na 6 pozycji w kraju (683,1 kWh),
na jednego odbiorcę wynosi natomiast 1824,5 kWh. Zużycie energii elektrycznej
w rolnictwie wynosi 109 GWh (14 miejsce w kraju), w przeliczeniu na 1
ha użytków rolnych stanowi to 210 kWH (11 pozycja wśród województw), średnia
krajowa (261 kWh).
Podstawowym elementem infrastruktury technicznej w województwie jest
ciepłownictwo, które warunkuje dalszy prawidłowy rozwój społeczno-gospodarczy,
konieczną poprawę warunków ochrony środowiska i racjonalizację gospodarki
paliwowo- energetycznej. Regionalny system ciepłowniczy charakteryzuje
się silnie wykształconą w węzłowych regionach województwa (aglomeracja
katowicka i rybnicka) infrastrukturą przemysłową o zasięgu ponad gminnym,
dużym uzależnieniem komunalnych odbiorców ciepła od dostaw ze źródeł energetyki
zawodowej i przemysłowej oraz nierównomiernie relatywnie przeciętnym uciepłownieniem
regionu ze źródeł centralnych, przy równoczesnym występowaniu dużej liczby
indywidualnych nieekologicznych pieców węglowych. Województwo śląskie
zajmuje pierwsze miejsce w kraju pod względem długości sieci cieplnych
3.430,3 km (15,3% sieci krajowej) oraz zużycia energii cieplnej wyprodukowanej
we własnych kotłowniach (26.807,9 TJ). Zakupiona energia z obcych źródeł
oscyluje na poziomie 30 tys. TJ (2 miejsce w kraju). Kubatura budynków
mieszkalnych ogrzewanych centralnie wynosi 225.754 dam3. Sprzedaż energii
cieplnej ogółem w województwie wynosi 36.021 tys. GJ, w tym dla budownictwa
mieszkaniowego 32.107,7GJ.
Pod względem mocy zainstalowanej w śląskich elektrowniach region zajmuje
czołową lokatę w kraju 8.296,5 MW, w tym na energię wodną przypada 539
MW mocy (2 miejsce), a cieplną 7.758 MW (1 miejsce).
Wykorzystanie możliwości wytwarzania ciepła w skojarzeniu z energią elektryczną
w elektrowniach systemowych są dużo większe od jego obecnego poziomu,
dlatego doprowadzenie do większego wykorzystania tej technologii, szczególnie
w dużych aglomeracjach miałoby wielorakie korzyści dla ludności, przemysłu
i przyrody tego regionu (poprawa bilansu paliwowo-energetycznego, zmniejszenie
emisji szkodliwych dla środowiska, uniknięcie rozbudowy infrastruktury
technicznej koniecznej dla ciepłownictwa indywidualnego-kotłowni lokalnych).
Korzyści ekologiczne wynikające z zastępowania pieców węglowych gazowymi
sprawiają, że w województwie preferowany jest rozwój gazownictwa.
System gazowniczy województwa nie stanowi zamkniętego układu, lecz jest
układem otwartym współpracującym z całym krajem, ponadto jest on powiązany
również z innymi systemami nośników energii. Największy odsetek zużycia
gazu w regionie przypada na przemysł (50%) i sektor komunalno-bytowy.
Nasycenie siecią gazowniczą w województwie kształtuje się poniżej przeciętnego
poziomu występującego w kraju. Świadczy o tym mniejszy odsetek mieszkań
wyposażonych w sieć gazową oraz niższe jednostkowe zużycie gazu. Na 71
miast w regionie 59 wyposażonych jest w sieć gazową (3 miejsce w kraju),
z tego tylko 71,3% ludności miejskiej korzysta z gazu sieciowego (11 miejsce
w kraju), co jest poniżej średniej krajowej wynoszącej 75,2%. Sieć rozdzielcza
gazu w regionie stanowiąca 15.341,1km (3 miejsce w kraju), zasila 973,4
tys. odbiorców (2 miejsce w kraju). Średnie zużycie gazu w gospodarstwach
domowych kształtuje się na poziomie 456,8hm3 (3 miejsce). Zaopatrzenie
w gaz województwa opiera się w około 80% na gazie ziemnym dostarczanym
spoza województwa, w niewielkim stopniu na gazie koksowniczym oraz gazie
pochodzącym z odmetanowania kopalń. Głównym czynnikiem rozwoju systemu
gazowniczego wraz z infrastrukturą w województwie, były potrzeby przemysłu
i budownictwa wielorodzinnego w miastach.
Wszystkie systemy infrastruktury technicznej w regionie: gazownictwo,
łączność, energetyka, ciepłownictwo czy system zaopatrzenia w wodę są
przeciążone i niewspółmiernie rozwinięte w stosunku do potrzeb wynikających
z obsługi ludności województwa. Ogromne trudności w utrzymaniu funkcjonowania
systemów infrastruktury technicznej sprawia ich znaczny stopień zużycia
i duży stopień awaryjności sieci, wynikający z występowania na tym terenie
szkód górniczych.
4.5. Infrastruktura mieszkaniowa i komunalna.
4.5.1. Zasoby mieszkaniowe.
Zasoby mieszkaniowe województwa śląskiego cechuje wielkoblokowe budownictwo
wielorodzinne oraz jednorodzinne budownictwo indywidualne. Zaspokojenie
potrzeb mieszkaniowych ludności napływowej przybywającej w przeszłości
do województwa w poszukiwaniu pracy, stwarzało konieczność podejmowania
budowy nowych osiedli mieszkaniowych, wręcz nowych miast. Masowa skala
inwestowania w fabryki domów spowodowała narastanie dysproporcji w realizacji
budownictwa mieszkaniowego, usługowego oraz uzbrojenia i wyposażenia komunalnego,
a także katastrofalną niemal sytuację wskutek niedoinwestowania starej
substancji mieszkaniowej.
W związku z ubytkami starej substancji mieszkaniowej, stopniowo przeprowadzaną
modernizacją i oddawaniem do użytku nowych zasobów, systematycznej poprawie
ulegają wskaźniki wyposażenia mieszkań w instalacje wodociągowe, kanalizacyjne,
sieć gazową oraz cieplną. Rozwój sieci i urządzeń infrastruktury komunalnej
przyczynił się do stopniowego podnoszenia się poziomu sanitarnego i użytkowego
zasobów mieszkaniowych.
W 2002 roku zamieszkane zasoby mieszkaniowe województwa śląskiego wynosiły
1.594,2 tys. mieszkań, z tego w miastach znajdowało się 83% zasobów, natomiast
na terenach wiejskich 17%.
Przeciętna powierzchnia mieszkania w województwie jest niższa niż w kraju
i wynosi 65,3 m2 (kraj 68,4 m2), w miastach wynosi 60,2 m2, w kraju (60,7
m2). Region posiada lepsze niż średnio w kraju warunki mieszkaniowe. Średnie
zagęszczenie mieszkań w regionie jest niższe niż w kraju i wynosi 3,02
osoby na mieszkanie oraz 0,84 osoby na 1 izbę, (kraj odpowiednio 3,22
osoby na mieszkanie i 0,88 osoby na izbę).
Pod względem wyposażenia mieszkań zamieszkanych, w instalacje użytkowe
i sanitarne województwo plasuje się na poziomie średniej krajowej. Za
wyjątkiem wyposażenia mieszkań w sieć wodociągową, zasoby mieszkaniowe
województwa charakteryzują się niższym niż średnio w kraju odsetkiem wyposażenia
w podstawowe (standardowe) instalacje użytkowe i sanitarne. Wyposażenie
miejskich zasobów mieszkaniowych w podstawowe urządzenia sanitarne i użytkowe
plasuje region poniżej średniej krajowej. Korzystniej od średniej krajowej
przedstawiają się jednak warunki mieszkaniowe na wsi województwa śląskiego.
We wszystkich wyszczególnionych urządzeniach przewyższają poziom warunków
mieszkaniowych wsi innych regionów kraju.
Standard wyposażenia mieszkań w miastach województwa śląskiego jest wyższy
niż na terenach wiejskich województwa we wszystkich podstawowych urządzeniach,
za wyjątkiem instalacji centralnego ogrzewania. Zdecydowanie niekorzystna
sytuacja występuje na wsi jeżeli chodzi o wyposażenie zasobów mieszkaniowych
w instalację sieci gazowej.
Ogólny stan techniczny budynków w województwie śląskim jest bardzo zróżnicowany
i wynika z okresu ich budowy, prowadzonych konserwacji i remontów, jak
również negatywnego oddziaływania środowiska przemysłowego (szkody górnicze
i tylko częściowego usuwania ich skutków). Stan zasobów mieszkaniowych
jest o wiele gorszy od średniej krajowej. Ważnym problemem województwa
jest konieczność dokonywania wyburzeń substancji mieszkaniowej, w związku
ze złym stanem technicznym oraz eksploatacją górniczą. Ponad 22% mieszkań
zamieszkanych w województwie pochodzi z przed 1945 roku, 21% stanowią
mieszkania wybudowane w latach 1945-1970, prawie tyle samo (20%) z okresu
lat 1971-1978, ponad 19% to substancja mieszkaniowa z lat 1979-1988, a
6,3% wybudowanych zostało w ostatnim dziesięcioleciu. Niecały jeden procent
mieszkań województwa nie posiada ustalonego okresu budowy obiektów.
Trudna sytuacja mieszkaniowa mieszkańców regionu oraz deficyt mieszkań
spowodował rozwiązywanie problemów mieszkaniowych poprzez wzrost budownictwa
indywidualnego i rozwój budownictwa developerskiego. Na 1.000 mieszkańców
w województwie oddawanych jest 1,6 mieszkania, co jest jednym z najniższych
w kraju wskaźników po województwie opolskim i lubelskim (14 lokata). Przeciętna
powierzchnia użytkowa 1 mieszkania w budynkach oddanych do użytku wynosiła
w województwie w zasobach spółdzielczych 85,4 m2, w miastach 62,2 m2,
natomiast w indywidualnych 137,1 m2 (kraju odpowiednio 59,9m2, i 134,5m2).
Najlepiej przedstawia się sytuacja w województwie mazowieckim, gdzie na
1.000 ludności oddawanych są 4,4 mieszkania. W 2002 r. rozpoczęto w województwie
budowę 5.744 mieszkań co stanowiło 7,5% rozpoczętego budownictwa krajowego
(kraj 76.961 mieszkań).
Budowane w ostatnich latach osiedla mieszkaniowe, coraz częściej stanowią
przykład właściwego kształtowania warunków środowiska zamieszkania, dobrej
architektury, postępowych rozwiązań technicznych oraz uzyskania optymalnej
sprawności funkcjonowania zespołów mieszkaniowych. Rozwój branży budowlanej
spowodował szybką realizację budownictwa mieszkaniowego oraz stosownie
do wymogów użytkowników wyższy standard wykończenia, wyposażenia i lepszej
funkcjonalności budowanych mieszkań.
Kształtowanie kompleksowej gospodarki przestrzennej regionu zmierza do
wzrostu funkcjonalności miast i zespołów mieszkaniowych, wprowadzania
ładu i porządku przestrzenno-architektonicznego oraz poprawy środowiska
zamieszkania.
4.5.2. Gospodarka komunalna.
W działaniu na rzecz polepszenia warunków życia ludności istnieje wielu
partnerów, wśród których poczesne miejsce zajmuje gospodarka komunalna.
Obejmuje ona swym zasięgiem różnorodną działalność związaną bezpośrednio
z codziennymi warunkami bytu ludności zamieszkałej w dużych aglomeracjach
jak również na wsi.
Wraz z rozwojem urządzeń wodociągowych i większym zużyciem wody powstał
problem odprowadzania i oczyszczania ścieków. Posiada on ogromne
znaczenie dla ochrony środowiska i utrzymania stanu sanitarnego miast
i osiedli. Przedsięwzięcia w tym zakresie, szczególnie na przestrzeni
ostatnich lat, pozwoliły na poprawę sytuacji w tym przemysłowym i wysoce
zurbanizowanym regionie.
W samym regionie różnice między gminami wiejskimi a miejskimi pod względem
długości i gęstości sieci kanalizacyjnej są duże. Rozproszona lokalizacja
domów, szczególnie na obszarach wiejskich prowadzi do wysokich kosztów
inwestycyjnych związanych z budową sieci oraz nieefektywnym funkcjonowaniem
(problem przepustowości) oczyszczalni ścieków. W związku z tym gminy często
decydują się na współpracę w zakresie wspólnych przedsięwzięć w dziedzinie
oczyszczalni. Odnotowuje się korzystne zmiany jakości wód w rzekach. Złożyła
się na to budowa oczyszczalni ścieków komunalnych i przemysłowych oraz
zmiany w gospodarce wodnej zakładów pracy. Na koniec 2002 r. w województwie
śląskim czynnych było 206 oczyszczalni komunalnych (mechaniczne, chemiczne,
biologiczne i z podwyższonym usuwaniem biogenów) o przepustowości 974.412
m3/dobę, co stanowiło 7,8% wszystkich oczyszczalni tego typu w kraju.
Wszystkie 71 miast województwa wyposażone są w sieć wodociągową, 67 z
nich posiada sieć kanalizacyjną, a 65 obsługiwanych jest przez oczyszczalnie
ścieków. Z sieci wodociągowej korzysta 98,5% ludności regionu, kanalizacyjnej
80,2% ludności miejskiej, a sieci gazowej rozdzielczej 74,1% ludności
miast województwa. Tylko 64,5% ludności obsługiwana jest przez oczyszczalnie
ścieków, w miastach (81,6%).
Ludność wszystkich gmin województwa w pełni zaopatrywana jest w energię
elektryczną (wszystkie gospodarstwa domowe w województwie śląskim korzystają
z energii).
4.6. Środowisko.
Stan środowiska województwa śląskiego w ostatnim 10-leciu uległ zdecydowanej
poprawie. Problemy ekologiczne, spowodowane w przeszłości ekspansywną
gospodarką przemysłową regionu, wieloletnim zaniedbaniem, wysoką koncentracją
przemysłu wydobywczego, energetycznego i hutniczego, stopniem rozwoju
miast, gęstością sieci drogowych i kolejowych, należą do najpoważniejszych
na tym obszarze. Wysoki stopień koncentracji przemysłu i urbanizacji,
zwłaszcza w GOP spowodował trwałe przeobrażenia tego obszaru. Wyrażają
się one w znacznym zanieczyszczeniu wód i powietrza atmosferycznego, skażeniach
gleb, deformacjach terenu, zaburzeniach stosunków hydrologicznych, prawie
całkowitym wylesieniu centralnej części województwa i uszkodzeniami pozostałego
drzewostanu. Biorąc pod uwagę fakt, że obszar województwa śląskiego zajmuje
jedynie 3,9% powierzchni kraju, ilość substancji pogarszających stan środowiska
oraz wytwarzanych w regionie odpadów jest nieporównywalna z jakimkolwiek
innym regionem w Polsce. W skali lokalnej problem jest nawet intensywniejszy,
ponieważ źródła emisji oraz wytwarzania odpadów skoncentrowane są głównie
na terenach miejskich aglomeracji katowickiej i rybnickiej. Poprawa warunków
środowiska zwłaszcza na tych obszarach stanowi kluczowy cel strategiczny
województwa śląskiego. Podstawowym problemem regionu jest znaczne zanieczyszczenie
gleby, powietrza i wody różnymi odpadami przemysłowymi.
Głównym źródłem emisji pyłów i gazów do atmosfery są procesy spalania
paliw. W województwie śląskim zużywa się rocznie około 30 mln ton węgla
kamiennego, 2,5 mln ton koksu, wzrasta zużycie oleju opałowego i olejów
napędowych, stosunkowo mało używa się gazu ziemnego. Dominującym źródłem
zanieczyszczeń jest spalanie paliw powodujące emisję 96% dwutlenku siarki
i tyle samo tlenku azotu, około 80% emisji tlenku węgla pochodzi z kolei
z hutnictwa.
Województwo śląskie zajmuje pierwsze miejsce w kraju pod względem emisji
zanieczyszczeń pyłowych do powietrza (21,7% emisji krajowych) oraz pod
względem emisji zanieczyszczeń gazowych (31,5%). Na 1 km2 w województwie
spada rocznie 2,5 ton pyłów i 31,5 ton zanieczyszczeń gazowych (w kraju
0,5 ton pyłów i 6,1 ton zanieczyszczeń gazowych). Z istniejących w regionie
328 zakładów szczególnie uciążliwych dla czystości powietrza 72% z nich
(tj. 237 zakładów) posiada urządzenia do redukcji zanieczyszczeń. Do największych
emitorów zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego należy przemysł energetyczny.
Na stan powietrza atmosferycznego województwa śląskiego duży wpływ ma
również niska emisja zanieczyszczeń powietrza (emisja komunikacyjna oraz
pochodząca z lokalnych kotłowni węglowych i indywidualnych palenisk domowych,
opalanych węglem oraz o niskich parametrach grzewczych). Duża koncentracja
niskich edytorów szczególnie występuje w miastach aglomeracji katowickiej,
rybnickiej, Częstochowie i Bielsku-Białej. Niska emisja pochodząca ze
spalania węgla stanowi również duże obciążenie dla środowiska terenów
wiejskich oraz szeregu osiedli mieszkaniowych małych miejscowości. Stężenia
głównych zanieczyszczeń powietrza charakteryzują się zmiennością sezonową.
Wyniki badań (26 stacji pomiarowych) stężenia benzo-a-pirenu w powietrzu
(emisja związana z procesem spalania węgla) wykazują, że stężenia występujące
w województwie śląskim, stwarzają istotne ryzyko zdrowotne mieszkańców
większości miast i miejscowości regionu.
Stan środowiska naturalnego w dużym stopniu zróżnicowany jest w granicach
samego województwa (za wyjątkiem terenów zdegradowanych i zdewastowanych
występują tu również obszary rekreacyjne i miejsca bogactwa przyrodniczego).
Jednym z największych problemów ekologicznych jest zanieczyszczenie wód
powierzchniowych, ilość wytwarzanych ścieków komunalnych i odpadów przemysłowych
oraz emisja pyłów i gazów. Innym problemem ekologicznym województwa są
liczne zdegradowane i zdewastowane obszary hałd górniczych leżące w pobliżu
osiedli mieszkaniowych. Powodują one ciągłą emisję zanieczyszczeń do atmosfery
oraz wód powierzchniowych i gruntowych. Hałdy górnicze zajmują duże powierzchnie
terenu. Degradacja środowiska stanowi głównie konsekwencję koncentracji
przemysłu ciężkiego. Poprawiający się stan środowiska naturalnego (występuje
ciągła tendencja obniżania się poziomu zanieczyszczenia) jest nie tylko
odzwierciedleniem upadku przemysłu ciężkiego, lecz również rosnącej świadomości
ekologicznej mieszkańców regionu oraz wprowadzaniu inwestycji proekologicznych.
Na ekologicznym obrazie Śląska ciążą zaległości z minionych dziesięcioleci
i wielowiekowych przekształceń przemysłowych. Zaszłości w tej dziedzinie
są szczególnie drastyczne w gospodarce odpadami. Na składowiskach, zwałowiskach
i hałdach nagromadzonych jest około 40% ogółu odpadów krajowych.
Od początku lat 90-tych obserwuje się odczuwalny spadek powstałych odpadów.
Ze względu jednak na paliwowo-energetyczne oblicze województwa śląskiego,
nadal powstaje tutaj jeszcze 42,7 mln ton odpadów rocznie to jest 36,2%
krajowych odpadów przemysłowych (drugie w rankingu miejsce zajmuje województwo
dolnośląskie 32,0 mln ton). Największą ilościowo grupę (79,0%) tworzą
odpady górnicze i energetyczne (popioły, żużle), w wysokim stopniu
jednak wykorzystywane. Z ogólnej liczby odpadów przemysłowych wytwarzanych
w województwie śląskim w ciągu roku 91,9% poddawanych jest odzyskowi,
7,3% jest unieszkodliwianych, a 0,9% magazynowanych czasowo. Zgodnie ze
specyfiką regionu, najwięcej odpadów powstaje w przemyśle wydobywczym
(76,9%), energetycznym (9,8%) oraz hutniczym wraz z odlewniczym (8,5%).
Z wszystkich nagromadzonych w kraju odpadów przemysłowych aż 38,7% składowanych
jest w województwie śląskim (701,5 mln. ton).
W regionie zlokalizowane są 243 składowiska odpadów przemysłowych, z
których połowa stanowią składowiska odpadów pogórniczych (węglowych).
Znaczna część z nich jest termicznie aktywna. Składowanie odpadów wytwarzanych
w zakładach przemysłowych stanowi poważny problem dla regionu z punktu
widzenia ochrony środowiska. Nie posiadające właściwego zabezpieczenia,
powodują zanieczyszczenie wód powierzchniowych i podziemnych, powietrza
oraz skażenie gleb. Na terenie województwa śląskiego 60% składowisk odpadów
przemysłowych jest nadpoziomowa o wysokości od kilku do kilkudziesięciu
metrów ponad powierzchnię otaczającego terenu. Stopień obciążenia gmin
odpadami jest różny w zależności od ich charakteru gospodarczego. Odpady
przemysłowe w województwie nagromadzone są zarówno na składowiskach czynnych
oraz wyłączonych z eksploatacji. Ogółem w województwie śląskim niezrekultywowane
tereny składowania odpadów zajmują powierzchnię 2690 ha.
W województwie śląskim wytwarzanych jest ponad 122 tys. ton odpadów niebezpiecznych
(bez medycznych), z czego 62% jest wykorzystywanych, a 38% unieszkodliwionych
(w tym 89% składowanych). W grupie odpadów niebezpiecznych najwięcej wytwarzanych
jest odpadów z przeróbki ropy naftowej, czyszczenia gazu ziemnego oraz
wysokotemperaturowej przeróbki węgla, drugie miejsce zajmują odpady nieorganiczne
z procesów termicznych. Do największych w regionie wytwórców odpadów niebezpiecznych
należy przemysł hutniczy, metali nieżelaznych, koksowniczy i chemiczny.
Na terenie województwa zlokalizowanych jest 61 składowisk odpadów niebezpiecznych,
w tym 17 czynnych. Największe zagrożenie dla środowiska stwarza nieczynne
składowisko Zakładów Chemicznych "Tarnowskie Góry", gdzie zgromadzono
około 1,3 mln m3 odpadów poprodukcyjnych należących do odpadów niebezpiecznych
(zdeponowane na niezabezpieczonym podłożu - składowisko zlokalizowane
jest nad zbiornikiem wód podziemnych, będącym źródłem wody pitnej dla
około 1/3 aglomeracji górnośląskiej).
Do odpadów niebezpiecznych zaliczane są również odpady medyczne są to
odpady: bytowo-gospodarcze składowane na składowiskach komunalnych, specyficzne
przeznaczone do unieszkodliwienia oraz odpady specjalne (zagospodarowywane
według odrębnych przepisów). W placówkach służby zdrowia zlokalizowanych
na terenie województwa śląskiego wytwarzanych jest rocznie 2.276 ton specyficznych
odpadów medycznych. Unieszkodliwianie odpadów odbywa się w 5 działających
na terenie regionu zakładach i obiektach przeznaczonych do tego celu.
Na terenie województwa śląskiego produkuje się rocznie około 1.441,0
tys. ton odpadów komunalnych to jest 13,7% stałych odpadów krajowych.
Kompostowaniem objętych jest zaledwie 1,9% odpadów wywiezionych ogółem.
Obecnie w regionie funkcjonują 3 kompostownie odpadów (Katowice, Zabrze
i Żory). Ilość odpadów komunalnych (stałe i ciekłe odpady powstałe w gospodarstwach
domowych, obiektach użyteczności publicznej i obsługi ludności, z wyjątkiem
niebezpiecznych) zdeponowanych na trenie województwa śląskiego szacowana
jest na ponad 1.361,4 tys. ton. Podstawową metodą unieszkodliwiania odpadów
jest ich składowanie. W regionie czynnych jest 37 składowisk odpadów komunalnych
(1 składowisko zamknięte). Trudnym problemem, z którym boryka się województwo
jest składowanie odpadów komunalnych na tak zwanych dzikich wysypiskach,
zwłaszcza na terenach wiejskich nie objętych w pełni systemem zbiórki
odpadów. Szczególnie niepokojące jest składowanie odpadów w dolinach rzek.
W ostatnich latach obserwuje się narastający problem odpadów niebezpiecznych
w strumieniu odpadów komunalnych (farby, pestycydy, zużyte: baterie, akumulatory,
opony, sprzęt elektroniczny, przeterminowane leki i odpady azbestowe),
zdeponowane zwykle z odpadami komunalnymi, stanowią poważne zagrożenie
dla środowiska i zdrowia ludzi. Prowadzona na terenie województwa selektywna
zbiórka odpadów: makulatury, szkła, tworzyw sztucznych, metalu oraz odpadów
niebezpiecznych (sortownie w Katowicach i Zabrzu) przyczyniła się poprawy
zaistniałej w regionie sytuacji.
Powierzchnia nieużytków oraz terenów zdewastowanych i zdegradowanych
w województwie stanowi ogółem 5.705 ha tj. 8% zdewastowanej i zdegradowanej
powierzchni kraju. Wśród nich znajdują się nieużytki zielone, tereny produkcyjne,
składowiska stałych odpadów komunalnych, zbiorniki wodne nieużytkowane.
Znaczący procent stanowią tereny poprzemysłowe powstałe na skutek eksploatacji
węgla kamiennego oraz kopalnictwa piasku, w szczególności występujące
w centralnej i południowo-zachodniej części województwa. Są to składowiska
(zwały odpadów), wyrobiska i kamieniołomy, piaskownie, glinianki i zalewiska,
treny zabagnione, oraz tereny poprzemysłowe pozostające w obszarach zabudowanych.
W 2002 r. spośród ogólnej powierzchni terenów zdewastowanych i zdegradowanych
województwa 5% powierzchni zostało zrekultywowanych 105 ha (1,8%), natomiast
15 ha (0,3%) zagospodarowanych. Z zrekultywowanych i zagospodarowanych
gruntów około 78% przeznaczonych zostało na cele leśne, pozostałe zaś
na cele rolnicze.
Na stan powierzchni ziemi decydujący wpływ mają szkody górnicze. Wydobycie
węgla w przeważającej mierze tzw. metodą "na zawał" bez podsadzania
wyrobisk, powoduje deformacje powierzchni w stopniu dewastującym zasoby
przyrody, obiekty budowlane i urządzenia techniczne, co zwiększa koszty
eksploatacji związane z koniecznością dokonywania częstych remontów oraz
koszty nowego budownictwa związane ze stosowaniem specjalnych umocnień.
Silnie zurbanizowany z nadmierną koncentracją przemysłu obszar województwa
śląskiego, rodzi wiele problemów w zakresie odprowadzania i oczyszczania
ścieków. Niezabogate zasoby wód powierzchniowych województwa (województwo
śląskie leży na dziale wodnym między Wisłą i Odrą oraz obszarze sztucznego
deficytu wody wywołanego nadmierną i długotrwałą eksploatacją zasobów
dla celów komunalnych i przemysłowych) pogarszają wysokie zanieczyszczenia
wód, wskutek największej w kraju koncentracji przemysłu ciężkiego i najwyższego
wskaźnika zaludnienia. Największe zagrożenia ekologiczne w województwie
śląskim dotyczą wód powierzchniowych. Najbardziej zdegradowane są rzeki
obszaru aglomeracji katowickiej. Ze względu na przemysłowy charakter województwa
oraz wysoką gęstość zaludnienia region zajmuje pierwsze miejsce w kraju
pod względem ilości wytwarzanych ścieków przemysłowych i komunalnych.
Wraz ze zwiększonym zużyciem wody powstał problem odprowadzania i oczyszczania
ścieków.
Do rzek lub ziemi województwa śląskiego wprowadza się rocznie 389 hm3
ścieków przemysłowych i komunalnych, z tego 210,5 hm3 ścieków przemysłowych
(54,1%, w tym 1,8% wód chłodniczych-umownie czystych). Z odprowadzanych
bezpośrednio do wód powierzchniowych lub do ziemi ścieków przemysłowych
99% to ścieki wymagające oczyszczenia (385,3 hm3). Z ścieków tych 88,7%
jest oczyszczanych (z tego mechanicznie 40,4%, chemicznie 5,4%, biologicznie
17,8%, 24,3% z podwyższonym usuwaniem biogenów), a nieoczyszczonych jedynie
11,3%. Z nieoczyszczonych ścieków województwa śląskiego 50,6% odprowadzanych
jest siecią kanalizacyjną, natomiast 49,4% bezpośrednio z zakładów przemysłowych.
Ścieki odprowadzane z województwa stanowią 4,3% ogólnej ilości ścieków
w kraju, w tym 13,2% komunalnych i 2,8% przemysłowych. Niewielki w stosunku
do produkcji udział ścieków przemysłowych jest wynikiem powszechnego stosowania
w przemyśle obiegów zamkniętych.
Z wytwarzanych w regionie ścieków przemysłowych wymagających oczyszczenia,
73% stanowiły ścieki wytworzone przez zakłady górnictwa i wzbogacania
węgla kamiennego (spośród nich 91% to ścieki oczyszczone tj. 211,1 hm3).
Ich oczyszczaniem zajmuje się 198 oczyszczalni przemysłowych.
Znaczący wpływ na jakość wód powierzchniowych w województwie śląskim
wywierają ścieki komunalne. W 2002 roku w województwie śląskim wytworzono
około 178,5 hm3 ścieków komunalnych wymagających oczyszczenia, z których
88% było oczyszczonych w 206 oczyszczalniach komunalnych, eksploatowanych
w województwie śląskim. Pod względem ilościowym przeważają oczyszczalnie
o stosunkowo niewielkiej przepustowości.
Oprócz zanieczyszczeń wprowadzanych punktowo do wód powierzchniowych,
znaczący ładunek zanieczyszczeń pochodzi ze źródeł obszarowych. Zanieczyszczenia
obszarowe stanowią głównie ścieki bytowo-gospodarcze z terenów wiejskich,
odprowadzane w sposób niezorganizowany, z tak zwanych szczelnych osadników
gnilnych (szamb), zanieczyszczenia spłukiwane z obszarów rolnych, leśnych
oraz terenów tras komunikacyjnych (drogowych i kolejowych), uwarunkowane
to jest stopniem zurbanizowania, poziomem kultury rolnej i intensywności
ruchu komunikacyjnego.
Poczynione szczególnie na przestrzeni ostatnich lat przedsięwzięcia,
pozwoliły na lokalną poprawę zanieczyszczonych wód powierzchniowych. Wpłynęła
na to budowa nowych oczyszczalni komunalnych. Poważne osiągnięcia ma również
przemysł, którego zdolność przepustowa oczyszczalni i urządzeń do oczyszczania
ścieków, przewyższa potencjał będący w gestii gospodarki komunalnej.
Nadal nierozwiązany pozostaje problem zasolonych wód dołowych. Zasolone
wody dołowe z kopalń węgla kamiennego odprowadzane bezpośrednio do wód
powierzchniowych powodują skażenie solami 40% rzek województwa, szczególnie
w obrębie Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (GOP) i Rybnickiego Okręgu
Węglowego (ROW).
Wysoko rozwinięta działalność przemysłowa i związane z nią emisje zanieczyszczeń
zarówno powietrza jak i wód, powodują także zanieczyszczenie wód podziemnych.
Głównymi przyczynami zanieczyszczenia wód powierzchniowych są: nie oczyszczone
i niedostatecznie oczyszczone ścieki komunalne, zasolone wody dołowe z
odwadniania zakładów górniczych (poważne skażenie wód powoduje odprowadzanie
do nich dołowych wód słonych z kopalń węgla kamiennego), spływy obszarowe,
ścieki z zakładów przemysłowych. Dla zapewnienia ochrony jakości wód podziemnych
istnieje konieczność wyznaczenia stref ochronnych zbiorników wód i ujęć
oraz określenie sposobu ich zagospodarowania, uporządkowania gospodarki
ściekowej i odpadami, podjęcie działań ograniczających przewidywany, negatywny
wpływ restrukturyzacji górnictwa węglowego oraz rud cynku i ołowiu na
środowisko wód podziemnych, sukcesywna rewitalizacja wód podziemnych i
gleb na terenach miejsko-przemysłowych.
Różnorodny charakter środowiska przyrodniczego w obrębie województwa
śląskiego powoduje zróżnicowany charakter rzek regionu. Do najbardziej
zdegradowanych należą rzeki w obrębie aglomeracji katowickiej. Zniekształcone
stosunki wodne tego terenu są wynikiem przeobrażenia powierzchni terenu
i koryt rzecznych, przerzutów wody między zlewniami oraz odprowadzaniem
do wód płynących znacznej ilości ścieków przemysłowych, komunalnych oraz
wód kopalnianych.
W klasyfikacji ogólnej 90,3% długości cieków województwa posiada wody
pozaklasowe, 8,5% to wody III klasy czystości, a jedynie 1,2% prowadzi
wody II klasy. Zanieczyszczenia powietrza, nieodpowiednie składowanie
odpadów oraz zrzuty ścieków komunalnych i przemysłowych do zbiorników
i cieków wodnych prowadzą do sytuacji, w której jedynie niewielka część
wód nadaje się do gospodarczego wykorzystania. W zakresie zaopatrzenia
w wodę pitną nie zachodzi potrzeba zwiększania ilości wody dostarczanej
w województwie śląskim. Następuje systematyczny spadek zapotrzebowania
na wodę w regionie. W ciągu ostatnich 10 lat zapotrzebowanie to zmniejszyło
się prawie o połowę. Dla podniesienia jakości wody pitnej należy jednak
zoptymalizować istniejącą infrastrukturę, w tym udoskonalić proces uzdatniania
wody w przedsiębiorstwach wodociągowych oraz założyć nowe zbiorniki i
oczyszczalnie w strategicznych punktach regionu.
W północnej części regionu 80% ogółu zanieczyszczeń wód powierzchniowych
jest wynikiem zanieczyszczeń komunalnych.
Środkowa część województwa śląskiego to obszar o dużym zagęszczeniu źródeł
zanieczyszczeń wód powierzchniowych związanych z gospodarką komunalną
oraz przemysłem ciężkim (górnictwo), w części południowej związane jest
to głównie z gospodarką komunalną i działalnością turystyczno-wypoczynkową.
Obszar ten odgrywa istotną rolę w gospodarce wodnej województwa śląskiego,
z uwagi na zlokalizowane tutaj zbiorniki zaporowe stanowiące bazę zaopatrzenia
w wodę pitną dla mieszkańców.
Poprawę zaopatrzenia regionu w wodę upatruje się w zmniejszeniu poboru
wody z ujęć wód podziemnych przez przemysł oraz w zwiększeniu pojemności
zbiorników retencyjnych. Problemem pozostaje odprowadzanie zasolonych
wód kopalnianych, zwłaszcza z kopalń będących w trakcie likwidacji.
Na terenie województwa śląskiego istnieje 16 zbiorników retencyjnych,
których łączna pojemność całkowita wynosi 590,3 mln m3. Są one głównym
źródłem zaopatrzenia w wodę ludności i przemysłu, ważnym elementem ochrony
przeciwpowodziowej oraz odgrywają istotną rolę w wyrównywaniu przepływów,
co ma szczególne znaczenie w okresach posusznych. Do głównych należy zaliczyć
zbiorniki: na rzece Sole - TRESNA, którego podstawowym zadaniem jest retencjonowanie
wód rzeki Soły oraz wyrównywanie poziomu wody w rzece poniżej zbiornika,
PORĄBKA (pojemność 28,4 mln m3) oraz CZANIEC, zbiornik został wybudowany
jako jeden z elementów ujęcia wody dla GOP i Bielska -Białej, na rzece
Wapienicy WAPIENICA, woda wykorzystywana jest dla celów komunalnych w
Bielsku-Białej, na rzece Warcie - PORAJ, zbiornik zbudowany w celu zapewnienia
stałego poboru wody dla Huty "Częstochowa", zapewnienia stałego
nienaruszalnego przepływu w Warcie poniżej zbiornika, bezpiecznego przejęcia
fali powodziowej, oprócz tych podstawowych funkcji pełni funkcję największego
ośrodka sportów wodnych w rejonie Częstochowy, na rzece Wiśle - GOCZAŁKOWICE,
zbiornik służy głównie dla celów wodociągowych, głównym ciekiem zasilającym
jest rzeka Wisła dostarczająca około 82% wody.
Uciążliwością środowiska regionu jest hałas. Stałe zwiększanie się poziomu
i zasięgu hałasu wynika z postępującej urbanizacji i komunikacji.
Głównymi sprawcami uciążliwości akustycznej dla środowiska zewnętrznego
jest przede wszystkim ruch drogowy, kolejowy i lotniczy oraz działalność
prowadzona na terenie obiektów przemysłowych. Największe natężenie hałasu
występuje wzdłuż ciągów komunikacyjnych oraz w obrębie obszarów przemysłowych.
|
|
Urząd Marszałkowski Województwa
Śląskiego
ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice
|
|
|