I OPIS SYTUACJI SPOŁECZNO-EKONOMICZNEJ WOJEWÓDZTWA
ŚLĄSKIEGO.
6. Pomoc publiczna dla województwa.
6.1. Krajowa pomoc publiczna.
6.1.1. Środki finansowe przeznaczone dla województwa
śląskiego na inwestycje i modernizacje w latach 1999-2001.
ROK 1999
- Ustawa budżetowa na 1999 rok - kwota w wysokości 202.857.000 zł.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 sierpnia 1999 r. w sprawie
warunków wspierania środkami budżetu państwa na 1999 r. lokalnych programów
restrukturyzacyjnych, przyznana została dla województwa śląskiego kwota
dotacji w wysokości 9.850.000 zł. skierowana na zadania inwestycyjne
realizowane w ramach programu, mające wpływ na poprawę warunków gospodarczych
województwa, zwiększenia konkurencyjności regionu, przyspieszenie tworzenia
nowych miejsc pracy jak również stworzenie warunków przybliżających
do poziomu rozwoju gospodarczego i społecznego krajów UE, zahamowanie
spadku miejsc pracy w regionie i odtworzenie miejsc pracy utraconych
w skutek restrukturyzacji tradycyjnych sektorów przemysłu, głównie górnictwa
i hutnictwa poprzez wzrost sektora MSP.W ramach przyznanej kwoty dofinansowano
30 zadań inwestycyjnych zrealizowanych na terenie województwa.
- Dotacja celowa budżetu państwa przeznaczona na usuwanie skutków powodzi
(klęsk żywiołowych) - kwota w wysokości 57.612.393 zł.
- Dotacja celowa przekazana przez budżet państwa na inwestycje realizowane
przez samorząd województwa na podstawie porozumień z organami administracji
rządowej - kwota w wysokości 1.547.732 zł.
- Dotacja celowa otrzymana z budżetu państwa na realizację inwestycji
własnych samorządu województwa - kwota wysokości 5.428.000 zł.
- Dotacja celowa budżetu państwa przekazana z budżetu państwa na realizację
inwestycji własnych powiatu - kwota wysokości 83.286.800 zł.
- Dotacja celowa przekazana z budżetu państwa na realizację inwestycji
własnych gmin (związków gmin) - kwota wysokości 3.785.384 zł.
- Dotacja na finansowanie inwestycji innych jednostek organizacyjnych
- kwota wysokości 642.981 zł.
- Dotacja celowa przekazana z budżetu państwa na inwestycje z zakresu
administracji rządowej wykonane przez powiat - kwota w wysokości 26.928
zł.
- Wydatki na finansowanie inwestycji jednostek budżetowych i zakładów
budżetowych (w tym sfinansowanie spłaty zobowiązań Skarbu Państwa, budowa
i modernizacja drogowych przejść granicznych, wyposażenie laboratoriów
kontrolno-analitycznych Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej)
- kwota w wysokości 1.282.322 zł.
- Dotacja celowa budżetu państwa na współfinansowanie Programu Phare
INICJATYWA - kwota w wysokości - 4,5 mln zł. (przeznaczona na wsparcie
tworzenia nowych miejsc pracy w sektorze MSP dla zwalnianych pracowników
hutnictwa).
ROK 2000
- Ustawa budżetowa na 2000 rok - kwota w wysokości 279.950.000 zł.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 sierpnia 1999 r. w sprawie
trybu i warunków przyznawania dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie
inwestycji strukturalnych realizowanych w systemie robót publicznych
jako zadanie własne gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem
strukturalnym, przyznana została dla województwa śląskiego (gmina Żory
- realizacja inwestycji drogowej) - kwota dotacji w wysokości 417.000zł.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 sierpnia 2000 r. w sprawie
zasad, warunków i trybu wspierania środkami budżetu państwa programów
inicjowanych przez organy samorządu województwa, przekazana została
dla województwa śląskiego kwota rezerwy celowej budżetu państwa w wysokości
3.952.882 zł. W ramach rządowego Programu Aktywizacji Terenów Wiejskich
na terenie województwa śląskiego w 2000 roku realizowany był program
"Turystyka wiejska szansą dla Śląska" obejmujący swym zasięgiem
gminy 17 powiatów ziemskich. Programem objętych zostało 3200 osób a
świadczone usługi obejmowały szkolenia, doradztwo i poradnictwo zawodowe
oraz jednorazowe dotacje przeznaczone dla osób fizycznych podejmujących
pozarolniczą działalność gospodarczą (sektor MSP).
- W ramach realizowanego na terenie województwa "Programu wspierającego
rozwój przedsiębiorczości na terenach wiejskich", województwo śląskie
otrzymało dotację w wysokości 1.764.132 zł, w wyniku której szkoleniem
doradztwem, przekwalifikowaniem zawodowym bądź wsparciem finansowym
w postaci jednorazowej dotacji objętych zostało 2.100 osób.
- Dotacja celowa budżetu państwa przeznaczona na usuwanie skutków powodzi
(klęsk żywiołowych) - kwota w wysokości 19.094.279 zł.
- Dotacja celowa otrzymana z budżetu państwa na inwestycje z zakresu
administracji rządowej wykonywane przez samorząd województwa - kwota
w wysokości 11.446.521 zł.
- Dotacja celowa otrzymana z budżetu państwa na realizację inwestycji
własnych samorządu województwa - kwota w wysokości 5.959.000 zł.
- Dotacja celowa otrzymana z budżetu państwa na inwestycje realizowane
przez gminę na podstawie porozumień z organami administracji rządowej
- kwota w wysokości 37.000 zł.
- Dotacja na finansowanie inwestycji innych jednostek organizacyjnych
- kwota w wysokości 2.170.075 zł.
- Dotacja celowa przekazana z budżetu państwa na inwestycje z zakresu
administracji rządowej zlecone gminom - kwota w wysokości 6.870.000
zł.
- Dotacja celowa przekazana z budżetu państwa na realizację inwestycji
własnych gmin (związków gmin) - kwota w wysokości 18.467.701 zł.
- Dotacja celowa przekazana z budżetu państwa na inwestycje z zakresu
administracji rządowej wykonane przez powiat - kwota w wysokości 792.860
zł.
- Dotacja celowa przekazana z budżetu państwa na realizację inwestycji
własnych powiatu - kwota w wysokości 97.948.760 zł.
- Wydatki na finansowanie inwestycji jednostek budżetowych i zakładów
budżetowych - kwota w wysokości 801.400 zł.
ROK 2001
- Ustawa budżetowa na 2001 rok - kwota w wysokości 49.977.000 zł.
- Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 sierpnia 1999 r. w sprawie
trybu i warunków przyznawania dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie
inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w systemie robót publicznych
jako zadanie własne gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem
strukturalnym, dofinansowana została w wysokości 273.075 zł inwestycja
"Wykonanie kanalizacji rozdzielczej, wodociągu magistralnego i
renowacji nawierzchni" (gmina Żory).
- Dotacja celowa budżetu państwa przeznaczona na usuwanie skutków powodzi
(klęsk żywiołowych) - kwota w wysokości 6.502.038 zł.
- Środki budżetu państwa przeznaczone na współfinansowanie projektów
realizowanych w województwie śląskim w ramach Funduszu Dotacji Lokalnych
- komponent Programu Phare PL 9903.01.01. INICJATYWA II - kwota w wysokości
2.979.673 zł. oraz powiększenie kapitału funduszu pożyczkowego utworzonego
w ramach Programu Phare INICJATYWA II prowadzonego przez GARR S.A. -
kwota w wysokości 1.000.000 zł (umowa dotacji podpisana 19.12.2001).
- Dotacja celowa przekazana z budżetu państwa na inwestycje i zakupy
inwestycyjne z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone
ustawami realizowane przez samorząd województwa - kwota w wysokości
10.619.662 zł.
- Dotacja celowa przekazana z budżetu państwa na realizację inwestycji
i zakupów inwestycyjnych własnych samorządu województwa - kwota w wysokości
3.791.010 zł.
- Dotacja celowa przekazana z budżetu państwa na realizację inwestycji
i zakupów inwestycyjnych własnych powiatu - kwota w wysokości 92.064.695
zł.
- Dotacja celowa przekazana z budżetu państwa na realizację inwestycji
i zakupów inwestycyjnych własnych gmin - kwota w wysokości 20.000 zł.
- Dotacja celowa przekazana z budżetu państwa na inwestycje i zakupy
inwestycyjne z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych
gminom ustawami - kwota w wysokości 483.000 zł.
- Dotacja celowa przekazana z budżetu państwa na realizację inwestycji
i zakupów inwestycyjnych własnych gmin, związków gmin i powiatu ( współfinansowanie
zadań z zakresu infrastruktury wiejskiej realizowanych w ramach uruchomionego
kredytu Banku Światowego do wdrażania rządowego Programu Aktywizacji
Obszarów Wiejskich - komponent C) - kwota w wysokości 184.945 zł.
- Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych - kwota w wysokości 754.400
zł.
- Dotacja celowa przekazana z budżetu państwa na realizację inwestycji
i zakupów inwestycyjnych własnych samorządu województwa oraz własnych
powiatu (zadania inwestycyjne o charakterze regionalnym zapisane w Programie
Rozwoju Regionalnego Województwa Śląskiego na lata 2001-2002 przewidziane
do finansowania w Kontrakcie Regionalnym) - kwota w wysokości 166.395.270
zł.
W wyniku reformy administracji publicznej (Ustawa z dnia 12 maja 2000
r. o wspieraniu rozwoju regionalnego) nastąpiła zmiana sposobu zarządzania,
administrowania i organizacji przepływu środków publicznych, której zadaniem
było usprawnienie finansowania najtrudniejszych zadań inwestycyjnych o
charakterze regionalnym, pochłaniających najwięcej środków finansowych
z budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Najważniejsze do rozwiązania w województwie problemy, ustalone zostały
pomiędzy stroną rządową i samorządową w specjalnej umowie nazwanej kontraktem
wojewódzkim, zawartym w dniu 19 czerwca 2001 roku z mocą obowiązującą
do końca 2002 roku (z wyjątkiem programów finansowanych ze środków Unii
Europejskiej), będącym formalnym instrumentem wypracowywania wspólnych
działań w zakresie polityki regionalnej przez stronę rządową oraz samorządowe
władze regionalne.
Kontrakty Wojewódzkie w swoim założeniu pokazywać miały całkowity strumień
wydatków inwestycyjnych realizowanych w regionie z budżetu państwa oraz
przyczynić się do zwiększenia efektywności wydatkowania środków publicznych
w Polsce. Pierwszym rokiem funkcjonowania nowych rozwiązań był rok 2001.
Dwuletni Kontrakt dla Województwa Śląskiego został zawarty ze środków
krajowych na kwotę ok. 930 mln zł oraz 27,8 mln EURO ze środków pomocowych
Unii Europejskiej dostępnych w ramach Programu Phare.
Ze środków finansowych przewidzianych w Kontrakcie Wojewódzkim realizowane
są największe i najważniejsze inwestycje regionu podejmowane w ramach:
- Programu Rozwoju Regionalnego Województwa Śląskiego na lata 2001-2002
oraz
- Środków ministrów właściwych realizujących programy na terenie Województwa
Śląskiego.
W ramach puli środków określonych Programem Rozwoju Regionalnego Województwa,
na realizowane w 2001 roku 18 działań (w tym 7 inwestycji centralnych)
przekazana została z budżetu państwa dla województwa śląskiego kwota 166.395.270
zł.
Ze środków będących w dyspozycji ministrów właściwych oraz Wojewody Śląskiego
na realizowane w ramach Kontraktu zadania w 2001 roku przekazana została
kwota 78.161.578 zł.
Łącznie na realizowane w województwie w 2001 roku inwestycje objęte Kontraktem
Wojewódzkim, przekazana została z budżetu państwa dotacja w wysokości
244.556.848 zł.
6.2. Zagraniczna pomoc publiczna.
6.2.1. Programy pomocowe Unii Europejskiej realizowane
w województwie śląskim w latach 1999-2001.
Środki finansowe przeznaczone dla regionu w ramach realizowanych na terenie
województwa programów pomocowych UE:
Program PHARE
Cel Programu: wsparcie transformacji ekonomicznej dla państw Europy
Środkowej i Wschodniej oraz pomoc w spełnieniu warunków stawianych przyszłym
członkom UE.
Program PHARE 99
1. Modernizacja oczyszczalni ścieków Bytom-Radzionków wraz z budową przewodów
tłocznych doprowadzających ścieki - realizowany projekt dotyczy gospodarki
wodno-ściekowej - alokacja środków z UE wynosi 8,2 mln Euro.
Memorandum Finansowe podpisane dnia 31 grudnia 1999 r. Termin realizacji
przedsięwzięcia 30 września 2002 r.
Program PHARE STRUDER 2
Cel Programu: Wsparcie procesów wspomagających rozwój ekonomiczny
w regionach szczególnie dotkniętych efektami restrukturyzacji gospodarki.
W ramach komponentu Małe Projekty Infrastrukturalne (środki przeznaczone
na projekty inwestycyjne związane z rozwojem przedsiębiorczości) dofinansowano
w województwie 5 przedsięwzięć inwestycyjnych na kwotę 321,0 tys. Euro.
Program PHARE SSG (Spójność Społeczna i Gospodarcza)
Cel Programu: zwiększenie spójności społeczno - gospodarczej regionu
poprzez rozwój zasobów ludzkich, pomoc dla sektora MSP, inwestycje infrastrukturalne
poprawiające konkurencyjność regionu.
Phare 2000 - alokacja środków z UE dla województwa wynosi ogółem 37,15
mln Euro.
z tego:
- Rozwój zasobów ludzkich - 5,78 mln Euro.
- Rozwój MSP - 4,85 mln Euro.
- Infrastruktura około biznesowa na Śląsku (MSP) - 4,75 mln Euro.
- Droga do lotniska w Katowicach - 17,45 mln Euro.
- Fundusz dotacji dla gmin wiejskich - 4,32 mln Euro.
Realizacja Programu Phare 2000 SSG.
Memorandum Finansowe podpisane dnia 21 grudnia 2000 r. (umowa pomiędzy
Komisją Europejską a rządem kraju beneficjanta programu Phare - prawne
zobowiązanie Komisji do sfinansowania określonego zakresu uzgodnionych
projektów).
Podpisanie Memorandum Finansowego kończy fazę programowania i rozpoczyna
fazę wdrażania (implementacji). Został opracowany system wdrażania Programu.
Agencją Wdrażającą Program została PARR.
- Rozwój zasobów ludzkich - Rozpoczęło się wdrażanie projektu. Trwa
przygotowanie przetargów na realizację szkoleń.
- Rozwój MSP - Rozpoczęło się wdrażanie projektu. W drodze konkursu
wyłoniono Regionalną Instytucję Finansującą (GARR) odpowiedzialną za
obsługę administracyjną instrumentów wsparcia sektora MSP w regionie.
- Infrastruktura około biznesowa na Śląsku (MSP) - Rozpoczęło się wdrażanie
projektu. Gminy przygotowują dokumentację przetargową.
- Droga do lotniska w Katowicach - Rozpoczęło się wdrażanie projektu.
Trwa przygotowywanie dokumentacji przetargowej.
- Fundusz dotacji dla gmin wiejskich - Rozpoczęło się wdrażanie projektu.
Ogłoszony został konkurs na małe projekty infrastrukturalne. W dniu
21 grudnia 2001 r. RKS przyjął (w formie uchwały) przedstawioną przez
Zespół Asesorów listę rankingową zgłoszonych projektów. Przedstawicielstwo
Komisji Europejskiej w Polsce zaakceptowała zgłoszone projekty.
Phare 2001 - alokacja środków z UE dla województwa wynosi ogółem 19,00
mln Euro tego:
- Rozwój zasobów ludzkich - 2,50 mln Euro.
- Modelowe przekształcenie zdegradowanego obszaru poprzemysłowego w
strefę aktywności społeczno-gospodarczej w Tychach - 3,00 mln Euro.
- Rozwój infrastruktury transportowej - budowa obwodnicy Pszczyny i
obwodnicy Ustronia - 11,50 mln Euro.
- Budowa centrum przedsiębiorczości "Śląski Zamek Sztuki i Przedsiębiorczości"
w Cieszynie" - 2,00 mln Euro.
Rozwój sektora MSP (program horyzontalny w ramach Phare 2001 - 1,85 mln
Euro.
Realizacja Programu Phare 2001 ESC.
Memorandum Finansowe podpisane dnia 20 grudnia 2001 r.
Zaakceptowanie projektów przez KE. Przystąpiono do opracowywania przez
właściwe Ministerstwa i UKIE systemu wdrażania projektów. Trwa przygotowywanie
dokumentacji przetargowej do kontraktów.
Program Współpracy Przygranicznej (PHARE CBC)
Cel Programu: Rozwój gospodarczy regionów przygranicznych oraz wyrównywanie
różnic pomiędzy dwoma regionami, położonymi po obu stronach granicy.
Phare CBC 2000
1. Modernizacja dróg do przejść granicznych w rejonie Cieszyna - alokacja
środków z UE wynosi 2,00 mln Euro.
Realizacja Programu Phare CBC 2000.
Memorandum Finansowe podpisane dnia 21 grudnia 2000 r.
Trwa przygotowywanie projektu do realizacji. Do końca 2001 r. nastąpiło
podpisanie umów z wykonawcą.
Phare CBC 2001
1. Modernizacja układu komunikacyjnego w kierunku przejść granicznych
Chałupki-Bohumin - alokacja środków z UE wynosi 2,00 mln Euro.
Realizacja Program Phare CBC 2001.
Memorandum Finansowe podpisane dnia 20 grudnia 2001 r. Zaakceptowanie
projektu przez KE.
Program ISPA
Cel Programu: Lepsze przygotowanie krajów stowarzyszonych do członkostwa
w UE w dziedzinie gospodarczej infrastruktury dotyczącej w szczególności
ochrony środowiska i transportu. (Program zarządzany na szczeblu centralnym).
ISPA 2000 Transport
1. Budowa odcinka KA4E Kleszczów - Sośnica (budowa 19 km dwupasmowej
autostrady, będącej częścią Trzeciego Korytarza Paneuropejskiego) - alokacja
środków z UE w wysokości 84.211.500 Euro.
Memorandum Finansowe podpisane dnia 22 września 2000 r.
ISPA 2001 Transport
1. Budowa drogi ekspresowej odc. Bielsko-Biała-Skoczów-Cieszyn (budowa
28,2 km drogi ekspresowej z Bielska-Białej do granicy z Czechami. Budowany
odcinek jest częścią drogi Nr 1 znajdującej się na paneuropejskim Szóstym
Korytarzu Transportowym) - alokacja środków z UE w wysokości 103.638.750
Euro.
Memorandum Finansowe podpisane dnia 12 czerwca 2001 r.
ISPA 2000 i 2001 Ochrona Środowiska
1. Budowa centralnej oczyszczalni ścieków dla miasta Gliwice wraz z modernizacją
i rozbudową sieci kanalizacyjnej - przyznane środki z UE w wysokości 35.189.350
Euro.
Memorandum Finansowe podpisane dnia 13 grudnia 2001 r.
2. Modernizacja i rozbudowa systemu gospodarki ściekowej w zlewni rzeki
Rawy w mieście Katowice - przyznane środki z UE w wysokości 30.312.000
Euro.
Memorandum Finansowe podpisane dnia 17 września 2001 r.
3. Rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków oraz rozbudowa kanalizacji
sanitarnej na obszarze miasta Rybnik i gminach sąsiednich - przyznane
środki z UE w wysokości 71.321.600 Euro.
Memorandum Finansowe podpisane dnia 13 grudnia 2001 r.
4. Budowa oczyszczalni ścieków Halemba-Centrum oraz porządkowanie gospodarki
ściekowej na terenie miasta Ruda Śląska - przyznane środki z UE w wysokości
29.833.050 Euro.
Memorandum Finansowe podpisane dnia 13 grudnia 2001 r.
Program PHARE INICJATYWA
Cel Programu: wsparcie procesu restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego
oraz hutnictwa żelaza i stali poprzez łagodzenie skutków społecznych,
wynikających z całkowitej lub częściowej redukcji zatrudnienia w kopalniach
węgla kamiennego i przedsiębiorstwach hutniczych realizujących rządowy
program restrukturyzacji sektora hutnictwa oraz wdrażanie zasad i mechanizmów
polityki regionalnej poprzez realizację wybranych przedsięwzięć zgodnych
ze strategią rozwoju województwa śląskiego.
W ramach dwóch programów Phare -PL9811 INICJATYWA oraz PL9903.01 INICJATYWA
II
Unia Europejska przeznaczyła łączną kwotę 61 mln Euro na wsparcie dwóch
rządowych programów restrukturyzacyjnych - górnictwa węgla kamiennego
(31 mln Euro) oraz hutnictwa żelaza i stali (20 mln Euro). Programami
administruje, pod nadzorem Ministerstwa Gospodarki
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Phare PL 9811 INICJATYWA - w ramach programu przyznane zostały
dla Polski środki w wysokości 30 mln Euro (z tego 20 mln Euro na wsparcie
procesu restrukturyzacji sektora górnictwa i 10 mln Euro na wsparcie procesu
restrukturyzacji sektora hutnictwa).
Środki przeznaczone zostały na następujące rodzaje działań:
- wsparcie aktywnych działań socjalnych (pomoc w znalezieniu pracy
przez osoby odchodzące z sektorów): przekwalifikowujące szkolenia zawodowe
dla zwalnianych pracowników sektora (górnictwo-0,95 mln Euro, hutnictwo-0,45
mln Euro) oraz aktywizujące osłony socjalne tj. zasiłki socjalne w górnictwie
(10,5 mln Euro) oraz kontrakty szkoleniowe na przekwalifikowanie w hutnictwie
(3,0 mln Euro), ogółem (górnictwo-11,45 mln Euro, hutnictwo-3,45 mln
Euro),
- wsparcie tworzenia alternatywnych miejsc pracy poprzez rozwój sektora
MSP: system refundacji składek na ubezpieczenie społeczne na rzecz pracodawców
zatrudniających byłych górników lub hutników (górnictwo-0,6 mln Euro),
udzielanie przez wybrane instytucje regionalne preferencyjnych pożyczek
dla byłych pracowników (górników i hutników) rozpoczynających samodzielną
działalność gospodarczą lub ich współmałżonków oraz MSP planujących
zatrudnienie pracowników (górników i hutników), z którymi rozwiązano
umowę o pracę tj. utworzenie Funduszu Pożyczkowego na tworzenie nowych
miejsc pracy dla byłych pracowników sektora górnictwa węgla kamiennego
i hutnictwa w Polsce oraz rozpoczynanie przez nich działalności gospodarczej
(górnictwo-4,5 mln Euro, hutnictwo-2,0 mln Euro), system dopłat do oprocentowania
kredytów bankowych udzielanych MSP planującym zatrudnienie byłych górników
i hutników (górnictwo-3,0 mln Euro, hutnictwo-3,5 mln Euro), system
subsydiowania usług doradczych dla podmiotów korzystających z wymienionych
wyżej instrumentów (górnictwo-0,2 mln Euro, hutnictwo-0,3 mln Euro),
ogółem (górnictwo-8,2 mln Euro, hutnictwo-5,8 mln Euro),
- rozwój instytucjonalny (w ramach tego komponentu środki przeznaczone
zostały na ekspercką współpracę i wymianę doświadczeń w formie bliźniaczego
porozumienia zawartego pomiędzy Ministerstwem Gospodarki a jego odpowiednikiem
w Hiszpanii, budżet porozumienia 1,1 mln Euro).
Phare PL 9903.01 INICJATYWA II
Cel programu: Łagodzenie społecznych i regionalnych skutków restrukturyzacji
górnictwa węgla kamiennego oraz hutnictwa żelaza i stali oraz rozwój regionalny
na Śląsku.
Środki przeznaczone zostały na następujące rodzaje działań:
- wsparcie procesu restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego oraz
hutnictwa żelaza i stali poprzez łagodzenie skutków społecznych, wynikających
z całkowitej lub częściowej redukcji zatrudnienia w kopalniach węgla
kamiennego i przedsiębiorstwach hutniczych realizujących rządowy program
restrukturyzacji sektora hutnictwa
- wdrażanie zasad i mechanizmów polityki regionalnej poprzez realizację
wybranych przedsięwzięć zgodnych ze strategią rozwoju województwa śląskiego.
W ramach programu przyznane zostały dla województwa śląskiego środki
w wysokości 31 mln Euro (z tego na 12,2 mln Euro na wsparcie procesu restrukturyzacji
sektora górnictwa i 9,5 mln Euro na wsparcie procesu restrukturyzacji
sektora hutnictwa oraz 9,3 mln Euro na projekty z zakresu rozwoju regionalnego).
Projekt jest kontynuacją rozpoczętego w 1999 r. Programu INICJATYWA. Został
rozszerzony o Fundusz Dotacji Lokalnych przeznaczony na realizację projektów
z zakresu rozwoju regionalnego na Śląsku.
Program składa się z dwóch podstawowych komponentów:
- Działania służące wsparciu restrukturyzacji górnictwa i hutnictwa.
- Fundusz Dotacji Lokalnych.
W ramach komponentu programu służącemu wsparciu restrukturyzacji górnictwa
i hutnictwa kontynuowane były instrumenty uzyskujące finansowe wsparcie
ze środków programu Phare PL 98 11 INICJATYWA:
- wsparcie aktywnych działań socjalnych: przekwalifikowujące szkolenia
zawodowe dla zwalnianych pracowników sektora (górnictwo-2,4 mln Euro,
hutnictwo-1,2 mln Euro) oraz aktywizujące osłony socjalne tj. zasiłki
socjalne w górnictwie (2,2 mln Euro) oraz kontrakty szkoleniowe na przekwalifikowanie
w hutnictwie(2,3 mln Euro), ogółem (górnictwo-4,6 mln Euro, hutnictwo-3,5
mln Euro),
- wsparcie tworzenia alternatywnych miejsc pracy poprzez rozwój sektora
MSP: udzielanie przez wybrane instytucje regionalne preferencyjnych
pożyczek dla byłych pracowników (górników i hutników) rozpoczynających
samodzielną działalność gospodarczą lub ich współmałżonków oraz MSP
planujących zatrudnienie pracowników (górników i hutników), z którymi
rozwiązano umowę o pracę tj. utworzenie Funduszu Pożyczkowego na tworzenie
nowych miejsc pracy dla byłych pracowników górnictwa węgla kamiennego
oraz rozpoczynanie przez nich działalności gospodarczej (górnictwo-3,5
mln Euro), system dopłat do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych
MSP planującym zatrudnienie byłych górników i hutników (górnictwo-4,0
mln Euro, hutnictwo-5,9 mln Euro), system subsydiowania usług doradczych
dla podmiotów korzystających z wymienionych wyżej instrumentów (górnictwo
i hutnictwo-0,2 mln Euro), ogółem (górnictwo-7,6 mln Euro, hutnictwo-6,0
mln Euro),
Komponent programu Fundusz Dotacji Lokalnych (FDL) - 9,3 mln Euro, skierowany
jest do gmin na terenach których położone są restrukturyzowane i likwidowane
przedsiębiorstwa górnicze i hutnicze (dotacje dla gmin górniczych województwa
śląskiego na małe projekty inwestycyjne zgodne z założeniami strategii
województwa). Jego działanie ma przyczynić się do poprawienia konkurencyjności
tych gmin.
W ramach I edycji Funduszu Dotacji Lokalnych Przedstawicielstwo Komisji
Europejskiej w Polsce zatwierdziło dotacje na realizację 21 projektów
inwestycyjnych. Ze środków budżetu przeznaczonego na Fundusz Dotacji Lokalnych
w pierwszej fazie udzielono dotacji na łączną kwotę 5.274.260,16 Euro
(projekty oprócz wsparcia ze środków funduszu Phare są współfinansowane
z budżetu państwa oraz środków własnych gmin)
W ramach II edycji Funduszu Dotacji Lokalnych, uruchomionej w związku
z rozdziałem środków pozostałych po realizacji pierwszej transzy FDL,
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce zatwierdziło dotacje
na realizację 12 projektów, w tym 2 projekty z województwa małopolskiego
(włączenie województwa małopolskiego do udziału w II edycji FDL). Ze środków
budżetu przeznaczonego na drugą fazę projektu Fundusz Dotacji Lokalnych
udzielono dotacji na łączną kwotę 4.025.909,84 Euro.
Łącznie w ramach FDL Inicjatywa II zrealizowane zostaną 32 projekty.
SPECJALNY PROGRAM PRZYGOTOWAWCZY DO FUNDUSZY STRUKTURALNYCH PHARE'98
- SPP
Cel Programu: wsparcie działań dostosowujących polską administrację
do przyjęcia Funduszach Strukturalnych UE.
Okres realizacji programu obejmował lata 1999-2001.
Działania w ramach programu dotyczyły wsparcia dla przygotowania regionalnych
strategii rozwojowych oraz zintegrowanych programów rozwoju regionalnego
w wybranych regionach i skorelowane były z działaniami podejmowanymi w
ramach programu Phare INRED.
Głównym celem programu w województwie było opracowanie Zintegrowanego
Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego dla Województwa Śląskiego zgodnego
z Celem 1 pomocy strukturalnej UE (obszary opóźnione w rozwoju gospodarczym)
oraz utworzenie Regionalnego Centrum Innowacji i Transferu Technologii
(ułatwienie przedsiębiorcom, szczególnie MSP, dostęp do nowoczesnych technologii
mogących zwiększyć ich konkurencyjność). W ramach tego komponentu realizowana
była na podstawie umowy twinningowej (umowy bliźniaczej będącej podstawowym
instrumentem realizacji projektów przygotowywanych w ramach Programu Rozwoju
Instytucjonalnego finansowanych z funduszy Phare) pomoc ekspertów UE (krótko
i długoterminowych doradców przedakcesyjnych), których zadaniem było wsparcie
polskiej administracji przy realizacji projektów współpracy bliźniaczej
poprzez nadzorowanie szkoleń, wizyt studyjnych oraz wyjazdy studyjne i
staże do państw członkowskich UE itp. Finansowanie programu odbywało się
z PHARE 1998 r, ogólna kwota przyznana dla województwa śląskiego w ramach
Programu SPP wynosiła 900.000 Euro, z tego z Phare SPP - 500.000 Euro
oraz Phare INRED - 400.000 Euro.
Program PHARE INRED
Cel Programu: przygotowanie polskich regionów do sprawnego i efektywnego
wykorzystania Funduszy Strukturalnych (transfer wiedzy i doświadczeń umożliwiających
sprawne tworzenie dokumentów planistycznych zgodnych z wymogami i standardami
Unii Europejskiej).
Jednostką zarządzającą Programem została Polska Agencja Rozwoju Regionalnego,
wdrażanie powierzono konsorcjum kierowanemu przez firmę Halctow Group
Ltd.
Realizacja programu obejmowała okres od maja 1998 r. do 31 grudnia 1999
r i składa się z dwóch komponentów: rozwój instytucji regionalnych oraz
wsparcie inwestycji w Małopolsce
W ramach komponentu rozwój instytucji regionalnych (możliwość dofinansowania
trzech rodzajów przedsięwzięć: szkolenia pracowników instytucji regionalnych,
badania i analizy niezbędnych dla regionu oraz zakupów niezbędnego sprzętu
dla instytucji regionalnych) przyznanych zostało dla województwa śląskiego
900.000 Euro.
Główny nacisk położony został na rozwój instytucji oraz zasobów ludzkich
w celu zwiększenia możliwości absorpcyjnych regionu, w kontekście przyszłego
korzystania z Funduszy Strukturalnych, w szczególności przeprowadzenie
szkoleń oraz zapewnienie transferu wiedzy i umiejętności z krajów objętych
działaniem FS do regionów objętych Programem.
Spośród przyznanych ogółem dla województwa śląskiego środków
- na dofinansowanie szkoleń dla pracowników instytucji regionalnych
oraz obsługę krótko i długoterminowych ekspertów w ramach programu SPP,
przeznaczonych zostało
ca 400.000 Euro.
- badań i analiz niezbędnych dla regionu - ca 500.000 Euro,
- zakupu niezbędnego sprzętu dla instytucji regionalnych - 32.048 Euro.
W trakcie realizacji środki programu powiększone zostały o 600.350 zł
(złotowe środki Unii Europejskiej tzw.CPF - Counterpart Funds, pozostające
w dyspozycji Ministra - Przewodniczącego Komitetu Integracji Europejskiej
traktowanych jako wkład strony polskiej do Programu). Z przyznanych środków
dofinansowanych zostało 9 projektów realizowanych w ramach zintegrowanego
pilotażowego programu rozwoju regionalnego województwa.
Oprócz wymienionych wyżej środków w roku 1999 r. w ramach projektu Phare-INRED-CPF
województwo śląskie otrzymało na doposażenie Sekretariatów RKS sprzęt
w wysokości 25.500zł.
III WIELOLETNI PROGRAM DLA MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW
Cel Programu: Poprawa otoczenia administracyjnego i prawnego dla funkcjonowania
małych i średnich przedsiębiorstw oraz wzmocnienie konkurencyjności MSP
poprzez nawiązywanie współpracy (targi i sieci informacyjne) i przepływ
innowacji (Współfinansowanie działań ukierunkowanych na tworzenie więzi
kooperacyjnych pomiędzy przedsiębiorstwami państw członkowskich UE oraz
wybranych krajów ubiegających się o członkostwo, w tym Polski. Program
dotuje między innymi działalność Centrów Euro Info.
Przyznanie w latach 1999-2001 dla Centrum Euro Info PL412 działającego
przy Górnośląskiej Agencji Rozwoju Regionalnego kwoty dotacji w wysokości
75.000,00 Euro (rocznie 25.000,00 Euro), przeznaczonej na współfinansowanie
kosztów prowadzenia ośrodka i świadczenia usług dla MSP.
PIĄTY PROGRAM RAMOWY BADAŃ ROZWOJU TECHNICZNEGO I PREZENTACJI UNII EUROPEJSKIEJ
(V Program Ramowy)
Cel Programu: Wsparcie badań służących innowacji oraz rozwojowi gospodarczo-społecznemu.
Program obejmuje komponenty specjalnie ukierunkowane na potrzeby MSP poszukujących
nowych technologii, opracowujących i wdrażających nowe produkty, współpracujących
przy rozwiązywaniu problemów technologicznych z partnerami z innych państw
UE.
1. Regionalna Strategia Innowacyjna dla województwa śląskiego (RIS) -
dotacja z UE w wysokości 51.810,00 Euro (podwykonawca projektu GARR S.A
w Katowicach).
Program ECOS/OUVERTURE
Cel Programu: Wspieranie międzynarodowej współpracy międzyregionalnej.
1. RADA- Alternatywy Rozwoju Terenów Wiejskich - dofinansowanie projektu
ze środków Phare dla województwa w 2000 r. wynosi 74.812 Euro.
Program Phare SCI-TECH II
Cel Programu: Wsparcie polskiego sektora badań i nauki, rozwój transferu
technologii, promocji innowacji i doradztwa dla małych i średnich przedsiębiorstw
oraz wsparcie procesów restrukturyzacyjnych jednostek badawczo-rozwojowych
1. Utworzenie i przygotowanie Sieci Punktów Informacyjno-Doradczych do
świadczenia usług w zakresie promowania i wspierania innowacji i transferu
technologii dla MSP w województwie śląskim - dofinansowanie projektu ze
środków Phare wynosi 32.000 Euro.
6.2.2 Pozostała publiczna pomoc zagraniczna.
KREDYT BANKU ŚWIATOWEGO - na współfinansowanie rozwoju infrastruktury
wiejskiej i tworzenie nowych miejsc pracy poza rolnictwem na terenach
wiejskich.
Podpisanie w lipcu 2000 r. umowy finansowej pomiędzy Rządem RP a przedstawicielami
Banku Światowego, umożliwiło uruchomienie kredytu na współfinansowanie
rozwoju infrastruktury wiejskiej i tworzenie nowych miejsc pracy poza
rolnictwem na terenach wiejskich, w ramach wdrażania rządowego Programu
Aktywizacji Obszarów Wiejskich, którego celem jest rozwój sektora prywatnego,
rozwój zasobów ludzkich w tym zwiększenie zatrudnienia poza rolnictwem,
poprawa stanu edukacji na obszarach wiejskich oraz poprawa i rozwój infrastruktury
technicznej na obszarach wiejskich. Do realizacji w województwie śląskim
wszedł komponent - rozwój infrastruktury na terenach wiejskich, w ramach
którego województwo na mocy porozumienia z 12 października 2000 r. przyznana
została dla województwa kwota 895.000 Euro na współfinansowanie 7 zadań
inwestycyjnych.
GRANT RZĄDU JAPONII
1. "Badania Rynku Pracy na Śląsku" - projekt finansowany w
ramach Grantu Rządu Japonii.
Celem projektu jest opracowanie metody badania rynku pracy oraz prowadzenie
cyklicznych (półrocznych badań regionalnych do 2002 roku dla opracowania
krótkoterminowych prognoz w zakresie sytuacji bezrobocia, tendencji gospodarczych
i monitorowanie zmian zachodzących na rynku pracy. (2000 r. - 2002 r.).
Działania finansowane ze środków Grantu Rządu Japonii.
Łączny budżet projektu 754.111 PLN.
|
|
Urząd Marszałkowski Województwa
Śląskiego
ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice
|
|
|