Założenia polityki spójności na nowy okres programowania
(na podstawie trzeciego raportu kohezyjnego)
- utrzymanie 7 - letniego okresu programowania budżetu i polityk wspólnoty
(w okresie 2007-2013), ustalenie kolejnych okresów programowania po
2013 roku na 5 lat,
- nowe zdefiniowanie dotychczasowej polityki spójności, w którym problemy
spójności terytorialnej zostały podjęte na takim samym poziomie jak
problemy spójności ekonomicznej i społecznej,
- przesunięcie aktywności Celu 2 z restrukturyzacji regionalnej na
konkurencyjność regionalną,
- nadanie wyższej rangi współpracy transgranicznej, zlikwidowanie większości
Inicjatyw Wspólnoty i przesunięcie najważniejszej z nich (INTERREG)
w ramy Celu 3,
- wpisanie Strategii Lizbońskiej w nową politykę spójności, co powoduje,
że polityka regionalna Unii Europejskiej w znacznie mniejszym stopniu
niż dotąd, jest sposobem redystrybucji dochodów z obszarów bogatych
na rzecz regionów biednych, a w znacznie większym stopniu staje się
działalnością zorientowaną na konkurencyjność regionów,
- zlokalizowanie 78% środków polityki spójności na obszarze Celu 1,
18% na działaniach dotyczących Celu 2, a pozostałe 4% na działaniach
w zakresie Celu 3,
- utworzenie nowego Funduszu Dostosowań na Rzecz Wzrostu (Growth Adjustment
Fund), mającego na celu uzupełnienie celów wzrostu i spójności oraz
pozwalającego na reagowanie w sytuacjach kryzysowych wynikających z
międzynarodowego rozwoju gospodarki i handlu,
- wyeksponowanie nowej zasady proporcjonalności, według której kontrola
finansowa, monitoring i ocena (ewaluacja),będą stosowane proporcjonalnie
do uruchamianych środków,
- utworzenie dwóch funduszy strukturalnych - Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego oraz Europejskiego Funduszu Społecznego, w miejsce
istniejących obecnie czterech funduszy,
- utworzenie nowego instrumentu dla finansowania rozwoju rolnictwa
i obszarów wiejskich - Fundusz Rozwoju Rolnictwa,
- wyprowadzenie finansowania rybołówstwa poza politykę spójności,
- utrzymanie Funduszu Spójności jako podstawowego instrumentu polityki
spójności o zasadniczo podobnej jak dotąd misji i utrzymanie pułapu
współfinansowania tego funduszu ze strony krajów beneficjentów na dotychczasowym
poziomie 15%,
- orientacja funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności na priorytety
i przesunięcie płatności z poziomu działań na poziom priorytetów,
- zmodyfikowanie systemu programowania,
- wprowadzenie specjalnej rezerwy (performance reserve) na poziomie
Komisji Europejskiej, uruchamianej dla państw i regionów osiągających
największy postęp w realizacji uzgodnionych celów,
- podjecie nowych kwestii dotyczących rozwoju społeczno-ekonomicznego
( np.starzenie się ludności Europy, procesy migracyjne),
- podkreślenie szczególnego znaczenia edukacji oraz szerokiego dostępu
do wiedzy,
- podkreślenie potrzeby osiągnięcia zbliżonych standardów środowiskowych
w nowych i starych krajach członkowskich.
W roku 2004 i 2005 przewiduje się przeprowadzenie dyskusji i konsultacji
na temat przedstawionych w trzecim raporcie kohezyjnym propozycji, których
wynikiem może być zmiana założeń wyjściowych Komisji Europejskiej.
|
|
Urząd Marszałkowski Województwa
Śląskiego
ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice
|
|
|