Podstawą identyfikacji i przeglądu mocnych i słabych stron regionu jest
diagnoza strategiczna sytuacji województwa śląskiego.
MOCNE STRONY
|
SŁABE STRONY
|
Korzystne usytuowanie geograficzne województwa w strefie nadgranicznej,
wzdłuż międzynarodowych szlaków komunikacyjnych i transportowych.
|
Wysoki poziom niskiej emisji, miejscowe i okresowe wysokie stężenia
pyłów i zanieczyszczeń gazowych, wysoki poziom hałasu.
|
Gęsta sieć transportowa kolejowa i drogowa
|
Nagromadzenie znacznych ilości odpadów przemysłowych i znikomy
stopień ich wykorzystania.
|
Międzynarodowy Port Lotniczy w Katowicach-Pyrzowicach.
|
Nadmierne zanieczyszczenie wód powierzchniowych, będące wynikiem
odprowadzania dużych ilości ścieków komunalnych i przemysłowych
oraz zasolonych wód pokopalnianych.
|
Ogromny rynek konsumencki 4,7 milionów osób.
|
Duże obszary poprzemysłowe wymagające rekultywacji, odbudowy i
ochrony, wzrastająca powierzchnia obszarów zdegradowanych oraz nieużytków.
|
Rozwinięte wielkie aglomeracje z wyraźnymi metropoliami oraz duża
liczba znaczących ośrodków przemysłowych.
|
Marginalizacja i zagrożenie wykluczeniem społecznym dużych grup
ludności.
|
Duża koncentracja obszarów działalności gospodarczej i przemysłowej.
|
Degradacja naturalnej rzeźby terenu oraz obszarów miejskich i
chronionych województwa (szkody górnicze), utrudniająca lub uniemożliwiająca
podejmowanie inwestycji oraz powodująca trudności w wyposażeniu
niektórych terenów w infrastrukturę techniczną.
|
Atrakcyjne warunki krajobrazowo-przyrodnicze.
|
Niedrożność systemu transportowego: niska jakość usług komunikacji
publicznej, brak wewnętrznej spójności układu komunikacyjnego, przestarzałe
i nie dostosowane do obecnego natężenia ruchu drogowego miejskie
układy komunikacyjne.
|
Bogate i zróżnicowane zasoby naturalne: węgiel kamienny, rudy
cynku i ołowiu, gaz ziemny, surowce mineralne.
|
Dewastacja infrastruktury komunikacyjnej (drogowej i kolejowej)
spowodowana nadmiernym natężeniem ruchu oraz szkodami górniczymi.
|
Działalność i transgranicznych stowarzyszeń gminnych.
|
Brak szybkiego transportu międzyregionalnego i międzymiastowego
(autostrad, dróg szybkiego ruchu) oraz szybkobieżnych pociągów międzynarodowych.
|
Wysoki potencjał przedsiębiorstw handlu zagranicznego i tradycyjne
powiązania z zagranicą.
|
Niewystarczająca baza i poziom usług telekomunikacyjnych oraz
brak regionalnej sieci przekazu informacji.
|
Rosnąca konkurencyjność sektora prywatnego z dużym potencjałem
małych i średnich przedsiębiorstw.
|
Zły stan przejść granicznych.
|
Rozwinięty system usług bankowych.
|
Niska przeżywalność przedsiębiorstw sektora prywatnego (MSP),
brak systemu instytucji finansowych wspierających jego rozwój, a
także niski poziom usług finansowo-doradczych.
|
Rozwinięta sieć instytucji wspierających rozwój regionalny i lokalny,
liczne organizacje przedsiębiorców.
|
Niski standard zasobów mieszkaniowych.
|
Duży potencjał zawodowy i intelektualny ludności, koncentracja
wysoko kwalifikowanej kadry technicznej i ekonomicznej.
|
Słabo zaawansowany proces przekształceń strukturalnych, niska
konkurencyjność oraz trudna sytuacja finansowa firm tradycyjnych
sektorów przemysłowych.
|
Zaplecze techniczne i organizacyjne działalności targowo-wystawienniczej.
|
Brak wystarczających środków finansowych na wdrażanie programów
restrukturyzacji branżowej.
|
Duży ośrodek akademicki, dobrze rozwinięta sieć ośrodków naukowo-badawczych,
badawczo-rozwojowych i projektowych.
|
Niski poziom nowoczesności wytwarzanych produktów, niedostosowanie
przetwarzanych produktów do wymogów międzynarodowych norm jakości,
niska innowacyjność technologiczna tradycyjnych sektorów gospodarki
regionu.
|
Tradycyjnie wysoka kultura pracy.
|
Niedoinwestowanie terenów wiejskich w infrastrukturę techniczną.
|
Duża koncentracja inwestycji zagranicznych.
|
Nadmierne rozdrobnienie gospodarstw rolnych, duża liczba gospodarstw
nie prowadzących produkcji towarowej, brak konkurencyjnych, sprawnie
działających organizacji rynkowych reprezentujących producentów
rolnych.
|
Rozwinięta sieć kooperacyjna wynikająca z funkcjonowania dużej
liczby przedsiębiorstw o zróżnicowanym profilu działalności.
|
Ukryte bezrobocie na terenach wiejskich.
|
Duża koncentracja podmiotów gospodarczych oraz ich zróżnicowana
struktura branżowa i własnościowa.
|
Pogarszająca się sytuacja demograficzna regionu, rosnąca liczba
ludności w wieku poprodukcyjnym, malejący przyrost naturalny.
|
Występowanie obszarów o bardzo korzystnych warunkach do rozwoju
rolnictwa specjalistycznego.
|
Zły stan zdrowia, wysoki wskaźnik zachorowalności i umieralności
społeczeństwa regionu.
|
Koncentracja specjalistycznych placówek służby zdrowia, klinik
i szpitali specjalistycznych.
|
Niski odsetek osób z wykształceniem wyższym i średnim, odpływ
wykwalifikowanej siły roboczej.
|
Liczne historyczne obiekty zabytkowe oraz zabytkowe układy urbanistyczne.
|
Niechęć grup zagrożonych bezrobociem do zmiany zawodu, ograniczona
liczba osób przekwalifikowanych oraz uzyskujących nowe kwalifikacje,
usługi szkoleniowe niedostosowane do potrzeb rynku pracy.
|
Bogaty i zróżnicowany potencjał organizacji pozarządowych.
|
Niska jakość lokalnej infrastruktury socjalnej, niski poziom rozwoju
sektora usług socjalnych.
|
|
Niewystarczający przyrost miejsc pracy tworzonych przez małe i
średnie przedsiębiorstwa, brak trwałości miejsc pracy w tym sektorze.
|
|
Wysoki procent kobiet i ludzi młodych (w tym absolwentów) w łącznej
liczbie bezrobotnych.
|
|
Przeciążenie i słaby stan infrastruktury szkół wyższych.
|
|
Niedoinwestowana baza turystyczna.
|
|
Niska wydajność pracy w przemyśle wydobywczym i ciężkim, wysoki
stopień zdekapitalizowanego majątku trwałego.
|
|
Niekorzystna struktura branżowa i własnościowa tradycyjnych sektorów
przemysłu.
|
|
Brak wystarczających środków finansowych na dokończenie ważnych
dla województwa inwestycji centralnych i wojewódzkich.
|
|
Zła sytuacja finansowa przedsiębiorstw. państwowych branży górniczej
i hutniczej.
|
|
Negatywne oddziaływanie procesów urbanizacji i industrializacji
na przeważającą większość obszaru.
|
|
Niedokończone krajowe i wojewódzkie inwestycje wieloletnie.
|
SZANSE
|
ZAGROŻENIA
|
Wzrost gospodarczej roli regionu dzięki położeniu nadgranicznemu
oraz nowoczesnej sieci transportu transeuropejskiego oraz kluczowej
pozycji regionu w strategii rozwoju krajowej i międzynarodowej sieci
autostrad. |
Spowolnienie tempa rozwoju gospodarczego, |
Ożywienie gospodarki europejskiej światowej. |
Brak zdolności adaptacyjnych wielu firm i sektorów do otwierania
gospodarki na rynki światowe, zwłaszcza w odniesieniu do norm jakości. |
Możliwość uzyskania międzynarodowego wsparcia finansowego i technicznego |
Brak środków finansowych na rozpoczęte wieloletnie inwestycje krajowe
i wojewódzkie |
Napływ kapitału zagranicznego oraz wzrost inwestycji zagranicznych. |
Transgraniczne zanieczyszczenie wód i powietrza. |
Wzrastająca dostępność do europejskich programów badawczo rozwojowych. |
Wzrost natężenia ruchu pojazdów przy braku wydajnego systemu komunikacji
międzyregionalnej. |
Rządowy program wsparcia rozwoju MSP oraz tworzenia nowych miejsc
pracy. |
Wolne tempo procesów restrukturyzacji i prywatyzacji przy niskim
poziomie finansowania ze strony budżetu państwa. |
Wzrost nakładów finansowych na inwestycje proekologiczne. |
Brak niezbędnych działań restrukturyzacyjnych w sektorze rolnictwa
wobec silnej konkurencji z zewnątrz. |
Stworzenie zintegrowanego systemu transportowego z wykorzystaniem
transportu drogowego, kolejowego i lotniczego. |
Przewidywany wzrost liczby bezrobotnych w wyniku procesu prywatyzacji
oraz wchodzenia w wiek produkcyjny osób z wyżu demograficznego. |
Napływ kapitału i technologii w powiązaniu z bezpośrednimi inwestycjami
w regionie. |
Niechęć pracowników restrukturyzowanych sektorów do podejmowania
szkoleń i zmiany kwalifikacji. |
Sprzyjające warunki do rozwoju szkolnictwa wyższego. |
Wzrost bezrobocia strukturalnego spowodowanego procesami transformacji
tradycyjnych sektorów gospodarki regionu. |
Rozwój instytucji finansowych i otoczenia biznesu. |
|
Restrukturyzacja przemysłu i rozwój nowych sektorów gospodarczych.. |
|